laiilfc 'Verse film' blijft troef videotheken Nederland denkt mee bij opvolger F-16 Philips stoot Videoland af DE STEM ECONOMIE DE STEM Scheepvaartbericht Damrak eindigt Branche kampt met afkalven van omzet, maar houdt vertrouwen in de toekomst NOONSf René Consenheim Wisselkom 29 Steenbergen Geld is gestolde vrijheid ZATERDAG 21 DECEMBER 1996 A7 JHIMJ VOO«?t>MtK HfCHTWH- «deoland nu ook%e beste\eus uit tte hetw til». WAARO', SPEELFILM mm aALSMEERGRACHT 20 500 w F Cjnr Huil, ADMIRALENGRACHTi tprdam, ALSYDON 19 930 ono Ij braltar, ANDREALON 19 15 n P Canaveral nr Savannah, ATLAS' hja, BALTIC LINK 20 40 wzw Ski Lagos nr Tema, BATAAFGRAChj qALEN 20 75 zo Ouessant nr Er nrBahia Blanca, BLOEMGRACH 20 60 zw Sicilië nr Mersin, CARI i a-1 19 vn Duinkerken nr Vigo, rajso, COLDSTREAM 19 450 on< 180 z Abidjan nr Cabinda, COOI verw te Bordeaux, CORAL OBE ven nr Mantyluoto, DUTCH FAI mate 19 40 w Aveiro nr Lissab soort, EDISONGRACHT 20 te Ri Limerick, EGELANTIERSGRACHj. GRACHT 20 170 ozo Aden nr Si cMMAGRACHT 19 600 n Hawa, Francisco, EUROGRACHT 19 vn nr Long Beach, FENJA 19 pass Gaevle nr Montrose, FLINTERC DIJK 20 15 w Mallorca nr Cardifn XE 19 35 n Dieppe nr Schevenir anqzhou, GELRE 20 30 zo Gaev nr Farsund, HEEMSKERCK T HEEMSKERKGRACHT 20 t a red 720 no Salvador nr Salvador, Hl baJJAH 19 5 ozo Valencia nr Po BROERE 20 30 o Alicante nr San ra Da Foz, JEHAN 20 25 n Oues- Singapore, JUMBO 20 100 n Ti GER 19 350 nw Djibouti nr Jut Rotterdam, JUPITER 20 18 zw O cra nr Amsterdam, KROONBOFf pass Rotterdam nr Nijmegen, U LEMMERGRACHT 20 200 no Hall 0 Dondra Head, LIBRA 20 11 nw 180 nw Port Hedland nr Port Hé TIC 19 45 zo San Pedro nr Anty wich, MARJA 20 pass Dover nr 5 don nr Delfzijl, MERCATOR 20 4 1 19 385 z Ascension, MONTER; 150 zzo C Fear nr Big Creek, NE Dj NEDLL DEJIMA 20 740 o Yokoh letta nr Port Kelang, NEDLL H( NEDLL OCEANIA 19 90 z Palm; NOORT 19 425 o Gladstone nr S! tos, NEPTUNIC 20 te Helsinki, P LANDIA 20 10 z Acapulco nr Vaj da nr Finisterre, NOVA KLIPPER zw Esbjerg nr Lidkoeping, OOCI LEISGRACHT 20 rede Kashimaj Palmas, PIETERSGRACHT 20 5G muiden nr Farsund, PRINCE Of ALEXANDER 20 60 n Taiwan r Bombay nr Singapaore, RACHE 20 1 50 zo Mallorca nr Felixstov SCHOKLAND 19 200 z St Johns SKAGENBANK 20 te Rochefort, 125 wnw Freetown nr Abidjan, STELLA ORION 19 25 o Aberdei nr Rotterdam, SWAN 20 60 z N raeus nr Thessaloniki, SWIFT 1 DETTE 20 te Pasajes, VISSERSB HELMINA-V 19 35 nw IJmuiden 1 2 3 4 5 6 7 woensdag Amsterdam (anp) - De Amster vrijdag wist de toonaangevend wyorkse effectenbeurs met 7, staat de beurshausse in de we Deze week is de beursgraadm gen. Op Wall Street steeg de cent. En vrijdag was het weer stond de Dow opnieuw op fors Ook de obligatiemarkt was bet tot 112,20, waarmee hetrende~ een fractie lager op f 1,7440, m Een belangrijk deel van de ha verschillende optieseries aflie van de Dow na opening op Wa wachte niveau van 630 punten ten optiehandelaren fors bijko ken. Institutionele beleggers bl Al 's morgens opende de AEX winst van de Dow op donderd Wall Street opende en daar op Unilever kwam door toedoen 8,40 op f 299,80. Uiteindelijk slo verbeterde op de donderdag b cent tot f 94,50. Nutricia wist handhaven. Het babyvoeding 263,40. Ook een relatief sterke he op f35,90. In de financiële hoek klom Ae jard heeft ontvangen voor IVIe gulden omhoog tot f 58,80 en cent aan tot f60,40. Amsterdamse wisselma amerikaanse dlr antiffiaanse gld australische dlr Belgische frk (100) «nadese dlr •jeense kroon (100) du,tse mark (100) engelse pond 'ranse frk (100) jjnekse dr. (100) P°ngkong dlr (100) |erse pond pal.lire (10.000) lapanse yen (10.000) "Wzeefandse dlr n°orse kroon (100) oostenr. sch. (100) Portugese esc (100) s|ngapore dlr spaanse pes. (100) 2U|d-afrikaanse rand *weedse kroon (100) zwitsese frk (100) 6.c.ü 1,74575- 0,97000- 1,G 11 153,200- U Noordwijk (anp) - Philips stoot de Videoland-winkels af, die in 1991 werden gekocht. Het management van de verhuurzaken onder leiding van algemeen directeur W. Nagel neemt de franchiseketen met 181 winkels over. De verkoper is Superclub-Nederland, een Philips-doch- ter. De verkoop volgt kort op een bestuurswisseling binnen Superclub. Enkele weken geleden stapte directeur P. Fitters op wegens verschil van mening met Philips over het beleid. In januari wil de firma een nieuw businessplan voorleggen. Waarnemers houden er rekening mee dat Superclub op termijn ook wordt afgestoten. (ADVERTENTIE) in samenwerking met Brabants Nieuwsblad NOONSF en uw regionale dagblad organiseren samen de Actie Sportkas. Hiervoor zet NOC-NSF o.a. haar mascotte Nockie in. De grote Nockie-prijsvraag is een onderdeel van de Actie Sportkas. 8 weken lang werden in deze krant elke week 3 prijswinnaars bekend gemaakt. Uit deze winnaars wordt de regionale hoofdprijswinnaar getrokken. Tevens wordt uit alle regionale prijswinnaars de lande" lijke hoofdprijswinnaar getrokken. De landelijke hoofdprijs (een geheel verzorgde wintersport' vakantie voor 2 personen) is gewonnen door: E. Groen uit Uitgeest. De regionale hoofdprijzen De regionale hoofdprijs (een Shellwaardecheque t.w.v. f 25°>"' zijn beschikbaar gesteld is gewonnen door: door: Via kabel, ether en muis striiden de aanbieders van beeldvermaak om de gunst van de kijker. Een woud aan tv-zenders, abonneetelevisie, video op afroep, Internet en computerspelletjes willen hun deel van de kijkmi- nuten. In dat strijdge woel introduceerde Net- hold, moeder van Film- net, vorige week digitale betaaltelevisie: films op verzoek. En passant voorspelde Nethold op termijn het einde van de videotheken. Dacht het niet, zeggen die, en schamperen over Film- net. De distributeurs no teren dalende omzetten in een branche die tege lijkertijd op zijn hoede en zelfbewust is. Zolang er exclusiviteit is, weet marktleider Videoland, is de ene film de andere niet, ook al is het dezelfde. Door Ronald Wlegerinck Het rekje dat het hoofd van Sean Connery en de filmtitel in zeven voud toont, is leeg. Logisch, want de 'topper van het jaar'. Joop Pij man heeft van 'The Rock' voor dit filiaal van zijn Hollywood-keten dan ook twintig exemplaren inge kocht. „Vroeger had je een of twee banden van-zo'n film. Moes ten klanten drie, vier weken wachten. En dat deden ze, want dat moesten ze overal. Maar te genwoordig hoeft het niet meer als ze hem na twee dagen nog niet hebben." Sinds 1987 zit de Nijmeegse vide otheekhouder - met vijf zaken - in het vak. In die tijd heeft hij zijn professie zien veranderen, in tal van opzichten. De 'koppelbazen' verdwenen, de computerterminal waarmee de huurder door de ti tels ploegt, kwam. 'Erotiek' is naar een uithoek gedirigeerd, en het leger kijkverslaafden werd uitgedund. „Je bereikt nu de massa. Vroeger had je een heel grote groep heavy users, die elke dag kwamen. Die heb je bijna niet meer. Maar de groep die eerst een keer per maand kwam, komt nu eens in de week of eens per twee weken." Wat toch een beetje bleef, is dat imago. „Dat het louche handel is, van koppelbazen en seksboeren. Ik merk het zelfs in mijn familie. De branche komt er moeilijk van af. „Een tijd terug werd ik bena derd door het Radboud-zieken- huis: of ik filmpjes en een recor der ter beschikking wilde stellen voor een kinderafdeling. Kom maar langs, zeg ik tegen die assis tentes. Komen twee doktoren mee. Die waren nog nooit in een videotheek geweest. 'Hé, is die film ook op video?' Nu zijn het klanten van me." Gouden tijd Drieduizend videotheken telde Pijman eens in Nederland. In de gouden tijd. Maar steeds meer 'papa-en-mama-bedrijfjes' haken af. Volgens voorzitter Wim van Miltenburg van de Nederlandse Ontdekkingsreizigers in de 19e eeuw consta teerden met spot dat inboorlingen in Afrika bij het ruilen het aangeboden voor werp tweemaal belikten. Ook Eskimo's plachten op soortge lijke wijze zaken te doen. Het blijkt nu een variant van de pincode te zijn. Eskimo's en inboorlingen kijken waar schijnlijk even verdwaasd als wij een tas met boodschappen mogen meenemen, omdat we vier cijfers hebben ingetikt. Spuug komt er zelfs niet meer aan te pas. Zouden speculanten of eerza me huisvaders zich nog wel eens afvragen wat geld werke lijk is. Dat ze tijdens het kerst diner pathetisch opstaan met de woorden: „Gasten, wisten jullie dat de dichter Bloem geld definieert als gestolde vrijheid?" Toch een andere in steek dan tandenknarsen over de ingeplofte koersen en de gemiste wintersport. Boven dien zou een eeuwenlange tra ditie in ere hersteld worden: namelijk filosoferen over geld. Want ook de portemonnee kan literaire diepgang bevat ten. Eeuwenlang struikelden filosofen en kunstenaars over elkaar om het wezen van geld te achterhalen. Tot de 18e eeuw gebeurde dat met een uitgesproken afkeurende toon. Vrijheid was immers slechts voor enkelen wegge legd. 'Vanaf het uur van de ge boorte', schreef Aristoteles, 'zijn sommige mensen voorbe stemd om te bevelen en andere om die bevelen uit te voeren'. Geld bood de mens kans om aan zijn lot te ontsnappen en was dus gevaarlijk. Geld bete kende verandering en was des astreus voor samenlevingen waar gezagsverhoudingen on wrikbaar vast lagen. Eeuwen lang werd daaraan niet ge tornd. Met verve schreef Sha kespeare nog over de verder felijke invloed: '...hij is 'tdie de afgesleten weduw weer doet hu wen... Gij's menschdoms straathoer...' Bepaald geen for mulering die tegenwoordig deuren van banken doet open vliegen. De eeuwen die Shakespeare van Aristoteles scheiden, had den gemeen dat men geen vooruitgang wilde. Dus geen geld. Zolang de overtuiging bestond dat het leven een tra nendal is ter voorbereiding op het Eeuwig Leven vond voor uitgang geen voedingsbodem. Geen wonder dat het feno meen de gemoederen deed losbarsten.Jtoen geld eenmaal gesprekstof mocht worden. Al was de bijdrage van niet ieder- (e£at.£ven zinvol. Zo spendeer de de hoogleraar Roscher in de vorige eeuw zijn hele werk zaam leven aan het leveren van het onzinnige bewijs dat een naaister, die gedurende twee achtereenvolgende da gen aan het werk wordt gezet, meer werk aflevert dan twee naaisters, die op dezelfde dag dit werk doen en dus ook meer geld moet krijgen. Twee ele menten duiken voortdurend op in de theorievorming over het geld: de arbeidsdeling en het ruilproces. In het verre verleden zorgde de mens uit sluitend voor zichzelf of werd gedwongen tot een bepaalde maatschappelijke rol. „In het oude Egypte", schrijft Adam Smith, „was iedere man krach tens zijn geloof verplicht zijn vader in diens beroep op te volgen en het kiezen van een andere werkkring zou als de meest afzichtelijke vorm van heiligschennis zijn be schouwd." Van vrijwillige ar beidsdeling, waarbij de een het brood bakt, een ander voor dokter speelt en de derde zich als ambtenaar opstelt, was geen sprake. Het besef dat specialisatie binnen een ge meenschap de totale op brengst kan doen toenemen, drong pas door met de komst van het geld. Geld biedt name lijk de unieke mogelijkheid het ruilproces op te knippen in twee afzonderlijke handelin gen: koop en verkoop. Het wonderlijke is dat van daag de dag nagenoeg nie mand meer over geld mijmert. Hoewel het een lange weg van acceptatie heeft moeten on dergaan, ervaart de doorsnee burger het als even vanzelf sprekend als de lucht die hij in ademt of het water dat hij drinkt. Geruisloos worden wij zigingen geaccepteerd. Van gouden munten tot bankbiljet ten en vervolgens de girale en electronische vorm. Niemand schijnt daar moeite mee te hebben. Wie benauwt het dat het kabinet op de recente Eu ropese top de zoveelste stap nam om de gulden in te ruilen voor de euro. Als geld verwor ven vrijheid is, moet onze gul den misschien niet zo achte loos uit handen worden gege ven. Misschien kost het op den duur wel onze autonomie. Want al in de oudheid oor deelde Sophokles: 'Niets is zo noodlottig als het gebruik van geld. Dit richt staten zelfs te gronde...' Mogelijk toch nog een gespreksonderwerp voor het kerstdiner nu de beurs is ingeklapt. Van onze verslaggever Woensdrecht/Seattle - Twee vertegen woordigers van de Koninklijke Lucht macht gaan per 1 februari naar Was hington om als observators deel te ne men aan de ontwikkeling van de Joint Strike Fighter, de opvolger van de F- 16. Daartoe tekenen de Nederlandse en Amerikaanse regeringen binnen enkele weken een Memorandum of Agreement. Commodore Wanders van de Koninklijke Luchtmacht heeft dat tegenover deze krant bevestigd bij de ondertekening van een contract met het Woensdrechtse be drijf Elmo voor de modernisering van de F-16. Hij onderstreept dat Nederland hiermee nog niet kiest voor de Joint Strike Fighter. Het is de eerste stap, waarbij de Neder landse vertegenwoordigers als waarne mers de ontwikkeling zullen volgen. Het gaat daarbij in eerste instantie om het op stellen van het pakket van eisen, waaraan de nieuwe straaljager zal moeten voldoen. Pas begin volgende eeuw zal Nederland een definitieve keuze maken uit de toe steilen die dan op de markt zijn. Gezien het verleden staat de JSF daarbij echter bij voorbaat hoog genoteerd. Mocht Nederland voor de JSF kiezen, dan zal het toestel in Nederland niet voor 2015 vliegen. De Verenigde Staten willen het vliegtuig in 2010 in de lucht hebben. Dat Nederland nu al aan tafel wil zitten bij de Amerikanen, is om de Nederlandse industrie optimaal te laten profiteren van de mogelijkheden om deel te nemen in het miljarden-project. Uit Amerikaanse cij fers blijkt dat de JSF goed moet zijn voor Tekening van de Joint Strike Fighter drieduizend toestellen met een totale om zet van zeker negentig miljard dollar, ex clusief de ontwikkelingskosten. Alleen Boeing mag in de komende drie jaar daar voor al 2,2 miljard dollar uittrekken, ter wijl het echte werk dan nog moet begin nen. „Voor bedrijven als Fokker Aviation en Holland Signaal is deelname extra inte ressant als ze actief aan de ontwikkeling kunnen meedoen en niet alleen in de com pensatieregeling voor de Amerikanen or ders mogen afwikkelen," zegt Wanders. bron boeing De Verenigde Staten onderhandelen met een reeks van Europese regeringen over deelname in het Joint Strike Fighter-pro ject. Behalve met Nederland praten de Amerikanen met Noorwegen, Denemar ken, Spanje, Italië en Canada. De Britse regering is al betrokken bij de JSF, omdat het toestel ook de Harrier moet opvolgen, het toestel dat verticaal kan opstijgen en landen. De JSF moet drie toestellen tegelijk op volgen: de F-16, de genoemde Harrier en de F-18. Twee concerns zijn door de Ame rikaanse regering uitverkoren om de ont wikkeling ter hand te nemen, Boeing en Lockheed Martin. Boeing wil één toestel in drie verschillende uitvoeringen ontwik kelen, die vanaf normale vliegvelden, van af vliegdekmoederschepen met korte startbanen en vanaf kleine marineschepen verticaal kunnen opstijgen. Omdat de toestel dezelfde 'basis-uitvoe ring' kennen, denkt Boeing grote kosten besparingen te kunnen bereiken. De toe stellen zullen voor een prijs van 28 tot 38 miljoen dollar op de markt komen. De on derhoudskosten moeten tot vijftig procent lager komen te liggen dan bij de huidige F-16. „De kostprijs staat nu op de.eerste 'plaats, waar vroeger vooral de technische mogelijkheden van een toestel telden," zegt Mickey Michellich, programma-ma nager van Boeing voor de JSF. „Als de prijs niet juist is, gaat het hele programma gewoon niet door." Nederland heeft nu een programma in uit voering voor de midlife update van de F- 16, waarmee die weer tot 2015 mee kan. Onder meer de Fokker Aviation-bedrijven Fokker Services en Elmo in Woensdrecht profiteren van dat werk. De Nederlandse regering moet straks be palen welke toestellen men voor nationale en internationale taken nodig denkt te hebben. Daarbij lijkt op voorhand vast te staan dat er minder JSF's nodig zijn dan de 138 F-16's die nu de formele sterkte vormen. In werkelijkheid heeft de luchtmacht er overigens 36 meer in gebruik, maar die moet worden afgestoten als 'vredesdivi- dend'. De verkoopcampagne is nog geen door slaand succes. „De Amerikanen moeten er in de wereld ook heel wat kwijt." Videotheekhouder J. Pijman: „Je bereikt nu de massa. Vroeger had je een heel grote groep heavy users, die elke dag kwamen. Die heb je bijna niet meer. Maar de groep die eerst een keer per maand kwam, komt nu eens in de week of eens per twee weken.foto de stem/johan van gurp Video Detaillisten Organisatie (NVDO) zijn er nu nog een kleine duizend over. De grote ketens Vi deoland, Cinerent, Ster Videothe ken en Filmclub hebben ongeveer de helft van de winkels in handen. Over de omzetten lopen de me ningen uiteen. De NVPI, de orga nisatie van producenten en im porteurs van beeld- en geluiddra gers en dus ook spreekbuis van de videodistributeurs, rekent voor dat de omzet de laatste jaren is af gekalfd van ƒ200 miljoen in 1991 naar ƒ173 miljoen vorig jaar. Van Miltenburg van de NVDO meldt een omzetplus dit jaar met bijna 5 procent, terwijl marktlei der Videoland zuchtend de NVPI nog eens terechtwijst. „Je moet niet de omzet niet meten bij con sumenten maar bij de detaillis ten," aldus formule- en franchise- manager Hans ten Hoff. „Wij schatten de omzet op ƒ230 mil joen tot ƒ240 miljoen." Stafmedewerker Olav Vlaar van de NVPI voorziet een stabilise ring van de omzet de komende ja ren. „We zien dat het wat minder druk is in de videotheek, maar dat ligt niet aan technologische ont wikkelingen. Waaraan dan wel, weet ik niet." Videotheekhouder Pijman zegt de concurrentie van computer en tv te voelen. „Sinds de computer po pulair is, is het toch wel minder geworden. Mannen zitten tot diep in de nacht spelletjes te doen. En aan de tv heb je ook een concur rent. Want het gros van ons volk is dol op actiefilms. Dus ook al hebben ze Stallone al twee keer gezien, als die op tv komt, zitten ze 's zaterdags allemaal te kijken. En een belangrijke voetbalwed strijd kost me 40 tot 50 procent van de omzet." Sport7 was daarom een godsge schenk. De kijker wist niet waar hij aan toe was en haakte af, al dus Pijman. „Als de rechten nu terug gaan naar de NOS, gaat ons dat geld kosten." Teloorgang Wacht de videobranche een kwij nend bestaan, luidt de vraag die concurrent Nethold met enige hoop in de stem heeft opgeroepen. Het moederbedrijf van Filmnet komt met film-op-verzoek en voorspelde vorige week en pas sant de teloorgang van de vide otheek. Behalve een dergelijk concept van video on demand zou bijvoorbeeld ook Internet kunnen knagen aan het bestaansrecht van de branche. Zo voorspelde voor malig topman Eckart Wintzen van automatiseringsbedrijf BSO onlangs dat leveranciers van in formatie en amusement, van krant tot Gouden Gids, de borst nat kunnen maken als het compu terweb Internet meer wordt dan het huidige 'karrenspoor'. „De elektronische snelweg moet je goed in de gaten houden," be aamt Van Miltenburg van de NV DO. „Maar ga eens kijken bij een zaak als Hollywood. Daar staan misschien drie- of vierduizend verschillende titels. Dat zie ik op die snelweg nog niet gebeuren." Het downloaden van een film op Internet is toch andere koek dan een spelletje binnenhalen, meent hij. Vormen van betaaltelevisie of video op afroep doen hem ook niet van kleur verschieten. „Film- net is nu pas groot aan het wor den, maar niet door films maar dankzij live-concerten en voetbal. Zo'n Filmnet moet toch wachten op ons, zoals wij moeten wachten tot de bioscopen een nieuwe film hebben gedraaid." Ten Hoff van Videoland noemt het de 'rode draad' in zijn belijde nis van geloof in de videover huurbranche. „Alles staat of valt met de exclusiviteit. Eerst krijgen de bioscopen een nieuwe film, na een half jaar de videotheken, dan weer een half jaar later komt-ie op kopvideo en dan op betaal-tv. Een film als The Rock hebben wij vanaf 10 december en Filmnet op zijn vroegst over een jaar. Daar mee hebben wij een ander pro duct." Aangezien de kijkers verse films willen, weet de branche, is die voorsprong een troefkaart van le vensbelang. „Die exclusiviteit zullen we voor lopig wel houden," denkt Ten Hoff, „want onze branche brengt wel vijftig procent van de op brengst van een film binnen." Ook Vlaar is die overtuiging toe gedaan, maar met de slag om de arm dat de toekomst ongewis is. Want wat als concurrerende ka nalen als Filmnet - door een toe loop van kijkgrage klanten - een lekker hapje worden voor de dis tributeurs? „Het kan zijn dat die exclusiviteit op de helling gaat, maar commercieel gezien is dat niet slim, want je slaat een kanaal over. Het zou wel een optie kun nen zijn over tien jaar, dus op lan gere termijn is het een bedreiging voor de verhuurbranche." „Als ze aan die exclusiviteit gaan sleutelen kunnen we in de proble men komen," geeft Ten Hoff toe. „Maar ik verwacht niet dat dat op korte termijn gebeurt. Wil betaal- tv echt interessant zijn voor de distributeurs dan zijn grote aan tallen abonnees nodig en het is de vraag of je die haalt. Want je moet wel bedenken dat de consument gemiddeld maar zes tot acht keer per jaar naar de videotheek gaat. En slechts 0,2 procent van onze klanten komt vaker dan een keer per week. Bedreigingen De branche zit niet om argumen ten verlegen als het gaat om het nuanceren van potentiële bedrei gingen. De verdringing is minder groot dan die lijkt, meent Van Miltenburg. „Er komt niet alleen meer aanbod omdat de Willie Wortels steeds nieuwe dingen uit vinden, maar ook omdat de hoe veelheid vrije tijd groeit." En volgens Ten Hoff is de kabel nog niet bij machte echt een be dreiging te vormen, zijn soms du re voorzieningen nodig en past de doorsnee surfer op Internet, die daardoor minder kijktijd voor die andere beeldbuis over heeft, niet bepaald in het klantenprofiel van de videotheek. En de gewone tv- zenders? „De kijker wordt gek van die blokjes reclame en wil niet tien zenders langs om een film te vinden." Lofzang Vlaar van NVPI heeft ook zijn vraagtekens bij de lofzang op nieuwe media. „Er zijn altijd van die hallelujah-verhalen en dan blijkt het nog jaren te duren. Alles dat via de kabel en de muis tot de gebruiker komt, is ypor de gemid delde consument nog ver weg." Neemt allemaal niet weg dat de branche 'scherp' moet blijven, meent Ten Hoff. „De computer is bijvoorbeeld nog steeds een studeerkamer-applica tie. We moeten wel onze oren spitsen als die door technologi sche ontwikkelingen oprukt naar de huiskamer." Vooralsnog denkt de videotheek nog speelveld te winnen. Vlaar van de NVPI wijst erop dat hele volksstammen nog nooit zo'n ver huurbedrijf van binnen hebben gezien. Vlaar: „Van alle huishou dens heeft 68 procent een video recorder. Maar de helft daarvan huurt nooit een film. Ik sluit niet uit dat we eens onderzoek doen naar hun motieven. Als drempel vrees dan de reden is, zou je daar iets aan kunnen doen." De klantenwerving moet vanaf januari een nieuwe impuls krij gen door 'dinsdag, videodag'. Voortaan zullen alle nieuwe films vanaf die dag in de schappen lig gen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 8