(5
0
0)
Danny Rook
H
0
"0
ui
O
Is Nada Surf ^popular punk'?
^Uitgaan is niet vredig'
~af
1
as
05
8
ra
To (D a
O g
1) Hakkuhbar - Gabbertje
3) Marco Borsato - De
waarheid
(14) No Doubt - Don't speak
2) The Kelly Family -1
can't help myself
4) Tony Braxton - Un-break
my heart
(11) C. Lownoise M. Theo
- Streetkids
(17) Flamman Abraxas -
Good to go
5) Nakatomi - Sing
7) Backstreet boys - Quit
playing games
8) AZ Yet - Last night
6) Nasty - Een moment zon
der jou
(10) Prodigy - Breathe
(12) BZN - Mama
9) Rene Froger - In dreams
(13) Rob de Nijs - Banger
hart
(26) Dune - Who wants to live
forever
(15) DJ Paul Elstak - Unity
(16) The Braids - Bohemian
rhapsody
(36) 3T -1 need you
(19) Spice Girls - Say you'll be
there
(21) Van Dik Hout - Laat het
los
(20) Total Touch - Somebo
dy's else's lover
(27) Linda, Roos Jessica -
Lange nacht
(23) Blackstreet feat Dr. Dré
- Nodiggity
(30) Peter Andre -1 feel you
(18) 2 Brothers on the 4th
Floor - There's a key/Chr. time
(25) Paradiso - Ballando
(22) Fugees - No woman, no
cry
(39) 2 Pac -1 ain't mad at 'cha
(43) Total Touch - One mo
ment your mind
(44) Khaled - Alcha
(35) Snoop Doggy Dogg -
Snoop's upside your head
(41) Clouseau - Nobelprijs
(28) Mark Owen - Child
(31) Faithless - Insomnia
(34) Andre Hazes - Wees zui
nig op m'n meissie
-) Gabber Piet - Hakke za-
ge
-) Mc Rage - Fuck macarena
(45) Frans Bauer - Eens komt
er voor jou 'n dag
(24) Celine Dion - All by my
self
(-)Jiskefet-Hemel
(33) Robert Miles feat. Ma
ria Nayler - One one
-) Symbol - Betcha by golly
wow
-) Kistine W - Land of the li
ving
(49) Lionel Richie - Climbing
(47) Nomandsland - 7 se
conds
(48) Mariah Carey - Forever
Eindredactie: Paul Verlinden
Reacties: Vind je jezelf heel interessant,
heb je een góed idee of ml je'gewoon je
igal spuwen?
Schrijf of bel naait Ragazzi.
Postbus 3229. 4800 MB Breda.
Telefbop: 076-5312379-
MERIJNTJE
Door Ann Bouwma
Wat is nu eigenlijk punk? Vraag het
Nada Surf en ze wijzen naar bands van
vroeger als The Stooges en The Clash.
Met wat tegewoordig punk heet, wil
het trio uit New York liever niets te
maken hebben. Veel te trendy, veel te
commercieel. Toch hebben ze met het
nummer 'Popular' van de cd 'High/Low'
zelf een aardig gladde hit in handen,
„ffet gaat ons vooral om de energie
van punk", zegt zanger Matthew
Caws. „Het goeie van heftige muziek is
de rush die je ervan krijgt. Je weet dat
je het wiel niet opnieuw kunt uitvin
den, maar elke song die je maakt heeft
wel een oorspronkelijk gevoel."
De springerige ritmes en meezing-re-
freintjes zijn bij Nada Surf vaak verpakt
in sombere akkoorden. De klankkleur
van de gitaar doet soms denken aan
The Wipers, terwijl de melodieuze rol
van de basgitaar aan Joy Division her
innert. Maar van een simpele optelsom
is geen sprake: „Wij proberen clichés te
vermijden."
Nada Surf mag dan muzikaal onder de
noemer punk worden geschaard, voor
de teksten gaat dat in geen geval op.
De songs zijn persoonlijke observaties
van Matthew met een filosofisch tintje
en soms tamelijk sarcastische onderto
nen. Maar hij houdt zich verre van po
litieke commentaren.
„Er zijn een hoop dingen in de maat
schappij die mij niet aanstaan, maar
daar zing ik niet over. Nummers als
'Zen Brain' of 'The Plan' schrijf ik in de
eerste plaats voor mezelf, om mijn her
senspinsels te ontwarren. In muziek
kun je iets zeggen, wat in een gewoon
Nada Surf: We proberen clichés te vermijden'
gesprek nooit zou kunnen."
De zanger is niet van de ene op de an
dere dag tot dit inzicht gekomen. In
eerdere bands is wel degelijk gestreefd
naar roem en erkenning. „Vroeger
dachten we datje als band deel moest
uitmaken van een netwerk", zegt Dan
iel. „Zoveel mogelijk mensen in de bu
siness kennen, journalisten uitnodigen
voor concerten, steeds maar weer ta
pes opsturen naar platenmaatschappij
en in de hoop een deal te krijgen.
Maar dat is een grote omweg. Het
leidt alleen maar af en het tast de mu
ziek aan. Die is niet langer puur."
Op het moment dat Nada Surf besloot
zich van de buitenwereld niets meer
aan te trekken, viel alles op zijn plaats.
„Ik geloof werkelijk, dat je niet veel
bezit nodig hebt in het leven", zegt
drummer Ira Elliot, „daar maak ik me
nooit zorgen om".
Matthew heeft desondanks vaak het
gevoel, dat de groep nog niet haar vol-
Door Michiel van den Broek
Afgelopen weekend stak een 17-jarige
jongen in het centrum van Tilburg Flo-
ris Sebregts neer; de afloop was fataal.
Als reden wordt voorlopig een 'bot-
sinkje' tussen de twee genoemd. Het
voorval past in een reeks van geweld
dadigheden in de stad. Terwijl Tilburg
steeds rumoeriger wordt, lijkt Breda
zich op te werken vanuit een voorheen
bedenkelijk imago.
In de Bredase binnenstad lopen op een
zaterdagavond zo'n vijftienduizend
mensen op een vierkante kilometer.
Tel daarbij op het alcoholgebruik, de
uitgelaten sfeer en de diversiteit van
het publiek en je ziet een enorme tijd
bom. Het klinkt misschien wat overdre
ven, maar toch: de politie erkent de
bewaking van het uitgaanscircuit als
prioriteit nummer één.
In Tilburg wordt sinds dit jaar een ver
harding van het geweld op vrijdag
avond geconstateerd. Deze situatie van
toenemende ruzies en een stijgend wa-
pengebruik heeft Breda eerder ook ge
kend. In 1995 rapporteerde de politie
210 geweldplegingen en 374 vernielin
gen in het centrum, alle in de avondu
ren. Met name de populaire nachtcafés
kwamen regelmatig in het nieuws als
decor van opstandjes, mishandelingen
of hoe je het maar wilt noemen.
Teamchef van de binnenstad - politie
Menno Wachter weet dat Breda door
die periode een slecht imago heeft op
gebouwd; massale vechtpartijen en (te)
agressieve portiers liggen nog vers in
het geheugen. Dat blijkt wel uit een
kleine rondvraag onder jongeren in de
stad. Op de Grote Markt slentert een
groepje scholieren, herkenbaar aan de
volle rugzakken. Jeroen (16) zegt: "Als
ik uitgé, gebeurt er altijd wel iets. Er
vallen klappen, of er gaat een ruit ka
pot. Logisch, vind ik, met zoveel men
sen. Vooral omdat er veel vreemde
groepen rondlopen, uit andere steden
en uit dorpen. Dat wil weieens fout
gaan." Wachter kent de geluiden maar
kijkt liever naar getallen. Met zijn col
lega Ad Bogers haalt hij wat grafieken
tevoorschijn die een hele ander beeld
oproepen. Tegenover die 210 geweld-
plegingen vorig jaar staan er tot sep-
De politie erkent de beyoaking van het uitgaanscircuit als prioriteit
nummer een.
tember '96 Rechts 95, en Wachter weet
dat het aantal uiteindelijk niet ver bo
ven de honderd z?l uitkomen. Ook de
vernielingen zijn behoorlijk afgeno
men van 374 tot 250.
De verklaring hiervoor moet in het be
leid gezocht worden. De politie heeft
afspraken gemaakt met de horeca, zo-
dat bijvoorbeeld het systeem van por-
FOTO DE STEM/BEN STEFFEN
tiers veel beter is geworden. Wie wei-
eens in De Graanbeurs, De Massa of
Het Hart van Breda komt, weet dat
daar gediplomeerde uitsmijters in een
net pak werken. Het kost de eigenaar
wat meer, maar, zegt Bogers: „Een
café verkoopt naast bier ook gezellig
heid en veiligheid. Meer rust in en om
de tent is in ieders belang."
Het afgelopen jaar heeft in Breda twee
doden door uitgaansgeweld opgele
verd. 'Slechts twee', aldus Wachter. Hij
benadrukt dat het duidelijk rustiger is
geworden, hoewel je altijd incidenten
zult houden. „We kunnen niets garan
deren, maar ik ben wel trots op de re
sultaten van ons beleid. Jongeren uit
Amsterdam die laatst hier kwamen
stappen, vertelden me dat ze zich hier
veilig voelden. Ze zagen meer politie
dan op de Wallen. Natuurlijk is dat niet
waar, maar we proberen wel zo veel
mogelijk op te vallen. Breda heeft een
compact centrum, dus met zes, zeven
man hebben we al controle. Daarnaast
kunnen we af en toe over wat paarden
beschikken." Marco (17), een vriend
van Jeroen, vindt het inderdaad opval
lend dat hij steeds meer politie ziet.
„Om twee uur 's nachts lijkt de Haver
markt wel een politiebureau. Begrijpe
lijk, want daar gebeurt het meeste als
de cafés sluiten. Het lijkt me niet ver
standig om tegenwoordig daar te gaan
vechten, ze staan er zo tussen. Ik hoor
de ook dat je meteen een boete krijgt,
heel fijn. Het ziet er allemaal best drei
gend uit; het mag dan bijna Kerst zijn,
maar uitgaan is niet vredig."
De vijf jongens geven toe onder de in
druk te zijn van de portiers in steeds
meer kroegen. "Als je bij het binnen
komen wordt aangestaard door een
stel kleerkasten, laat je het wel uit je
hoofd herrie te schoppen."
Met name voor de Graanbeurs is de
strakkere aanpak een verademing. In
voorgaande jaren had het nachtcafé
een negatieve reputatie opgebouwd,
leder bezoeker wist dat de minste pro
blemen al tot een stevige uitgooipartij
leidden. Jeroen: „Nu zijn de uitsmijters
vriendelijk en juist daardoor indruk
wekkender. Volgens mij worden men
sen ook eerder geweigerd, dan krijg je
binnen minder problemen."
Blijven alleen over de vrijgezellenfees
ten. Wachter: „Verschrikkelijk. Het pu
bliek ergert zich er mateloos aan, maar
wij ook. Zo'n groep zatlappen levert
meer problemen dan omzet op. Geluk
kig komen ze 's nachts nergens meer
in. De trend is bijna voorbij, of hoop ik
dat alleen maar?"
FOTO ROY TEE
Ie potentieel benut. "In onze maat
schappij worden je zintuigen voortdu
rend gebombardeerd met een goedko
pe vorm van opwinding. Alles van
waarde wordt teruggebracht tot een
oppervlakkig soort vermaak. Dat is een
enorme belasting, het hangt om je
heen als een zware overjas. Het ver
traagt je ritme, het maakt je willoos.
Pas als je in staat bent om die jas uit te
gooien, kun je zijn wie je werkelijk
bent."
o-5-ï
=3
egf
eS-S:
P CS S
ro" 0,
pL CD
3 td
CTQ CD,
era
03 (TI
3
feu
tV CD
i
^3 C3
S O
m WC
SS n
O
3 43 B'
:SIÖ
■8 43!
SS
wL C/3
C/3
th
O?
CD M O
l-J
2 W
Ï3-
S 3
CL IT M -T ri i/j
tv i Pr" «d
era co ro n> tr 5f
v>
O?
s. 2 era
C/3 03 C/3
P- CO
2_
S a
I3 0
'S"ï
'B' oa
rt
S-
SL
I-S |-*
<S pT. CD CTQ
2 13 I
G* «-f- s
C
O[Ti C/3 CL
03
Ct>
g-% co ES
B I
03
r-f-
tr os
03 03
cl
'Bi
o
03
£5 03 £3
cl a
(O £5"
ss a
td
3
ro
2T 57"
3 S
Oa 03 co
CD hj
£s
I 03 O-
<j G.O
03 FT p
B a»**-
co 03
&a ir
t£l:
£S os W
E—03 ET
03 ad
03 CD 03
Q 5Q'
g
-s o P
Pu CTQ
O, O
O
£3
&L03
aT
O
ET 03
5. 3
^2?
- <T>
ET
ro o
8- i
N U
(0
i-s
1 r/3
s
|Jr
E3Ö3
CD CD 0> 03
era <-*-
03 t g
H&i'
P3 13 <- 9-
3 O? CM
5 CD
3 3 S-
a
03
O
-a*
Door Marjolein Rotsteeg
'If you're Not too
Old you can Watch
tv now' heet het
Veronica-program-
ma N.O.W. TV
voluit. Presentator
is de voormalige
Club
Veronica-kid Danny
Rook(25). Hij heeft in
Nederland en Ameri-
ka diverse cursussen
op het gebied van
presentatie, zang,
dans en acteren ge
volgd, en brengt de
opgedane vaardighe
den zoveel mogelijk in praktijk. Maar:
worden."
Dit seizoen draait Danny mee in de musicalwerkgroep STARS van Frank
Sanders en Jos Brink. Ze repeteren voor de première van Per(r)ongeluk.
„Voor mijn lied moet je goed kunnen dansen. Een probleem, want ik dans
wat harkerig," vertelt Danny in de Veronica-kantine.
Voor N.O.W. TV ontwikkelde Danny twee travestie-typetjes, Tilly von
Broekhuyse en buurvrouw Joke. Als Danny Tilly maakte hij een cd met
de tune van 'The Love Boat' en een bijna no-budget videoclip. Bij het
woord travestie schiet Danny in de verdediging. „Het zijn typetjes,"
zegt hij met klem. „In het woordenboek staat letterlijk wel dat het
travestie is, maar dat past niet bij het beeld dat ik ervan heb. Ik wil
niet in dat hokje geduwd worden. Ik vind het ook belangrijker om
werk te hebben als Danny dan als Tilly."
De hoogblonde entertainer wil al televisiewerk doen sinds zijn
vroegste herinneringen. Qua opleiding, lagere detailhandel-
school, is hij echter aardig afgedwaald. „Alleen omdat ik naar
aanleiding van de CITO-toets niet naar de Havo mocht. Ik
was te snel afgeleid. LTS was het advies, maar dat wilde ik :5|
niet. In Zwolle had je dan niet veel meer dan LDS. Twee
jaar later werkte ik naast school al bij Veronica. Na een jaar
kreeg ik een vaste baan aangeboden. Vervolgens heeft iemand in
het leger me ontzettend gematst: ik heb mijn dienstplicht niet hoe
ven vervullen."
Heb je last gehad van het religieuze klimaat in die omgeving?
„Dat valt wel mee. Je bedoelt waarschijnlijk Genemuiden, waar ik
ook tien jaar heb gewoond. Mijn moeder was heel vrij. Na het
overlijden van mijn vader heeft ze me uit dat dorp weggehaald.
Zwolle is gewoon een stad met ruimdenkende mensen. Alleen
voor de kant die ik op wilde was er niets. Je kon er geen zangles
nemen en er was ook geen jongerentoneelvereniging. Je had al
leen het schooltoneelstuk, maar daar vond ik geen reet aan."
„Daarom ben ik gaan sparen, zodat ik zo snel mogelijk naar Amerika kon. Op
mijn achttiende ging ik voor het eerst naar Berkeley. Het was alles waar ik ooit
van had gedroomd: vrijheid, grote stad, Amerika, alleen op reis, toneelschool, les
sen, mensen die echt met het vak bezig zijn. Geweldig!"
En nu wil je zelf de top halen. „Ik wil vooral meer groeien als Danny. Naarmate ik