(5 0 0) Danny Rook H 0 "0 ui O Is Nada Surf ^popular punk'? ^Uitgaan is niet vredig' ~af 1 as 05 8 ra To (D a O g 1) Hakkuhbar - Gabbertje 3) Marco Borsato - De waarheid (14) No Doubt - Don't speak 2) The Kelly Family -1 can't help myself 4) Tony Braxton - Un-break my heart (11) C. Lownoise M. Theo - Streetkids (17) Flamman Abraxas - Good to go 5) Nakatomi - Sing 7) Backstreet boys - Quit playing games 8) AZ Yet - Last night 6) Nasty - Een moment zon der jou (10) Prodigy - Breathe (12) BZN - Mama 9) Rene Froger - In dreams (13) Rob de Nijs - Banger hart (26) Dune - Who wants to live forever (15) DJ Paul Elstak - Unity (16) The Braids - Bohemian rhapsody (36) 3T -1 need you (19) Spice Girls - Say you'll be there (21) Van Dik Hout - Laat het los (20) Total Touch - Somebo dy's else's lover (27) Linda, Roos Jessica - Lange nacht (23) Blackstreet feat Dr. Dré - Nodiggity (30) Peter Andre -1 feel you (18) 2 Brothers on the 4th Floor - There's a key/Chr. time (25) Paradiso - Ballando (22) Fugees - No woman, no cry (39) 2 Pac -1 ain't mad at 'cha (43) Total Touch - One mo ment your mind (44) Khaled - Alcha (35) Snoop Doggy Dogg - Snoop's upside your head (41) Clouseau - Nobelprijs (28) Mark Owen - Child (31) Faithless - Insomnia (34) Andre Hazes - Wees zui nig op m'n meissie -) Gabber Piet - Hakke za- ge -) Mc Rage - Fuck macarena (45) Frans Bauer - Eens komt er voor jou 'n dag (24) Celine Dion - All by my self (-)Jiskefet-Hemel (33) Robert Miles feat. Ma ria Nayler - One one -) Symbol - Betcha by golly wow -) Kistine W - Land of the li ving (49) Lionel Richie - Climbing (47) Nomandsland - 7 se conds (48) Mariah Carey - Forever Eindredactie: Paul Verlinden Reacties: Vind je jezelf heel interessant, heb je een góed idee of ml je'gewoon je igal spuwen? Schrijf of bel naait Ragazzi. Postbus 3229. 4800 MB Breda. Telefbop: 076-5312379- MERIJNTJE Door Ann Bouwma Wat is nu eigenlijk punk? Vraag het Nada Surf en ze wijzen naar bands van vroeger als The Stooges en The Clash. Met wat tegewoordig punk heet, wil het trio uit New York liever niets te maken hebben. Veel te trendy, veel te commercieel. Toch hebben ze met het nummer 'Popular' van de cd 'High/Low' zelf een aardig gladde hit in handen, „ffet gaat ons vooral om de energie van punk", zegt zanger Matthew Caws. „Het goeie van heftige muziek is de rush die je ervan krijgt. Je weet dat je het wiel niet opnieuw kunt uitvin den, maar elke song die je maakt heeft wel een oorspronkelijk gevoel." De springerige ritmes en meezing-re- freintjes zijn bij Nada Surf vaak verpakt in sombere akkoorden. De klankkleur van de gitaar doet soms denken aan The Wipers, terwijl de melodieuze rol van de basgitaar aan Joy Division her innert. Maar van een simpele optelsom is geen sprake: „Wij proberen clichés te vermijden." Nada Surf mag dan muzikaal onder de noemer punk worden geschaard, voor de teksten gaat dat in geen geval op. De songs zijn persoonlijke observaties van Matthew met een filosofisch tintje en soms tamelijk sarcastische onderto nen. Maar hij houdt zich verre van po litieke commentaren. „Er zijn een hoop dingen in de maat schappij die mij niet aanstaan, maar daar zing ik niet over. Nummers als 'Zen Brain' of 'The Plan' schrijf ik in de eerste plaats voor mezelf, om mijn her senspinsels te ontwarren. In muziek kun je iets zeggen, wat in een gewoon Nada Surf: We proberen clichés te vermijden' gesprek nooit zou kunnen." De zanger is niet van de ene op de an dere dag tot dit inzicht gekomen. In eerdere bands is wel degelijk gestreefd naar roem en erkenning. „Vroeger dachten we datje als band deel moest uitmaken van een netwerk", zegt Dan iel. „Zoveel mogelijk mensen in de bu siness kennen, journalisten uitnodigen voor concerten, steeds maar weer ta pes opsturen naar platenmaatschappij en in de hoop een deal te krijgen. Maar dat is een grote omweg. Het leidt alleen maar af en het tast de mu ziek aan. Die is niet langer puur." Op het moment dat Nada Surf besloot zich van de buitenwereld niets meer aan te trekken, viel alles op zijn plaats. „Ik geloof werkelijk, dat je niet veel bezit nodig hebt in het leven", zegt drummer Ira Elliot, „daar maak ik me nooit zorgen om". Matthew heeft desondanks vaak het gevoel, dat de groep nog niet haar vol- Door Michiel van den Broek Afgelopen weekend stak een 17-jarige jongen in het centrum van Tilburg Flo- ris Sebregts neer; de afloop was fataal. Als reden wordt voorlopig een 'bot- sinkje' tussen de twee genoemd. Het voorval past in een reeks van geweld dadigheden in de stad. Terwijl Tilburg steeds rumoeriger wordt, lijkt Breda zich op te werken vanuit een voorheen bedenkelijk imago. In de Bredase binnenstad lopen op een zaterdagavond zo'n vijftienduizend mensen op een vierkante kilometer. Tel daarbij op het alcoholgebruik, de uitgelaten sfeer en de diversiteit van het publiek en je ziet een enorme tijd bom. Het klinkt misschien wat overdre ven, maar toch: de politie erkent de bewaking van het uitgaanscircuit als prioriteit nummer één. In Tilburg wordt sinds dit jaar een ver harding van het geweld op vrijdag avond geconstateerd. Deze situatie van toenemende ruzies en een stijgend wa- pengebruik heeft Breda eerder ook ge kend. In 1995 rapporteerde de politie 210 geweldplegingen en 374 vernielin gen in het centrum, alle in de avondu ren. Met name de populaire nachtcafés kwamen regelmatig in het nieuws als decor van opstandjes, mishandelingen of hoe je het maar wilt noemen. Teamchef van de binnenstad - politie Menno Wachter weet dat Breda door die periode een slecht imago heeft op gebouwd; massale vechtpartijen en (te) agressieve portiers liggen nog vers in het geheugen. Dat blijkt wel uit een kleine rondvraag onder jongeren in de stad. Op de Grote Markt slentert een groepje scholieren, herkenbaar aan de volle rugzakken. Jeroen (16) zegt: "Als ik uitgé, gebeurt er altijd wel iets. Er vallen klappen, of er gaat een ruit ka pot. Logisch, vind ik, met zoveel men sen. Vooral omdat er veel vreemde groepen rondlopen, uit andere steden en uit dorpen. Dat wil weieens fout gaan." Wachter kent de geluiden maar kijkt liever naar getallen. Met zijn col lega Ad Bogers haalt hij wat grafieken tevoorschijn die een hele ander beeld oproepen. Tegenover die 210 geweld- plegingen vorig jaar staan er tot sep- De politie erkent de beyoaking van het uitgaanscircuit als prioriteit nummer een. tember '96 Rechts 95, en Wachter weet dat het aantal uiteindelijk niet ver bo ven de honderd z?l uitkomen. Ook de vernielingen zijn behoorlijk afgeno men van 374 tot 250. De verklaring hiervoor moet in het be leid gezocht worden. De politie heeft afspraken gemaakt met de horeca, zo- dat bijvoorbeeld het systeem van por- FOTO DE STEM/BEN STEFFEN tiers veel beter is geworden. Wie wei- eens in De Graanbeurs, De Massa of Het Hart van Breda komt, weet dat daar gediplomeerde uitsmijters in een net pak werken. Het kost de eigenaar wat meer, maar, zegt Bogers: „Een café verkoopt naast bier ook gezellig heid en veiligheid. Meer rust in en om de tent is in ieders belang." Het afgelopen jaar heeft in Breda twee doden door uitgaansgeweld opgele verd. 'Slechts twee', aldus Wachter. Hij benadrukt dat het duidelijk rustiger is geworden, hoewel je altijd incidenten zult houden. „We kunnen niets garan deren, maar ik ben wel trots op de re sultaten van ons beleid. Jongeren uit Amsterdam die laatst hier kwamen stappen, vertelden me dat ze zich hier veilig voelden. Ze zagen meer politie dan op de Wallen. Natuurlijk is dat niet waar, maar we proberen wel zo veel mogelijk op te vallen. Breda heeft een compact centrum, dus met zes, zeven man hebben we al controle. Daarnaast kunnen we af en toe over wat paarden beschikken." Marco (17), een vriend van Jeroen, vindt het inderdaad opval lend dat hij steeds meer politie ziet. „Om twee uur 's nachts lijkt de Haver markt wel een politiebureau. Begrijpe lijk, want daar gebeurt het meeste als de cafés sluiten. Het lijkt me niet ver standig om tegenwoordig daar te gaan vechten, ze staan er zo tussen. Ik hoor de ook dat je meteen een boete krijgt, heel fijn. Het ziet er allemaal best drei gend uit; het mag dan bijna Kerst zijn, maar uitgaan is niet vredig." De vijf jongens geven toe onder de in druk te zijn van de portiers in steeds meer kroegen. "Als je bij het binnen komen wordt aangestaard door een stel kleerkasten, laat je het wel uit je hoofd herrie te schoppen." Met name voor de Graanbeurs is de strakkere aanpak een verademing. In voorgaande jaren had het nachtcafé een negatieve reputatie opgebouwd, leder bezoeker wist dat de minste pro blemen al tot een stevige uitgooipartij leidden. Jeroen: „Nu zijn de uitsmijters vriendelijk en juist daardoor indruk wekkender. Volgens mij worden men sen ook eerder geweigerd, dan krijg je binnen minder problemen." Blijven alleen over de vrijgezellenfees ten. Wachter: „Verschrikkelijk. Het pu bliek ergert zich er mateloos aan, maar wij ook. Zo'n groep zatlappen levert meer problemen dan omzet op. Geluk kig komen ze 's nachts nergens meer in. De trend is bijna voorbij, of hoop ik dat alleen maar?" FOTO ROY TEE Ie potentieel benut. "In onze maat schappij worden je zintuigen voortdu rend gebombardeerd met een goedko pe vorm van opwinding. Alles van waarde wordt teruggebracht tot een oppervlakkig soort vermaak. Dat is een enorme belasting, het hangt om je heen als een zware overjas. Het ver traagt je ritme, het maakt je willoos. Pas als je in staat bent om die jas uit te gooien, kun je zijn wie je werkelijk bent." o-5-ï =3 egf eS-S: P CS S ro" 0, pL CD 3 td CTQ CD, era 03 (TI 3 feu tV CD i ^3 C3 S O m WC SS n O 3 43 B' :SIÖ ■8 43! SS wL C/3 C/3 th O? CD M O l-J 2 W Ï3- S 3 CL IT M -T ri i/j tv i Pr" «d era co ro n> tr 5f v> O? s. 2 era C/3 03 C/3 P- CO 2_ S a I3 0 'S"ï 'B' oa rt S- SL I-S |-* <S pT. CD CTQ 2 13 I G* «-f- s C O[Ti C/3 CL 03 Ct> g-% co ES B I 03 r-f- tr os 03 03 cl 'Bi o 03 £5 03 £3 cl a (O £5" ss a td 3 ro 2T 57" 3 S Oa 03 co CD hj £s I 03 O- <j G.O 03 FT p B a»**- co 03 &a ir t£l: £S os W E—03 ET 03 ad 03 CD 03 Q 5Q' g -s o P Pu CTQ O, O O £3 &L03 aT O ET 03 5. 3 ^2? - <T> ET ro o 8- i N U (0 i-s 1 r/3 s |Jr E3Ö3 CD CD 0> 03 era <-*- 03 t g H&i' P3 13 <- 9- 3 O? CM 5 CD 3 3 S- a 03 O -a* Door Marjolein Rotsteeg 'If you're Not too Old you can Watch tv now' heet het Veronica-program- ma N.O.W. TV voluit. Presentator is de voormalige Club Veronica-kid Danny Rook(25). Hij heeft in Nederland en Ameri- ka diverse cursussen op het gebied van presentatie, zang, dans en acteren ge volgd, en brengt de opgedane vaardighe den zoveel mogelijk in praktijk. Maar: worden." Dit seizoen draait Danny mee in de musicalwerkgroep STARS van Frank Sanders en Jos Brink. Ze repeteren voor de première van Per(r)ongeluk. „Voor mijn lied moet je goed kunnen dansen. Een probleem, want ik dans wat harkerig," vertelt Danny in de Veronica-kantine. Voor N.O.W. TV ontwikkelde Danny twee travestie-typetjes, Tilly von Broekhuyse en buurvrouw Joke. Als Danny Tilly maakte hij een cd met de tune van 'The Love Boat' en een bijna no-budget videoclip. Bij het woord travestie schiet Danny in de verdediging. „Het zijn typetjes," zegt hij met klem. „In het woordenboek staat letterlijk wel dat het travestie is, maar dat past niet bij het beeld dat ik ervan heb. Ik wil niet in dat hokje geduwd worden. Ik vind het ook belangrijker om werk te hebben als Danny dan als Tilly." De hoogblonde entertainer wil al televisiewerk doen sinds zijn vroegste herinneringen. Qua opleiding, lagere detailhandel- school, is hij echter aardig afgedwaald. „Alleen omdat ik naar aanleiding van de CITO-toets niet naar de Havo mocht. Ik was te snel afgeleid. LTS was het advies, maar dat wilde ik :5| niet. In Zwolle had je dan niet veel meer dan LDS. Twee jaar later werkte ik naast school al bij Veronica. Na een jaar kreeg ik een vaste baan aangeboden. Vervolgens heeft iemand in het leger me ontzettend gematst: ik heb mijn dienstplicht niet hoe ven vervullen." Heb je last gehad van het religieuze klimaat in die omgeving? „Dat valt wel mee. Je bedoelt waarschijnlijk Genemuiden, waar ik ook tien jaar heb gewoond. Mijn moeder was heel vrij. Na het overlijden van mijn vader heeft ze me uit dat dorp weggehaald. Zwolle is gewoon een stad met ruimdenkende mensen. Alleen voor de kant die ik op wilde was er niets. Je kon er geen zangles nemen en er was ook geen jongerentoneelvereniging. Je had al leen het schooltoneelstuk, maar daar vond ik geen reet aan." „Daarom ben ik gaan sparen, zodat ik zo snel mogelijk naar Amerika kon. Op mijn achttiende ging ik voor het eerst naar Berkeley. Het was alles waar ik ooit van had gedroomd: vrijheid, grote stad, Amerika, alleen op reis, toneelschool, les sen, mensen die echt met het vak bezig zijn. Geweldig!" En nu wil je zelf de top halen. „Ik wil vooral meer groeien als Danny. Naarmate ik

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 52