Weekend Toch nog een uitmuntende kerst Een roemrijk kuststation wordt verdrongen door de satelliettelefoon DE STEM zaterdag 21 december 1996 E2 DE STEM Kuststation Scheveningen Radio is al 92 jaar een baken op zee. Vissers, de grote en de kleine vrachtvaarders, jachtschippers: allemaal zijn ze vertrouwd met de weerberichten, de verkeers lasten op elk uur, de storm- en andere waarschuwingen. En als de schepeling dringend contact met het thuisfront zoekt - of omgekeerd -, dan is daar als vanouds 'PCH' om het telefo nisch contact te leggen. Maar hoe lang nog? Over de neergang van de aloude scheeps- radio en de opkomst van de lucratievere satellietcommuni catie. En over de zakelijkheid bij moedermaatschappij PTT Telecom, waar de nostalgie van een roemrijk kuststation niet telt. Casablanca Meeluisteren Markt r Door Dirk Vellenga J Half november was hij er al mee begonnen. Met 250 kaarsjes kon je geen enkel risico ne men. Vorig jaar moesten ze Kerstmis een halve dag uitstellen, omdat de snoeren van de ver lichting onontwarbaar bleken. Daarom ont ruimde hij deze keer de zolderkamer, opende de doos met kaarsjes en begon de strengen uit te leggen over de vloer. Elke avond na het eten snelde hij naar boven en ontwarde hij het vol- gêndê stukje vsn de meterslsnQe knoop Er waren momenten dat hij twijfelde aan het welslagen van zijn onderneming. Snoeren splitsten zich en kruisten andere draden op een onmogelijke manier. Dan was hij in staat zijn moonboots uit de zolderkast te halen en de lichtjes bij tientallen tegelijk te verpulveren. Maar hij bleef kalm, besloot een hele zondag door te werken en op dag dat de kerstboom gekocht zou worden, was de klus geklaard, tot zijn eigen verrassing. Op een mistige ochtend reed hij met de kinde ren naar een boer die levende bomen aan bood. Een scharrelboom wilde hij uiteraard. Een boom die minstens twee meter ruimte heeft gehad om tot volle wasdom te komen. Elke boom met minder levensruimte was bruin van binnen en vee! te zwak om op eigen kracht het nieuwe jaar te halen. Het was schandalig hoe miljoenen dennen behandeld werden! De boer spitte voor hen een feestelijke stam uit de aarde. De kinderen waren opgetogen, dit was de mooiste boom van Nederland. Heel wat beter dan die uitgehongerde, verzuurde sparren en die chemisch opgelapte struiken die je in de supermarkt zag. Hij betaalde 25 euro, kluit inbegrepen. Hij nam een dag en een nacht om de 250 licht puntjes tussen de naalden te peuteren. Zijn vrouw had haar eigen besognes, in verband met haar kerstproject belde ze regelmatig, (li- bertel) met een vriendin in Florida. Ze moest en zou twee muren in de kamer besmeren met een mengsel van klein en stro volgens een oer oud procédé uit Oost-Senegaf om de sfeer van een authentieke stal te creëren. Met de stevig heid van het smeersel wilde het nog niet luk ken, ondanks uitgebreide adviezen van de vriendin in Florida. „Bijna perfect", zei de man. Zijn kinderen volg den hem verbaasd. Bijna perfect? „Er ont breekt iets", ging hij verder, nog even geheim zinnig. „De sfeer van vroeger, daar gaat het om", zei hij, want hij behoorde tot een gene ratie die nog besefte dat het Kerstfeest een zorgvuldig geplande terugval is naar die oude, vertrouwde wereld van tochtige hutjes in de sneeuw, geslachtsarme engeltjes met valse trompetjes en verkleumde kerstdwergen met zielige ogen Om kort te gaan, de jaarlijkse hang naar een tijd waarin mensen baden voor een betere toekomst. „ik moet nog evéfïïets halen", zei hij. De kin deren keken even op. Ze zaten met hun reken machientje de X-mas-mailtjes te tellen die dit jaar waren binnengekomen. Terwijl ergens elektronisch Stille Nacht klonk, en dan tien keer per minuut, ging hij naar de garage en kwam hij terug een ronde doos in spiegelend papier. „Allemaal de ogen dicht", riep hij. De kinderen deden het met enige tegenzin. Eigen lijk, hadden ze vandaag even naar Disney World bij Parijs gewild. Met de HSL kostte het maar 69 euro per persoon, inclusief alle ver snaperingen. Vader scharrelde rond de boom, ze hoorden geritsel en getingel. „Ja, klaar!", riep hij. Ze moesten goed kijken met hun computer ogen. Toen zagen ze hier en daar iets glinste ren tussen de takken. Het waren guldens, aan smaakvolle, zilverkleurige lintjes. Oude, harde, Hollandse guldens. Hij had ze keurig over de hele kerstboom verdeeld. „Ooooooh", riepen de kinderen. „Wat een geinige rondjes." Hij voelde zich omarmd door warme herinnerin gen. Hij was moe, Kerstmis was elke keer weer een gigantische operatie. Maar hij was dik te vreden. Tranen lagen als dubbeltjes op zijn wangen. Poëzie en het grote p de onmogelijke comb en zoute haring. 6e vooreen kleine sekte, den die met eikaar gee hoeven dan een zondt kerk. Een normale heeft een oplage van beste geval duizend honderd worden er gaan naar pers, fami sen. De rest verstoft d piermoien. Maar dichters zijn er Het werk wordt niet wel gevolgd. De ven vorm. Ook buiten de wa Szymborska ontvir de literatuur. In de P grote uitstalling van f ciale cursussen aan v in gemeenschapshui; oeuvre van een dikke te lezen. Wel een eer van haar gedichten band, maar onvollec Poolse ultgeversweref se en energie om alk gen. De markt is tevre maar niet met een s hoogtepunten van d kwam volledig en me afgereisde televisiep streeks op het scherm In de huiskamers zat i belangrijke avond. He meld dat de hele vc besteed was aan het reaten van hoe te bt waardigheidsbekleder de plechtigheid voor Szymborska zo'n aar dingsvermogen betek plande signeersessie af had moeten zegg stonden interviews n vanuit Warschau naar vaderland terugkeren attachée, die door de gevraagd was haar te onwennige tocht doo protocol. Toch wisten de twee tv-journalisten niet g aan de landgenoten niets over Szymbork, zeer overzichtelijke w moeizame publicatiee verzen of over de i poëzie en nog minde ditie waarin Szymb worden. De enige op goede wil als letterki kon worden betrof h' Nobelprijswinnaars v Sienkiewicz in 1905, in 1924, Czeslaw IV Wislawa Szymborsk schrijven in Polen rr van uitzonderlijk nivr dacht wordt dat inti Gombrowicz, Brandy kroond zijn. Verder armoe troef, den de hele avond haald van een ondar onhandig onprotocc bare oude dame, va nen met studenter naar het spreekgest de Zweedse koning schoof voor het ban ge sigaret die ze op t de taxi meteen wee keurige, Franse dan dezelfde incorrecte woord. Szymborska sloot dus met mere klonk als tak en doo vers daarom als 'ja' terwijl de dichteres niets anders deed de wel zeggen, Frans, f De Poolse media we van Szymborska's w se. Die waren perple voor hun volstrekt Krakau bekend gen- Poolse immigrant c boek leest, moest t den. Anders zou er zijn in de krant dan demie aan persberic Hoe anders in Duits! naallezers weliswaa Wislawa uit te spre wafwaf, maar een poëzievoordrager h De naam Szymborsk dagochtendontbijt, liep naar zijn boeke signeerde bloemlez schijn en las op de openviel een gedicl ties in een stoet bec Szymborska bleek a in Berlijn geweest haar exposeerde rijen. Voldoende aar minnaars om de sch gen en haar te laten handel van enige a zen wordt, blijkt de te kunnen nemen v De radio-telegraafbediening van Radio Scheveningen zoals deze er in 1931 uitzag in het vorige gebouw bij de sluizen van IJmuiden. foto archief de stem Wie roept Scheveningen Radio? Door Arthur't Hart nallo alle schepen, alle seheperi, alle schepen, hier Scheveningen Radio met de verkeerslijst." Het is vijf over twaalf. In de grote, morsig- ouderwetse controlezaal op de vierde etage van het hoofdpostkantoor in IJmuiden gaat, zoals ieder uur, de lijst met roepletters de lucht in van schepen waarvoor een telefoon gesprek is aangevraagd. De vrouwelijke operator herhaalt de oproep in het Engels en vervolgt: „Er is telefoonver keer voorhanden voor de Papa Delta achten veertig tweeendertig, de Papa Foxtrot ach tentachtig zevenentachtig, de..." De traffic list is maar kort: oproepen voor een handjevol schepen. Die antwoorden niet eens, in elk ge val niet direct. Weer eens niet geluisterd. Natuurlijk, het is winter en dat is - nu de meeste jachten en veel vissers uit de vaart zijn - altijd een stillere periode. Maar tegenwoor dig is het wel erg rustig bij 'PCH', de morse code van Scheveningen Radio waaronder het station ook bekend staat. Vroeger zaten in de ze zaal wel tientallen telegrafisten en telefo nisten achter hun schakeltafels, vanmiddag wordt het werk door vijf man (of liever ge zegd voornamelijk part-time vrouw) gedaan. „Het is de dood in de pot, een aflopende zaak," fluistert een operator zonder dat zijn baas van PTT Telecom het hoort. „Nog twee jaar en het is hier voorbij," sombert hij. Op het schakelpaneel van de operatrice licht het lampje op van een van de kortegolf-kana- len van Scheveningen Radio. Werk aan de winkel, een schip zoekt contact. Ze komt erin met de standaardformule: „Wie roept Scheve ningen Radio, who's calling Skevningen Ra dio?" Tussen het gefluit en gepiep door meldt zich de Casablanca, een Nederlands schip duizen den mijlen ver, ergens op de oceaan. De kapi tein wil bellen met zijn reder aan de wal en geeft het telefoonnummer door. Geroutineerd draait de operatrice het nummer en legt de verbinding. Als het gesprek tussen wal en schip is beëindigd, sluit ze het radiocontact met de Casablanca af op de vertrouwde ma nier: „Casablanca, dat was een gesprek van zes minutei}. Nog een goede wacht. Over en uit." Dat een Nederlands vrachtschip zich meldt over de krakende kortegolf is tegenwoordig bijna een unicum. De handelsvaart van de Westerse landen is massaal overgeschakeld op communicatie via de Inmarsat-satellieten, sommige grote vissers hebben die apparatuur ook al aan boord. Daarmee kun je naar belie ven en met een glasheldere ontvangst telefo neren, faxen of computerbestanden verzen den en ontvangen. En Scheveningen Radio en haar operators komen er niet aan te pas. Scheveningen Radio is ook de scheepscom- municatie dichter bij huis grotendeels kwijt geraakt. Sinds de jaren '50 dient daartoe de marifoon: de VHF-scheepszender en -ontvan ger voor de korte afstand, tot zo'n 30 zeemijl. Daartoe beschikt Scheveningen Radio langs de kust en in het binnenland over een netwerk van zenders en ontvangers, centraal bediend vanuit het IJmuidense hoofdkwartier. Maar de doorsnee binnenvaartschipper belt allang niet meer met de wal via zijn marifoon en Scheveningen Radio - die pakt gewoon z'n GSM-zaktelefoon. Voor de visser en de vrachtboot geldt meestal hetzelfde. (Zolang ze althans in of vlakbij de haven zijn, want op zee valt de GSM vrijwel direct weg.) De jacht schippers hebben er wat langer over gedaan om te ontdekken dat je aan boord recht streeks, snel en discreet kunt bellen en gebeld worden. Maar nu schaffen ook zij zich een GSM'ertje aan. Heb je er in de auto ook nog wat aan. De oudere operator die achter de VHF-scha- keltafel zit, heeft dus alle tijd voor een bab bel; de lampjes op zijn paneel zijn gedoofd. „Ja, vroeger... toen kwam je vaak handen te kort om de knoppen te bedienen. Maar dat is verleden tijd." Heel andere vraag: luistert hij eigenlijk wel eens mee met de gesprekken die hij tot stand brengt? „Nou, eh, dan moet het wel erg smeuïg wezen, hoor. Maar inderdaad, als ze bijvoorbeeld enorme heibel met mekaar maken... dan wil je het wel eens aanhoren, ja-" Het lampje van kanaal 28-Rotterdam gaat branden. De operator zet z'n koptelefoon an nex microfoon op; een paar snelle handelin gen met de knoppen. „Wie roept Schevenin gen Radio?" Een Russisch vrachtschip in de Rotterdamse haven, zo blijkt. Wil bellen met een scheeps- bevoorrader. Het gesprek wordt in steenko len-Engels gevoerd, ik luister mee. Dat is een ander nadeel van traditionele communicatie via de ether: in de controlekamer van Scheve ningen Radio en op elk schip met een zend/ontvangstinstallatie kan ieder gesprek worden gevolgd. Scheveningen Radio, eens een vaderlandse trots, is er tegenwoordig nog voornamelijk voor schuiten uit derderangs-scheepvaartna ties, is de trieste conclusie. Turken, Russen, Roemenen, Chinezen en Nigerianen zijn nu de voornaamste klanten. Plus een slinkende groep viskotters, kustvaarders en jachten waarvoor satelliet-apparatuur te duur is en de GSM niet ver genoeg reikt. Moedermaatschappij PTT Telecom, driftig timmerend aan de commerciële weg, heeft zich volledig op de veranderende markt en techniek ingesteld. Scheveningen Radio is geen zelfstandige dienst binnen PTT meer, maar moest onderdeel worden vdn de nieuwe PTT-onderneming Station Twelve. Die heeft zich op de satelliettelefoon en aanverwanten gestort. Met niet alleen de scheepvaart als klant, maar in toenemende mate ook de snel le zakenman die dag en nacht en overal be reikbaar wil zijn, de oliemaatschappij die contact wil houden met haar exploratieploe- gen waar ook ter wereld, Artsen zonder Gren zen of een VN-vredesmacht in een honger- of oorlogsgebied, de woestijn-expeditie, de bergbeklimmer en de reporter. En wellicht ook de internationale crimineel, die3lle,reden heeft de geijkte verbindingen over land en over zee niet te vertrouwen. De brochures door de jaren heen Van Scheve ningen Radio c.q. Station Twelve tonen het verschil. In de brochure van eind jaren '70 komt de geur van de zoute zee, van zweet en gasolie je als het ware van de pagina's tege moet. Romantiek en heldendom, verhalen en foto's over heroïsche reddingen temidden van huizenhoge golven, waarbij Scheveningen Radio de coördinerende rol vervulde. Dienst baarheid aan het varende deel der natie, daar ging het toen om. Niet winst. In de nieuwste brochure - uitsluitend in het Engels gedrukt - ronkende reclame- en ma nagerstaai over de zegeningen van de satel lietcommunicatie. PCH wordt erin behandeld als voetnoot bij de maritieme historie. Een enkele vergeelde zwartwit-foto in een hoekje van de flitsende fullcolor-folder moet de ver mogende satelliet-gebruiker eraan herinne ren dat 'we dit, Scheveningen Radio, er ook nog bij doen'. Het verhaal van Scheveningen Radio begint op 19 december 1904 aan de Scheveningse vissershaven. Een stel idealisten betrok daar die dag een oude, gammele bouwkeet. Sche veningen Radio was geboren en werd een van de eerste kuststations voor radiotelegrafisch verkeer ter wereld. Al in 1926 vond de verhui zing naar IJmuiden plaats, maar de oude naam bleef altijd gehandhaafd. In IJmuiden heeft PCH vanuit een hutje op het strand geo- tpeyeepd^er uit een j^,/nMjpnop het Noordzée-sluizencomplex. Sinds 1971 zit Jj.et station in het PTT-gebouw in het hart van de i-.iint.tsiii auy 3LiiV Hu Hoofd operationele dienst Henk Spuls, ver grijsd in het vak, heeft een groot deel van die geschiedenis meegemaakt. Hij heeft Scheven ingen Radio zien groeien en hij was getuige van de geleidelijke neergang van de laatste tien, vijftien jaar. Maar dat het spoedig ge daan kan zijn, wil er bij hem niet in: „Goed, we werken tegenwoordig voornamelijk voor de B-schepen en voor de kleintjes, maar dat maakt ons niet uit. Éen klant is een klant. En klanten zijn er toch nog genoeg." Het is wel minder interessant geworden, stelt hij met spijt vast. Tot halverwege de jaren '80 was de veiligheid op zee de voornaamste én meest tot de verbeelding sprekende opdracht van PCH. Spuls: „Die zaken - schepen in nood, reddingsoperaties waarbij wij het voor touw hadden - dat zijn de verhalen die hier nog iedere dag verteld worden." Maar toen malig minister Smit-Kroes besloot het nood- en spoedverkeer naar Amerikaans voorbeeld aan de Kustwacht (de buurman van Scheven ingen Radio in hetzelfde gebouw) toe te delen. Sindsdien is Scheveningen Radio voorname lijk een nautische telefooncentrale voor het doorverbinden van zakelijke en persoonlijke gesprekken. Met daarnaast nog het sécurité- verkeer: het voorlezen van weerberichten, stormwaarschuwingen, waarschuwingen voor wrakken en op drift geraakte olieplat- i fornjg^tcetera. „En daarmee.iShbpt.'ïffel saai er," erkent Spuls. Charles van der Mee, manager communica tions van Station Twelve, en marketing-ma nager Rob Beukema weten dat het in het we reldje van de watersport momenteel gonst van de geluiden dat het binnen afzienbare tijd afgelopen is met Scheveningen Radio of delen daarvan. En ze weten ook dat van het radio verkeer dat Scheveningen Radio pakweg 2 jaar geleden verzorgde, nu nog maar zo'n 1 procent over is. Bestaat Scheveningen Radio in deze vorm over twee jaar nog? Van der Mee: „Wij volgen die verschuiving van de traditionele scheepsradio naar satel lietcommunicatie en GSM natuurlijk ook. Af hankelijk daarvan moeten we besluiten i we met de conventionele diensten gi doen." Beukema: „Op een gegeven moment moet je je als commercieel bedrijf inderdaad afvraj of je nog wel verstandig bezig bent. We zijn aan het bekijken hoe we de overgang van oud naar nieuw kunnen bewerkstelligen. Op e gegeven moment houdt het natuurlijk op, maar dat zal geen plotseling einde zijn. We draaien de knop heus niet zo maar ineens om." Wanneer dat dan wel gebeurt, kunnen de bei de Station Twelve-managers niet aangeven, „De markt bepaalt dat," is hun wijsheid. Scheveningen Radio houden ze intussen in de lucht met alweer nieuwe efficiency-operaties. Van de 300 medewerkers die het kuststation ooit telde, zijn er nog maar 100 (onder wie veel parttimers) over. De watersportwereld houdt zijn hart vast. Straks geen weerberichten meer, geen waar schuwingen voor gevaren? Geen doktersad vies meer via de Radio-medische Dienst Scheveningen Radio wanneer iemand aan boord ziek is of een ongeval heeft gehad? Moet vooralsnog onbetaalbare satellietappa- ratuur worden aangeschaft om in acute ge vallen nog contact met de wal op te kunnen nemen? En blijft de Kustwacht uitluisteren op VHF- kanaal 16 en 2182 kHz middengolf, de be noodfrequenties? Of wordt je noodoproep ge woon niet meer gehoord, wanneer per 1 fe bruari 1999 nieuwe internationale regels voor de scheepseommunicatie van kracht worden Voor de grote scheepvaart voldoet dat nieu we, zwaar op de satellieten leunende systeem waarschijnlijk uitstekend, maar voor jach"" en andere kleine schepen is het nog nauwe lijks een reëel alternatief. Maar dat de veiligheid op zee en ander ruim water in gevaar komt, zoals in watersport kringen wordt gevreesd, daar willen de Sta tion Twelve-managers niet van horen. ,,Z° ver zullen we het met z'n allen niet laten ko- Charles van der Mee, manager communications van Station Twelve, en marketing-ma nager Rob Beukema op het dak van Radio Scheveningen: „We draaien de knop heus niet zo maar ineens om.foto wiebe kiestra In de controlezaal zegt de ene operatnef raadselachtig tegen de ander: „Dirk is vn], hoor." Nee, de verslaggever moet vooral ni® denken dat dat iets met seks te maken heef', verzekert manager Van der Mee haastig. Zf wilde gewoon zeggen dat kanaal D op "e scheepsmiddengolf weer gebruikt kan wor den. Op het schakelpaneel gaat een lampje bran den. „Wie roept Scheveningen Radio, We roept,er aan?" Een goede vraag. Wie roept nog Schevening® Radio? I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 30