Tussen Henneppijp en Elleneuzentunnel Kerstgekte Zakziener Heer in het verkeer Taxi Eigentijds kerstverhaal HÉ JA, DAT KEN I Paskamers DE STEM ZEELAND WAS MIJ DA PJER! PC-KERKDIENSTEN RK-KERKDIENSTEN PASTORIEDIENSTEN r i'i'! ODE AAN LAMSWJERDE ZATERDAG 21 DECEMBER 1996 C4 IK word erin meegesleurd of ik wil of niet: het kerstgebeu ren, om maar eens een lelijk woord van deze tijd te gebrui ken. In de meeste winkels struikel ik al vanaf half no vember over het kerstspul waarmee het dagelijkse assor timent de laatste weken van het jaar wordt uitbreid. Nog maar een paar jaar geleden hadden de winkeliers tenmin ste nog het fatsoen om de me tamorfose van hun zaak uit te stellen tot 6 december. Tegen woordig kunnen de midden standers het einde van de herfst nauwelijks afwachten want Kerstmis is verkoopfeest geworden. Rigoureus toveren zij hun ruimtes om tot heuse kerstmarkten, waarbij 'hoe bonter hoe mooier' het wacht woord lijkt te zijn. Tussen het glim en glitter moet ik als klant met veel pijn en moeite mijn wekelijkse boodschap pen achter de sneeuwranden en de ijspegels uitvissen. Jingle Bells zoemt vier weken lang op zo'n irritante manier door alle openbare ruimtes dat ik tegen 25 december echt be hoefte heb aan iets anders. Het feest begint overal steeds vroeger. De eerste verlichte particuliere boom zag ik in Terneuzen dit jaar op 5 no vember. Mijn kinderen bede len volhardend of onze boom nu eindelijk ook binnen mag. Ik mis de energie om hun smeekbeden te trotseren en zwicht, met als gevolg dat op eerste kerstdag de boom een reeds vertrouwd beeld zal vor men in onze huiskamer. Even denk ik vol nostalgie aan mijn kinderjaren toen mijn ouders de boom op kerstavond opzet ten. De lichtjes werden tijdens het kerstontbijt voor de eerste keer ontstoken en zorgden zo, samen met de kaarsjes op ta fel, voor een magische sfeer. Lang tijd om daarbij stil te staan heb ik niet want plotse ling raakt alles in een stroom versnelling; terwijl de talrijke kaarten met goede wensen me herinneren aan mijn eigen on beschreven exemplaren, staat de agenda plotseling vol af spraken die maar eens per jaar voorkomen. Met mijn spruiten van hot naar her rijdend word ik in heel Zeeuws-Vlaanderen geconfronteerd met de onver mijdelijke elektrische drie hoekjes die alom voor de ra men prijken. Blokker heeft weer goede zaken gedaan. In elk stadje en ieder dorpje han gen dennenbomen, doorgaans onverlicht, verkleumd en nat geregend tegen lantaarnpalen aan. In Sas van Gent konden ze dit jaar niet wachten; al voor sinterklaas was de kade vrolijk versierd met tientallen verlichte boompjes. De kerst verlichting van de Steenen Beer heet mooier te zijn dan die in Londen terwijl de altijd tochtige Noordstraat in die zelfde stad vergeven is van grijnzende kerstmannen en valse kartonnen herten. Tus sen dolgedraaide commercie met opgefokte kerstvrolijk heid en de intrieste wereld van criminaliteit en verslaving lig gen in Terneuzen maar twee stappen. Ineens zit ik krap in mijn tijd; vermeende vrije avonden blij ken gevuld te zijn met kerst uitvoeringen en scholen zijn dicht op momenten dat ik op ze gerekend had. Ik moet een definitief menu maken en een schema voor de bezoeken tij dens de kerstdagen. Kerst boodschappen moeten inge slagen en bestellingen doorge geven aan het in stemmig zwart-wit geklede super- marktpersoneel. Terwijl ik de laatste kerstkaarten ophang en genietend een onverwacht kerstpakket openmaak, be denk ik dat ik ergens in mijn agenda nog een uurtje vrij moet maken: daar wil ik dan 'bezinning' invullen, want dat zou er haast bij inschieten. Zo in de donkere dagen voor Kerstmis wil de politie de con trole op het voeren van verlich ting door fietsers en bromfiet sers nog wel eens opvoeren. Der tig jaar geleden waarschuwde HET is vrijdagavond en dat be tekent stappen voor de Hulster jongedame. Het was prima gere geld, vrienden zouden haar thuis ophalen met de auto. Wat ze niet wist, was dat de buurman net die vrijdag zijn biljartavondje had en veilig thuis werd afgeleverd door een paar van zijn makkers. Die drukten bij wijze van af scheid nog eens flink op de claxon. Toen ze de auto hoorde toeteren, snelde ze naar buiten, deed het portier open en zette ze zich comfortabel op de achter bank. „En?" sprak de bestuur der, terwijl hij zich om draaide. „Waar wil de jongedame naar toe?" Even verstijfde ze bij de aanblik van de wildvreemde man, om vervolgens als een speer weerde auto uit te stuiven. (EV) 'Zakken', heette de jeugdserie die de VPRO enkele jaren geleden alweer op de televisie bracht. Gesitueerd in het grens dorp Nieuw-Namen en het thema 'huis vuil' centraal. Met als hoofdpersoon een man die steeds meer geïnteresseerd raakt in vuil en vuilniszakken van andere men sen. Gaande de serie wordt de man steeds bedrevener in het analyseren, scheiden, hergebruik en rubriceren van afval. Hij begint dan ook een heuse praktijk als 'zakziener'. De serie speelde destijds in op de afval- problematiek. Een thema waarmee de werknemers van gemeentereiniging dage lijks mee te maken hebben. Niet dat ze 'zakziener' zijn, maar kennis over het doen en laten van hun 'klanten' doen ze wel op. Wie wat bewaart die heeft wat, zegt het spreekwoord. Maar wie wat weg gooit, laat zich zien, zoals hier te Clinge. Ofwel, met Louis Couperus: 'Van oude mensen, de dingen die voorbij gaan'. FOTO WIM KOOIJMAN Zeeland Rond verschijnt elke zaterdag in de Zeeuwse editie van dagblad De Stem. Bijdragen deze week van Jan Jonkman, Eugene Verstraeten, Peter Oggel en Wim Kooijman. De redactie stelt reacties op prijs. Geen anonieme inzendingen, en niet op rijm. Voor tips, wetenswaardigheden, op- of aanmerkingen belt u: 0115 - 645769. U kunt ook schrijven naar: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen. mijn vader mij al voor deze 'aandacht' van de politie, die toen de kapitale som van 3,50 kostte. De schooljeugd trekt zich niet veel aan van de welgemeende waarschuwingen, blijkt uit de politierapporten. Een prent kost nu aanzienlijk meer. Het gevaar kan tegenwoordig ook uit andere hoek komen. De politie stond rond de klok van acht uur op de Sloelaan te con troleren. Tegen de tijd dat je ze in de gaten hebt, ben je gesnapt. Een scholier, met de oogleden nog op half zeven en zonder licht op zijn fiets, had de Her mandad gezien en stopte braaf voor het zebrapad. Naast hem stopte een van zijn leraren, eveneens zonder licht. Toen het verkeer weer ging rijden, wilde geen van beiden het voortouw nemen. De leraar was evenwel zo beleefd de scholier voor te la ten. De aap kwam honderd me ter verderop uit de mouw. De scholier kreeg een prent. En ter wijl de politie de bon aan het schrijven was reed de leraar door en deed net of zijn neus bloedde. (JJ) ZO tegen de kerst is het op de meeste basisscholen topdrukte. Want traditiegetrouw moet er dan een kerstviering komen. Kinderen oefenen al weken van te voren om voor pappa's, mam ma's, opa's en oma's een schitte rend kerstspel op te voeren. Nu zullen de bijbelauteurs nooit gedacht hebben dat hun verhaal ooit nog eens als toneelstukje zou worden opgevoerd en de rolverdeling is er dan ook naar. Het kindje Jezus wordt meestal gespeeld door een pop. Verder zijn er dan nog Maria, Jozef, een os, een ezel en een handvol schapen. De kinderen die naast de hoofdrollen grijpen worden dan meestal gebombardeerd tot herder. Om een toch wat geva rieerder rollenaanbod te krijgen introduceerde een Oost- Zeeuws-Vlaamse school ook nog wat herten. Een moderne versie van het kerstverhaal dus. Maar dan nog bleven er heel wat herders over. Wat, zo was deze week de be klemmende vraag die een aantal moeders bezig hield, moet zo'n kind dan aan? Een oud kloffie? Een versleten tafelkleed? Want hoe gingen die herders in het Palestina van het jaar nul ge kleed? „Ik heb nog wel wat oude le- gerspullen liggen. Ik denk dat ik die van mij die maar laat aan trekken," mengde een moeder zich in de discussie voor de schoolingang. Waarmee ze een wel heel eigentijdse rol in het kerstverhaal introduceerde, de Palestijnse terrorist. (EV) OM maar meteen meteen met de deur in huis vallen: de meest originele inzending komt van Aardenburger W. van Helden. Wat moet het worden, vroeg de redactie van Zeeland Rond en kele weken geleden: Wester- scheldetunnel, Zeelandtunnel of wellicht iets geheel anders? Het moet gezegd: Van Helden heeft daar goed over nagedacht. Hij komt met deze naam voor de toekomstige verbinding tus sen Terneuzen en Ellewouts- dijk: 'De Henneppijp'. Een duidelijke verklaring heeft de Aardenburger voor deze naam. Henneppijp is samenge steld uit drie lettergrepen, elk met een eigen betekenis. 'Hen- ne', schrijft hij, 'staat voor de gedeputeerde Hennekeij. Hen nep voor de toename van het drugtoerisme via deze nieuwe verbinding. En vele Zeeuws- Vlamingen vinden deze tunnel helemaal niet waardevol. Daar voor staat dus het woord nep.' Uit Philippine komt Theo M. Neijt met 'Elleneiizentunnel'. Hij schrijft: 'Bekt lekker, niet te lang en erg origineel'. Niette min: als hij moet kiezen tussen Westerscheldetunnel of Zee landtunnel, dan kiest Neijt toch voor de eerste. Waarom? 'We hebben al een Zeelandbrug en die d en t achter elkaar in Zee landtunnel, dat spreekt toch ANIKA heet ze en ze woont in Terneuzen. Maar van de week was deze kleuter even in Koewacht. Met tante Tilly. En daar samen naar de katholieke kerk om de kerststal te bekijken. Anika keek haar ogen uit maar niet specifiek naar die kerststal. Opgegroeid in een moderne tijd en in een moderne kerk, gold haar belangstelling meer de biechtstoel-met-gordijntjes. Maar ze vond er een passende oplos sing voor: 'Tante Tilly, waarom hebben ze hier paskamers in de kerk?'. (PO) geen hond uit. Dat wordt Zee- lantunnel of, nog erger, Seelan- tunnel. Doe mij dan maar onze Westerscheldetunnel. Ietsje langer, maar ja die tunnel wordt ook héééél lang!'. I. Oosterling uit Breskens haalt even zijn gram op de provincia le politiek. 'Liever geen tunnel, maar ja, de tegenstanders in de staten stemmen ook al voor'. Zijn keuze luidt: Westerschel detunnel. 'Je hebt toch ook Oosterschelde-kering, waarom is dit dan geen Zeeland-ke ring?'. In Kloosterzande kiest E. Boog- aart-Andriessen voor 'Zee- VlaaTunnel', dit wellicht met een knipoog naar de dreigende ondergang van de Zeeuws- Vlaamse Televisie, kortweg ook ZVT. Maar voor Boogaart geldt ook de samenvoeging tussen Zeeland en Vlaanderen. 'Wij willen dat de tunnel Wes terscheldetunnel heet', meldt M. de Koeijer uit Axel kort en krachtig. De leerlingenraad van de Ter- neuzense scholengemeenschap tenslotte doet per brief een nieuw voorstel aan Provinciale Staten van Zeeland. Geen Zee land- of Westerscheldetunnel maar: De Ruytertunnel, naar de Vlissingse zeeheld. De raad doet er meteen maar een sug gestie voor de beloofde tunnel onder het kanaal Gent - Ter neuzen bij: VanderDeckentun- nel, afgeleid van de Vliegende Hollander. 'Zeelandtunnel', vinden de leerlingen na een brainstormsessie, 'klinkt ons weinig zeggend in de oren. Naar onze mening hebben deze namen een duidelijke binding met de provincie Zeeland en met de zee.' Provinciale politiek, zit er niet eentje bij? (PO) ^tee inzet de ScAm^aé- Wies d'ook al 's voor zijn art int ziekenuis gelegen nog nie zo lank gelejen en z'èn 'm d'r echteluk eel aordug opgeknapt; ij ist'r vreed over tevrejen. Maor't blijf toch ne mens waor g'op bedocht moe zijn, want weette watt'n dokter zeej? „Ouw art is nou nie ziek niemeer, maor da's evegoed nog nie tzelde as gezond eeh! We waor'm d'r gelukkug sjuust op tijd bij en w'emmen ou eel aordug opgeknapt, maor da wil daor'm nog nie zeggen dagg't nou pas over dertug jaor of zo aftrapt! Ge zul ou toch in acht moete nemen! Al 's wa meer 'n pint bier laote staon! Geen vet eten en vooral eel veel bewegen, want daor ontbreek 't bij ou nogal aon. Wies volgden d'n raod op, voor zo wijd atta voor n'n mens doenluk is vaneigen. IJ voelden nog wel 's iets, maor ij aoi al geleerd daor tege zijn Roos over te zwijgen. Zo lank asse niks weet, dochtij, esse geen zwaoregeid ook, jao da's toch waor? Maor Roos kenden Wies beter en ze zag makkeluk att'r iets opdeej, maor ze lietta zomaar Kom z'op ne keer thuis is Wies nergest nie te vinnen: int schuurken nie en in uis evemin. Mijne krustus, docht ze, stao t'r nie van te kijken ank'm ieverast kiekendood vin. Z'aoi't nog nie gedocht of daor zag z'm liggen: lankuit op zijne rug onder de pjèrreboom. Kou ettij 't zitten, docht ze, die is zo dood as enen. Lieveneerken geef mij da'k droom. Wa za'k doen, docht ze, eest d'n doker bellen en dan pas gaon kijken of andersom? Ikkan'm toch nie elpen, docht ze, t'is maor beter datt'n dokter zo gauw mogeluk kom. Die belden gelijk de ziekewaogen en ze kwammen zowa d'allebei gelijk aongevlogen. Wies lag nog alt voor dood en ij wier mee gank in die ziekenauto gedrogen. Mee loeiende sirenes naor Terneuzen. 'n Endjen voor Zaomslag kwam Wies weer wa bij. Ouw d'ouw maor rustug,zeetien broeder, 't kom ammel goed; vertrouw maor op mij. Wa d'ister aon d'and wou Wies weten en ij vreef 's ne keer of wa d'over zijne kop. „Ouw art weer,zee tien broeder, „wemmen alles onder kontrolle, maokt ou maor nie op. Mijn art, zee Wies, oe komde daor nou bij? Ik zijn deenkeluk van mijne sies gegaan dienen boom int waiken, daor ongen nog e stik of wa schone pjèrren aon. Ik èn aon n'n tak geschud en toen kree'k zonen arten braoker stuik op mijne kop. Niks mijn art! Zo'n pjèr! Recht naor benejen! Voel maor, daor stao d'n grote buil op! zaterdag ZEVENDEDAGS ADVENTISTEN Terneuzen (Goede Herderkerk) 10 u. J. Saanches. Middelburg (Doopsgezinde kerk) 10 u. G. Koning. Vlissingen ('t Anker) 9.30 u. G. Koning. zondag HERVORMDE KERKDIENSTEN Aardenburg (Ontmoetingskerk): 10.30 u. ds. H. Valk. Axel: 11 u. ds. De Meij Mecima. Biervliet: 9.30 u. ds. J. v.d. Schee. Breskens: 9.30 u. ds. F. van der Sar. Cadzand: 9.30 u. ds. Houwaart. Hoek: 10 u. .ds. A. Poppe. Hontenisse: 9.30 u. gezamenlijke dienst in Hulst. Hoofdplaat: dienst te Biervliet. Hulst: 9.30 u. ds. A. de Meij Meci ma. Nieuwvliet: 10 u. ds. C. Hoogen- doorn, 15.30 u. kmdernevendienst kerstfeest. Oostburg: 10 u. ds. C. van Duinen. Retranchement: geen dienst. Sas van Gent: 10 u. ds. A. van der Maas. Schoondijke: 9.30 u. ds. A. van Andel. Sint Anna ter Muiden: 11 u. ds. Houwaart. Sint Kruis: 9 u. ds. H. Valk. Sluis: geen dienst. Sluiskil: Terneuzen: (Grote Kerk): 10.30 u. ds. H. Reinders. (Goede Herders- kerk): 9 u. ds. H. Reinders, 19 u. ds. M. Hei j ting. (Opstandingskerk): 9 u. ds. M. Heijting. (Verpleeghuis Ter Schorre): 10.30 u. ds. M. Taal man-de Ruiter. Waterlandkerkje: 11 u. dhr. Van de Bauhede. IJzendijke: dienst te Biervliet. Zaamslag: 10 u. ds. A. de Haan, 19 u. ds. H. Reinders. GEREFORMEERDE KERKDIENSTEN Axel: 10 u. en 17 u. ds. R. van El- deren. Terneuzen: (Opstandingskerk): 10.30 u. ds. A. Klap. Zaamslag: 10 u. ds. A.d e Haan ge- zindsdienst hervormde kerk, 19 u. ds. H.Reinders, gezinsdienst gere formeerde kerk. GEREFORMEERDE KERKEN (VRIJGEMAAKT) Axel: 10 u. ds. J. Burger, 15 u. ds. A. Kramer. Hoek: 9.30 en 15 u. ds. ds. A. Sou man. Terneuzen: 9.30 en 15 u. ds. P. Storm. Zaamslag: 10.30 en 15 u. ds. H. Drost. CHRISTELIJK GEREFORMEER DE KERKDIENSTEN Zaamslag: 10 en 15 u. ds. A. van Ek. EVANGELISCHE GEMEENTE Hulst: (Mavo school 'Het Rave lijn'): 10 u. W. Koster. Terneuzen: (De Kandelaar): 10 u. T. van Nes. VRIJE EVANGELISCHE GEMEENTE Nieuwvliet: 10 u. dhr. ds. G. van de Wetering (HA). DOOPSGEZINDE GEMEENTE Aardenburg: 10.30 u. ds. T. Post- NIEUW-APOSTOLISCHE KERK Terneuzen (Schuberthof 31): 10 u. dhr. R. Brink. S.O.W. DIENSTEN Aardenburg: (St.-Baafskerk), 10.30 u. ds. H. Valk. Oostburg: (gereformeerde kerk), 10.00 u. mevr. C. Don, Delft. Oostburg: (hervormde kerk), 10.00 u. ds. C. van Duinen. CHRISTENGEMEENTE DE HOEKSTEEN Oostburg: (De Hoekzak) 10 u. dhr. Bogaert. WEST-ZEEUWS-VLAANDE- REN Aardenburg - Maria Hemelvaart, zond. 9.15 u. Biervliet - H. Maagd Maria Onbe vlekt Ontvangen, zat. 19 u. Breskens - H. Barbara, zond. 10 u. Eede - H. Maria ten Hemelopne ming zat. 19 u. Groede - H. Bavo. zat 19 u. Hoofdplaat - H. Eligius. zat. 17 u. Oostburg - H. Eligius. zond. 10.30 u. Schoondijke - H. Petrus Apostel, zond. 09.15 u. Slijkplaat - Maria Sterre der Zee. zat. 17 u. IJzendijke - H. Maria Hemelvaart, zond. 10.30. Sluis - H. Johannes de Doper, zond. 10.30 u. OOST-ZEEUWS-VLAANDEREN Clinge - H. Henricus. zat. 19 u. Hulst - H. Willibrordus. zat. 19 u. zond. 10.30 u. Graauw - Maria ten Hemelopne ming. zond. 9.30 u. St. Jansteen - H. Johannes de Do per. zat. 19 u. Boschkapelle - H. Petrus en Pau- lus. zond. 9.30. u. Westdorpe - O. L. Vr. Visitatie, zat. 19 u. Hengstdijk - H. Catharina. zond. 11.00 u. Heikant - H. Teresia. zond. 9 u. Kloosterzande - H. Martinus. zat. 18.30 u. zond. 11.00 u. Koewacht - H. H. Philippus en Ja cobus. zond. 10.30 u. Lamswaarde - H. Cornelis. zat. 19.00 u. Nieuw-Namen - H. Joseph, zond. 11.00 u. Ossenisse - H. Willibrordus. zond. 9.30 u. Stoppeldijk - H. Gerulphes. zat. 19.00 u. Sluiskil - St. Antonius. zond. 9.30 u. Terhole - H. Gerardus Majella. zond. 9.30 u. Axel - H. Gregorius de Grote. zat. 19 u. zond. 11 u. Philippine - O. L. Vr. Hemelvaart, zond. 9.30 u. Sas van Gent - Maria Hemelvaart, zond. 11 u. Zandstraat - H. Pastoor van Ars. zond. 10 u. Terneuzen - H. Willibrordus (Tri- niteitskerk). zond. 11 u. Verrezen Christus: zat. 19 u. Hoek - H. Kruiskerk, zond. 11 u. Zuiddorpe - H. Maria Hemelvaart, zat. 17 u. zond. 9.45 u. Voor geestelijke bijstand in het weekeinde is onderstaande pasto rie te bereiken. OOST-ZEEUWS-VLAANDEREN Hulst, Hontenisse en Koewacht - Van zond. 12 u. tot maand. 24 u. Past. E. van Acker, Hulst, tel. 0114-313167. WEST-ZEEUWS- VLAANDEREN Van zond. 12 u. tot maand. 20 u. Past. H. de Vrieze, tel. 0117- 491472 (bgg. Ziekenhuis Oost burg: tel. 0117-459000). KANAALZONE Terneuzen, Philippine, Westdorpe, Sas van Gent, dorpe - Van zond. 12 u. tot maand. 24 u. Past. E. Erpelinck, tel. 0115- 451661. Axel, Zuid- Aflevering 490 Bij voorkomende gelegenheden zingt Monique van Bellen-Ver- willigen uit Hulst, Sportlaan 10, een lied dat begint met: In het jaar 1870 lag tante Jet op sterven. Wij gingen daar toen heen om er nog wat te erven. Ze weet echter niet of ze het op de juiste melodie zingt. Wie zingt het haar eens voor? Ze houdt zich ook aanbevolen voor de tekst, mogelijk is haar versie niet compleet. In aflevering 484 'De man in den deken' moesten we enkele vraag tekens plaatsen, omdat onze tekst ons in de steek liet. G. de Booy uit Kloosterzande zond ons het complete lied. Waarvoor dank. In Lamswaarde (op Lamswjèrde) woedde onlangs de feestavond voor de donateurs van het zangkoor Terra Sancta Heilig Land). Bert Baart maakte voor die gelegenheid onderstaand lied op de melodie van 'Van Verre Gekomen' door Ambras. A'ge wandelt of gao fietsen, deur het schóón Zeeuws- Vlaomse land Wijzen eel wa bordjes ou dan de weg naor 't 'Eilig Land. Jao dat is Lamswjèrde a'ge da nou nog nie wist Ieder moet daor in zijn leven ééns zijn gewist. Refrein: Lamswjèrde ons durpken, zoo klein maor zoo schóón de mensen die zijn daor, nog buiten-gewóón Lamswjèrde ons durpken, voor vijand en vrind 't is 'tschóönste van 'Olland, da j'ie-re nog vindt. List de Dreef of Jac de Waolstraot, 't maok nie uit oe da g'er kom. Over Róözenberg, maor da is een beetsjen om. Ied'reen op Lamswjèrde is altijd eel amikaol, A'men ier iets doen dan doement ook allemaol. Refrein: Fietsen jatten of 'n inbraok kom ier nog maor zelden vóór. Drugs of eks-tie-sie da vinnen wij toch nog altijd góór Maor wij zijn nie achter, ook al gao de't soms wa traog, Deur de durpels in ons traoten, da's echt 'n plaog. Refrein: De mu-ziek van 'Con Amöre', neej daor oorde niemeer van, da'sd al lank geleejen, jao da was toch bij Kees van Dam. Maor wij e'n iets anders en gaon daor nog lank mee veurs. TERRA SANCTA en natuurlijk zjin donateurs. Refrein: Pegam.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 25