Tussen Henneppijp
en Elleneuzentunnel
Kerstgekte
Zakziener
Heer in het verkeer
Taxi
Eigentijds kerstverhaal
HÉ JA, DAT KEN I
Paskamers
DE STEM
ZEELAND
WAS MIJ DA PJER!
PC-KERKDIENSTEN
RK-KERKDIENSTEN
PASTORIEDIENSTEN
r i'i'!
ODE AAN LAMSWJERDE
ZATERDAG 21 DECEMBER 1996 C4
IK word erin meegesleurd of
ik wil of niet: het kerstgebeu
ren, om maar eens een lelijk
woord van deze tijd te gebrui
ken. In de meeste winkels
struikel ik al vanaf half no
vember over het kerstspul
waarmee het dagelijkse assor
timent de laatste weken van
het jaar wordt uitbreid. Nog
maar een paar jaar geleden
hadden de winkeliers tenmin
ste nog het fatsoen om de me
tamorfose van hun zaak uit te
stellen tot 6 december. Tegen
woordig kunnen de midden
standers het einde van de
herfst nauwelijks afwachten
want Kerstmis is verkoopfeest
geworden. Rigoureus toveren
zij hun ruimtes om tot heuse
kerstmarkten, waarbij 'hoe
bonter hoe mooier' het wacht
woord lijkt te zijn. Tussen het
glim en glitter moet ik als
klant met veel pijn en moeite
mijn wekelijkse boodschap
pen achter de sneeuwranden
en de ijspegels uitvissen.
Jingle Bells zoemt vier weken
lang op zo'n irritante manier
door alle openbare ruimtes dat
ik tegen 25 december echt be
hoefte heb aan iets anders.
Het feest begint overal steeds
vroeger. De eerste verlichte
particuliere boom zag ik in
Terneuzen dit jaar op 5 no
vember. Mijn kinderen bede
len volhardend of onze boom
nu eindelijk ook binnen mag.
Ik mis de energie om hun
smeekbeden te trotseren en
zwicht, met als gevolg dat op
eerste kerstdag de boom een
reeds vertrouwd beeld zal vor
men in onze huiskamer. Even
denk ik vol nostalgie aan mijn
kinderjaren toen mijn ouders
de boom op kerstavond opzet
ten. De lichtjes werden tijdens
het kerstontbijt voor de eerste
keer ontstoken en zorgden zo,
samen met de kaarsjes op ta
fel, voor een magische sfeer.
Lang tijd om daarbij stil te
staan heb ik niet want plotse
ling raakt alles in een stroom
versnelling; terwijl de talrijke
kaarten met goede wensen me
herinneren aan mijn eigen on
beschreven exemplaren, staat
de agenda plotseling vol af
spraken die maar eens per jaar
voorkomen. Met mijn spruiten
van hot naar her rijdend word
ik in heel Zeeuws-Vlaanderen
geconfronteerd met de onver
mijdelijke elektrische drie
hoekjes die alom voor de ra
men prijken. Blokker heeft
weer goede zaken gedaan. In
elk stadje en ieder dorpje han
gen dennenbomen, doorgaans
onverlicht, verkleumd en nat
geregend tegen lantaarnpalen
aan. In Sas van Gent konden
ze dit jaar niet wachten; al
voor sinterklaas was de kade
vrolijk versierd met tientallen
verlichte boompjes. De kerst
verlichting van de Steenen
Beer heet mooier te zijn dan
die in Londen terwijl de altijd
tochtige Noordstraat in die
zelfde stad vergeven is van
grijnzende kerstmannen en
valse kartonnen herten. Tus
sen dolgedraaide commercie
met opgefokte kerstvrolijk
heid en de intrieste wereld van
criminaliteit en verslaving lig
gen in Terneuzen maar twee
stappen.
Ineens zit ik krap in mijn tijd;
vermeende vrije avonden blij
ken gevuld te zijn met kerst
uitvoeringen en scholen zijn
dicht op momenten dat ik op
ze gerekend had. Ik moet een
definitief menu maken en een
schema voor de bezoeken tij
dens de kerstdagen. Kerst
boodschappen moeten inge
slagen en bestellingen doorge
geven aan het in stemmig
zwart-wit geklede super-
marktpersoneel. Terwijl ik de
laatste kerstkaarten ophang
en genietend een onverwacht
kerstpakket openmaak, be
denk ik dat ik ergens in mijn
agenda nog een uurtje vrij
moet maken: daar wil ik dan
'bezinning' invullen, want dat
zou er haast bij inschieten.
Zo in de donkere dagen voor
Kerstmis wil de politie de con
trole op het voeren van verlich
ting door fietsers en bromfiet
sers nog wel eens opvoeren. Der
tig jaar geleden waarschuwde
HET is vrijdagavond en dat be
tekent stappen voor de Hulster
jongedame. Het was prima gere
geld, vrienden zouden haar thuis
ophalen met de auto. Wat ze niet
wist, was dat de buurman net die
vrijdag zijn biljartavondje had
en veilig thuis werd afgeleverd
door een paar van zijn makkers.
Die drukten bij wijze van af
scheid nog eens flink op de
claxon. Toen ze de auto hoorde
toeteren, snelde ze naar buiten,
deed het portier open en zette ze
zich comfortabel op de achter
bank. „En?" sprak de bestuur
der, terwijl hij zich om draaide.
„Waar wil de jongedame naar
toe?" Even verstijfde ze bij de
aanblik van de wildvreemde
man, om vervolgens als een speer
weerde auto uit te stuiven. (EV)
'Zakken', heette de jeugdserie die de
VPRO enkele jaren geleden alweer op de
televisie bracht. Gesitueerd in het grens
dorp Nieuw-Namen en het thema 'huis
vuil' centraal. Met als hoofdpersoon een
man die steeds meer geïnteresseerd raakt
in vuil en vuilniszakken van andere men
sen. Gaande de serie wordt de man steeds
bedrevener in het analyseren, scheiden,
hergebruik en rubriceren van afval. Hij
begint dan ook een heuse praktijk als
'zakziener'.
De serie speelde destijds in op de afval-
problematiek. Een thema waarmee de
werknemers van gemeentereiniging dage
lijks mee te maken hebben. Niet dat ze
'zakziener' zijn, maar kennis over het
doen en laten van hun 'klanten' doen ze
wel op. Wie wat bewaart die heeft wat,
zegt het spreekwoord. Maar wie wat weg
gooit, laat zich zien, zoals hier te Clinge.
Ofwel, met Louis Couperus: 'Van oude
mensen, de dingen die voorbij gaan'.
FOTO WIM KOOIJMAN
Zeeland Rond verschijnt elke zaterdag in de Zeeuwse editie van
dagblad De Stem. Bijdragen deze week van Jan Jonkman, Eugene
Verstraeten, Peter Oggel en Wim Kooijman. De redactie stelt
reacties op prijs. Geen anonieme inzendingen, en niet op rijm.
Voor tips, wetenswaardigheden, op- of aanmerkingen belt u:
0115 - 645769. U kunt ook schrijven naar: Postbus 145, 4530 AC
Terneuzen.
mijn vader mij al voor deze
'aandacht' van de politie, die
toen de kapitale som van 3,50
kostte.
De schooljeugd trekt zich niet
veel aan van de welgemeende
waarschuwingen, blijkt uit de
politierapporten. Een prent kost
nu aanzienlijk meer.
Het gevaar kan tegenwoordig
ook uit andere hoek komen. De
politie stond rond de klok van
acht uur op de Sloelaan te con
troleren. Tegen de tijd dat je ze
in de gaten hebt, ben je gesnapt.
Een scholier, met de oogleden
nog op half zeven en zonder
licht op zijn fiets, had de Her
mandad gezien en stopte braaf
voor het zebrapad. Naast hem
stopte een van zijn leraren,
eveneens zonder licht. Toen het
verkeer weer ging rijden, wilde
geen van beiden het voortouw
nemen. De leraar was evenwel
zo beleefd de scholier voor te la
ten. De aap kwam honderd me
ter verderop uit de mouw. De
scholier kreeg een prent. En ter
wijl de politie de bon aan het
schrijven was reed de leraar
door en deed net of zijn neus
bloedde. (JJ)
ZO tegen de kerst is het op de
meeste basisscholen topdrukte.
Want traditiegetrouw moet er
dan een kerstviering komen.
Kinderen oefenen al weken van
te voren om voor pappa's, mam
ma's, opa's en oma's een schitte
rend kerstspel op te voeren.
Nu zullen de bijbelauteurs nooit
gedacht hebben dat hun verhaal
ooit nog eens als toneelstukje
zou worden opgevoerd en de
rolverdeling is er dan ook naar.
Het kindje Jezus wordt meestal
gespeeld door een pop. Verder
zijn er dan nog Maria, Jozef, een
os, een ezel en een handvol
schapen. De kinderen die naast
de hoofdrollen grijpen worden
dan meestal gebombardeerd tot
herder. Om een toch wat geva
rieerder rollenaanbod te krijgen
introduceerde een Oost-
Zeeuws-Vlaamse school ook
nog wat herten. Een moderne
versie van het kerstverhaal dus.
Maar dan nog bleven er heel wat
herders over.
Wat, zo was deze week de be
klemmende vraag die een aantal
moeders bezig hield, moet zo'n
kind dan aan? Een oud kloffie?
Een versleten tafelkleed? Want
hoe gingen die herders in het
Palestina van het jaar nul ge
kleed?
„Ik heb nog wel wat oude le-
gerspullen liggen. Ik denk dat ik
die van mij die maar laat aan
trekken," mengde een moeder
zich in de discussie voor de
schoolingang. Waarmee ze een
wel heel eigentijdse rol in het
kerstverhaal introduceerde, de
Palestijnse terrorist. (EV)
OM maar meteen meteen met
de deur in huis vallen: de meest
originele inzending komt van
Aardenburger W. van Helden.
Wat moet het worden, vroeg de
redactie van Zeeland Rond en
kele weken geleden: Wester-
scheldetunnel, Zeelandtunnel
of wellicht iets geheel anders?
Het moet gezegd: Van Helden
heeft daar goed over nagedacht.
Hij komt met deze naam voor
de toekomstige verbinding tus
sen Terneuzen en Ellewouts-
dijk: 'De Henneppijp'.
Een duidelijke verklaring heeft
de Aardenburger voor deze
naam. Henneppijp is samenge
steld uit drie lettergrepen, elk
met een eigen betekenis. 'Hen-
ne', schrijft hij, 'staat voor de
gedeputeerde Hennekeij. Hen
nep voor de toename van het
drugtoerisme via deze nieuwe
verbinding. En vele Zeeuws-
Vlamingen vinden deze tunnel
helemaal niet waardevol. Daar
voor staat dus het woord nep.'
Uit Philippine komt Theo M.
Neijt met 'Elleneiizentunnel'.
Hij schrijft: 'Bekt lekker, niet te
lang en erg origineel'. Niette
min: als hij moet kiezen tussen
Westerscheldetunnel of Zee
landtunnel, dan kiest Neijt toch
voor de eerste. Waarom? 'We
hebben al een Zeelandbrug en
die d en t achter elkaar in Zee
landtunnel, dat spreekt toch
ANIKA heet ze en ze woont in Terneuzen. Maar van de week was
deze kleuter even in Koewacht. Met tante Tilly. En daar samen naar
de katholieke kerk om de kerststal te bekijken. Anika keek haar
ogen uit maar niet specifiek naar die kerststal. Opgegroeid in een
moderne tijd en in een moderne kerk, gold haar belangstelling meer
de biechtstoel-met-gordijntjes. Maar ze vond er een passende oplos
sing voor: 'Tante Tilly, waarom hebben ze hier paskamers in de
kerk?'. (PO)
geen hond uit. Dat wordt Zee-
lantunnel of, nog erger, Seelan-
tunnel. Doe mij dan maar onze
Westerscheldetunnel. Ietsje
langer, maar ja die tunnel
wordt ook héééél lang!'.
I. Oosterling uit Breskens haalt
even zijn gram op de provincia
le politiek. 'Liever geen tunnel,
maar ja, de tegenstanders in de
staten stemmen ook al voor'.
Zijn keuze luidt: Westerschel
detunnel. 'Je hebt toch ook
Oosterschelde-kering, waarom
is dit dan geen Zeeland-ke
ring?'.
In Kloosterzande kiest E. Boog-
aart-Andriessen voor 'Zee-
VlaaTunnel', dit wellicht met
een knipoog naar de dreigende
ondergang van de Zeeuws-
Vlaamse Televisie, kortweg ook
ZVT. Maar voor Boogaart geldt
ook de samenvoeging tussen
Zeeland en Vlaanderen.
'Wij willen dat de tunnel Wes
terscheldetunnel heet', meldt
M. de Koeijer uit Axel kort en
krachtig.
De leerlingenraad van de Ter-
neuzense scholengemeenschap
tenslotte doet per brief een
nieuw voorstel aan Provinciale
Staten van Zeeland. Geen Zee
land- of Westerscheldetunnel
maar: De Ruytertunnel, naar de
Vlissingse zeeheld. De raad
doet er meteen maar een sug
gestie voor de beloofde tunnel
onder het kanaal Gent - Ter
neuzen bij: VanderDeckentun-
nel, afgeleid van de Vliegende
Hollander. 'Zeelandtunnel',
vinden de leerlingen na een
brainstormsessie, 'klinkt ons
weinig zeggend in de oren.
Naar onze mening hebben deze
namen een duidelijke binding
met de provincie Zeeland en
met de zee.'
Provinciale politiek, zit er niet
eentje bij? (PO)
^tee inzet de ScAm^aé-
Wies d'ook al 's voor zijn art int ziekenuis gelegen nog nie zo lank gelejen
en z'èn 'm d'r echteluk eel aordug opgeknapt; ij ist'r vreed over tevrejen.
Maor't blijf toch ne mens waor g'op bedocht moe zijn, want weette watt'n dokter zeej?
„Ouw art is nou nie ziek niemeer, maor da's evegoed nog nie tzelde as gezond eeh!
We waor'm d'r gelukkug sjuust op tijd bij en w'emmen ou eel aordug opgeknapt,
maor da wil daor'm nog nie zeggen dagg't nou pas over dertug jaor of zo aftrapt!
Ge zul ou toch in acht moete nemen! Al 's wa meer 'n pint bier laote staon!
Geen vet eten en vooral eel veel bewegen, want daor ontbreek 't bij ou nogal aon.
Wies volgden d'n raod op, voor zo wijd atta voor n'n mens doenluk is vaneigen.
IJ voelden nog wel 's iets, maor ij aoi al geleerd daor tege zijn Roos over te zwijgen.
Zo lank asse niks weet, dochtij, esse geen zwaoregeid ook, jao da's toch waor?
Maor Roos kenden Wies beter en ze zag makkeluk att'r iets opdeej, maor ze lietta zomaar
Kom z'op ne keer thuis is Wies nergest nie te vinnen: int schuurken nie en in uis evemin.
Mijne krustus, docht ze, stao t'r nie van te kijken ank'm ieverast kiekendood vin.
Z'aoi't nog nie gedocht of daor zag z'm liggen: lankuit op zijne rug onder de pjèrreboom.
Kou ettij 't zitten, docht ze, die is zo dood as enen. Lieveneerken geef mij da'k droom.
Wa za'k doen, docht ze, eest d'n doker bellen en dan pas gaon kijken of andersom?
Ikkan'm toch nie elpen, docht ze, t'is maor beter datt'n dokter zo gauw mogeluk kom.
Die belden gelijk de ziekewaogen en ze kwammen zowa d'allebei gelijk aongevlogen.
Wies lag nog alt voor dood en ij wier mee gank in die ziekenauto gedrogen.
Mee loeiende sirenes naor Terneuzen. 'n Endjen voor Zaomslag kwam Wies weer wa bij.
Ouw d'ouw maor rustug,zeetien broeder, 't kom ammel goed; vertrouw maor op mij.
Wa d'ister aon d'and wou Wies weten en ij vreef 's ne keer of wa d'over zijne kop.
„Ouw art weer,zee tien broeder, „wemmen alles onder kontrolle, maokt ou maor nie op.
Mijn art, zee Wies, oe komde daor nou bij? Ik zijn deenkeluk van mijne sies gegaan
dienen boom int waiken, daor ongen nog e stik of wa schone pjèrren aon.
Ik èn aon n'n tak geschud en toen kree'k zonen arten braoker stuik op mijne kop.
Niks mijn art! Zo'n pjèr! Recht naor benejen! Voel maor, daor stao d'n grote buil op!
zaterdag
ZEVENDEDAGS
ADVENTISTEN
Terneuzen (Goede Herderkerk) 10
u. J. Saanches.
Middelburg (Doopsgezinde kerk)
10 u. G. Koning.
Vlissingen ('t Anker) 9.30 u. G.
Koning.
zondag
HERVORMDE KERKDIENSTEN
Aardenburg (Ontmoetingskerk):
10.30 u. ds. H. Valk.
Axel: 11 u. ds. De Meij Mecima.
Biervliet: 9.30 u. ds. J. v.d. Schee.
Breskens: 9.30 u. ds. F. van der
Sar.
Cadzand: 9.30 u. ds. Houwaart.
Hoek: 10 u. .ds. A. Poppe.
Hontenisse: 9.30 u. gezamenlijke
dienst in Hulst.
Hoofdplaat: dienst te Biervliet.
Hulst: 9.30 u. ds. A. de Meij Meci
ma.
Nieuwvliet: 10 u. ds. C. Hoogen-
doorn, 15.30 u. kmdernevendienst
kerstfeest.
Oostburg: 10 u. ds. C. van Duinen.
Retranchement: geen dienst.
Sas van Gent: 10 u. ds. A. van der
Maas.
Schoondijke: 9.30 u. ds. A. van
Andel.
Sint Anna ter Muiden: 11 u. ds.
Houwaart.
Sint Kruis: 9 u. ds. H. Valk.
Sluis: geen dienst.
Sluiskil:
Terneuzen: (Grote Kerk): 10.30 u.
ds. H. Reinders. (Goede Herders-
kerk): 9 u. ds. H. Reinders, 19 u. ds.
M. Hei j ting. (Opstandingskerk): 9
u. ds. M. Heijting. (Verpleeghuis
Ter Schorre): 10.30 u. ds. M. Taal
man-de Ruiter.
Waterlandkerkje: 11 u. dhr. Van
de Bauhede.
IJzendijke: dienst te Biervliet.
Zaamslag: 10 u. ds. A. de Haan, 19
u. ds. H. Reinders.
GEREFORMEERDE
KERKDIENSTEN
Axel: 10 u. en 17 u. ds. R. van El-
deren.
Terneuzen: (Opstandingskerk):
10.30 u. ds. A. Klap.
Zaamslag: 10 u. ds. A.d e Haan ge-
zindsdienst hervormde kerk, 19 u.
ds. H.Reinders, gezinsdienst gere
formeerde kerk.
GEREFORMEERDE KERKEN
(VRIJGEMAAKT)
Axel: 10 u. ds. J. Burger, 15 u. ds.
A. Kramer.
Hoek: 9.30 en 15 u. ds. ds. A. Sou
man.
Terneuzen: 9.30 en 15 u. ds. P.
Storm.
Zaamslag: 10.30 en 15 u. ds. H.
Drost.
CHRISTELIJK GEREFORMEER
DE KERKDIENSTEN
Zaamslag: 10 en 15 u. ds. A. van
Ek.
EVANGELISCHE GEMEENTE
Hulst: (Mavo school 'Het Rave
lijn'): 10 u. W. Koster.
Terneuzen: (De Kandelaar): 10 u.
T. van Nes.
VRIJE EVANGELISCHE
GEMEENTE
Nieuwvliet: 10 u. dhr. ds. G. van
de Wetering (HA).
DOOPSGEZINDE GEMEENTE
Aardenburg: 10.30 u. ds. T. Post-
NIEUW-APOSTOLISCHE KERK
Terneuzen (Schuberthof 31): 10 u.
dhr. R. Brink.
S.O.W. DIENSTEN
Aardenburg: (St.-Baafskerk),
10.30 u. ds. H. Valk.
Oostburg: (gereformeerde kerk),
10.00 u. mevr. C. Don, Delft.
Oostburg: (hervormde kerk), 10.00
u. ds. C. van Duinen.
CHRISTENGEMEENTE
DE HOEKSTEEN
Oostburg: (De Hoekzak) 10 u. dhr.
Bogaert.
WEST-ZEEUWS-VLAANDE-
REN
Aardenburg - Maria Hemelvaart,
zond. 9.15 u.
Biervliet - H. Maagd Maria Onbe
vlekt Ontvangen, zat. 19 u.
Breskens - H. Barbara, zond. 10 u.
Eede - H. Maria ten Hemelopne
ming zat. 19 u.
Groede - H. Bavo. zat 19 u.
Hoofdplaat - H. Eligius. zat. 17 u.
Oostburg - H. Eligius. zond. 10.30
u.
Schoondijke - H. Petrus Apostel,
zond. 09.15 u.
Slijkplaat - Maria Sterre der Zee.
zat. 17 u.
IJzendijke - H. Maria Hemelvaart,
zond. 10.30.
Sluis - H. Johannes de Doper,
zond. 10.30 u.
OOST-ZEEUWS-VLAANDEREN
Clinge - H. Henricus. zat. 19 u.
Hulst - H. Willibrordus. zat. 19 u.
zond. 10.30 u.
Graauw - Maria ten Hemelopne
ming. zond. 9.30 u.
St. Jansteen - H. Johannes de Do
per. zat. 19 u.
Boschkapelle - H. Petrus en Pau-
lus. zond. 9.30. u.
Westdorpe - O. L. Vr. Visitatie,
zat. 19 u.
Hengstdijk - H. Catharina. zond.
11.00 u.
Heikant - H. Teresia. zond. 9 u.
Kloosterzande - H. Martinus. zat.
18.30 u. zond. 11.00 u.
Koewacht - H. H. Philippus en Ja
cobus. zond. 10.30 u.
Lamswaarde - H. Cornelis. zat.
19.00 u.
Nieuw-Namen - H. Joseph, zond.
11.00 u.
Ossenisse - H. Willibrordus. zond.
9.30 u.
Stoppeldijk - H. Gerulphes. zat.
19.00 u.
Sluiskil - St. Antonius. zond. 9.30
u.
Terhole - H. Gerardus Majella.
zond. 9.30 u.
Axel - H. Gregorius de Grote. zat.
19 u. zond. 11 u.
Philippine - O. L. Vr. Hemelvaart,
zond. 9.30 u.
Sas van Gent - Maria Hemelvaart,
zond. 11 u.
Zandstraat - H. Pastoor van Ars.
zond. 10 u.
Terneuzen - H. Willibrordus (Tri-
niteitskerk). zond. 11 u. Verrezen
Christus: zat. 19 u.
Hoek - H. Kruiskerk, zond. 11 u.
Zuiddorpe - H. Maria Hemelvaart,
zat. 17 u. zond. 9.45 u.
Voor geestelijke bijstand in het
weekeinde is onderstaande pasto
rie te bereiken.
OOST-ZEEUWS-VLAANDEREN
Hulst, Hontenisse en Koewacht -
Van zond. 12 u. tot maand. 24 u.
Past. E. van Acker, Hulst, tel.
0114-313167.
WEST-ZEEUWS-
VLAANDEREN
Van zond. 12 u. tot maand. 20 u.
Past. H. de Vrieze, tel. 0117-
491472 (bgg. Ziekenhuis Oost
burg: tel. 0117-459000).
KANAALZONE
Terneuzen, Philippine,
Westdorpe, Sas van Gent,
dorpe - Van zond. 12 u. tot maand.
24 u. Past. E. Erpelinck, tel. 0115-
451661.
Axel,
Zuid-
Aflevering 490
Bij voorkomende gelegenheden zingt Monique van Bellen-Ver-
willigen uit Hulst, Sportlaan 10, een lied dat begint met:
In het jaar 1870 lag tante Jet op sterven.
Wij gingen daar toen heen om er nog wat te erven.
Ze weet echter niet of ze het op de juiste melodie zingt. Wie zingt
het haar eens voor? Ze houdt zich ook aanbevolen voor de tekst,
mogelijk is haar versie niet compleet.
In aflevering 484 'De man in den deken' moesten we enkele vraag
tekens plaatsen, omdat onze tekst ons in de steek liet. G. de Booy
uit Kloosterzande zond ons het complete lied. Waarvoor dank.
In Lamswaarde (op Lamswjèrde) woedde onlangs de feestavond
voor de donateurs van het zangkoor Terra Sancta Heilig Land).
Bert Baart maakte voor die gelegenheid onderstaand lied op de
melodie van 'Van Verre Gekomen' door Ambras.
A'ge wandelt of gao fietsen, deur het schóón Zeeuws-
Vlaomse land
Wijzen eel wa bordjes ou dan de weg naor 't 'Eilig Land.
Jao dat is Lamswjèrde a'ge da nou nog nie wist
Ieder moet daor in zijn leven ééns zijn gewist.
Refrein:
Lamswjèrde ons durpken, zoo klein maor zoo schóón
de mensen die zijn daor, nog buiten-gewóón
Lamswjèrde ons durpken, voor vijand en vrind
't is 'tschóönste van 'Olland, da j'ie-re nog vindt.
List de Dreef of Jac de Waolstraot, 't maok nie uit oe da
g'er kom.
Over Róözenberg, maor da is een beetsjen om.
Ied'reen op Lamswjèrde is altijd eel amikaol,
A'men ier iets doen dan doement ook allemaol.
Refrein:
Fietsen jatten of 'n inbraok kom ier nog maor zelden
vóór.
Drugs of eks-tie-sie da vinnen wij toch nog altijd góór
Maor wij zijn nie achter, ook al gao de't soms wa traog,
Deur de durpels in ons traoten, da's echt 'n plaog.
Refrein:
De mu-ziek van 'Con Amöre', neej daor oorde niemeer
van,
da'sd al lank geleejen, jao da was toch bij Kees van Dam.
Maor wij e'n iets anders en gaon daor nog lank mee
veurs.
TERRA SANCTA en natuurlijk zjin donateurs.
Refrein:
Pegam.