Het gezichtloze gezicht
van de Italiaanse film
4Drama waarmee je iets aan de mensen vertelt'
DE STEM
VOOR NOG GEEN 60 CENT PER WEEK PLUS GRATIS VERZflMELVIPEO!
PROFITEER. BEL 035 6 711911
Kerstconcert rond
Monteverdi en Part
Fantasieloze regie
bij Vlaamse Opera
Boijmans koopt voor
2 miljoen gulden
doek van Van Dalem
Marcello Mastroianni stil hoogtepunt uit Italiaanse filmgeschiedenis
Kees Brusse begint vanavond met 'De Corsage' aan nieuwe tv-reeks
'Les Liaisons dangereuses' in Gent
DE STEM
Gids
van onze kunstredactie
Hij werd al bij leven de sterk
ste Italiaanse filmster ge
noemd. De grootste karakter
speler. En de verpersoonlij
king van de eeuwig bemin
nende latin lover. Maar de rol
waarmee hij al die eer op slag
veroverde, die van de journa
list in La dolce vita, kreeg hij
van Fellini die hem zei: „Ik
heb een gezicht zonder per
soonlijkheid nodig. Het jou
we."
Marcello Mastroianni is de be
kendste, maar waarschijnlijk ook
de beste acteur die Italië, het land
van de kunsten, heeft voortge
bracht. En net als bij een Robert
Redford of Paul Newman bleef
die carrière maar voortduren,
zonder dat de glans verdofte. Van
sportieve jongeling tot gerijpte
grijsaard bleef zijn uitstraling
dezelfde: deels die van deugniet,
deels die van onthande schlemiel,
deels die van wijze grijze. En al
tijd het serene middelpunt van
zijn scènes, of die rust nu werd
ingegeven door onwetendheid,
onwil of onkunde (impotentie).
Lui
Zelf vond hij het maar niks. Hoe
wel hij in zeker 120 tot 150 films
heeft gespeeld, noemt hij zich een
aarts-luiaard. Aan interviews
had hij een bloedhekel, hetgeen
hij etaleerde door in de weinige
gesprekken die hij voerde, zich
zelf altijd tegen te spreken. De
ene keer deed hij voorkomen dat
hij maanden studeerde op een rol,
om de volgende keer te zeggen
dat hij zelden of nooit een scena
rio inkeek, en pas op de opname
dag zelf begon te lezen. De ene
keer zei hij dat al zijn beeldscho
ne tegenspeelster hem niets de
den, de andere keer onthulde hij
dat hij ze zonder uitzondering
tussen de lakens had gekregen.
En altijd was er de zin: „Ik ben
een eenvoudig mens, een luiwam
mes, die graag leuk werk doet,
maar vooral niet te veel."
Ook zijn vak praatte hij graag de
prullenmand in. „Acteur is een
ideaal beroep voor mij. Het is
meer spelen dan werken. Spelen
doet iedereen als kind, maar voor
de meesten is het voorbij als ze
opgroeien. Dan moeten ze dokter
worden, of advocaat. Maar ik
niet."
En: „Het is heerlijk. Kent u een
vak waarin tientallen zich met je
bezighouden, je van top tot teen
verzorgen, en je feliciteren zodra
je twee woorden in de juiste volg
orde achter elkaar uitspreekt?"
En: „Acteurs zijn hoeren, ze doen
FOTO ARCHIEF DE STEM
Met Sophia Loren in 'Una giornata particolare'.
wat van hen gevraagd wordt,
voor geld. Het is heel gewoon
volk. Journalisten menen dat het
God-weet-wat-zijn, maar acteurs
zijn kleine burgers die graag tui
nieren en driestuiverromannetjes
lezen. Mensen die naast hun werk
niks bijzonders doen."
En: „Een acteur is een kameleon,
gebruikt uitsluitend andermans
woorden en geest om zichzelf
meer kleur te geven."
Boekhouder
In den beginne was Mastroianni
ook een eenvoudig burgerman.
Minder zelfs, hij werd geboren op
28 sept 1924 in Fontana Liri, een
bergdorpje even ten zuiden van
Rome als een van de velen in een
timmermansfamilie. Samen met
jongere broer Ruggero, die een
beroemd filmeditor zou worden,
studeerde hij even architectuur
in Rome, tot de oorlog roet in het
eten gooide.
Na de oorlog was hij boekhouder
bij een Engelse filmmaatschap
pij. 's Avonds zat hij bij amateur
toneel en daar ondekte Visconti
hem. Marcello werd ingelijfd bij
diens toneelgezelschap en zou in
tien jaar 55 rollen spelen van
Shakespeare, Tsjechov en Miller.
Er kwamen ook bijrolletjes in
films, maar het was weer Viscon
ti die hem zijn eerste echte rol
aanbood, in Dostojevski's La not-
te bianchi. Zijn ster schoot verder
omhoog door een complexe rol in
Monicelli's I Solid Ignori waarop
zijn doorbraak kwam met Felli-
ni's La dolce vita uit '59, tegen
over Anita Ekberg.
Het werd een doorbraak én keer
punt; in één keer was hij van het
tragi-komische af waar hij naar
af dreigde te glijden. In plaats
daarvan ontwikkelde hij izch tot
karakterspeler in La Notte van
Antonioni, en vooral Otto e Mez
zo (8'/z) van Fellini, waarin hij
diens alter-ego werd.
En sindsdien hopte hij schijnbaar
moeiteloos van het ene naar het
andere genre, speelde in kluch
ten, melodrama's, zinderende
liefdesgeschiedenissen, maar ook
de controversiële La grande bouf-
fe. Veel werkte hij samen met
Fellini, van wie hij hield omdat
hij zich herkende in diens 'laf
heid en kinderlijkheid'. Naast La
dolce vita maakten ze Roma ('71),
La Citta delle donne ('80), Ginger
efred ('85) en Intervista ('87).
Een van de ultieme hoogtepunten
uit zijn carriere plus die van de
hele Italiaanse filmgeschiedenis
is Una giornata particolare van
Scola, waarin hij als ho-
mosexueel Sofia Loren van het
lijf probeerde te houden. Een
prachtig breekbaar portret van
twee ogenschijnlijk grijze musjes,
waarin werelden van emoties
schuilgingen die langzaam aan de
oppervlakte kwamen.
Hij speelde onder alle grootmees
ters uit het vak, en vergeleek zijn
carrière graag met een klaslo
kaal. Fellini was zijn maatje in
het kattenkwaad, Scola, Ferreri,
Monicelli en Tornatore waren de
voetbalvriendjes en Visconti de
leraar voor het bord.
Decolleté
Zeker zo bekend als door zijn rol
len en regisseurs, was Mastroian
ni door zijn tegenspeelsters. Hij
heeft de hele decolleté-Top-10 te
genover zich gehad op Raquel
Welch en Jane Fonda na: Sofia
Loren, BB, Claudia Cardinale,
Gina Lollobrigida, Faye Duna-
way en Catherine Deneuve.
Maar hij verzette zich met hand
en tand tegen 'dat conventionele
klote-imago -van Don Juan'. En
altijd telde hij meteen op zijn
vingers af dat hij impotenten
heeft gespeeld, homo's, voyeurs,
dementen, debielen en zelfs was
hij een keer zwanger (in L'événe
ment le plus important, '73)
De praktijk was toch anders,
want hoewel hij gehuwd was met
Flora Carabella, die hem een
dochter, Barbara, schonk, kreeg
hij een tweede meisje, Chiara, uit
een verhouding met Deneuve.
Het slippertje met Dunaway
bleef kinderloos.
Twijfel
Bizar genoeg kreeg Mastroianni
geen Oscar. Wel haalde hij meer
malen prijzen op de festivals van
Venetië en Cannes, en kreeg hij in
Frankrijk een ere-César voor zijn
gehele oeuvre. Maar vaak genoeg
kwam hij het ere-metaal niet
eens ophalen.
En dat zelf-ontkennende bleef tot
het eind. Want: „Het is niet de ge
dachte aan de dood die me angst
injaagt. Nee, ik stoor me aan de
gelijkschakeling van ouderdom
met wijsheid. Als een oude man
drie keer uitkijkt voor hij over
steekt is hij niet wijs, maar moe
en gewend aan zijn beperkin
gen."
En: „Soms vraag ik me af of ik
wel echt heb geleefd. Omdat ik,
wanneer ik terugblik, geen ande
re herinneringen heb dan aan
films die ik maakte. Mijn leven
heeft veel weg van een over
gangsperiode in afwachting van
het echte leven."
Vanavond wordt op België2 om
22.30 uur de film Stano tutti bene
uitgezonden met Marcello
Mastroianni in de hoofdrol.
Kees Brusse woont sinds enige jaren op Bonaire; het bevalt hem
daar prima. Hij heeft, zo meent hij ook zelf, zijn rust wel ver
diend na een carrière van zestig jaar op de planken. Maar stil
zitten is ook niet alles, ontdekte Brusse. Daarom maakte hij De
Corsage voor RTL 4, de eerste in een reeks.
Als elfjarig jongetje debuteerde
hij in de speelfilm Merijntje Gij-
zens jeugd. Na de bevrijding
toerde hij met zijn eigen theater
groep door Zwitserland en Indo
nesië. Brusse maakte naam met
radiowerk, tv-drama, speelfilms
en documentaires (De paraplu,
Het gerucht, Kermis in de regen
en Mensen van morgen). De Gou
den Televizierring sleepte hij in
de wacht met de Avro-serie Men
sen zoals jij en ik.
„Maar", zegt de gebruinde, 71-
jarige Brusse in een regenachtig
Hilversum, „ik blijf het leuk vin
den hier dingen te doen. Ik heb op
Bonaire ontdekt dat ik toch een
echte Nederlander ben, dus ik
denk dat ik het Nederlandse pu
bliek een beetje ken. En ik heb
ook ontdekt dat het niet goed is
helemaal niks te doen."
Brusse klopte daarom enige tijd
geleden aan bij RTL 4 met het
voorstel een dramaproductie te
verzorgen op basis van een stuk
van zijn vriend Herbert Reinec-
ker, die eerder Mensen zoals jij en
ik schreef. „Reinecker schrijft
stukken die iets te vertellen heb
ben. Zijn kracht is dat hij een
probleem stelt en daar menselijke
oplossingen voor vindt. Van zijn
verhalen zeggen mensen altijd: ik
kan mij voorstellen dat het zo is
gegaan. Ze zijn dus zeer herken
baar en dat is voor televisie nooit
verkeerd."
Gevoelens
De Corsage is een van Reineckers
verhalen die destijds zijn blijven
liggen. „Ik vond het als idee
mooi, maar het moest wel worden
aangepast aan de tijd. We hebben
het thema behouden en bijgesle
pen. Samen met Canci Geraerts
heb ik het script bewerkt en er
een aantal typische Duitse ele
menten uitgehaald. Er zitten nu
gevoelens in die je kent en er is
niets leukers dan die te spelen."
Brusse heeft, volgens eigen zeg
gen, altijd een voorkeur gehad
voor herkenbare stukken. „Ik
vind het de moeite waard en zin
nig om zulke producties te spe
len. Naarmate ik ouder werd,
kreeg ik ook een sterkere behoef
te drama neer te zetten waarmee
je iets aan de mensen vertelt,
waarmee je het publiek een ple
zier doet."
Brusse noemt het 'in één woord
fantastisch' dat RTL 4 het stuk
op het scherm brengt. „De rijk
dom die van de entourage en per
sonen afstraalt, zal wel wat ver
der af staan van onze kijkers.
Maar wat emoties betreft, staat
het heel dicht bij ons publiek",
verklaart een voorlichter van RT-
L 4. „De Corsage is de eerste van
een serie van en door Kees Brus
se, althans dat is onze bedoeling.
Het enige probleem is de finan
ciering. Deze vorm van tv-maken
kost veel geld en tijd."
Ritueel
In De Corsage geeft Kees Brusse
gestalte aan professor Weber, een
weduwnaar die er op kerstavond
een merkwaardig ritueel op na
houdt. In een bloemenwinkel
koopt hij een corsage. Thuisgeko
men geeft hij zijn bezorgde huis
houdster, gespeeld door Marijke
Veugelers, vrijaf en bezoekt
daarna het graf van zijn overle
den vrouw Magda. Op weg naar
huis wordt hij aangesproken door
een dame in avondjurk.
Zij gaat met hem mee naar zijn
villa. Daar ontvouwt zich vervol
gens het levensverhaal van de
professor en zijn herinneringen
aan zijn vrouw, een begaafde pia
niste die drie jaar geleden bij een
auto-ongeluk om het leven
kwam. Naast Brusse en Veugelers
vertolken Will van Kralingen,
Victor Löw, Cleo Dankert en
Thekla Reuten de overige rollen.
'De Corsage', RTL 4, 21.30 uur
Kees Brusse als professor Weber in 'De Corsage
V VL\ v %1
FOTO ANP
(ADVERTENTIE)
BEKIJK 'T, een video met VARA-topamusement (Youp van 't Hek, Herman Finkers,
Karin Bloemen, Bert Visscher, Paul de Leeuw, Urbanus, Harrie Jekkers ér vele anderen).
Gratis als u nu abonnee wordt van het enige televisie-tijdschrift
van Nederland: VARA TV MAGAZINE VOOR MAAR ƒ10,-TOT 1 MEI 1997!
VRIJDAG 20 DECEMBER 1996 Dl
Van onze kunstredactie
Bergen op Zoom - Het jaarlijks Kerstconcert van Hortus
Musicus Religiosus in de Gertrudiskerk in Bergen op Zoom
is dit jaar gewijd aan werken van Claudio Monteverdi en
van Arvo Part.
Het Bergse Kerstconcert is een
jaarlijkse trekpleister voor mu-
ziekliefhbbers uit de wijde om
trek. De Hortus zorgt immer
voor een aantrekkelijke pro
grammering.
Dit jaar is dus gekozen voor
geestelijke muziek van een Ita
liaanse componist uit de vroege
barok en van een hedendaagse
componist uit Letland. Het
aardige van deze twee compo
nisten is dat de oude Montever
di in zijn tijd een vooruitstre
vende kunstenaar was die ver
vooruit keek, terwijl Arvo Part
- begonnen als seriële compo
nist - tegenwoordig sterk op de
muzikale traditie is gericht.
Dertien composities van Mon
teverdi en Part afwisselend ge
zongen. Het concert wordt be
sloten met een uitvoering van
Arvo Parts te Deum, een groot
werk waaraan de componist
heeft geschreven van 1984 tot
1996.
Het Kerstconcert wordt uitge
voerd door de vocale en instru
mentale koren van Hortus Mu
sicus Religiosus. Er treden vijf
zangsolisten aan. Voor het Te
Deum van Part wordt het or
kest uitgebreid met aanvullen
de strijkers, hout- en koperbla
zers.
Algehele muzikale leiding is in
handen van cantor Hans
Smout, die vanaf het begin de
ziel is van het gezelschap.
De afgelopen jaren bracht de
Hortus indrukwekkende kerst-
pogramma's rond de thema's
Cantors van de Thomaskirche
Leipzig, Barokmuziek uit de
Zuidelijke Nederlanden, Fran
se Barokmuziek, Spaanse Ba
rokmuziek en Barokmuziek uit
Oost-Europa. Bovendien zong
het koor bij het afscheid van
bisschop Ernst en de inwijding
van bisschop Muskens.
Een paar dagen vóór het Kerst
concert van 28 december wordt
de Nachtmis in dezelfde Bergse
Gertrudiskerk rechtstreeks
door de KRO uitgezonden op
televisie.
Kerstconcert Hortus Musicus
Religiosius. Gertrudiskerk Bergen
op Zoom, 28 december, 20.15 uur.
Toegangsprijs 17,50.
Gent - Vlaamse Opera- 'Les
Liaisons dangereuses' van Piet
Swerts. Libretto van Dirk Van
der Cruysse naar de briefro
man van Ch. de Laclos in regie
van Philippe Sireuil. Door
Symfonisch orkest en koor van
de Vlaamse Opera, Marilyn
Schmiege (Merteuil), Frangois
Le Roux (Valmont), Lyne For-
tin (Tourvel), Marie-Noëlle de
Callatay (Cécile), Mark Tucker
(Danceny), Jocelyne Taillon
(Rosemonde) Mireille Capelle
(de Volanges). Gezien op 17 de
cember. Nog te zien op 21, 26
en 29 december (Gent) en 8,10,
12, 15 en 18 januari (Antwer-
pen).
Door Jeanette Vergouwen.
Een wereldcreatie roept ver
wachtingen op en zeker als
het libretto gebruik maakt
van de tijdeloze briefroman
Les Liaisons dangereuses van
Choderlos de Laclos. Hij ont
leedt haarfijn de moraliteit
van Franse adel in de 18e
eeuw. In het boek spelen men
sen met andermans gevoelens
en vinden dat prettig. De mar
kiezin de Merteuil besluit
haar aria met de overduidelij
ke zin: „Men moet durven, en
overheersen of ten onder
gaan."
Die zin blijft hangen en is ook
van toepassing op de creatie van
deze opera. Als het doek na drie
uur zakt na de uitroep 'Dan maar
ten onder gaan', blijf je als toe
hoorder met gemengde gevoelens
zitten. Het rijke gegeven is door
Van der Cruysse knap geconcen
treerd, maar de vele scènes dwin
gen tot een fragmentarische aan
pak. Dat werkt op alle fronten
door. De muziek valt uiteen in
kleine delen, de dramatische
spanning wordt nooit doorge
trokken en dat heeft ook weer ge
volgen voor de dynamiek.
De muziek van Swerts is heel toe
gankelijk en hij roept zeker de
goede Franse sfeer op. Dat hij
zich liet inspireren door de mu
ziek van Debussy en Ravel is dui
delijk. Maar ook hoort men flar
den die gebaseerd zijn op de com
positiestijl van Wagner, Sjosta-
kovitsj, R. Strauss en anderea,
Swerts gebruikt een rijk kleuren
palet en vooral de blazers zorgen
voor een soms ongewone, maar
aangenaam klinkende invulling.
Swerts' grote kracht ligt in de
melodische lijn voor de vocalis
ten.
Toch ontbreekt het aan dynamiek
en komt de dramatiek, op enkele
ogenblikken na, niet echt uit de
verf. Dit is voor een groot deel te
wijten aan de uitgesproken slap
pe regie en zwakheden in de or
kestbak. Het decor is vernuftig:
een eenheidsruimte die st
verandert door het gebruik
gaten in plafond en vloer, schui
vende wanden en opvallende ver
lichting, zodat de scènes ieder
hun eigen karakter krijgen. De
kostumering is smaakvol. Alleen
de regie is fantasieloos en soms
zelfs wat lachwekkend. Welke re
gisseur laat nu een markiezin de
kaarsen zelf aansteken en eist
van de zangers dat ze, juist in
forte 'passages met veel drama
tiek, ver achter op het toneel
staan?
De solisten overtuigen als totale
cast. Frangois Le Roux acteert
goed en beschikt over een soepele
baritonstem. Hij onderstreept dit
met natuurlijkheid en een over
tuigende vocale expressiviteit
Bij de vrouwelijke solisten stal
vooral Marie-Noëlle de Callatay
de show met een eerlijke,
ne interpretatie.
In totaliteit kan van deze
gezegd worden: Het ontbreekt de
makers en uitvoerders niet aan
durf, men gaat zeker niet ten
der, maar van overheersen is g
sprake, zeker niet met deze regie
en de wat zwakke orkestrale
invulling.
Rotterdam (anp) - Museum Boij
mans Van Beuningen in Rotter
dam heeft de duurste aankoop in
zijn geschiedenis gedaan: voor
twee miljoen gulden is het schil
derij Het begin van de bescha
ving van de Vlaamse meester
Cornelis van Dalem (1534-1574)
gekocht.
De aankoop is vanaf vandaag te
zien, als onderdeel van de vaste
collectie, aldus het museum.
Het schilderij is met 88 bij 165
centimeter het grootste van de
zes schilderijen die van Van Da
lem bekend zijn. Het stelt een ho
ge rotswand voor met daarboven
een stukje hemel. Door een gat in
de rots is een weids landschap
zichtbaar. Op de rots staat tussen
bomen en struiken een fluitspeler
die bokken en geiten hoedt.
„De prachtige kleuren en de ui
terste verfijning in de penseel
streek Het begin van de besef"
ving tot een indrukwekkend
geheimzinnig meesterwerk",
dus het trotse museum.
De in Antwerpen geboren w
Dalem zal niet direct bij ieder®
een belletje doen rinkelen, de®
Boijmans. De schilder staat vol
gens het museum bij specialists
echter in hoog aanzien. Zijn we»
past wat betreft techniek f'
werkwijze bij beroemdere mes
ters als Jeroen Bosch en Pie®
Bruegel. Van Dalem stierf in
vel bij Breda waar hij op het ie"
van zijn leven woonde.
Boijmans wist het aankoop®
drag bijeen te krijgen dankzij
nanciële steun van een
tal instellingen en fondsen.
NEDERLAND 1
07.00 Journaal
07.07 Tekenfilmfestival
07.29 Ontbijt tv met 7.30, 8.00 e
journaal; 7.47 en 8.14 Sportjournaal
09.00 Journaal
09.05 Get the Picture (h)
09.32 'n Goeiedag met Minoes
rissen (h)
10.23 Werelden: The Messiah
Scratch (h)
11.16 ER (tot 12.01)
15 08 Alle dieren tellen mee (h)
15.35 'n Goeiedag met Jos Brink
16.29 The Cosby Show
16.59 Alles kits met Het wakkere
17.28 Kinderen van de wereld; 17.35
S Nellie
18.01 Roseanne, comedy
18.30 Get the Picture, quiz
19.00 Weg van de snelweg: Ver
Gambia en Senegal
19.28 Zo vader, zo zoon, spelletje
20.00 Journaal
20.25 Netwerk
21.08 Sterrenslag in de sneeuw
verkiezing 1996 met bekendmaking
man, Sportvrouw en Sportploeg van
22.19 Joop Gaston, humor
22.50 Due South, actieserie
23.37 De wachtkamer, Nederl
korte film uit 1995 (tot 00.27)
NEDERLAND 2
09.00 Koekeloere (tot 09.15)
10.00 Nieuws uit de natuur (tot
11,00 Schooltv-Weekjournaal
11.30 Mentor Magazine (tot 11.
12.30 Industrieel erfgoed
13.00 Ik weet het beter (h)
13.27 De duistere wereld van
5(
pong (overal en nergens) (h)
13.52 De verandering (h)
14.22 Praise (h)
14.47 Spoor 7 tv
15.00 Spreekuur. Thema: Psycholo
16.00 Journaal
16.08 Widget (h)
16.33 Mr. Bogus (h)
16.57 Mega Top 50
17.29 2Vandaag, actualiteiten
17.30 en 18.00 Journaal, 18.43 Spor
naai en 18.51 Hoofdpunten uit het ni
19.00 Wegwezen, toeristische tips
het weekend
19.20 Kukulkan, magazine voor j
ren
19.50 Helmut Lotti, concert m.m.
Golden Symphonic Orchestra o.l.v.
Walschaerts. Afl. 1
20.31
22.06
23.11
23.15
23.55)
Trail of Tears, tv-film
TV Show
Kerstactie Mensen in Noot
Studio NOS, sportmagazint
NEDERLAND 3
12.00 Journaal
12.07 MiddagEditie
Sportjournaal
13.00 Journaal
13.08 (PP): AOV
met om
BELGIË FRANS 1
12.45 Nieuws (tot 13.15) 17.30 Th'
Guy, misdaadserie 18.30 Régions
18.50 Cartes sur table, magazine 19.
quotidien des sports. Aansl.: Supe
19.30 Nieuws 20.20 Bon week-end
tes amies de ma femme, Franse film
die uit 1992 22.50 Noms de dieux:
France Botte 23.50 Laatste nieuws
BELGIË FRANS 2
N
16.10 lei Bla bla, kindermagazine
Racing, autosportmagazine 17.35
pion's 96, autosportmagazine 18.05
bla 19.00 Du bout des ail es, mag,
19.30 Nieuws 20.00 Tafeltennis: La
te-Kalmer (Zweden) 22.00 Nieuws
Coup d'envoi, voetbalmagazine (tot
DUITSLAND 1
05.30 Morgenmagazin, ontbijtte!
09.00 Heute 09.03 Dallas, serie 09.4
le-Gym 10.00 Heute 10.03 Ein Enge
Moskau, reportage 10.45 Ratgeber: U
wegs 11.00 Heute 11.04 Das gros»
amusement 12.10 Die Goldene 1
Presseschau 13.00 Mittagsmagazin
Heute 13.45 Wirtschafts-Telegramm
Tagesschau 14.03 Höchstpersönlich,
tret James Last 14.30 Drei Haselniisi
Aschenbrödel, jeugdfilm 15.53 Das
hnachtsgeschenk, tekenfilmpje 16.0.
gesschau 16.03 Rolle rückwarts, inter,
ve terugblik op tv-programma's van
gelopen jaren 16.30 Alfredissimoi, cu
magazine 17.00 Tagesschau 17.10 Br
boulevardmagazine 17.55 Verboten,
be, serie 18.25 Marienhof, serie 18.5-
Bean, serie 19.25 Herzblatt, dating
20.00 Tagesschau 20.15 Einfach lebei
a ten gunste van kinderen die lijdei
leukemie 22.00 Manfred Rommel, P'
burgemeester van Stuttgart die na 2:
zijn functie neerlegt 22.30 Tagesth
23.05 Wat is?, talkshow 23.35 Despe
Seeking Susan, speelfilm 01.15 Nad
9azin 01.35 All American Girl, co
'■00 H colosso di Rodi, speelfilm
DUITSLAND 2
?5-30 Zie Duitsland 1 10.35
xtra/skiën: Wereldbeker afdaling d
'e Crans Montana 12.10 Die Goldeni
emsehlotterie 12.55 Presseschau
'ttagsmagazin 13.45 Geniessen au
eutsch, culinair magazine 14.15 Wie
nachten auf die Erde kam, poppen
20 New Adventures of Black Be<
!e.u^serie 14.38 Theos Geburtstag:
l 0 Bamboo Bears, tekenfilmserie
'°9o. Jeugdjournaal 15.15 Gesund
"P 15.20 Heute 15.25 Lieben wie
„C", serie 17.00 Heute 17.15 Aben
9azin 17.55 Schlosshotel Orth, serie 1
infr 19,25 Forsthaus Falkenau,
•15 Der Alte, misdaadserie 21.15
wp "(rePor,a9e: De bejaarde Rudolf
aJ van Parels en is de enige nii
ki ns® handelaar op de parelbeurs va
- I 'aat zien wat er achter de mf
9 oten deuren van de handel in
Plaatsvindt 21.45 Heute 22.15 Asp
rho n rna9azine 22.45 Willemsens
tne. talkshow 23.45 Heute nacht