Grote verscheidenheid en schamele debutanten-oogst Sneeuw en warme kleuren De beste thrillers van 1996 KINDERBOEKEN li ïklapper. >en netto! n nieuwe DE STEM BOEKEN D7 Dilemma's Keuzes Extreem Magie Biografie Schamel Veronique, Kelly, Nieuw Wendy en Lyn m zsprijzen, inclusief BTW en BPM, j niet meer verkrijgbaar ontvangt u W [2612. DONDERDAG 19 DECEMBER 1996 lissan Almera 1.6 SLX Special Edition v.a. 33.195,- Er is al een Nissan Almera v.a. Het jaar van A.F.Th, van der Heijden I poor Johan Diepstraten t was het jaar van Reve met I liet lang verwachte Het Boek Lr Violet en Dood. Het jaar |(an Mulisch die na de verta- g van De ontdekking van de nel in Amerika werd uitge- I toepen tot de nieuwe Homerus a Dante. Het jaar van Jeroen Brouwers met het eenmans tijdschrift Feuilletons. Het I jaar van Diekstra met zijn ont maskering. Het jaar van Sonja die de AKO-litera- I tuurprijs vanwege een bom- I jelding op straat mocht over- I jandigen aan de biograaf van I je middeleeuwse dichter Ja- I tob van Maerlant. I )[aar 1996 zal vooral in herinne- I ring blijven vanwege de publica- i van de twee vuistdikke ro ans Het Hof van Barmhartig- lei i en Onder het plaveisel het is, te samen goed voor 1400 I pagina's weergaloos proza. Voor lie literatuurhistorici zal over lange tijd vooral deze ene gebeur- t van belang zijn: 1996 was I iet jaar van A.F.Th, van der Heij- I den. fc naar de belangrijke boeken de afgelopen jaren kijkt, kt dat er geen nieuwe stro gen of gemeenschappelijke merken te herkennen zijn. Nog nooit is de Nederlandse lite- divers en rijk gescha- seerd geweest als aan het einde ze eeuw. Zet ze maar naast De vriendschap van Con nie Palmen, Gewassen vlees van Rosenboom, Indische van Adriaan van Dis, Ge- i huis van Nicolaas Matsier, De ontdekking van de hemel van i de delen 3 a en 3b van I De tandeloze tijd van A.F.Th, van der Heijden: in niets lijken ze op ir. Er is geen wederzijdse beïnvloeding, ze bestaan los van het onmogelijk is om een coherent panorama te schetsen n de afgelopen jaren, zo onver- I gelijkbaar zijn de romans en ver- I hlenbundels op de lijst van de I beste boeken van 1996. Van der Heijden heeft met niemand iets I {tmeen. Je zou hooguit kunnen I zeggen dat de morele dilemma's I eadrukkelijker terugkeren, maar I lie behoren van oudsher al tot bet do mein van de literatuur. I Opvallend aan de twee romans I van Van der Heijden is dat hierin I de grenzen van de moraal worden I afgetast. I Hoofdpersoon Albert Egberts I stelt zich tot doel om het asfalt I van de stad te lichten en de jungle I te tonen. En inderdaad kookt het I moeras onder de stad over. Albert I Egberts kiest voor de verslaving I tn wordt de heroïnespuiter die I auto's openbreekt. I Advocaat Quispel probeert te achterhalen tot hoever hij kan i met zijn hedonistische ge- voelens. De kunstenaar Flix re- 1 af met het traditionele ge- A.F.Thvan der Heijden hannes in de kunst en gaat tot het ontoelaatbare. Iedereen is bezig met experimen ten. Om 'de duistere krochten van de menselijke geest' te kunnen blootleggen, kiest Van der Heij den voor romanpersonages die zich ophouden aan de rand van de samenleving: de neo-fascist Arend Jan Baartscheer, de sou- terneur en cocaïnehandelaar Krijn, de smokkelaar van adop tiebaby's Porpora. Het grootste gedeelte van de twee romans be staat uit de reconstructie van de affaire Annie E., van wie wordt vermoed dat ze zowel haar vader als haar moeder heeft omge bracht. Dat Van der Heijden daarbij leunde op het werk van Toni Bouwmans en Wim Keyzer ligt voor de hand. De twee romans van Van der He ijden hebben als leidend motief het mechanisme van de kwaads prekerij, de laster, de roddel en de achterklap. De romanpersona ges leven op het scherp van de snede, maar de enige inzet in hun eigen vernietiging. Een aantal stappen verder gaat Vinko Prizmic - een Kroatische Nederlander - die in de formida- FOTO KLAAS KOPPE F.B. Hotz Vinco Prizmic bele roman Zonen van Bosnië soortgelijke dilemma's beschrijft, maar dan met desastreuze gevol gen. Hij verhaalt over de lotge vallen van drie Bosnische vrien- FOTO KLAAS KOPPE den - een Serviër, een moslim en een Kroaat - die door de politieke omstandigheden worden ge dwongen om fundamentele keu zes te maken. In hoeverre is vriendschap bestand tegen de po litieke ontwikkelingen in voor malig Joegoslavië? De vrienden komen tegenover elkaar te staan in een echte confrontatie op leven FOTO BERT NIENHUIS en dood, analoog aan de werke lijkheid. Tot hoever kan een mens gaan om zelf te overleven, is het thema van de roman, in een iets minder gewelddadige situatie speelt zich Tikoes af, de tweede roman van Henk van Woerden. In de debuutroman Moeni kyk nie (1993) had hij de Zuid-Afrikaanse situatie ge schetst waarin hij was opge groeid in de jaren zestig. Twintig jaar later keerde hij terug en ziet nu hoe de achtergebleven familie als onderdeel van een blanke minderheid probeert te overleven in een uiterst onveilige situatie. Alleen de personages die zich als een kameleon gedragen, weten zich daar te redden, luidt de boodschap. De lotgevallen van het zigeuner volk is het onderwerp van Hertog van Egypte van Margriet de Moor. De liefdesgeschiedenis tus sen een boerendeerne Lucie en de zigeuner Joseph mag wat cliché matig zijn, de verhalen die ver teld worden over het opgejaagde volk zijn indrukwekkend. Net als bij Henk van Woerden en Vinko Prizmic gaat het bij Margriet de Moor om extreme situaties die tot tragische gebeurtenissen leiden. Wie mocht denken dat de Neder landse literatuur voornamelijk in Hollandse binnenkamertjes is ge situeerd, heeft enkele ontwikke lingen gemist. De ramen staan wijd open. Maar als de gebeurtenissen zich binnenskamers afspelen, dan proberen de schrijvers het parti culiere tot algemene wetmatighe den te verheffen. Zo is de helaas nauwelijks opgemerkte roman Dier en engel van Hannes Mein- kema niet alleen de geschiedenis van een vrouw die moet leren le ven met een kind met het Down syndroom. In feite is het een ver haal over schuldgevoelens over en acceptatie van verstandelijk gehandicapten die 'de spiegel zijn waarin onze eigen dierlijkheid zichtbaar wordt, onze primaire lusten, het dunne vernis van onze zelfbeheersing, van onze bescha ving.' Zo is Stanny, een stil leven van Erik Vlaminck méér dan de lotgevallen van een jongetje dat ontspoort en is De vertegenwoor digers van F.B. Hotz een demon stratie van de menselijke onmacht.. Als de naam Hotz valt, dan gaat het automatisch over literatuur waarin de kwaliteit van de stijl voorop staat. Vertellen met een pakkende inhoud kunnen er ve len, maar waar het bij Hotz om draait is 'een soort magie die aan een gewoon woord in de kalme zin wurgkracht kan geven.' In die zin lijkt P.F. Thomése een leerling van Hotz. De kracht van de twee novellen Haagse liefde de vieze engel is de stijl. Thomése werkt als een dichter die zijn zin nen woord voor woord tegen het licht houdt en polijst. Wie een willekeurige alinea van Hotz of Thomése opslaat, herkent onmid dellijk de eigen toon. Op hen is de gedachte van toepassing die Charlotte Mutsaers in Paardejam ventileert: 'Wie gek is op logische verhaaldraden, psychologische diepgang en filosofisch elan zal misschien niet aan zijn trekken komen. Wie gevoel heeft voor kleurrijk en beeldend taalge bruik en weieens zin heeft in an dere dan de huidige waarden, moet het zeker niet laten liggen.' Ook in 1996 verschenen er veel biografieën, de ene nog indruk wekkender dan de andere. Jaren van bronnenonderzoek is er aan voorafgegaan en het respect voor hun geduldige en zorgvuldige werk is groot. In de essaybundel Uitgesproken, opgeschreven demonstreert Hella S. Haasse de mogelijkheden voor het schrijven van een literaire biografie. Haar pleidooi voor het 'mee-ver- beelden' is overtuigend: 'Het gaat er in de eerste plaats om te onder zoeken uit welke elementen de kernsituatie bestaat die de mens in kwestie tot schrijven dreef en die in het gehele oeuvre, in tal van varianten, soms openlijk, maar vaker verborgen, vermomd, te vinden is.' In 1996 publiceerden de gevestig de auteurs die debuteerden in de jaren zeventig, goed werk. Doe- schka Meijsing met De weg naar Caviano, Dirk Ayelt Kooiman met De terugkeer, Gerrit Komrij met Een zakenlunch in Sintra, Boudewijn Büch met De Bocht van Berkhey en Nicolaas Matsier met Dicht bij huis. Het Boeken weekthema El Dorado leverde verdienstelijke boeken op (Adri aan van Dis en Carolijn Visser) en vanuit Vlaanderen kwamen de bekende namen: Paul Claes (De zoon van de Panter), Hugo Claus (De geruchten) en Leo Pleysier (Zwart van het volk). De jonge honden Brusselmans en Giphart mogen populair zijn in de televisiewereld, naar literaire maatstaven gemeten valt er veel op hun werk af te dingen. Een nieuwe aanstormende generatie heeft zich niet aangediend. Met veel poeha werd Saskia van Rijnswou (Snoer) geïntrodu ceerd, maar wie het las vroeg zich verbaasd af waarom het boek was/ uitgegeven. Interessanter zijn Plaatstaal van Natasha Ger- son, Meeuw van Michiel Kriel- aars en het bijzondere Mijn Pee pee van Annie van Keymeulen. Het is al met al een uiterst scha mele debutantenoogst en de tweede generatie allochtonen - vorig jaar zo prominent in de pu bliciteit - heeft ook zo goed als niets van zich laten horen. De jury's mogen zich weer opma ken om de vele prijzen te gaan verdelen. 1996 zal ook herinnerd worden als het jaar waarin de AKO-keten stopte met het financieren van haar grote prijs en het jaar waar in openlijk de integriteit van de Libris-jury ter discussie werd ge steld, omdat Querido-auteurs als jurylid een Querido-auteur (Kos- smann) bekroonden. Ongetwij feld gaat A.F.Th van der Heijden (ook Querido) het komende jaar gewoon op eigen kracht de mees te prijzen ophalen. Hij verdient ze allemaal. Mijn lijst met de beste boeken van het jaar 1996: 1. A.F.Th, van der Heijden: Het hof van barmhartigheid en Onder het plaveisel het moeras. (Querido) 2. F.B. Hotz: De vertegenwoordi gers. (De Arbeiderspers) 3. Vinko Prizmic: Zonen van Bos nië. (Nijgh Van Ditmar) 4. Hannes Meinkema: Dier en en gel. (Contact) 5. Hella S. Haasse: Uitgesproken, opgeschreven. (Querido) 6. P.F. Thomése: Haagse liefde de vieze engel. (Querido) 7. Henk van Woerden: Tikoes. (Balans) 8. Charlotte Mutsaers: Paarde- jam. (Meulenhoff) 9. Erik Vlaminck: Stanny, een stil leven. (Wereldbibliotheek) 10. Margriet de Moor: Hertog van Egypte. (Querido) BREDA Huize Sandra, orn dat mannen m. stij het bes te verlangen. 076-58117ju_ KARIN Breda °°,k 2e kerstdag geopen Tel. 076-5211197. voor een prettig en een gelukkig tel. 0165-341241 Rioolontstop. Voor al uw VERSTOPPINGEN OONINCX. 076-5878658. Wij zijn al onderweg- Door Johan Diepstraten De Gouden Strop is zo belang rijk voor Nederlandstalige mis daadauteurs dat alleen in de maanden maart en april oor spronkelijk werk verschijnt. De jury die ieder jaar weer de beste thriller moet uitkiezen, mag zelfs drukproeven doorworste len. He concentratie heeft tot gevolg dat alleen in de maand van het spannende boek auteurs van ei sen bodem worden besproken. Wie de rubrieken van een jaar "verziet, leest vrijwel uitslui tend over buitenlandse thril lers. Sinds Tomas Ross in juni met Koerier voor Sarajevo de hoog ste eer behaalde, is er vrijwel geen thriller van belang meer verschenen. Geweten van René %>el en De kracht van het tuur van Bob Mendes zijn de ®ige twee uit de najaarsaan- leding die er toe doen. Ze moe- ten in de boekwinkels concurre nt! met de hoge stapels interna- t'onale bestsellers. Geen won 't,® dat hun oplages beperkt aJri Ten onrechte overigens, yant Ross, Appel en Mendes ™cn kwalitatief niet voor de 'tenlandse collega's onder, Waar de misdaadcultuur in Ne erland hebben ze niet mee. 41 maandenlang beheersen de "kende namen de bestseller- Ven. De nieuwe Grisham, In Seding, over de strijd tegen de T™ksindustrie zal het pleit in wel winnen. Na een aantal a'ige thrillers is deze weer van het oude niveau. Hetzelfde geldt voor Icoon van Frederick Forsyth. Zijn toekomstvisie op Rusland tijdens de eeuwwisse ling heeft bij vlagen de allure van zijn debuut De dag van de Jakhals. Het is gemakkelijk te voorspellen dat volgend jaar de bestsellerslijsten gedomineerd gaan worden door de vertalin gen van The laws of our fathers van Scott Turow, Cosi Fan Tut te van Michael Dibdin en The tailor of Panama van John le Carré (gesitueerd op het mo ment dat Amerika op 31 decem ber 1999 het Panamakanaal verovert). Vier onbekende auteurs hebben naam gemaakt. Van Lorenzo Carcaterra verscheen Heli's Kitchen dat nu in de boekhan del onder de naam Sleepers wordt verkocht. Het is een uit stekende thriler over de wraak van een aantal jongens die als dertien-jarigen in een jeugdge vangenis werden misbruikt. Jo hn Fullerton met Het apenhuis over een moordzaak in Sarajevo is eveneens één van de hoogte punten van het afgelopen jaar, net als De Schaduwman van Jo hn Katzenbach. Het is een va riant op Marathon Man over een nazi-beul die alsnog een aantal oude joodse mensen ach tervolgt. Gregory Hall schreef Duister verleden. Het is een typisch Britse thriller die zich in de uit geverswereld afspeelt. Zijn werk doet sterk denken aan Ro bert Goddard (present met Ver jaard bedrog) en Elisabeth Ge orge van wie behalve het zeer matige Boekenweekgeschenk in juni het schitterende In handen van de vijand verscheen. Met de komst van de nieuwe media verandert ook de thril lerwereld enigszins. Het is na tuurlijk denkbaar dat serie moordenaars via Internet met elkaar in contact staan zoals A.J. Holt in De Internet-killer suggereert. Zeer aannemelijk maakt Michael Ridpath in Vir tueel bedrog dat een moorde naar via de onechte, gesimu leerde wereld op de computer ontmaskerd kan worden. Over een paar jaar wemelt het na tuurlijk van dit type thrillers omdat de auteurs een groot sca la aan mogelijkheden - van da deranalyse tot alle soorten van inbraak - tot hun beschikking hebben. De Cock van Baantjer gaat moeilijke tijden tegemoet als hij blijft vasthouden aan de oude opsporingsmethoden. Dat Forsyth en le Carré hun nieuwe thrillers in de toekomst situeren, is een variant die tot een vernieuwing van het genre kan leiden. Van het Nederland se front valt weinig nieuws te melden. Geen opmerkelijke ontwikkelingen zijn er te signa leren, hooguit dat de top steeds betere thrillers aflevert. Door Muriel Boll Een jaar of vijftien geleden ver scheen Varenka, een mooi pren tenboek van Bernadette. Dat boek paste uitstekend bij Kerst mis: op de prenten was veel sneeuw te zien, en het verhaal ging over armoe, honger, oorlog, maar vooral over vrede. Een mooi verhaal in een Russisch getinte sfeer. Bernadette heeft nu een nieuw kerstprentenboek ge maakt, De kerstvogel. Daarin staan besneeuwde bergen gete kend, een vredig dorp, een lief eenvoudig meisje en aardige ouders. Katja's vader vertelt over vreem delingen in het dorp, die vanwege plaatsgebrek, in de stal van de herbergier mogen overnachten. Middenin de nacht staat er een heldere ster boven die stal te fon kelen. Daar is een nieuwe koning geboren, vertellen langstrekken de herders. Ook Katja gaat op weg naar de stal. Als cadeau neemt ze een houten vogel mee, de poes, en een brood. De poes loopt weg, het brood deelt Katja met een hert en de vogel gaat ka pot. Katja worstelt zich door de zware sneeuw naar de warme stal en geeft haar vogel. En dan ge beurt er een kerstwonder. Bernadette kan prachtig sneeuw tekenen; zoals je sneeuw ziet als je met een beetje dichtgeknepen ogen naar kijkt. Rode kleurac centen maken er een feestelijk kerstboek van. Op de laatste plaat van De kerst muis zie je de arme muis Tim en de rijke muis Ben vredig naast het vuur zitten onder sparretak- ken en hulst met bessen. Maar voor het zover is, heeft Ben moe ten leren dat beter is om te geven dan te nemen, net als de gierige Scrooge uit het kerstverhaal van Dickens. De kerstmuis is dan ook een bewerking van dat beroemde verhaal, die Toby Forward maak te voor kinderen. Voor de illus traties gebruikte Ruth Brown warme kleuren; op sommige te keningen laat ze Scrooge en zijn geest opduiken. De muisjes heb ben aandoenlijke snuitjes en zijn gekleed zoals muizen ongetwij feld gekleed gingen in Dickens' tijd. De mooiste verhalen uit de bijbel ziet er feestelijk glanzend uit en wordt met een lintje dichtge- strikt. Binnenin zit een boekje met acht bijbelverhalen uit het Oude Testament. Ze zijn prachtig verlucht met tekeningetjes die door de fijngeschilderde plaatjes en de intens blauwe kleur doen denken aan Perzische miniatu ren. Van die miniaturen zijn gro te puzzelstukken gemaakt die sa men een grote vloerpuzzel wor den. Het geheel ziet er mooi en aantrekkelijk uit. Jammer dat de verhalen vlees noch vis zijn; geen religieuze verhalen, waarbij uit gegaan wordt van enige bekend heid met de bijbel, maar er is ook niet duidelijk gekozen voor iets anders. Laat de lynx maar komen is niet een echt kerstboek, maar past bij de tijd van het jaar, omdat er zo veel sneeuw in voor komt. Een jongen maakt met zijn vader een tocht naar het hoge Noorden, 's Nachts komt een wilde kat de hut binnengewandeld. De lynx, met vurige gele ogen, groeit uit tot een beest met reusachtig af metingen. De jongen klimt op de rug van het dier en ze sluipen naar buiten, de sneeuw in. Ze springen over een rivier van ijs, be klimmen ijzige bergrug gen. De sneeuw schittert in het maanlicht en plot seling zien ze de dans van het noorderlicht. De lynx springt naar de maan, de jongen voelt zich vervuld van sterren en maanlicht. Dan gaan ze weer omlaag, wiegend en deinend langs gordijnen van licht. De lynx verdwijnt in de zwij gende nacht. De tekst is van Jonathan London, maar de illustra ties van Patrick Benson zijn veel sterker. Benson gebruikt wisselende per spectieven; je ziet de din gen van heel dichtbij, dan weer van veraf, soms van uit de hoogte, en soms vanuit de diepte. In fijne arceer- lijntjes ontstaan prachtige sneeuwlandschappen. Alina, Aluna en de Hoeders van de Twaalf Maanden is gebaseerd op een Oosteuropees sprookje. Alina en Aluna zijn zusjes, de een mooi als de dag en heel goedwil lend, de ander mooi als de nacht, maar een secreet. Middenin de winter stuurt Aluna haar zus het bos in, omdat ze viooltjes, fram bozen en rode appels wil hebben. Dat arme kind doet het nog ook. De Hoeders van de Twaalf Maan den zorgen voor lente, zomer en herfst, met een mandvol heerlijks gaat Alina naar huis. Aluna wil meer. Ze gaat zelf op pad, maar ze is zo onhebbelijk dat de Hoeders van de Twaalf haar niet helpen. On dergesneeuwd, bijna dood, gered door haar zus, loutering. Voor taan is Aluna net zo aardig als Alina. De tekst is van Peter Grosz, de prenten van Maia Dusi- kova. Bernadette: 'De kerstvogel'. Uitg. De vier windstreken, 24,90 T.Foward en R.Brown: 'De kerst muis'. Uitg. Fontein, 24,90 'De mooiste verhalen uit de bijbel voor kleuters'. Naverteld door A.Civardi, ill. S.Field. Uitg. Van Reemst, 27,50 J.London en P.Benson: 'Laat de lynx maar komen'. Uitg. Gottmer, 22,90 P.Grosz en M.Duslkova: 'Alina en Aluna en de Hoeders van de Twaalf Maanden'. Uitg. De vier windstreken, 24,90

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 31