Op zoek naar een identiteit I Installatie van Christian Boltanski in De Pont in Tilburg o ui Haags Gemeentemuseum tijdelijk in Kunsthal 2 Z D DE STEM KUNS D6 enen rie rstraat 47, Breda UURT ZIJN DAT: Energiek Gevaarlijk Muskieten Geen schilderijen 'ID': negen jonge kunstenaars in Van Abbemuseum Namen Levensverhaal Li! J LU LU Buitenstaander X 55 DONDERDAG 19 DECEMBER 1996 VOOR MEER INFORMATIE BEL (076) 5 312 550 VOOR HET OPGEVEN VAN EEN KLEINTJE (076) 5 312 313 Een Kleintje plaatsen: resultaten boeken. VIARKT van 9 tot 17 uur r076-5140892 - EEDBEELDTV ron breedbeeldbuis.m ioskoopgeluid. ening. Kompleet Expert René van Loon, >n Dries, Molendijk 10. idaal, Expert van Vliet, psplein 6-7. Monument voor overleden textielarbeiders Door Gerrit van den Hoven De catalogus is een krantje zonder tekst dat bij 100.000 huishoudens in Tilburg in de werd gestopt. De Franse hunstenaar Christian Boltans- ii (1944) gebruikt geen woor den. De beelden moeten voor zich spreken, ook bij de instal latie die hij maakte voor De Pont in Tilburg. Christian Boltanski, Passie/Pas sim, De Pont' staat op de wikkel. In De Pont glimlacht de bedenker hoven zijn kopje espresso. „Ne gentig procent van de mensen zal het zo weggooien, maar de rest zal zich afvragen: Wat is dit? En dat is goed. Het is de taak van de kunstenaar mensen vragen te la- sen stellen." Passie/Passion is een installatie waarbij Boltanski zich heeft la ten inspireren door Christus' gang naar Golgotha. Voor de wolhokken van De Pont trok Bol tanski met 3500 roestige blikken dozen een gigantische, 60 meter lange en 3'A meter hoge muur op. Op elk blik staat de naam ver meld van een overleden Tilburgse textielarbeider. Aan de buitenzijde van de wol hokken maakte hij monumenten voor de dood en de herinnering met ruim duizend opgeblazen oude foto's van overleden mensen zoals dode Zwitsers, criminelen en slachtoffers, verdwenen joden en glimlachende nazi's. Gezich ten uit zijn immense archief die hij in eerdere installaties al vaker gebruikte. „Hier heb ik alles door elkaar gehangen zodat je niet meer kunt weten wie nu goed en «ie fout is", zegt Boltanski. „Het zijn gewoon een hoop verdwenen mensen." De installaties in de wolhokken verwijzen naar de veertien sta ties, de plaatsen waar men stil houdt om het lijden van Christus te overdenken. Achteraan, in het laatste wolhok, is met behulp van speciale lampen de ruimte zo fel Christian Boltanski bij zijn blikken-muur in De Pont in Tilburg. verlicht dat betreden niet moge lijk is. Licht speelt bij de installaties van Boltanski altijd een grote rol. In De Pont zijn ook enkele al eer der gepresenteerde danses maca- bres te zien, waarbij met behulp van een kaars kleine figuurtjes grillige schaduwen werpen op de wanden. „Licht is als het leven. Het kan elke seconde stoppen", verklaart hij en trekt snel een lijn naar de recente bomaanslag in Parijs begin december. „Daar kwamen een Canadees meisje en twee Marokkanen om. Onschul dige mensen. Waarom zij en niet anderen? Het zijn vragen waar geen antwoord op is." Hij is klein en gedrongen en maakt een energieke indruk. Voortdurend klikt zijn aansteker omdat zijn pijp dreigt uit te gaan. Christian Boltanski is een con ceptueel kunstenaar, al zal hij zichzelf niet zo noemen. Voor zijn tentoonstellingen gebruikt hij liever het woord 'show'. Voor de half joods, half katholiek opgevoede Boltanski is kunst niet iets moeilijks. Hij wil grote groe pen mensen bereiken en aanspre ken en begeeft zich bij voorkeur buiten de muren van het mu seum. „Het is voor iemand als ik vreemd om te zeggen, maar kunst in een museum laat me koud. Het is geïsoleerd. Ik wil kunst een plaats geven in het leven. Het gaat niet om mij; ik wil mensen raken en ze vragen laten stellen door middel van mijn beelden." Hij bekent jaloers te zijn op Be- netton, de firma die vele mensen schokte met verwarrende recla me-uitingen op billboards. „Ze hebben een compleet nieuw con cept ontwikkeld voor reclame dat miljoenen mensen raakt en aan het denken zet. Op een andere manier zou ik dat ook wel wil len." Hij komt met een voorbeeld uit het Spaanse Santiago de Com- postela, waar hij een grote instal latie in een kerk maakte. „Dat was daar nog groter dan hier. Er kwam een oude vrouw op me af. Wat is dat allemaal hier, vroeg ze. Ik vertelde haar dat het een feest was ter herdenking van dode Zwitsers. Dat vond ze prima, ze begreep het. Als ik had gezegd dat ik een conceptueel kunste naar was, dat een museum ge vraagd had een installatie te ma ken, dan had ze zeker doorge- mopperd. Waarom moet dat in de kerk?" Het voorbeeld kan volgens hem doorgetrokken wórden naar Til burg. „Dit is een oude textielfa briek. Hier hebben arbeiders ge zwoegd aan de machines. Nu is het een museum en komen er geen arbeiders meer, maar rijke kunstliefhebbers uit Amsterdam. Ik wil het gebouw teruggeven aan de stad. Als Tilburgers hier de FOTO JANY ARTZ naam van hun grootvader tegen komen, begrijpen ze het direct. Oh, dat is een tombe, dat een her inneringsmuur. Iedereen kan het begrijpen." Om die reden speelt hij in zijn 'shows' ook graag met christelij ke thematiek. „Daarmee spreek je veel mensen aan. Als kleine jongen of meisje ga je naar de tempel, de kerk. In feite is dat de eerste ervaring met kunst. De priester verricht symbolische handelingen. Kunst is ook sym boliek." Niet dat Boltanski religieus is. „Ik heb geen antwoorden", zegt hij. „Het is ook gevaarlijk om antwoorden te hebben. Teveel ge loof in iets kan gevaarlijk zijn. Kijk naar het nazisme. Geloof in vooruitgang is het probleem van mijn generatie." Als hij antwoor den presenteert, dan is dat wel licht de wetenschap dat de men sen van het ene moment op het andere kunnen vervallen tot beestachtig gedrag. Daarom toont hij foto's van nazi's die spe len met hun kinderen. „Het is te simpel om te denken dat nazi's anders waren dan wij. De demo nen zitten in ons allemaal." Boltanski bedenkt graag iets waar mensen wat aan hebben. Zo legde hij ooit een museumvloer vol met kleren die mensen later mee konden nemen, tien franc voor een plastic zak. Op Central Station in New York maakte hij een expositie met voorwerpen die gevonden waren. „Ik doe niets universeels. Iedereen kan zoiets bedenken. Als morgen iemand mijn idee met gevonden voorwer pen uitvoert in Tokyo is dat pri ma." Boltanski noemt de huidige sa menleving 'post-humaan'. „Neem de films van Tarantino, die ik overigens bewonder. Er is geen God en geen moraal. Ik dood jou, jij doodt mij. Aan de andere kant staan films als Breaking the wa ves en de films van Kieslowski. Als je kijkt naar Blue, dan is Juliet Binoche iemand die tegen zichzelf vecht. Ze zoekt iets en wil dat vinden. Bij Tarantino vecht niemand. Het verschrikke lijke is dat Tarantino gelijk heeft als hij zegt dat er geen moraal meer is. We zijn muskieten rond het licht. Er is geen reden voor. Deze eeuw is het einde, er is geen utopie meer, niets meer om voor te sterven." Hoe dan? „Het enige wat we kun nen is onze eigen kleine utopie maken", zegt Boltanski, „help je buurman, help de buurt, het is beter dan niets. In mijn werk zijn altijd een hoop mensen voor mij belangrijk en iedereen is uniek en verschillend. 2000 doden in een oorlog. Dat is niet veel, zeggen de politici dan. Maar het zijn 2000 individuen. Dat je ze een naam geeft, betekent dat ze uniek zijn. Dat ze hebben bestaan." Door Paul Kokke .Dit type tentoonstelling wordt nog weinig gemaakt", zegt Jan Debbaut, directeur van het Van Abbemuseum. .Meestal is een thema-ten toonstelling geforceerd en wordt de kunst gebruikt als een illustratie bij het idee en de tekst van de tentoonstel lingsmaker. Dan zie je soms door de bomen het bos niet meer." Desondanks heeft het Van Abbe museum voor het eerst sinds tij den weer een tentoonstelling met een soort van centraal thema: ID, 'en internationale verkenning Mor het begrip identiteit in de hedendaagse kunst. „Maar pas ®P", zegt Debbaut, „dat thema Jeeft zichzelf opgeworpen in de «edendaagse beeldende kunst, "ij hebben niet voor dit onder werp gekozen. Het was reeds aanwezig in het werk van de kun stenaars van wie het museum nu werk laat zien. Het begrip identi teit is een van de invalshoeken 'Waarmee jonge kunstenaars zich mubezig houden." die kunstenaars te kunnen winden, hebben de stafleden van Van Abbe de afgelopen maanden half Europa afgereisd, de tentoonstelling ID leidt overi- 8®s ook tot een weerzien van twee oude bekenden die in het re- ®nte verleden elk een solo-ten- toonstelling in het Van Abbe heb- 5® gekregen: Tony Oursler en "ouglas Gordon. Een andere be ttende is de Nederlandse kunste jaar Aernout Mik. De overige unstenaars Eija-Liisa Ahtila, ,anessa Beecroft, Willie Doher- T Sam Samore, Georgina Starr Gillian Wearing maken hun Jouut in het Eindhovense museum. 's de tweede tentoonstelling aarmee het Van Abbe het zes- 8-jarig bestaan wil onderstre pen. De eerste, Alleen schilde- Ien-, was een visuele beschrij- ,ng van de imponerende schilde- Wcollectie die het museum de i p'°Pen zes decennia wist op te wuwen. Met ID slaat het Van ito na Alleen schilderijen... I ei de weg in waar het steeds Vanessa Beecroft: performan ce (1996). het best in is geweest: het tonen van de kunstontwikkelingen van dit moment. Debbaut: „Dit mu seum heeft altijd jonge kunst ge bracht. Kunst van een nieuwe ge neratie met een nieuwe articula tie." Het Van Abbe weer terug bij zijn roots. Maar het begrip identiteit in de hedendaagse kunst blijkt even ondefinieerbaar als de gemorste druppel melk die op het tafelblad uiteenspat. We weten dat het melk is, wat we knoeien, en dat het een druppel is. Voor de rest houdt het op. Het beeld van de uiteenspattende druppel is vrij wel niet waar te nemen. Met de identiteit in de hedendaagse kunst is het net zo. Het begrip is daar, maar de definitie ont breekt. Het is een soort virtuele valkuil waar de bezoeker van deze ten toonstelling in lijkt te stappen. Het zoeken naar identiteit in de hedendaagse kunst veronderstelt dat er een vorm van gemeen schappelijke definitie is. Dat er gemeenschappelijke punten zijn waaraan het werk van de jonge kunstenaars op deze tentoonstel ling te herkennen is. Maar de identiteit waar we nu over spre ken is een strikt individuele. Hooguit vertonen de gebruikte media (zoals video, fotografie, tekst) overeenkomsten. Om een paar voorbeelden te noe men. De namen van mensen die Douglas Gordon (Glasgow, 1966) op de grijze wanden van het mu seum heeft aangebracht, staan voor de personen die een rol spe len of hebben gespeeld in zijn le ven. Ze appelleren aan het ver schijnsel geheugen en bewust zijn; de genoemde personen be horen tot de leefwereld van de kunstenaar en dragen dus bij aan zijn identiteit. Het is een onaf project, omdat de kunstenaar de rest van zijn leven waarschijnlijk nieuwe mensen zal blijven ont moeten die eenzelfde plaats in zijn leven gaan innemen. Het werk relateert in die zin aan de strikte individualiteit van dc kunstenaar zelf. Want hij bepaalt wie hij wel en niet toelaat. Vanessa Beecroft (Genua, 1969) daarentegen exposeert een aantal uitvergrote polaroid-opnames en video-registraties van verschil lende performances die zij heeft laten uitvoeren. Daarvoor ge bruikte zij een groep jonge meis jes die, vrijwel identiek gekleed en voorzien van dezelfde pruiken, zich langzaam door een ruimte bewogen. Hier zien we juist het opgaan van het individu (en dus van de identiteit) in de gelijkvor migheid en daardoor toenemende anonimiteit. Beecrofts werk is in die zin aanmerkelijk minder per soonlijk dan dat van Douglas Gordon. De bollen van Tony Oursler (New York, 1957), waarop ogen zijn ge projecteerd, zijn op hun beurt re gistraties van de wijze waarop het oog, en dus de mens, waar neemt; in dit geval televisiebeel den. De kunstenaar is aanwezig door de specifieke vorm van zijn installatie, maar neemt tegelij kertijd afstand als observator die geen directe invloed heeft op de gebeurtenissen. Gillian Wearing (Birmingham, 1963) laat voor de video-camera gemaskerde personen de meest intieme zaken uit hun leven op biechten. Het zijn gebeurtenissen waarvoor de meeste mensen zich zouden schamen. Zoals de man die zich realiseert dat hij ho- mosexueel is, de andere die naar de hoeren gaat, of de vrouw die verhaalt over haar wraakexpedi- tie toen ze ontdekte dat haar man hetzelfde deed. De identiteit in de hedendaagse kunst, als je dat al vermag te be oordelen aan de hand van het werk van negen kunstenaars, is hooguit gekoppeld aan de wijze 0 h LA 0 2 11! 0 waarop elke kunstenaar met dat begrip omgaat. Het is typerend voor waar de kunst nu staat. Er zijn geen stijlen meer, geen scho len waar kunstenaars zich met een gelijkvormige thematiek be zighouden. Kunst is een strikt in dividuele vraagstelling gewor den, omgeven met talloze ele menten, vormen en concepten die in eerste instantie ongrijpbaar schijnen. Om onszelf te kunnen zijn, schrijft de befaamde neuroloog en psychiater Oliver Sacks in de bij deze tentoonstelling versche nen catalogus, moeten we onszelf bezitten - over ons levensverhaal kunnen beschikken, of eventueel herbeschikken. We moeten ons zelf voor de geest halen, het in nerlijke drama, het verhalende van onszelf herinneren. Een mens heeft dat verhalende nodig, het continue innerlijk verhalende, om zijn identiteit, zijn zelf te bewaren. Sacks verklaart daarmee het di lemma van deze tentoonstelling. Een dilemma dat geen afbreuk doet aan ID, integendeel. Het is de opdracht van een museum dit soort dilemma's in de kunst te to nen wanneer ze de inhoud én de verschijningsvorm van die kunst bepalen. Maar wat Sacks met zo veel woorden zegt, is dat het ant woord op de vraagstelling van de kunst en kunstenaars, slechts in die twee elementen kan worden gevonden. De rest van de mens heid is buitenstaander en kan niet worden betrokken in het proces dat zich afspeelt. Maar de buitenstaander kan iets anders. Hij kan op basis van de zelfde vraagstelling zijn eigen vermeende identiteit, zijn Selbst- darstellung proberen te herdefi niëren. Wie zich realiseert dat kunst meer is dan een wereld van mooie plaatjes, weet dat kunst een wond is die pijn doet en dat vooral moet blijven doen. Voor die persoon wordt kunst, ook op deze tentoonstelling, de ladder die hem helpt afdalen naar de krochten van zijn wezen. 'ID - Een internationale verken ning naar het begrip identiteit in de hedendaagse kunst' in het Van Abbemuseum, Vonderweg 1, Eindhoven. Tot 10 februari. Di-zo 11-17 uur. AMSTELVEEN Cobra Museum voor Moderne Kunst - overzichtstentoonstelling van Carl-Henning Pedersen - 200 kunstwerken - periode 1936-1996 (t/m 19 jan 1997) AMSTERDAM Rijksmuseum Stadhouderskade 42 - Jan Steen, schilder en verteller - ma t/m zo 10.00-19.00 uur (t/m 12 jan 1997) ANTWERPEN Museum voor Schone Kunsten - 'Het volk ten voeten uit' - Natura lisme in België en Europa 1875 - 1915 -di t/m zo - 10.00-17.00 uur (tot 16 feb 1997) Museum voor Fotografie - 'Working it out' - fotografie van Jerome de Perlinghi - dagelijks (behalve ma)(tot 2 feb 1997) - Pioniers in beeld - Belgische fotografen 1839-1905 - dagelijks (behalve ma) -10.00-16.45 uur (tot 16 feb 1997) BAARLE NASSAU De verbeelding Klokkenstraat 12 - Henk Eikenaar/schilderijen en Pe tra Boshart/beelden uit steen - do t/m zo 13.00-17.00 uur (t/m 5 jan 1997) BERGEN OP ZOOM Kunstgalerie De Mollegangen Molstraat 12-14 - expostitie 'de vrouw, het meisje en de beer' - Marlou Pluymakers/olieverg - Gerard Engels/bronzen beelden en keramisch werk - vr 10.00-21.00 uur - za 10.00-17.00 uur (t/m 18 jan 1997) Kunstkader, kunst vormgeving - Antwerpsestraat 27 - 'Dubbel Zien' - ruimtelijk en grafieken - werken van ruim 40 kunstenaars - tij dens kantooruren op afspraak - vr 13.00-17.00 uur (tot 13 jan 1997) Het Markiezenhof Steenbergsestraat 8 - Reinder Homan/grafiek - di t/m zo 14.00-17.00 uur (t/m 19 jan 1997) - 'Beelden in Bergen' - i.s.m. GT Bergen op Zoom aan de Gertrudesboulevard - verdeeld over beide lokaties 27 hedendaagse beelden - door Emile Cornelis, Ruurd Halle- ma, Bart van Hoek, Nic Jonk, Jack Poell en Paulus Reinhard - diversiteit aan thema's en technieken (t/m 5 jan 1997)- Reindert Homan/grafiek (t/m 19 jan 1997) BREDA Lokaal 01 Kloosterlaan 138 - Project A Cumulus - Kunstenaars van Lo kaal zijn openbaar curator (t/m 12 jan 1997) - werken van Reinaart Vanhoe en Dagmar de Pooter (t/m 12 jan 1997) Vorm Vast Liesboslaan 291 - Terry Allen Rubin/abstracte olieverfschil derijen (tot medio feb 1997) NBKS Nieuwe Brabantse Kunst Stichting Reigerstraat 16 - Paul Haentjes/beelden en tekeningen - Frits Peeters/schilderijen en teke ningen-- Manita Kieft/keramische werken (t/m 5 jan 1997) Galerie Artiestencafé Claudius Prinsenlaan 8 - Jeroen Krielaart/schil- derijen - Alexandra Rouppe van der Voort/levensbelever - za 16.00- 18.00 uur (t/m 16 jan) Chassé Galerie Claudius Prinsenlaan 8 - Ton Zwerver/fotowerken - 'Sculpturen voor het moment' - ma t/m za 13.00-18.00 uur (t/m 7 jan 1997) De Beijerd Boschstraat 22 - 'De vorm van Ahrend 1896-1996' -100 jaar productontwikkeling van Nederlands grootste kantoor-inrichter (t/m 19 jan 1997)-'50 beste boeken'- i.s.m. Stedelijk museum Amster dam en de Stichting CPNB - collectieve propaganda voor het Neder lands boek (t/m 19 jan 1997) - '25 x Sal Meijer' - de privecollectie Vecht (t/m 19 jan 1997) Galerie Segeren Raadhuisstraat 10- 'Waar ik ben daar wil ik schilde ren' - Arja Hop/schilderijen - di t/m vr 10.00-18.00 uur - za 10.00-17.00 uur-do tot 21.00 uur (t/m 25 jan 1997) Galerie Molenaars Ginnekenweg 79 - Salon d'Hiver - terugblik en vooruitkijken - diverse kunstenaars (t/m 31 jan 1997) BRUGGE Mey's Art Gallery - werk van Rik Slabbinck - ma t/m za 9.00-12.00 uur en 13.30-18.30 (t/m 15 feb 1997) DEN HAAG Het Haags Gemeentemuseum - overzichtstentoonstelling periode 1971-1996 Haarlemse kunstenaar Douwe Jan Bakker (1943) - (bewerk te) foto's, schilderijen, tekeningen en (beschilderde) objecten (t/m 31 dec) EINDHOVEN Van Abbemuseum Vonderweg 1 - ID - Een internationale verken ning naar het begrip identiteit in de hedendaagse kunst - diverse in ternationale kunstenaars- di t/m zo 11.00-17.00 uur (t/m 9 feb 1997) GENT Museum van Hedendaagse Kunst - 'De Rode Poort' - kunst van 40 internationale 20e eeuwse kunstenaars - dagelijks behalve ma - 09.30- 17.00 uur (tot 3 feb 1997) HULST Galerie Van Geyt - Wintertentoonstelling - werken van Berserik, Horman, Szikra, Verwey, Wouters e.a. - ma, wo t/m vr 09.00-12.00 en 14.00-18.00 uur, za 09.00-17.00 uur, zo 14.00-18.00 uur (tot 26 jan 1997) OTTERLO Kröller-Müller Museum - Franz West Proforma - sculpturen, instal laties en collages (t/m 19 jan 1997) ROTTERDAM Kunsthal Rotterdam - 'Snelweg' - fotografieproject van Theo Baart en Cary Markerink - alle aspecten van de Nederlandse snelweg (t/m 5 jan 1997) Nederlands Foto Instituut - tentoonstelling i.k.v. derde World Press Photo Joop Swart Masterclass (t/m 31 dec) Museum Boijmans Van Beuningen, Mattheneserlaan 18: keramiek van Martin Smith uit de periode 1976-1996 (t/m 12 jan); 'De andere Van Dongen', vroege en fauvistische tekeningen 1895-1912 (t/m 6 jan). TILBURG De Pont - Wilhelminapark 1 - Passie-Passion - installatie van Christian Boltanski (t/m 14 april) - fotowerken van Esko Mannikö (t/m 13 jan) ULVENHOUT Galerie De Pekhoeve Dorpstraat 92 - groepstentoonstelling FINALE '96 - werken van 8 kunstenaars - do t/m za 11.00-18.00 uur - zo 13.00- 17.00 uur (t/m 29 dec) UTRECHT Centraal Museum, Agnietenstraat 1: 'Geluk', beelden, installaties en instrumenten van Carsten Holler (t/m 13 jan). Het Haags Gemeentemuseum krijgt tijdelijk één verdieping van de Kunsthal in Rotterdam. Het museum gaat anderhalf jaar .dicht voor renovatie en huist van maart 1997 tot januari 1998 in de Kunsthal. Andere delen van de collectie zijn te zien in Londen, Tokio, Nagasa ki, Amsterdam en elders in Den Haag. Het Paleis aan het Lange Voorhout dat onderdeel vormt van het museum, put tijdens de sluiting uit de collectie voor ten toonstellingen van Suze Ro bertson, Dandyisme en Den Haag rond 1900. De heropeningstentoonstelling van het Gemeentemuseum valt samen met de viering van 750 jaar Den Haag en haakt daarop in. Later volgt onder meer een tentoonstelling met werken van Kandinsky uit verzamelingen in Moskou en Sint-Petersburg. Al eerder werd bekend dat de Kunsthal in het voorjaar een ten toonstelling maakt met 250 wer ken van Mondriaan uit de Haagse collectie. Die gaat op 8 maart open en loopt tot en met 22 juni. Vier dagen daarna opent een ex positie met de hoogtepunten uit de 19e en 20e eeuw, die tot en met 5 oktober loopt. De Haagse School is van 11 oktober tot en met 4 januari 1998 aan de beurt. Delen van de moderne kunstcol lectie zijn tijdens de sluiting te zien in Pulchri Studio in Den Haag. De jaarlijkse tentoonstel ling met de Stadscollectie heeft in 1997 plaats in Arti et Amici- tiae in Amsterdam. Vanaf maart volgend jaar maakt de muziekaf deling van het museum in het Haags Historisch Museum een tentoonstelling over Brahms. Ook werkt de muziekafdeling mee aan een tentoonstelling in de Beurs van Berlage in Amsterdam tij dens het jubileum van Donemus.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 29