Ongekunsteld portret van
bruisende Parijse buurt
Gouden Palm-winnend drama 'Secrets and Lies'
'Evita' bombastische
en commerciële film
Daylight': een ramp
komt zelden alleen
0
0
U
IA
0
0
z
ui
l
'Jack' jeugdzonde
van Coppola
DE STEM
FILM
Soundtrack klinkt glad en vlak
Sylvester Stallone is grootste stunt
'Chacun cherche son chat' groot succes filmtheaters
OL
UI
DONDERDAG 19 DECEMBER 1996 D4
Familiegeheimen
poor Marjan Mes
De kijker moet even geduld
liebben voordat de Engelse re
gisseur Mike Leigh zijn ver
stikkende familiegeheimen
prijs geeft in Secrets and Lies,
magnifieke filmdrama
waarmee hij in Cannes de
Gouden Palm won en Brenda
Blethyn de prijs voor de beste
actrice voor haar hoofdrol als
Cynthia, een volksvrouw die
kapot gaat aan haar uitzicht
loze bestaan. Een ongelukkig
leven dat echter totaal onver
wacht een positieve wending
zal nemen.
De drie hoofdpersonages - Cynt
hia, haar broer Maurice en een
zwarte vrouwelijke opticien -
worden stuk voor stuk geïntrodu
ceerd in grote, glasheldere close-
die slechts stukjes van hun
leven onthullen, zodat het lang
raden blijft naar hun achter-
d en onderlinge relaties. Het
is een intrigerende manier om
langzaam toe te werken naar een
dramatische climax waarin alles
z'n plaats valt.
Mike Leigh, de briljante maker
in magistrale
film van Leigh
van het even fascinerende als af
stotende Naked, kiest net als in
zijn vroegere films hartroerend
partij voor zijn personages; ge
wone mensen uit de arbeiders
klasse, die het slecht hebben ge
troffen met hun afkomst en le
vensomstandigheden.
De ongetrouwde Cynthia en haar
onechte dochter Roxanne (Claire
Rushbrook) zitten elkaar thuis, al
kettingrokend, in de weg en ha
ten beiden hun armzalig baantje.
Cynthia, een leven lang ongeluk
kig na het vroege overlijden van
haar moeder, neemt het haar
broer Maurice - een fotograaf die
zich tot 'nieuwe rijke' heeft opge
werkt - kwalijk dat hij nooit tijd
voor haar heeft.
Cynthia heeft Maurice, een
zachtaardig mens vol goede be
doelingen en begrip - na het
overlijden van hun moeder - op
gevoed en zij klampt zich wanho
pig aan hem vast. Maurice is ge
specialiseerd in huwelijksrepor
tages en familieportretten en
heeft een intelligent, open oog
voor wat zijn clièntèle drijft.
"Geestig, beeldschoon en beteke
nisvol zijn de scènes waarin hij
aan het werk is en mensen por
tretteert zoals zij zichzelf het
liefst zien. Maurices huwelijk
met Monica (Phyllis Logan), an
ders dan hij afkomstig uit de
middenklasse, wordt overscha
duwd door een verdriet dat voor
de de rest van de familie verzwe
gen wordt.
En dan is er - los van dit alles -
ook nog de intelligente, beschaaf
de, Hortense (Marianne Jean-
Baptiste), een zwarte opto-
mestriste (die oogtests doet bij
een opticien) die na het overlij
den van haar pleegouders op zoek
gaat naar haar biologische moe
der. Volkomen onvoorbereid op
de uitkomst van haar speurtocht
maakt zij een afspraak met een
onbekende vrouw. En zo kan het
gebeuren dat de blanke Cynthia
en de zwarte Hortense elkaar
ontmoeten. Moeder en dochter,
hoe onvoorstelbaar ook.
Cynthia verzet zich aanvankelijk
hevig tegen de confrontatie met
deze allang verdrongen misstap
uit haar verleden, maar leeft he
lemaal op door het plezierig ver
lopende contact met haar nieuwe
dochter. Wanneer zij haar geheim
niet langer voor zich kan houden,
dreigt een hevig familiedrama los
te barsten. Langzaam maar zeker
onthult Leigh de oorzaak van de
verstoorde familierelaties. Als de
geheimen en de leugens zijn ont
maskerd, is er zelfs ruimte voor
een happy end.
En daar gaat deze schitterende
film over: over de noodzaak om
eikaars identiteit te kennen en te
bevestigen teneinde met elkaar te
kunnen leven. Gelukkig is daar
meermalen de ontregelende hu
mor - de onhandige ontmoeting
tussen Cynthia en haar zwarte
dochter bijvoorbeeld - want an
ders zou het een onverdraaglijk
zwaar drama geworden zijn.
In de verte herinnert dit soms
hartverscheurend levensechte
Secrets and Lies aan Ken Loach'
fel realistische Ladybird, lady
bird. Maar Mike Leigh filmt veel
minder realistisch, in esthetisch
gestyleerde composities met
kunstmatige kleuren, die van de
omgeving van de personages wei
nig toont, en met meer symboliek.
Fotograaf en optometriste; onge
twijfeld staan ze voor het obser
veren en goed kunnen kijken.
Toch is de familie uit Secrets and
Lies aangrijpend herkenbaar,
vooral door het indrukwekkend
mooie spel en de raak getroffen
karakters, die na intensieve,
langdurige improvisaties zijn
ontstaan. De bekroonde Brenda
Blethyn is imposant als de wan
hopige volksvrouw Cynthia,
maar naar mijn smaak wel wat
erg huilerig. Het mooist vond ik
de prachtige rol van Timothy
Spall als de corpulente Maurice,
de 'nieuwe rijke' in deze a-sociale
familie, wiens zorgzaamheid bij
zonder roerend is.
'Secrets and Lies' van Mike Leigh
draait in Cinésol 2 in Breda.
Door Jos Kessels
Bijna twintig jaar heeft de musical Evita van Andrew Lloyd
Webber en Tim Rice moeten wachten op een filmversie. Al in
1977 had regisseur Alan Parker plannen om de plaat te verfil
men, maar zag er van af omdat producent Robert Stigwood eerst
de voorkeur gaf aan een theater-uitvoering. Daarna had Parker
zin meer, omdat hij na Fame genoeg had van musicals.
Sindsdien probeerde Stigwood
vergeefs om Evita de bioscoop in
te krijgen. Talloze namen werden
met de film in verband gebracht,
van Diane Keaton en Meryl
Streep, tot Sylvester Stallone toe.
Ook circuleerden grote regis
seursnamen, onder wie Francis
Coppola en Richard Attenbor-
ough.
Uiteindelijk kwam de cirkel toch
rond, toen Alan Parker na al die
jaren alsnog besloot het karwei
op zich te nemen. Dat het inder
daad een zware klus zou worden,
stond bij voorbaat vast. De keuze
van de vrouwelijke hoofdpersoon
ook: Madonna.
Met veel zwier en vitaliteit ver-
lelt Alan Parker het levensver
haal, via de stemmen van Madon
na en Jonathan Pryce, met een
speciale rol voor Banderas, die de
gebeurtenissen op de voet volgt
en becommentarieert, steeds in
een andere gedaante. In een ge
wone speelfilm zou een dergelijke
opzet tot mislukken gedoemd
zijn, maar in deze musical werkt
het goed. Vocaal heeft Banderas
minder noten op de zang en dat
kun je ook van Madonna en Pryce
zeggen. De soundtrack klinkt
glad en vlak.
Precies het tegenovergestelde van
wat Parker beoogd heeft. Hij wil
met Evita juist imponeren en de
grote emoties oproepen. Hij heeft
de film volgepropt met figuran
ten en probeert het maximale ef
fect te halen uit de massascènes,
met als dramatische hoogtepun
ten de statige begrafenis en het
Don't cry for me Argentina van
Madonna op het balkon van Casa
Rosada.
Maar die bombast keert zich te
gen de film. Parker wil de tranen
met alle geweld uit de ogen trek
ken en tegelijk overbluffen met
de beelden.
Parker heeft alleen maar oog
voor de luxe kanten van het be
staan van Eva Perón. Met graagte
'Christian Diort' hij haar, ook al
om een modetrend op gang te hel
pen. Dat commerciële gelonk zie
je steeds aan Evita af. Daarom is
ook gekozen voor een weliswaar
suggestief, maar misleidend affi
che met Madonna en Banderas.
Of Evita inderdaad zo'n hit
wordt is nog de vraag. Het kan,
de film heeft dat in zich, maar
twintig jaar geleden was de
markt voor filmmusicals stukken
groter dan nu, omdat het toen
nog een regelmatig beoefend gen
re was. Madonna zegt jongeren
genoeg, maar de bioscoopmusical
is inmiddels een ander verhaal.
'Evita' van Alan Parker draait in
Casino 1 in Breda en De Koning
van Engeland in Hulst.
D°or Aicha Bouwens
De Franse schrijver-filosoof
«an^ Paul Sartre noteerde
wit: 'De hel, dat zijn de ande-
J®', doelend op onze aange
boren gave eikaars bestaan tot
oen hel te maken. De echo van
«tres visie klinkt door in de
™nerikaanse rampenfilm
waarin een aantal
automobilisten komt vast te
Zltten in een ingestorte tunnel.
feddingsw
erker Kit Latura (Syl-
!ester Stallone) moet het ver
aasde gezelschap weer boven
grond zien te krijgen. De ze-
uwslopende strijd tegen het
assende water en het dreigende
l "rtingsgevaar wordt nog eens
Moeilijkt door de weinig coö
peratieve slachtoffers,
aj/iijdit is een obligate rampen-
t m de stijl van Towering In-
{j?° (1974). Een volledig iden-
ke catastrofe voltrekt zich in
hoog boven de grond in
link Wo^enkrabber, maar Day-
i I door de sterk verbe-
idmtechniek bij het moder-
een H!!Wende actie-publiek voor
""e inleving.
Madonna stapt van de boot in 'Evita'.
Tot pakweg een maand geleden
was het scenario van Daylight
hoogst ondenkbaar, maar met de
brand in de Kanaaltunnel lijkt de
realiteit de verbeelding op lugu
bere wijze in te halen. Daylight
speelt behendig in op de latent
aanwezige doodsangsten en
claustrofobische gevoelens van
de kijker.
Regisseur Rob Cohen zaait mid
dels spectaculaire scènes en hier
en daar een ongeloofwaardige
kunstgreep onophoudelijk pa
niek bij slachtoffers en publiek.
De identificatie met de persona
ges wordt nog eens versterkt door
de sensatie van de duistere bio
scoopzaal.
Temidden van alle grootschalige
effecten vormt acteur Sylvester
Stallone, die voor het eerst sinds
tijden weer met een serieuze, ge
weldloze karakterrol voor het
daglicht treedt, nog wel de groot
ste stunt van Daylight. Ziedaar
een echte ramp!
I 'Daylight' draait in Grand in Bre
da, Centraal in Geertruidenberg,
Cinemactueel in Bergen op Zoom,
City in Roosendaal en De Koning
van Engeland in Hulst.
Door Marjan Mes
Een meisje op zoek naar haar
kat; het klinkt bijna te eenvou
dig om onderwerp te kunnen
zijn voor een speelfilm, maar
in Chacun cherche son chat
van de jonge Parijse cineast
Cédric Klapisch groeit die
zoektocht uit tot een aansteke
lijk portret van een complete
Parijse buurt; het elfde arron
dissement rond de Place de la
Bastille, een bruisende smelt
kroes van nationaliteiten.
In de Nederlandse filmtheaters is
de film al een half jaar een enorm
succes. De lichtvoetige, semi-do-
cumentaire filmstijl wekt de in
druk of de werkelijkheid ter
plekke spontaan werd betrapt.
Samen met het onzwaarwichtige
onderwerp en het ontwapenende
spel zorgt dat voor een aansteke
lijk soort cinema.
Ditmaal geen gewelddadigheid
maar alle aandacht voor de on
derlinge solidariteit in een multi
culturele buurt waar rijk en arm,
blank en bruin, a-sociaal en in
tellectueel broederlijk samenle
ven. Chacun cherche son chat is
tevens een aandoenlijk portret
van het meisje Chloé, volmaakt
natuurlijk gespeeld door de hier
onbekende, frêle actrice Garance
Clavel.
Chloé is een hard werkende visa-
giste, die eindelijk wel eens even
met vakantie wil, maar haar
zwarte kat Gris-Gris bij niemand
De frêle Garance Clavel met twee dametjes die mee helpen zoeken naar haar weggelopen kat in de
ontwapenende semi-documentaire speelfilm 'Chacun cherche son chat'.
kan onderbrengen. Haar homo
seksuele huisgenoot heeft blijk
baar gewichtiger, amoureuze za
ken aan zijn hoofd.
Uiteindelijk komt ze terecht bij
Madame Renée, een bejaard
mensje dat het niet uitmaakt dat
er nog een logé haar eigen zes
katten gezelschap komt houden.
Terug van vakantie blijkt Gris
Gris zoek, tot grote spijt van Ma
dame Renée die een hele rits an
dere oude dametjes inschakelt
om mee te helpen zoeken naar de
poes.
Ook wordt de wat achterlijke
Djamel, de duvelstoejager van de
buurt, opgetrommeld. Hij is
Chloé meer tot last dan tot steun
omdat hij haar met zijn verliefd
heid hinderlijk achtervolgt.
Chloé is zelf eenzaam en verlangt
naar liefde.
Tijdens haar nachtelijke zoekt
ochten en disco-bezoek ontmoet
ze echter voornamelijk vervelen
de seksisten. Net als Chloé meent
dat ze toch de liefde heeft gevon
den, blijkt dat deze drummende
buurjongen al een ander heeft.
Uiteindelijk vindt Chloé niet al
leen haar poes terug (die hele
maal niet blijkt te zijn weggelo
pen), maar ontmoet ze ook een
aardige, oudere man.
Het minimale verhaaltje is aan-
FOTO CINEMIEN
leiding tot een prachtig gefilmd,
kleurrijk en warmbloedig portret
van de rommelige Bastille-buurt.
Afrikanen dansen er op straat en
oude vrouwtjes koesteren er, heel
geestig, hun bizarre passies.
Het buurtleven en de persoonlij
ke ontwikkeling van het jonge
meisje Chloé grijpen zo overtui
gend in elkaar, dat wel duidelijk
is dat de regisseur, voormalig do
cumentairefilmer met Ameri
kaanse ervaring, niet zomaar
spontaan wat heeft geïmprovi
seerd met zijn amateurspelers.
'Chacun cherche son chat' van
Cédric Klapisch draait in Chassé
Cinema in Breda.
0
0
j
Matilda van regisseur Danny DeVito is een uitbundige jeugdfilm naar
het boek van Roald Dahl die op het Cinekid filmfestival de favoriet
van de kijkertjes was. Het intelligente, leesgrage meisje Matilda
Wormwood wordt door haar bruut van een vader voor heropvoeding
naar de school van de monsterlijke directrice Trunchbull gestuurd. Het
kind weet zich daar te redden met haar paranormale gaven. (Casino 3
in Breda, De Koning van Engeland in Hulst)
De Nederlandse natuurfilmer Hugo baron Van Lawick filmde jaren
lang in Afrika om het leven van een luipaard te kunnen volgen. The
Leopard Son is een prachtige natuurfilm waarin we het kleine lui-
paardje groot zien worden en strijd zien leveren met de dierenwereld.
Dramatische en 'wrede' scènes ontbreken niet. (Cinésol 2 in Breda)
Joe Morelli trekt met een volgestouwde woonwagen en een camera
van het ene Siciliaanse dorp naar het andere en probeert de dorpelin
gen tegen betaling te verleiden tot een screentest. Voor de camera
vertellen ze spontaan hun verhalen over armoede, hoop en hartstocht
in de warmbloedige Italiaanse speelfilm L'uomo delle stelle van
Giuseppe Tornatore, de maker van het succesvolle Nuovo Cinema Pa-
radiso. (Chassé Cinema in Breda)
Fideï et Arti in Oudenbosch draait vanavond (21.15 uur) Trainspot
ting, het grimmig-geestige, nihilistische portret van Danny Boyle over
een groepje onverbeterlijke junks en raddraaiers in het Schotse Edin
burgh. Morgenavond bij Filmhuis Roosendaal in schouwburg De
Kring.
II Postino van Michael Radford is weer terug in Chassé Cinema in Bre
da. Een gevoelige, bescheiden film over de vriendschap tussen de ver
bannen Chileense dichter Pablo Neruda (Philippe Noiret) en een een
voudige Italiaanse postbode (Massimo Troisi) op een zonnig Italiaans
eiland in de jaren vijftig.
De maandagavondklassieker in Chassé Cinema Breda is op 23 decem
ber Profession; Reporter van Michelangelo Antonioni uit 1975. Een
prachtige, mysterieuze film met Jack Nicholson als een tv-reporter die
zich met het paspoort van een overleden Engelsman een nieuwe iden
titeit aanmeet en zich verschuilt in Spanje.
FILMS
BREDA
Grand - Daylight (12 j)
Mignon - Jingle all the way (a.l)
Cinésol 1 - Jack (a.l)
Cinésol 2 - Leopards Son (a.l) - Secrets and lies (12 j)
Cinesol 3 - Pinokkio (a.l) - The Nutty Professor (a.l)
Casino 1 - Klokkenluider van de Notre Dame - Evita
Casino 2 - Evita - Hunchback of Notre Dame
Casino 3 - Matilda - Long kiss goodnight
Casino 4 - Hunchback of Notre Dame - Matilda - Long kiss goodnight
Sleepers
Chassé Cinema - Breaking the Waves - Chacun cherche son chat -
L'Uomo delle stelle - De stad was van ons - II postino - Profession: Re
porter - Stalker - De geest van de bijenkorf - Pippi gaat van boord (4+)
BERGEN OP ZOOM
Cinemactueel 1-2-3 - The Hunchback of Notre Dame - De klokkenlui
der van de Notre Dame - Jingle all the way - Daylight - De avonturen
van Pinokkio
Roxy 1 - De Klokkenluider van de Notre Dame - Long kiss goodnight
Roxy 2 - Matilda - Sleepers
GEERTRUIDENBERG
Centraal 1 2 - The Nutty Professor (a.l) - De Klokkenluider van de
Notre Dame (a.l)-Daylight (12 j)
GOES
De Klokkenluider van de Notre Dame - Jingle
Grand Theater Goes
all the way - Evita -
HULST
Koning van Engeland - Jingle all the Way - De avonturen van Pinok
kio - Sleepers - The Nutty Professor - De Klokkenluider van de Notre
Dame - Daylight - The Hunchback of Notre Dame - The Long Kiss
Goodnight - Matilda - Ransom - Evita
MIDDELBURG
Cinema Middelburg - Secrets and lies - Things to do in Denver - Me-
phisto - Charlotte
OUDENBOSCH
Fidei et Arti - Le Huitième Jour - Trainspotting - The Goofy Movie
ROOSENDAAL
City 1-2-3 - The nutty professor - The Hunchback of Notre Dame - De
Klokkenluider van de Notre Dame - De avonturen van Pinokkio -
Jingle all the Way-Daylight
Filmhuis - Trainspotting
TILBURG
Heuvelpoort 1-2-3-4-5
Pinokkio (a.l) - Long Kiss Goodnight (16 j) - The Nutty Professor (a.l) -
Jingle all the way (a.l) - Matilda (a.l)- Sleepers (16 j) - Evita (a.l) - The
Hunchback of Notre Dame (a.l) - Ransom
Cinecitta 1 - Secrets and lies
Cinecitta 2 - Jude - Breaking the Waves
Cinecitta 3 - Emma - Surviving Picasso
Midi - Daylight - De Klokkenluider van de Notre Dame
Filmtheater Louis - Guantanamera - Nightwatch - The Muppets
Christman carol - Chinatown - Shadowlands - Farinelli - Mean streets
VLISSINGEN
Alhambra Theater - Long Kiss Goodnight - Jingle all the Way - Day
light - Pinokkio - Evita -De Klokkenluider van de Notre Dame - Hunch
back of the Notre Dame - Matilda - Ransom
Voor aanvangstijden van regionale bioscopen zie de Dagklapper op
de regionale pagina.
Door Jos Kessels
Dat grote regisseurs ook weieens danig teleurstellen laat Jack
van Francis Ford Coppola nogal pijnlijk zien.
De grote Amerikaanse regisseur dankt zijn reputatie vooral aan de
meesterlijke Godfather-trilogie en 'Apocalypse Now'. De sublieme
documentaire Heart of darkness, over de totstandkoming van de Viet
nam-film, vergrootte die bewondering alleen maar. Daarin komt Cop
pola naar voren als een twijfelende, maar ook buitengewoon begaafde
en gedreven dictator, die zich door niets en niemand laat tegenhou
den. Coppola heeft ook een zachte, sentimentele kant. Als die de bo
ventoon voert, zoals in One from the heart en Pegqy Sue got married.
dan gaat het mis.
Dat geldt ook voor Jack, over een kind van tien, dat door een groei
stoornis het lichaam van een 40-jarige man heeft. Acteur Robin Willi
ams kan erg veel, maar tegen dit gegeven is ook hij machteloos.
Jack is geen doorsnee Hollywood-film, daarvoor is Coppola weer te
goed, maar ook hij verkijkt zich op het onzinnige verhaal. Hij hoopt
met de kijker de afspraak te maken dat we geloven in Robin Williams
als tienjarige, maar dat lukt nimmer. Williams loopt met de motoriek
van een kind, draagt een korte broek en kijkt zo jongensachtig moge
lijk, maar het wil er gewoon niet in.
Wat Coppola aantrok in Jack was dat hij zichzelf door een jeugdziek-
te ook een outcast voelde. Daarbij verloor hij later een zoon door een
ongeluk. Begrip hiervoor draagt nog niet bij tot een andere waarde
ring van de film, al zijn sommige scènes heel vermakelijk, zoals het ge
flirt van de ordinair gebekte Fran Drescher met Jack. 'Nanny' Dres-
cher is niet de enige van tv bekende persoonlijkheid, ook Bill Cosby is
van de partij. Visueel komt Coppola soms met aardige vondsten.
Daarin onderscheidt hij zich weliswaar van het standaard Hol-
lywood-werk, maar veel verschil maakt het niet. Naar het einde toe
wordt Jack zelfs alleen maar beroerder, omdat Coppola steeds grover
de sentimenten bespeelt.
Een jeugdzonde van Coppola.
'Jack' van Francis Ford Coppola draait in Cinésol 1 in Breda.