Ongekunsteld portret van bruisende Parijse buurt Gouden Palm-winnend drama 'Secrets and Lies' 'Evita' bombastische en commerciële film Daylight': een ramp komt zelden alleen 0 0 U IA 0 0 z ui l 'Jack' jeugdzonde van Coppola DE STEM FILM Soundtrack klinkt glad en vlak Sylvester Stallone is grootste stunt 'Chacun cherche son chat' groot succes filmtheaters OL UI DONDERDAG 19 DECEMBER 1996 D4 Familiegeheimen poor Marjan Mes De kijker moet even geduld liebben voordat de Engelse re gisseur Mike Leigh zijn ver stikkende familiegeheimen prijs geeft in Secrets and Lies, magnifieke filmdrama waarmee hij in Cannes de Gouden Palm won en Brenda Blethyn de prijs voor de beste actrice voor haar hoofdrol als Cynthia, een volksvrouw die kapot gaat aan haar uitzicht loze bestaan. Een ongelukkig leven dat echter totaal onver wacht een positieve wending zal nemen. De drie hoofdpersonages - Cynt hia, haar broer Maurice en een zwarte vrouwelijke opticien - worden stuk voor stuk geïntrodu ceerd in grote, glasheldere close- die slechts stukjes van hun leven onthullen, zodat het lang raden blijft naar hun achter- d en onderlinge relaties. Het is een intrigerende manier om langzaam toe te werken naar een dramatische climax waarin alles z'n plaats valt. Mike Leigh, de briljante maker in magistrale film van Leigh van het even fascinerende als af stotende Naked, kiest net als in zijn vroegere films hartroerend partij voor zijn personages; ge wone mensen uit de arbeiders klasse, die het slecht hebben ge troffen met hun afkomst en le vensomstandigheden. De ongetrouwde Cynthia en haar onechte dochter Roxanne (Claire Rushbrook) zitten elkaar thuis, al kettingrokend, in de weg en ha ten beiden hun armzalig baantje. Cynthia, een leven lang ongeluk kig na het vroege overlijden van haar moeder, neemt het haar broer Maurice - een fotograaf die zich tot 'nieuwe rijke' heeft opge werkt - kwalijk dat hij nooit tijd voor haar heeft. Cynthia heeft Maurice, een zachtaardig mens vol goede be doelingen en begrip - na het overlijden van hun moeder - op gevoed en zij klampt zich wanho pig aan hem vast. Maurice is ge specialiseerd in huwelijksrepor tages en familieportretten en heeft een intelligent, open oog voor wat zijn clièntèle drijft. "Geestig, beeldschoon en beteke nisvol zijn de scènes waarin hij aan het werk is en mensen por tretteert zoals zij zichzelf het liefst zien. Maurices huwelijk met Monica (Phyllis Logan), an ders dan hij afkomstig uit de middenklasse, wordt overscha duwd door een verdriet dat voor de de rest van de familie verzwe gen wordt. En dan is er - los van dit alles - ook nog de intelligente, beschaaf de, Hortense (Marianne Jean- Baptiste), een zwarte opto- mestriste (die oogtests doet bij een opticien) die na het overlij den van haar pleegouders op zoek gaat naar haar biologische moe der. Volkomen onvoorbereid op de uitkomst van haar speurtocht maakt zij een afspraak met een onbekende vrouw. En zo kan het gebeuren dat de blanke Cynthia en de zwarte Hortense elkaar ontmoeten. Moeder en dochter, hoe onvoorstelbaar ook. Cynthia verzet zich aanvankelijk hevig tegen de confrontatie met deze allang verdrongen misstap uit haar verleden, maar leeft he lemaal op door het plezierig ver lopende contact met haar nieuwe dochter. Wanneer zij haar geheim niet langer voor zich kan houden, dreigt een hevig familiedrama los te barsten. Langzaam maar zeker onthult Leigh de oorzaak van de verstoorde familierelaties. Als de geheimen en de leugens zijn ont maskerd, is er zelfs ruimte voor een happy end. En daar gaat deze schitterende film over: over de noodzaak om eikaars identiteit te kennen en te bevestigen teneinde met elkaar te kunnen leven. Gelukkig is daar meermalen de ontregelende hu mor - de onhandige ontmoeting tussen Cynthia en haar zwarte dochter bijvoorbeeld - want an ders zou het een onverdraaglijk zwaar drama geworden zijn. In de verte herinnert dit soms hartverscheurend levensechte Secrets and Lies aan Ken Loach' fel realistische Ladybird, lady bird. Maar Mike Leigh filmt veel minder realistisch, in esthetisch gestyleerde composities met kunstmatige kleuren, die van de omgeving van de personages wei nig toont, en met meer symboliek. Fotograaf en optometriste; onge twijfeld staan ze voor het obser veren en goed kunnen kijken. Toch is de familie uit Secrets and Lies aangrijpend herkenbaar, vooral door het indrukwekkend mooie spel en de raak getroffen karakters, die na intensieve, langdurige improvisaties zijn ontstaan. De bekroonde Brenda Blethyn is imposant als de wan hopige volksvrouw Cynthia, maar naar mijn smaak wel wat erg huilerig. Het mooist vond ik de prachtige rol van Timothy Spall als de corpulente Maurice, de 'nieuwe rijke' in deze a-sociale familie, wiens zorgzaamheid bij zonder roerend is. 'Secrets and Lies' van Mike Leigh draait in Cinésol 2 in Breda. Door Jos Kessels Bijna twintig jaar heeft de musical Evita van Andrew Lloyd Webber en Tim Rice moeten wachten op een filmversie. Al in 1977 had regisseur Alan Parker plannen om de plaat te verfil men, maar zag er van af omdat producent Robert Stigwood eerst de voorkeur gaf aan een theater-uitvoering. Daarna had Parker zin meer, omdat hij na Fame genoeg had van musicals. Sindsdien probeerde Stigwood vergeefs om Evita de bioscoop in te krijgen. Talloze namen werden met de film in verband gebracht, van Diane Keaton en Meryl Streep, tot Sylvester Stallone toe. Ook circuleerden grote regis seursnamen, onder wie Francis Coppola en Richard Attenbor- ough. Uiteindelijk kwam de cirkel toch rond, toen Alan Parker na al die jaren alsnog besloot het karwei op zich te nemen. Dat het inder daad een zware klus zou worden, stond bij voorbaat vast. De keuze van de vrouwelijke hoofdpersoon ook: Madonna. Met veel zwier en vitaliteit ver- lelt Alan Parker het levensver haal, via de stemmen van Madon na en Jonathan Pryce, met een speciale rol voor Banderas, die de gebeurtenissen op de voet volgt en becommentarieert, steeds in een andere gedaante. In een ge wone speelfilm zou een dergelijke opzet tot mislukken gedoemd zijn, maar in deze musical werkt het goed. Vocaal heeft Banderas minder noten op de zang en dat kun je ook van Madonna en Pryce zeggen. De soundtrack klinkt glad en vlak. Precies het tegenovergestelde van wat Parker beoogd heeft. Hij wil met Evita juist imponeren en de grote emoties oproepen. Hij heeft de film volgepropt met figuran ten en probeert het maximale ef fect te halen uit de massascènes, met als dramatische hoogtepun ten de statige begrafenis en het Don't cry for me Argentina van Madonna op het balkon van Casa Rosada. Maar die bombast keert zich te gen de film. Parker wil de tranen met alle geweld uit de ogen trek ken en tegelijk overbluffen met de beelden. Parker heeft alleen maar oog voor de luxe kanten van het be staan van Eva Perón. Met graagte 'Christian Diort' hij haar, ook al om een modetrend op gang te hel pen. Dat commerciële gelonk zie je steeds aan Evita af. Daarom is ook gekozen voor een weliswaar suggestief, maar misleidend affi che met Madonna en Banderas. Of Evita inderdaad zo'n hit wordt is nog de vraag. Het kan, de film heeft dat in zich, maar twintig jaar geleden was de markt voor filmmusicals stukken groter dan nu, omdat het toen nog een regelmatig beoefend gen re was. Madonna zegt jongeren genoeg, maar de bioscoopmusical is inmiddels een ander verhaal. 'Evita' van Alan Parker draait in Casino 1 in Breda en De Koning van Engeland in Hulst. D°or Aicha Bouwens De Franse schrijver-filosoof «an^ Paul Sartre noteerde wit: 'De hel, dat zijn de ande- J®', doelend op onze aange boren gave eikaars bestaan tot oen hel te maken. De echo van «tres visie klinkt door in de ™nerikaanse rampenfilm waarin een aantal automobilisten komt vast te Zltten in een ingestorte tunnel. feddingsw erker Kit Latura (Syl- !ester Stallone) moet het ver aasde gezelschap weer boven grond zien te krijgen. De ze- uwslopende strijd tegen het assende water en het dreigende l "rtingsgevaar wordt nog eens Moeilijkt door de weinig coö peratieve slachtoffers, aj/iijdit is een obligate rampen- t m de stijl van Towering In- {j?° (1974). Een volledig iden- ke catastrofe voltrekt zich in hoog boven de grond in link Wo^enkrabber, maar Day- i I door de sterk verbe- idmtechniek bij het moder- een H!!Wende actie-publiek voor ""e inleving. Madonna stapt van de boot in 'Evita'. Tot pakweg een maand geleden was het scenario van Daylight hoogst ondenkbaar, maar met de brand in de Kanaaltunnel lijkt de realiteit de verbeelding op lugu bere wijze in te halen. Daylight speelt behendig in op de latent aanwezige doodsangsten en claustrofobische gevoelens van de kijker. Regisseur Rob Cohen zaait mid dels spectaculaire scènes en hier en daar een ongeloofwaardige kunstgreep onophoudelijk pa niek bij slachtoffers en publiek. De identificatie met de persona ges wordt nog eens versterkt door de sensatie van de duistere bio scoopzaal. Temidden van alle grootschalige effecten vormt acteur Sylvester Stallone, die voor het eerst sinds tijden weer met een serieuze, ge weldloze karakterrol voor het daglicht treedt, nog wel de groot ste stunt van Daylight. Ziedaar een echte ramp! I 'Daylight' draait in Grand in Bre da, Centraal in Geertruidenberg, Cinemactueel in Bergen op Zoom, City in Roosendaal en De Koning van Engeland in Hulst. Door Marjan Mes Een meisje op zoek naar haar kat; het klinkt bijna te eenvou dig om onderwerp te kunnen zijn voor een speelfilm, maar in Chacun cherche son chat van de jonge Parijse cineast Cédric Klapisch groeit die zoektocht uit tot een aansteke lijk portret van een complete Parijse buurt; het elfde arron dissement rond de Place de la Bastille, een bruisende smelt kroes van nationaliteiten. In de Nederlandse filmtheaters is de film al een half jaar een enorm succes. De lichtvoetige, semi-do- cumentaire filmstijl wekt de in druk of de werkelijkheid ter plekke spontaan werd betrapt. Samen met het onzwaarwichtige onderwerp en het ontwapenende spel zorgt dat voor een aansteke lijk soort cinema. Ditmaal geen gewelddadigheid maar alle aandacht voor de on derlinge solidariteit in een multi culturele buurt waar rijk en arm, blank en bruin, a-sociaal en in tellectueel broederlijk samenle ven. Chacun cherche son chat is tevens een aandoenlijk portret van het meisje Chloé, volmaakt natuurlijk gespeeld door de hier onbekende, frêle actrice Garance Clavel. Chloé is een hard werkende visa- giste, die eindelijk wel eens even met vakantie wil, maar haar zwarte kat Gris-Gris bij niemand De frêle Garance Clavel met twee dametjes die mee helpen zoeken naar haar weggelopen kat in de ontwapenende semi-documentaire speelfilm 'Chacun cherche son chat'. kan onderbrengen. Haar homo seksuele huisgenoot heeft blijk baar gewichtiger, amoureuze za ken aan zijn hoofd. Uiteindelijk komt ze terecht bij Madame Renée, een bejaard mensje dat het niet uitmaakt dat er nog een logé haar eigen zes katten gezelschap komt houden. Terug van vakantie blijkt Gris Gris zoek, tot grote spijt van Ma dame Renée die een hele rits an dere oude dametjes inschakelt om mee te helpen zoeken naar de poes. Ook wordt de wat achterlijke Djamel, de duvelstoejager van de buurt, opgetrommeld. Hij is Chloé meer tot last dan tot steun omdat hij haar met zijn verliefd heid hinderlijk achtervolgt. Chloé is zelf eenzaam en verlangt naar liefde. Tijdens haar nachtelijke zoekt ochten en disco-bezoek ontmoet ze echter voornamelijk vervelen de seksisten. Net als Chloé meent dat ze toch de liefde heeft gevon den, blijkt dat deze drummende buurjongen al een ander heeft. Uiteindelijk vindt Chloé niet al leen haar poes terug (die hele maal niet blijkt te zijn weggelo pen), maar ontmoet ze ook een aardige, oudere man. Het minimale verhaaltje is aan- FOTO CINEMIEN leiding tot een prachtig gefilmd, kleurrijk en warmbloedig portret van de rommelige Bastille-buurt. Afrikanen dansen er op straat en oude vrouwtjes koesteren er, heel geestig, hun bizarre passies. Het buurtleven en de persoonlij ke ontwikkeling van het jonge meisje Chloé grijpen zo overtui gend in elkaar, dat wel duidelijk is dat de regisseur, voormalig do cumentairefilmer met Ameri kaanse ervaring, niet zomaar spontaan wat heeft geïmprovi seerd met zijn amateurspelers. 'Chacun cherche son chat' van Cédric Klapisch draait in Chassé Cinema in Breda. 0 0 j Matilda van regisseur Danny DeVito is een uitbundige jeugdfilm naar het boek van Roald Dahl die op het Cinekid filmfestival de favoriet van de kijkertjes was. Het intelligente, leesgrage meisje Matilda Wormwood wordt door haar bruut van een vader voor heropvoeding naar de school van de monsterlijke directrice Trunchbull gestuurd. Het kind weet zich daar te redden met haar paranormale gaven. (Casino 3 in Breda, De Koning van Engeland in Hulst) De Nederlandse natuurfilmer Hugo baron Van Lawick filmde jaren lang in Afrika om het leven van een luipaard te kunnen volgen. The Leopard Son is een prachtige natuurfilm waarin we het kleine lui- paardje groot zien worden en strijd zien leveren met de dierenwereld. Dramatische en 'wrede' scènes ontbreken niet. (Cinésol 2 in Breda) Joe Morelli trekt met een volgestouwde woonwagen en een camera van het ene Siciliaanse dorp naar het andere en probeert de dorpelin gen tegen betaling te verleiden tot een screentest. Voor de camera vertellen ze spontaan hun verhalen over armoede, hoop en hartstocht in de warmbloedige Italiaanse speelfilm L'uomo delle stelle van Giuseppe Tornatore, de maker van het succesvolle Nuovo Cinema Pa- radiso. (Chassé Cinema in Breda) Fideï et Arti in Oudenbosch draait vanavond (21.15 uur) Trainspot ting, het grimmig-geestige, nihilistische portret van Danny Boyle over een groepje onverbeterlijke junks en raddraaiers in het Schotse Edin burgh. Morgenavond bij Filmhuis Roosendaal in schouwburg De Kring. II Postino van Michael Radford is weer terug in Chassé Cinema in Bre da. Een gevoelige, bescheiden film over de vriendschap tussen de ver bannen Chileense dichter Pablo Neruda (Philippe Noiret) en een een voudige Italiaanse postbode (Massimo Troisi) op een zonnig Italiaans eiland in de jaren vijftig. De maandagavondklassieker in Chassé Cinema Breda is op 23 decem ber Profession; Reporter van Michelangelo Antonioni uit 1975. Een prachtige, mysterieuze film met Jack Nicholson als een tv-reporter die zich met het paspoort van een overleden Engelsman een nieuwe iden titeit aanmeet en zich verschuilt in Spanje. FILMS BREDA Grand - Daylight (12 j) Mignon - Jingle all the way (a.l) Cinésol 1 - Jack (a.l) Cinésol 2 - Leopards Son (a.l) - Secrets and lies (12 j) Cinesol 3 - Pinokkio (a.l) - The Nutty Professor (a.l) Casino 1 - Klokkenluider van de Notre Dame - Evita Casino 2 - Evita - Hunchback of Notre Dame Casino 3 - Matilda - Long kiss goodnight Casino 4 - Hunchback of Notre Dame - Matilda - Long kiss goodnight Sleepers Chassé Cinema - Breaking the Waves - Chacun cherche son chat - L'Uomo delle stelle - De stad was van ons - II postino - Profession: Re porter - Stalker - De geest van de bijenkorf - Pippi gaat van boord (4+) BERGEN OP ZOOM Cinemactueel 1-2-3 - The Hunchback of Notre Dame - De klokkenlui der van de Notre Dame - Jingle all the way - Daylight - De avonturen van Pinokkio Roxy 1 - De Klokkenluider van de Notre Dame - Long kiss goodnight Roxy 2 - Matilda - Sleepers GEERTRUIDENBERG Centraal 1 2 - The Nutty Professor (a.l) - De Klokkenluider van de Notre Dame (a.l)-Daylight (12 j) GOES De Klokkenluider van de Notre Dame - Jingle Grand Theater Goes all the way - Evita - HULST Koning van Engeland - Jingle all the Way - De avonturen van Pinok kio - Sleepers - The Nutty Professor - De Klokkenluider van de Notre Dame - Daylight - The Hunchback of Notre Dame - The Long Kiss Goodnight - Matilda - Ransom - Evita MIDDELBURG Cinema Middelburg - Secrets and lies - Things to do in Denver - Me- phisto - Charlotte OUDENBOSCH Fidei et Arti - Le Huitième Jour - Trainspotting - The Goofy Movie ROOSENDAAL City 1-2-3 - The nutty professor - The Hunchback of Notre Dame - De Klokkenluider van de Notre Dame - De avonturen van Pinokkio - Jingle all the Way-Daylight Filmhuis - Trainspotting TILBURG Heuvelpoort 1-2-3-4-5 Pinokkio (a.l) - Long Kiss Goodnight (16 j) - The Nutty Professor (a.l) - Jingle all the way (a.l) - Matilda (a.l)- Sleepers (16 j) - Evita (a.l) - The Hunchback of Notre Dame (a.l) - Ransom Cinecitta 1 - Secrets and lies Cinecitta 2 - Jude - Breaking the Waves Cinecitta 3 - Emma - Surviving Picasso Midi - Daylight - De Klokkenluider van de Notre Dame Filmtheater Louis - Guantanamera - Nightwatch - The Muppets Christman carol - Chinatown - Shadowlands - Farinelli - Mean streets VLISSINGEN Alhambra Theater - Long Kiss Goodnight - Jingle all the Way - Day light - Pinokkio - Evita -De Klokkenluider van de Notre Dame - Hunch back of the Notre Dame - Matilda - Ransom Voor aanvangstijden van regionale bioscopen zie de Dagklapper op de regionale pagina. Door Jos Kessels Dat grote regisseurs ook weieens danig teleurstellen laat Jack van Francis Ford Coppola nogal pijnlijk zien. De grote Amerikaanse regisseur dankt zijn reputatie vooral aan de meesterlijke Godfather-trilogie en 'Apocalypse Now'. De sublieme documentaire Heart of darkness, over de totstandkoming van de Viet nam-film, vergrootte die bewondering alleen maar. Daarin komt Cop pola naar voren als een twijfelende, maar ook buitengewoon begaafde en gedreven dictator, die zich door niets en niemand laat tegenhou den. Coppola heeft ook een zachte, sentimentele kant. Als die de bo ventoon voert, zoals in One from the heart en Pegqy Sue got married. dan gaat het mis. Dat geldt ook voor Jack, over een kind van tien, dat door een groei stoornis het lichaam van een 40-jarige man heeft. Acteur Robin Willi ams kan erg veel, maar tegen dit gegeven is ook hij machteloos. Jack is geen doorsnee Hollywood-film, daarvoor is Coppola weer te goed, maar ook hij verkijkt zich op het onzinnige verhaal. Hij hoopt met de kijker de afspraak te maken dat we geloven in Robin Williams als tienjarige, maar dat lukt nimmer. Williams loopt met de motoriek van een kind, draagt een korte broek en kijkt zo jongensachtig moge lijk, maar het wil er gewoon niet in. Wat Coppola aantrok in Jack was dat hij zichzelf door een jeugdziek- te ook een outcast voelde. Daarbij verloor hij later een zoon door een ongeluk. Begrip hiervoor draagt nog niet bij tot een andere waarde ring van de film, al zijn sommige scènes heel vermakelijk, zoals het ge flirt van de ordinair gebekte Fran Drescher met Jack. 'Nanny' Dres- cher is niet de enige van tv bekende persoonlijkheid, ook Bill Cosby is van de partij. Visueel komt Coppola soms met aardige vondsten. Daarin onderscheidt hij zich weliswaar van het standaard Hol- lywood-werk, maar veel verschil maakt het niet. Naar het einde toe wordt Jack zelfs alleen maar beroerder, omdat Coppola steeds grover de sentimenten bespeelt. Een jeugdzonde van Coppola. 'Jack' van Francis Ford Coppola draait in Cinésol 1 in Breda.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 25