Theater zonder woorden en leeftijd Trudy Labij als komische roddeltante Rauwe leuzen in feestelijke parade Geitenwollen sokken uit bij Danstheater 'Céline' als muziektheater bij Het Nationale Toneel DE STEM TH E ATE R Frans Malschaert, de favoriet van Connie Palmen, in Breda DONDERDAG 19 DECEMBER 1996 D2 Door Ton Verbeeten Een paar hoge schoenen naast een fauteuil verwijzen naar de voorstelling Céline 1 die Hans Dagelet en regisseur Johan Does burg in 1993 maakten. De nieuwe voorstelling Céline bij Het Natio nale Toneel is van volstrekt ande re statuur. De rol van Ferdinand I (Céline) wordt nu gedeeld door Rans Dagelet, Will van Kralin gen en Vincent van den Berg. Dit keer geen in sommige opzichten ijdele solo, maar daverend sa menspel in tragikomisch totaal theater. De drie spelers delen ook nog eens tal van rollen als die van va der, moeder, kind, oude vrouw, cavallerist, hoer, danseres, be stuurder met de danseressen en tot op zekere hoogte met de musi ci. Op hun beurt zingen de drie acteurs liederen. Hans Dagelet en Will van Kralingen (het prachtige I chanson Ferme tes jolies yeux... I hmour n'est q'un mensonge) in het Frans, Vincent van den Berg in het Engels.. Céline is theater in de traditie van het grand guignol (Guignol is in Frankrijk een soort Jan Klaasen) en dat betekent heftige scènes, grote gebaren, rappe ver- I kleedpartijen en zwarte kome- 8 diantenhumor. Céline is ook een i voorstelling met felle teksten en I rauwe leuzen. Een voorstelling I van de taal waarin Louis-Ferdi- Door Marjan Mes nSjouwen, slepen, bouwen. In je eigen bouwwerk gaan zitten en kijken wat er gebeurt. Kij ken, spelen, voelen. Altijd blijven spelen. Nieuwsgierig blijven. Achter de dingen wil len kijken, net als een kind." Frans Malschaert is een Lim burgse beeldend kunstenaar en jheatermaker die voor kleuters en volwassenen unieke voorstel- i 'ingen maakt die zich met niets anders laten vergelijken. Vaak werkt hij met houten kubussen waarmee hij een magisch spel speelt. De objecten zijn op zich- zelf al zo mooi en geheimzinnig bat ze zonder meer in een mu seum geplaatst zouden kunnen I worden. he 46-jarige theatermagiër trekt a' jaren door de wereld met de producties van zijn Theater Sir- kel. De voorstelling Blok, waar- jj1 uit een kolossale kubus een heleboel kleine kubusjes gebo ren worden, werd gepresenteerd °P talloze toonaangevende Eu ropese festivals. Op 2 en 3 janua ri komt Frans Malschaert met °k naar Breda. I «Ouders moeten niet denken dat ze hun kinderen eventjes bij mij kunnen droppen", meent de kunstenaar. „Die moeten er ge woon bij blijven, want het is 'ueftijdioze kunst zonder drem- I Pel- Ik houd ervan om vanuit kkrjn gekte te spelen voor een Sroep mensen die nooit met heater in aanraking komt." k identificeer mij met de open- ste, zesde, blok zit de kunstenaar zelf bovenop het moederblok, terwijl op de grond de drie ande re blokken tot een torentje staan opgestapeld. Tot teleurstelling van de speler en de kinderen zit er in het laatste exemplaar al leen maar wat zand. Maar groot is de vreugde als er dan toch nog een piepklein kubusje wordt ge vonden, dat mooi bij de andere past. Malschaerts werk is zo uniek en betekenisvol dat er een film, Mo ving Objects en talloze interna tionale publicaties aan zijn ge wijd. Schrijfster/filosofe Connie Palmen, even Limburgs als Mal schaert, wijdde er zelfs een essay aan. Volgens haar is de speler 'op zoek naar het wezen van het ge heim.' Palmen meent dat hij 'iets ontdekt heeft van het wezen van het geheim en dat die ontdek king een mooi, klein drama is of een grote toren.' Frans Malschaert speelt name lijk ook sprookjesachtige vertel- stukken. En tien jaar terug im poneerde hij met een gigantische toren in Amsterdam, Parijs en Berlijn, waarna hij internatio naal als 'de Nederlandse Christo' (de beroemde verpakker van be staande gebouwen) werd be schouwd. Zijn voorstelling Lot was ook te zien op belangrijke kunstmanifestaties, als de Do- kumenta in Kassei en de Wiener Festspiele. Theater Sirkel van Frans Mal schaert is op donderdag 2 en vrij dag 3 januari met de voorstelling 'Blok' in het Chassé Theater in Breda (kleine zaal om 15.00 uur). AMSTERDAM Puss in Boots - (De gelaarsde kat) - traditionele Engelse Pantomime door The In Players - Engelstalige familievoorstelling - 20.15 uur - Stadsschouwburg - leidseplein 26 (t/m 22 dec) ANTWERPEN Nathan de Wijze - door KNS - Bourlaschouwburg - 20.00 uur (22 en 29/12 om 15.00 uur) (za 21 en zo 22 dec-25 t/m 29 dec) De Notenkraker - ballet op muziek van Tjaikovski - door Kon. Ballet van Vlaanderen - Stadsschouwburg - 20.00 uur (do 19 t/m za 21 dec, zo 22 dec om 15.00 uur en di 31 dec) Scrooge - van Dickens - door Luc Philips - Klein Raamtheater - wo t/m za 20.00 uur (tot 11 jan 1997) De vrouw van het Zand - van Kobo Abe - door TIL - Het Klokhuis - do t/m za 20.00 uur en zo 15.00 uur (tot 23 dec en vanaf 9 jan 1997) Rats - cabaretspektakel - De Zwarte Comedie - do t/m za 21.00 uur en zo om 15.00 uur (19 t/m 22 dec, 26 t/m 29 dec) De Bruiloft - van Brecht - Door Fakkeltheater - Zwarte zaal Fakkel theater - 20.30 uur vr 20 en za 21 dec) Krapp's laatste band - van Samuel Beckett - door Julien Schoenaerts - Raamtheater op 't Zuid - 20.00 uur (19 t/m 21 dec en 25 t/m 28 dec) BREDA Stomme koe - Britse satire - door Het Haarlems Toneel - Chassé Thea ter (do 26 om 15.00 uur - vr 27 dec 20.30 uur) Hoera, we zijn normaal! - Hommage aan Annie M.G. Schmidt - met o.a. Simone Kleinsma - Chassé Theater (do 26 dec t/m ma 30 dec 20.00 uur - do 26 dec ook 14.30 uur, zo 29 dec alleen 14,30 uur) DEN BOSCH Russische Opening/Bos bij Moskou - drieluik - door de Wetten van Kepler - Theater Bis - Triniteitstraat 19 - 20.30 uur (t/m 20 dec, 26 dec matinee 14.00 uur), 27 en 28 dec) DEN HAAG West Side Story - Congresgebouw (t/m 22 dec en 25 t/m 30 dec) Oidipous I en II - Appeltheater - Duinstraat 6 -19.30 uur - zo 13.30 uur (t/m 21 dec) La Musica II - Appeltheater - Duinstraat 6 - 20.30 - zo 14.30 uur (t/m 21 dec) ETTEN-LEUR Urbanus - reprise - De Nobelaer - Anna v. Berchemlaan 2 - 20.15 uur (vr 20 dec en za 21 dec) GENT Het oneindige verhaal - van Michael Ende - door KNS - NTG St. Baaf- splein-19.00 uur-zo 22 dec, wo 25 dec en wo 1 jan om 15.00 uur (tot 18 jan 1997 behalve ma en di) Het Mens - van Benno Barnard - door Blauwe Maandag Cie - Teater- zaal de Vooruit - 20.00 uur (19 t/m 21 dec) ROOSENDAAL Sacco Vanzetti - musical met o.a. Vera Mann - De Kring - Kerk straat 1-20.15 uur (vr 20 en za 21 dec) TERNEUZEN Voor ons hoeft het niet - try out- door Bert Visscher - Zuidlandthea- ter - 20.00 uur (do 19 en vr 20 dec) TILBURG David Copperfield - kerstvoorstelling voor het hele gezin -14.30 uur - Tilburgse Schouwburg (do 26 en vr 27 dec) Evita - musical - 20.15 uur - Tilburgse Schouwburg (zo 29 en ma 30 dec) DONDERDAG 19 DEC AMSTERDAM Un hallo in maschera - door de Nationale Reisopera - 20.15 uur - Stadsschouwburg ANTWERPEN Uit liefde voor Marie Salat - R. Deforges - door Theater Malpertuis - CC Berchem - 20.30 uur BREDA Growing up in public - met Jeroen Kriek - 'Andromache' - 20.45 uur - Chassé Theater 'TILBURG Stravinksy programma - door Scapino Ballet - 20.15 uur - Tilburgse Schouwburg VRIJDAG 20 DEC BREDA Céline - Het Nationale Toneel - 20.30 uur - Chassé Theater ZATERDAG 21 DEC BREDA Oudejaarsconference - door Lebbis en Jansen - 20.30 uur en om 22.15 uur - Chassé Theater BRUGGE Colette - door Jonkers Van Geel - Theater De Werf - 20.30 uur TERNEUZEN Liefde op de Krim - van S. Mrozek - door Haarlems Toneel - Zuid- landtheater - 20.00 uur ZONDAG 22 DEC BREDA IJzeren Hein - (4+) - poppen- en objectentheater - door Patricia Suer -15.00 uur - Chassé Theater ETTEN-LEUR Habbakuk - theatersprookje voor 't gezin (4+) - De Nobelaer - Anna v. Berchemlaan 2 -15.00 uur MAANDAG 23 DEC AMSTERDAM Freek de Jonge - try-out van zijn Oudejaars-conference - RAI DONDERDAG 26 DEC BREDA Vuur - door Poupou met len van Duijnhoven, Wilfred Klaver en Odet te van der Molen -15.00 uur - Chassé Theater VRIJDAG 27 DEC BREDA Taante komt - door Jetty Mathurin - 20.45 uur - Chassé Theater BERGEN OP ZOOM De Notenkraker - door Koninklijk Ballet van Vlaanderen - Stads schouwburg De Maagd - Grote Markt 32 - 20.15 uur ZONDAG 29 DEC BERGEN OP ZOOM Rats! The Musical - door Stichting Jeugd Musical Amsterdam - Stads schouwburg De Maagd - Grote Markt 32 - 14.30 uur BREDA Clowns en hun comedie - familievoorstelling (6+) -15.00 uur - Chas sé Theater MAANDAG 30 DEC BREDA Internationaal Danstheater - jubileumprogramma - Chassé Theater - 20.30 uur wordt uitgevoerd door de broers Vitaly en Igor Zouk. Deze broers demonstreren tevens hoe ooit het klassieke ballet heeft geput uit de volksdans. Mooi is de rituele reidans voor vrouwen uit Voronesj bij Mos kou, waarin de meisjes over de grond glijden alsof ze op wieltjes rijden omdat hun wijde lange rokken hun trippelpasje verber gen. Veel stampdansen zijn er en Gumboot Dancing, dansen van de Zuidafrikaanse Xhosa's, die door mijnwerkers al zingend op hun rubberlaarzen worden uitge voerd. Internationaal Danstheater met jubileumprogramma, 30 decem ber in het Chassé Theater in Breda leen wat geheimzinnige geluiden en zachte Philip Glass-achtige muziek klinken, gaat dit kijkspel toch over mensenkinderen en hun leven. De kubus op het toneel is voor zien van geheimzinnige luiken, deurtjes en katrollen. Op de speelvloer ligt wit zand en ook bovenop de kubus ligt een bergje zand. Een voor een klappen de 24 luikjes aan de voorkant ra- zensnel open en gaan een eigen leven leiden. In de kubus woont een vreemd soortig roze wezentje dat zijn kop uit steeds weer een ander luikje steekt, waarbij het achter na wordt gezeten door een witte hamer. Nadat het blok snel rond zijn as is gedraaid, komen er zwarte vingers tevoorschijn die door talloze gaatjes de buiten wereld verkennen. Als het gevaarte tot stilstand is gekomen gaat aan de voorkant een luikje open en daaruit ver schijnt precies dezelfde kubus, maar dan wat kleiner. Als er ver volgens uit die tweede een derde, nog kleinere kubus tevoorschijn komt, voelen kinderen het al feilloos aan: 'een moeder die een baby in haar buik heeft.' „Er is een doosje geboren", riep een peuter opgewonden tijdens een voorstelling van Blok. Bij de presentatie van het laat- Op maandag 30 december komt het Internationaal Danstheater naar Breda met het feestelijke ju bileumprogramma '35 jaar Folk loristisch Danstheater'. Een veel zijdig programma met mooie theaterdansen uit de hele wereld, die weinig meer van doen hebben met het aloude 'volksdansen'. Volgens directeur Ferdinand van Altena is de naam Folkloristisch Danstheater onlangs ook met op zet gewijzigd. Het woord folklo ristisch wordt nu eenmaal geas socieerd met geitenwollen sokken en amateurisme, maar wie de groep kent, weet dat die indruk volstrekt onterecht is. Het jubileumprogramma toont een spectaculaire dans uit de Oekraïne die met veel bravoure heid en fantasie van kinderen. Het verstandelijke en intellec tuele is er toch al wel, maar net als een kind moet je als je speelt alles laten lopen. Ik wil iets ma ken waar niemand omheen kan. Mede uit onvrede met de be leidsbepalers voor wie kinderen blijkbaar niet bestaan." In Blok komt een kolossaal hou ten blok tot leven en hoewel er niet gesproken wordt en er al- Van onze kunstredactie Irudy Labij speelt in de van oor sprong Engelse satire Stomme Koe een roddelcolumniste die voor de rechter wordt gesleept door een actrice (Josée Ruiter) die n voor 'een stomme koe met waggelende, gewatteerde dijen' heeft uitgemaakt. De rechter moet uitmaken of hier sprake van belediging is. De jour naliste verschijnt zelfverzekerd in de rechtszaal en weet met haar brutale mond en venijnige humor de rechter naar haar hand te zet ten, waardoor de actrice nog die per vernederd wordt. Met de kerst is deze kluchtige Stomme Koe in Breda. Trudy Labij maakt er bij het Haarlems Toneel een complete komische act van waarmee ze met haar rode haardoos en niet geringe komische talent onvoor waardelijk de lachers op haar hand krijgt. De riooljournaliste is al bijvoor baat zeker van haar overwinning, die ze samen met een playboy zal vieren met pizza en champagne. Het telefonisch bestellen van de pizza's levert vijf minuten weer galoos komediespel op. De over winning van de columniste is van korte duur, omdat de toneelwe reld vreselijk wraak neemt op de roddeltante en dat is een absolute verrassing in het stuk. Schrijver is Ben Elton, die in ons land vooral k, ond is als tekst schrijver van su. die tv-se- ries ari The Youny ..es en Blackadder. In Engeland geniet hij ook faam als stand-up-come- dian, waaraan de opeenstapeling van soms platte grappen in Stom me Koe herinnert. In de Engelse versie werd de hoofdrol gespeeld door de televisie-komediante Da wn French. In Stomme Koe klaagt Ben Elton brutaal de macht van de Engelse pers aan en toont hij aan hoe cor ruptie en willekeur bekende mensen kunnen beschadigen. Overgezet naar een Nederlandse situatie komt zo'n satire net een tikkeltje anders over, omdat wij in ons land dergelijke columnis ten niet kennen en hier ook het Britse verschijnsel ontbreekt dat de pers mensen echt kan breken. Regisseur Andy Daal plaatste de komedie in een opvallend design decor dat nog een extra knipoog betekent naar deze voze wereld, die heel karikaturaal door hem werd verbeeld. De mannenrollen worden ge speeld door Arthur Boni, Arnoud Bos en Jules Hamel. 'Stomme Koe' van Ben Elton door het Haarlems Toneel is op 26 de cember (14.30 uur) en 27 decem ber in het Chassé Theater in Bre da, 19 maart in Etten-Leur, 20 maart in Bergen op Zoom 28 maart in Terneuzen. Trudy Labij (op de grond) en Josée Ruiter in de Engelse, satirische komedie 'Stomme Koe'. foto pan sok De internationaal vermaarde theatermaker en beeldend kunstenaar Frans Malschaert in de weer met kubussen. foto pan sok 'Céline' door Het Natio nale Toneel. Teksten: Louis-Ferdinand Céline (1894-1961). Regie: Johan Doesburg. Muziek: Mau rice Horsthuis. Choreo grafie: Tatiana de la Fuente. Spel: Hans Dage let, Will van Kralingen, Vincent van den Berg, aangevuld met drie dan seressen en zes musici. Gezien op 14 oktober in Den Haag. Op vrijdag 20 december in het Chassé Theater in Breda. Hans Dagelet in 'Céline' van Hel Nationale Toneel foto pan sok nand Céline zijn angsten en ge voeligheden uitsprak. En dat is - hoe grof de schrijver ook was, hoe zwart zijn leven en hoe sarcas tisch zijn houding - geen cynis me. De voorstelling begint achter een tafel voor het neergelaten brand- scherm. Vincent van den Berg ra telt teksten van papier, die door beide anderen met behulp van de gekste attributen (theepot, fles senrek, trommelstok, kolenkit) van passende en onpassende ge luiden worden ondersteund. Gekke bekken trekken maakt in tegraal deel uit van deze scène van vader - gekweld door een ne genoog - moeder - gekweld door een open been - en zoon, een kwelling voor zijn ouders. Alles buitengewoon komisch. Dus de stemming zit er meteen al in. Regisseur Johan Doesburg gaat met zijn ensceneringen graag de hoogte in. Ook dit keer staat er een giganti sche loopbrug op het achterto neel. Daarboven sehreeuwt Céli ne zijn angst uit. Daaronder is het een werveling van dans, wilde scènes met ruiters te paard en rustige scènes op een rijtje wachtkamer stoelen. De spelers gebruiken het verder open toneel van achter naar voor, tot en met de rand van het podium en van. links naar rechts. Zo wordt Céli ne een feestelijke parade van rau we leuzen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 21