raz ast 'Goddank hebben we Airbus nog' Waggonbau koopt Begemann-bedrijf Meeste boeren gaan er in '96 op vooruit Kleine kruidenier luidt noodklok 'Bij Airbus nu snelle reorganisatie nodig' deStem Oplossing Brent Spar vertraagd ie KORT ECONOMIE A6 Dominantie van Boeing op vliegtuigmarkt na opslokken McDonnell groter dan ooit Maar malaise bij melkveehouders Industrie verwacht groei investeringen Philips betrekt stroom van EZN Spoorwegvakbond stemt in met CAO Beurskoersen in China kelderen DECEMBER 1996 J\ nog tor van Almaraz-II, die uu is buiten werking is. Sinds ligt ook Almaraz-I stil, we- vervanging van de stoomge- itoren. Barsten in de buizen de generatoren, waardoor g-radioactief water zou kun- ontsnappen, maakten de ■atie noodzakelijk. Kosten- miljoen gulden. (imo Garcia heeft niet veel rouwen meer in de oetrokken oriteiten. „Op zaterdag 13 juk g ik naar een bar in Almaraz telt hij. „Dat was etn dag na lek in de centrale van 12 juli raakte in gesprek me; drie ge- Icialiseerde lassers dit betrok waren bij de reparatie van lek. Ze hadden gedrcnken en •telden dat vijf collegsfs opge- ten zaten in de react-». Vie- ttwintig uur al. Terwij. ze met reparatie bezig warm, was buis met radioactief water tprongen. De deuren >an de ictor hadden zich toen auto- ttisch gesloten. iplirey volgende dag, 14 juli trof |#rcia in dezelfde bar de lassers nieuw. „Het bleek dat hun vijf lllega's inmiddels bevrijd wa- i uit de reactor, na zesendertig lir. Allemaal levend, tlhoewel en van hen, een Amerikaan, er proerd aan toe was. Kort daar- is hij gestorven. Ik heb zijn ham opgeschreven: Bil Hum- prey." - landelijke media bisteedden en aandacht aan debewerin- bn van Garcia. Alleende lokale i.dio van het nabijgehgen Na- almoral de la Mata nam de loeite te bellen naar df kerncen- L-ale. Op de vraag wat <r met Bill Iumphrey gebeurd wis, luidde et antwoord: „Hier Isnnen we een Bill HumphreyMaar bij „adere beschouwing ms er toch Vel een Bill Humphreys vinden, lij kwam zelfs aan d< telefoon, hdenex maakte er eer bandop- hame van. In accentlos Spaans telt de stem aan de adere kant 'an de lijn zich voo als Bill Humphrey. Springlevend en wel. Sn iedereen die het tegndeel be- veert, liegt. De ralio-inter- tiewster kondigt het (ïderwerp Rn stijl af. Ze adviseqt buiten- jlanders die snel ei perfect Spaans willen leren te ;aan wer ken in de kerncentral- van Al- maraz. Maar wie zijn geondheid belangrijker vindt, dot er wel- jjlicht verstandig aan e onder zoeksresultaten van heünstituut Carlos III af te waclen. Die I worden eind 1998 verwcht. zorgde in justitiekringen voor ken (hetgeen met 'spijt' uiteraard niets te maken heeft), is 1!j ethisch opzicht natuurlijk niet fraai. Maar de pentiti zijn in he afgelopen jaren wel het belang rijkste wapen geweest in de strip om de Italiaanse maatschappij te bevrijden van het juk van maffia. En daar gaat het in eerste plaats om. DINSDAG 17 DECEMBER 1996 IKU BOEING McDonnell I pouglas opslokt, is de dominantie van de I marktleider bijna adem- i benemend voor de lucht vaartmaatschappijen. Een reden te meer om de Europese concurrent Air bus te koesteren. Hoor Willem Reijn I „DIT IS geweldig nieuws voor de I jiichtvaartmaatschappijen," I kraait Phil Condit, de kersverse, I «oedlachse topman van Boeing, I Jij de aankondigde overname van I concurrent McDonnell Douglas. I Ja? En waarom dan wel? De op- I ivinding is voelbaar op het hoofd- I kwartier van Boeing in Seattle, I de mooie stad gelegen in het ui- I terste noordwesten van de Vere nigde Staten. Seattle herbergt Let lekkerste fonds dat Wall- I street in decennia heeft gezien, tiet hightech softwarebedrijf Mi- I corsoft van Bill Gates. Twaalfduizend werknemers telt dat enorm snel ontwikkelende concern nu - net zo veel mensen als Boeing er dit decennium per jaar moest ontslaan wegens de diepste crisis in de luchtvaart sinds de wereldoorlog. Het ging toen in vijf jaar terug van 160 naar 105 duizend werknemers. Straaljagers Twee weken terug kocht Boeing de defensiegroep Rockwell voor rijf miljard gulden. De defensie divisie groeide daarmee naar ne gen miljard gulden omzet. Uit Washington DC kwam in dezelf de tijd de prettige mededeling dat Boeing is uitverkoren als een van de twee kandidaten om de nieu we generatie straaljagers voor de 21e eeuw te produceren, het Joint Strike Fighf er-programma. En vorige week zondag vierde Boeing de roll out van de nieuwe generatie van de Boeing 737. Dat toestel is van eminent belang voor Boeing. Met 3300 stuks is de 131 het best verkochte toestel uit de wereldgeschiedenis. Elke tien seconden start of landt een 737 ergens ter wereld, het vliegtuig beeft twee miljard passagiers vervoerd. Boeing heeft er al 501 exemplaren van verkocht, terwijl terwijl het toestel nog niet eens is gecertificeerd door de lucht vaartautoriteiten. lïjdens één van de recepties zei een top man informeel en heel zachtjes dat de teloorgang van McDonnell Douglas toch eigen lijk een treurige geschiedenis was. Natuurlijk, McDonnell Douglas was een grote, sterke en harde concurrent-geweest. Maar ze bouwden vroeger mooie toestellen. „Ik denk persoonlijk dat het voor de markt en de airli ners helemaal niet goed is als maar kunnen kiezen uit twee fa brikanten," zei hij. „Neen, dat klopt, dat is niet ons officiële ver haal." De dag erop. De nieuwe stijl van Boeing is informeel. De duizend- dollarpakken komen alleen nog voor gala-diners uit de kast. Op de cover van Business Week zit Phil Condit nonchalant gekleed m een denim-overhemd, de stop das ontbreekt. Ron Woodard, de president van de burgerlucht- vaartdivisie van Boeing, staat Uitspannen voor de zaal. Jasje mt, inderdaad, geen stropdas. Jaar let eens op," zegt een Boeing-man, „alleen het topma- "agement doet dat. Het complete Het eerste exemplaar van de nieuwe Boeing 737-700 in aanbouw in de fabriek in Seattle. middle-management durft de stropdas niet uit te laten." Woodard is open. Hij durft te zeggen dat de lancering van de Superjumbo's 747-500 en 747- 600 (met 550 tot 650 stoelen) is uitgesteld omdat de klanten eerst willen weten wat Airbus te bie den heeft met zijn A-3XX. „De bedragen die hiermee zijn ge moeid, zo'n 200 miljoen dollar per toestel, zijn zo enorm dat zij eerst alles willen kunnen afwe gen." 's Middags zal een lagere god uit de organisatie doodleuk vertellen dat Airbus geen impact op het Boeing-programma heeft. Een dag later blijkt de belang rijkste klant, British Airways, zelfs helemaal af te haken. Volkswagens De Boeing 737 is het beste toestel van de wereld, klinkt het zonder valse bescheidenheid in alle toonaarden, in elke sessie en op elk gepast of ongepast ogenblik van de dag. De oude 737's zijn de Volkswagens van de luchtvaart. De betrouwbaarheid is on geëvenaard. Daar houden lucht vaartmaatschappijen van. De techniek is relatief simpel, want de oervader van deze familie stamt uit de jaren zestig. Waarom dan het toestel verbe terd? „De familie van de A319, A3 20 en A3 21 was ons een doorn in het oog. De klanten zagen die toestellen en wilden dat wij onze 737 zouden moderniseren," geeft Bruce Dennis, marketing-top- man van Boeing, unverfroren toe. Vervolgens weet Boeing in uren lange sessies geen enkel punt te verzinnen waarin een Airbus be ter is dan een Boeing. Neen, een Boeing overtreft een Airbus op elk denkbaar onderdeel. Waarop een vermoeide journalist geen andere vraag weet dan foto boeing De bazen van McDonnell Douglas en Boeing feliciteren elkaar na het beklinken van de mega-deal. V.l.n.r. John Mc.Donnell en Harry Stonecipher (beiden McDonnell), Philip Condit en Frank Shrontz (Boeing). foto epa waarom in hemelsnaam een klant nog een Airbus wil kiezen. Dat antwoord weten ze in Seattle niet - tenzij het om het dumpen van toestellen gaat, zoals bij USAir met een historisch grote order zou zijn gebeurd. Een KLM-pi- loot weet het trouwens wel. „Sinds we de Boeing 767 vliegen, weten we pas hoe goed die Airbus wel is," Op papier heet het dat McDon nell Douglas en Boeing fuseren. Dat is de muis die tegen de oli fant zegt dat ze samen lekker stampen. Boeing is twee keer zo groot als McDonnell Douglas. En het laatste concern heeft een aantal tragische tegenslagen ach ter de rug. Met de verkoop van de passagiersvliegtuigen gaat het al jaren slecht. Het concern had vroeger toppers als de grote DC10 en de kleine DC9 in zijn programma, maar wist geen goe de opvolgers te ontwikkelen. De MD-11 is slecht verkocht (KLM is overigens één van de klanten) en voor de MD-95, de opvolger van de DC-9, kon McDonnell Douglas geen betere launching customer vinden dan de veelbelo vende low-cost carrier ValueJet. Maar sinds een oude DC-9 van deze maatschappij verongelukte bij Miami en ValueJet wegens ge brekkig onderhoud is opspraak kwam, is de realisatie van de or der onzeker. En tekenend: Mc Donnell Douglas wist geen enke le andere klant voor de MD-95 te intereseren. Uit statistieken blijkt dat Airbus zijn marktaan deel van 35 procent over de rug van McDonnell Douglas heeft opgebouwd. In de etalage Vandaar dat Harry Stonecipher enkele weken terug al de civiele divisie in de etalage koop zette. McDonnell Douglas kan de klan ten geen volledig programma met vliegtuigen van 100 tot 400 stoe len bieden, heeft geen klanten en dus geen toekomst. Toen moest ook de militaire divi sie een voltreffer midscheeps in casseren. De Amerikaanse rege ring verkoos Boeing boven Mc Donnell Douglas voor het me gaproject de Joint Strike Fighter. Een doodsklap op termijn, want dit toestel is gezien als de opvol ger van de F-16 en de Harrier. De rest van de defensiemarkt ziet er niet vrolijk uit door teruglo pende uitgaven in het Westen. Bovendien is er sprake van voort durende concentratie in deze markt. Lockheed Martin is er een voorbeeld van, Boeing en Roc kwell eveneens, en in die markt neemt het soortelijk gewicht van McDonnell Douglas snel af. Boeing had McDonnell Douglas twee weken terug al ingehuurd om te helpen met het SuperJum- bo-project. Two giants to build jumbo's, kondigt Boeing News op de voorpagina aan, om binnenin de kop af te geven 'Boeing, Mc Donnell Douglas zullen agressie ve concurrenten blijven'. Voor een week dan. Vandaar dat Phil Condit een presentatie aan de pers vijf minuten voor aan vang 'wegens drukke werkzaam heden' afzegt. Want hij heeft haast met een overname omdat Airbus McDon nell Douglas aan zich wil binden. Dat zou de Europeanen vaste voet aan Amerikaanse bodem bieden. Hij zorgt ervoor dat de het ministerie van Vervoer en Bill Clinton instemmen met een over name door Boeing, hoewel de an ti-trust-wetten zo'n concentratie onmogelijk zouden kunnen ma ken. Maar de VS willen één front tegenover Europa. McDonnell Douglas kan voorlo pig op eigen verkopen draaien, terwijl Boeing de overcapaciteit aan engineers en fabrieksarbei ders kan gebruiken. Na de enor me terug van 160 naar 105 dui zend mensen, moet Boeing de ca paciteit bijna verdubbelen voor de nieuwe 737 en de goed verko pende 777. Het probleem om dat op korte termijn te bewerkstelli gen is meteen opgelost. Maar moeten de luchtvaartmaat schappijen hier nou blij mee zijn, zoals Condit zegt? Neen dus. De marktdominantie van Boeing, dat al zestig procent van de or ders boekt, is met de krappe tien procent van McDonnell Douglas erbij groter dan ooit tevoren. Twee harde concurrenten tegen over elkaar is de luchtvaartmaat schappijen heel wat waard. Bloeden De luchtvaartmaatschappijen zullen in de komende twintig jaar 16000 vliegtuigen met een waar de van maar liefst 1900 miljard gulden bestellen. Dan wil je niet afhankelijk zijn van één grote le verancier. De Aziaten, meesters in het on derhandelen, kopen dan ook ge mengd in, zelfs als een Boeing economischer is dan Airbus - of andersom. „Goddank hebben we Airbus nog," verzuchtte onlangs een gro te Boeingklant off the record. Want waar Boeing een monopo liepositie heeft, moet de klant bloeden, zeggen de airliners. Naar verluidt verdient Boeing bij gebrek aan een gelijkwaardige Airbus 25 miljoen dollar op een Jumbo. „We blijven graag met beide be vriend," zegt Peter Sutch, top man van de Hongkong-carrier Cathay Pacific. That keeps them both hungry." En hij zet zijn handtekening onder een order voor drie extra Airbussen, om zijn vloot van Boeings 777 en Air bussen 330/340 in een delicaat evenwicht te houden. Den Haag (anp) - In de totale agrarische sector zal het inkomen jaar gemiddeld verbeteren. De productie is iets groter dan v®ig jaar en de afzetprijzen liggen circa 2,5 procent hoger. De j «kerbouw, de melkveehouderij en de champignonkwekerijen rampen echter met inkomensdalingen. ®a' Week gisteren uit de jaarlijk- rapportage van het Landbouw «onomisch Instituut (LEI). De ®nerzoekers stellen vast dat de totale productiewaarde van de sector met 3 procent stijgt. Per Wrijf groeit de koopkracht met "geveer 5 procent. Verbeterin- doen zich vooral voor in de 'atsenshouderij, de pluimvee- ouderij en in de glastuinbouw. e melkveebedrijven worden in t ™ekjaar 1996/'97 geconfron- j™ met een verdere teruggang de bedrijfsresultaten, aldus et LEI. De melkprijs daalt met enkele procenten en de prijzen Voor i, 1 J"et vee zijn mede door de R„toSrond de gekke-koeienziekte cetit)Ver^6r (min I5 Pro~ Tv, si' .ekkerbouw komt ook som n'euws> vooral door een l fese daling van de op- lj®Ssten van belangrijke akker- - ^gewassen. Door de grotere vnfc in Europa komen bij rbeeld de prijzen van con sumptie-aardappelen circa 40 procent lager uit. Voor pootaard- appelen en zaai-uien worden prijsdalingen verwacht van res pectievelijk 10 en 20 procent. In de varkenshouderij is sprake van een verdere verbetering van de bedrijfsresultaten, hoewel de tijd van topprijzen voorbij lijkt. In de glastuinbouw heeft dit jaar een herstel van de resultaten plaats na een duidelijk terugval in 1995. De land- en tuinbouworganisatie LTO Nederland is bezorgd over de cijfers van het LEI, vooral als het gaat om de melkveehouderij „Het feit dat er voor het eerst in jaren wordt ingeteerd op het ei gen vermogen, is een teken aan de wand," aldus C. Vogelaar, aanko mend voorzitter van de LTO- vakgroep Melkveehouderij. Hij vreest dat de huidige trend desas treuze gevolgen kan hebben voor de melkveehouderij, met 37.000 bedrijven de grootste sector in de land- en tuinbouw. Rotterdam (anp) - Een op lossing voor het omstreden olieplatform Brent Spar zal maanden langer op zich la ten wachten dan gehoopt. Shell heeft extra tijd nodig voor haar speurtocht naar een aanvaardbare oplossing voor het gevaarte, dat voor lopig in een Noors fjord is geparkeerd. De Nederlands-Britse olie maatschappij wil enkele maanden langer studeren op de vraag welke voorstellen voor gedetailleerde uitwer king in aanmerking komen. Eerder dit jaar bracht Shell een lijst van 400 oplossingen al terug tot een selectie van 29 ideeën. Voor verdere selectie heeft Shell advies gevraagd aan wetenschappers, milieu groepen en andere buiten staanders. „We willen iedereen bij het proces betrokken houden. Dat kost wat extra tijd", al dus een woordvoerder van Shell. Shell rekent erop dat de hele procedure in 1997 kan worden afgesloten. DE NOODKLOK luidt voor de kleine kruidenier. Steeds meer buurtwin- kels gaan ten onder in het geweld van de grote supermarktketens. Maar vreemd genoeg zijn het juist de grootgrutters die de buurtwinkel in andere vorm weer doen herleven. Door Kees Bechtold DE BUURTWINKEL is dood, lang leve de buurtwinkel. Het lijkt een tegenstelling, maar deze is slechts schijn. De trend is on miskenbaar. De kleine kruidenier wordt steeds meer in het defen sief gedrongen door de super marktketens. Vreemd genoeg hebben diezelfde supermarktke tens de buurtwinkel weer ont dekt als verkoopkanaal. Maar de ze revival gaat wel voorbij aan de zelfstandige kruidenier op de hoek. Dit jaar zien de buurtsupers (op pervlakte tot 200 vierkante me ter) hun omzet met ruim vier pro cent teruglopen, terwijl de groot winkelbedrijven een omzettoena- me van zo'n vijf procent noteren. Deze twee trends zijn al een paar jaar gaande. Analist detailhandel D. Jullens van ING Bank ziet voorlopig nog geen eind aan de sanering van de buurtwinkels. „De levensmidde lenmarkt in Nederland biedt nog nauwelijks groei. Verbetering van het resultaat zoeken de su permarktketens in efficiëntere logistiek, steeds meer automati sering en door de overname van kleine winkelketens. Daar kun nen de kleine slagerijen, groente winkels en buurtwinkels niet te gen op. Hun winkelbeeld verou dert in snel tempo. Het rende ment is onvoldoende om de zaken en het assortiment te modernise ren." Volgens Jullens lopen ook de kleinere winkelketens gevaar het loodje te leggen. In acht jaar tijd zakte het aantal kleine vesti gingen van 550pervlakte tot 200 vierkante meter) hun omzet met ruim vier procent teruglopen, terwijl de grootwinkelbedrijven een omzettoename van zo'n vijf procent noteren. Deze twee trends zijn al een paar jaar gaan de. Analist detailhandel D. Jul lens van ING Bank ziet voorlopig nog geen eind aan de sanering van de buurtwinkels. „De levens middelenmarkt in Nederland biedt nog nauwelijks groei. Ver betering van het resultaat zoeken de supermarktketens in efficiën tere logistiek, steeds meer auto matisering en door de overname van kleine winkelketens. Daar kunnen de kleine slagerijen, groentewinkels en buurtwinkels Toulouse (ap) - De fusie tussen de Amerikaanse vliegtuigfa brikanten Boeing en McDonnell Douglas zal tot een ver snelde reorganisatie bij Airbus leiden. Dat heeft woord voerster Barbara Kracht van het Europese vliegtuigconsor tium gisteren gezegd in Toulouse. Kracht zei dat Airbus de fusie al enige tijd had verwacht, maar niet had gedacht dat de samenwerking zo snel zou ko men. De woordvoerster gaf aan dat de fusie in Amerika tot een versnelde reorganisatie bij Air bus zal leiden. Het belangrijk ste is dat Airbus inzicht krijgt in de nieuwe commerciële op zet van Boeing en McDonnell, aldus Kracht. Zij verwacht dat de concurrentie tussen Boeing en Airbus, die toch al hard is, de komende tijd nog scherper wordt. Paul Beaver, luchtvaartdes- kundige bij de in Londen ge vestigde Jane's Groep die on derzoek doet naar luchtvaart, ruimtevaart en militaire ont wikkelingen, noemde de fusie 'een extra motivatie voor Air bus' om zich te herstructure ren. Hij zei dat Airbus zich extra in zal moeten spannen om op ge lijke voet te kunnen blijven met de nieuwe Amerikaanse reus. Lukt dit niet, dan zal Airbus volgens Beaver 'verpletterd' worden door het nieuwe con cern, dat de naam Boeing zal voeren. Boeing en McDonnell hadden twee weken geleden al aange kondigd dat zij samen gingen werken om een passagiers vliegtuig met extra veel capaci teit te bouwen. Met de ge plande A3XX wil ook Airbus in dit marktsegment meespelen. Tot enkele weken geleden hiel den luchtvaartdeskundigen er rekening mee dat Airbus en McDonnell samen zouden gaan. Airbus probeert al lange tijd voet aan de grond te krij gen in Amerika en slaagde er pas onlangs in een grote order te plaatsen bij USAir. Het gaat hierbij om de levering van 400 toestellen met een waarde van 30,6 miljard gulden. Airbus heeft becijferd dat de luchtvaartmaatschappijen in de wereld de komende tijd be hoefte hebben aan meer dan 3600 toestellen met een capaci teit van 250 tot 400 stoelen. Het consortium, waarin ook Span je, Groot-Brittannië en Duits land meedoen, wil de helft van die orders in de wacht slepen. Breda (anp) - Wagonfabrikant Deutsche Waggonbau wil de in: Zwitserland gevestigde tram- en treinstellenproducent Vevey overnemen. Vevey is onderdeel van Begemann en behoorde bij de railgroep van het Bredase concern. Erg lang heeft Begemann Vevey niet in handen gehad. In 1992 werd de kleine onderneming overgenomen. Bij Vevey werken 175 mensen die goed zijn vooreen omzet van omgerekend 55 mil joen. Hoeveel Begemann verdient aan de transactie wil het Bredase concern niet bekendmaken. Wel rolt er een boekwinst uit de bus als de transactie doorgaat. Deutsche Waggonbau en Bege mann kennen elkaar al lang. En kele jaren geleden wilde dë toen malige bestuursvoorzitter van Begemann, Joep van den Nieu- wenhuyzen, nog Deutsche Wag gonbau overnemen. De railgroep, bestaande uit onder meer Holec Ridderkerk en Vevey, zou ondergebracht worden in Deutsche Waggonbau in ruil voor een meerderheidsbelang. De transactie was volgens Van den Nieuwenhuyzen in principe rond, maar de HCS-affaire gooide roet in het eten. Waggonbau wilde na de commotie rond de voorkennis zaak niet meer samengaan met Begemann. Overigens is Waggonbau nog steeds geïnteresseerd in Holec Ridderkerk zelf. De onderhande lingen over de verkoop lopen al sinds begin van het jaar. Wag-; gonbau zou Ridderkerk een goe de aanvulling vinden. Bij Holec worden elektrische aandrijfsys temen gemaakt voor trams en treinwagons. Deutsche Waggon bau bezit die kennis niet, zo ver klaarde Begemann-directeur Jeroen van den Nieuwenhuyzen gisteren. „Ze hebben zeker be langstelling en streven ernaar die kennis binnen te halen." Deutsche Waggonbau is niet de enige kandidaat-koper voor Ho lec Ridderkerk. Bombardier, het Spaanse Gaf en Stork zijn ook geïnteresseerd in Holec. Dit jaar wordt 'Ridderkerk' zeker niet meer verkocht, zegt Van den Nieuwenhuyzen. Er werken on geveer 600 mensen bij Holec Rid derkerk. Enkele maanden gele den moest Ridderkerk reorgani seren wegens het uitblijven van orders. De verkoop van Vevey past bin nen het nieuwe beleid van Bege mann. Het industriële conglome raat van vroeger wordt omge bouwd tot een participatiemaat schappij. niet tegen op. Hun winkelbeeld veroudert in snel tempo. Het ren dement is onvoldoende om de za ken en het assortiment te moder niseren." Volgens Jullens lopen ook de kleinere winkelketens ge vaar het loodje te leggen. In acht jaar tijd zakte het aantal kleine vestigingeal gaat wel voorbij aan de zelfstandige kruidg is er bij Unigro, en ook Vendex begeeft zich op die markt. Volgens Jullens kan de belang stelling van de grote supermarkt ketens voor sommige buurtwin kels en kleinere supermarktke tens de redding betekenen. „Dat ze als zelfstandigen verdwijnen is onvermijdelijk, maar op die ma nier worden ze opgenomen in een groter concern en dat verhoogt de levensvatbaarheid. Als voorbeeld noemt hij de Pri- markt. Deze winkelketen van twintig supermarkten en zestien slijterijen met een omzet van 280 miljoen gulden werd begin dit jaar overgenomen door Albert Heijn. Onder de vlag van de ster ke broer uit Zaandam is het as sortiment met maar liefst 600 ar tikelen uitgebreid. Voor oprich ter-directeur Thijssen was het voortbestaan van Primarkt het argument voor de verkoop van zijn levenswerk aan Albert Heijn. Welke buurtwinkel volgt? De keuze is tussen ondergaan of op gaan in een ander concern. Voorburg - De industrie verwacht volgend jaar 22 procent meer te investeren. Dit jaar komen de investeringen 8 procent hoger uit. De groei komt voor een groot deel voor rekening van grote investeringsprojecten in de aardolie- en steenkoolverwerkende industrie. Zonder deze projecten komt de verwachte groei uit op respectievelijk 6 procent en 4 procent. Dit blijkt uit de najaars- onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) naar de investeringsverwaehting van ondernemers in de nijver heid. De industriële productie is in oktober met 2,9 procent gestegen ten opzichte van dezelfde maand in 1995, zo blijkt uit CBS-cij- fers. Eindhoven - Energie Zuid-Nederland (EZN) gaat zestien Phi- lips-fabrieken in het zuiden van Nederland elektriciteit leveren. Daartoe hebben EZN en Philips gisteren in Eindhoven een raamconctraet gesloten. EZN zal nauwer worden betrokken bij de energievoorziening van de Philipsbedrijven. Het energiepro ductiebedrijf zal ook een studie verrichten naar het bouwen van een warmtekrachtcentrale in Nijmegen. Het contract moet in de toekomst worden uitgebreid naar Philipsbedrijven in andere de len van Nederland en in België en Duitsland. EZN is een samen werkingsverband van Delta in Zeeland, de Brabantse Pnem en Mega Limburg. Utrecht - De spoorwegvakbond FSV heeft gisteren ingestemd met het onderhandelingsresultaat voor een nieuwe CAO dat de bonden en NS Reizigers drie weken geleden overeenkwamen. De Vervoersbonden FNV en CNV stemden afgelopen week al in na dat ze de leden hadden geraadpleegd. De bonden stelden in no vember een ultimatum aan NS Reizigers waarin ze met staking dreigden. Na de onderhandelingen schortten ze het ultimatum tot midden december op. Een staking is nu definitief van de baan. Het con flict tussen de vakbonden en de NS ging over de flexibilisering van de dienstroosters. Shanghai - De aandelenkoersen op de twee effectenbeurzen in China zijn gisteren scherp gedaald nadat de regering had ge waarschuwd voor de gevolgen van buitensporige speculatie. Zo wel in^Shanghai als Shenzhen kelderden de koersen met onge veer 10 procent. De regering gaf de waarschuwing via een com mentaar in het Volksdagblad, waarin stond dat 'de regering niet zal en kan ingrijpen om een koersval te voorkomen'. Veel beleg gers hadden er tot dan toe op vertrouwd dat de regering alles zou doen om een inzinking van de beurskoersen tegen te gaan. Beleggen op de beurs is in China in relatief korte tijd razend po pulair geworden. Het land telt al 21 miljoen particuliere beleg gers. Elke dag komen er ongeveer 10.000 bij.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7