raz
ast
'Goddank hebben we Airbus nog'
Waggonbau koopt
Begemann-bedrijf
Meeste boeren gaan
er in '96 op vooruit
Kleine kruidenier luidt noodklok
'Bij Airbus nu snelle
reorganisatie nodig'
deStem
Oplossing
Brent Spar
vertraagd
ie KORT
ECONOMIE
A6
Dominantie van Boeing op vliegtuigmarkt na opslokken McDonnell groter dan ooit
Maar malaise bij melkveehouders
Industrie verwacht groei investeringen
Philips betrekt stroom van EZN
Spoorwegvakbond stemt in met CAO
Beurskoersen in China kelderen
DECEMBER 1996 J\
nog
tor van Almaraz-II, die uu
is buiten werking is. Sinds
ligt ook Almaraz-I stil, we-
vervanging van de stoomge-
itoren. Barsten in de buizen
de generatoren, waardoor
g-radioactief water zou kun-
ontsnappen, maakten de
■atie noodzakelijk. Kosten-
miljoen gulden.
(imo Garcia heeft niet veel
rouwen meer in de oetrokken
oriteiten. „Op zaterdag 13 juk
g ik naar een bar in Almaraz
telt hij. „Dat was etn dag na
lek in de centrale van 12 juli
raakte in gesprek me; drie ge-
Icialiseerde lassers dit betrok
waren bij de reparatie van
lek. Ze hadden gedrcnken en
•telden dat vijf collegsfs opge-
ten zaten in de react-». Vie-
ttwintig uur al. Terwij. ze met
reparatie bezig warm, was
buis met radioactief water
tprongen. De deuren >an de
ictor hadden zich toen auto-
ttisch gesloten.
iplirey
volgende dag, 14 juli trof
|#rcia in dezelfde bar de lassers
nieuw. „Het bleek dat hun vijf
lllega's inmiddels bevrijd wa-
i uit de reactor, na zesendertig
lir. Allemaal levend, tlhoewel
en van hen, een Amerikaan, er
proerd aan toe was. Kort daar-
is hij gestorven. Ik heb zijn
ham opgeschreven: Bil Hum-
prey."
- landelijke media bisteedden
en aandacht aan debewerin-
bn van Garcia. Alleende lokale
i.dio van het nabijgehgen Na-
almoral de la Mata nam de
loeite te bellen naar df kerncen-
L-ale. Op de vraag wat <r met Bill
Iumphrey gebeurd wis, luidde
et antwoord: „Hier Isnnen we
een Bill HumphreyMaar bij
„adere beschouwing ms er toch
Vel een Bill Humphreys vinden,
lij kwam zelfs aan d< telefoon,
hdenex maakte er eer bandop-
hame van. In accentlos Spaans
telt de stem aan de adere kant
'an de lijn zich voo als Bill
Humphrey. Springlevend en wel.
Sn iedereen die het tegndeel be-
veert, liegt. De ralio-inter-
tiewster kondigt het (ïderwerp
Rn stijl af. Ze adviseqt buiten-
jlanders die snel ei perfect
Spaans willen leren te ;aan wer
ken in de kerncentral- van Al-
maraz. Maar wie zijn geondheid
belangrijker vindt, dot er wel-
jjlicht verstandig aan e onder
zoeksresultaten van heünstituut
Carlos III af te waclen. Die
I worden eind 1998 verwcht.
zorgde in justitiekringen voor
ken (hetgeen met 'spijt' uiteraard
niets te maken heeft), is 1!j
ethisch opzicht natuurlijk niet
fraai. Maar de pentiti zijn in he
afgelopen jaren wel het belang
rijkste wapen geweest in de strip
om de Italiaanse maatschappij te
bevrijden van het juk van
maffia. En daar gaat het in
eerste plaats om.
DINSDAG 17 DECEMBER 1996
IKU BOEING McDonnell
I pouglas opslokt, is de
dominantie van de
I marktleider bijna adem-
i benemend voor de lucht
vaartmaatschappijen.
Een reden te meer om de
Europese concurrent Air
bus te koesteren.
Hoor Willem Reijn
I „DIT IS geweldig nieuws voor de
I jiichtvaartmaatschappijen,"
I kraait Phil Condit, de kersverse,
I «oedlachse topman van Boeing,
I Jij de aankondigde overname van
I concurrent McDonnell Douglas.
I Ja? En waarom dan wel? De op-
I ivinding is voelbaar op het hoofd-
I kwartier van Boeing in Seattle,
I de mooie stad gelegen in het ui-
I terste noordwesten van de Vere
nigde Staten. Seattle herbergt
Let lekkerste fonds dat Wall-
I street in decennia heeft gezien,
tiet hightech softwarebedrijf Mi-
I corsoft van Bill Gates.
Twaalfduizend werknemers telt
dat enorm snel ontwikkelende
concern nu - net zo veel mensen
als Boeing er dit decennium per
jaar moest ontslaan wegens de
diepste crisis in de luchtvaart
sinds de wereldoorlog. Het ging
toen in vijf jaar terug van 160
naar 105 duizend werknemers.
Straaljagers
Twee weken terug kocht Boeing
de defensiegroep Rockwell voor
rijf miljard gulden. De defensie
divisie groeide daarmee naar ne
gen miljard gulden omzet. Uit
Washington DC kwam in dezelf
de tijd de prettige mededeling dat
Boeing is uitverkoren als een van
de twee kandidaten om de nieu
we generatie straaljagers voor de
21e eeuw te produceren, het Joint
Strike Fighf er-programma.
En vorige week zondag vierde
Boeing de roll out van de nieuwe
generatie van de Boeing 737. Dat
toestel is van eminent belang
voor Boeing. Met 3300 stuks is de
131 het best verkochte toestel uit
de wereldgeschiedenis. Elke tien
seconden start of landt een 737
ergens ter wereld, het vliegtuig
beeft twee miljard passagiers
vervoerd. Boeing heeft er al 501
exemplaren van verkocht, terwijl
terwijl het toestel nog niet eens is
gecertificeerd door de lucht
vaartautoriteiten.
lïjdens één van de recepties zei
een top man informeel en heel
zachtjes dat de teloorgang van
McDonnell Douglas toch eigen
lijk een treurige geschiedenis
was. Natuurlijk, McDonnell
Douglas was een grote, sterke en
harde concurrent-geweest.
Maar ze bouwden vroeger mooie
toestellen. „Ik denk persoonlijk
dat het voor de markt en de airli
ners helemaal niet goed is als
maar kunnen kiezen uit twee fa
brikanten," zei hij. „Neen, dat
klopt, dat is niet ons officiële ver
haal."
De dag erop. De nieuwe stijl van
Boeing is informeel. De duizend-
dollarpakken komen alleen nog
voor gala-diners uit de kast. Op
de cover van Business Week zit
Phil Condit nonchalant gekleed
m een denim-overhemd, de stop
das ontbreekt. Ron Woodard, de
president van de burgerlucht-
vaartdivisie van Boeing, staat
Uitspannen voor de zaal. Jasje
mt, inderdaad, geen stropdas.
Jaar let eens op," zegt een
Boeing-man, „alleen het topma-
"agement doet dat. Het complete
Het eerste exemplaar van de nieuwe Boeing 737-700 in aanbouw in de fabriek in Seattle.
middle-management durft de
stropdas niet uit te laten."
Woodard is open. Hij durft te
zeggen dat de lancering van de
Superjumbo's 747-500 en 747-
600 (met 550 tot 650 stoelen) is
uitgesteld omdat de klanten eerst
willen weten wat Airbus te bie
den heeft met zijn A-3XX. „De
bedragen die hiermee zijn ge
moeid, zo'n 200 miljoen dollar
per toestel, zijn zo enorm dat zij
eerst alles willen kunnen afwe
gen." 's Middags zal een lagere
god uit de organisatie doodleuk
vertellen dat Airbus geen impact
op het Boeing-programma heeft.
Een dag later blijkt de belang
rijkste klant, British Airways,
zelfs helemaal af te haken.
Volkswagens
De Boeing 737 is het beste toestel
van de wereld, klinkt het zonder
valse bescheidenheid in alle
toonaarden, in elke sessie en op
elk gepast of ongepast ogenblik
van de dag. De oude 737's zijn de
Volkswagens van de luchtvaart.
De betrouwbaarheid is on
geëvenaard. Daar houden lucht
vaartmaatschappijen van. De
techniek is relatief simpel, want
de oervader van deze familie
stamt uit de jaren zestig.
Waarom dan het toestel verbe
terd? „De familie van de A319,
A3 20 en A3 21 was ons een doorn
in het oog. De klanten zagen die
toestellen en wilden dat wij onze
737 zouden moderniseren," geeft
Bruce Dennis, marketing-top-
man van Boeing, unverfroren toe.
Vervolgens weet Boeing in uren
lange sessies geen enkel punt te
verzinnen waarin een Airbus be
ter is dan een Boeing. Neen, een
Boeing overtreft een Airbus op
elk denkbaar onderdeel.
Waarop een vermoeide journalist
geen andere vraag weet dan
foto boeing
De bazen van McDonnell Douglas en Boeing feliciteren elkaar na het beklinken van de mega-deal.
V.l.n.r. John Mc.Donnell en Harry Stonecipher (beiden McDonnell), Philip Condit en Frank Shrontz
(Boeing). foto epa
waarom in hemelsnaam een klant
nog een Airbus wil kiezen. Dat
antwoord weten ze in Seattle niet
- tenzij het om het dumpen van
toestellen gaat, zoals bij USAir
met een historisch grote order
zou zijn gebeurd. Een KLM-pi-
loot weet het trouwens wel.
„Sinds we de Boeing 767 vliegen,
weten we pas hoe goed die Airbus
wel is,"
Op papier heet het dat McDon
nell Douglas en Boeing fuseren.
Dat is de muis die tegen de oli
fant zegt dat ze samen lekker
stampen. Boeing is twee keer zo
groot als McDonnell Douglas.
En het laatste concern heeft een
aantal tragische tegenslagen ach
ter de rug. Met de verkoop van de
passagiersvliegtuigen gaat het al
jaren slecht. Het concern had
vroeger toppers als de grote
DC10 en de kleine DC9 in zijn
programma, maar wist geen goe
de opvolgers te ontwikkelen. De
MD-11 is slecht verkocht (KLM
is overigens één van de klanten)
en voor de MD-95, de opvolger
van de DC-9, kon McDonnell
Douglas geen betere launching
customer vinden dan de veelbelo
vende low-cost carrier ValueJet.
Maar sinds een oude DC-9 van
deze maatschappij verongelukte
bij Miami en ValueJet wegens ge
brekkig onderhoud is opspraak
kwam, is de realisatie van de or
der onzeker. En tekenend: Mc
Donnell Douglas wist geen enke
le andere klant voor de MD-95 te
intereseren. Uit statistieken
blijkt dat Airbus zijn marktaan
deel van 35 procent over de rug
van McDonnell Douglas heeft
opgebouwd.
In de etalage
Vandaar dat Harry Stonecipher
enkele weken terug al de civiele
divisie in de etalage koop zette.
McDonnell Douglas kan de klan
ten geen volledig programma met
vliegtuigen van 100 tot 400 stoe
len bieden, heeft geen klanten en
dus geen toekomst.
Toen moest ook de militaire divi
sie een voltreffer midscheeps in
casseren. De Amerikaanse rege
ring verkoos Boeing boven Mc
Donnell Douglas voor het me
gaproject de Joint Strike Fighter.
Een doodsklap op termijn, want
dit toestel is gezien als de opvol
ger van de F-16 en de Harrier.
De rest van de defensiemarkt ziet
er niet vrolijk uit door teruglo
pende uitgaven in het Westen.
Bovendien is er sprake van voort
durende concentratie in deze
markt. Lockheed Martin is er een
voorbeeld van, Boeing en Roc
kwell eveneens, en in die markt
neemt het soortelijk gewicht van
McDonnell Douglas snel af.
Boeing had McDonnell Douglas
twee weken terug al ingehuurd
om te helpen met het SuperJum-
bo-project. Two giants to build
jumbo's, kondigt Boeing News op
de voorpagina aan, om binnenin
de kop af te geven 'Boeing, Mc
Donnell Douglas zullen agressie
ve concurrenten blijven'.
Voor een week dan. Vandaar dat
Phil Condit een presentatie aan
de pers vijf minuten voor aan
vang 'wegens drukke werkzaam
heden' afzegt.
Want hij heeft haast met een
overname omdat Airbus McDon
nell Douglas aan zich wil binden.
Dat zou de Europeanen vaste
voet aan Amerikaanse bodem
bieden. Hij zorgt ervoor dat de
het ministerie van Vervoer en Bill
Clinton instemmen met een over
name door Boeing, hoewel de an
ti-trust-wetten zo'n concentratie
onmogelijk zouden kunnen ma
ken. Maar de VS willen één front
tegenover Europa.
McDonnell Douglas kan voorlo
pig op eigen verkopen draaien,
terwijl Boeing de overcapaciteit
aan engineers en fabrieksarbei
ders kan gebruiken. Na de enor
me terug van 160 naar 105 dui
zend mensen, moet Boeing de ca
paciteit bijna verdubbelen voor
de nieuwe 737 en de goed verko
pende 777. Het probleem om dat
op korte termijn te bewerkstelli
gen is meteen opgelost.
Maar moeten de luchtvaartmaat
schappijen hier nou blij mee zijn,
zoals Condit zegt? Neen dus. De
marktdominantie van Boeing,
dat al zestig procent van de or
ders boekt, is met de krappe tien
procent van McDonnell Douglas
erbij groter dan ooit tevoren.
Twee harde concurrenten tegen
over elkaar is de luchtvaartmaat
schappijen heel wat waard.
Bloeden
De luchtvaartmaatschappijen
zullen in de komende twintig jaar
16000 vliegtuigen met een waar
de van maar liefst 1900 miljard
gulden bestellen. Dan wil je niet
afhankelijk zijn van één grote le
verancier.
De Aziaten, meesters in het on
derhandelen, kopen dan ook ge
mengd in, zelfs als een Boeing
economischer is dan Airbus - of
andersom.
„Goddank hebben we Airbus
nog," verzuchtte onlangs een gro
te Boeingklant off the record.
Want waar Boeing een monopo
liepositie heeft, moet de klant
bloeden, zeggen de airliners.
Naar verluidt verdient Boeing bij
gebrek aan een gelijkwaardige
Airbus 25 miljoen dollar op een
Jumbo.
„We blijven graag met beide be
vriend," zegt Peter Sutch, top
man van de Hongkong-carrier
Cathay Pacific. That keeps them
both hungry." En hij zet zijn
handtekening onder een order
voor drie extra Airbussen, om
zijn vloot van Boeings 777 en Air
bussen 330/340 in een delicaat
evenwicht te houden.
Den Haag (anp) - In de totale agrarische sector zal het inkomen
jaar gemiddeld verbeteren. De productie is iets groter dan
v®ig jaar en de afzetprijzen liggen circa 2,5 procent hoger. De
j «kerbouw, de melkveehouderij en de champignonkwekerijen
rampen echter met inkomensdalingen.
®a' Week gisteren uit de jaarlijk-
rapportage van het Landbouw
«onomisch Instituut (LEI). De
®nerzoekers stellen vast dat de
totale productiewaarde van de
sector met 3 procent stijgt. Per
Wrijf groeit de koopkracht met
"geveer 5 procent. Verbeterin-
doen zich vooral voor in de
'atsenshouderij, de pluimvee-
ouderij en in de glastuinbouw.
e melkveebedrijven worden in
t ™ekjaar 1996/'97 geconfron-
j™ met een verdere teruggang
de bedrijfsresultaten, aldus
et LEI. De melkprijs daalt met
enkele
procenten en de prijzen
Voor i, 1
J"et vee zijn mede door de
R„toSrond de gekke-koeienziekte
cetit)Ver^6r (min I5 Pro~
Tv,
si' .ekkerbouw komt ook
som n'euws> vooral door een
l fese daling van de op-
lj®Ssten van belangrijke akker-
- ^gewassen. Door de grotere
vnfc in Europa komen bij
rbeeld de prijzen van con
sumptie-aardappelen circa 40
procent lager uit. Voor pootaard-
appelen en zaai-uien worden
prijsdalingen verwacht van res
pectievelijk 10 en 20 procent.
In de varkenshouderij is sprake
van een verdere verbetering van
de bedrijfsresultaten, hoewel de
tijd van topprijzen voorbij lijkt.
In de glastuinbouw heeft dit jaar
een herstel van de resultaten
plaats na een duidelijk terugval
in 1995.
De land- en tuinbouworganisatie
LTO Nederland is bezorgd over
de cijfers van het LEI, vooral als
het gaat om de melkveehouderij
„Het feit dat er voor het eerst in
jaren wordt ingeteerd op het ei
gen vermogen, is een teken aan de
wand," aldus C. Vogelaar, aanko
mend voorzitter van de LTO-
vakgroep Melkveehouderij. Hij
vreest dat de huidige trend desas
treuze gevolgen kan hebben voor
de melkveehouderij, met 37.000
bedrijven de grootste sector in de
land- en tuinbouw.
Rotterdam (anp) - Een op
lossing voor het omstreden
olieplatform Brent Spar zal
maanden langer op zich la
ten wachten dan gehoopt.
Shell heeft extra tijd nodig
voor haar speurtocht naar
een aanvaardbare oplossing
voor het gevaarte, dat voor
lopig in een Noors fjord is
geparkeerd.
De Nederlands-Britse olie
maatschappij wil enkele
maanden langer studeren op
de vraag welke voorstellen
voor gedetailleerde uitwer
king in aanmerking komen.
Eerder dit jaar bracht Shell
een lijst van 400 oplossingen
al terug tot een selectie van
29 ideeën.
Voor verdere selectie heeft
Shell advies gevraagd aan
wetenschappers, milieu
groepen en andere buiten
staanders.
„We willen iedereen bij het
proces betrokken houden.
Dat kost wat extra tijd", al
dus een woordvoerder van
Shell. Shell rekent erop dat
de hele procedure in 1997
kan worden afgesloten.
DE NOODKLOK luidt
voor de kleine kruidenier.
Steeds meer buurtwin-
kels gaan ten onder in
het geweld van de grote
supermarktketens. Maar
vreemd genoeg zijn het
juist de grootgrutters die
de buurtwinkel in andere
vorm weer doen herleven.
Door Kees Bechtold
DE BUURTWINKEL is dood,
lang leve de buurtwinkel. Het
lijkt een tegenstelling, maar deze
is slechts schijn. De trend is on
miskenbaar. De kleine kruidenier
wordt steeds meer in het defen
sief gedrongen door de super
marktketens. Vreemd genoeg
hebben diezelfde supermarktke
tens de buurtwinkel weer ont
dekt als verkoopkanaal. Maar de
ze revival gaat wel voorbij aan de
zelfstandige kruidenier op de
hoek.
Dit jaar zien de buurtsupers (op
pervlakte tot 200 vierkante me
ter) hun omzet met ruim vier pro
cent teruglopen, terwijl de groot
winkelbedrijven een omzettoena-
me van zo'n vijf procent noteren.
Deze twee trends zijn al een paar
jaar gaande.
Analist detailhandel D. Jullens
van ING Bank ziet voorlopig nog
geen eind aan de sanering van de
buurtwinkels. „De levensmidde
lenmarkt in Nederland biedt nog
nauwelijks groei. Verbetering
van het resultaat zoeken de su
permarktketens in efficiëntere
logistiek, steeds meer automati
sering en door de overname van
kleine winkelketens. Daar kun
nen de kleine slagerijen, groente
winkels en buurtwinkels niet te
gen op. Hun winkelbeeld verou
dert in snel tempo. Het rende
ment is onvoldoende om de zaken
en het assortiment te modernise
ren." Volgens Jullens lopen ook
de kleinere winkelketens gevaar
het loodje te leggen. In acht jaar
tijd zakte het aantal kleine vesti
gingen van 550pervlakte tot 200
vierkante meter) hun omzet met
ruim vier procent teruglopen,
terwijl de grootwinkelbedrijven
een omzettoename van zo'n vijf
procent noteren. Deze twee
trends zijn al een paar jaar gaan
de. Analist detailhandel D. Jul
lens van ING Bank ziet voorlopig
nog geen eind aan de sanering
van de buurtwinkels. „De levens
middelenmarkt in Nederland
biedt nog nauwelijks groei. Ver
betering van het resultaat zoeken
de supermarktketens in efficiën
tere logistiek, steeds meer auto
matisering en door de overname
van kleine winkelketens. Daar
kunnen de kleine slagerijen,
groentewinkels en buurtwinkels
Toulouse (ap) - De fusie tussen de Amerikaanse vliegtuigfa
brikanten Boeing en McDonnell Douglas zal tot een ver
snelde reorganisatie bij Airbus leiden. Dat heeft woord
voerster Barbara Kracht van het Europese vliegtuigconsor
tium gisteren gezegd in Toulouse.
Kracht zei dat Airbus de fusie
al enige tijd had verwacht,
maar niet had gedacht dat de
samenwerking zo snel zou ko
men. De woordvoerster gaf aan
dat de fusie in Amerika tot een
versnelde reorganisatie bij Air
bus zal leiden. Het belangrijk
ste is dat Airbus inzicht krijgt
in de nieuwe commerciële op
zet van Boeing en McDonnell,
aldus Kracht. Zij verwacht dat
de concurrentie tussen Boeing
en Airbus, die toch al hard is,
de komende tijd nog scherper
wordt.
Paul Beaver, luchtvaartdes-
kundige bij de in Londen ge
vestigde Jane's Groep die on
derzoek doet naar luchtvaart,
ruimtevaart en militaire ont
wikkelingen, noemde de fusie
'een extra motivatie voor Air
bus' om zich te herstructure
ren.
Hij zei dat Airbus zich extra in
zal moeten spannen om op ge
lijke voet te kunnen blijven met
de nieuwe Amerikaanse reus.
Lukt dit niet, dan zal Airbus
volgens Beaver 'verpletterd'
worden door het nieuwe con
cern, dat de naam Boeing zal
voeren.
Boeing en McDonnell hadden
twee weken geleden al aange
kondigd dat zij samen gingen
werken om een passagiers
vliegtuig met extra veel capaci
teit te bouwen. Met de ge
plande A3XX wil ook Airbus in
dit marktsegment meespelen.
Tot enkele weken geleden hiel
den luchtvaartdeskundigen er
rekening mee dat Airbus en
McDonnell samen zouden
gaan. Airbus probeert al lange
tijd voet aan de grond te krij
gen in Amerika en slaagde er
pas onlangs in een grote order
te plaatsen bij USAir. Het gaat
hierbij om de levering van 400
toestellen met een waarde van
30,6 miljard gulden.
Airbus heeft becijferd dat de
luchtvaartmaatschappijen in
de wereld de komende tijd be
hoefte hebben aan meer dan
3600 toestellen met een capaci
teit van 250 tot 400 stoelen. Het
consortium, waarin ook Span
je, Groot-Brittannië en Duits
land meedoen, wil de helft van
die orders in de wacht slepen.
Breda (anp) - Wagonfabrikant Deutsche Waggonbau wil de in:
Zwitserland gevestigde tram- en treinstellenproducent Vevey
overnemen. Vevey is onderdeel van Begemann en behoorde bij
de railgroep van het Bredase concern.
Erg lang heeft Begemann Vevey
niet in handen gehad. In 1992
werd de kleine onderneming
overgenomen. Bij Vevey werken
175 mensen die goed zijn vooreen
omzet van omgerekend 55 mil
joen.
Hoeveel Begemann verdient aan
de transactie wil het Bredase
concern niet bekendmaken. Wel
rolt er een boekwinst uit de bus
als de transactie doorgaat.
Deutsche Waggonbau en Bege
mann kennen elkaar al lang. En
kele jaren geleden wilde dë toen
malige bestuursvoorzitter van
Begemann, Joep van den Nieu-
wenhuyzen, nog Deutsche Wag
gonbau overnemen.
De railgroep, bestaande uit onder
meer Holec Ridderkerk en Vevey,
zou ondergebracht worden in
Deutsche Waggonbau in ruil voor
een meerderheidsbelang. De
transactie was volgens Van den
Nieuwenhuyzen in principe rond,
maar de HCS-affaire gooide roet
in het eten. Waggonbau wilde na
de commotie rond de voorkennis
zaak niet meer samengaan met
Begemann.
Overigens is Waggonbau nog
steeds geïnteresseerd in Holec
Ridderkerk zelf. De onderhande
lingen over de verkoop lopen al
sinds begin van het jaar. Wag-;
gonbau zou Ridderkerk een goe
de aanvulling vinden. Bij Holec
worden elektrische aandrijfsys
temen gemaakt voor trams en
treinwagons. Deutsche Waggon
bau bezit die kennis niet, zo ver
klaarde Begemann-directeur
Jeroen van den Nieuwenhuyzen
gisteren. „Ze hebben zeker be
langstelling en streven ernaar die
kennis binnen te halen."
Deutsche Waggonbau is niet de
enige kandidaat-koper voor Ho
lec Ridderkerk. Bombardier, het
Spaanse Gaf en Stork zijn ook
geïnteresseerd in Holec. Dit jaar
wordt 'Ridderkerk' zeker niet
meer verkocht, zegt Van den
Nieuwenhuyzen. Er werken on
geveer 600 mensen bij Holec Rid
derkerk. Enkele maanden gele
den moest Ridderkerk reorgani
seren wegens het uitblijven van
orders.
De verkoop van Vevey past bin
nen het nieuwe beleid van Bege
mann. Het industriële conglome
raat van vroeger wordt omge
bouwd tot een participatiemaat
schappij.
niet tegen op. Hun winkelbeeld
veroudert in snel tempo. Het ren
dement is onvoldoende om de za
ken en het assortiment te moder
niseren." Volgens Jullens lopen
ook de kleinere winkelketens ge
vaar het loodje te leggen. In acht
jaar tijd zakte het aantal kleine
vestigingeal gaat wel voorbij aan
de zelfstandige kruidg is er bij
Unigro, en ook Vendex begeeft
zich op die markt.
Volgens Jullens kan de belang
stelling van de grote supermarkt
ketens voor sommige buurtwin
kels en kleinere supermarktke
tens de redding betekenen. „Dat
ze als zelfstandigen verdwijnen is
onvermijdelijk, maar op die ma
nier worden ze opgenomen in een
groter concern en dat verhoogt de
levensvatbaarheid.
Als voorbeeld noemt hij de Pri-
markt. Deze winkelketen van
twintig supermarkten en zestien
slijterijen met een omzet van 280
miljoen gulden werd begin dit
jaar overgenomen door Albert
Heijn. Onder de vlag van de ster
ke broer uit Zaandam is het as
sortiment met maar liefst 600 ar
tikelen uitgebreid. Voor oprich
ter-directeur Thijssen was het
voortbestaan van Primarkt het
argument voor de verkoop van
zijn levenswerk aan Albert Heijn.
Welke buurtwinkel volgt? De
keuze is tussen ondergaan of op
gaan in een ander concern.
Voorburg - De industrie verwacht volgend jaar 22 procent meer
te investeren. Dit jaar komen de investeringen 8 procent hoger
uit. De groei komt voor een groot deel voor rekening van grote
investeringsprojecten in de aardolie- en steenkoolverwerkende
industrie. Zonder deze projecten komt de verwachte groei uit op
respectievelijk 6 procent en 4 procent. Dit blijkt uit de najaars-
onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS)
naar de investeringsverwaehting van ondernemers in de nijver
heid.
De industriële productie is in oktober met 2,9 procent gestegen
ten opzichte van dezelfde maand in 1995, zo blijkt uit CBS-cij-
fers.
Eindhoven - Energie Zuid-Nederland (EZN) gaat zestien Phi-
lips-fabrieken in het zuiden van Nederland elektriciteit leveren.
Daartoe hebben EZN en Philips gisteren in Eindhoven een
raamconctraet gesloten. EZN zal nauwer worden betrokken bij
de energievoorziening van de Philipsbedrijven. Het energiepro
ductiebedrijf zal ook een studie verrichten naar het bouwen van
een warmtekrachtcentrale in Nijmegen. Het contract moet in de
toekomst worden uitgebreid naar Philipsbedrijven in andere de
len van Nederland en in België en Duitsland. EZN is een samen
werkingsverband van Delta in Zeeland, de Brabantse Pnem en
Mega Limburg.
Utrecht - De spoorwegvakbond FSV heeft gisteren ingestemd
met het onderhandelingsresultaat voor een nieuwe CAO dat de
bonden en NS Reizigers drie weken geleden overeenkwamen. De
Vervoersbonden FNV en CNV stemden afgelopen week al in na
dat ze de leden hadden geraadpleegd. De bonden stelden in no
vember een ultimatum aan NS Reizigers waarin ze met staking
dreigden.
Na de onderhandelingen schortten ze het ultimatum tot midden
december op. Een staking is nu definitief van de baan. Het con
flict tussen de vakbonden en de NS ging over de flexibilisering
van de dienstroosters.
Shanghai - De aandelenkoersen op de twee effectenbeurzen in
China zijn gisteren scherp gedaald nadat de regering had ge
waarschuwd voor de gevolgen van buitensporige speculatie. Zo
wel in^Shanghai als Shenzhen kelderden de koersen met onge
veer 10 procent. De regering gaf de waarschuwing via een com
mentaar in het Volksdagblad, waarin stond dat 'de regering niet
zal en kan ingrijpen om een koersval te voorkomen'. Veel beleg
gers hadden er tot dan toe op vertrouwd dat de regering alles
zou doen om een inzinking van de beurskoersen tegen te gaan.
Beleggen op de beurs is in China in relatief korte tijd razend po
pulair geworden. Het land telt al 21 miljoen particuliere beleg
gers. Elke dag komen er ongeveer 10.000 bij.