Leven in dienst van Van Deyssel DE STEM Rumoer in VS rond zes tv-categorieën Zwangerschapslessen via de videoband Nieuwe vleugel voor het Van Gogh Museum Harry Prick werkt aan biografie van 1600 bladzijden België-Nederland trok vier miljoen kijkers Prijs voor affiche van Theater aan de Parade 1 D1 I'i'édérique Huydts 'moedige vrouw in oorlogstijd' in Atjeh-serie Hebt ■Hei Gids DINSDAG 17 DECEMBER 1996 P Het leven van dr. Harry G.M. Prick uit Maastricht heeft in dienst gestaan van de literator Lodewijk van Deyssel (pseu doniem van K.J.L. Alberdingk Thijm, 1864-1952). Hij publi ceerde honderden artikelen over diens werk en bezorgde nieuwe uitgaven van zijn boe ken. Ter afronding van al dit werk, schrijft hij de biografie van Van Deyssel. Onlangs vol tooide hij het eerste deel. Door Adri Gorissen Bij uitgeverij Querido moeten ze even wit zijn weggetrokken toen Harry G.M. Prick het typoscript van het eerste deel van zijn feitenbiografie over Lodewijk van Deyssel inleverde. Elfhonderd vel len telde het typoscript, waarin slechts de eerste 25 jaren van het leven van Van Deyssel aan de orde komen. Prick kon zijn uitgever echter geruststellen: voor de resterende, door een impasse in de loopbaan van de schrijver minder inte ressante 62 jaren zou hij nog slechts één zo'n deel nodig hebben. De biografie gaat in druk alles bij el kaar circa 1600 bladzijden beslaan. He lemaal niet veel, vindt Prick zelf. Jan Fontein had voor de (eveneens tweede- l biografie van Frederik van Eden bijna evenveel bladzijden nodig, en Els- beth Etty voor de biografie van Hen- riëtte Roland-Holst toch ook nog zo'n 150 pagina's. Zeker niet veel, zegt Prick, als je bedenkt dat hij nog een hoop heeft weggelaten, want hij weet veel meer dan hij op kan schrijven. Spraakwaterval Een bewering die je na een gesprek met de Maastrichtenaar over Van Deyssel onmiddellijk geloofd. Prick is een spraakwaterval, die je deftig en zorg vuldig formulerend een stortvloed aan gegevens over de literator verschaft, die hij in terzijdes aanvult met een schat aan details. Hij schrijft overigens net zoals hij spreekt. In literair Nederland staat hij bekend om. zijn lange zinnen, die een gevolg zijn van het veelvuldig gebruik van bijzinnen en tussenzinnen om de nodige bijzonderheden en details te kunnen vermelden. Als hij aan die bij- en tussenzinnen niet genoeg heeft, zoekt hij zijn toevlucht in voetnoten en voor- en nawoorden. Samen zijn die soms langer dan de echte tekst. Geen wonder dus dat schrijver Jeroen Brouwers ooit stelde dat Prick de bio grafie nooit af zou krijgen. Voor die tijd, zo schamperde Brouwers, zou Prick al j zijn 'verzopen in de acht miljoen feitjes en gegeventjes inzake het minu tieus geboekstaafde leven van Van Deyssel'. Dat is echter niet gebeurd, de biograaf slaagde erin het hoofd boven water te houden en daardoor ligt in sep tember 1997 deel 1 van In de zekerheid Mn eigen heerlijkheid in de winkel. Buim 45 jaar na Van Deyssels dood. Prick weet zeker dat de auteur van be faamde boeken als De kleine republiek, Een liefde, De Adriaantjes en Uit het le ven van Frank Rozelaar en van beruch te stukken als De scheldkritieken, te vreden over zijn werk zou zijn, „Ik heb zijn vertrouwen niet beschaamd", zegt bij, daarmee doelend op het gegeven dat 'au Deyssel als het ware zelf de op- Biograaf Harry G.M. Prick met rechts boven zijn hoofd een reproductie van het door de schilder Verwey gemaakte portret van Lodewijk van Deyssel. foto jacques peeters dracht tot het schrijven van de biografie aan Prick gaf. Prick raakte al jong gefascineerd door Van Deyssels werk. Hij weet nog precies hoe en waar hij voor het eerst enkele re gels van de auteur las. „Ik was toen nog een jongen die op de middelbare school zat, woonde in Vaals en moest iedere dag drie kwartier in de bus naar Maast richt, en daar zaten ook jongens in van hogere klassen. Omdat ik geïnteres seerd was in literatuur vroeg ik hen of ik eens mocht lezen in de bloemlezing die zij gebruikten. Zo las ik, ik weet nog precies ter hoogte van welke plaats, te genwoordig ligt daar het grote militaire Amerikaanse kerkhof in Margraten, dat waren toen nog allemaal korenvelden, want het was in het jaar onzes heren 1941, dus in het hartje van de bezetting, toen las ik daar voor het eerst Ik houd van het proza, die bekende tirades aan het adres van Frans Netscher, die eigen lijk in elke bloemlezing staan en die mij nu helemaal niet meer zo aanspreken: het ronkt allemaal een beetje teveel. Maar goed, ik vond dat toen geweldig en ik wilde meer van die auteur weten." Ramsj Zijn pogingen om meer boeken van de auteur te bemachtigen, strandden eerst. De dames van de openbare leeszaal in Maastricht gaven hem het Verzameld Werk niet mee, omdat het alleen be stemd was voor geestelijk volwassenen. Niet veel later Slaagde hij er echter toch in de boeken te pakken te krijgen. Hij kocht ze in de ramsj. Bij lezing ervan werd hij meteen getroffen door de ma nier waarop Van Deyssel beschreef hoe de hoofdpersoon van Een liefde de so nate pathetique van Beethoven speelde. Een sonate die Pricks jongere broer in die dagen toevalligerwijs ook veel ver tolkte. Hij besefte toen dat het mogelijk was om alle indrukken en sensaties die je hebt bij het luisteren naar zo'n muziek stuk te verwoorden. Daarna las hij alles wat hij van Van Deyssel te pakken kon krijgen. In 1943 ontstond, zoals Prick het zelf uitdrukt, een zekere behoefte om aan de auteur zelf mee te delen hoezeer hij zijn werk bewonderde. Hij schreef dus een brief en kreeg tot zijn verbazing ant woord. De grote Tachtiger bleek aange naam getroffen te zijn door Pricks epis tel. „Waarde vriend", zo schreef hij te rug, „uw brief heeft mij een ogenblik van geluk geschonken, ik dank u daar voor zeer, en houd mij aanbevolen voor meer van dergelijke ogenblikken." Het gevolg was een correspondentie, die uitmondde in een eerste bezoek (okto ber 1945) van de twintigjarige Prick aan de éénentachtigjarige Van Deyssel. Bij dat bezoek moest de Limburger een soort examen doen. De auteur las een passage voor uit één van de elf bundels verzamelde opstellen en Prick moest dan zeggen uit welk deel die kwam. Hij slaagde met vlag en wimpel, want hij kon vaak ook nog de bladzijde aange ven en vertellen of de passage op een linker- of rechterpagina stond. Romans In de jaren erna groeide Van Deyssels vertrouwen zo zeer, dat hij bepaalde dat zijn literaire nalatenschap (inclusief de bibliotheek zestig kisten vol) naar Prick, die toen nog geen letter had ge publiceerd, zou gaan. Dit zeer tot ver driet van Godfried Bomans, die altijd had gedacht dat hij ze zou krijgen. Later moest hij echter toegeven dat hij er nooit zoveel mee zou hebben gedaan als de Maastrichtenaar. Want, nadat in het juni-nummer van het tijdschrift Roeping in 1952 Pricks eerste artikel werd opgenomen Herinneringen aan Lodewijk van Deyssel), volgde een niet te stoppen stroom van publicaties. Zijn bibliografie omvat nu zeker meer dan driehonderd artikelen over Van Deyssel en de tekstbezorging van al zeker 75 boeken, artikelen, briefwisselingen en dagboekfragmenten van de auteur. Die stroom publicaties en de op de stijl van de Tachtiger lijkende ouderwetse en deftige schrijftrant ervan, leidden ertoe dat Prick wel eens oneerbiedig werd aangeduid als de weduwe Van Deyssel of als diens lakei. Hij zit er ech ter niet mee en werkt onverdroten voort aan de biografie. Hij heeft zich daartoe een streng werkritme opgelegd. „Elke dag schrijf ik (met de hand) van negen tot één uur. Dat levert vijf tot zes blocnotevellen op. Die lees ik voor aan mijn vrouw. Dan breng ik veranderin gen aan en vervolgens tikt mijn vrouw ze uit. Dat kijk ik nog dezelfde dag na. Rond drie uur 's middags houd ik op. Wel denk ik dan nog na over hoe ik de volgende morgen verder ga. Ik zou 's avonds niet rustig kunnen inslapen als ik dat niet wist. Ik moet meteen om ne gen uur verder kunnen gaan." Onvoorstelbaar In dit ritme doorwerkend hoopt Prick het tweede deel in 1998 te hebben vol tooid, zodat het in september 1999 in de winkel kan liggen. Al met al heeft hij dan ongeveer vier jaar aan het mam moet-project gewerkt. Dat is onvoor stelbaar snel, maar was mogelijk door dat hij over veel onderdelen al artikelen had geschreven en vooral omdat hij al het materiaal in huis had liggen. De verschijning van deel twee zal voor Harry G.M. Prick echter geen reden zijn om stil te gaan zitten. Van Deyssel, de derde partner in het huwelijk van de Pricks, zal zeker niet naar de achter grond verdwijnen. Bovendien wacht er, bij leven en welzijn, al weer een nieuw project: het bezorgen van alle documen ten over de vriendschap van Frederik van Eeden en Willem Kloos. Hilversum (anp) - Vier miljoen kijkers hebben zaterdagavond afgestemd op het rechtstreekse verslag op Nederland 2 van de voetbalwedstrijd België-Nederland. De kijkers gaven een ge middeld waarderingscijfer van 7,5. De afdeling kijk- en luisteronderzoek van de NOS plaatste deze uit zending bovenaan de toptien van de meest bekeken programma's in de afgelopen week. Achter gedoodverfde publiektrekkers als de Surpri seshow (RTL4) en GTST stond op de vierde plaats André Rieu (RTL4) met ruim 2,1 miljoen kijkers. Amsterdam (anp) - Het Van Gogh Museum in Amsterdam be gint volgend jaar met de bouw van een nieuwe tentoonstel lingsvleugel. Het wordt een ellipsvormig paviljoen, dat vlak bij het oorspronkelijke gebouw op het Museumplein zal komen. Het lijkt losstaand, maar het is via een onderaardse gang met de oudbouw verbonden. De nieuwbouw is voor 5,6 meter on dergronds. Het hoogste punt van het bovenaardse deel is 14,5 meter. De uitbreiding is mogelijk ge maakt door een donatie uit Japan van 37,5 miljoen gulden. Met dat bedrag denkt het Van Gogh Mu seum het ook te redden. In de nieuwe vleugel komen ten toonstellingen van kunst uit an dere collecties dan die van het Van Gogh zelf. Voor dergelijkse exposities moet nu nog ruimte in de oudbouw worden gemaakt. Werken van tijdgenoten van Van Gogh moeten dan tijdelijk naar de kelder. Het werk van Vincent van Gogh blijft altijd hangen. Het Van Gogh gaat enthousiast aan de slag. In januari en februa ri volgend jaar zullen afgravings- werkzaamheden worden verricht voor het ondergrondse deel van de uitbreiding. De eerste paal gaat waarschijnlijk in maart de grond in. De bouw duurt ander half jaar. Daarna moet het ge bouw nog drogen en uitgetest worden, voordat er met een ge rust hart kunstwerken in kunnen worden ondergebracht. De ope ning is gepland rond 1 januari 1999. Het Wijkcentrum dat eerder pro test had aangetekend, reageerde bedroefd en stelde dat het plan was goedgekeurd ondanks een golf van kritiek van omwonen den. „Het ziet er naar uit dat nu de Japanse Klaagmuur zal verrij zen." Den Bosch (anp) - Een affiche van het Theater aan de Para de in Den Bosch voor het seizoen 1996-1997 heeft de grafi sche prijs van The International Society for Performing Arts (ISPA) gewonnen. Het ontwerp is van Lucy De Graaf. Een vakjury koos haar affiche als beste gekozen uit 58 inzendingen uit 11 landen. De jury van de International Graphics Competition bestond uit onder andere Ni cholas Nappi, ontwerper van onder meer de affiches van Ama- deus en Grease, en David Kitto, jarenlang marketing manager van Carnegie Hall in New York. Directeur Tom Odems van het Theateraan de Parade heeft de prijs zondag in het gebouw van de Verenigde Naties in New York in ontvangst genomen. Door onze correspondent Bert Ummelen Washington - De Amerikaanse televisieindustrie maakt zich op voor een lang en taai gevecht over de classificatie van program ma's. Onder druk van nieuwe wetgeving lanceerde de bedrijfs tak eerder deze week een systeem, waarbij programma's in zes categorieën worden verdeeld. Maar oudergroepen, die een wil lig oor vinden bij regering en Congres, menen dat dat voorstel niet ver genoeg gaat. Ligt het aan de tv-bonzen, dan worden programma's in de toe komst, net als bioscoopfilms, aangeduid volgens de leeftijds groep waarvoor ze bedoeld zijn. Zo krijgen kinderprogramma's de aanduiding 'TV-K', geschikt voor alle leeftijden, of 'TV-K7', geschikt voor oudere kinderen. De rest van het programma-aan bod wordt verdeeld over vier ca tegorieën, variërend van 'TV-G', bestemd voor een algemeen pu- Jjor Maarten van de Rakt "édérique Huydts beleeft een Petiw dramatisch hoogtepunt f carrière. Als Eva Vier- bereidt ze zich in de CRV-serie tn naam der Ko- Pigiti voor op de bevalling. |%ijl haar man Dirk met patrouille in de rimboe vuur ligt, wordt een Hter geboren: Irene. fes de opnames op de Filipij- 1 vertelt ze honderduit. Geze- li'Jwj een zwembad, een glas co- Jwt in de hand. „Ik heb er met Woedvrouw over gesproken, 'gaf me een videoband met drie aal verschillende bevallingen. ;oui ik heb mijn ogen uitgeke- jedere vrouw bevalt anders. er die als een wolf liggen aea, anderen hebben de pijn Ij. e'controle. Ik heb geen flauw fhoe ik zou bevallen. Jij be- 'Delf hoe je het doet, zei de "wouw. A] die puftechnie- ken, die waren er rond de eeuw wisseling natuurlijk niet." Eva Vierkens is in de ogen van Frédérique Huydts een sterke persoonlijkheid. „Een flinke vrouw die in een benarde situatie terechtkomt. Hoogzwanger. Wordt met haar man overge plaatst naar het verre Lengkoed- joe. Heeft er problemen mee dat Dirk op expeditie wil. Natuurlijk kan ze zeggen: nee, je gaat niet. Daar zou ze haar leven lang spijt van hebben. Voor Eva is het be langrijk dat Dirk zijn eer kan redden. Maar ze weet: het kan misgaan. De uitdaging in deze rol is de dubbele laag. Het verdriet, het lange wachten, komt-ie nog terug? Steeds de hoop, het dappe re, de moedige vrouw in oorlogs tijd." Aardig Frédérique is zeer te spreken over het werken met Filipino's. „Het zijn ontzettend aardige mensen. Vaak te aardig. Dat je denkt: ik pak die stoel zélf wel. Mensen zijn zo onderdanig, verschrikke lijk lief. Vragen ze: How is your baby today, zeg ik: He is kicking. Dan liggen ze in een deuk." Stempel Voor In naam der Koningin was Huydts te zien in onder meer De Brug en Diamant. Maar vooral kreeg ze bekendheid als Annette in Goede Tijden, Slechte Tijden. „Dat was een enige tijd. Ik heb het ontzettend naar mijn zin ge had. Maar na een jaar vond ik het genoeg. Ik was uitgeleerd. Het is leuk om veel verschillende din gen te doen en niet ergens vijf jaar te blijven hangen. Het is niet makkelijk om daarna weer aan de bak te komen, want je bent toch het meisje uit Goede Tijden. Ik ben theater gaan doen. Dan slijt zo'n stempel vanzelf. Ik heb wel dat mensen zeggen: ik ken jou ergens van. Dan ga ik een beetje zieken. Zeg ik: ja, van het postkantoor. Dan zie je ze den ken." „De Brug, GTST, Puzzels, Dia mant. Het is leuk dat het zoveel verschillende dingen zijn. Het is ook niet te vergelijken. Mensen vragen ook: wat vond je leuker? Alles heeft zijn charme. Ik geniet enorm van op de Filipijnen draaien, de andere cultuur. Je maakt zoveel mee, je kijkt je ogen uit." Enig idee hoe je toekomst eruit ziet? „Geen flauw idee. Ais je vraagt: zou je niet eens naar het buiten land willen? Natuurlijk. Ik zou hartstikke graag in een Franse speelfilm mee willen spelen. Ik zou ook naar Amerika willen. Ik wil alles, maar je moet wel nuch ter blijven. Niemand zit op Frédérique Huydts te wachten. Nu geniet ik." 'In naam der koningin', Nederland 1,21.08 uur Frédérique Huydts: „Al die puftechnieken waren er vroeger natuurlijk niet. IB— FOTO andre sjouerman bliek, tot 'TV-M', uitsluitend voor volwassenen. Het voorstel is bij diverse groepen, die zeggen op te komen voor de belangen van het kind, slecht gevallen. Zij wil len een classificatiesysteem dat ouders direct vertelt of een pro gramma seks, geweld of grove taal bevat. De kritiek wordt ge deeld door de Federale Commis sie voor Communicatie, zeg maar de Amerikaanse Omroepraad. De televisiemaatschappijen zijn echter mordicus tegen elke aan scherping van hun plan. Het is dit voorstel of de rechter, heeft voor man Jack Valenti inmiddels aan gekondigd. Valenti, die de com missie voorzat die met het om streden systeem voor de dag is gekomen, bedoelt dat de net works niet zullen aarzelen om welk alternatief dan ook aan te vechten als in strijd met hun grondrechten. Het Amerikaanse Congres be sloot begin dit jaar dat ér een classificatiesysteem voor tv-pro- gramma's moet komen. Introduc tie daarvan vloeit weer voort uit een andere maatregel, namelijk de verplichte uitrusting van tv- toestellen met een zogenaamde V-chip, een elektronisch appa raatje dat programma's met een bepaalde code automatisch blok keert. Volgens de in februari jongstle den aangenomen Wet op de tele communicatie behoeft een classi ficatiesysteem het fiat van de Fe derale Commissie voor Commu nicatie. Slaagt de televisiewereld er niet in om voor 7 februari aan staande met een plan te komen dat de goedkeuring van de com missie weg kan dragen, dan moet die zelf aan de slag, zo gebiedt de wet.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 21