km I OS DE STEM 'Tasten in het duister' van EO een verrassend kerstverhaal Netwerk sterk staaltje van samenwerking Museumweekend in teken van wandelen 4Frank Sinatra zal nooit meer optreden Fons de Poel: 'Te grote organisatie berooft je van je hartstocht' Verbluffende dans bij Paul Selwyn Norton Rotterdamse Kunststichting gaat snijden en ontslaan m m m pE STEM New York (ap) - Frank Sinatra verkeert in 'zeer slechte gezond heid' en zal nooit meer optreden, heeft de New York Post ge meld. De krant beroept zich op een bron bij de familie van Si natra. „Het is nog slechts een kwestie van hoe lang hij zal leven Hij kan niet meer zingen", zo werd de bron geciteerd. Begin november lag Sinatra meer meldde dat alleen zijn kinderen dan een week in het ziekenhuis, zijn vrouw en enkele goede vrien volgens zijn woordvoerder met den op het feest kwamen, een beklemde zenuw. 01' Blue Vorige maand werd in Hobokei Eyes, of The Voice, zoals Sinatra de geboorteplaats van Sinatn ook wel genoemd wordt, vierde onder de rook van New York, onlangs in zijn huis in Beverly plaquette onthuld om beu Hills zijn 81e verjaardag. De Post eren. Rotterdam (anp) - De Rotterdamse Kunststichting (RKS) za vanaf 1 januari flink afslanken. Zeven van de ruim dertig per soneelsleden verliezen hun baan. Nog eens drie mensen worden overgeplaatst naar andere kunstinstellingen in Rotterdam, taken gaan eveneens naar deze instellingen. De stichting adviseert de gemeente Rotterdam over het kunst- en cul tuurbeleid en initieert ook veel projecten. Verder verstrekt de RKS per jaar ongeveer zeven mil joen gulden subsidie aan particu lieren en instellingen. Volgens de dit jaar aangetreden directeur R. de Haas is de RKS de laatste jaren te veel uitgedijd. „Het is een cyclus van telkens tien jaar. Eerst dijen we uit, dan keren we weer terug naar onze kerntaken." De Haas zet met name het mes in de projecten die de RKS zelf heeft opgezet. Die worden allemaal on dergebracht bij andere kunstinste- lingen. Zo neemt Zaal De Unie de thema's 'debat' en 'actuele muziek' over. De Unie valt nu nog onder de RKS, maar wordt verzelfstandigd. Het stimuleren van prersentaties van Rotterdamse beeldende kun stenaars gaat naar het Centrum Beeldende Kunst. Het Dunya Fes tival voor muziek uit derde we reldlanden, ook een eigen RKS- project, wordt eveneens afgesto ten. De subsidieverdeling aan verem gingen en particulieren komt ii handen van een apart bureau, dal de jaarlijks zeshonderd aanvrage! beoordeelt. Dat gebeurt nog we onder de directe verantwoorde lijkheid van directeur De Haas, De reorganisatie staat volgens De Haas los van de kritiek dat de RKS te zeer in zichzelf gekeerd en am gant zou zijn. Maar de terugkffl naar de kerntaken kan die kritiek volgens De Haas onbedoeld we weerleggen. De Haas: „De machinerie binnen de RKS was wat vastgelopen. Dal is een indruk die veel Roterd» mers hebben. Met name de subsi dieverstrekking zal duidelijke! verlopen. Er komt op de lange» termijn ook meer geld van de RE vrij voor subsidies. De winst dooi het afstoten van taken wordt o] korte termijn nog tenietgedaai door de wachtgeldregelingen." 0900 Kerstmis, een feest van lie 1 t/m 3 (tot 09.45) 1000 Huisje Boompje Beest 10.20) 12.30 Pique-nique (Frans voor beg 12.55 Strip en cartoontekenen, matie i; 00 Studio Sport 1900 Spreekuur. Thema: Politiek 1Se>4 PP: Uitzending GroenLinks 16.00 Journaal 16.08 De ark van stekeltje, kin< gramma 16.36 De Waltons, serie 17.23 Gospelclip. Videoclip 1 17.29 2Vandaag, actualiteiten n 17.30 en 18.00 Journaal Sportjournaal en vanaf Hoofdpunten uit het niet volgd door het weer 18.59 Het pakhuis, serie over vr laars 19.39 Radar, consumentenrubriek 20.13 Cor Co, muziek met Maro to, Giorgio Conté, Caecili Margriet Eshuijs en The Kir gers 21.10 Taptoe Ahoy'96 22.04 Tasten in het duister, serie 22.39 Eindelijk thuis: Henri N portret hoogleraar Henri N die onlangs overleed 23.15 Studio NOS (tot 23.55) NEDERLAND 3 12.00 Journaal 12.07 MiddagEditie, actueel mag 13.00 Journaal 13.08 Veldpost 13.38 Per seconde wijzer 14.03 Reiziger in muziek 15.03 De grenzeloze liefde 16.00 Journaal 16.05 De plantage 17.02 Heartbreak High, jeugdseri 17.52 PP: Uitzending PvdA 18.00 Villa Achterwerk, kindermj BELGIË FRANS 1 12.45 Nieuws (tot 13.15) 162 Schwarzwaldklinik, serie 17.30 T Guy, misdaadserie 18.30 Régio 18.50 Cartes sur table, magazine 1 quotidien des sports 19.30 Nieuw Little Buddha, Frans/Engelse speel 1993. Aansl. discussie over Oostersi fieën 23.55 Nieuws BELGIË FRANS 2 Een jaar lang troffen ze elkaar in het tuinhuis van NCRV-verslaggever Aart Zeeman. Vaak tot diep in de nacht met een borrel op tafel. Toen werd de knoop doorge hakt. Hier en Nu, Brand punt en Televizier gingen samen in Netwerk, zes dagen per week. Amper drie maanden later is Netwerk de meest geci teerde actualiteitenru briek. En nog uitstekend bekeken ook. Een ge sprek met Fons de Poel. Door Anja van den Akker „Je kunt veilige en onveilige telev isie maken. Netwerk maakt onvei lige tv", trapt Fons de Poel brutaal af. „Netwerk balanceert regelma tig op de rand van de emotie. Niet altijd het standaard-interview in de studio. Het aantal deskundigen wordt uitermate beperkt. Omdat officiële woordvoerders vaak als zware bakstenen in een verhaal hangen, slechts bij wijze van jour nalistieke legitimatie. Dat soort televisie wordt verschrikkelijk veel gemaakt. Helaas." De redacties van de drie actuali teitenrubrieken zijn bewust niet op één hoop gegooid. „Er is geko zen voor het model van gescheiden redacties die uiterst nauw samen werken. Persoonlijk houd ik erg van kleine, chauvinistische teams die samen naar een uitzendtijdstip toewerken. Goede televisie moet het hebben van korte, nijdige groepsprocessen. Hoe groter de or ganisatie, hoe meer je van je harts tocht wordt beroofd." „Over het algemeen ben ik heel positief. Vergeleken met vroeger volgen we. samen het nieuws 200 procent beter. De Dutroux-affaire, de Bolkestein-zaak en de verkie zingen in Bosnië, er is steeds een grote saamhorigheid aan de dag gelegd. In dit stadium kijk ik naar de winst, niet naar de minpunten. Daar is het nog te vroeg voor. Dat er onderlinge accentverschillen zijn, vind ik niet zo erg. Belang rijkste is dat we het nieuws nu zes dagen per week continu kunnen volgen." Met voldoening kijkt hij terug op de gezamenlijke verslaggeving rond de Dakota-ramp. „Hoewel dat niet eens de sterkste uitzen ding was, omdat je in alle haast al lerlei deskundigen in de studio uit nodigt, die evenmin weten hoe het zit. En die ga je dan ook nog eens als een sinaasappel uitwringen." Na het nieuws Over het uitzendtijdstip van Net werk is lang nagedacht. Vlak na het journaal, of liever eerst een co medy? Het werd uiteindelijk pal na het nieuws, wat een moedige keuze was. Omdat 'kenners' tot dan toe altijd hadden beweerd dat de doorsnee kijker na het journaal eerst even moet uitpuffen en dan pas weer zwaardere kost wil. Die veronderstelling klopt niet. Netwerk scoort met bijna een mil joen kijkers per keer boven ver wachting. Vandaar dat er vervol gens weer andere 'kenners' zijn opgestaan die plotseling menen dat Netwerk 'uiteraard profiteert' van het NOS Journaal. De Poel: „Over dat tijdstip na het journaal was ik optimistischer dan de anderen. Dat het zó gunstig zou uitpakken had ik ook niet gedacht. Ik hield ernstig rekening met te ruggang van de kijkcijfers." De naam Netwerk kostte heel wat minder hoofdbrekens. Netwerk, drie rubrieken op één net, verbon den met het achterland. „Je kunt er allerlei laagjes onder beden ken." Het rijtje positieve gevoelens van De Poel is nog niet compleet. Hij toont zich ook zeer ingenomen met de intro van Netwerk. „In Enge land hebben we buitengewoon sjieke muziek laten maken. Daar op is een vormgeving gelegd die verraadt wat Netwerk moet zijn: toegankelijk, dichtbij de mensen. De kleur rood staat voor warm, in tegenstelling tot dat koude blauw destijds van Veronica's Nieuws lijn. De kijker valt bij ons in een warm bad. In zijn onderbewust zijn voelt hij dat aan. Netwerk: primair, chique en krachtig. Niet voor één gat te vangen. Zoiets." Is Netwerk het toonbeeld van sa menwerking, zoals staatssecreta ris Nuis die graag wil? De Poel: „Met dat verschil dat Net werk niks te maken heeft met een gedwongen samengaan. Het idee is ontstaan op de werkvloer. Vanuit de gedachte dat je het niet kunt permitteren om maar één of twee keer per week met een actualitei tenrubriek te komen. Bij een cen traal aangestuurde nationale om roep, waarover weieens wordt ge sproken, krijg je een ander soort programma's. Daar ben ik heilig van overtuigd. Ik denk dat je in een NOS-sfeer een ander product maakt. Kijk naar Nova, met alle respect voor dat programma. Het is een hele goede rubriek. Maar toen Vara's Achter Bet Nieuws op Nederland 3 samenging met NOS-Laat, kreeg de NOS-sfeer toch de overhand. Een dosis esprit van Achter Het Nieuws is verloren gegaan. Nova legt het accent op de achtergronden bij het nieuws, Net werk doet meer aan verslaggeving. Dat heeft ook te maken met ons tijdstip: in het hart van de avond. Zelf maak ik liever Netwerk dan Nova. Ik verheug mij nooit zo op interviews." Krediet „Met een nieuw programma moet je krediet opbouwen", beseft hij. „Je moet eerst welkom worden. Dan ga je vijlen en slijpen. Daar komen we nu langzaam aan toe. Medio januari denken we verder Fons de Poel: Goede televisie moet het hebben van korte, nijdige groepsprocessen.foto dijkstra over de toon van Netwerk. We gaan meer investeren in de poli tieke verslaggeving. Nee, geen soort Den Haag Vandaag, want dat is er al. Iemand langer volgen in een portret, voortdurend ther- mometeren, die kant moet het op. In die zin zal Netwerk meer in het gezag van het programma investe ren." "Ik denk dat wij langzamerhand een wat rustiger toon zullen aan slaan." Fons de Poel incluis? Hij grijnst. „Ik weet dat ik het imago heb van iemand die zijn onderwerpen een beetje op- klooit. Een beetje angry young man-achtig. Je kunt bijvoor beeld aankondigen: 'En dan nu aandacht voor het businessplan van Sport7'. Je kunt ook zeggen: 'We hebben de hand gelegd op het businessplan van SportV'. Paul Witteman zei pas tegen mij: 'De Nederlanders weten nu wel dat je een intelligente jon gen bent, waarom doe je het dan zo?' Ik zit daar met de nodige spirit te presenteren, geloof ik. Omdat ik het leuk vind. En al helemaal als ik bepaalde onder werpen kan aankondigen die scherp worden neergezet. Waar ik trots op ben. Ik geloof niet dat ik het imago heb van ie mand die rustig zijn oor te luis teren legt." NEDERLAND 1 00 Journaal 0j Tekenfilmfestival 0729 Ontbijt-TV ö900 Journaal „905 Get the Picture (herh) „9 34 (TT) Ook dat nog (herh) 1„ 19 (RKKJKRO) Kruispunt (herh 10.57 ER, serie (herh, tot 11.41) i;10 Passie voor wijnen, report rie (herh) 15.22 Kookgek (herh) 1539 'n Goeiedag met Jos Brink 16 31 Cosby Show, comedy 17,00 Alles kits met Bamboo Bear Quatro 17.54 Roseanne, comedy 1624 Get the picture, quiz 1653 Willem Wever 1924 Waku waku, spelletje 20.00 Journaal 20.25 Netwerk, actualiteitenrubrie 21.00 Weerovenicht 21.08 Taxi 22.04 Paradijsvogels, serie over derlijke mensen 22.35 Een koninklijk gezelschap mentaire-serie 23.17 Miniatuur 2326 Murder One* rechtbankser 00.12) NEDERLAND 2 Door Simone Lensink De Evangelische Omroep had eigen lijk geen plannen om dit jaar rond de feestdagen een speciaal kerstver haal uit te zenden. Maar toen produ cent Cees Morsch bij de omroep aan klopte met de synopsis voor de reeks 'Tasten in het Duister', was de be slissing snel genomen. „Dit is zo'n ontzettend mooi verhaal. Dat konden we niet laten liggen. We be schouwen het als een hele leuke verras sing", zegt EO's hoofd drama Natasja Visser over de serie Tasten in het duis ter, die maandagavond begint. Cynthia Abma speelt de hoofdrol in het aangrijpende vijfdelige psychologische drama, waarin verder rollen zijn wegge legd voor onder anderen Kees Brusse, Michael van Buuren, Hidde Maas en El- lis van den Brink. Abma kruipt in de huid van Nora ten Have, een jonge pers fotografe die een gelukkige jeugd achter zich heeft. Na het fotograferen van een zwaar auto-ongeluk krijgt ze echter steeds flarden van beelden van een brandende auto en kinderhanden die haar uit het wrak duwen. Nora probeert bij haar ouders ophelde ring te krijgen over deze vreemde herin neringen, maar zij zwijgen. Ze zoekt op de redactie van de krant in dossiers en archieven naar de waarheid. Stukje bij beetje wordt de puzzel compleet. Ze wordt in haar speurtocht bijgestaan door haar schrijvende collega Hans (Mi chael van Buuren) en tussen dit tweetal bloeit langzaam maar zeker een prille liefde. Samen komen ze tot de ontdek king dat Nora is geadopteerd toen ze drie was en die ontdekking slaat de bo dem weg onder haar bestaan. Ineens gaan vragen als 'Wie ben ik?' en 'Waar kom ik vandaan?' een belangrijke rol spelen in haar leven. Nora (Cynthia Abma) en haar moeder (Ellis van den Brink) in de nieuwe serie 'Tasten in het duister'. foto eo Natasja Visser: „Wat voor ons de door slag heeft gegeven om deze serie te gaan uitzenden, is dat het verhaal zo herken baar is. Het staat niet ver van de kijker. Iedereen kan zich in deze geschiedenis inleven. Wij zijn altijd op zoek naar ver halen waarin de EO-identiteit te her kennen is, maar die vérder 'dood-nor maal' zijn, acceptabel dus voor een groot publiek. De schok die iemand ervaart als hij ontdekt dat hij niet hoort bij het gezin waarin hij is opgegroeid, is heel algemeen. Als er zoiets met je gebeurt, borrelen er allerlei vragen op. Waar heb ik dit aan te danken? Is het mijn lot, was het God? Daarom zijn dit onderwerpen die wij graag aansnijden." De EO werkte voor dit project voor het eerst samen met Case AV en TV, het be drijf van Cees Morsch. Visser: „Die sa menwerking is uitstekend verlopen. De omroep heeft een behoorlijke stem ge had in alle beslissingen. De producent kwam telkens met voorstellen, bijvoor beeld voor acteurs, en de keuze was ver volgens aan ons. Dat was een hele pret tige manier van werken." Voor de rol van Nora ten Have was de keuze aanvankelijk gevallen op Jip Wijngaarden. Het probleem was echter dat er geen actrice te vinden was die de rol van haar moeder zou kunnen spelen. Visser: „Jip heeft een heel eigen gezicht en we wilden toch wel dat moeder en dochter enigszins op elkaar zouden lij ken. We hebben Jip zelf nog gevraagd of zij iemand wist voor die rol, maar tot haar grote spijt kon zij ons ook niet ver der helpen." Uitstraling De producent kwam vervolgens met het idee om Cynthia Abma te benaderen, maar de EO was daar aanvankelijk nog al huiverig voor. Visser: „Ik was scep tisch omdat ik me afvroeg of zij de zwa re scènes in dit verhaal wel zou aankun nen. We hébben haar daarom een hele moeilijke screentest laten doen en toen was ik overtuigd. Ik had de scènes die ze tijdens die test moest spelen zelf uitge kozen en die deed ze zo goed. Cynthia heeft precies de juiste uitstraling. En bovendien een vrij neutraal, Nederlands gezicht. Het was niet moeilijk om daar Ellis van den Brink bij te vinden." Het was aanvankelijk de bedoeling om de reeks vijf avonden achter elkaar, vlak voor Kerstmis op het scherm te brengen. Maar omdat de Tros haar zendtijd op vrijdagavond in verband met al ge plande programma's niet kon ruilen met de EO, is de reeks nu verspreid over twee weken te zien. Maandagavond wordt het eerste deel uitgezonden, za terdag het tweede en de overige drie vol gen op 23, 24 en 25 december. Visser: „Het Nederlandse publiek kijkt iedere avond weer naar 'Goede Tijden', dus wij verwachten dat ze die frequentie ook bij deze mooie serie wel volhouden. Veel mensen zijn in deze periode 's avonds lekker thuis. En de avonden zijn lang, dus er is alle tijd om zo'n verhaal te volgen. 'Tasten in het duister', Nederland 2, 22.04 uur MAANDAG 16 DECEMBER 1996 A7 Amsterdam (anp) - Het Nationaal Museumweekend staat volgen jaar in het teken van wandelen. Het tweedaagse evenement op i en 13 april is daarom omgedoopt in Museumwandel weekend. Tijdens het jaarlijkse Museum weekend zijn ongeveer 450 musea gratis of tegen gereduceerd tarief toegankelijk. De instellingen orga niseren ook extra activiteiten. Vo rig jaar trok het weekeinde 750.000 mensen. Tijdens de wandeleditie zijn hon derd routes verkrijgbaar, waar tweehonderd musea bij zijn be trokken, aldus C. Keijzer van de Stichting Museum Jaarkaart. De routes liggen vooral in de stad De belangstelling voor het Mc seumweekend loopt terug. In 19} trok het nog 800.000 mensen, hf jaar daarvoor waren het a 950.000. De lagere opkomst dj jaar had te maken met het mooie weer, waardoor mensen liever bui ten het museum bleven. Met he thema van volgend jaar valt it museumbezoek te combineren me een wandeling in de openlucht 16.05 lei Bla bla 17.05 Atletiek E country 17.35 Foot mondial 18.01 Jla 19.00 Du bout des ailes, i 19.30 Nieuws 20.10 Little Frans/Engelse speelfilm uit 1993 Nieuws 22.55 Javas (h) 23.05 L weekmagazine 23.35 Reflets du I me 00.05 Personal Upgrade (tot 0( DUITSLAND 1 65.30 Morgenmagazin, ontbijtt 69.00 Heute 09.03 ML Mona Lisa, ne voor vrouwen 09.45 Kneippen Gesundheit 10.00 Heute 10.03 Vi 9el 10.45 Recht in Deutschland: A "echt ist, juridische tips 11.00 11.04 Melodiën für Millionen 12. seschau 13.00 Mittagsmagazin me 13-45 Wirtschafts-Telegramm gesschau 14.03 Resurrezione, 15.45 Cartoons im Ersten, tek 6.00 Tagesschau 16.03 Fliege, t; "00 Tagesschau 17.10 Brisant, wdmagazine 17.55 Verbotene L 18.25 Marienhof, serie 18.54 Jen Wind, serie 20.00 Tagesscha 'ere vor der Kamera, serie natu mentaires 21.00 Report, magazin ™ei Manner und die Frauen, seri 'agesthemen 23.00 Tatort, pol °.35 Nachtmagazin 00.55 Wher "«bloom, speelfilm 02.30 Nachtr DUITSLAND 2 05.30 Zie Duitsland 1.13.45 Gesu medisch magazine 14.10 Wie We n auf die Erde kam, poppenseri ew Adventures of Black Beauty, j 5 T^eos Geburtstagsecké «endrin, milieumagazine 15.0 e*urnaal 15.10 Pinocchio, te' le 15.35 Dalli Dalli, spelletji 16in 16,05 TeleRita, mediam Holeben wie gedruckt, si te 6 ü7'15 Abendmagazin 17.« misdaadserie 19.00 Heute 19.1 te Mie'1® Auslanc,sjournal21. On,- 5 Tbe Blues Brothers, s 4.' Heute nacht met filmtip Com„P°SFilm' rubriek 01.10 Nach' nentk""5'Jacc|ues Offenbach hac theater in Parijs en zorgde v tocraat rk6 opere,te- Daarbij vi "aat Charles de Morny, die 01 Ongewone dans door de groep van Paul Selwyn Norton bij de muziek van Fred Frith. foto robert benscho Van onze kunstredactie Begin dit jaar maakte choreograaf Paul Selwyn Norton choreografie voor de Batsheva Dance Company in Tel Aviv o] nieuw gecomponeerde muziek van de Britse componist "°n jazz-improvisatiemuziek en gitarist Fred Frith. getrokken door een arm dkc plots vandoor gaat of krijgen verwachts een klap. Bij het een overdonderend ingewikkelde Het werk vormde de basis voor de nieuwe avondvullende voorstel ling The Rogue Tool die tijdens het Haagse CaDance Festival in première ging. Op woensdag 18 december is deze dansvoorstel ling met concert door het Asko Ensemble in het Bredase Chassé Theater. Na het provocerende Pork waarin de menselijke anatomie op z'n kop werd gezet, gaat het nu veel meer om de esthetiek. De vijf dansers zijn verwikkeld in een stroom van absurde bewegingen in een complex en veelgelaagd ge heel, dat verbluffend oogt. Dansers balanceren op hun hielen met hun kont naar achteren en het hoofd scheef. Ze worden mee- vondsten, gegoten in een gi neerde structuur en uitgevoe^ door een eigenzinnig en vreff soortig gezelschap. Het muziekstuk dat Fred W oorspronkelijk maakte voor Rogue Tool bleek ongeschikt v het ballet en wordt nu voor gaande aan de dans door het Asko Ensemble. Bij choreografie wordt de muzia A bruikt die hij maakte voor ne raëlische gezelschap. 'The Rogue Tool', woensdag december in Chassé Theater

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 10