km I OS
DE STEM
'Tasten in het duister' van EO
een verrassend kerstverhaal
Netwerk sterk
staaltje van
samenwerking
Museumweekend in
teken van wandelen
4Frank Sinatra zal
nooit meer optreden
Fons de Poel: 'Te grote organisatie berooft je van je hartstocht'
Verbluffende dans bij
Paul Selwyn Norton
Rotterdamse Kunststichting
gaat snijden en ontslaan
m m m
pE STEM
New York (ap) - Frank Sinatra verkeert in 'zeer slechte gezond
heid' en zal nooit meer optreden, heeft de New York Post ge
meld. De krant beroept zich op een bron bij de familie van Si
natra. „Het is nog slechts een kwestie van hoe lang hij zal leven
Hij kan niet meer zingen", zo werd de bron geciteerd.
Begin november lag Sinatra meer meldde dat alleen zijn kinderen
dan een week in het ziekenhuis, zijn vrouw en enkele goede vrien
volgens zijn woordvoerder met den op het feest kwamen,
een beklemde zenuw. 01' Blue Vorige maand werd in Hobokei
Eyes, of The Voice, zoals Sinatra de geboorteplaats van Sinatn
ook wel genoemd wordt, vierde onder de rook van New York,
onlangs in zijn huis in Beverly plaquette onthuld om beu
Hills zijn 81e verjaardag. De Post eren.
Rotterdam (anp) - De Rotterdamse Kunststichting (RKS) za
vanaf 1 januari flink afslanken. Zeven van de ruim dertig per
soneelsleden verliezen hun baan. Nog eens drie mensen worden
overgeplaatst naar andere kunstinstellingen in Rotterdam,
taken gaan eveneens naar deze instellingen.
De stichting adviseert de gemeente
Rotterdam over het kunst- en cul
tuurbeleid en initieert ook veel
projecten. Verder verstrekt de
RKS per jaar ongeveer zeven mil
joen gulden subsidie aan particu
lieren en instellingen.
Volgens de dit jaar aangetreden
directeur R. de Haas is de RKS de
laatste jaren te veel uitgedijd. „Het
is een cyclus van telkens tien jaar.
Eerst dijen we uit, dan keren we
weer terug naar onze kerntaken."
De Haas zet met name het mes in
de projecten die de RKS zelf heeft
opgezet. Die worden allemaal on
dergebracht bij andere kunstinste-
lingen. Zo neemt Zaal De Unie de
thema's 'debat' en 'actuele muziek'
over. De Unie valt nu nog onder de
RKS, maar wordt verzelfstandigd.
Het stimuleren van prersentaties
van Rotterdamse beeldende kun
stenaars gaat naar het Centrum
Beeldende Kunst. Het Dunya Fes
tival voor muziek uit derde we
reldlanden, ook een eigen RKS-
project, wordt eveneens afgesto
ten.
De subsidieverdeling aan verem
gingen en particulieren komt ii
handen van een apart bureau, dal
de jaarlijks zeshonderd aanvrage!
beoordeelt. Dat gebeurt nog we
onder de directe verantwoorde
lijkheid van directeur De Haas,
De reorganisatie staat volgens De
Haas los van de kritiek dat de RKS
te zeer in zichzelf gekeerd en am
gant zou zijn. Maar de terugkffl
naar de kerntaken kan die kritiek
volgens De Haas onbedoeld we
weerleggen.
De Haas: „De machinerie binnen
de RKS was wat vastgelopen. Dal
is een indruk die veel Roterd»
mers hebben. Met name de subsi
dieverstrekking zal duidelijke!
verlopen. Er komt op de lange»
termijn ook meer geld van de RE
vrij voor subsidies. De winst dooi
het afstoten van taken wordt o]
korte termijn nog tenietgedaai
door de wachtgeldregelingen."
0900 Kerstmis, een feest van lie
1 t/m 3 (tot 09.45)
1000 Huisje Boompje Beest
10.20)
12.30 Pique-nique (Frans voor beg
12.55 Strip en cartoontekenen,
matie
i; 00 Studio Sport
1900 Spreekuur. Thema: Politiek
1Se>4 PP: Uitzending GroenLinks
16.00 Journaal
16.08 De ark van stekeltje, kin<
gramma
16.36 De Waltons, serie
17.23 Gospelclip. Videoclip 1
17.29 2Vandaag, actualiteiten n
17.30 en 18.00 Journaal
Sportjournaal en vanaf
Hoofdpunten uit het niet
volgd door het weer
18.59 Het pakhuis, serie over vr
laars
19.39 Radar, consumentenrubriek
20.13 Cor Co, muziek met Maro
to, Giorgio Conté, Caecili
Margriet Eshuijs en The Kir
gers
21.10 Taptoe Ahoy'96
22.04 Tasten in het duister, serie
22.39 Eindelijk thuis: Henri N
portret hoogleraar Henri N
die onlangs overleed
23.15 Studio NOS (tot 23.55)
NEDERLAND 3
12.00 Journaal
12.07 MiddagEditie, actueel mag
13.00 Journaal
13.08 Veldpost
13.38 Per seconde wijzer
14.03 Reiziger in muziek
15.03 De grenzeloze liefde
16.00 Journaal
16.05 De plantage
17.02 Heartbreak High, jeugdseri
17.52 PP: Uitzending PvdA
18.00 Villa Achterwerk, kindermj
BELGIË FRANS 1
12.45 Nieuws (tot 13.15) 162
Schwarzwaldklinik, serie 17.30 T
Guy, misdaadserie 18.30 Régio
18.50 Cartes sur table, magazine 1
quotidien des sports 19.30 Nieuw
Little Buddha, Frans/Engelse speel
1993. Aansl. discussie over Oostersi
fieën 23.55 Nieuws
BELGIË FRANS 2
Een jaar lang troffen ze
elkaar in het tuinhuis
van NCRV-verslaggever
Aart Zeeman. Vaak tot
diep in de nacht met een
borrel op tafel. Toen
werd de knoop doorge
hakt. Hier en Nu, Brand
punt en Televizier gingen
samen in Netwerk, zes
dagen per week. Amper
drie maanden later is
Netwerk de meest geci
teerde actualiteitenru
briek. En nog uitstekend
bekeken ook. Een ge
sprek met Fons de Poel.
Door Anja van den Akker
„Je kunt veilige en onveilige telev
isie maken. Netwerk maakt onvei
lige tv", trapt Fons de Poel brutaal
af. „Netwerk balanceert regelma
tig op de rand van de emotie. Niet
altijd het standaard-interview in
de studio. Het aantal deskundigen
wordt uitermate beperkt. Omdat
officiële woordvoerders vaak als
zware bakstenen in een verhaal
hangen, slechts bij wijze van jour
nalistieke legitimatie. Dat soort
televisie wordt verschrikkelijk
veel gemaakt. Helaas."
De redacties van de drie actuali
teitenrubrieken zijn bewust niet
op één hoop gegooid. „Er is geko
zen voor het model van gescheiden
redacties die uiterst nauw samen
werken. Persoonlijk houd ik erg
van kleine, chauvinistische teams
die samen naar een uitzendtijdstip
toewerken. Goede televisie moet
het hebben van korte, nijdige
groepsprocessen. Hoe groter de or
ganisatie, hoe meer je van je harts
tocht wordt beroofd."
„Over het algemeen ben ik heel
positief. Vergeleken met vroeger
volgen we. samen het nieuws 200
procent beter. De Dutroux-affaire,
de Bolkestein-zaak en de verkie
zingen in Bosnië, er is steeds een
grote saamhorigheid aan de dag
gelegd. In dit stadium kijk ik naar
de winst, niet naar de minpunten.
Daar is het nog te vroeg voor. Dat
er onderlinge accentverschillen
zijn, vind ik niet zo erg. Belang
rijkste is dat we het nieuws nu zes
dagen per week continu kunnen
volgen."
Met voldoening kijkt hij terug op
de gezamenlijke verslaggeving
rond de Dakota-ramp. „Hoewel
dat niet eens de sterkste uitzen
ding was, omdat je in alle haast al
lerlei deskundigen in de studio uit
nodigt, die evenmin weten hoe het
zit. En die ga je dan ook nog eens
als een sinaasappel uitwringen."
Na het nieuws
Over het uitzendtijdstip van Net
werk is lang nagedacht. Vlak na
het journaal, of liever eerst een co
medy? Het werd uiteindelijk pal
na het nieuws, wat een moedige
keuze was. Omdat 'kenners' tot
dan toe altijd hadden beweerd dat
de doorsnee kijker na het journaal
eerst even moet uitpuffen en dan
pas weer zwaardere kost wil.
Die veronderstelling klopt niet.
Netwerk scoort met bijna een mil
joen kijkers per keer boven ver
wachting. Vandaar dat er vervol
gens weer andere 'kenners' zijn
opgestaan die plotseling menen
dat Netwerk 'uiteraard profiteert'
van het NOS Journaal.
De Poel: „Over dat tijdstip na het
journaal was ik optimistischer dan
de anderen. Dat het zó gunstig zou
uitpakken had ik ook niet gedacht.
Ik hield ernstig rekening met te
ruggang van de kijkcijfers."
De naam Netwerk kostte heel wat
minder hoofdbrekens. Netwerk,
drie rubrieken op één net, verbon
den met het achterland. „Je kunt
er allerlei laagjes onder beden
ken."
Het rijtje positieve gevoelens van
De Poel is nog niet compleet. Hij
toont zich ook zeer ingenomen met
de intro van Netwerk. „In Enge
land hebben we buitengewoon
sjieke muziek laten maken. Daar
op is een vormgeving gelegd die
verraadt wat Netwerk moet zijn:
toegankelijk, dichtbij de mensen.
De kleur rood staat voor warm, in
tegenstelling tot dat koude blauw
destijds van Veronica's Nieuws
lijn. De kijker valt bij ons in een
warm bad. In zijn onderbewust
zijn voelt hij dat aan. Netwerk:
primair, chique en krachtig. Niet
voor één gat te vangen. Zoiets."
Is Netwerk het toonbeeld van sa
menwerking, zoals staatssecreta
ris Nuis die graag wil?
De Poel: „Met dat verschil dat Net
werk niks te maken heeft met een
gedwongen samengaan. Het idee is
ontstaan op de werkvloer. Vanuit
de gedachte dat je het niet kunt
permitteren om maar één of twee
keer per week met een actualitei
tenrubriek te komen. Bij een cen
traal aangestuurde nationale om
roep, waarover weieens wordt ge
sproken, krijg je een ander soort
programma's. Daar ben ik heilig
van overtuigd. Ik denk dat je in
een NOS-sfeer een ander product
maakt. Kijk naar Nova, met alle
respect voor dat programma. Het
is een hele goede rubriek. Maar
toen Vara's Achter Bet Nieuws op
Nederland 3 samenging met
NOS-Laat, kreeg de NOS-sfeer
toch de overhand. Een dosis esprit
van Achter Het Nieuws is verloren
gegaan. Nova legt het accent op de
achtergronden bij het nieuws, Net
werk doet meer aan verslaggeving.
Dat heeft ook te maken met ons
tijdstip: in het hart van de avond.
Zelf maak ik liever Netwerk dan
Nova. Ik verheug mij nooit zo op
interviews."
Krediet
„Met een nieuw programma moet
je krediet opbouwen", beseft hij.
„Je moet eerst welkom worden.
Dan ga je vijlen en slijpen. Daar
komen we nu langzaam aan toe.
Medio januari denken we verder
Fons de Poel: Goede televisie moet het hebben van korte, nijdige groepsprocessen.foto dijkstra
over de toon van Netwerk. We
gaan meer investeren in de poli
tieke verslaggeving. Nee, geen
soort Den Haag Vandaag, want
dat is er al. Iemand langer volgen
in een portret, voortdurend ther-
mometeren, die kant moet het op.
In die zin zal Netwerk meer in het
gezag van het programma investe
ren."
"Ik denk dat wij langzamerhand
een wat rustiger toon zullen aan
slaan."
Fons de Poel incluis?
Hij grijnst. „Ik weet dat ik het
imago heb van iemand die zijn
onderwerpen een beetje op-
klooit. Een beetje angry young
man-achtig. Je kunt bijvoor
beeld aankondigen: 'En dan nu
aandacht voor het businessplan
van Sport7'. Je kunt ook zeggen:
'We hebben de hand gelegd op
het businessplan van SportV'.
Paul Witteman zei pas tegen
mij: 'De Nederlanders weten nu
wel dat je een intelligente jon
gen bent, waarom doe je het dan
zo?' Ik zit daar met de nodige
spirit te presenteren, geloof ik.
Omdat ik het leuk vind. En al
helemaal als ik bepaalde onder
werpen kan aankondigen die
scherp worden neergezet. Waar
ik trots op ben. Ik geloof niet
dat ik het imago heb van ie
mand die rustig zijn oor te luis
teren legt."
NEDERLAND 1
00 Journaal
0j Tekenfilmfestival
0729 Ontbijt-TV
ö900 Journaal
„905 Get the Picture (herh)
„9 34 (TT) Ook dat nog (herh)
1„ 19 (RKKJKRO) Kruispunt (herh
10.57 ER, serie (herh, tot 11.41)
i;10 Passie voor wijnen, report
rie (herh)
15.22 Kookgek (herh)
1539 'n Goeiedag met Jos Brink
16 31 Cosby Show, comedy
17,00 Alles kits met Bamboo Bear
Quatro
17.54 Roseanne, comedy
1624 Get the picture, quiz
1653 Willem Wever
1924 Waku waku, spelletje
20.00 Journaal
20.25 Netwerk, actualiteitenrubrie
21.00 Weerovenicht
21.08 Taxi
22.04 Paradijsvogels, serie over
derlijke mensen
22.35 Een koninklijk gezelschap
mentaire-serie
23.17 Miniatuur
2326 Murder One* rechtbankser
00.12)
NEDERLAND 2
Door Simone Lensink
De Evangelische Omroep had eigen
lijk geen plannen om dit jaar rond
de feestdagen een speciaal kerstver
haal uit te zenden. Maar toen produ
cent Cees Morsch bij de omroep aan
klopte met de synopsis voor de reeks
'Tasten in het Duister', was de be
slissing snel genomen.
„Dit is zo'n ontzettend mooi verhaal.
Dat konden we niet laten liggen. We be
schouwen het als een hele leuke verras
sing", zegt EO's hoofd drama Natasja
Visser over de serie Tasten in het duis
ter, die maandagavond begint.
Cynthia Abma speelt de hoofdrol in het
aangrijpende vijfdelige psychologische
drama, waarin verder rollen zijn wegge
legd voor onder anderen Kees Brusse,
Michael van Buuren, Hidde Maas en El-
lis van den Brink. Abma kruipt in de
huid van Nora ten Have, een jonge pers
fotografe die een gelukkige jeugd achter
zich heeft. Na het fotograferen van een
zwaar auto-ongeluk krijgt ze echter
steeds flarden van beelden van een
brandende auto en kinderhanden die
haar uit het wrak duwen.
Nora probeert bij haar ouders ophelde
ring te krijgen over deze vreemde herin
neringen, maar zij zwijgen. Ze zoekt op
de redactie van de krant in dossiers en
archieven naar de waarheid. Stukje bij
beetje wordt de puzzel compleet. Ze
wordt in haar speurtocht bijgestaan
door haar schrijvende collega Hans (Mi
chael van Buuren) en tussen dit tweetal
bloeit langzaam maar zeker een prille
liefde. Samen komen ze tot de ontdek
king dat Nora is geadopteerd toen ze
drie was en die ontdekking slaat de bo
dem weg onder haar bestaan. Ineens
gaan vragen als 'Wie ben ik?' en 'Waar
kom ik vandaan?' een belangrijke rol
spelen in haar leven.
Nora (Cynthia Abma) en haar moeder (Ellis van den Brink) in de nieuwe serie 'Tasten in het duister'. foto eo
Natasja Visser: „Wat voor ons de door
slag heeft gegeven om deze serie te gaan
uitzenden, is dat het verhaal zo herken
baar is. Het staat niet ver van de kijker.
Iedereen kan zich in deze geschiedenis
inleven. Wij zijn altijd op zoek naar ver
halen waarin de EO-identiteit te her
kennen is, maar die vérder 'dood-nor
maal' zijn, acceptabel dus voor een groot
publiek. De schok die iemand ervaart
als hij ontdekt dat hij niet hoort bij het
gezin waarin hij is opgegroeid, is heel
algemeen. Als er zoiets met je gebeurt,
borrelen er allerlei vragen op. Waar heb
ik dit aan te danken? Is het mijn lot, was
het God? Daarom zijn dit onderwerpen
die wij graag aansnijden."
De EO werkte voor dit project voor het
eerst samen met Case AV en TV, het be
drijf van Cees Morsch. Visser: „Die sa
menwerking is uitstekend verlopen. De
omroep heeft een behoorlijke stem ge
had in alle beslissingen. De producent
kwam telkens met voorstellen, bijvoor
beeld voor acteurs, en de keuze was ver
volgens aan ons. Dat was een hele pret
tige manier van werken."
Voor de rol van Nora ten Have was de
keuze aanvankelijk gevallen op Jip
Wijngaarden. Het probleem was echter
dat er geen actrice te vinden was die de
rol van haar moeder zou kunnen spelen.
Visser: „Jip heeft een heel eigen gezicht
en we wilden toch wel dat moeder en
dochter enigszins op elkaar zouden lij
ken. We hebben Jip zelf nog gevraagd of
zij iemand wist voor die rol, maar tot
haar grote spijt kon zij ons ook niet ver
der helpen."
Uitstraling
De producent kwam vervolgens met het
idee om Cynthia Abma te benaderen,
maar de EO was daar aanvankelijk nog
al huiverig voor. Visser: „Ik was scep
tisch omdat ik me afvroeg of zij de zwa
re scènes in dit verhaal wel zou aankun
nen. We hébben haar daarom een hele
moeilijke screentest laten doen en toen
was ik overtuigd. Ik had de scènes die ze
tijdens die test moest spelen zelf uitge
kozen en die deed ze zo goed. Cynthia
heeft precies de juiste uitstraling. En
bovendien een vrij neutraal, Nederlands
gezicht. Het was niet moeilijk om daar
Ellis van den Brink bij te vinden."
Het was aanvankelijk de bedoeling om
de reeks vijf avonden achter elkaar, vlak
voor Kerstmis op het scherm te brengen.
Maar omdat de Tros haar zendtijd op
vrijdagavond in verband met al ge
plande programma's niet kon ruilen met
de EO, is de reeks nu verspreid over
twee weken te zien. Maandagavond
wordt het eerste deel uitgezonden, za
terdag het tweede en de overige drie vol
gen op 23, 24 en 25 december.
Visser: „Het Nederlandse publiek kijkt
iedere avond weer naar 'Goede Tijden',
dus wij verwachten dat ze die frequentie
ook bij deze mooie serie wel volhouden.
Veel mensen zijn in deze periode 's
avonds lekker thuis. En de avonden zijn
lang, dus er is alle tijd om zo'n verhaal
te volgen.
'Tasten in het duister', Nederland 2,
22.04 uur
MAANDAG 16 DECEMBER 1996 A7
Amsterdam (anp) - Het Nationaal Museumweekend staat volgen
jaar in het teken van wandelen. Het tweedaagse evenement op i
en 13 april is daarom omgedoopt in Museumwandel weekend.
Tijdens het jaarlijkse Museum
weekend zijn ongeveer 450 musea
gratis of tegen gereduceerd tarief
toegankelijk. De instellingen orga
niseren ook extra activiteiten. Vo
rig jaar trok het weekeinde
750.000 mensen.
Tijdens de wandeleditie zijn hon
derd routes verkrijgbaar, waar
tweehonderd musea bij zijn be
trokken, aldus C. Keijzer van de
Stichting Museum Jaarkaart. De
routes liggen vooral in de stad
De belangstelling voor het Mc
seumweekend loopt terug. In 19}
trok het nog 800.000 mensen, hf
jaar daarvoor waren het a
950.000. De lagere opkomst dj
jaar had te maken met het mooie
weer, waardoor mensen liever bui
ten het museum bleven. Met he
thema van volgend jaar valt it
museumbezoek te combineren me
een wandeling in de openlucht
16.05 lei Bla bla 17.05 Atletiek E
country 17.35 Foot mondial 18.01
Jla 19.00 Du bout des ailes, i
19.30 Nieuws 20.10 Little
Frans/Engelse speelfilm uit 1993
Nieuws 22.55 Javas (h) 23.05 L
weekmagazine 23.35 Reflets du I
me 00.05 Personal Upgrade (tot 0(
DUITSLAND 1
65.30 Morgenmagazin, ontbijtt
69.00 Heute 09.03 ML Mona Lisa,
ne voor vrouwen 09.45 Kneippen
Gesundheit 10.00 Heute 10.03 Vi
9el 10.45 Recht in Deutschland: A
"echt ist, juridische tips 11.00
11.04 Melodiën für Millionen 12.
seschau 13.00 Mittagsmagazin me
13-45 Wirtschafts-Telegramm
gesschau 14.03 Resurrezione,
15.45 Cartoons im Ersten, tek
6.00 Tagesschau 16.03 Fliege, t;
"00 Tagesschau 17.10 Brisant,
wdmagazine 17.55 Verbotene L
18.25 Marienhof, serie 18.54
Jen Wind, serie 20.00 Tagesscha
'ere vor der Kamera, serie natu
mentaires 21.00 Report, magazin
™ei Manner und die Frauen, seri
'agesthemen 23.00 Tatort, pol
°.35 Nachtmagazin 00.55 Wher
"«bloom, speelfilm 02.30 Nachtr
DUITSLAND 2
05.30 Zie Duitsland 1.13.45 Gesu
medisch magazine 14.10 Wie We
n auf die Erde kam, poppenseri
ew Adventures of Black Beauty, j
5 T^eos Geburtstagsecké
«endrin, milieumagazine 15.0
e*urnaal 15.10 Pinocchio, te'
le 15.35 Dalli Dalli, spelletji
16in 16,05 TeleRita, mediam
Holeben wie gedruckt, si
te 6 ü7'15 Abendmagazin 17.«
misdaadserie 19.00 Heute 19.1
te Mie'1® Auslanc,sjournal21.
On,- 5 Tbe Blues Brothers, s
4.' Heute nacht met filmtip
Com„P°SFilm' rubriek 01.10 Nach'
nentk""5'Jacc|ues Offenbach hac
theater in Parijs en zorgde v
tocraat rk6 opere,te- Daarbij vi
"aat Charles de Morny, die 01
Ongewone dans door de groep van Paul Selwyn Norton bij
de muziek van Fred Frith. foto robert benscho
Van onze kunstredactie
Begin dit jaar maakte choreograaf Paul Selwyn Norton
choreografie voor de Batsheva Dance Company in Tel Aviv o]
nieuw gecomponeerde muziek van de Britse componist "°n
jazz-improvisatiemuziek en gitarist Fred Frith.
getrokken door een arm dkc
plots vandoor gaat of krijgen
verwachts een klap. Bij
het een overdonderend
ingewikkelde
Het werk vormde de basis voor de
nieuwe avondvullende voorstel
ling The Rogue Tool die tijdens
het Haagse CaDance Festival in
première ging. Op woensdag 18
december is deze dansvoorstel
ling met concert door het Asko
Ensemble in het Bredase Chassé
Theater.
Na het provocerende Pork waarin
de menselijke anatomie op z'n
kop werd gezet, gaat het nu veel
meer om de esthetiek. De vijf
dansers zijn verwikkeld in een
stroom van absurde bewegingen
in een complex en veelgelaagd ge
heel, dat verbluffend oogt.
Dansers balanceren op hun hielen
met hun kont naar achteren en
het hoofd scheef. Ze worden mee-
vondsten, gegoten in een gi
neerde structuur en uitgevoe^
door een eigenzinnig en vreff
soortig gezelschap.
Het muziekstuk dat Fred W
oorspronkelijk maakte voor
Rogue Tool bleek ongeschikt v
het ballet en wordt nu voor
gaande aan de dans
door het Asko Ensemble. Bij
choreografie wordt de muzia A
bruikt die hij maakte voor ne
raëlische gezelschap.
'The Rogue Tool', woensdag
december in Chassé Theater