DE STEM 'Walgelijk boek van alle tijden' Angela Groothuizen solo over materiële overvloed I4 l Kuitenbrouwer komt het 'Hedenlands' verklaren in Breda Van Zweden bezweert de zaal en het orkest ƒ99.- Vlaamse Opera brengt 4 Les Liaisons dangereuses' op de planken D1 Tuttigen. [AT. publiek [liederen tot X)l DE WA- jte kerstver zen JURY, Robert op het )r burge- nfaoek leen lekkere vitaminen en smaak ten, aardappelen, Jevogelte por het stomen van |nten tegelijkertijd Gids Sigaret is weer terug in Amerikaanse films Brussel (anp) - Brad Pitt rookt ij! Sleepers, Arnold Schwar- zenegger in True Lies en John javolta in Pulp Fiction. Ook ltd Danson doet het in Get ting even with Dad en zelfs in !fn milieubewuste film als A fjoer runs through it gebeurt jet enkele keren. Roken in jollywood-films is weer in ondanks alle anti-tabaksini- tjatieven van de Amerikaanse Bill Clinton. Smoke is zelfs een film ge kt waarin wordt uitgelegd het gewicht van rook kan „orden gemeten. Van A time to kill tot het onlangs in de VS uitge komen drama Romeo and Julia wordt er weer driftig gepaft. Keanu Reeves, Christian Slater, Winona Ryder, Drew Barrymore en Cameron Diaz zijn slechts en kelen van de vele, vooral jonge, steracteurs en -actrices die zich weer tot de sigaret voelen aange trokken. Allemaal hebben ze in hun jongste films gerookt. De meesten grijpen ook in hun privé- leven naar de sigaret. Anti-tabakorganisaties spreken van een bewijs van onvermogen, daarin gesteund door de Ameri can Lung Association, een vereni ging die strijdt tegen iongziekten. „Het roken wordt weer toene mend gebruikt om filmpersona ges als cool, sexy of rebels voor te stellen", stelde Trisha Gibson van die vereniging. De afgelopen herfst leidde zij een studie over roken op het grote bioscoopscherm en op het kleine tv-scherm. De makers van televi sieprogramma's zijn terughou dender dan de filmmakers in Hol- lywoord. De kans sigaretten en si garen in bioscoopfilms te zien is vijf maal groter dan op tv. Het roken in films dateert al van vroege cinematijden. Bij filmster ren als Bette Davis, Mariene Die trich en Humphrey Bogart, die er in slaagde tegelijkertijd te praten en te paffen, was de sigaret nau welijks weg te denken. In het begin rookten alleen man nen en slechte vrouwen. Later rookten op het witte doek even veel vrouwen als mannen. Na de Tweede Wereldoorlog was er geen liefdesscène in een Hollywood- film of die werd gehuld in een ne vel van rook. Dat veranderde toen de kleuren film doorbrak. Met het verdwij nen van de zwart-wit film verlo ren ook de rookkringen hun visu ele aantrekkingskracht. Daarbij kwamen dan de waarschuwingen voor longziekten. Als gevolg daarvan werden in het midden van de jaren zestig de rokers hoofdzakelijk in drie groepen in gedeeld: de schoften - genre Sha ron Stone in Basic Instinct -, kaartende mannen zoals Al Paci- no in Sea of Love en gemene, aan lager wal geraakte vrouwen zoals Michelle Pfeiffer in Scarface. Een dergelijk duidelijk onder scheid is er niet meer. Nu roken in films zowel de goeden als de slechten. Ook 'normalen' steken er een op, zoals Holly Hunter en Robert Downey jr. in Home for the Holidays, McConaughey in A time to kill en Mike McGlone in The Brothers McMullen. Niet zo lang geleden begon acteur Nick Nolte privé weer te roken, nadat hij in Muiholland Falls een rokende detective had gespeeld. Door Jeanette Vergouwen Nadat Monteverdi zijn eer ste opera schreef, zijn er nog ongeveer 60.000 ge componeerd. Velen zijn vergeten, anderen verloren gegaan en enkelen trotseer den de eeuwen en de smaak can het publiek. De Vlaam se Opera heeft in enkele ja ren een plaats verworven tussen de grote operahui zen en zet de kroon op het werk met een wereldcrea tie. Les Liaisons dangereu ses naar de 18e eeuwse ge lijknamige briefroman is het kind van intendant Mare Clemeur, componist Piet Swerts en librettist Dirk Van der Cruysse. „Het heeft drie jaar geduurd, mar we kunnen de geboorte van dit kind aankondigen", vertelt Mare Clemeur in de Vlaamse Ope- rainGent. „Dinsdag 17 december is de première in Gent van een opera die we nu al koesteren en waar we van verwachten dat hij liet publiek aanspreekt. De brief roman van Pierre Choderlos de Laclos beschrijft de emotionele relaties tussen mensen. Het is een tijdloos onderwerp. Dirk Van der Cruysse, specialist in Franse lite ratuur, zette de briefwisseling uit de roman om in dialogen. Juist de theatrale geladenheid van de tekst en het verhaal zijn belangrijk. Piet Swerts schreef de muziek. Ik heb hem gevraagd, omdat hij van uit de buik componeert, puur van uit de emoties zonder opsmuk of mathematische constructies. Hij voelt de dramatische spanning a® en kan voor stemmen schrij ven." Hij is van mening dat er in de he dendaagse muziek een te grote loof is ontstaan tussen de com ponisten en het publiek en wijt dit de rationalisering. „Met dit dramatische gegeven én emotie- rijke muziek bereiken we een gro te spanning die in feite al in Les liaisons dangereuses zitten inge bakken. Hu roman Les Liaisons dangereu- (gevaarlijke relaties) van Pier- re Choderlos de Laclos (1741- 1803) is een meesterlijke analyse van moreel verval aan het einde van het Ancien Régime in Frank- nPr. De markiezin de Merteuil wil z'oh wreken op haar vroegere Minnaar Gercourt die weldra zal "twen met de jonge Cécile de "olanges. In de liefdesstrateeg 'aaf de Valmont heeft ze een o metgezel gevonden om dit ten uitvoer te brengen. Ter wijl Valmont Cécile verleidt, brengt Merteuil de vriend (Dance- ny) van Cécile het hoofd op hol. Het experimenteren met relaties en de brede maatschappelijke dis cussie die daarover in onze tijd is gegroeid, bewijzen de actualiteit van dit thema dat ook verschillen de malen verfilmd is. „Meer dan twee jaar heeft de ro man mij volledig in de ban gehou den. Het is een avontuur gewor den, waaruit ik soms wat geha vend, maar in ieder geval met een enorme voldoening ben gekomen. Toen Mare Clemeur me vroeg om een opera te schrijven in de zomer van 1993 dacht ik eerst om The Pearl van John Steinbeck als li bretto te nemen. Ik kreeg toen van Mare Clemeur de videofilm Dan gerous Liaisons van Stephen Fre- ars. Hij vond dit gegeven ideaal voor een opera. Aanvankelijk was ik geschokt. Ik vond het boek per vers en walgelijk, maar ik ging in zien dat het van alle tijden was en dat de mens op psychologisch en emotioneel vlak niet verandert. Als je de ogen opent, zie je wel er gens een Valmont of Merteuil. Bo vendien zijn intriges en manipula ties bekende gegevens in een ope ra," legt Piet Swerts uit. Groeipproces Hij startte een moderne briefwis seling (per fax) met de librettist. „Het is een enorm groeiproces, de opera met vier bedrijven duurt twee en een half uur. Ik heb de rollen geschreven op de stemtypes van de solisten en ik heb de parti tuur zeker vier keer herschreven of aangepast. De samenwerking met Dirk Van der Cruysse was vlekkeloos. We leveren een pro duct af waar we allebei 200 pro cent achterstaan." Mare Clemeur wil met deze Opera internationaal doorbreken. Daar om heeft hij Philippe Sireuil (re gisseur) en Patrick Davin (diri gent) al in een vroeg stadium inge schakeld. Het uiteindelijke pro duct is dus het resultaat van een scheppingsproces, waarin vanaf het begin componist, librettist, di rigent en regisseur hebben samen gewerkt. De Franse taal van de opera heeft zeker invloed gehad op de compositie. „Ik heb wat de orkestratie betreft verfijning nagestreefd. De perso nages hebben allen een eigen mo tief. De stijl is consequent en ik maak gebruik van alle muzikale middelen, maar het is een 100 pro cent echte Swerts opera. Ik heb wel hier en daar enkele kleine sar castische motieven, die aan ande re componisten doen denken, in gelast," stelt Swerts die tijdens de repetities nog enkele aria's aan paste, nadat hij de klankkleur van de stemmen had gehoord. Bariton Francois Leroux, die de rol van Valmont zingt, en Marilyn Schmiege (mezzo), die Merteuil vertolkt, zijn na twee repetities laaiend enthousiast. Zij erkennen de gevaren van het creëren van werken. „Je steekt je nek uit, je moet een volledig onbekende par tituur instuderen en het is moge lijk dat het werk niet vaak wordt uitgevoerd. Het is enerverend en frustrerend om mee te kunnen doen, maar het is vooral een uit daging en erg spannend." Beknoptheid Dirk Van der Cruysse houdt van beknoptheid. Hij reduceerde de 175 brieven uit de roman tot een verhaal waarin niet gesleuteld is aan de karaktervolle taal van La clos. De wederwaardigheden van Merteuil, Valmont, Madame de Tourvel (Lyne Fortin) en Cécile de Volanges (Marie-Noëlle de Calla- tay) krijgen een ruimer psycholo gisch en maatschappelijke kader, omdat de librettist scènes inpast waarin de massa (koor) aantreedt. Hierdoor is het mogelijk om com mentaar te leveren op de hande lingen. Het inlassen van dergelij ke scènes geeft de opera eem meer wervelend karakter. De makers zijn het eens: het is een sterke productie. Regisseur Si reuil drukt zich vager uit. „Het is een chemisch proces. Muziek, tekst en scenische gegevens zijn bijeengebracht. De foto is geno men, maar we kennen nog niet het effect van de afdruk." Opera 'Les Liaisons dangereuses': wereldpremière op 17 december om 20.00 uur in de Vlaamse Opera in Gent. Verder uitvoeringen: 19, 21, 26 en 29 december (Gent) en 8, 10, 12, 15 en 18 januari (Antwer pen). Plaatsbespreking: 00- 32.9.2252425 en 00-32.3.2336685. sn onze verslaggeefster jj<% Dots, cabaret Purper, Ue Uitdaging, Sex met Angela nu alweer een tweede solo- jwgramma in het theater, pwijs in IKEA. De immer evenslListige en super-opti- ®stische Angela Groothui- ®i befaamd om haar wijze 'öevisie-sekslessen ('Denk condoom, vergeet het Met) had zichzelf beloofd dat voor haar 35e in het theater rstaan. Tenslotte is ze nog 'Ju een rasechte muzikante met cabaretintenties. wiS Ze voor de tweede maal op onrlne^ ^aar viermansband sen n r g Van Nico Brand" kai„ c van de nieuwe muzi- show is geenszins bedoeld als een vorm van reclame. „Twee dagen na de geboorte van mijn dochter werd ik gebeld met de vraag hoe ik mijn nieuwe pro gramma wilde gaan noemen. Ik zag een folder liggen die Wegwijs in IKEA heette en toen zei ik spontaan: Wegwijs in IKEA. Dat vond ik wel een geestige titel." „Als je het burgerleven in gaat, raak je vanzelf wegwijs in IKEA. Het aanbod aan dingen in het le ven is groot en sterker nog: het aanbod aan leuke dingen in het leven is te groot." De hoofdper soon in haar theatersolo wordt volgens haar zeggen met die ma teriële overvloed geconfronteerd en dat brengt een cultuurschok teweeg. Haar wat benauwende West- Friese (Alkmaarse) afkomst, waartegen zij zich eerst verzet heeft maar waaraan zij nu weer met plezier terugdenkt, vormt een belangrijke inspiratiebron. „Uiteindelijk is het hele pro gramma een liefdesuiting aan mijn geboortestreek en daarom zing ik ook het liedje Ik skreeuw in het West-Fries. Vanwege dat ruwe-bolster-blanke-pit taaltje waarin nog nooit eerder een lied je werd geschreven." Veel liedjes in het programma zijn afkomstig van haar laatste cd Groothuizen, met o.a. num mers van Rob Chrispijn, Mylou Frencken, Coot van Doesburg en Henk Temming. Hoogtepunten uit haar repertoire worden ge combineerd met nieuw, speciaal voor dit programma geschreven materiaal. De liedjes worden afgewisseld met conferences met een ver haallijn, waarvan ze zelf zegt dat die er beter uit komt dan in haar vorige solo Spelen. „Op dit mo ment voel ik me prettig bij de combinatie van kleinkunst en cabaret. Het past goed bij me en dat zal ook wel zo blijven. Als ik niet tot 1988 in de Dolly Dots had gezeten, had ik dat al veel eerder gedaan." De teksten werden door Angela zelf geschreven, maar ook door onder anderen Bert Klunder, die haar tevens heeft geregisseerd. Tussen de liedjes door zet ze weer haar optimistische levens visie uiteen en die bestond in het vorige programma uit bood schappen, die volgens een recen sent herinnerden aan kalender wijsheden. 'Wegwijs in IKEA', muzikale theatershow van Angela Groot huizen is op 12 december in het Chassé Theater in Breda en op 21 december in de Schouwburg in Tilburg. DINSDAG 10 DECEMBER 1996 Dat doet denken aan de inmiddels overleden Ginger Rogers. Toen zij haar eerste film draaide, stuurde de regisseur haar naar huis met de boodschap dat ze eerst juist moest leren roken. Nadien had zij zes jaar nodig om het roken weer af te leren. Kenners zien in de nieuwe trend verzet tegen de waarschuwingen tegen het roken. Zo schreef onlangs een filmcriti cus in de San Francisco Chronicle dat de eigenmachtige campagnes en het moraliserende optreden van politici een klimaat hadden geschapen, waarin de terugkeer van het roken op het scherm moet worden gezien als een daad van rebellie tegen voorschriften. *Jan Kuitenbrouwer (midden) FOTO VAN EYNDHOVEN Door Camiel Hamans 'Een netizen leek hij, maar in levende lijve had hij meer van een gabber die wilde weestienden'. Wie niet meteen be grijpt wat hier staat, moet vanavond om half negen naar De Nieuwe Veste in Breda. Jan Kuitenbrouwer, schrijver van het in honderdduizendtallen verkochte Turbo-taal en scherp waarnemer van hedendaags jargon, komt zijn nieu we boek aanprijzen: Hedenlands, klein lexicon van het gaande en komende taaijaar. Componist Piet Swerts (links), intendant Mare Clemeur en librettist Dirk Van der Cruysse, de scheppers van de opera-versie van 'Les Liaisons dangereuses'. FOTO ANNEMIE AUGUSTIJNS Oogst van een jaar luisteren en I lezen, is Hedenlands, de news- peak van de taalvernieuwers betrapt. Dus een signalement van de flex, de gabberina, de reefteef, de balda en de Grhun- nel, maar ook een uitleg waar om zelfs het televisiejournaal over vilms en vietsen spreekt in plaats van over eenvoudige, ouderwetse films en fietsen. Over het Galiaans en de moe dertaal van Johan Cruyff. Wie aan zichzelf twijfelt bij voetbal begint altijd achteraf of vreest naar een ander spel te gekeken te hebben, als het geanalyseerd wordt in termen van knijpen, doordekken en bijsluiten, wordt door Kuitenbrouwer ge rustgesteld. Het is Hedenlands, weliswaar een variant van het Nederlands, maar slechts in zwang bij doodlopende voorop lopers. Leerhuis vond Den Haag uit en het is geen boetiek voor leder waren, een club voor sado-ma sochistische motorduivels of een modern geïnspireerde bij belclub. Het is als levensloop- bestendig een onder ministeri eel toezicht uitgevonden term. Onderwijslocatie is het syno niem. Het staat dus voor zoiets gewoons als een school. Die wordt er blijkbaar beter, we tenschappelijk gefundeerder en respectabeler van als die in een nieuwe taalkundige jas gesto ken wordt. Helaas, de nieuwe kleren van de keizer. Kuitenbrouwer is niet eenken nig. Surilands hoort er ook bij. Edgar Davids' kabel wordt ein delijk verklaard, maar ook zijn panna, Kluiverts bosa, Regilio Tuurs tranga - let op, niet zijn tanga - en Rijkaards kaas. Jiskefets is het leukste Heden- I lands van 1996, maar de pre tentie dat lullo, ballo, opleuken en komertje uitvindingen zijn van het VPRO-team, en zo doende juridisch beschermd en financieel uitgebaat kunnen worden, weet Kuitenbrouwer afdoende te weerleggen. De woorden blijken er reeds jaren te zijn en jongeren-turbo ver andert dus veel minder snel dan de taalgeleerden en reclame jongens altijd dachten. Vernieuwingen hebben steun van de media nodig om door te breken. Antifa bijvoorbeeld be stond al tijden in de wereld van Onkruid, krakers en autonome groepen. Pas toen de burgerlij ke pers het een jaar geleden ook begon te gebruiken bij de con frontaties tussen CD'ers en ui terst linkse antifascisten, kreeg het woord enige populariteit. Taal stopt niet, er zijn nog nieu we ontwikkelingen mogelijk: 'Als de antifascistische bewe ging nog eens een grootscheep se actiecampagne op touw zet, wordt dat dus de antifada.' Argentijns orkest met Russisch programma Breda - Chassé Theater (Grote Zaal). Concert door Orquesta Filarmónica de Buenos Aires o.l.v. Jaap van Zweden. Solist Derek Han (piano). Program ma met werk van Mozart, Rachmaninoff en Sjostako- vitsj. Gehoord op 8 december 1996. Door Frans Baljeu Vorig seizoen was ik diep on- der de indruk van de elektri serende werking die Jaap van Zweden had op Het Brabants Orkest, waarmee hij Mendels- sohns Italiaanse symfonie neerzette op een manier die ik bewaar als een van de meest intense luisterervaringen. Daarom zat ik met hoog ge spannen verwachtingen in de grote zaal van het Chassé Theater in Breda, waar de naam Van Zweden een kleine 900 belangstellenden bij el kaar had gebracht. Met het Orquesta Filarmónica de Buenos Aires presenteerde de ex- concertmeester van het Concert gebouworkest een programma met Russische muziek, voorafge gaan door een Mozart-ouverture. Voor de pauze vroeg ik mij af of de genoemde Mendelssohn-inter- pretatie een toevalstreffer was geweest, want op geen enkel mo ment was ik geraakt door het ge- bodene. In Mozarts Don Giovanni-ouver- ture kwam de fascinerende don- ker-licht werking die in dit stuk schuilgaat niet echt tot uitdruk king. In een nogal middle of the road aandoende interpretatie bleven de vele gebaren van Van Zweden onvertaald. Ook de mee slepende melodieën van Rachma- ninoffs fameuze 2e pianoconcert kregen niet de lading mee die dit stuk boven zijn overbekendheid wist uit te tillen. Solist Derek Han leverde trefzeker pianospel en wist in de ingetogen passages fraaie poëtiek aan te brengen. Na de pauze klonk het orkest in Sjostakovitsj als een voetbal ploeg die tijdens de rust na een wat plichtmatige eerste helft het nodige van de trainer te horen heeft gekregen. Van meet af aan was er de zinderende spanning, die deze Sovjet-muziek zo be klemmend kan laten klinken. Van Zweden, die met zijn snor en sikje een strenger uiterlijk/imago heeft gecreëerd, heeft optisch ge zien geen esthetische dirigeer- stijl. Deze beide componenten benadrukten de indringende be nadering van de soms rauwe kaalheid en tragiek van de 5e symfonie van Sjostakovitsj. De min of meer Hegelse dialec tiek van these, antithese, synthe se werd door orkest en dirigent onder één grote spanningsboog gebracht. Gelijk in het eerste deel gaven Van Zweden en het in gro te bezetting spelende orkest de koene thematiek het volle pond. De vaak in lineaire, heldere twee stemmigheid opgezette verwer king klonk ondanks die massali teit doorzichtig. De echte magie kwam echter in het langzame derde deel; de breekbare span ning was ondanks hinderlijke hoesters voelbaar, Van Zweden bezweert musici en zaal op een unieke manier. Na het epateren de verlossende slot was er voor Chassé-concertbegrippen veel bijval. angst s 8 [0H XEL o Axe' 10530

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 21