de stem De stormvloedkering in de Oosterschelde bestaat tien jaar ÏT Geschiedenis van de pijlerdam tal E1 N o S 5 3e stormvloedkering in de Oos- ;erschelde bestaat tien jaar. toast de eigenlijke functie van zeewering is de kering met zijn eigenzinnige vormen ook een architectonisch kunstwerk. En een konijneneiland. En een windmolenpark. En nog veel meer. Dag dam, tot overmorgen. 'ECEMBER 1996 Qj Weekend ZATERDAG 7 DECEMBER 1996 Costa Rica streeft naar groen toerisme VAKANTIE REIZEN PAGINA Commercie ziet brood in vermissingen PAGINA De ene chip is de andere niet INTERNET PAGINA De Oosterschelde was de laatste zeearm die in het kader van de Deltawerken moest worden afgesloten. Aanvankelijk dacht men aan een dichte dam. In 1967 begon het reusachtige karwei. Op ondiepe plaatsen in de monding spoot men enkele werkeilanden op waaronder Neeltje Jans. De zeewering zou de drie stroomgeulen Hammen, Schaar en Roompot voorgoed moeten afsluiten. Maar zo ver kwam het niet. Want de actie 'Oosterschelde Open' onstond met veel ka baal. Actievoerders voor het milieu, plus vissers en schelpdierenkwekers wilden de Oos terschelde open houden. Ze kalkten overal in Zeeland grote O's met een golfje eronder, het werd al snel een geuzensymbool. De proviciale krant verguisde de actie, maar bij de groep sloten zich steeds meer bur gers aan. De discussie over veiligheid versus milieu werd feller en feller tot het kabinet Den Uyl in 1974 een studie liet doen naar de verenigbaarheid van beide standpunten en twee jaar later de knoop doorhakte: er moest een dam met schuiven komen. Dit succes van de actiegroep is ongetwijfeld het grootste, en duurste, succes dat een ac tiegroep ooit in Nederland heeft geboekt. De kale bouwsom van de dam bedroeg 5,5 mil jard gulden. Het werk duurde tien jaar en trok duizenden bezoekers. Er werden aparte fabriekssche- pen en mattenleggers voor gebouwd. Eerst werd de zandbodem verstevigd, toen kwam er een fundering van dertig meter brede matten. Op die fundering verrezen de enorme betonnen pijlers, de kathedralen van beton, die in de werkputten werden gebouwd. Er tussen kwamen 42 meter lange stalen schuiven. De pijlerdam is 9 kilometer lang. Een grote tegenvaller op dit moment is dat het onderhoud zwaar tegenvalt en duurder zal worden dan verwacht. De schuiven kampen al jaren met ernstige roestproblemen, die, wel oplosbaar zijn, maar veel geld en tijd opslokken. Verder moest de zeebodem rond de dam extra worden beschermd met asfaltmastiek. Het onderhoudsbudget voor schuiven en bestortingen is nu bepaald op een ebdrag tussen de 38 en 40 miljoen gulden per jaar. Een andere tegenvaller was de schade aan het milieu die toch ontstond, ook al was de dam waterdoorlaatbaar. Een studie toonde enkele jaren gelden aan dat er veel schorren en slikken zijn verdwenen en dat dit schadelijk is voor de vogelstand die de schorren en slikken als broed- en fourageerplaatsen gebruiken. Viermaal per jaar gaan de schuiven dicht bij wijze van test. Negentien maal moesten ze dicht vanwege de hoge waterstanden. Het hoogtepunt hiervan vormden de harde voorjaarsstormen van 1990, toen de schuiven in drie dagen tijd viermaal omlaag moesten. 1 .i. n o CL CD r- "O 2 (D <D S P <D en -O C C Li CD CTl V .5 E.E i 2 c Ol C (T5 I <D <D ru S OlN c jg o u O IA i-1 r <D O C I i:~ +Z OJ a.-°-5 O.t ia A; O ai i aj o +-1 cn R C »- C a; <D O c IV 1/1 cn (D (11 -c =-.p c -Q "O Ol 03 H- -! 03 ru CD O C 2 12 CD V -8 3 "5 u ai - O i 03 S" -w (3 03 -J U O) «"2 !5 w 2 v OlO^- OJ cÜ Z, e'4'Ë S g- c ai a>r3>a.°o£-K •o c 5 CL cj -H cl-S N E c fg O 'E ~o 3 SV;SgëeS-£=. N T O r 10 H- CU 01_C OJ "O -C OJ ft, 03 St i— CN •>o3aj^(DCm!: c q ~CJ _Q OJ 03 O) 03+J-^"O„-r oj cn c i? cd c -C I 2 c: -g n Q a, •- A <u .c "5 g c c c Q. c N S. >S T3 J? -ë C -a Oltl^TJAiOfllCC gw|-sa>J-2S -g El cn ra 5 S g g <-c-o o F3 -2 u jjj gra w c cis 5 "S OJ CiJ q_.=T> oj '43 O -- 5 O 5 o S /u CD oj c oj a O OJ 4-1 w c öi E 5- -Ö3.^ëcaiai5^ uOmajaJwï s s i 'B-j n. i o 11 S2 T3 UT CD C ij OJ c N o b-g-°i£ a'"a <u eng»! fc.ic.S'S! i"1 E S E !.aScg,E«£0 1. o O) D 01 t O w a i O ir. 2 1/1 raJJ w o CD C r s aï -8 "g i 1 o-a ^4^ C (O -Q QJ QJ 03 jajfl3f0QJoJCDQj| 5 u x: -o m N OJ E J CD - 5 1 jc c 5 S g g1 ra CD - _Q OJ ."ti ~p -o-° °>o c O cy ..-o "ö3 S 1 S 5 JS-- 2 C c O C CD QJ -V. -O "O g C C c -O CD O O i-s I g1 O C .E2 C S, g "5 ?Dl82 CD OJ OJ v on a -C o C O c Oj co 'S-ïï c O N CD +_i OJ 03 CD S C5 -C _flJ Tj ra g/H to ai o) tl -£- O- cd aj 1_ CD CJ <11 N -"ó S c c O m CD S EO Gerrit Braks is een praktische katholiek Door Cees Maas et waait zout op Neeltje Jans. De zee sproeit vegen water hoog over de weg. Het betonnen ske let van het Topshuis geeft iets lugubers aan net donkere parkeerterrein. De windmolens dinken als die Apache-helikopters uit de "tetnam-films. Een zilvermeeuw huivert op 21jn paal. Hoi vogel. ®e novemberkou trekt door mijn broekspijp "aar boven. Ik hou van deze plek, waarom weet ik niet. Niet omdat ik het nu echt mooi ind hier. Of dat de windloze warmte ervan He aantrekt. Maar het doet me wat, ik kom er Sjjaag en tamelijk veel, ook. ven tussen het werk door je kop laten leeg graaien. Een frietje eten bij de trailerhelling. Praten met de vissers. Over zeebaars en geep. Waar het hier van wemelt in de zomer. Of een liedje zingen met de witte windmolens, dat is ook wel leuk. Maar dan moet niemand je zien. Het is de dynamiek van deze plek. Dit jaar tien jaar geleden, liet koningin Beatrix de 62 schuiven zakken en verklaarde Zeeland vei lig. Tien jaar geleden. Het Deltaplan was klaar. De kering is literatuur. Liefhebbers van de dichter Ed Leeflang weten het eenvoudige monument op de dam wel te vinden. Ter gele genheid van de opening van dit achtste we reldwonder dichtte Leeflang: 'Hier gaan over het tij, de maan, de wind en wij.' Deze prach tige dichtregel is in hard materiaal gebeiteld. Het klinkt tamelijk arrogant, vind ik altijd. Rijkswaterstaat speelt God die over het tij gaat. Maar zo is het wel. Of misschien bedoelt het vers te zeggen dat 'wij' over het tij gaan. Dan zijn we misschien met zijn allen God. Grenzen mogen niet meer zijn dan littekens van de geschiedenis. Deze beroemde zin van Alfred Mozer wordt zo nu en dan, en met gro te graagte, aangehaald door de promotors van het Europa zonder grenzen. Voor veel mensen in Zeeland is hij ook van toepassing op de ke ring. De kering heeft zich ontwikkeld tot een erg sterke, duidelijke en soms harde grens tussen Noordzee en Oosterschelde, tussen overstro ming en veilig Zeeland, tussen mosselkwe kers en een voormalig kabinet, en er vallen nog wel wat voorbeelden te bedenken. Maar de grens is vervaagd tot een litteken van de geschiedenis. Het Noordzeewater stroomt vrijelijk de schuiven onderdoor de Ooster schelde in, de vrede tussen milieugroepen en overheden is allang weer getekend en de mos selkwekers zijn niet ontevreden met het nieu we watermilieu dat zich dankzij de kering heeft ontwikkeld. Het provinciebestuur is blij, want nu wordt de Oosterschelde, dankzij de kering, mis schien een nationaal park. Watersporters op de Oosterschelde zijn van de zeedeining af, tienduizenden sportduikers beoefenen er hun hobby en ook de zeehonden zijn weer terug. De grens is een litteken van de geschiedenis geworden. Het grim van de geschiedenis is vergeten en bijna iedereen is er nu blij mee. Hulde dus aan deze kering. Het was het achtste wereldwonder. Het kost te geloof ik, ruim vijf miljard miljard gulden. Een triomf van de hoge techniek. De natte droom van waterstaatingenieurs is hier in be ton gegoten. Hollands glorie, potverdorie. En nog is het een wonder. Nog komen er bus sen Japanners en Amerikanen om de schuiven te zien. Vorige maand nog, zag ik daar op dat parkeervlak bij het Topshuis, de bekende' blauwe KLM-helikopter landen, en stapte er een prins van Oranje uit met wat andere men sen. Zoals een ander zijn achtertuin laat'zien aan het bezoek, zo laat die prins zijn dam zien. En gelijk heeft hij. Want de dam is ook heel apart van vorm. Dat vooral. Je moet er even aan wennen om naar de dam te kijken als naar een andere vorm, want meestal rijd je met een noodgang over deze dam heen, zonder hem te zien. Wie denkt er nu op weg van nergens naar nergens aan dammen? Of je bekijkt hem zonder aan apar te vormen te denken, dat kan ook. Maar als je hem echt bekijkt zie je mooie din gen. Ik ben niet de enige die dat vindt. De dam maakt ook harde wetenschappers ly risch. Lees het volgende fragment maar, een stuk uit een studierapport van bureau West- 8, dat in opdracht van Rijkswaterstaat de landelijke afwerking van de dam onderzocht. Zo kun je deze stormvloedkering ook beleven: 'Het nurkse ir. Topshuis in de wind, de serene techniek van de pijlerkoppen, het speelse rit me van de 'cilinders die de diepte van de geul spiegelen, het ruimtelijke effect van de losse wegliggers op de pijlers, de prachtige glooiin gen en slome bochten van de asfalttaluds. In het wisselende licht van de delta wisselt de kering voortdurend van gedaante. In het Oos- terscheldebekken gdat de kering als lineair aan de horizon een dialoog gan met de Zee- landbrug of de toren van Zierikzee. Op' een iets ander ogenblik is de kering afwezig, of doemt flets op uit de mist. Het water geeft steeds een ander beeld. Soms wordt de Oosterschelde belaagd door de zee, stuift een zilte nevel over de dammen. Dan weer is de kering vredig en lijkt zo maar neer gelegd op een serie droogvallendei platen. Voor de automobilist ist het welhaast een fil mische ervaring. De lancering uit de diepe polders van Schouwen-Duiveland en Noord- Beveland naar de hoge weg over de pijlers, de verandering van het perspectief door de cur ves van de weg, de hoge jump over de sluis. Alsof het over een achtbaan gaat in plaats van over een zeewering. In de ogen van deze schrijver is de dam dus een kunstwerk. Het kan. Zeker is wel dat de dam al honderddui zenden bezoekers heeft getrokken. Dus de dam heeft veel. En konijnen. Die heeft de dam ook veel. Ze hebben hier op dit voormalige werkeiland geen natuurlijke vijanden en ver menigvuldigen zich dus als de konijnen. Hier vind je ook het enige Zeeuwse zwart konijn als wild diertje. En albinokonijnen met hun. rode oogjes, die zitten er ook. Je hebt rare kronkels op deze dam. Een kunstwerk dat de zee tegenhoudt. Kom, het is half zes. Ik heb honger en moet gaan ko ken. De wind is gekrompen, de meeuwen zijn weg. In de verte komt een eenzame fietser aan. Dag dam, tot overmorgen. Ik start de au to en maak me klaar voor de hoge jump over de sluis. FOTO DE STEM DICK DE BOER PAGINA De kering heeft zich ontwikkeld tot een erg sterke, duidelijke en soms harde grens tussen Noordzee en Oosterschelde, tussen overstroming en veilig Zeeland.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 27