Kiezen is hartstikke moeilijk I o O O (D 0 0) ui 1 Sheryl Crow wil zich bewijzen op tweede cd I Cheerleaden xmeer dan met pompoenen zwaaien' e o 3 3' O O O 0 0 0 0 0 2) Hakkuhbar - Gabbertje I) The Kelly Family - I can't help myself II) Marco Borsato - De waarheid 3) Tony Braxton - Un-break my heart 6) Nakatomi - Sing 15) Nasty - Een moment zonder jou 4) Rene Froger - In dreams 8) Backstreet boys - Quit playing games 13)AZ Yet- Last night 5) Rob de Nijs - Banger hart 14) Prodigy - Breaths 16) BZN - Mama 10) Spice girls - Say you'll be there 7) 2 Brothers on the 4th floor - There's a key 22) The Braids - rapsody 9) Total touch- Somebody's else's lover 12) Blackstreet feat Dr. Drs. - No diggity -) C. Lownoise 8r M. Theo - Streetkids 30) DJ Paul Elstak - Unity 20) Celine Dion - All by myself 24) Van Dik Hout- Laat het los 17) Faithless- Insomnia 18) No Mercy- Where do you go 19) Nance - Kiss it I 40) Fugees - No woman, no cry 21) Babyface- This is for the lover in you 23) De Kast - Raak 37) Paradiso - 32) Brood Vrienden - 50 jaar --) Flamman Abraxas - Good to go 43) Mark Owen - Child 34) Robert Miles feat. Maria Nayler - One one 27) Enigma - Beyond the invisible No doubt - Don't speak 25) Captain Jack - Another one bites the dust 45) Dune - Who wants to live forever 39) Andre Hazes - Wees zuinig op m'n meissie 41) East 17 feat. Gabriëlle -If you ever fall in love 26) Boyzone - Words 49) Helmut Lotti - Tritomba 28) RMB - Spring Peter Andre - I feel you Snoop Doggy Dogg - Snoop's upside your head 47) Lipstick - Fly away 31) Celine Dion - It's all coming back to me now --) Linda, Roos Jessica - Lange nacht 29) The Pacific Prince - The loveboat 33) Tori Amos - Professional window Clouseau - Nobelprijs -) Mariah Carey - Forever Eindredactie: Paul Vedinden Reacties: Vind je jezelf heel interessant heb je een goed idee of wil je gewoon je gal spuwen? Schrijfofbel naar Ragazzi, Postbus 3229,4800 MB Breda. Telefoon: 076-5312379. W 1 Bf Door Muriel Boll Zit je middenin je schoolonderzoeken, moet je ook nog eens over je toekomst nadenken. De meeste eindexamenkandidaten die niet meteen gaan werken, hebben rond deze tijd moeten kiezen naar welke ver volgopleiding ze willen. Met een diepe zucht hebben ze de envelop met aan melding in de brievenbus laten vallen. Want al heb je met Jan en alleman ge praat, open dagen bezocht, brochures en beroepenalmanakken doorgeploe terd, kiezen is hartstikke moeilijk. Leer lingen van het OLV-lyceum in Breda ver tellen daarover. Bas Franken (18 vwo) is een uitzonde ring. Hij weet al jaren wat hij wil: eco nomie studeren, en hij heeft er zin in. „Ik wil later het accountantskantoor van mijn vader overnemen, samen met mijn broer. Dat heb ik altijd gewild, ik hou van discussiëren en dat moet je bij adviseren. Deze studie heb ik gewoon nodig." Voor verreweg de meesten ligt de keus niet zo voor de hand, ook al is de be roepskeuzevoorlichting al in 3 havo en 4 vwo begonnen. Dat is tegelijk ook de moeilijkheid, wie weet dan al wat hij la ter wil? Bas: „Daarom is er op de havo iets meer begeleiding, bij vwo'ers wordt bijna au tomatisch aangenomen dat die wel naar de universiteit zullen gaan." Vooral ouders die gestudeerd hebben, pushen hun kinderen dat ook te doen. Ook al kost het soms veel moeite om die kinderen te laten slagen. Eliane van Dongen (17, havo) wilde al jarenlang hostess worden. Dat kan al leen op een particuliere school. Dat werd te duur, de Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer leek next best. Esmeralda heeft alles met haar ou ders uitgezocht. „Ik denk dat je de tijd moet nemen om na te denken over wat je wil. Ik wil touroperator worden. Het is werk waarbij je geregeld moet om schakelen van je eigen naar een andere samenleving, en dat vind ik boeiend." Pascal de Theije (16, havo) wil het liefst economie studeren. Dan moet hij na de havo naar het vwo. Lukt dat niet, dan wordt het volgend jaar de heao. Econo mie is leuk. Dat moet hij even uitleg gen. „Soms krijg je een som waarbij je moet bedenken hoe een bedrijf gaat reageren, op een eigen manier is het dan een creatief vak. Wat ik er precies mee ga doen, weet ik nog niet, maar ik wil doorstuderen want hoe hoger je op leiding, hoe meer kans op een hogere baan." Dat is voor de meesten de reden om Leerlingen van het OLV-lyceum in Breda vertellen over hun toekomst. Links Pascal, Marieken en Kim. Rechts Esmeralda, Bas en Michael, FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP door te studeren. Het liefst direct door gaan, vinden ze. Het kiezen niet voor je uit schuiven en een jaartje uitpuffen in het buitenland, hoewel iedereen naar vakantie snakt. Nu ben je nog aan het schoolritme gewend en kun je gemak kelijker door. Als je weg bent geweest, lukt het misschien niet meer om weer in het gareel te komen. Een jaar ertussen uit kun je dus beter na je vervolgoplei ding doen. Michael Sebregts (17, vwo): „Skiën en zo, dat is toch ook hartstikke leuk, dat 'hoeft geen jaar te duren. Echt lange rei zen, naar Zuid-Afrika of zo, kun je beter in de loop van je leven doen." Toch zou Marieken Strous (18, havo) nu graag een jaar high school in Amerika willen doen, als het niet zo duur zou zijn. „Je wordt er zelfstandiger van. Na je studie is er waarschijnlijk geen tijd meer, dan moetje solliciteren." Marieken wil later werken met verstan delijk gehandicapte kinderen, muziek therapie geven. Het liefst zou ze aan de universiteit psychologie gaan studeren omdat je dan dieper op de stof in gaat, maar dat zit er niet in. Daarom heeft ze gekozen voor een hbo v-opleiding waarbij studie en werk gecombineerd worden. „Pas als je moet kiezen, merk je de gevolgen van je pakketkeuze. Je zit altijd wel aan iets vast. Het zou con creter moeten worden uitgelegd watje met je vakken kunt doen. Nu komen er profielen in plaats van pakketten, daar mee heb je meer mogelijkheden. Je kunt het beste iets kiezen wat je leuk vindt om te leren, dan komt die baan heus wel." Michael wist drie jaar geleden al dat hij iets in de kunst wilde gaan doen, maar hij zag zichzelf niet 'tussen al die groe ne kuiven' op Sint Joost. Hij wil nu vormgeving in Eindhoven doen. Daar voor moetje werkstukken inleveren, maar hij weet niet waar hij de tijd van daan moet halen om ze te maken. „Het is naar school, werken, naar huis, wer ken." Voor vormgeving mist hij de na tuurkunde in zijn pakket. Nu kan hij wel een zomercursus gaan doen, zoals Kim suggereert, maar hij had toch-liever eer der geweten dat hij dat nodig zou heb ben. Kim van Disseldorp (18) wil naar de Ho gere Hotelschool in Maastricht. Een strenge selectie want er is slechts plaats voor een op de drie aanmeldingen. Als je buiten de boot valt, moetje een tweede keus achter de hand hebben. En daar zit ze nog over te tobben. „Je moet ook nog aan werk zien te komen. Moet je ook rekening mee houden bij het kiezen, anders zit je helemaal te ba len... In Maastricht begin je intern, je leert nieuwe mensen kennen en je zit in een andere omgeving. Het lijkt me een soepele overgang voor op kamers wo nen. Dat kan heel eenzaam zijn, heb ik gehoord." Dat laatste zegt ze tegen Eliane van Veen (18) die beslist op kamers wil gaan wonen. Eliane heeft het thuis naar haar zin, maar ze wil heel graag zelfstandig zijn, zelf uitvissen wat voor haar wel of niet belangrijk is in het leven. „Ik wil naar de pabo, ik weet het zeker en daarom vind ik het heel erg dat zoveel mensen zeggen 'is dat wel iets voor jou?'. Het lijkt me echf leuk werk met veel vrije tijd. Ik kom er eerlijk voor uit dat ik ook een prettig leven wil, er is meer dan werk alleen. Ik hoef niet enorm carrière te maken, wil ook nog kinderen en niet pas als ik dertig ben. Waarom geen kind tijdens je studie? Waarom moet alles zo volgens het boekje?" „Omdat dat het meest logische is," is het droge commentaar van Bas, maar hij kan zich goed voorstellen dat meisjes èn een baan èn kinderen willen. Met de lage studiefinanciering zullen de meesten er een baantje bij nemen. Niet meer dan reëel, vinden ze, waarom zouden ouders alles móeten betalen? „Als we de was maar thuis mogen bren gen." Door Ann Bouwma „Ik heb nooit een plaat naar mezelf willen noemen, dat vond ik nogal goedkoop aandoen." Toch heet de tweede cd van Sheryl Crow inderdaad Sheryl Crow, als of het om een debuut gaat. In veel opzichten is dat ook zo. De zangeres wil er geen twijfel over laten be staan, dat dit helemaal haar plaat is. Sheryl Crow (34) komt uit een muzikale familie in de buurt van Memphis. Haar ouders zaten in een jazz band, Sheryl en haar drie zusjes leerden piano spelen zodra ze konden lopen. „Er was thuis altijd muziek, van Judy Garland tot rhythm blues". Tenger als ze is, zit de zangeres bijna helemaal wegge zakt in een grote fauteuil. Ze kijk nors, onverschillig bijna. Sheryl Crow heeft alle reden om de pers te wan trouwen. Na het succes van haar debuut Tuesday Night Music Club, dat een jaar nodig had om zich in harten en hitlijsten te nestelen, is onlangs de stem ming drastisch omgeslagen. Het clubje muzikanten, waar de plaat naar is ver noemd, roerde zich en liet weten dat mevrouw Crow er destijds met de credits van hun composities vandoor was gegaan. Het lijkt een beetje op natrappen als de bal al lang uit zicht is. Ze zijn kennelijk pas wakker ge schud toen door de miljoenenverkoop de dollars in zicht kwamen. Kinnesinne. Crow trekt het zich niettemin aan. Ze wil zich koste wat kost bewijzen. „Mijn nieuwe plaat heb ik zelf ge schreven en geproduceerd, de meeste instrumenten zelf bespeeld". Ook tijdens het enige optreden in Nederland begin oktober liet Crow geen kans onbenut om te bewijzen wat ze kan. In de coulissen stonden wel tien gitaren op een rij, ze speelde nogal onbeholpen accordeon en nam later plaats achter een batterij toetsen om ham- mond-orgel te spelen. De onzekerheid zit blijkbaar diep geworteldEigenlijk is dat nergens voor nodig, want haar nieuwe plaat laat horen dat ze niet de eerste de beste is. Met een uitgewogen gevoel voor timing, frasering en gebruik van rijm heeft ze een handvol prachtsongs aan de we reld-catalogus toegevoegd, die niet zomaar vergeten mogen worden. Uiterst memorabele refreintjes, beel dende lyriek. Dat de Stones en Dylan haar daarbij op weg hebben geholpen is toch geen zonde? ledereen heeft een rolmodel. „Vorig jaar heb ik een keer opgetreden voor de troe pen in Bosnië, en toen deed ik A hard rain's gonna fall. Ik realiseerde me hoe tijdloos de songs van Bob Dylan eigenlijk zijn. Dat is ook mijn doel als songschrij ver. Die hele trip was trouwens louterend voor me, ik wist opeens weer waarom ik ooit muziek ben gaan maken. Dat gevoel van je pakt je gitaar en speelt lied jes voor de mensen, op een heel persoonlijk niveau." Was de zangeres dan totaal van dat gevoel afgesne den? „Dat niet, maar het is niet meer zoals in de jaren zes tig toen muzikanten heel langzaam konden groeien. Nu staat de big business meteen achter je te dringen en als je faalt, word je gedumpt. Ik las laatst in Time Magazine dat Alanis Morissette zeven miljoen aan het touren had overgehouden. Dat is natuurlijk prachtig, maar het geeft wel aan wat de doorslag geeft bij be slissingen over de capaciteit van een zaal. Niet de inti miteit telt, maar wat het meest lucratief is. Daar wil ik graag van af stappen." Sommige songs op Sheryl Crow zijn heel direct en ver halend, andere gaan gehuld in symboliek. „Elke plaat die je maakt is een dagboek, een momentopname van wat je hebt doorgemaakt. Sommige songs zijn een af rekening, andere meer een bespiegeling. Maar over het geheel genomen is deze plaat veel emotioneler dan de eerste. Sommige songs, zoals Home of The Sheryl Crow. FOTO POLYDOR Book kwamen er op een verloren moment spontaan uitrollen. Dat zijn de beste." Behalve over eigen erva ringen schrijft Crow ook over andere gebeurtenissen, die haar raken. Redemption Day gaat over het leed in oorlogssituaties, Love is a good thing herbergt onver holen kritiek op tweeslachtig (regerings)beleid. „Ik ga er nooit bewust voor zitten om eens een poli tieke song te schrijven. Ze ontstaan in een kwade bui. Als de song af is, kun je het van je af zetten. Op de vo rige plaat stond een nummer over seksueel misbruik, dat ik maar zelden live heb gedaan. Het stond zover van me af dat ik bijna in een alter-ego moest kruipen om het te kunnen spelen. Dat is toch al een kunst op zich, om voor de honderdste keer een nummer spon taan te brengen. Er zijn avonden dat een song acht ki- lometer lang lijkt. Dan ben ik bang dat ik het laatste couplet: van AH 1/Vanna Do niet zal halen." v f*.OTQ C c+ ft 2 03 3 *3 B S PL- o*S EL§ 3 2 3 P. ft rt> t-i ft 2- pf 2 o.' o cro 2. «S: i f5^ Ou*??' CD Sn.2 3.0.0 o Z 3 D. g-g-a 3 n er CD CD CD K O N ft w- pr P H> E, fD CD Üv go L, rn 1 2 P"^ CTQ tv Sr" Hy" Qj O ö- JL g fg 3 ca - 3 -a 2 sr N 52 ET,— 2 N EP CD 2 CTQ 2- O IXff 1 CD CD p: g pr 3 o. a-o CD 3 £*3 CD Cï CD CD y-a 2 PT 3 CD CD S 3 t— p Or 3 O p CTQ 2 "O nn V JD O CD £P i-S Ff M 13 P O rD CD 13 Ff O 13 I—1 CD 2 CD i— h—1 P 0 P- w CD CD O cE" fD P N CD O C+" O p I— m O tr CTQ CD O »-s 3 CD 0 O tSJ CD CD 3 CD OQ CD CD ►-S i— P CTQ fD fD UI c-h CD CTQ CD CD >~i Ui O CD k—1 O- CD cr CD Ui c-t- fD P CD Ui c-K o ►-j O CD CD i— P CTQ 3. 3 tQ CD ^.3 De Nederlandse cheerleaders onder leiding van Ashley Orman uit Los Angeles: 'Tijdens de wedstrijd bewegen we soms wel drie uur lang. FOTO ROY TEE Door Liesbeth Oeseburg „Go, go, Admirals GOH" Bij het laat ste 'go' springt een tiental meiden de lucht in. In een sportzaaltje vol spie gels, oefenen de Amsterdam Admiral cheerleaders op dreunende muziek ingewikkelde danspassen. Hoewel de Amsterdamse American footballdub nog niet eens is begonnen met Ijet nieuwe seizoen, zijn de cheerleaders al in volle gang. Ashley Orman, cheerleader coördina tor, loopt zelfverzekerd rond tussen de dansende meisjes. Hier en daar geeft ze wat aanwijzingen. Deze zon dagavond is één van de vaste oefen avonden van de cheerleaders van de Amsterdam Admirals. In een van de zaaltjes van Squash City, een sporthal vlakbij bij het Centraal Station in Am sterdam, werken de meiden zich in het zweet om de danspassen nog be ter onder de knie te krijgen. De Amerikaanse Ashley werd in okto ber vorig jaar benoemd tot cheer leader coördinator van de Amsterdam Admirals. De 22-jarige komt uit Los Angeles (Calitornië). Ze was op school actief als cheerleader en heeft erva ring als professioneel cheerleader voor de San Diego Chargers. Momen teel is ze bezig aan het tweede sei zoen bij de Admirals. Ashley schreef zelf een sollicitatiebrief naar de Am sterdam Admirals. „Ik hoorde dat er in Amsterdam een club in de World League speelde en dat ze een profes sioneel cheerleader-team wilde op starten. 'Dit is mijn kans', dacht ik, en' schreef gelijk een brief. Twee weken later kon ik aan de slag." Haar studie heeft ze even stop gezet. De Amsterdam Admirals cheerleaders trainen twee tot drie keer per week. Verder doen ze veel promotionele ac tiviteiten: optredens door het hele land en uiteraard bij thuiswedstrijden van de Admirals. Het merendeel van de meiden heeft naast het cheerlea- den een baan of studeert nog. Het team dat er nu staat, voor het seizoen 1996/1997, is er nog niet zo lang. Elk jaar worden er namelijk nieuwe meis jes uitgekozen. Dit jaar kwamen er 131 meisjes af op de try-outs van 22 en 29 september. Zestig werden er uitgekozen, waar mee Ashley vervolgens een persoon lijk geprek voerde. „Dat gesprek is belangrijk, want als cheerleader moet je vlot kunnen praten. Je bent name lijk een pr-instrume'nt," aldus Ashley. Bij de tweede try-out werd het aantal verminderd tot 42 kandidaten. Ongeveer dertig meiden zijn er nu overgebleven. De gemiddelde leeftijd bij de Amsterdam Admiral cheer leaders is 18 jaar. De meiden trainen wekelijks twee tot drie keer en heb ben gemiddeld drie tot vijf promoties. Niet ieder meisje is evenveel tijd kwijt. Ashley: „Sommigen zijn slechts vijf uur per week bezig met het cheerleaden, anderen wel twintig uur." Uitgedost in kleurige pakjes, korte topjes en hier en daar een trainings broek, zitten de meiden in een krin getje om Ashley heen. De Amerikaan se maakt de meiden duidelijk dat ze altijd bereikbaar moeten zijn. „Ik wil ook de telefoonnummers van jullie vriendjes hebben. Stel dat we ineens een promotie moeten doen, dan moet ik wel mensen kunnen berei ken." Cheerleader word je niet zomaar. Wie bij de Amsterdam Admiral cheer leaders wil komen, moet behoorlijk wat kwaliteiten hebben. Ashley somt op: „Je moet goed kunnen dansen én gevoel voor show hebben. Er goed uitzien is ook heel belangrijk. Daarbij moet je wat kunnen vertellen over de club en weten waar de Amsterdam Admirals mee bezig zijn." Weer of geen weer, gekleed in piep kleine shorts dansen de cheerleaders zowel binnen als buiten. De cheer-, leaders van de Amsterdam Admirals zijn de enige professionele cheer leaders in Nederland. Het fenomeen is in ons land nog vrij onbekend. „Er is een groot verschil tussen bet cheer leaden in Nederland en in de Verenig de Staten," weet Ashley. „Veel men sen hebben in Nederland een ver keerd beeld van wat wij doen. We voeren een vorm van hiphop dance uit, zij denken dat we maar een béét je springen. Voor de Amsterdam Ad mirals zijn we echt nuttig. Tijdens de wedstrijden zijn we een essentieel on derdeel van het spektakel in het sta dion." In Amerika is het volgens Ashley echt een eer als je cheerleader mag zijn. „Hier moeten we ons nog echt bewij zen voor het publiek. Mensen nemen ons vaak niet serieus, terwijl ik met dit baantje in Amerika de hele dag posters voor fans zou kunnen signe ren. Wat wij doen is echt topsport." Charida (17), cheerleader en ook assis tente van Ashley, is het met Ashley eens dat cheerleaders heel belangijk voor American football zijn. „Wij zijn onmisbaar voor de Amsterdam Admi rals. Nu zijn we belangrijk, omdat we de promotie voor het team verzor gen, terwijl ze nog niet in Nederland zijn. Pas in april begint de competitie. Tijdens de westrijden zijn we min stens zo belangrijk omdat we de sfeer kweken. We zwepen het publiek op zodat "zij de spelers meer aanmoedi gen. Het is volgens mij niet toevallig dat ze alle thuiswedstrijden, behalve de laatste, gewonnen hebben." Ook Charida baalt een beetje van het stereotype beeld dat mensen van een cheerleader hebben. „De Amerikaan se films op tv scheppen een verkeerd beeld. Wij staan heus niet alleen een beetje stom te springen, naar jongens te loeren en stijfjes met pompoenen te zwaaien. Tijdens de wedstrijd be wegen we soms wel drie uur lang. In de time outs dansen we een paar mi nuten intensief. We peppen het pu bliek op. Ook doen we kleine dansjes, fillers, om de tijd even op te vullen als het spel stil ligt." Charida vindt het cheerleaden ontzet tend leuk. „We zijn nu met deze nieu we groep net een paar weken aan het dansen, maar het gaat al hartstik ke goed. Het onderlinge contact is prima. We trekken veel publiek, soms moeten ze dranghekken voor ons plaatsen." Het afgelopen jaar hebben de cheer leaders behoorlijk veel aandacht van de pers gehad. Ze waren te zien op tv en in de bladen. Het publiek reageert volgens Charida wisselend op de schaarsgeklede meiden. „Vooral vorig jaar keken mensen nog wat raar naar ons. Je ziet ze soms denken: 'wat doen die stoeipoezen hier?'. Maar dat trekt meestal bij als ze ons zien dan sen."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 26