DE STEM
Componeren is gewoon een vak'
Sal Meijer, 25 maal in De Beyerd
2.313
en duur?
Guy Fletcher: hitleverancier van veel topartiesten
in-Leendertse
/AN DE
L VA N
ZIJN:
Kiezen is hartstikke
moeilijk
ES: 076 - 5 312 313
0162-688084
hgelique. 11-19 uur.
BOEKHOUDER
Diversen
Bouwk. tekenwerk
Autoverhuur
A. de Jong BV
TE VERBOUWING
RIJS0PGAVE
Voor
verstoppingen
uizmgen
D1
Groot Dictee op 17 december
Pavarotti zingt
in Amsterdam,
Kiss in Utrecht
Woody Allen mag
adoptiedochter
niet meer zien
Recordbedrag
voor doek
van Sargent
De vijftig best
verzorgde
boeken van 1995
Peter Timofeeff
gaat naar RTL 5
Kas van Iersel
terug op radio
Filmfonds moet subsidieverzoek
De la Parra opnieuw bezien
ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D5
Gids
door:
m
ar van deze week,
iets.
aal versleten,
il haar dochter en
hillemans.
iar gemak de
;sante koopjes
vinden was van
voor antiek en
d zoals: buffet-,
en en eethoeken in
nhout,
iken plaatst
kleintje.
|pp.
kleintj.eskrant.
Wie zijn biografie leest
raakt diep onder de in
druk, dat kan niet an
ders. Zoveel illustere na
men passeren de revue.
En voor al die artiesten
schreef hij vaak ook nog
dikke hits die 'iedereen'
kent. Een paar voorbeel
den: I can't tell the bot
tom from the top van The
Hollies; Power to all our
friend van Cliff Richard
of Save me van Louise
Mandrell. Maar ook Blue
Mink, Frankie Valli, Ray
Charles, Tom Jones,
Blood Sweat and Tears,
Three Dog Night, Joe
Cocker, Helen Reddy,
Claude Francois, Richard
Anthony en zelfs Elvis
Presley klopten aan z'n
deur.
Door Tom Smeets
i „Er bestaat hooguit een half
dozijn plots van waaruit alle
romantische liedjes zijn ge
schreven. FOTO 00 VISSER
m
LOKAAL tarief! Brabant
sexdating: vrouwen willen
sex 010-29.46.173
KARIN Breda ontv. u in een
discr. rom. sfeer. 7 dg. p.w.
10.30-23.00u 076-5211197.
voor adm. en aang.biljet.
Slagboom, Marijke Meustr,
100, Breda, Tel. 5214282,
Tel. 0165-561188
Autoverhuur
Speciaal weekendtarief,
personenwagens, vrijdag
avond tot zondagavond
80,- excl. Laan van Belgie
53, Roosendaal.
Tel. 0165-555551. Ook uw
adres voor bestelbusjes.
Als ik hem zijn lijst met succes-
I sen voorleg en constateer dat hij
heel talentvol moet zijn, reageert
I hij heel bescheiden. „Er moet iets
[zitten, ja. Ik bof."
Voor me zit Guy Fletcher, com-
ponist van talloze hits voor een
[groot aantal bekende artiesten.
[En zanger, want zingen heeft hij
look z'n hele leven gedaan. Hij
doet het nu opnieuw op een eigen
[cd, Somewhere down the line.
I Guy Fletcher begon zijn muzika-
I le carrière al als klein kind. Hoe
[klein, dat wordt niet helemaal
[duidelijk. Het hele gesprek lang
draait hij om leeftijden en jaar-
tallen heen. Als ik hem helemaal
tegen het eind op de man af vraag
[hoe oud hij is, antwoordt hij met
['vijftig plus'. Zijn door de platen-
J maatschappij verstrekte biogra-
|fie geeft evenmin uitsluitsel.
[Hoe het ook zijj als kind speelde
[Guy Fletcher trompet. „Ik ben
[heel jong begonnen en kreeg een
[klassieke opleiding. Ik had geluk.
[Ik kon echt goed spelen, ik was
[wat je noemt een natuurtalent.
[Mijn vader kocht in een tweede-
[handswinkel een oude tropipet.
hield van dat instrument. Ik
[stond in die tijd sterk onder de
[invloed van de 'grote trompettis
ten van dat moment, vooral Har-
Ity James. Ik hield van dat soort
pig band jazzmuziek."
Melodielijn
[Zijn trompetopleiding was volle-
|dig klassiek gericht, maar de mu-
ale belangstelling van Guy
g meer en meer naar de popu-
[aire muziek. „Popmuziek werd
teds populairder. In die dagen
Ps de opkomst van de rock 'n
roll. Mijn belangstelling ging
vooral uit naar de melodielijn
van een compositie. Ik besloot op
te houden met zelf muziek te ma
ken, ik wilde alleen nog maar
schrijven. Zo midden zestiger ja
ren heb ik de trompet opgebor
gen. Ik heb nog steeds een trom
pet, maar ik heb er nooit meer op
gespeeld. Ik begin er niet meer
aan, ik zou het ook niet meer zo
goed kunnen."
Hij raakte meer en meer geïnte
resseerd in het arrangeren van de
vocalen. Met name harmonieuze
vocalen. Ook dat kwam weer on
der Amerikaanse invloed, vooral
dankzij groepen als The Four
Freshmen en de Hilo's. „Ik was
daar stapel op. Vooral hun ma
nier van arrangeren. In die dagen
ben ik ook zelf gaan.zingen in een
groep en ik probeerde dat te doen
als de Hilo's."
Op zekere dag liep hij Joe Meek
tegen-het lijf, een gerespecteerde
producer van ontelbare platen,
waarvan er heel wat nog steeds
tot de onvergankelijke Britse
klassiekers worden gerekend.
„Joe zocht iemand die bereid was
achtergrondwerk te doen bij
plaatopnamen. In die dagen werd
er geen plaat gemaakt zonder
achtergrondkoortje. Mijn eigen
groep had'inmiddels de nodige
ervaring en was sterk Ameri
kaans georiënteerd. Joe huurde
ons in en we hebben meegewerkt
aan alle platen die hij opnam."
Elvis Presley
Opnieuw rollen klinkende namen
over tafel. In twee jaar tijds
werkte Guy mee aan meer dan
honderd singles. Het leverde hem
een studio-ervaring op die zonder
overdrijving uniek was te noe
men. „Dat was een fantastische
start. Ik was nog maar net twin
tig en was desondanks zeer erva
ren. Daarom was het niet meer zo
moeilijk te gaan componeren."
Het werd hem nog gemakkelijker
gemaakt door de toevallige ont
moeting met Doug Flett, een
tekstschrijver uit Australië. Het
klikte tussen die twee, zelfs zo
dat ze vandaag de dag nog steeds
samenwerken. Succes bleef dan
ook niet uit. Guy en Doug schre
ven I can't tell the bottom from
the top voor The Hollies en be
haalde meteen hun eerste Britse
Top 5-single.
Guy scoorde in vrijwel elk land
van de wereld een nummer één
hit, zelfs in Frankrijk waar zan
gers als Claude Frangois en Ri
chard Anthony met Franse verta
lingen van zijn songs dikke hits
hadden. Alle landen behalve één:
de Verenigde Staten.
Toch werden Guy en Doug bena
derd door Elvis Presley, wat voor
niet-Amerikanen zeer bijzonder
en eervol was. Elvis nam drie
nummers van hun hand op, waar
onder Wonderful world, de titel
song van de laatste film die Pre
sley voor MGM opnam. „Dat was
goed voor mijn carrière," consta
teert hij. „Ik kreeg er meer ge
loofwaardigheid door."
Hij was ook enige tijd de lead
zanger van de Anita Kerr Sin
gers. Guy: „Anita had een hele
succesvolle Amerikaanse zang
groep. Ze ging in Europa wonen,
in Zwitserland. Ze kwam naar
Londen om de Europese Anita
Kerr Singers te .vormen en ze no
digde me uit mee te doen. We
maakten een paar albums en de
groep werd heel populair in Eu
ropa."
Het was niet z'n favoriete mu
ziek, bekent hij. Maar hij vond
het wel een interessante en waar
devolle tijd. „Ik houd van vocal
harmony singing en daar was zij
zeer goed in. Amerikanen hebben
een hele aparte manier in het
produceren en arrangeren van
vocal harmony. Amerikanen ne
men trouwens alle lichte muziek
heel serieus, in Europa doen we
dat niet."
Politicus
Na twee jaar verliet hij de groep
om een solozangcarrière te begin
nen. Anita's echtgenoot werd zijn
manager. Z'n eerste solohit was
Mary in the morning en hij maak
te een album dat ook in Neder
land zeer succesvol was. Guy
ging op stap met een eigen band,
Rogue genaamd. Ook dat gebeur
de veel in Nederland.
Guyl „Ik heb altijd een diep ge
voel voor Nederland gehad. Ik
ben veel in Nederland geweest,
zeker in de dagen van de Anita
Kerr Singers. Er is geen tv-show
waarin ik niet ben geweest. Ne
derland is altijd erg goed voor me
geweest. Het is ook een goede
iiïarkt, aardige mensen. Ik ben
hier altijd met plezier geweest."
Als ik veronderstel dat hij in Bel
gië precies hetzelfde zegt, rea
geert hij onmiddellijk: „Ja, pre
cies." Als hij uitgelachen is: „Ik
had politicus moeten worden."
Dat is hij niet, maar z'n gevoel
voor diplomatie benut hij wel de
gelijk. Hij is al jaren voorzitter
van de Britse academie voor
schrijvers en componisten, vol
gens hem de grootste organisatie
in z'n soort van heel Europa.
„Het is geen vakbond, maar we
behartigen wel de belangen van
onze leden. We geven bijvoor
beeld cursussen aan jonge com
ponisten hoe ze zich zakelijk
moeten opstellen. We hebben ook
alles met de organisatie van het
Eurovisie Songfestival te maken.
En we geven een onderscheiding
uit voor componisten."
Zelf won hij die felbegeerde on
derscheiding ook al eens, maar
toen was hij nog geen voorzitter.
Dat was in 1973. Guy en Doug
schreven toen Power to all our
friends, een van de grootste hits
van Cliff Richard. Guy, niet zon
der trots: „Dat nummer heeft op
één gestaan in veertien landen.
Van alle hits die ik heb geschre
ven is dit wel de grootste."
Cliff Richard heeft inmiddels al
twaalf composities van Guy
Fletcher opgenomen. „Ik ben nu
weer bezig met een nieuw liedje
voor hem. We werken al samen
sinds 1970, dus je mag gerust
spreken van een langdurige sa
menwerking. Ik vind dat Cliff
consequent goede platen maakt.
Soms ben ik heel teleurgesteld als
ik hoor wat artiesten van mijn
liedjes hebben gemaakt. Dan
hebben ze niet gedaan wat ik heb
bedoeld met zo'n liedje. Maar
Cliff doet dat altijd precies."
Hij wil liever geen namen noe
men van platen waar hij minder
verrukt over was. „Ach", zegt hij,
„Ik ben altijd dankbaar als men
sen mijn werk willen opnemen.
Maar ik ben teleurgesteld als ze
niet het concept raken zoals ik
het heb bedoeld'. Cliff doet dat al
tijd precies. Nog iemand die een
fantastische versie heeft gemaakt
van een van mijn liedjes was Ray
Charles. Dat is voor. mij een van
de aantrekkelijke kanten van het
componist zijn, dat iemand een
van jouw liedjes wil opnemen."
Guy Fletcher moet even naden
ken als ik hem vraag hoeveel
songs hij in totaal heeft geschre
ven. Eigenlijk weet hij het niet
precies. „Ik heb het allemaal niet
zo bijgehouden. Ik denk dat het
om zo'n vierhonderd liedjes
bedrijf
Lids- en klussenbedrijf.
zelf meewerken kan!!
/oor kleine verhuizingen.
503265. schrift.garantie.
Rioolontstop.
en dakbedekkingen
Kees v.d. Burgt.
Tel. 076-5146839.
Voor al uw
VERSTOPPINGEN
OONINCX. 076-5878658.
Wij zijn al onderweg;
Hulst.
35 jaar een begrip
/an meubeltransport
derland en België
ndig personeel.
IN-volledige verzekering.
311698, Fax: 313692.
["oor Hans Rooseboom
was de lieveling van de oude
Zandberg. De legendarische di-
|e«eur van het Stedelijk Mu-
ffum hing zijn werk regelmatig
Is 1eTe' de schilderijen van
Pal Meijer niet direct in het be-
r van de Amsterdamse kunst-
pel pastten.
|a Meijer (1887-1965) wordt wel
I® PeÖ-maitre' genoemd. Die
Muiding klopt wel, maar al-
l1 In 20 verre zijn schilderijen
I evast klein van formaat zijn.
Rangen er vanaf morgen 25 in
e.Beyerd in Breda.
Ser schilderde alles. Veel
Jt en dorpsgezichten (Am-
L m' Den Bosch, Brugge),
£ei?S' mensen en dieren,'
Lj katten. De werken ont
leen vanaf omstreeks 1900 tot
Tj,J00r zijn dood. De schilde-
L ajn kMn van formaat, in
JL e quasi-naïeve trant, heel
telli ?°4mtiUistisch geschilderd:
lew, 8,en gevolS van het milli-
IL e'k dat hij als diamants-
perhad gedaan.
Tor/f Meiler? Hil werd ge-
Ut/L'n het hart van de
®se Jodenbuurt. Op
school aan het Waterlooplein
bleek al dat hij goed kon tekenen.
Toch ging hij in het diamantvak,
onderwijl in de avonduren teken
en schilderlessen volgend. Tot
1914 werkte hij als slijper. „Maar
mijn hoofd zat ergens anders."
Hij vond emplooi als graficus, en
verdiende de kost met grote, ui
terst nauwkeurige etsen van Am
sterdamse stadsgezichten. Hij
sleet ze aan rijke joodse Amster-
1 dammers. „Het was nog voor de
oorlog. Zo heb ik mij er doorheen
geslagen."
Later, wonend in het Gooi, vond
hij emplooi als reiziger in reform
artikelen. Tijdens de Bezetting
wist hij aan deportatie te ontko-
men omdat hij getrouwd was met
een niet-joodse vrouw.
Na de oorlog kon hij naar harte
lust doorschilderen. Over zijn
werkwijze zei hij: „Ik werk lang
op iets. Ik begin telkens weer op
nieuw. Dat heeft twee voordelen:
in de eerste plaats droogt het
goed, in de tweede plaats krijg je
er een fris gezicht op." Een van
de geheimen van zijn techniek
was de dunne schilderwijze met
vernis in de verf.
Over zijn werkwijze had hij een
credo van de uiterste eenvoud:
„Ik doe het niet met moedwil. Het
zit in me. Andere schilders heb
ben mij wel gevraagd: hoe doe je
dat toch? Ik heb gezegd, ik heb er
geen recept voor. Nou ja, ik schil
der, hè?"
De schilderijen van Sal Meijer
werden geliefde verzamel-objec-
ten. Ze vonden hun weg bijvoor
beeld naar de collectie van de
Amsterdamse kunsthandelaar en
antiquair Jack Vecht, die begin
dit jaar overleed. Het is die col
lectie die vanaf zondag in De
Beyerd in Breda is te zien.
'25 X Sal Meijer'. De Beyerd. Bo
schstraat 22, Breda. Maandag ge
sloten. Als zaalbrief dient een in-
tervievy met Sal Meijer uit 1964,
waaruit gegevens voor boven
staand verhaal zijn ontleend, (t/m
19 jan.)
Katten waren een favoriet on
derwerp van Sal Meijer.
FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP
ZATERDAG 7 DECEMBER 1996
Hilversum (anp) - Philip Freriks presenteert op dinsdag 17 december
wederom het Groot Dictee der Nederlandse Taal. Aan het dictee pent
in de groene bankjes een aantal bekende Nederlanders en Vlamingen
mee.
Aan Vlaamse kant zijn dat onder meer auteur Ward Ramaekers, ac
teur Lucas van den Eynde, journaalpresentator Paul D'Hoore, weer
man en parlementslid Bob de Richter.
De bekekende deelnemers aan Nederlandse zijde zijn onder meer Adè-
le Bloemendaal, Gerda Havertong, en Huub Stapel. Nederland heeft
behalve actrices en acteurs ook politici in de strijd geworpen, zoals
Boris Dittrich (D66-Kamerlid) en Frank de Grave (VVD, staatssecre
taris). Ook Arthur Docters van Leeuwen, voorzitter van het college
van procureurs-generaal, doet mee.
De voorzitter van de jury is Hella Haasse.
Twaalf daarvan heeft hij nu zelf
opgenomen voor zijn album So
mewhere down the line, waaron
der een duet met Madeline Bell,
Listen to the voice.
Vakmatig
Hij componeert nog steeds altijd
en overal. „Dat is iets waarmee je
nooit ophoudt. Ik heb enkele van
m'n beste liedjes geschreven in de
auto, gewoon onder het rijden.
Maar ik gebruik nooit een opna
mebandje. Ik onthoud het ge
woon, Zodra ik de kans heb ga ik
achter de piano zitten om te be
kijken wat ik heb bedacht."
„Componeren is gewoon een
vak", relativeert hij. „Ik ga er ge
woon voor zitten en doe het. Je
moet er gewoon tijd voor maken.
Net als een romanschrijver. Die
gaat ook om negen uur achter z'n
tekstverwerker zitten en gaat
drie uur zitten schrijven. Zo com
poneer ik ook en hoe meer je
componeert, hoe meer er in je op
komt. Soms begin ik met een
nieuw liedje en ben ik pas na zes
maanden klaar. Ik ben wel met
vijf a zes liedjes tegelijk bezig."
Hij schrijft altijd samen met
Doug Flett, ze werken nooit af
zonderlijk van elkaar. „Ik com
poneer iets, hij schrijft iets. Dan
praten we weer een hele tijd en
proberen we een plot te beden
ken, om het maar eens zo te noe
men, een verhaal. Zo'n plot ont
wikkelen we dan tot de woorden
van een liedje en tegelijkertijd
probeer ik daar omheen een me
lodie te componeren. Het is echt
gewoon een vakmatige bezigheid,
althans op de manier waarop wij
het samen doen."
Uitdaging
Volgens hem behoren Doug en hij
nog steeds tot de romantici, ma
kers van romantische songs.
Maar dat is niet eenvoudig. Guy:
„Het is makkelijk om te zeggen ik
hou van jou, of jij houdt van mij
of ik houd niet meer van je. Er
bestaat hooguit een half dozijn
plots van waaruit alle romanti
sche liedjes zijn geschreven. Het
is dan ook heel moeilijk om met
iets nieuws te komen. Vandaar
dat ik zeg dat het gewoon een vak
is, ook een uitdaging. Daarom
houd ik ook nog steeds van dit
vak. Het is fantastisch als het is
gelukt. Dat gebeurt je hooguit
vijf, zes keer per jaar. Zeker vijf
tig keer per jaar lukt het hele
maal niet."
Amsterdam/Uttrecht - Luciano
Pavarotti geeft op Koninginne
dag 1997 een eenmalig concert in
het Ajax-stadion in Amsterdam.
Het concert van Pavarotti moet
het klapstuk worden van de Am
sterdamse Vrijmarkt op Konin
ginnedag. De entreeprijzen be
dragen 250, 150, 100 en 50 gul
den. De voorverkoop begint op
zaterdag 14 december om 10.00
uur bij de 150 grotere postkanto
ren, de Tieketlijh (06-300125) en
de bekende voorverkoopadres
sen.
Nederlandse fans krijgen een
tweede kans om de revival van
Kiss mee te beleven. Komende
zomer, op 11 juni, geeft de legen
darische popformatie een extra
concert in ons land. Dat gebeurt
dit maal in de Utrechtse Prins
van Oranjehal.
Dinsdagavond a.s. speelt de
groep in Ahoy in Rotterdam. Het
is voor het eerst sinds vijftien
jaar dat de band weer eens een
concerttour maakt.
De kaartjes voor het concert in
Rotterdam waren vrijwel onmid
dellijk uitverkocht. De kaartver
koop voor het concert in Utrecht
start vandaag.
New York (rtr) - De Amerikaanse
regisseur en acteur Woddy Allen
mag geen bezoek brengen aan
zijn geadopteerde dochter Dylan
(11). Dat heeft een rechter in New
York bepaald.
Allen heeft Dylan niet meer ge
zien sinds Mia Farrow hem in
1992 na een relatie van dertien
jaar verliet en beschuldigde van
seksueel misbruik van Dylan.
Allen ontkende dat en psychia
trisch deskundigen hebben geen
bewijs kunnen vinden voor het
misbruik.
Toch heeft Dylan zelf te kennen
gegeven dat zij haar vader niet
wil ontmoeten. Volgens de psy
chiaters heeft dat te maken met
de relatie die Allen heeft met
Soon-Yi Farrow Prevln, een an
dere geadopteerde dochter van
Mia Farrow. Dylan heeft er moei
te mee dat Allen een, zoals zij zelf
zegt, 'vriendje-vriendinnetjes-re
latie' heeft met haar zus, aldus de
psychiaters.
De advocaten van Allen hebben
aangekondigd in hoger beroep te
gaan. Allen mag over een week
wel op bezoek bij Satchel, de
zoon die hij samen met Mia Far
row heeft.
New York (afp/efe) - Het
schilderij Cashmere van de
Amerikaanse schilder John
Singer Sargent is bij Sothe
by's verkocht voor
11.112.500 dollar (meer dan
19 miljoen gulden). Dat is het
hoogste bedrag dat bij het
veilinghuis ooit is betaald
voor een Amerikaans schil
derij.
Sargent (1856-1925) schil
derde Cashmere in 1908 in
Partud, een dorp in het Ao-
stadal vlakbij de Italiaans-
Zwitserse grens. Het motief
is zijn in een kasjmieren sjaal
gehulde nicht Reine.
Van onze verslaggever
Breda - In De Beyerd zijn in
de periode van 8. december
t/m 19 januari de vijftig best
verzorgde boeken van 1995
te zien. De tentoonstelling
wordt in samenwerking met
het Stedelijk Museum Am
sterdam georganiseerd.
Onder de vijftig geselecteer
de boeken bevinden zich uit
eenlopende uitgaven als
Winterbedden van Jan Wol
kers, vormgegeven door
BMC/Marlous Bervoets en
Evert van de Molen, het
Peter Vos-boek van Harry N.
Sierman en Frangoise Berse-
rik, en Monografieën van,Ne-
derlandse architecten van
Reynoud Homan.
De jury bestond uit Hans 01-
dewarris, Anthon Beeke,
Jacques Janssen, Saskia van
Omme en Frank Tiesing. Een
begeleidend boek, vormgege
ven door Véro Crickx (Sirene
Grafisch Ontwerpers Rotter
dam), documenteert de keuze
34,50).
Als bijzonderheid heeft 'De
Beyerd rondom de vijftig
beste boeken een selectie op
gehangen van haar eigen af
fiches. Opvallend veel van de
bekroonde boekontwerpers
blijken in het verleden affi
ches voor De Beyerd ge
maakt te hebben. De Beyerd
besteedt namelijk iedere ten
toonstelling aan een nieuwe
ontwerper uit, in tegenstel
ling tot andere musea die
vaak een huis-ontwerper
hebben.
Hilversum (anp) - Weerman
Peter Timofeeff, die zes jaar voor
het NOS-journaal werkte en in
augustus overstapte naar het
Weer Kanaal, verhuist per 1 ja
nuari naar RTL 5.
Via deze omroep zal hij op alle
werkdagen het tien minuten du
rende programma Weer Ver
keer gaan verzorgen. Dat maakt
deel uit van RTL 5 Nieuws en
Weer. Timofeeff zal de regionale,
nationale en internationale
weersverwachtingen geven en
zich ook met de rest van Nieuws
en Weer gaan bezighouden.
Timofeeff zegt dat hij, net als bij
het Weer Kanaal, ook bij RTL 5
kan bijdragen aan de opzet van
een nieuw programma.
Een woordvoerster van het Weer
Kanaal betreurt het dat Timo
feeff het station al na enkele
maanden verlaat. „Hij kreeg een
goed aanbod van RTL 5. We gaan
in goede harmonie uit, elkaar."
Kas van Iersel, de presentator
van het tv-spellêtje Denktank,
keert vanaf vandaag terug op de
radio. Voortaan vuït Van Iersel
elke zaterdag tussen 12.00 en
15.00 uur een programma op
HitRadio Veronica.
„Ik heb het radiomaken en met
name het contact met de luiste
raars bijzonder gemist," licht
Van Iersel toe, die overigens te
zien blijft met Denktank. „Nu
hoef ik mijn favoriete platen niet
meer thuis te draaien, maar kan
ik die laten horen op het radio
station waarbij ik altijd al wilde
werken."
Amsterdam (anp) - Het Nederlands Fonds voor de Film moet binnen
zes weken een nieuw besluit nemen over de subsidie-aanvraag van fil
mer Pim de La Parra voor zijn film Dagboek van een zwakke Yogi.
Dat heet de rechtbank in Amsterdam bepaald. Het besluit van het
Fonds om geen subsidie te verstrekken was volgens de rechtbank on
voldoende gemotiveerd en bovendien genomen door een onvolledige
commissie.
Het was de tweede keer dat het fonds het verzoek van De la Parra om
140.000 gulden voor het Dagboek van een zwakke Yogi afwees. Ook na
de eerste weigering schakelde de filmer de rechter in en kreeg hij -
toen nog in kort geding - gelijk.
i -