DE STEM Componeren is gewoon een vak' Sal Meijer, 25 maal in De Beyerd 2.313 en duur? Guy Fletcher: hitleverancier van veel topartiesten in-Leendertse /AN DE L VA N ZIJN: Kiezen is hartstikke moeilijk ES: 076 - 5 312 313 0162-688084 hgelique. 11-19 uur. BOEKHOUDER Diversen Bouwk. tekenwerk Autoverhuur A. de Jong BV TE VERBOUWING RIJS0PGAVE Voor verstoppingen uizmgen D1 Groot Dictee op 17 december Pavarotti zingt in Amsterdam, Kiss in Utrecht Woody Allen mag adoptiedochter niet meer zien Recordbedrag voor doek van Sargent De vijftig best verzorgde boeken van 1995 Peter Timofeeff gaat naar RTL 5 Kas van Iersel terug op radio Filmfonds moet subsidieverzoek De la Parra opnieuw bezien ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D5 Gids door: m ar van deze week, iets. aal versleten, il haar dochter en hillemans. iar gemak de ;sante koopjes vinden was van voor antiek en d zoals: buffet-, en en eethoeken in nhout, iken plaatst kleintje. |pp. kleintj.eskrant. Wie zijn biografie leest raakt diep onder de in druk, dat kan niet an ders. Zoveel illustere na men passeren de revue. En voor al die artiesten schreef hij vaak ook nog dikke hits die 'iedereen' kent. Een paar voorbeel den: I can't tell the bot tom from the top van The Hollies; Power to all our friend van Cliff Richard of Save me van Louise Mandrell. Maar ook Blue Mink, Frankie Valli, Ray Charles, Tom Jones, Blood Sweat and Tears, Three Dog Night, Joe Cocker, Helen Reddy, Claude Francois, Richard Anthony en zelfs Elvis Presley klopten aan z'n deur. Door Tom Smeets i „Er bestaat hooguit een half dozijn plots van waaruit alle romantische liedjes zijn ge schreven. FOTO 00 VISSER m LOKAAL tarief! Brabant sexdating: vrouwen willen sex 010-29.46.173 KARIN Breda ontv. u in een discr. rom. sfeer. 7 dg. p.w. 10.30-23.00u 076-5211197. voor adm. en aang.biljet. Slagboom, Marijke Meustr, 100, Breda, Tel. 5214282, Tel. 0165-561188 Autoverhuur Speciaal weekendtarief, personenwagens, vrijdag avond tot zondagavond 80,- excl. Laan van Belgie 53, Roosendaal. Tel. 0165-555551. Ook uw adres voor bestelbusjes. Als ik hem zijn lijst met succes- I sen voorleg en constateer dat hij heel talentvol moet zijn, reageert I hij heel bescheiden. „Er moet iets [zitten, ja. Ik bof." Voor me zit Guy Fletcher, com- ponist van talloze hits voor een [groot aantal bekende artiesten. [En zanger, want zingen heeft hij look z'n hele leven gedaan. Hij doet het nu opnieuw op een eigen [cd, Somewhere down the line. I Guy Fletcher begon zijn muzika- I le carrière al als klein kind. Hoe [klein, dat wordt niet helemaal [duidelijk. Het hele gesprek lang draait hij om leeftijden en jaar- tallen heen. Als ik hem helemaal tegen het eind op de man af vraag [hoe oud hij is, antwoordt hij met ['vijftig plus'. Zijn door de platen- J maatschappij verstrekte biogra- |fie geeft evenmin uitsluitsel. [Hoe het ook zijj als kind speelde [Guy Fletcher trompet. „Ik ben [heel jong begonnen en kreeg een [klassieke opleiding. Ik had geluk. [Ik kon echt goed spelen, ik was [wat je noemt een natuurtalent. [Mijn vader kocht in een tweede- [handswinkel een oude tropipet. hield van dat instrument. Ik [stond in die tijd sterk onder de [invloed van de 'grote trompettis ten van dat moment, vooral Har- Ity James. Ik hield van dat soort pig band jazzmuziek." Melodielijn [Zijn trompetopleiding was volle- |dig klassiek gericht, maar de mu- ale belangstelling van Guy g meer en meer naar de popu- [aire muziek. „Popmuziek werd teds populairder. In die dagen Ps de opkomst van de rock 'n roll. Mijn belangstelling ging vooral uit naar de melodielijn van een compositie. Ik besloot op te houden met zelf muziek te ma ken, ik wilde alleen nog maar schrijven. Zo midden zestiger ja ren heb ik de trompet opgebor gen. Ik heb nog steeds een trom pet, maar ik heb er nooit meer op gespeeld. Ik begin er niet meer aan, ik zou het ook niet meer zo goed kunnen." Hij raakte meer en meer geïnte resseerd in het arrangeren van de vocalen. Met name harmonieuze vocalen. Ook dat kwam weer on der Amerikaanse invloed, vooral dankzij groepen als The Four Freshmen en de Hilo's. „Ik was daar stapel op. Vooral hun ma nier van arrangeren. In die dagen ben ik ook zelf gaan.zingen in een groep en ik probeerde dat te doen als de Hilo's." Op zekere dag liep hij Joe Meek tegen-het lijf, een gerespecteerde producer van ontelbare platen, waarvan er heel wat nog steeds tot de onvergankelijke Britse klassiekers worden gerekend. „Joe zocht iemand die bereid was achtergrondwerk te doen bij plaatopnamen. In die dagen werd er geen plaat gemaakt zonder achtergrondkoortje. Mijn eigen groep had'inmiddels de nodige ervaring en was sterk Ameri kaans georiënteerd. Joe huurde ons in en we hebben meegewerkt aan alle platen die hij opnam." Elvis Presley Opnieuw rollen klinkende namen over tafel. In twee jaar tijds werkte Guy mee aan meer dan honderd singles. Het leverde hem een studio-ervaring op die zonder overdrijving uniek was te noe men. „Dat was een fantastische start. Ik was nog maar net twin tig en was desondanks zeer erva ren. Daarom was het niet meer zo moeilijk te gaan componeren." Het werd hem nog gemakkelijker gemaakt door de toevallige ont moeting met Doug Flett, een tekstschrijver uit Australië. Het klikte tussen die twee, zelfs zo dat ze vandaag de dag nog steeds samenwerken. Succes bleef dan ook niet uit. Guy en Doug schre ven I can't tell the bottom from the top voor The Hollies en be haalde meteen hun eerste Britse Top 5-single. Guy scoorde in vrijwel elk land van de wereld een nummer één hit, zelfs in Frankrijk waar zan gers als Claude Frangois en Ri chard Anthony met Franse verta lingen van zijn songs dikke hits hadden. Alle landen behalve één: de Verenigde Staten. Toch werden Guy en Doug bena derd door Elvis Presley, wat voor niet-Amerikanen zeer bijzonder en eervol was. Elvis nam drie nummers van hun hand op, waar onder Wonderful world, de titel song van de laatste film die Pre sley voor MGM opnam. „Dat was goed voor mijn carrière," consta teert hij. „Ik kreeg er meer ge loofwaardigheid door." Hij was ook enige tijd de lead zanger van de Anita Kerr Sin gers. Guy: „Anita had een hele succesvolle Amerikaanse zang groep. Ze ging in Europa wonen, in Zwitserland. Ze kwam naar Londen om de Europese Anita Kerr Singers te .vormen en ze no digde me uit mee te doen. We maakten een paar albums en de groep werd heel populair in Eu ropa." Het was niet z'n favoriete mu ziek, bekent hij. Maar hij vond het wel een interessante en waar devolle tijd. „Ik houd van vocal harmony singing en daar was zij zeer goed in. Amerikanen hebben een hele aparte manier in het produceren en arrangeren van vocal harmony. Amerikanen ne men trouwens alle lichte muziek heel serieus, in Europa doen we dat niet." Politicus Na twee jaar verliet hij de groep om een solozangcarrière te begin nen. Anita's echtgenoot werd zijn manager. Z'n eerste solohit was Mary in the morning en hij maak te een album dat ook in Neder land zeer succesvol was. Guy ging op stap met een eigen band, Rogue genaamd. Ook dat gebeur de veel in Nederland. Guyl „Ik heb altijd een diep ge voel voor Nederland gehad. Ik ben veel in Nederland geweest, zeker in de dagen van de Anita Kerr Singers. Er is geen tv-show waarin ik niet ben geweest. Ne derland is altijd erg goed voor me geweest. Het is ook een goede iiïarkt, aardige mensen. Ik ben hier altijd met plezier geweest." Als ik veronderstel dat hij in Bel gië precies hetzelfde zegt, rea geert hij onmiddellijk: „Ja, pre cies." Als hij uitgelachen is: „Ik had politicus moeten worden." Dat is hij niet, maar z'n gevoel voor diplomatie benut hij wel de gelijk. Hij is al jaren voorzitter van de Britse academie voor schrijvers en componisten, vol gens hem de grootste organisatie in z'n soort van heel Europa. „Het is geen vakbond, maar we behartigen wel de belangen van onze leden. We geven bijvoor beeld cursussen aan jonge com ponisten hoe ze zich zakelijk moeten opstellen. We hebben ook alles met de organisatie van het Eurovisie Songfestival te maken. En we geven een onderscheiding uit voor componisten." Zelf won hij die felbegeerde on derscheiding ook al eens, maar toen was hij nog geen voorzitter. Dat was in 1973. Guy en Doug schreven toen Power to all our friends, een van de grootste hits van Cliff Richard. Guy, niet zon der trots: „Dat nummer heeft op één gestaan in veertien landen. Van alle hits die ik heb geschre ven is dit wel de grootste." Cliff Richard heeft inmiddels al twaalf composities van Guy Fletcher opgenomen. „Ik ben nu weer bezig met een nieuw liedje voor hem. We werken al samen sinds 1970, dus je mag gerust spreken van een langdurige sa menwerking. Ik vind dat Cliff consequent goede platen maakt. Soms ben ik heel teleurgesteld als ik hoor wat artiesten van mijn liedjes hebben gemaakt. Dan hebben ze niet gedaan wat ik heb bedoeld met zo'n liedje. Maar Cliff doet dat altijd precies." Hij wil liever geen namen noe men van platen waar hij minder verrukt over was. „Ach", zegt hij, „Ik ben altijd dankbaar als men sen mijn werk willen opnemen. Maar ik ben teleurgesteld als ze niet het concept raken zoals ik het heb bedoeld'. Cliff doet dat al tijd precies. Nog iemand die een fantastische versie heeft gemaakt van een van mijn liedjes was Ray Charles. Dat is voor. mij een van de aantrekkelijke kanten van het componist zijn, dat iemand een van jouw liedjes wil opnemen." Guy Fletcher moet even naden ken als ik hem vraag hoeveel songs hij in totaal heeft geschre ven. Eigenlijk weet hij het niet precies. „Ik heb het allemaal niet zo bijgehouden. Ik denk dat het om zo'n vierhonderd liedjes bedrijf Lids- en klussenbedrijf. zelf meewerken kan!! /oor kleine verhuizingen. 503265. schrift.garantie. Rioolontstop. en dakbedekkingen Kees v.d. Burgt. Tel. 076-5146839. Voor al uw VERSTOPPINGEN OONINCX. 076-5878658. Wij zijn al onderweg; Hulst. 35 jaar een begrip /an meubeltransport derland en België ndig personeel. IN-volledige verzekering. 311698, Fax: 313692. ["oor Hans Rooseboom was de lieveling van de oude Zandberg. De legendarische di- |e«eur van het Stedelijk Mu- ffum hing zijn werk regelmatig Is 1eTe' de schilderijen van Pal Meijer niet direct in het be- r van de Amsterdamse kunst- pel pastten. |a Meijer (1887-1965) wordt wel I® PeÖ-maitre' genoemd. Die Muiding klopt wel, maar al- l1 In 20 verre zijn schilderijen I evast klein van formaat zijn. Rangen er vanaf morgen 25 in e.Beyerd in Breda. Ser schilderde alles. Veel Jt en dorpsgezichten (Am- L m' Den Bosch, Brugge), £ei?S' mensen en dieren,' Lj katten. De werken ont leen vanaf omstreeks 1900 tot Tj,J00r zijn dood. De schilde- L ajn kMn van formaat, in JL e quasi-naïeve trant, heel telli ?°4mtiUistisch geschilderd: lew, 8,en gevolS van het milli- IL e'k dat hij als diamants- perhad gedaan. Tor/f Meiler? Hil werd ge- Ut/L'n het hart van de ®se Jodenbuurt. Op school aan het Waterlooplein bleek al dat hij goed kon tekenen. Toch ging hij in het diamantvak, onderwijl in de avonduren teken en schilderlessen volgend. Tot 1914 werkte hij als slijper. „Maar mijn hoofd zat ergens anders." Hij vond emplooi als graficus, en verdiende de kost met grote, ui terst nauwkeurige etsen van Am sterdamse stadsgezichten. Hij sleet ze aan rijke joodse Amster- 1 dammers. „Het was nog voor de oorlog. Zo heb ik mij er doorheen geslagen." Later, wonend in het Gooi, vond hij emplooi als reiziger in reform artikelen. Tijdens de Bezetting wist hij aan deportatie te ontko- men omdat hij getrouwd was met een niet-joodse vrouw. Na de oorlog kon hij naar harte lust doorschilderen. Over zijn werkwijze zei hij: „Ik werk lang op iets. Ik begin telkens weer op nieuw. Dat heeft twee voordelen: in de eerste plaats droogt het goed, in de tweede plaats krijg je er een fris gezicht op." Een van de geheimen van zijn techniek was de dunne schilderwijze met vernis in de verf. Over zijn werkwijze had hij een credo van de uiterste eenvoud: „Ik doe het niet met moedwil. Het zit in me. Andere schilders heb ben mij wel gevraagd: hoe doe je dat toch? Ik heb gezegd, ik heb er geen recept voor. Nou ja, ik schil der, hè?" De schilderijen van Sal Meijer werden geliefde verzamel-objec- ten. Ze vonden hun weg bijvoor beeld naar de collectie van de Amsterdamse kunsthandelaar en antiquair Jack Vecht, die begin dit jaar overleed. Het is die col lectie die vanaf zondag in De Beyerd in Breda is te zien. '25 X Sal Meijer'. De Beyerd. Bo schstraat 22, Breda. Maandag ge sloten. Als zaalbrief dient een in- tervievy met Sal Meijer uit 1964, waaruit gegevens voor boven staand verhaal zijn ontleend, (t/m 19 jan.) Katten waren een favoriet on derwerp van Sal Meijer. FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP ZATERDAG 7 DECEMBER 1996 Hilversum (anp) - Philip Freriks presenteert op dinsdag 17 december wederom het Groot Dictee der Nederlandse Taal. Aan het dictee pent in de groene bankjes een aantal bekende Nederlanders en Vlamingen mee. Aan Vlaamse kant zijn dat onder meer auteur Ward Ramaekers, ac teur Lucas van den Eynde, journaalpresentator Paul D'Hoore, weer man en parlementslid Bob de Richter. De bekekende deelnemers aan Nederlandse zijde zijn onder meer Adè- le Bloemendaal, Gerda Havertong, en Huub Stapel. Nederland heeft behalve actrices en acteurs ook politici in de strijd geworpen, zoals Boris Dittrich (D66-Kamerlid) en Frank de Grave (VVD, staatssecre taris). Ook Arthur Docters van Leeuwen, voorzitter van het college van procureurs-generaal, doet mee. De voorzitter van de jury is Hella Haasse. Twaalf daarvan heeft hij nu zelf opgenomen voor zijn album So mewhere down the line, waaron der een duet met Madeline Bell, Listen to the voice. Vakmatig Hij componeert nog steeds altijd en overal. „Dat is iets waarmee je nooit ophoudt. Ik heb enkele van m'n beste liedjes geschreven in de auto, gewoon onder het rijden. Maar ik gebruik nooit een opna mebandje. Ik onthoud het ge woon, Zodra ik de kans heb ga ik achter de piano zitten om te be kijken wat ik heb bedacht." „Componeren is gewoon een vak", relativeert hij. „Ik ga er ge woon voor zitten en doe het. Je moet er gewoon tijd voor maken. Net als een romanschrijver. Die gaat ook om negen uur achter z'n tekstverwerker zitten en gaat drie uur zitten schrijven. Zo com poneer ik ook en hoe meer je componeert, hoe meer er in je op komt. Soms begin ik met een nieuw liedje en ben ik pas na zes maanden klaar. Ik ben wel met vijf a zes liedjes tegelijk bezig." Hij schrijft altijd samen met Doug Flett, ze werken nooit af zonderlijk van elkaar. „Ik com poneer iets, hij schrijft iets. Dan praten we weer een hele tijd en proberen we een plot te beden ken, om het maar eens zo te noe men, een verhaal. Zo'n plot ont wikkelen we dan tot de woorden van een liedje en tegelijkertijd probeer ik daar omheen een me lodie te componeren. Het is echt gewoon een vakmatige bezigheid, althans op de manier waarop wij het samen doen." Uitdaging Volgens hem behoren Doug en hij nog steeds tot de romantici, ma kers van romantische songs. Maar dat is niet eenvoudig. Guy: „Het is makkelijk om te zeggen ik hou van jou, of jij houdt van mij of ik houd niet meer van je. Er bestaat hooguit een half dozijn plots van waaruit alle romanti sche liedjes zijn geschreven. Het is dan ook heel moeilijk om met iets nieuws te komen. Vandaar dat ik zeg dat het gewoon een vak is, ook een uitdaging. Daarom houd ik ook nog steeds van dit vak. Het is fantastisch als het is gelukt. Dat gebeurt je hooguit vijf, zes keer per jaar. Zeker vijf tig keer per jaar lukt het hele maal niet." Amsterdam/Uttrecht - Luciano Pavarotti geeft op Koninginne dag 1997 een eenmalig concert in het Ajax-stadion in Amsterdam. Het concert van Pavarotti moet het klapstuk worden van de Am sterdamse Vrijmarkt op Konin ginnedag. De entreeprijzen be dragen 250, 150, 100 en 50 gul den. De voorverkoop begint op zaterdag 14 december om 10.00 uur bij de 150 grotere postkanto ren, de Tieketlijh (06-300125) en de bekende voorverkoopadres sen. Nederlandse fans krijgen een tweede kans om de revival van Kiss mee te beleven. Komende zomer, op 11 juni, geeft de legen darische popformatie een extra concert in ons land. Dat gebeurt dit maal in de Utrechtse Prins van Oranjehal. Dinsdagavond a.s. speelt de groep in Ahoy in Rotterdam. Het is voor het eerst sinds vijftien jaar dat de band weer eens een concerttour maakt. De kaartjes voor het concert in Rotterdam waren vrijwel onmid dellijk uitverkocht. De kaartver koop voor het concert in Utrecht start vandaag. New York (rtr) - De Amerikaanse regisseur en acteur Woddy Allen mag geen bezoek brengen aan zijn geadopteerde dochter Dylan (11). Dat heeft een rechter in New York bepaald. Allen heeft Dylan niet meer ge zien sinds Mia Farrow hem in 1992 na een relatie van dertien jaar verliet en beschuldigde van seksueel misbruik van Dylan. Allen ontkende dat en psychia trisch deskundigen hebben geen bewijs kunnen vinden voor het misbruik. Toch heeft Dylan zelf te kennen gegeven dat zij haar vader niet wil ontmoeten. Volgens de psy chiaters heeft dat te maken met de relatie die Allen heeft met Soon-Yi Farrow Prevln, een an dere geadopteerde dochter van Mia Farrow. Dylan heeft er moei te mee dat Allen een, zoals zij zelf zegt, 'vriendje-vriendinnetjes-re latie' heeft met haar zus, aldus de psychiaters. De advocaten van Allen hebben aangekondigd in hoger beroep te gaan. Allen mag over een week wel op bezoek bij Satchel, de zoon die hij samen met Mia Far row heeft. New York (afp/efe) - Het schilderij Cashmere van de Amerikaanse schilder John Singer Sargent is bij Sothe by's verkocht voor 11.112.500 dollar (meer dan 19 miljoen gulden). Dat is het hoogste bedrag dat bij het veilinghuis ooit is betaald voor een Amerikaans schil derij. Sargent (1856-1925) schil derde Cashmere in 1908 in Partud, een dorp in het Ao- stadal vlakbij de Italiaans- Zwitserse grens. Het motief is zijn in een kasjmieren sjaal gehulde nicht Reine. Van onze verslaggever Breda - In De Beyerd zijn in de periode van 8. december t/m 19 januari de vijftig best verzorgde boeken van 1995 te zien. De tentoonstelling wordt in samenwerking met het Stedelijk Museum Am sterdam georganiseerd. Onder de vijftig geselecteer de boeken bevinden zich uit eenlopende uitgaven als Winterbedden van Jan Wol kers, vormgegeven door BMC/Marlous Bervoets en Evert van de Molen, het Peter Vos-boek van Harry N. Sierman en Frangoise Berse- rik, en Monografieën van,Ne- derlandse architecten van Reynoud Homan. De jury bestond uit Hans 01- dewarris, Anthon Beeke, Jacques Janssen, Saskia van Omme en Frank Tiesing. Een begeleidend boek, vormgege ven door Véro Crickx (Sirene Grafisch Ontwerpers Rotter dam), documenteert de keuze 34,50). Als bijzonderheid heeft 'De Beyerd rondom de vijftig beste boeken een selectie op gehangen van haar eigen af fiches. Opvallend veel van de bekroonde boekontwerpers blijken in het verleden affi ches voor De Beyerd ge maakt te hebben. De Beyerd besteedt namelijk iedere ten toonstelling aan een nieuwe ontwerper uit, in tegenstel ling tot andere musea die vaak een huis-ontwerper hebben. Hilversum (anp) - Weerman Peter Timofeeff, die zes jaar voor het NOS-journaal werkte en in augustus overstapte naar het Weer Kanaal, verhuist per 1 ja nuari naar RTL 5. Via deze omroep zal hij op alle werkdagen het tien minuten du rende programma Weer Ver keer gaan verzorgen. Dat maakt deel uit van RTL 5 Nieuws en Weer. Timofeeff zal de regionale, nationale en internationale weersverwachtingen geven en zich ook met de rest van Nieuws en Weer gaan bezighouden. Timofeeff zegt dat hij, net als bij het Weer Kanaal, ook bij RTL 5 kan bijdragen aan de opzet van een nieuw programma. Een woordvoerster van het Weer Kanaal betreurt het dat Timo feeff het station al na enkele maanden verlaat. „Hij kreeg een goed aanbod van RTL 5. We gaan in goede harmonie uit, elkaar." Kas van Iersel, de presentator van het tv-spellêtje Denktank, keert vanaf vandaag terug op de radio. Voortaan vuït Van Iersel elke zaterdag tussen 12.00 en 15.00 uur een programma op HitRadio Veronica. „Ik heb het radiomaken en met name het contact met de luiste raars bijzonder gemist," licht Van Iersel toe, die overigens te zien blijft met Denktank. „Nu hoef ik mijn favoriete platen niet meer thuis te draaien, maar kan ik die laten horen op het radio station waarbij ik altijd al wilde werken." Amsterdam (anp) - Het Nederlands Fonds voor de Film moet binnen zes weken een nieuw besluit nemen over de subsidie-aanvraag van fil mer Pim de La Parra voor zijn film Dagboek van een zwakke Yogi. Dat heet de rechtbank in Amsterdam bepaald. Het besluit van het Fonds om geen subsidie te verstrekken was volgens de rechtbank on voldoende gemotiveerd en bovendien genomen door een onvolledige commissie. Het was de tweede keer dat het fonds het verzoek van De la Parra om 140.000 gulden voor het Dagboek van een zwakke Yogi afwees. Ook na de eerste weigering schakelde de filmer de rechter in en kreeg hij - toen nog in kort geding - gelijk. i -

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 19