De crisis van Citroen Hyundai mikt op coupé-segment Expositie over 90-jarige geschiedenis Italiaanse autopionier Compacte Land Rover Kia levert aan Mazda onderhoud Kleintje concurrent:] i.5.300,- |Piet Klerkx" .200,- fiet Klerkx: Coureur V6-motor Reparateur PFAFF SPECIALIST lOZj VERSTOPPINGEN Identiteit Frans automerk raakt zoek Aanloopproblemen Indruk maken SURPLUS E3 Multimediaal Twee liter Een mooi voor beeld van de ei genzinnigheid waarmee Lancia nog steeds auto's ontwerpt: de Yp silon uit 1995. l'De allereerste Lancia: de Alpha uit 1907. Door Rien van der Steen Lancia heeft - in Nederland - slechts een kleine schare bewon deraars. Maar die vertellen je dan ook onophoudelijk over de ver diensten van het Italiaanse merk. Dat veel 'revolutionaire' vond sten van vandaag ooit al in een Lancia te vinden waren. Ze stop pen niet met anekdotes over de oprichter van het merk, coureur Vincenzo Lancia. Kortom: 'La Lancia' is nog steeds een merk om rekening mee te houden. En zeker is dat Lancia er nog steeds in slaagt auto's met zoiets ondefi nieerbaars als karakter te maken. In de dikke catalogus die de ex positie in Rotterdam vergezelt staat het als volgt verwoord: „De automobielproduktie heeft ons veel te lang dagelijks verveeld met een soort formele homologa tie, die alle fantasie en alle vreug de van uitdrukking leek te heb ben vernietigd, die elke poging tot karakterisering van een pro- dukt had verboden." Vincenzo Lancia was bepaald niet onbemiddeld. Studeren wil de hij niet. Hing liever rond in de autowerkplaats van Ceirano in Turijn. Ceirano verkocht al in 1899 zijn ontwerp van een kleine auto aan Fiat en Lancia besloot, net als later Enzo Ferrari bij Alfa Romeo, zijn loopbaan bij Fiat te starten. Als coureur en testrijder. Het geld dat hij daarmee verdien de stak hij in 1906 in een heuse autofabriek die zijn naam droeg. De Alpha, Lancia' s eerste model, was licht en levendig: de motor draaide 1800 toeren, veel meer dan de gemiddelde automotor in die tijd. Opmerkelijk is dat Lan cia al die tijd vastgehouden heeft aan letters uit het Griekse alfabet om de modellen aan te duiden. Van Alpha tot Gamma en Lamb da, van Delta tot Thema en Ypsi lon en laatstelijk de Kappa. Vincenzo Lancia was de eerste die de motor in V-vorm bedacht, een techniek waar de Japanners nu bij zweren. De Theta in 1913 was de eerste auto met een elek trisch systeem aan boord. Ook onafhankelijke wielophanging, een zelfdragende carrosserie en een vijf-versnellingsbak zijn vin dingen van het technische genie Lancia, die in 1937 op 56-jarige leeftijd aan een hartaanval over leed. Zijn zoon Gianni zette de traditie voort en onder zijn leiding ver scheen de beroemde Aurelia als 's werelds eerste auto met V6-mo- tor en radiaalbanden. Gianni mikte echter te hoog: zijn geld verslindende D50 Formule I-wa gen bracht de familie aan de rand van de afgrond. Hoewel de legen darische Juan Manuel Fangio de auto in 1956 naar de vierde we reldtitel van Lancia reed. Gianni hield vast aan de sport en liet snelle auto's als de Fulvia en Flavia - de eerste Italiaan met voorwielaandrijving - ontwikke len, gevolgd door de Stratos, een rallykanon zonder weerga. Maar Gianni Lancia had meer verstand van autoracen dan van boekhou den en in 1969 sprong het Fiat- Vakbekwaam en reparatie van Uw lock-of naaimachine. Alle merken. Met prijsopgave. B.o.Zoom: Kortemeestr.1' R'daal: Nieuwe Markt 48 Breda: Lange Brugstn30^ Rioolontstop- Voor al uw OONINCX. 076-5878658. Wij zijn al onderweg_L- Een plaatsen: resultaten boeken. foor Rien van der Steen 'd zit niet lekker bij Citroen. Te reinig nieuwe modellen en dus teruglopende verkopen. Kritiek ,P e'e geringe merkidentiteit van e Saxo. Het merk staat niet f!® automatisch op het bood- PPenlijstje van de autokoper. e malaise staat niet op zichzelf: E Populariteit van alle Franse Be«en loopt terug: het markt ree! is bijna 17 procent (18,5 lr°cent in 1995). J de eerste negen maanden van jaar werden er bijna 13.000 inilnn.s verkocht tegen ruim, "0 in 1995. De enige gewilde roens zijn nog de Saxo en de aha. En die laatste heeft last a concurrenten als de Peugeot Ia uh e'Sen huis en de Opel Vec- rif .?r'jzen stunten past niet bij - oen, roept de publiciteitsdi- L«ur m Amsterdam. Om daar 'en rl ac^em aan toe te voe- at Citroen een stationwagon j aan voor dezelfde prijs aan- als een vijfdeurs. In navol- »'ag van Ford dus. Citroën zit met de handen in het haar. Het marktaandeel in Ne derland is nog maar een schamele 3,3 procent. Citroën balanceert op de elfde plek. Het begin van de achteruitgang is de schuld van de ZX, die absoluut geen weerklank kreeg. En PR-directeur Eric Ver- haest is er eerlijk over: „Toen de goedkope BX met de 1.4-motor verdween was er geen alternatief bij ons merk. Want BX-rijders vonden de ZX geen substituut en de Xantia was een maatje te groot voor hen. Het klikte een voudig niet. De ZX heeft ook niet de koets die hij verdient. Maar daar wordt aan gewerkt". En toen kwam de Saxo. Geleend van concernzusje Peugeot en dat werd door de Citrofielen maar zo-zo gewaardeerd. Rijdt lekker en zit nog comfortabel ook. Maar is geen echte Citroën. Sinds het verscheiden van de populaire BX weten de klanten niet meer wat een Citroën eigenlijk is, zo erkent de importeur in Amsterdam. Het merk moet het hebben van de trotse uitstraling: van de oude deftige dame DS, het onnavolg bare 'strijkijzer'. Van de rebelse 2CV, de dekselse Lelijke Eend. Toen Citroën nog in één adem ge noemd werd met comfortabel weggedrag en met 'veerbollen', Maar de Saxo is veel te duf om een Citroën te zijn. Is desondanks bewust in de markt gezet, want ook Citroën dient geld te verdie nen. En wie een kèk karretje in troduceert als de prachtige Lan cia Y moet geen hoge verkoopcij fers verwachten. Net als indertijd het bolhoedje Mazda 121 geen schare kopers trok. Renault lukte het trouwens wel met de Twingo, maar daar hielp de enorme ruim te die het autootje biedt aan mee. Bij Citroën beseffen ze deksels goed, dat ze de jeugd weer in het merk moeten interesseren. Want de eens zo trotse merknaam maakt alleen nog gevoelens van waardering los bij de oudere gar de. Volgend jaar komt er een Xantia met potente V6-motor en het re volutionaire veersysteem dat de auto zelfs in de bochten enigszins mee laat hellen als een motor- flets. De 'Activa' zal overigens weinig jeugd op de been brengen, want kost toch altijd ca. 72.000 gulden. Maar goed, er verschijnt tenminste weer een Citroën die de oude waardes van het vroeger zo innovatieve merk oppoetst naar nieuwe normen. Er is ook nog de XM, de auto die zes jaar geleden acuut Auto van het Jaar werd. De statige limou sine stierf in schoonheid vanwege enorme aanloopproblemen, o.a. van elektrische aard. In het luxe segment worden dit soort knoer- ten van blunders al helemaal niet geaccepteerd. In Amsterdam hopen ze volgend jaar weer een beetje indruk te maken met de Berlingo, een bij Citroën gemaakte auto die bij Peugeot Partner heet. Een bestel lertje dat ook als Multispace le verbaar wordt. Een soort Renault Scènic dus, maar dan van Ci troën. Zonder veerbollen natuur lijk. Maar die zijn voor een prijs van 32.000 gulden ook nauwe lijks te verwachten. Verhaest: „Een van de grootste problemen van een merk als het onze is het maken van goede re clame. We moeten onze naam weer een beetje opnieuw vesti gen. Indertijd lukte dat aardig met de introductie van de AX die over de Chinese Muur reed. Zo'n stunt past nou bij Citroën." Voor lopig moeten de Nederlanders het nog even doen met de mededeling dat alle Citroëns standaard met een airbag geleverd worden. DB STEM VRIJDAG 6 DECEMBER 1996 Rover is bezig met de ontwikkeling van een nieuwe Land Rover. Het huidige leveringsprogramma bestaat uit de Defender, Discovery en Range Rover. Begin 1998 komt daar een vierde type bij. Het wordt een compact model met vierwielaandrijving. Rover verwacht in het jaar 2000 tweemaal zoveel auto's in het 4WD- segment te verkopen dan nu. Volgens Rover wordt de nieuwe compac te 4WD 'een echte, Britse auto'. Dat houdt in dat BMW, sinds enkele jaren eigenaar van het Britse merk, slechts weinig inbreng heeft in de nieuwe auto. BMW en Rover gaan samen wel een nieuwe fabriek bouwen in Enge land. Op termijn worden daar jaarlijks een half miljoen 1.6 en 1.8 ben zinemotoren voor zowel Rover als BMW gebouwd. De fabriek zal werk bieden aan 1500 mensen. Het Koreaanse Kia is gestart met de levering van een nieuw model aan het Japanse Mazda. Het gaat om een grote auto van vijf meter lang. Het is voor het eerst dat de Japanse producent een door Kia ontwor pen auto uitbrengt. In Japan krijgt de auto het eigen 'familiegezicht' van Mazda. Kia brengt de auto medio volgend jaar uit in Korea. Over export naar Europa is niets bekend. Kia, nu nog de kleinste Koreaanse autofabrikant, is van plan de pro- duktiecapaciteit snel uit te breiden. In 2005 moeten er jaarlijks 2,1 miljoen auto's van de band lopen, twee keer zoveel als nu. Kia zet in Zuid-Korea dit jaar 460.000 personenauto's af, 4.9 meer dan in 1995. Het merk is door de Indonesische overheid uitgenodigd deel te nemen in een project om een krachtige auto-industrie van de grond te tillen. De Kia Sephia wordt vanaf 1998 compleet in Indonesië gepro duceerd. De prachtige Aurelia B21 uit 1951 was de eerste auto met een V6-motor aan boord. De Aurelia B24 Spider uit 1955. Lancia was uitvinder van de auto met een zelfdragende carrosse- rie. Lancia, de uitvinder ILancia wordt 90 jaar. Het is een zeer exclusief Prins Bernhard op 14 december de tentoonstel- 1 groepje autoconstructeurs, dat zo oud geworden ling L'armonia e l'invenzione. Over de geschie- In de Rotterdamse Kunsthal opent Z.K.H. denis van een roemrucht automerk. concern in de bres om de onder neming van een zekere onder gang te redden. Fiat blijft de fa briek echter de kans geven om exclusieve auto's met een sterk individueel karakter te blijven maken. De tentoonstelling L'armonia e l'invenzione van 90 jaar Lancia draait rond een echte pionier van de autowereld. Het merk heeft van meet af aan een sterk eigen karakter gehad. De tentoonstel ling gaat uitgebreid in op het rij ke verleden, het heden en toe komst van het Italiaanse merk. De expositie behelst een aantal hoogtepunten uit de rijke historie van Lancia met een reeks prach tige klassiekers, maar is ook een multimediaal evenement: elke bezoeker krijgt een persoonlijke elektronische toegangskaart in de vorm van een transpondertje: een speld met Lancia-logo die de bezoeker in staat stelt informatie op te vragen op elk moment en in elke gewenste taal. Op die manier stapt de bezoeker van de ene we reld in de andere: aan de hand van klassieke modellen naar nooit eerder vertoonde prototy pen en documenten en uiteraard actuele Lancia-modellen. Zoals de opvallende Ypsilon, waarvan het ontwerp enkele belangrijke designprijzen ontving. Lancia: L'armonia e l'invenzio ne, de Kunsthal Rotterdam, 14 de cember t/m 23 februari; openings tijden dinsdag t/m zaterdag 10.00-17.00 uur, op zon- en feest dagen 11.00 tot 17.00 uur. Op Eer ste Kerstdag en 1 januari geslo ten. Door Rob van Ginneken Autorijden mag de laatste tijd kennelijk ook gewoon weer leuk zijn. Dat kun je tenminste opmaken uit het grote aantal nieuwe cabriolets, spiders, coupés, off-roads en andere au- tomobilistische snuisterijen dat de showrooms komt op fleuren. Helaas is daar meestal een klein maar nauwelijks op losbaar probleem bij: je moet eerst leuk in de lotto scoren om er eentje te kunnen betalen. Maar er is hoop. Hyundai komt namelijk met een geheel nieu we coupé met een prijskaartje dat net een paar tientjes onder de veertig mille blijft. En dan hebben we het niet over een kleintje la Opel Tigra, maar een volwaardige middenklasse Coupé. Okee, er staat geen Mercedes, Alfa Romeo, Porsche of BMW op zijn pronte achter steven, maar dat neemt niet weg dat hij er toch behoorlijk serieus uitziet. Een lange, lage neus met ver uitgerekte kop lampen, lichtmetalen velgen, breed uitgebouwde wielkasten, een scherp aflopende daklijn... alles wat je van een sportcoupé mag verwachten. Met zo'n uitgekleed prijsje - zo denk je dan als onschuldige passant - zal er onder motor kap dan wel een kortademige 1.6-liter stakker te vinden zijn. Zelfs dat blijkt niet te kloppen. De Hyundai Coupé wordt stan daard geleverd met een nieuwe 2-liter zestienklepper. Goed voor 101 kW/138 pk. Dat is toch gauw een dikke twintig paarden meer dan concurren ten ais - pakweg - de Opel Ca- libra en Toyota Celica. Die ook nog vijftien, zestien mille meer kosten. Een korte excursie naar de Duitse Autobahn leert dat de nieuwe Coupé zijn power ook nog om weet te zetten in een top van bijna 200 kilometer per uur. En wat nog veel belangrij ker is: hij houdt heel makkelijk hoge kruissnelheden vast. De hand van Porsche, dat in op dracht van de Koreanen de laatste details invulde, is goed herkenbaar. Uiterlijk vertoont de Coupé trouwens overduide lijk westerse trekjes. Klopt, want hij werd grotendeels ge tekend door het Californische designbureau van Hyundai. Mag je de budget-Koreaan dan in een adem noemen met de coupés van de meest gerenom meerde Europese merken? Hij komt een eind, daar niet van. Maar als je een auto ontwerpt die er zo aardig uitziet, op lichtmetalen velgen staat en ook nog een dikke motor mee krijgt, moet er natuurlijk toch ergens iets wijken om aan zo'n ongekend gunstige prijs te ko men. Zo is het onderstel niet nieuw, maar in hoge mate afge leid van de Lantra gezinsauto. Dat neemt niet weg dat de Coupé behoorlijk strak over de weg gaat en alles in huis heeft om ook eens een dijkweggetje af te rijden. Toch haalt hij niet helemaal het niveau van de volbloed sportievelingen. Een gegeven dat de importeur ove rigens meteen handig in zijn ei gen voordeel uitlegt: „Deze au to is niet alleen bedoeld voor die pure liefhebbers. Hij moet ook de gewone automobilist aanspreken. Iemand die wel eens iets anders wil, maar nou ook weer niet over de weg wil stuiteren door een compromis loos hard sportonderstel." Dat praktische tintje is ook binnenin de Coupé terug te vinden. Voorin heb je heel fat soenlijk de ruimte en ook het zitcomfort mag er zijn, achter in vind je de traditionele nood- zitjes. Twee kinderen kun je er best kwijt, maar volwassen passagiers zouden aan de lage daklijn een acute hernia over houden: Overigens mag ook de bagageruimte er zijn. De uitrusting vertoont merk waardige trekjes. Aan de ene kant heb je altijd die dikke mo tor, lichtmetalen velgen, stuur bekrachtiging, getint glas en zelfs twee airbags. Maar aller lei kleine details zijn tot het bot uitgekleed om onder grens van 40 mille te blijven. Zelfs de stoelen zijn niet helemaal met luxe stof bekleed. In feite is de Coupé FX past echt een inte ressante aanbieding. Hij kost een paar mille meer, maar dan krijg je wel meteen een achter spoiler, armsteun, een in hoog te verstelbare stoel, elektrisch verstelbare spiegels, centrale deurvergrendeling, in hoogte verstelbare gordels, een extra zonnebril-vakje boven je hoofd, een betere stoel en uiter aard een geheel stoffen bekle ding. Laatste kritiekpunt: het interi eur is strak van vorm, maar ziet er nogal plasticachtig uit. Dat neemt niet weg dat de Hyundai Coupé sportief en tot zeker hoogte ook exclusief autorijden binnen het bereik van een groot aantal mensen brengt. Daar kun je wel een paar kleinig heidjes voor wegslikken, niet? Het begin van de achteruitgang bij Citroën is de schuld van de ZX, die absoluut geen weerklank kreeg. foto citroën

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 17