F EM Expositie in De Beyerd brengt 100 jaar kantoorinrichting in beeld MAN" :enter E1 Handelsbedrijf Meubelen Netwerk Arbeidsomstandigheden TEREN pal josterzande 1577 I en, partijen, I 10 tot 300 I irzorgen, bie- I "lesje cham- |r voor het erinnering Lnkprijzen ,nukaarten c Zeeuwse pa leren bereid. JW KOUDE EL THUIS. VRIJDAG 6 DECEMBER 1996 ormatie. aar te maken bij het Wethouders, Post- vRTIKEL ïerneuzen geeft er van Jtners Architekten B.V., ■mond een verzoek is I verlenen met toepas- Vet op de Ruimtelijke lan een nieuw districts- pm de Zwijgerlaan 2 de gevraagde vrijstel- llling te verlenen wordt lid gesteld met ingang 11996 gedurende twee Juwen en Wonen van en -beheer, Oostelijk i het verzoek kennis te jelinge dan wel schrifte- fewijzen kenbaar te ma- rgemeester en Wethou- Terneuzen. >EN f Terneuzen geeft er van 1996 aan N.V. Delta 4330 KA Middelburg s verleend voor het plaat- Itions (mast 3 en mast 6) puzenweg ongenummerd tg ongenummerd te Hoek, u tegen deze besluiten [/et bestuursrecht binnen i de bekendmaking ervan bij het college van Vethouders. Tevens kan daarvan een verzoek treffen van een voorlopige Jening worden gericht de president van de lechtbank Middelburg, sector bestuursrecht, Postbus 5015, 4330 KA Middelburg, uzen, 6 december 1996. heester van Terneuzen, Kantoormeubilair uit de stal van Ahrend. Van links naar rechts de Revolt (1952, nieuwe versie 1993), een hedendaagse verrijdbare onderkast, de ADK-stoel (jaren tachtig) en de Doe Meer-stoel ('de idea le stoel voor den werkenden mensch', 1932). - foto de stem/joran van gurp Ahrend, een beeld van de tijd Door Hans Rooseboom De Revolt is bij miljoenen mensen be kend zonder dat ze de naam kennen. Een paar generaties schoolkinderen en kantoormedewerkers hebben er hun halve leven op doorgebracht. De Revolt is een van de grote successen uit de hon derdjarige geschiedenis van Ahrend. De bekendste kantoorinrichter van Neder land begon in 1896 in Amsterdam. Oprich ter Jacobus Ahrend was handelaar in pas serdozen, tekentafels en andere kantoorbe hoeften. Pas later groeide het bedrijf naar complete kantoorinrichtingen. Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan is in De Beyerd in Breda de tentoonstelling 'De vorm van Ahrend 1896-1996' ingericht. De vormgevers van Ahrend hebben de ten toonstelling zelf ingericht. Het resultaat is een expositie die totaal anders is opgezet dan je gewend bent. De Beyerd is de plek om zoiets te presenteren, gezien de reputa tie die deze instelling nu al jaren heeft op het gebied van ontwerp, vormgeving en design. Ahrend was aan het begin van de eeuw een 'gewoon' handelsbedrijf. Jacobus Ahrend was een handelaar die partijen inkocht die hij interessant vond en waarvoor hij kopers kocht. Het succes van Ahrend heeft vanaf het be gin gelegen in de aanpak van de oprichter. De producten en ontwerpen van Ahrend zijn niet beter of slechter dan die van de concurrenten. Maar in publiciteit en naamsbekendheid stond het bedrijf boven aan in deze branche. Jacobus Ahrend zorgde ervoor dat heel Ne derland zijn naam kende. Hij was de eerste die direct marketing toepaste. Hij benader de potentiële klanten, en wel doelgroepge richt. Ahrend was het eerste postorderbe drijf. De catalogi die hij in groten getale rondstuurde werden befaamd. Aan die ca talogi werd de uiterste zorg besteed. Zestig jaar lang werd Ahrend geleid door Ahrend zelf. Vanaf de oprichting in 1896 tot 1956 was Jacobus Ahrend de sterke man in zijn eigen bedrijf. Ahrend is grootgewor- den door machiavellistisch leiderschap. Hoewel van Oost-Friese (dus Duitse) ach tergrond vertegenwoordigde Ahrend de ty pische Nederlandse deugden vlijt, discipli ne, werklust, spaarzaamheid, zakelijk in zicht, initiatief. En Als men Jacobus Ah rend gevraagd zou hebben naar de conti nuïteit van zijn onderneming, dan had hij gezegd dat geld de ziel van zijn negotie was. Zo kon Ahrend de strijd winnen, bijvoor beeld tegen de grote concurrent in kantoor meubelen, Gispen. Waar Gispen van origi ne een edelsmid was, gespecialiseerd in siersmeedkunst, daar kwam Ahrend uit de commissiehandel. Nadat Ahrend de markt in kantoor-artike len had veroverd, verschenen in de jaren twintig de kantoor-meubelen aan de hori zon. Ahrend besloot om die meubelen niet te importeren maar om ze zelf te maken. Hij wilde alles in één hand houden. Daar toe nam Jacobus twee bestaande meubelfa brieken over: De Cirkel in Zwanenburg bij Amsterdam, en Oda in het Brabantse St. Oedenrode. De" aanvankelijke Hollandse koopmans geest van Ahrend werd nu aangevuld met andere gedachte-werelden. 'Een bedrijf als Oda in St. Oedenrode,' staat te lezen in Ah- rends jubileumboek, 'koppelt een wereld lijk katholicisme aan het karakter van een plattelandsgemeente. Dat levert een andere cultuur op dan een bedrijf zoals De Cirkel in Zwanenburg, dat door het management werd gezien als èen werkgemeenschap waarin idealen van woodbrokers en socia listische ideeën doorklinken.' Na deze overname verrijkte de 'Brabantse ruimhartigheid' de 'Hollandse calvinisti sche benepenheid'. In de periode na de Tweede Wereldoorlog had Ahrend de wind mee. De economie groeide, dus de kantorenbouw en de vraag naar kantoormeubilair. Ahrend voerde het toverwoord Mehes. Mehes staat voor mobi lity, efficiency, humanisation, environ ment, standardisation. Mehes is meer dan een kantoorprogramma, het is bij Ahrend bijna een geloofsbelijdenis geworden. Symbool voor Mehes en voor het succes van Ahrend is de Revolt-stoel, waarmee Ah rend de oorlog met Gispen won. Het succes was zo groot dat Ahrend besloot tot een heel programma van ontwerpen die alle maal met Re begonnen. Zo ontstonden de Revolve-draaistoelen, de Reply-tekentafel en de Result-stoel, -speciaal voor scholen. 'Ze lieten zien dat het kantoor niet langer een op zichzelf staand fenomeen was, maar een deel van een netwerk waarin de mens zich van 's morgens vroeg tot 's avonds laat beweegt,' schrijft Jaap Huisman in de zaal- brief bij deze tentoonstelling in De Beyerd. Langzaam groeide Ahrend in de richting van de totaal-inrichting. 'Totaal-inrichting was voor Ahrend de inrichting van kanto ren, tekenkamers, bibliotheken, laborato ria, magazijnen, archieven, scholen en zie kenhuizen. Op een aantal van deze groei markten was Ahrend in de jaren vijftig en zestig zeer succesvol. Ahrend had daar naast oog voor externe profilering die vér liep via grafische vormgeving, architecto nische aankleding van panden en een nieu we huisstijl. De publicitaire uitingen hiel pen de naambekendheid van Ahrend ver der te vestigen." De naambekendheid van Ahrend mag ge slaagd heten: wie kent de naam niet op blocnotes, paperclipdoosjes en tal. van ei gen vrachtwagens die door Nederland rij den. Toch ging de invoering van het huidi ge logo niet zonder slag of stoot. Het pu bliek vond het rond 1970 te modern voor een grijze firma als Ahrend. Sinds de in voering van het logo is ook de grijsheid van het imago verdwenen. Kantoorinrichting spreekt iedereen aan, niet alleen omdat de geschiedenis van vormgeving op zich interessant is, maar ook omdat kantoorinrichting een weerspie geling is van veranderingen in de maat schappij. Voor oudere mensen komt er nog bij dat je in de veranderingen van het kan toorlandschap verschillende fasen van je eigen leven kunt herkennen. Ook arbeidsomstandigheden hebben alles met Ahrend te maken. Je moest vroeger net als nu werken voor je brood, maar er werd verder geen ophef gemaakt over de veilig heid, laat staan over het comfort van de werknemer. Tegenwoordig maken werkge vers en overheid wél werk van het werk. Of dat geschiedt vanuit zuivere bezorgdheid voor de werknemer of omdat het leidt tot 'meer, sneller en beter', dat laten we maar in het midden. Feit is wel dat Ahrend ge profiteerd heeft van de enorme vlucht die het denken over 'de kwaliteit van de werk plek' heeft genomen. Net als Nederland in z'n geheel ontwikkel de Ahrend zich eerder via verschuivingen dan via grote veranderingen. Wat dat be treft is Ahrend een zeer Nederlands bedrijf, dat de Nederlandse smaak en de Neder landse stijl goed aanvoelt. De vormgeving van Ahrend is niet echt hemelbestormend, eerder rustig, en altijd ondergeschikt aan de mens. :De tentoonstelling wil tenslotte niet alleen stilstaan bij het verleden en het heden, maar wil ook bewijzen dat Ahrend zich be zighoudt met de toekomst. Met het oog op de toekomst heeft Ahrend een prijsvraag uitgeschreven voor studenten aan de Aka- demie Industriële Vormgeving in Eindho ven. Opdracht: het bedenken van een op lossing van het opbergprobleem. Als gevolg van de digitale revolutie zal er in de toe komst geen.vraag meer zijn naar hangmap- penkasten en andere traditionele opberg systemen. Andere en effciëntere opbergsystemen zul len in de nabije toekomst de inrichting van kantoorruimten voor de zoveelste keer ver anderen. 'De vorm van Ahrend 1896-1996'. De Bey erd, Boschstraat 22 Breda. Maandags geslo ten. (8 dec. t/m 19 jan.) jan de regiopolitie Zeeland, i Hulst. n kan eenieder naar aanlei- n de ontwerpbeschikking dienen bij bovengenoemde iftelijke bedenkingen wor- jdviseur(s) toegezonden er tegene die schriftelijke oe- kan evenwel verzoeken zijn e vermelden. bestaat desgevraagd voo jn gedachtenwisseling °ye it en tot het mondeling in' Sartegen. aandacht op dat het reen oep en het verzoeken van een voorlopige voorziening r hij bedenking heeft inge- •p van het besluit; en hebben ingebracht te- t besluit; k hebben gemaakt van de :e brengen over het ont- len hebben tegen wijzigjfj' an het besluit ten opzichte in zijn aangebracht; wie redelijkerwijs niet kan i bedenkingen te hebben ntwerp van het besluit. ers van Hulst, A.A.L.G.M. Kessen. Geesbergen. Waterschap Een kantoorbeeld uit de jaren vijftig. foto ahrend foto de stem joh an van gurp Het jubileum-model 'Centennial', dit jaar op de markt gebracht ter gele genheid van het 100-jarig bestaan van Ahrend foto de stem johan van gurp

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 13