A6 I DE STEM Vraag naar ondergronds transport groeit snel Bruynzeel wil lonen verlagen Economische groei Duitsland trekt aan Verolme ligt goed bij de baggeraars Hoogovens kan belang nemen in walserij USB KIJK UIX 7icr Pact tussen Boeing en McDonnell Douglas ECONOMIE A7 Kleintje m/v Moerdijk profiteert van ethyleen-pijpleiding Antwerpen-Rotterdam GAK en Achmea willen gaan samenwerken uitzendbureau^ Heusdense scheepswerf heeft voldoende werk voor twee jaar was de rente ZO eaag, ni aar voor de LAAGSTE rente. Bonden dreigen vleesconcern Dumeco met 'vleesloze Kerst' ECONOMIE KORT Samsung niet naar Nederland Euretco koopt rijwiel-keten Veiling WFO wil naar Greenery Pirelli mogelijk van Amsterdamse beurs Effectenbeurs wellicht uit Kas-Associatie Paprika-export naar Japan breekt record India wil 50- en 100-zitters maken 3ER 1996 10 en voor levering juni '97 werd verhandeld tegen f 12,80-12,60. D( j was flauw. DONDERDAG 5 DECEMBER 1996 Street 03/12 04/12 56 55% 61% 60% 65 66% Lral 69'/. 69% ncis 48% 48% tel 38% 38% fcrp 77'/> 77% kic. 26% 26% knpany 35'/. 34% pel 8% 8% 96% 97% nsfe 87 89% Efic 27'/, 26% 65% 65 13% 13% 35% 35 106% 105 ison 28% 29% [lipm. 39% 40 .lemours 98% 96 amical 82 82% p kodak 81% 80% [orp 94% 94 kor 33% 32 drie 99% 99 tors 58% 58% ar 49% 48% p-pack. 54 56% i.mach. 163% 161% stries 24% 24% lines 25% 26% 37% 37% nel) 52% 52% co. 81 80% kil 121% 121% grinten 107% 106% ifinanc. 34% 33% 40 39 (utch 166 163% oebuck 50% 49% 98% 96 line. 99% 99% ars 43% 43% ar mi 168% 168 techn. 136% 134% nghouse 18% 18% an corp 23% 23% vorth 23 24 advieskoers vorige koers slotkoers gisteren laten bieden ex claim ex dividend gedaan/bieden lend 'idend 4,00 3,30 5,30 4,70 [o 2,70 2,30 [5 11,70 a 11,00 6,30 5,80 30,90 30,10 3,80 4,20 2,50 3,50 7,50 8,50 3,30 3,80 1,00 1,25 43 4,60 4,80 20,00 b 16,00 b KI 12,20 9,50 9,50 7,00 b 49,50 47,50 r 29,00 27,20 02 0,80 0,90 59 3,60 4,60 a |B3 5,60 7,90 ?4 4,10 a 5,00 19 6,70 8,00 171 17,00 a 19,50 21 10,60 11,90 99 20,00 21,50 54 30,00 a 30,50 51 5,50 4,80 [77 2,50 a 1,80 |71 3,90 5,80 1,60 2,80 a 399 0,70 1,20 381 3,40 4,70 593 1,90 2,70 107 1,60 1,10 345 4,00 3,60 954 16,10 15,80 751 11,20 10,60 a 718 8,10 8,50 728 1,20 1,10 020 6,60 6,50 907 5,70 b 5,40 656 9,80 9,60 900 1,40 a 1,20 674 2,40 1,10 195 5,00 3,00 114 10,80 8,00 849 1,70 3,10 007 2,20 b 1,70 899 10,60 10,20 b 880 0,40 0,40 WASAUTOMAAT Philips bovenlader type 111 125,- 0161-224718. T.k. Henri-Deux kast pracht exempl. Mechelse klok enoyclop. La Rousse. Tel 076-5877368. Oud PAARD hout met stof bekleed ±1900 150,-- 076-5014635. Goed, beter: llenindustrie zoekt een ervaren rmeer verantwoordelijk voor analyse, het doen van voorstellen nethoden en analyses, resultaten geautomatiseerd laboratorium van vaktechnische aanwijzingen unctie-eisen zijn: HLO jaar aantoonbare ervaring in de jevende capaciteiten bezitten mis van ISO en HACCP. termijn ingaat verzoeken wij u is. te reageren. I. (076) 522 30 05, g Van onze verslaggever Roosendaal - Het vervoer van chemi caliën onder de West-Brabantse grond zal de komende jaren fors toe nemen. Het verkeersinfarct en de uitbreidende industrie in de Rijn- Schelde zorgt voor een flinke stapel aanvragen van bedrijven bij de Stichting Buisleidingstraat in Roosendaal. Dat zegt een woordvoerder van de stich ting, die het 75 kilometer lange en hon derd meter brede West-Brabantse deel van de buisleidingstraat tussen Antwer pen en Rotterdam beheert. Het Havenbedrijf Rotterdam en de Ae- thylen Rohrleitungs Gesellschaft willen in die zone een nieuwe pijpleiding aan leggen voor het transport van ethyleen tussen Antwerpen en Rotterdam. De principe-overeenkomst voor de oprich ting van een joint-venture is deze week getekend. De 115 kilometer lange pijpleiding komt grotendeels te liggen in de bestaande lei dingenstraat. De pijp moet in 1999 klaar zijn voor gebruik en vergt een investe ring van tachtig miljoen gulden. De ethyleenpijp zorgt ervoor dat het Amerikaanse bedrijf Arco, dat zich ves tigt op de Maasvlakte, aansluiting krijgt op het ethyleennet van ARG. Dit bedrijf is een samenwerkingsverband van vijf Duitse chemieconcerns en het Neder landse DSM en beheert 490 kilometer pijpleiding, die loopt van Terneuzen (Dow) via Antwerpen (BASF) naar Gel een (DSM) en het Rührgebied. De pijpleiding wordt een common car rier pijpleiding, wat betekent dat in principe elk bedrijf tegen betaling ge bruik kan maken van de voorziening, in tegenstelling tot pijpleidingen voor eigen gebruik zoals bijvoorbeeld Shell die ex ploiteert. Het Havenbedrijf Rotterdam wil op met deze openbare pijpleiding manier de bedrijvigheid in de chemieha- ven een extra impuls geven. „Het ethyleen-net is voor zowel afne mers als producenten van groot belang," zegt pers-chef A. Spierts van DSM. Voor Arco als afnemer was bijvoorbeeld de ethyleenpijpleiding een vestigingsvoor waarde, omdat het bedrijf verzekerd is van een constante aanvoer. „De produ cent kan via het net extra capaciteit kwijt, maar kan ook makkelijk van an deren afnemen in geval van een grote stop van de eigen ethyleenkraker." Een woordvoerder van het Havenschap Moerdijk zegt dat de aanleg van de open bare ethyleenpijpleiding een gunstige voorwaarde kan zijn voor de vestiging van nieuwe industrieën. Ethyleen is een grondstof voor de kunstofindustrie. „Het belang van ondergronds transport ervoe ren we onlangs bij een bedrijf dat be hoefte had aan zuurstof. Dat bleek ook mogelijk. De Stichting Buisleidingstraat in Roos endaal, een samenwerkingsverband van overheid en bedrijfsleven, merkt dat be drijven steeds vaker vragen naar moge lijkheden voor ondergronds transport. „We hebben de laatste tijd een reeks van offertes de deur uit gedaan," zegt hoofd administratie J. Foesenek. „Een buislei ding zorgt voor continuïteit in de toele vering. Ondertussen merken bedrijven dat op de weg steeds meer stagnatie ont staat. De veiligheid is onder de grond ook veel beter gewaarborgd." De buisleidingstraat zorgt voor een be langrijke ontlasting van het wegverkeer. „Shell heeft wel eens berekend dat al leen al het eigen ondergronds transport tussen Moerdijk en Pernis voor overvolle wegen zou zorgen, als het concern met tankwagens zou moeten rijden. De buisleidingstraat loopt door West- Brabant over een lengte van 75 kilome ter. Totaal ligt er in dit stuk 800 kilome ter pijpleiding van verschillende bedrij ven. „Het plan van ARG en het Havenbe drijf zorgt dus al voor een uitbreiding van circa tien procent. We verwachten nog flink verdere uitbreiding, want de bestaande capaciteit is ver uitgenut," IJmuiden (anp/belga) - Hoogovens kan een belang nemen van vijftig procent in de Belgische walserij Usines Gustave Boël (USB). Het resterende aandelenbelang blijft in handen van de familie Boël. Den Haag (anp) - Het Ge meenschappelijk Administra tiekantoor (GAK) en de verze keringsgroep Achmea willen gaan samenwerken. Ze willen verzekeringen en andere dien sten aanbieden aan bedrijven en hun werknemers. Beide organisaties hebben giste ren bekendgemaakt dat zij ver kennende besprekingen voeren over samenwerking. Ze onder strepen dat een scheiding tussen publieke en private verzekerin gen zal worden gerespecteerd. Het GAK is de grootste uitvoe ringsinstelling van werknemers verzekeringen. Het heeft 60 pro cent van de markt in handen. Het GAK telt 14.500 werkne mers. Bij Achmea, de tweede verzekeringsgroep van Neder land, werken 7500 mensen. In Achmea zitten bedrijven als Zil veren Kruis, Avero, FBTO en Centraal Beheer. Met de samenwerking loopt het GAK vooruit op de veranderin gen op de sociale-zekerheids- markt na 2000. De overheid wil dan ook andere partijen op deze markt toelaten, zodat er meer concurrentie ontstaat. De be staande uitvoeringsorganen zul len dan gedwongen zijn hun heil meer te zoeken in commerciële activiteiten. Daarbij valt te den ken aan arbodiensten, verzeke ringen en administratie. Door de samenwerking met Ach mea vergroot het GAK zijn fi nanciële draagvlak. De verzeke ringsgroep kan op haar beurt profiteren van de ingangen die het GAK heeft bij het bedrijfsle ven. Dit heeft de Waalse minister-pre sident Collignon gisteren be kendgemaakt, nadat bekend was geworden dat de gesprekken tus sen Boël en de Waalse staalon- derneming Cockerill op niets wa ren uitgelopen. „De groep USB en Hoogovens zullen een 50-50-partnerschap aangaan," zei de minister-presi dent op een zitting in het Waalse parlement. Boël heeft volgens hem besloten een alliantie aan te gaan met Hoogovens. Hoogovens echter vindt de uitla tingen voorbarig. „Er zijn hele goede vorderingen. Nu Cockerill weg is, kunnen wij ons huiswerk afmaken. Alle signalen staan op groen, maar de deal is nog niet gesloten," tekent een woordvoer der van de Nederlandse staal- en aluminiumgigant aan. Enkele maanden geleden maakte Hoogovens zijn interesse voor het Waalse staalkoker Boël bekend. Het Nederlandse concern wilde echter alleen de goed draaiende walserij overnemen. Voor de ver ouderde hoogoven en staalfa briek bestond geen belangstel ling. De vakbonden en de Waalse rege ring moesten niets van Hoog ovens hebben. Een Nederlandse overname zou tot gevolg hebben dat maximaal zevenhonderd van de 1300 arbeidsplaatsen verloren gaan. „Wij willen geen Neder landse directeur zien, niet van ver noch van dichtbij," verklaar de een boze vakbondsvertegen woordiger. Premier Collignon gaf de voor keur aan een Waalse oplossing. Branchegenoot Cockerill Sambre zou samen moeten gaan met Boël. De Waalse staalindustrie moest vooral Waals blijven in een streek die last heeft van de recessie en hoge werkloosheid. Boël en Cockerill moesten daarbij ook nog eens het noodlijdende staal bedrijf Forges de Clabeque onder de armen nemen. Wiesbaden (dpa/krf) - De economische groei in Duitsland is in het derde kwartaal van dit jaar duidelijk aangetrokken. Het bruto binnenlands product (bbp) was in die periode 1 procent groter dan in het tweede kwartaal en 2,4 procent groter dan in het derde trimester van 1995 he gistermorgen gepubliceerde cijfers van het Duitse bureau voor statistiek waren gunstiger dan verwacht. In het tweede kwartaal groeide de economie oog maar met 1,2 procent ten op zichte van dezelfde periode van vorig jaar. De vooruitgang in het derde kwartaal bedroeg voor het westen van Duitsland 2,2 pro cent en voor de vroegere DDR 4,1 procent. he groei van 2,4 procent in het derde kwartaal kwam vooral voor rekening van van de export (plus 5,9 procent), de overheids bestedingen (3,3 procent) en de 'ovesteringen in kapitaalgoede- reu (3,2 procent). De particuliere consumptie bleef daar met een groei van 1,6 procent duidelijk «J achter. he Duitse minister van Econo- fflische Zaken, Günter Rexrodt, zei gisteren in een reactie dat de vooruitzichten voor verdere groei gunstig zijn. „We kunnen het nieuwe jaar met vertrouwen ingaan." Positieve factoren zijn volgens de minister het lage ren tepeil, de bescheiden loonstijgin gen en de waardedaling van de mark tegenover de dollar. Rexrodt erkende wel dat de werkgelegenheid een groot pro bleem blijft. Het aantal banen in Duitsland daalde in het derde kwartaal ten opzichte van de zelfde periode van 1995 met 340.000 tot 34,6 miljoen. In ver gelijking met het tweede kwar taal gingen er ongeveer 50.000 arbeidsplaatsen verloren. De cijfers over het bbp volgen op minder gunstige gegevens over de industriële productie in Duitsland. Dinsdag werd bekend dat die in oktober met 1,8 pro cent verminderde ten opzichte van september, toen er al een achteruitgang was van 0,6 pro cent. Directeur D. Schuurman voor de sleephopperzuiger die zaterdag van stapel loopt. Het gaat goed met de scheepswerf Verolme in Heusden. In november kreeg de werf twee or ders met een totale waarde van 255 miljoen gulden, goed voor twee jaar werk. Door Kees Bechtold De trots van baggerconcern Bos kalis loopt zaterdag van de hel ling bij scheepswerf Verolme in Heusden. Als prinses Margriet met een ferme worp de fles champagne heeft laten uiteen spatten op de boeg van de WD Fairway, gaat de grootste sleep hopperzuiger ter wereld te wa ter. Het schip, met een inhoud van 23.425 vierkante meter, gaat in juni varen voor het Engelse be drijf Westminster Dredging Company, een dochtermaat schappij van Boskalis. Een sleephopperzuiger vult al varen de haar ruim met zand via zuig- buizen. Lossen gebeurt door bo- demkleppen of via een perslei ding. Het schip wordt vooral ge bruikt bij grote landaanwin ningsprojecten en baggerwer- ken. En er wordt op de wereld nogal wat gebaggerd en uitgediept. Verolme vaart daar wei bij. De twee volgende orders voor sleep hopperzuigers heeft Verolme een paar weken terug getekend. Boskalis heeft nog een exem plaar van dezelfde omvang be steld, a raison van 160 miljoen gulden, en de Hollandsche Aan- nemings Maatschappij (HAM) trekt 95 miljoen uit voor een 'kleintje', met een inhoud van 13.700 vierkante meter. Het gaat dus goed met Verolme en zijn 400 werknemers. „Ja, dat kunt u wel zeggen. We zijn nog al succesvol in de baggerindus trie. Voor de komende jaren zit ten we meer dan vol. Inclusief onder handenwerk hebben we een orderportefeuille van 300 miljoen gulden. Er is voor drie jaar werk, dat we in twee jaar moeten doen. Delen zullen we moeten uitbesteden en als het echt spannend wordt, zullen we mensen moeten inlenen," zegt directeur D. Schuurman. „Wei nig werven in Nederland kun nen zover vooruitkijken." Schuurman durft zelfs al naar het jaar 2000 te kijken. „We zijn nu bezig met de begroting voor twee chemicaliëntankers. Ons productenpakket geeft ons han den en voeten om met enig ver trouwen naar de toekomst te kij ken. Wij kunnen snel omschake len naar de productie van een ander schip. Dat is ook onze kracht. Wij maken schepen voor de baggerindustrie, chemica liëntankers, onderzoeksvoertui- gen voor de oceanografie en af- zinkbare dokschepen. Maar ook de ferries bij Texel zijn van ons. Hij zegt het niet met zoveel woorden maar bij concurrent Van der Giessen-Noord kunnen ze een lesje leren van de aanpak van Verolme. De werf uit Krim pen aan de IJssel legt zich bijna uitsluitend toe op de productie van veerboten. Vorige week werd bekend dat er na de zomer geen werk meer is. Volgens Schuurman heeft dat te maken met het beperkte productenpak ket van Van der Giessen-Noord. „Het keiharde feit is dat wij werk hebben en zij niet. Ik heb gehoord dat Van der Giessen- Noord ons wilde overnemen, misschien wordt het nu anders om," schampert Schuurman. Met 'ons' bedoelt Schuurman Wilton Fijenoord (WF), waarvan Verolme Heusden sinds begin 1990 deel uit maakt. Tot de WF Holding behoren verder Verol me Botlek, dat zich toelegt op scheepsreparatie en -verbouw voor de offshore-industrie, Ver- vako (Heusden), toeleveringsbe drijf voor staal- en scheepseon- structies en de scheepsrepara- tiewerf Wilton Fijenoord in FOTO FRANK TROMMELEN Schiedam. De vier WF-bedrij- ven hadden vorig jaar een totale omzet van 300 miljoen. Toch blijft WF geïnteresseerd in een strategische samenwerking met Van der Giessen. „We heb ben geen schulden, maar finan cieel staan we niet zo sterk. Daarom zouden we wel met hun willen samenwerken." Hoewel het Verolme dus naar den vleze gaat, is er voor Schuurman allerminst reden tot juichen. Op een omzet van tegen de 70 miljoen scoort Verolme een 'mager plusje'. „Het rende ment in de scheepsbouw is nog steeds te laag. Chinezen, Korea- nen en Japanners bepalen het prijsniveau. Door kwalitatief betere orders te boeken en effec tieve productiemethodes hopen we een rendement van vier tot vijf procent te halen." Schuur man zegt De steun van de overheid voor de scheepsbouw is onontbeer lijk. „In landen als Spanje en Italië geeft de overheid veel steun. Wij kunnen dat deels op vangen, maar de steun van de overheid kan de scheepsbouw goed gebruiken. Vorig jaar heeft de scheepsbpuw 60 miljoen ge kregen, dit jaar 40 miljoen. De steun is beperkt maar realis tisch. Dat houdt de werven scherp." (ADVERTENTIE) Dat tiende procentje rentevoordeel scheelt u nu hooguit 'n paar tientjes in de maand. Terwijl goede hypotheekvoorwaarden u uiteindelijk veel meer voordeel kunnen opleveren. Ga dus niet over één nacht ijs. En laat u exact voorrekenen hoe interessant een ABP-Hypotheek voor u kan uitpakken. Meer weten? Bel tijdens kantooruren 045 - 579 80 80 voor de dichtstbijzijnde ABP-Hypo- theekadviseur of stuur de bon op voor gratis documentatie. Ja, stuurt u mij het boekje "Met 'n ABP-Hypotheek wordt het pas echt interessant", Naam:M/V Adres: Postcode:PlaatS: BC 1/96 Telefoon Stuur deze bon naar: ABP-Hypotheken, Antwoordnummer 5036, 6400 WC Heerlen Postzegel is niet nodig. /iran HYPOTHEKEN ABP-HYPOTHEKEN. DAN WORDT HET RAS ECHT INTERESSANT. abp-hypotheken.yrams.nl/ Zaandam (anp) - De lonen en clarissen van de werknemers va& Bruynzeel in Zaandam ®oeten omlaag. Dat is althans e opvatting van de directie van de deurenfabriek, die op e arbeidsvoorwaarden de ko- ®ende twee jaar 12,5 procent besparen. De bonden vin- en dat ook de leidinggeven- en en het management een orse bijdrage aan de bespa- nng moet leveren. Met de deurenfabriek van Bruynzeel gaat het niet goed. Dat erkennen ook de vakbonden. Er is overcapaciteit op de deu- renmarkt en bovendien hebben de bonden vastgesteld dat de loonkosten bij Bruynzeel hoger zijn dan bij binnenlandse con currenten. Momenteel werken bij de Zaandamse deurenfabriek nog 370 werknemers. De Bouw en Houtbonden van FNV en CNV en De Unie zijn dan ook bereid te overleggen over maatregelen op korte termijn om een fabriek met minstens 300 werknemers te laten voortbestaan. Gistermorgen zijn de bonden en directie het overleg begonnen om te zien of er overeenstem ming valt te bereiken over het toekomstplan. De bonden vinden dat de direc tie erg lang getalmd heeft met het presenteren van een toe komstplan. Al in januari werd het plan aangekondigd en pas onlangs had de directie zijn plannen klaar. „Het is een forse dreun voor alle werknemers. Wij zijn teleurgesteld maar niet ver rast," aldus bestuurder C. Baars van de Hout- en Bouwbond FNV. Het zit de bonden vooral dwars dat de reductie van de loonkos ten volledig moet worden opge bracht door werknemers, die on der de cao vallen. Vandaar dat zij vinden dat het leidinggeven de kader zeker naar draagkracht moet bijdragen. Bovendien, zo vinden de bonden, moeten er de komende jaren extra investeringen worden ge daan om de fabriek in Zaandam toekomstperspectief te geven. „Anders zitten we over vijf jaar weer aan tafel voor een nieuwe sanering," aldus Baars. Den Haag (anp) - De vakbonden dreigen de directie van het vleesconcern Dumeco met stakingen en andere acties als zij een aantal toeslagen die bovenop de CAO komen niet uit betaalt. De Voedingsbond FNV heeft Dumeco gisteren een ultima tum gesteld dat zondag 15 de cember om 24.00 uur afloopt. Komt het concern niet tege moet aan de vakbondseis dan breken er volgens de bond sta kingen uit bij de Dumeco-ves- tigingen in Weert, Boxtel, Goor en Twello. Ondersteunende ac ties zijn dan te verwachten in Helmond en bij de twee fabrie ken in Den Bosch. Dumeco is de grootste vlees verwerker in Nederland. Het concern heeft 13 vestigingen en bijna 2000 werknemers van wie 1200 in vaste dienst. De acties zouden volgens een woordvoer der van de Voedingsbond FNV weieens 'een vleesloze Kerst' tot gevolg kunnen hebben. De werknemers van Dumeco besloten enige tijd geleden vrij willig af te zien van hun toesla gen om een goed sociaal plan te bekostigen voor hun collega's die eruit moestem De coöpera tie Dumeco komt voort uit Ce- have, NCB, Cebeco en het fa miliebedrijf Gupa. Het concern draait volgens de bonden nu weer met winst maar de directie weigert nog steeds de toeslagen weer te gaan uitbetalen. msm Den Haag/Amsterdam - Samsung komt toch weer niet met een zware delegatie naar Nederland. De firma stelt het geplande be zoek uit, totdat de Zuid-Koreaanse regering een beslissing heeft ge nomen over de overname van Fokker. Dat besluit wordt volgens welingelichte bronnen een dezer dagen genomen. Daarmee lijkt Se oul de beslissing naar voren te hebben getrokken. Eerder werd ge meld dat de autoriteiten pas aan het eind van deze maand een be sluit zouden nemen. Vorige week donderdag besloten de curatoren al niet meer door te gaan met het businessplan, dat Samsung voor Fokker had opgesteld. Samsung was in reactie daarop van plan deze week naar de curato ren van Fokker te gaan. De Zuid-Koreanen waren, ondanks vele waarschuwingen vanuit Nederland, pijnlijk verrast toen de curato ren vorige week besloten de contacten over de Fokker-overname te verbreken. De directe reden voor het afkappen van de gesprekken was de weigering van de Noord-Ierse producent Shorts nog vleu gels te maken voor Fokker. Breda - Retailorganisatie Euretco te Breda koopt de rijwielhandel Noud van Loon in Tilburg. De transactie gaat met terugwerkende kracht per 1 november in. Euretco wil daarmee haar positie in de sport- en rijwielbranche verstevigen. Noud van Loon telt vier vestigingen, waarvan drie in Tilburg en één in Best. Het bedrijf draait met 45 werknemers een omzet van tien miljoen gulden en zal na de overname als zelfstandige onder neming blijven draaien onder leiding van D. van Loon. Noud van Loon opent voorjaar 1997 een vijfde filiaal. Zwaagdijk - De groenteveiling WFO wil alsnog toetreden tot de nieuwe mega-veiling Voedings Tuinbouw Nederland (VTN). Van de circa 1800 aangesloten West-Friese tuinders heeft dinsdagavond 71,9 procent voor aansluiting gestemd. Dat heeft een veilingwoord voerster woensdag bekendgemaakt. De WFO-leden hebben zich twee keer eerder over de mogelijke toe treding bij VTN uitgesproken, maar toen werd de vereiste tweeder de meerderheid steeds niet gehaald. VTN, die opereert onder de be drijfsnaam The Greenery International, is dit voorjaar ontstaan uit een fusie van andere veilingen en is momenteel veruit de grootste in Nederland. Amsterdam - Bandenfabrikant Pirelli Tyre Holding verdwijnt wel licht van de Amsterdamse beurs. Algemeen directeur Enrico Bondi van de Italiaanse Industriële houdstermaatschappij Pirelli SpA heeft in Milaan verklaard te streven naar een vereenvoudiging van de organisatiestructuur. Daarbij zou het belang van de Italiaanse Pirelli in de beursgenoteerde Pirelli Tyre van 90 naar 100 procent moeten worden gebracht. Amsterdam - De Vereniging voor de Effectenhandel stapt mogelijk uit de Kas-Associatie. De beurs heeft een belang van 60 procent in de Kas-Associatie. Deze onderneming is gespecialiseerd in admini- stratief-financiële dienstverlening aan de effectenhandel en insti tutionele beleggers. De effectenbeurs staat op het punt te fuseren met de EOE-Optiebeurs. In het kader van deze reorganisatie beziet de Vereniging voor de Effectenhandel ook haar belang in de Kas- Associatie. Ze heeft daartoe een onafhankelijke deskundige inge huurd om onderzoek te doen naar verkoop van de aandelen Kas- Associatie. Den Haag - De Nederlandse export van paprika's naar Japan breekt dit jaar een record. Deze week gaat de drie miljoenste kilo van de veelkleurige groente naar het Verre Oosten, meldt veiling The Greenery. De Japanse ambassadeur in Nederland zal de verse groenten vandaag hoogst persoonlijk in ontvangst nemen. Vorig jaar namen de Japanners nog slechts 2,3 miljoen kilo af. Paprika is na de tomaat en komkommer het belangrijkste export product in de glasgroenten-sector. Overigens gaat daarvan slechts een fractie naar Japan. West-Europa in het algemeen en Duitsland in het bij zonder zijn veel belangrijkere klanten. New Delhi - Het Indiase staatsbedrijf Hindustan Aeronautics Ltd. (HAL) is van plan vliegtuigen te bouwen voor 50 en voor 100 passa giers, heeft premier H.D. Deve Gowda in de Times of India gezegd. Het project zal in de loop van volgend jaar van start gaan en de vliegtuigen zullen worden gebouwd in Bangalore, waar HAL ge vestigd is. Het bedrijf bouwt nu straaljagers, helikopters en lestoe- stellen voor de Indiase markt. Indiase luchtvaartmaatschappijen vliegen voornamelijk met toestellen van Boeing en Airbus. In het marktsegment van 50- en 100-zitters was het failliet gegane Fokker actief. New York (krf/dpa/anp) - De Amerikaanse vliegtuigbouwers Boeing en McDonnell Douglas gaan samenwerken. De twee ri valen hebben daartoe besloten omdat Boeing de orders niet aankan en McDonnell juist om werk verlegen zit. Dinsdag maakten de bedrijven liteiten op het gebied van ont- een voorlopig akkoord tot 'strate- werp en productie, maar kan die gische samenwerking' bekend dat in januari definitief moet worden. McDonnell gaat mee werken aan de ontwikkeling van nieuwe versies van de 747-jumbo van Boeing. Daartoe zullen vol gende maand al enkele honder den medewerkers van het bedrijf naar Seattle komen, waar het hoofdkantoor van Boeing staat. Volgens directielid Ron Woodard van Boeing hebben beide partijen voordeel van het akkoord. „We hebben een recordaantal orders voor passagiersvliegtuigen en verscheidene ontwikkelingspro gramma's. McDonnell beschikt over uitstekende mensen en faci- niet volledig benutten." McDonnell heeft op het gebied van passagiersvliegtuigen steeds meer moeite overeind te blijven in de concurrentieslag met Boeing en het Europese consor tium Airbus Industrie. Bovendien kreeg het concern vorige maand een flinke tegenslag te verwerken in de defensiesector. Het Ameri kaanse ministerie van defensie schrapte McDonnell als kandi daat voor de ontwikkeling van een nieuw gevechtsvliegtuig. Voor dit recordcontract van 219 miljard dollar (380 miljard gul den) zijn nu alleen nog Boeing en Lockheed Martin in de race.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7