A6 I DE STEM
Vraag naar ondergronds transport groeit snel
Bruynzeel wil lonen verlagen
Economische groei
Duitsland trekt aan
Verolme ligt goed bij de baggeraars
Hoogovens kan belang
nemen in walserij USB
KIJK UIX
7icr
Pact tussen Boeing en
McDonnell Douglas
ECONOMIE
A7
Kleintje
m/v
Moerdijk profiteert van ethyleen-pijpleiding Antwerpen-Rotterdam
GAK en Achmea
willen gaan
samenwerken
uitzendbureau^
Heusdense scheepswerf heeft voldoende werk voor twee jaar
was de rente ZO eaag,
ni aar
voor de LAAGSTE rente.
Bonden dreigen vleesconcern
Dumeco met 'vleesloze Kerst'
ECONOMIE KORT
Samsung niet naar Nederland
Euretco koopt rijwiel-keten
Veiling WFO wil naar Greenery
Pirelli mogelijk van Amsterdamse beurs
Effectenbeurs wellicht uit Kas-Associatie
Paprika-export naar Japan breekt record
India wil 50- en 100-zitters maken
3ER 1996
10 en voor levering juni '97 werd
verhandeld tegen f 12,80-12,60. D(
j was flauw.
DONDERDAG 5 DECEMBER 1996
Street
03/12
04/12
56
55%
61%
60%
65
66%
Lral
69'/.
69%
ncis
48%
48%
tel
38%
38%
fcrp
77'/>
77%
kic.
26%
26%
knpany
35'/.
34%
pel
8%
8%
96%
97%
nsfe
87
89%
Efic
27'/,
26%
65%
65
13%
13%
35%
35
106%
105
ison
28%
29%
[lipm.
39%
40
.lemours
98%
96
amical
82
82%
p kodak
81%
80%
[orp
94%
94
kor
33%
32
drie
99%
99
tors
58%
58%
ar
49%
48%
p-pack.
54
56%
i.mach.
163%
161%
stries
24%
24%
lines
25%
26%
37%
37%
nel)
52%
52%
co.
81
80%
kil
121%
121%
grinten
107%
106%
ifinanc.
34%
33%
40
39
(utch
166
163%
oebuck
50%
49%
98%
96
line.
99%
99%
ars
43%
43%
ar mi
168%
168
techn.
136%
134%
nghouse
18%
18%
an corp
23%
23%
vorth
23
24
advieskoers
vorige koers
slotkoers gisteren
laten
bieden
ex claim
ex dividend
gedaan/bieden
lend
'idend
4,00
3,30
5,30
4,70
[o
2,70
2,30
[5
11,70 a
11,00
6,30
5,80
30,90
30,10
3,80
4,20
2,50
3,50
7,50
8,50
3,30
3,80
1,00
1,25
43
4,60
4,80
20,00 b
16,00 b
KI
12,20
9,50
9,50
7,00 b
49,50
47,50
r
29,00
27,20
02
0,80
0,90
59
3,60
4,60 a
|B3
5,60
7,90
?4
4,10 a
5,00
19
6,70
8,00
171
17,00 a
19,50
21
10,60
11,90
99
20,00
21,50
54
30,00 a
30,50
51
5,50
4,80
[77
2,50 a
1,80
|71
3,90
5,80
1,60
2,80 a
399
0,70
1,20
381
3,40
4,70
593
1,90
2,70
107
1,60
1,10
345
4,00
3,60
954
16,10
15,80
751
11,20
10,60 a
718
8,10
8,50
728
1,20
1,10
020
6,60
6,50
907
5,70 b
5,40
656
9,80
9,60
900
1,40 a
1,20
674
2,40
1,10
195
5,00
3,00
114
10,80
8,00
849
1,70
3,10
007
2,20 b
1,70
899
10,60
10,20 b
880
0,40
0,40
WASAUTOMAAT Philips
bovenlader type 111
125,- 0161-224718.
T.k. Henri-Deux kast pracht
exempl. Mechelse klok
enoyclop. La Rousse. Tel
076-5877368.
Oud PAARD hout met stof
bekleed ±1900 150,--
076-5014635.
Goed, beter:
llenindustrie zoekt een ervaren
rmeer verantwoordelijk voor
analyse, het doen van voorstellen
nethoden en analyses, resultaten
geautomatiseerd laboratorium
van vaktechnische aanwijzingen
unctie-eisen zijn: HLO
jaar aantoonbare ervaring in de
jevende capaciteiten bezitten
mis van ISO en HACCP.
termijn ingaat verzoeken wij u
is. te reageren.
I. (076) 522 30 05,
g
Van onze verslaggever
Roosendaal - Het vervoer van chemi
caliën onder de West-Brabantse
grond zal de komende jaren fors toe
nemen. Het verkeersinfarct en de
uitbreidende industrie in de Rijn-
Schelde zorgt voor een flinke stapel
aanvragen van bedrijven bij de
Stichting Buisleidingstraat in
Roosendaal.
Dat zegt een woordvoerder van de stich
ting, die het 75 kilometer lange en hon
derd meter brede West-Brabantse deel
van de buisleidingstraat tussen Antwer
pen en Rotterdam beheert.
Het Havenbedrijf Rotterdam en de Ae-
thylen Rohrleitungs Gesellschaft willen
in die zone een nieuwe pijpleiding aan
leggen voor het transport van ethyleen
tussen Antwerpen en Rotterdam. De
principe-overeenkomst voor de oprich
ting van een joint-venture is deze week
getekend.
De 115 kilometer lange pijpleiding komt
grotendeels te liggen in de bestaande lei
dingenstraat. De pijp moet in 1999 klaar
zijn voor gebruik en vergt een investe
ring van tachtig miljoen gulden.
De ethyleenpijp zorgt ervoor dat het
Amerikaanse bedrijf Arco, dat zich ves
tigt op de Maasvlakte, aansluiting krijgt
op het ethyleennet van ARG. Dit bedrijf
is een samenwerkingsverband van vijf
Duitse chemieconcerns en het Neder
landse DSM en beheert 490 kilometer
pijpleiding, die loopt van Terneuzen
(Dow) via Antwerpen (BASF) naar Gel
een (DSM) en het Rührgebied.
De pijpleiding wordt een common car
rier pijpleiding, wat betekent dat in
principe elk bedrijf tegen betaling ge
bruik kan maken van de voorziening, in
tegenstelling tot pijpleidingen voor eigen
gebruik zoals bijvoorbeeld Shell die ex
ploiteert. Het Havenbedrijf Rotterdam
wil op met deze openbare pijpleiding
manier de bedrijvigheid in de chemieha-
ven een extra impuls geven.
„Het ethyleen-net is voor zowel afne
mers als producenten van groot belang,"
zegt pers-chef A. Spierts van DSM. Voor
Arco als afnemer was bijvoorbeeld de
ethyleenpijpleiding een vestigingsvoor
waarde, omdat het bedrijf verzekerd is
van een constante aanvoer. „De produ
cent kan via het net extra capaciteit
kwijt, maar kan ook makkelijk van an
deren afnemen in geval van een grote
stop van de eigen ethyleenkraker."
Een woordvoerder van het Havenschap
Moerdijk zegt dat de aanleg van de open
bare ethyleenpijpleiding een gunstige
voorwaarde kan zijn voor de vestiging
van nieuwe industrieën. Ethyleen is een
grondstof voor de kunstofindustrie. „Het
belang van ondergronds transport ervoe
ren we onlangs bij een bedrijf dat be
hoefte had aan zuurstof. Dat bleek ook
mogelijk.
De Stichting Buisleidingstraat in Roos
endaal, een samenwerkingsverband van
overheid en bedrijfsleven, merkt dat be
drijven steeds vaker vragen naar moge
lijkheden voor ondergronds transport.
„We hebben de laatste tijd een reeks van
offertes de deur uit gedaan," zegt hoofd
administratie J. Foesenek. „Een buislei
ding zorgt voor continuïteit in de toele
vering. Ondertussen merken bedrijven
dat op de weg steeds meer stagnatie ont
staat. De veiligheid is onder de grond
ook veel beter gewaarborgd."
De buisleidingstraat zorgt voor een be
langrijke ontlasting van het wegverkeer.
„Shell heeft wel eens berekend dat al
leen al het eigen ondergronds transport
tussen Moerdijk en Pernis voor overvolle
wegen zou zorgen, als het concern met
tankwagens zou moeten rijden.
De buisleidingstraat loopt door West-
Brabant over een lengte van 75 kilome
ter. Totaal ligt er in dit stuk 800 kilome
ter pijpleiding van verschillende bedrij
ven. „Het plan van ARG en het Havenbe
drijf zorgt dus al voor een uitbreiding
van circa tien procent. We verwachten
nog flink verdere uitbreiding, want de
bestaande capaciteit is ver uitgenut,"
IJmuiden (anp/belga) - Hoogovens kan een belang nemen van
vijftig procent in de Belgische walserij Usines Gustave Boël
(USB). Het resterende aandelenbelang blijft in handen van de
familie Boël.
Den Haag (anp) - Het Ge
meenschappelijk Administra
tiekantoor (GAK) en de verze
keringsgroep Achmea willen
gaan samenwerken. Ze willen
verzekeringen en andere dien
sten aanbieden aan bedrijven
en hun werknemers.
Beide organisaties hebben giste
ren bekendgemaakt dat zij ver
kennende besprekingen voeren
over samenwerking. Ze onder
strepen dat een scheiding tussen
publieke en private verzekerin
gen zal worden gerespecteerd.
Het GAK is de grootste uitvoe
ringsinstelling van werknemers
verzekeringen. Het heeft 60 pro
cent van de markt in handen.
Het GAK telt 14.500 werkne
mers. Bij Achmea, de tweede
verzekeringsgroep van Neder
land, werken 7500 mensen. In
Achmea zitten bedrijven als Zil
veren Kruis, Avero, FBTO en
Centraal Beheer.
Met de samenwerking loopt het
GAK vooruit op de veranderin
gen op de sociale-zekerheids-
markt na 2000. De overheid wil
dan ook andere partijen op deze
markt toelaten, zodat er meer
concurrentie ontstaat. De be
staande uitvoeringsorganen zul
len dan gedwongen zijn hun heil
meer te zoeken in commerciële
activiteiten. Daarbij valt te den
ken aan arbodiensten, verzeke
ringen en administratie.
Door de samenwerking met Ach
mea vergroot het GAK zijn fi
nanciële draagvlak. De verzeke
ringsgroep kan op haar beurt
profiteren van de ingangen die
het GAK heeft bij het bedrijfsle
ven.
Dit heeft de Waalse minister-pre
sident Collignon gisteren be
kendgemaakt, nadat bekend was
geworden dat de gesprekken tus
sen Boël en de Waalse staalon-
derneming Cockerill op niets wa
ren uitgelopen.
„De groep USB en Hoogovens
zullen een 50-50-partnerschap
aangaan," zei de minister-presi
dent op een zitting in het Waalse
parlement. Boël heeft volgens
hem besloten een alliantie aan te
gaan met Hoogovens.
Hoogovens echter vindt de uitla
tingen voorbarig. „Er zijn hele
goede vorderingen. Nu Cockerill
weg is, kunnen wij ons huiswerk
afmaken. Alle signalen staan op
groen, maar de deal is nog niet
gesloten," tekent een woordvoer
der van de Nederlandse staal- en
aluminiumgigant aan.
Enkele maanden geleden maakte
Hoogovens zijn interesse voor het
Waalse staalkoker Boël bekend.
Het Nederlandse concern wilde
echter alleen de goed draaiende
walserij overnemen. Voor de ver
ouderde hoogoven en staalfa
briek bestond geen belangstel
ling.
De vakbonden en de Waalse rege
ring moesten niets van Hoog
ovens hebben. Een Nederlandse
overname zou tot gevolg hebben
dat maximaal zevenhonderd van
de 1300 arbeidsplaatsen verloren
gaan. „Wij willen geen Neder
landse directeur zien, niet van
ver noch van dichtbij," verklaar
de een boze vakbondsvertegen
woordiger.
Premier Collignon gaf de voor
keur aan een Waalse oplossing.
Branchegenoot Cockerill Sambre
zou samen moeten gaan met Boël.
De Waalse staalindustrie moest
vooral Waals blijven in een streek
die last heeft van de recessie en
hoge werkloosheid. Boël en
Cockerill moesten daarbij ook
nog eens het noodlijdende staal
bedrijf Forges de Clabeque onder
de armen nemen.
Wiesbaden (dpa/krf) - De economische groei in Duitsland is in
het derde kwartaal van dit jaar duidelijk aangetrokken. Het
bruto binnenlands product (bbp) was in die periode 1 procent
groter dan in het tweede kwartaal en 2,4 procent groter dan in
het derde trimester van 1995
he gistermorgen gepubliceerde
cijfers van het Duitse bureau
voor statistiek waren gunstiger
dan verwacht. In het tweede
kwartaal groeide de economie
oog maar met 1,2 procent ten op
zichte van dezelfde periode van
vorig jaar. De vooruitgang in het
derde kwartaal bedroeg voor het
westen van Duitsland 2,2 pro
cent en voor de vroegere DDR 4,1
procent.
he groei van 2,4 procent in het
derde kwartaal kwam vooral
voor rekening van van de export
(plus 5,9 procent), de overheids
bestedingen (3,3 procent) en de
'ovesteringen in kapitaalgoede-
reu (3,2 procent). De particuliere
consumptie bleef daar met een
groei van 1,6 procent duidelijk
«J achter.
he Duitse minister van Econo-
fflische Zaken, Günter Rexrodt,
zei gisteren in een reactie dat de
vooruitzichten voor verdere
groei gunstig zijn. „We kunnen
het nieuwe jaar met vertrouwen
ingaan." Positieve factoren zijn
volgens de minister het lage ren
tepeil, de bescheiden loonstijgin
gen en de waardedaling van de
mark tegenover de dollar.
Rexrodt erkende wel dat de
werkgelegenheid een groot pro
bleem blijft. Het aantal banen in
Duitsland daalde in het derde
kwartaal ten opzichte van de
zelfde periode van 1995 met
340.000 tot 34,6 miljoen. In ver
gelijking met het tweede kwar
taal gingen er ongeveer 50.000
arbeidsplaatsen verloren.
De cijfers over het bbp volgen op
minder gunstige gegevens over
de industriële productie in
Duitsland. Dinsdag werd bekend
dat die in oktober met 1,8 pro
cent verminderde ten opzichte
van september, toen er al een
achteruitgang was van 0,6 pro
cent.
Directeur D. Schuurman voor de sleephopperzuiger die zaterdag van stapel loopt.
Het gaat goed met de
scheepswerf Verolme in
Heusden. In november
kreeg de werf twee or
ders met een totale
waarde van 255 miljoen
gulden, goed voor twee
jaar werk.
Door Kees Bechtold
De trots van baggerconcern Bos
kalis loopt zaterdag van de hel
ling bij scheepswerf Verolme in
Heusden. Als prinses Margriet
met een ferme worp de fles
champagne heeft laten uiteen
spatten op de boeg van de WD
Fairway, gaat de grootste sleep
hopperzuiger ter wereld te wa
ter.
Het schip, met een inhoud van
23.425 vierkante meter, gaat in
juni varen voor het Engelse be
drijf Westminster Dredging
Company, een dochtermaat
schappij van Boskalis. Een
sleephopperzuiger vult al varen
de haar ruim met zand via zuig-
buizen. Lossen gebeurt door bo-
demkleppen of via een perslei
ding. Het schip wordt vooral ge
bruikt bij grote landaanwin
ningsprojecten en baggerwer-
ken.
En er wordt op de wereld nogal
wat gebaggerd en uitgediept.
Verolme vaart daar wei bij. De
twee volgende orders voor sleep
hopperzuigers heeft Verolme
een paar weken terug getekend.
Boskalis heeft nog een exem
plaar van dezelfde omvang be
steld, a raison van 160 miljoen
gulden, en de Hollandsche Aan-
nemings Maatschappij (HAM)
trekt 95 miljoen uit voor een
'kleintje', met een inhoud van
13.700 vierkante meter.
Het gaat dus goed met Verolme
en zijn 400 werknemers. „Ja, dat
kunt u wel zeggen. We zijn nog
al succesvol in de baggerindus
trie. Voor de komende jaren zit
ten we meer dan vol. Inclusief
onder handenwerk hebben we
een orderportefeuille van 300
miljoen gulden. Er is voor drie
jaar werk, dat we in twee jaar
moeten doen. Delen zullen we
moeten uitbesteden en als het
echt spannend wordt, zullen we
mensen moeten inlenen," zegt
directeur D. Schuurman. „Wei
nig werven in Nederland kun
nen zover vooruitkijken."
Schuurman durft zelfs al naar
het jaar 2000 te kijken. „We zijn
nu bezig met de begroting voor
twee chemicaliëntankers. Ons
productenpakket geeft ons han
den en voeten om met enig ver
trouwen naar de toekomst te kij
ken. Wij kunnen snel omschake
len naar de productie van een
ander schip. Dat is ook onze
kracht. Wij maken schepen voor
de baggerindustrie, chemica
liëntankers, onderzoeksvoertui-
gen voor de oceanografie en af-
zinkbare dokschepen. Maar ook
de ferries bij Texel zijn van ons.
Hij zegt het niet met zoveel
woorden maar bij concurrent
Van der Giessen-Noord kunnen
ze een lesje leren van de aanpak
van Verolme. De werf uit Krim
pen aan de IJssel legt zich bijna
uitsluitend toe op de productie
van veerboten. Vorige week
werd bekend dat er na de zomer
geen werk meer is. Volgens
Schuurman heeft dat te maken
met het beperkte productenpak
ket van Van der Giessen-Noord.
„Het keiharde feit is dat wij
werk hebben en zij niet. Ik heb
gehoord dat Van der Giessen-
Noord ons wilde overnemen,
misschien wordt het nu anders
om," schampert Schuurman.
Met 'ons' bedoelt Schuurman
Wilton Fijenoord (WF), waarvan
Verolme Heusden sinds begin
1990 deel uit maakt. Tot de WF
Holding behoren verder Verol
me Botlek, dat zich toelegt op
scheepsreparatie en -verbouw
voor de offshore-industrie, Ver-
vako (Heusden), toeleveringsbe
drijf voor staal- en scheepseon-
structies en de scheepsrepara-
tiewerf Wilton Fijenoord in
FOTO FRANK TROMMELEN
Schiedam. De vier WF-bedrij-
ven hadden vorig jaar een totale
omzet van 300 miljoen.
Toch blijft WF geïnteresseerd in
een strategische samenwerking
met Van der Giessen. „We heb
ben geen schulden, maar finan
cieel staan we niet zo sterk.
Daarom zouden we wel
met hun willen samenwerken."
Hoewel het Verolme dus naar
den vleze gaat, is er voor
Schuurman allerminst reden tot
juichen. Op een omzet van tegen
de 70 miljoen scoort Verolme
een 'mager plusje'. „Het rende
ment in de scheepsbouw is nog
steeds te laag. Chinezen, Korea-
nen en Japanners bepalen het
prijsniveau. Door kwalitatief
betere orders te boeken en effec
tieve productiemethodes hopen
we een rendement van vier tot
vijf procent te halen." Schuur
man zegt
De steun van de overheid voor
de scheepsbouw is onontbeer
lijk. „In landen als Spanje en
Italië geeft de overheid veel
steun. Wij kunnen dat deels op
vangen, maar de steun van de
overheid kan de scheepsbouw
goed gebruiken. Vorig jaar heeft
de scheepsbpuw 60 miljoen ge
kregen, dit jaar 40 miljoen. De
steun is beperkt maar realis
tisch. Dat houdt de werven
scherp."
(ADVERTENTIE)
Dat tiende procentje rentevoordeel scheelt u nu hooguit 'n paar
tientjes in de maand. Terwijl goede hypotheekvoorwaarden u
uiteindelijk veel meer voordeel kunnen opleveren. Ga dus niet
over één nacht ijs. En laat u exact voorrekenen hoe interessant
een ABP-Hypotheek voor u kan uitpakken. Meer weten? Bel tijdens
kantooruren 045 - 579 80 80 voor de dichtstbijzijnde ABP-Hypo-
theekadviseur of stuur de bon op voor gratis documentatie.
Ja, stuurt u mij het boekje "Met 'n ABP-Hypotheek wordt het pas echt interessant",
Naam:M/V
Adres:
Postcode:PlaatS: BC 1/96
Telefoon
Stuur deze bon naar: ABP-Hypotheken, Antwoordnummer 5036,
6400 WC Heerlen Postzegel is niet nodig.
/iran
HYPOTHEKEN
ABP-HYPOTHEKEN. DAN WORDT HET RAS ECHT INTERESSANT. abp-hypotheken.yrams.nl/
Zaandam (anp) - De lonen en
clarissen van de werknemers
va& Bruynzeel in Zaandam
®oeten omlaag. Dat is althans
e opvatting van de directie
van de deurenfabriek, die op
e arbeidsvoorwaarden de ko-
®ende twee jaar 12,5 procent
besparen. De bonden vin-
en dat ook de leidinggeven-
en en het management een
orse bijdrage aan de bespa-
nng moet leveren.
Met de deurenfabriek van
Bruynzeel gaat het niet goed.
Dat erkennen ook de vakbonden.
Er is overcapaciteit op de deu-
renmarkt en bovendien hebben
de bonden vastgesteld dat de
loonkosten bij Bruynzeel hoger
zijn dan bij binnenlandse con
currenten. Momenteel werken
bij de Zaandamse deurenfabriek
nog 370 werknemers. De Bouw
en Houtbonden van FNV en CNV
en De Unie zijn dan ook bereid
te overleggen over maatregelen
op korte termijn om een fabriek
met minstens 300 werknemers te
laten voortbestaan.
Gistermorgen zijn de bonden en
directie het overleg begonnen
om te zien of er overeenstem
ming valt te bereiken over het
toekomstplan.
De bonden vinden dat de direc
tie erg lang getalmd heeft met
het presenteren van een toe
komstplan. Al in januari werd
het plan aangekondigd en pas
onlangs had de directie zijn
plannen klaar. „Het is een forse
dreun voor alle werknemers. Wij
zijn teleurgesteld maar niet ver
rast," aldus bestuurder C. Baars
van de Hout- en Bouwbond
FNV.
Het zit de bonden vooral dwars
dat de reductie van de loonkos
ten volledig moet worden opge
bracht door werknemers, die on
der de cao vallen. Vandaar dat
zij vinden dat het leidinggeven
de kader zeker naar draagkracht
moet bijdragen.
Bovendien, zo vinden de bonden,
moeten er de komende jaren
extra investeringen worden ge
daan om de fabriek in Zaandam
toekomstperspectief te geven.
„Anders zitten we over vijf jaar
weer aan tafel voor een nieuwe
sanering," aldus Baars.
Den Haag (anp) - De vakbonden dreigen de directie van het
vleesconcern Dumeco met stakingen en andere acties als zij
een aantal toeslagen die bovenop de CAO komen niet uit
betaalt.
De Voedingsbond FNV heeft
Dumeco gisteren een ultima
tum gesteld dat zondag 15 de
cember om 24.00 uur afloopt.
Komt het concern niet tege
moet aan de vakbondseis dan
breken er volgens de bond sta
kingen uit bij de Dumeco-ves-
tigingen in Weert, Boxtel, Goor
en Twello. Ondersteunende ac
ties zijn dan te verwachten in
Helmond en bij de twee fabrie
ken in Den Bosch.
Dumeco is de grootste vlees
verwerker in Nederland. Het
concern heeft 13 vestigingen en
bijna 2000 werknemers van wie
1200 in vaste dienst. De acties
zouden volgens een woordvoer
der van de Voedingsbond FNV
weieens 'een vleesloze Kerst'
tot gevolg kunnen hebben.
De werknemers van Dumeco
besloten enige tijd geleden vrij
willig af te zien van hun toesla
gen om een goed sociaal plan te
bekostigen voor hun collega's
die eruit moestem De coöpera
tie Dumeco komt voort uit Ce-
have, NCB, Cebeco en het fa
miliebedrijf Gupa.
Het concern draait volgens de
bonden nu weer met winst
maar de directie weigert nog
steeds de toeslagen weer te
gaan uitbetalen.
msm
Den Haag/Amsterdam - Samsung komt toch weer niet met een
zware delegatie naar Nederland. De firma stelt het geplande be
zoek uit, totdat de Zuid-Koreaanse regering een beslissing heeft ge
nomen over de overname van Fokker. Dat besluit wordt volgens
welingelichte bronnen een dezer dagen genomen. Daarmee lijkt Se
oul de beslissing naar voren te hebben getrokken. Eerder werd ge
meld dat de autoriteiten pas aan het eind van deze maand een be
sluit zouden nemen. Vorige week donderdag besloten de curatoren
al niet meer door te gaan met het businessplan, dat Samsung voor
Fokker had opgesteld.
Samsung was in reactie daarop van plan deze week naar de curato
ren van Fokker te gaan. De Zuid-Koreanen waren, ondanks vele
waarschuwingen vanuit Nederland, pijnlijk verrast toen de curato
ren vorige week besloten de contacten over de Fokker-overname te
verbreken. De directe reden voor het afkappen van de gesprekken
was de weigering van de Noord-Ierse producent Shorts nog vleu
gels te maken voor Fokker.
Breda - Retailorganisatie Euretco te Breda koopt de rijwielhandel
Noud van Loon in Tilburg. De transactie gaat met terugwerkende
kracht per 1 november in. Euretco wil daarmee haar positie in de
sport- en rijwielbranche verstevigen.
Noud van Loon telt vier vestigingen, waarvan drie in Tilburg en
één in Best. Het bedrijf draait met 45 werknemers een omzet van
tien miljoen gulden en zal na de overname als zelfstandige onder
neming blijven draaien onder leiding van D. van Loon. Noud van
Loon opent voorjaar 1997 een vijfde filiaal.
Zwaagdijk - De groenteveiling WFO wil alsnog toetreden tot de
nieuwe mega-veiling Voedings Tuinbouw Nederland (VTN). Van de
circa 1800 aangesloten West-Friese tuinders heeft dinsdagavond
71,9 procent voor aansluiting gestemd. Dat heeft een veilingwoord
voerster woensdag bekendgemaakt.
De WFO-leden hebben zich twee keer eerder over de mogelijke toe
treding bij VTN uitgesproken, maar toen werd de vereiste tweeder
de meerderheid steeds niet gehaald. VTN, die opereert onder de be
drijfsnaam The Greenery International, is dit voorjaar ontstaan uit
een fusie van andere veilingen en is momenteel veruit de grootste in
Nederland.
Amsterdam - Bandenfabrikant Pirelli Tyre Holding verdwijnt wel
licht van de Amsterdamse beurs. Algemeen directeur Enrico Bondi
van de Italiaanse Industriële houdstermaatschappij Pirelli SpA
heeft in Milaan verklaard te streven naar een vereenvoudiging van
de organisatiestructuur. Daarbij zou het belang van de Italiaanse
Pirelli in de beursgenoteerde Pirelli Tyre van 90 naar 100 procent
moeten worden gebracht.
Amsterdam - De Vereniging voor de Effectenhandel stapt mogelijk
uit de Kas-Associatie. De beurs heeft een belang van 60 procent in
de Kas-Associatie. Deze onderneming is gespecialiseerd in admini-
stratief-financiële dienstverlening aan de effectenhandel en insti
tutionele beleggers. De effectenbeurs staat op het punt te fuseren
met de EOE-Optiebeurs. In het kader van deze reorganisatie beziet
de Vereniging voor de Effectenhandel ook haar belang in de Kas-
Associatie. Ze heeft daartoe een onafhankelijke deskundige inge
huurd om onderzoek te doen naar verkoop van de aandelen Kas-
Associatie.
Den Haag - De Nederlandse export van paprika's naar Japan
breekt dit jaar een record. Deze week gaat de drie miljoenste kilo
van de veelkleurige groente naar het Verre Oosten, meldt veiling
The Greenery. De Japanse ambassadeur in Nederland zal de verse
groenten vandaag hoogst persoonlijk in ontvangst nemen. Vorig
jaar namen de Japanners nog slechts 2,3 miljoen kilo af.
Paprika is na de tomaat en komkommer het belangrijkste export
product in de glasgroenten-sector. Overigens gaat daarvan slechts
een fractie naar Japan. West-Europa in het algemeen en Duitsland
in het bij zonder zijn veel belangrijkere klanten.
New Delhi - Het Indiase staatsbedrijf Hindustan Aeronautics Ltd.
(HAL) is van plan vliegtuigen te bouwen voor 50 en voor 100 passa
giers, heeft premier H.D. Deve Gowda in de Times of India gezegd.
Het project zal in de loop van volgend jaar van start gaan en de
vliegtuigen zullen worden gebouwd in Bangalore, waar HAL ge
vestigd is. Het bedrijf bouwt nu straaljagers, helikopters en lestoe-
stellen voor de Indiase markt. Indiase luchtvaartmaatschappijen
vliegen voornamelijk met toestellen van Boeing en Airbus. In het
marktsegment van 50- en 100-zitters was het failliet gegane Fokker
actief.
New York (krf/dpa/anp) - De Amerikaanse vliegtuigbouwers
Boeing en McDonnell Douglas gaan samenwerken. De twee ri
valen hebben daartoe besloten omdat Boeing de orders niet
aankan en McDonnell juist om werk verlegen zit.
Dinsdag maakten de bedrijven liteiten op het gebied van ont-
een voorlopig akkoord tot 'strate- werp en productie, maar kan die
gische samenwerking' bekend
dat in januari definitief moet
worden. McDonnell gaat mee
werken aan de ontwikkeling van
nieuwe versies van de 747-jumbo
van Boeing. Daartoe zullen vol
gende maand al enkele honder
den medewerkers van het bedrijf
naar Seattle komen, waar het
hoofdkantoor van Boeing staat.
Volgens directielid Ron Woodard
van Boeing hebben beide partijen
voordeel van het akkoord. „We
hebben een recordaantal orders
voor passagiersvliegtuigen en
verscheidene ontwikkelingspro
gramma's. McDonnell beschikt
over uitstekende mensen en faci-
niet volledig benutten."
McDonnell heeft op het gebied
van passagiersvliegtuigen steeds
meer moeite overeind te blijven
in de concurrentieslag met
Boeing en het Europese consor
tium Airbus Industrie. Bovendien
kreeg het concern vorige maand
een flinke tegenslag te verwerken
in de defensiesector. Het Ameri
kaanse ministerie van defensie
schrapte McDonnell als kandi
daat voor de ontwikkeling van
een nieuw gevechtsvliegtuig.
Voor dit recordcontract van 219
miljard dollar (380 miljard gul
den) zijn nu alleen nog Boeing en
Lockheed Martin in de race.