Een afscheid van Lawrence Alma-Tadema Wat zielig, twee wezen Ded v, 'Exaltatii Omvangrijk retrospectief in het Van Gogh Museum 2 ui 0 0 ui Q ui 2 D 2 DE STEM INI D E KUN D6l DE STEM Voor weinig geld Uitdrukkingsloos Bijna Amerikaans Belastingdienst h V) UI j Ui GO Antwerps museum toont 'Het volk ten voeten uit' Winterslaap Verwachtingsvol Traditie Autobiografie DONDERDAG 5 DECEMBER 1996 Door Jos Kessels Het Van Gogh Museum in Am sterdam wijdt momenteel een over2ichtstentoonstelling aan Lawrence Alma-Tadema. Voor een deel komen de schilderijen uit de collectie van de Ameri kaanse verzamelaar Allen Funt, die ze in 1973 noodge dwongen moest verkopen. De laatste uren dat Funt zich om ringd wist met Alma-Tadema moeten ongeveer als volgt ver lopen zijn. Even dacht Allen Funt erover de wekker te zetten, maar hij wist dat het niet nodig zou zijn. Hij kon toch niet slapen. Vanuit zijn bed keek hij naar het kale plafond. Morgen zouden alle muren er zo uitzien. Funt stond op en deed zijn kamer jas aan. Het was vlak na midder nacht. Eigenlijk moest het leven nog beginnen in Hollywood. Hij had overwogen om deze nacht in een club door te brengen en zich te bedrinken, maar dat vond hij laf. Hij moest het afscheid onder ogen zien. Vreemd hoe een mens zich kon hechten aan bezit. Tien jaar gele den interesseerden schilderijen hem niet. Hij had het als tv-pro- ducent te druk met Candid Came ra, dat hij bedacht had. Hoe sim pel. Je zette een camera ergens stiekem neer en bracht nietsver moedende mensen in een ongewo ne situatie. Hij had er een fortuin mee verdiend. Funt liep in het donker de wentel trap af. Overal hingen ze, zijn schilderijen. De lijsten fonkelden in het maanlicht, als omhulsels van een beloftevolle schoonheid. Maar hij kon ze dromen, zijn schilderijen. Daarom was het be ter geen lichten aan te doen. Het zou teveel pijn doen. Hij ging zitten op de bank in zijn grote Romeinse kamer, omdat het daar allemaal begonnen was. Het was niet de eerste keer dat Funt hier 's nachts in het donker had gezeten. Hij had eerder gemerkt dat schilderijen dan een vreemd effect hadden. Ze suggereerden een strikt persoonlijke rijkdom, waar alleen de bezitter recht op had, omdat hij de schilderijen in volle glorie kende, maar ook ge borgen door de nacht. Binnen enkele uren zou het afge lopen zijn. Hij keek naar het grote schilderij The finding of Mozes van Lawrence Alma-Tadema. Het was een van de topwerken van de schilder. Funt kon het weten, want hij bezat er vijfendertig. Bij toeval was hij acht jaar gele den, in 1965, op een schilderij van deze Nederlandse Engelsman ge stuit. Funt wilde als decoratie voor zijn Romeinse kamer een schilderij kopen, met een voorstel ling uit de klassieke oudheid. Hoe verbaasd was hij geweest dat er zo gemakkelijk aan te komen was, en voor zo weinig geld. Toen was het begonnen, het ver zamelen van Alma-Tadema's. Wat Funt meteen aansprak was dat de man zo hard gewerkt had op zijn schilderijen, net zo goed als hij zelf hard moest werken. En dat Alma-Tadema al zoveel jaren ver guisd werd, dat vond hij ook pri ma. Zo ging dat in het leven. Het ene moment was je een adelaar die heerst in de lucht, het volgende ten, zoals de Vanderbilts, die in dertijd diverse Alma-Tadema's kochten. Hij vond het ook terecht dat Alma-Tadema de duurste kunstenaar van zijn tijd werd. Voor Alma-Tadema waren het in derdaad vette jaren. Hij was her trouwd, met de zeventienjarige leerlinge Laura Epps en bouwde een huis aan Grove End Road om tot een paleis, vol attributen uit de oudheid. Daar organiseerde hij muziek avonden en mocht hij Caruso en Tsjaikovsky tot zijn gasten reke nen. Hij veranderde zijn voor naam in Lawrence en nam het Britse staatsburgerschap aan. In middels was hij zó populair ge worden, dat hij zich tegen verval singen moest wapenen. Daarom gaf hij zijn schilderijen opusnum mers, die gemakkelijk traceerbaar waren. Maar een expert kon zijn hand pen. In de acht jaar daarna gingen de prijzen snel omhoog. Hoe graag had hij vlak voor die belastingpe rikelen niet Spring gekocht, maar hij kon niet opbieden tegen het Paul Getty Museum, dat er ruim vijftigduizend dollar voor neertel de. Zelf had hij er nog gekocht voor een paar honderd dollar. Funt stond op om ze allemaal nog een laatste keer te bekijken. In middels was de zon opgekomen en kon hij ze weer in al hun kleuren bewonderen. Wat gaf het dat criti ci ooit hadden gezegd dat Alma- Tadema's schilderijen een foto grafische stilstand bezaten, dat de gezichten uitdrukkingsloos waren en geen karakter hadden, dat het Victoriaanse types waren in een klassieke setting. Funt had er nooit mee gezeten. Hij waardeer de de schoonheid en levensvreug- 'Coign of vantage', oftewel een gunstig uitkijkpunt. moment waggelde je als een kal koen rond. Funt was zich gaan verdiepen in het leven van Lawrence Alma- Tadema en hoe meer hij over de man te weten kwam, hoe groter zijn liefde voor de schilderijen werd. Alma-Tadema werd in 1836 in Dronrijp in Friesland geboren, als zoon van een notaris. In 1852 ging Lourens naar de Academie van Antwerpen, om zich daar te be kwamen in het schilderen en teke nen. Vooral de vermaarde historie schilder baron Henri Leys had een grote invloed op de jonge Lourens. Die schilderde zo nauwkeurig dat je de voorwerpen zo van zijn doe ken af kon halen. Wat was Leys in het begin boos geweest op zijn leerling: 'Je marmer ziet eruit als kaas' en 'als je een stoel schildert, wil ik me daar aan kunnen stoten'. Lourens knoopte zich deze raad gevingen goed in de oren. Inmid dels was Lourens getrouwd en had hij een huwelijksreis door Ita lië gemaakt, waar hij een eeuwig durende liefde voor de Romeinse oudheid ontwikkelde. Wat Funt eigenlijk nog het mooi ste vond wat hij over de jeugdja ren van Alma-Tadema had gele zen, was de wijze waarop de jon geman zich de kunstwereld bin nengewerkt had. Dat was bijna Amerikaans, zou je kunnen zeg gen. Alma-Tadema had gehoord dat de bekende kunsthandelaar Ernest Gambart een afspraak had met een schilder. Via vrienden liet hij Gambart naar zijn eigen ate lier brengen, waar hij net toevallig een mooi schilderij op de ezel had staan. Gambart kocht het schilde rij meteen en contracteerde Alma- Tadema. Dat was nog eens een staaltje durf en ondernemerschap! Daarna had Alma-Tadema tegenslag gekend. Zijn zoontje stierf en in 1869 ook zijn Vrouw, waarna de schilder met twee dochters achterbleef. Gambart haalde Alma-Tadema over naar Londen te verhuizen, waar volgens hem een betere markt was voor de stralende Ro meinse taferelen van de schilder. In korte tijd werkte Alma-Tade ma zich in Engeland samen met Frederick Leighton op tot de lei der van de Classic Revival. Alma- Tadema onderscheidde zich van de anderen door zijn minutieuze weergave van de architectuur en voorwerpen uit de oudheid, veelal gemaakt naar foto's. Doorschij nend marmer was zijn specialiteit geworden. 'Marvellous', verzucht te een recensent. Maar niet ieder een reageerde enthousiast. De ver maarde kunstcriticus John Ruskin zei over de Pyrrische dansers dat het zwarte kevers waren, op zoek naar een dode rat. Voorlopig wonnen de bewonde raars het, waaronder de kapitaal krachtigen van de natie. De groot industriëlen vonden het chic een schilderij van Alma-Tadema te kopen, om zo een link te leggen met zichzelf en de heersende klas^ se uit de oudheid. Om weg te dro men bij de geïdealiseerde schoon heid van het verleden, als contrast met de grauwe fabrieken en arbei derswoningen, die steeds meer het stadsbeeld bepaalden, maar waar hun geld en aanzien nu eenmaal op gebaseerd waren. Funt kon zich helemaal vinden in deze vlucht uit het hedendaagse. Voor hem was de tv ook een nood zakelijk kwaad geworden, sinds hij zich in de schilderkunst ver diept had en hij via de muren thuis de pracht van het rijke Rome binnengeleid werd, met al zijn verlokkingen en decadentie. Funt kon zich bovendien meten met al lerlei rijke Amerikaanse geslach- toch wel herkennen. Alma-Tade ma was geobsedeerd door perfec tie en detail. Daar werd de kun stenaar wel eens depressief van, als iets voor zijn gevoel niet klop te. Soms werkte hij daarom jaren aan een schilderij, of haalde een verkocht doek terug, om er iets aan te verbeteren. Ook stak het hem dat hij in zijn geboorteland zo weinig gewaardeerd werd. Funt vervloekte opnieuw zijn ac countant, die hem opgelicht had, maar die hij er niet meer op kon aanspreken, omdat de man een jaar tevoren zelfmoord gepleegd had. Sindsdien had hij de belas tingdienst op z'n nek en was hij gedwongen al zijn schilderijen te verkopen. Zijn lot was precies dat wat iedere verzamelaar vreesde, dat hij de collectie af moest staan. De kunstenaar had zijn neergang tenminste zelf niet mee hoeven te maken. Alma-Tadema werd zelfs nog geridderd en kreeg vlak voor zijn dood in 1912 nog andere gro te onderscheidingen. Hij werd be graven in St.Paul's Cathedral, wat alleen voor beroemdheden wegge legd was. In 1913 werd een grote herdenkingstentoonstelling ge houden over Alma-Tadema, maar die trok weinig bezoekers, omdat het doek voor Alma-Tadema, maar ook voor de andere Victo riaanse schilders, gevallen was. De Eerste Wereldoorlog dreigde, de macht was bij de arbeider ko men te liggen en impressionisme en expressionisme maakten de dienst uit in de kunstwereld. De kunst van Alma-Tadema werd als kitsch afgedaan, als decoratie kunst voor de rijken uit een voor bij tijdperk. Twintig jaar na zijn dood dacht men bij de naam Alma-Tadema aan een vrouw en sommige schil derijen belandden bij het oud vuil. Allen Funt had geluk gehad dat hij in 1965 begonnen was ze te ko- de, de kleuren en nauwgezette de tails, waarbij niets aan het toeval overgelaten was. Mooi vond hij ook dat zijn eigen Hollywood schilderijen van Alma-Tadema gebruikt had als inspiratiebron. Cecile B. De Mille bijvoorbeeld in Cleopatra en The Ten Command ments. Vandaag zouden zijn 35 schilde rijen van Alma-Tadema naar het Metropolitan Museum in New York vervoerd worden, waar ze eerst nog tentoongesteld werden. Dat vervulde Allen Funt nog met enige trots, dat zijn verzameling in zo'n prestigieuze omgeving kwam te hangen, al was het maar voor even en om kopers te lokken. Daarna zouden ze naar Londen vervoerd worden en daar onder de hamer gaan. Allen Funt wist dat ze flinke prij zen zouden doen, maar je hoefde geen waarzegger te zijn om te we ten dat die schilderijen na 1973 nog veel duurder zouden worden. Dat ze eens miljoenen zouden op brengen en er tentoonstellingen gehouden zouden worden, dat de afbeeldingen populair waren als ansichtkaarten en posters. Omdat de mensen in grauwe tijden onge twijfeld weer zouden gaan verlan gen naar droombeelden, naar schoonheid. Hij voorzag zelfs dat hij dit alle maal nog mee zou maken, alleen waren de wanden van zijn huis dan leeg en zou hij moeten leven met de knagende herinnering aan wat hij eens had. Op dat moment hoorde hij de bel. Hij wist wie het waren. Zijn ko ninkrijk was ten einde. Het was zelfs geen troost te weten dat na hem nog velen van zijn schilde rijen zouden genieten. Tot en met 2 maart retrospectief Sir Lawrence Alma-Tadema in het Van Gogh Museum in Amsterdam. Open: van dinsdag tot en met za terdag van 10.00 tot 17.00 uur en zondag van 13.00 tot 17.00 uur. D 1 AMSTELVEEN Cobra Museum voor Moderne Kunst - overzichtstentoonstelling van Carl-Henning Pedersen - 200 kunstwerken - periode 1936-199:1 (t/m 19 jan 1997) - en werken van Roland Berning van de afgelopen ijl jaar - (t/m 15 dec) AMSTERDAM Rijksmuseum Stadhouderskade 42 - Jan Steen, schilder en verteller ma t/m zo 10.00-19.00 uur (t/m 12 jan 1997) ANTWERPEN Museum voor Schone Kunsten - 'Het volk ten voeten uit' - Natural lisme in België en Europa 1875- 1915-di t/m zo - 10.00-17.00 uur(tj 16 feb 1997) Fabiolazaal - 'De buren vieren feest' - over geboorte, overgang J huwelijk bij Antwerpse bevolkingsgroepen - di t/m zo 9.30-17.00 u;f (t/m 16 dec) BAARLE NASSAU De verbeelding Klokkenstraat 12 - Henk Eikenaar/schilderijen enpJ tra Boshart/beelden uit steen - do t/m zo 13.00-17.00 uur (t/m 5 juf 1997) BERGEN OP ZOOM Kunstgalerie De Mollegangen Molstraat 12-14 - 'Memento Mori' I Juul Kortekaas/ schilderijen en objekten - Marie-José Nefs/ lijkgewj den en foto's-vr 10.00-21.00 uur - za 10.00-17.00 uur (t/m 8 dec) Kunstkader, kunst vormgeving - Antwerpsestraat 27 - 'Dubbel Zien' - ruimtelijk en grafieken - werken van ruim 40 kunstenaars-til dens kantooruren op afspraak - vr 13.00-17.00 uur (tot 13 jan 1997) I Het Markiezenhof Steenbergsestraat 8 - Reinder Homan/grafiek-J t/m zo 14.00-17.00 uur (t/m 19 jan 1997) - 'Beelden in Bergen' - i.s.ml GT Bergen op Zoom aan de Gertrudesboulevard - verdeeld over beiti lokaties 27 hedendaagse beelden - door Emile Cornell's, Ruurd HallJ ma, Bart van Hoek, Nic Jonk, Jack Poell en Paulus Reinhard - diversitsl aan thema's en technieken (t/m 5 jan 1997)- Reindert Homan/grafii| (t/m 19 jan 1997) BREDA Galerie Artiestencafé Claudius Prinsenlaan 8 - Jeroen Krielaart/sdèl derijen - Alexandra Rouppe van der Voort/levensbelever - za 16, 18.00 uur (t/m 16 jan) Chassé Galerie Claudius Prinsenlaan 8 - Ton Zwerver/fotowerken! 'Sculpturen voor het moment' - ma t/m za 13.00-18.00 uur (t/m 7jJ 1997) Centrum Voor Beeldende Kunst De Beijerd Boschstraat 22 9,1 vorm van Ahrend 1896-1996' -100 jaar productontwikkeling van Nil derlands grootste kantoor-inrichter (t/m 19 jan 1997) - '50 beste tel ken' - i.s.m. Stedelijk museum Amsterdam en de Stichting CPNB -al lectieve propaganda voor het Nederlands boek (t/m 19 jan 1997) - '2i| x Sal Meijer' - de privecollectie Vecht (t/m 19 jan 1997) Galerie Segeren Raadhuisstraat 10 - Jos Botzkes/ schilderijen - dift| vr 10.00-18.00 uur - za 10.00-17.00 uur (t/m 7 dec) Galerie Molenaars Ginnekenweg 79 - grafische werken van versdil lende kunstenaars - za 11.00-17.00 uur - zo 14.00-17.00 uur (t/m 1 del - Salon d'Hiver - terugblik en vooruitkijken - diverse kunstenaars(li| dec t/m 31 jan 1997) BRUGGE Mey's Art Gallery - werk van Rik Slabbinck - ma t/m za 9.00-12,t| uur en 13.30-18.30 (t/m 15 feb 1997) DEN HAAG Het Haags Gemeentemuseum - overzichtstentoonstelling perioél 1971-1996 Haarlemse kunstenaar Douwe Jan Bakker (1943) - (bewer te) foto's, schilderijen, tekeningen en (beschilderde) objecten (t/mji dec) GENT Museum van Hedendaagse Kunst - 'De Rode Poort' - kunst vanll internationale 20ste eeuwse kunstenaars - dagelijks behalve ma f 09.30-17.00 uur (tot 3 feb 1997) Design Oudburg 1 - 'Bloemen' - Stan Kenis/fotograf ie - di tot vr 10. 12.00 en 14.00-18.00 uur - za 11.00-18.00 uur (t/m 31 dec) Museum voor Volkskunde Kraanlei 65 - Gentse Volksprenten I1è| tot 20ste eeuw - dagelijks 10.00-12.00 uur en 13.30-17.00 uur dec) Oudburg Art Sluizeken 28 - 'Vahereo' tentoonstelling - za 10,(l)| 12.00 uur en 14.00-18.00 uur - zo 10.00-13.00 uur (t/m 31 dec) The Art Gallery Bagattenstraat 165 - werk van Herman Denkens-s t/m do 10.00-16.00 uur - wo 10.00-20.00 uur - za 10.00-13.00 uur(tl«| 14 dec) OTTERLO Kröller-Müller Museum - Franz West Proforma - sculpturen, insla laties en collages (t/m 19 jan 1997) ROTTERDAM Het Nederlands Archictuurinstituut - Ben Loerakker, architect i t/m za 10.00-17.00 uur - zo 11.00-17.00 uur (t/m 8 dec) Kunsthal Rotterdam - 'Snelweg' - fotografieproject van Theo Baal en Cary Wlarkerink - alle aspecten van de Nederlandse snelweg (t/ns* jan 1997) Nederlands Foto Instituut - tentoonstelling i.k.v. derde World Pi(s| Photo Joop Swart Masterclass (t/m 31 dec) TILBURG Scryption Spoorlaan 434a - Calligrafie in Drievoud - topstukken e| particuliere bruiklenen - overzicht Westen, Verre Oosten en AraWf wereld - t/m 13 apr 1997 - tentoonstelling 'Geld! Van Loonzakjet«| Chipkaart - t/m 31 mrt 1997 - di t/m vr 10.00-17.00 uur - za en zo 13,#f 17.00 uur Noordbrabants Natuurmuseum - Spoorlaan 434 - expositie Cotpj ra Nova - reis door het menselijk lichaam - di t/m vr 10.00-17.00 u»f za en zo 13.00-17.00 uur (t/m 5 jan 1997) ULVENHOUT Galerie De Pekhoeve Dorpstraat 92 - groepstentoonstelling FINAtl '96 - werken van 8 kunstenaars - do t/m za 11.00-18.00 uur - zo 13.W| 17.00 uur (t/m 29 dec) Door Koos Tuitjer Bewaarde kunstschatten uit vroeger eeuwen zijn rijkeluis- voorwerpen. Arme mensen be zaten nu eenmaal niets. Er was dus ook niets om later in een museum op te bergen. Op die Wet van het Bewaren bestaan vanzelfsprekend uitzonderin gen. Een van die uitzonderin gen is nu niet eens van een erg verleden tijd. In de tweede helft van de negen tiende eeuw was het merendeel van de gewone mensen er uitzon derlijk slecht aan toe. Niet alleen ver weg, maar ook heel dichtbij. Hier om de hoek stierven mensen van armoe. Er waren anderen, die dit niet lan ger konden aanzien. Naast roerige socialisten waren dat ook schrij vers en schilders. Getroffen door de massaal geleden narigheid, schilderden zij deze direct af. Schrijvers waren daar iets voorlij- ker mee dan schilders. De eerste groep kunstenaars beïnvloedde in veel gevallen de laatste. En wat gebeurde? Alle afgeschil derde armeluisellende vond in brede kring weerklank. En waar het dan om schilderkunst ging, ging deze de weg van alle rijkeluis kunstschatten. Zij belandde in het museum. Met dat binnendragen verloor de kunst tegelijkertijd haar glorie. De stijl waarin de meeste van deze sociaal geïnspireerde schilders werkten, was weliswaar een zeer vernieuwende. Zij vertoonde bo vendien nauwe verwantschap met de fotografie, een stikmoderne uitvinding toen. Maar al deze pro gressiviteit ten spijt: niets zou zo snel gedateerd raken als deze zo genoemde naturalistische schil derkunst. Zij verdween in de diepste kel ders. Niet zozeer om bewaard, maar om vergeten te worden. Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen lijkt op dit moment te ontwaken uit een winterslaap, die toch al enige tijd voortduurde. Als blijk van zijn wedergeboorte organi seerde het museum een tentoon stelling over de geëngageerde en moderne schilderkunst van een eeuw terug. Het onderwerp gaf het Antwerps museum de gelegen heid om ook buiten Vlaanderen en Wallonië (twee rampgebieden eer tijds) te gaan kijken. En om dit ei gen Frühlingserwachen dus een internationaal tintje te geven. Want de sociale ellende uit de tweede helft van de negentiende eeuw was er een zonder grenzen. De industrialisatie had een zui- gingskracht op het platteland, waar kommer en kwel al de orde van de dag hadden uitgemaakt. De hongerige landarbeiders trok ken naar de mijnbouw en de zich snel uitbreidende steden. Want daar kon je aan de slag! Maar de belofte van een nieuwe toekomst was zeer bedrieglijk. De armoe ge selde het toegestroomde werkvolk mogelijk nog heviger. Een kleine honderd schilderijen, tekeningen en beelden uit interna tionale collecties werpen een licht op het Europese proletariaat. Of achteraf gezegd: brengen de toen malige bewogenheid met dat pro letariaat in beeld. Een merkwaar dige constatering is intussen dat het Nederlandse aandeel in het getoonde nul komma nul is. Naar verluidt zag het Museum Kröller Müller af van medewerking. Een paar tekeningen van Van Gogh zouden vanwege het thema zeker niet misstaan hebben. Van de andere kant bezien is dit engagement ook een beetje aan ons land voorbijgegaan. Zowel in de literatuur als in de schilder kunst. Onze Emile Zola (deze Franse schrijver was een van de grote bewegers) heette Herman Heijermans, Maar Heijermans was van na het tijdperk waarin de Naturalisten zich ontplooiden. Andere voorbeelden bestaan er naast Van Gogh en Heijermans hier te lande nauwelijks. Natuur lijk was de schrijver Van Deyssel zeer spraakmakend. Maar hij en zijns Hollandse gelijken staarden vooral heel naturalistisch naar de eigen navel. Het Museum voor Schone Kun sten in Antwerpen gewaagt met zijn keuze voor dit onderwerp van een gat in de overvolle tentoon- stellingsmarkt. Met die gedachte spoed je je ook naar Antwerpen. Verwachtingsvol. Want ook de ti tel van de Antwerpse tentoonstel ling zendt een machtige prikkel uit: 'Het volk ten voeten uit'. Wat wil je nog meer? Maar honderd jaar later beland je toch vooral in een rariteitenkabi net. Alle getoonde curiositeiten verwarmen zonneklaar het cyni sche gemoed. Het probleem met deze tentoonstelling is dat je op weg was gegaan om iets van de bewogenheid van weleer te kun nen oppakken. Maar al rondlo pend, moet je voortdurend een glimlach bedwingen. Het Natura lisme is met andere woorden een vertoning. Goed om straks weer opgeborgen te worden in de diepe kelders. Er blijven uitzonderingen. Maar die zijn eigenlijk niet zo gelukkig gekozen. Kathe Kollwitz is van zelfsprekend het toonbeeld van een geëngageerd kunstenaar schap. Maar zij is allereerst uit een ander (later) tijdperk. Haar stijl is ook zo anders. Het is daar om verbazingwekkend dat zij in dit gezelschap moet verkeren. Zo zijn er om wisselende redenen ook anderen die je niet uit hun dood zou willen wakker kussen om ze te vertellen dat hun werk weer getoond wordt. De manier waarop Engelsman Henry Lamb een diepbedroefde man in beeld brengt bij de laatste aanraking van zijn dode vrouw, is hartver scheurend. Hoe intiem en per soonlijk het beeld ook is, je voelt toch dat hierin de uitzichtloosheid van veler bestaan uitgedrukt wordt. En zo zijn er nog enkele kunstenaars, die je steken in het hart bezorgen. Maar het gros van de werken is van een ander signatuur. Je kunt het de makers niet eens kwalijk nemen. Aan hun engagement zou ik ook geen minuut willen twijfe len. Maar wat hen parten speelt is de traditie. De Romantiek is, na een explosie in de eerste helft van de negentiende eeuw, in dit werk nog altijd niet van de lucht. En hoe zakelijk de Naturalisten de werkelijkheid ook weergeven, toch is het zoet van de romantiek in hun aderen verkleefd. Ongetwijfeld spraken zij velen aan. De pogingen om de wereld wakker te schudden, zullen ook niet zonder effect zijn geweest. Maar je ziet ze voor je, de in de sa lons toegestroomde kunstmin naars. De aanblik van twee zusjes met een vragende blik in de nat- blauwe ogen, doet een siddering door de aanwezige dames varen. Wat zielig, twee wezen. Zij laten de tranen hun loop. Kan ten zakdoekjes stelpen het vocht. Gegeneerd kijken de hen begelei- Door Johan Diepstraten „Ik word eerlijk gezegd een beetje beroerd van je eeuwige lofzang. Doe eens normaal, man!zegt een vriend tegen de autobiografische hoofdper soon in de nieuwe roman De Bocht van Berkhey van Bou- dewijn Biich. „Gaan we weer over die man beginnen?" vraagt zijn moeder, die de speurtocht van zoonlief naar de gestorven vader spuugzat is. Net als vriendin Saskia die een einde aan de verhouding maakt met de woorden: „En ik wil je ook nog dit zeggen: vaak heb ik het idee gehad dat ik geen relatie met jou had maar met die onvermij delijke vader van je. Ik ken die man niet eens! Hoe lang is hij nou verdomme al niet dood?" Boudewijn Büch heeft inmiddels iedereen tegen zich in het harnas gejaagd en de vraag is hoe lang hij de lezer nog aan zich weet te binden. In literair opzicht lijkt de rek er nu onderhand wel uit. Al les is verteld en in vele varianten herhaald. De Bocht van Berkhey bevat het laatste restje autobio grafisch materiaal waar nog net een roman uit te halen was. „Het leven dat Büch in een aantal ro mans geschetst heeft, is eindelijk op papier voltooid," laat de uit gever op de achterflap weten. Zelfs de uitgever vindt het wel mooi zo. Wie de romans van Büch kent, weet dat het einde nog lang niet in zicht is. Het steeds terugkeren de thema is de geliefde dode - zijn vader - die in taal tot leven moet worden gewekt. In het voetspoor van de dichter Achterberg zal Büch dat blijven proberen, een voudigweg omdat het resultaat altijd onbevredigend is. Achter berg faalde elke dag weer in zijn i streven om 'de gestorven liefde terug te halen' en het zal Büch niet anders vergaan. Zijn obses sieve verlangen naar de gestorven vader is zo groot dat het hem nooit zal lukken. Het vertrekpunt van alle romans hol is de autobiografie en via om- raa trekkende bewegingen probeert In] Büch tot de kern te komen. Het bla menselijke verdriet is in al die ja- dit] ren onveranderd gebleven: de va- lijl der van Büch kwam getraumati- peil seerd uit de oorlog, het huwelijk jon van zijn ouders was desastreus, vei de kleine Boudewijn kreeg tb en (0| werd opgesloten in een dolhuis, wa de vader werd ontheven uit de hol ouderlijke macht vanwege ver- Ga gaande intimiteiten met zoonlief kei en uiteindelijk pleegde hij zelf- zijl moord. Voor iedere roman kiest enl Büch een andere invalshoek in de ge I »Léon Frederic, 'Twee Waalse boerenkinderen' (1888). dende heren voor zich uit. On zichtbaar slikkend vanwege de emotie. Op de eerstkomende vergadering van de Liberale Kieskring zullen zij voor den donder het woord vragen. I 'Het volk ten voeten uit', kon 1 lijk Museum voor Schone Kunfl I Leopold de Waelplaats, AnWJ pen. Di. t/m zo. 10-17 uur (ges® J op 25 december en 1 en 2 janu 1 Tot en met 15 februari. ToeML prijs: 200 francs. Catalogus I francs. Door Marjan Mes aa De bejaarde Poolse meesterci- 0v| neast Andrzej Wajda dacht dat goj "ij nooit meer een film zou nej maken, maar hij was zo geïm poneerd door Meisje Niemand, het verpletterende romande- 1 buut van Tomek Tryzna (48), Zg/ dat hij toch weer aan de slag re, gmg. Zijn verfilming van To- Rh meks even realistische als ag< symbolische geschiedenis over r°! vernietigende hartsvriend- k schap tussen drie 15-jarige oolse meisjes komt binnen kort in roulatie. Ondertussen is de roman met eel enduizenden verkochte exem- wq I pn]1<?neetlgewel(fige bestseller in dal Nobelprijswinnaar Czes- gil Milosz noemde de debuutro- ter Pn 1Van de dusver onbekende tij j j olse (scenario)schrijver 'de Va s ootste literaire ontdekking van del j de laatste tijd.' gJ JL 4®~jarige Tomek Tryzna bef w,l tijdens het communisti- tic I nan Perk hoofdzakelijk.see- ov| I omri0,8 ,y.00r.kindertelevisiefilms del mar niets met Politiek te sef bmu WÜde hebben. Dat zijn de- dai i hii 7 20 zou aanslaan, had zei pc 7 allerminst verwacht. vef ziin teru§ zat de auteur, tot m< J„0aSen stomme verbazing, op- scl toe ]n,-een Bredaas zaaltje, daar- vel i „"genodigd door uitgeverij k heeft w' het werk Prachtig oi. beam n vertalen door Karol ni voor an'„"Juhie lijken een droom ge aan1'' zei bij tegen de weini- stelh.,aWe,Zigen' "Det is onvoor- D: 1 dat ik hier in Nederland di

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 26