Ibsen
,aseur
Vlaamse Opera met frisse productie voor en door kinderen
Winchester Cathedral Choir:
typisch Engelse kwaliteit
René Froger in Goes
Weergaloze titelrol
in de opera Carmen
MUZIEK
D3
Orkest
Tekstgrapjes
Volwassen
Concerten alleen in Breda en in Vlissingen
Goede uitvoering Opera van Krakau
BER 1996 D2|| DESTEM
DONDERDAG 5 DECEMBER 1996
al-20.15 uur-Carré.
|le Engelse Pantomim(
rstelling - 20.15 uur-
pc (10 dec première,
door KNSgezelschap
Raamtheater-wo
Maandag Cie - CC
door Ballet Frankfurt
en v r
[20.00 uur - di en wo
- di en wo
Korre - theater de
rik - door de Wetten
uur (vr 6 dec
- matinee
fee en 25 t/m 30 dec)
16 -19.30 uur - zo 13.3(1
20.30-zo 14.30 uur (t/m
iwburg De Kring - Kerk-
Theater - 20.30 uur
- 20.45 uur
try out-cabaret-De No-
Irkt 3 - 20.30 uur
Ir 99 - 20.00 uur
0.30 uur-Schouwburg 1
leuwe Scène - 20.15 uur-
per e.a. - Chassé Theater -
hassé Theater -20.45 uur
Bij' -kleinkunst- 20.30uurI
Alibi Kollektief - 't Beest-
ring surprise' - door ballet-
renplein12-15.00en19.llll
ig bestaan - van en door het
dsschouwburg - Leidseplein
JM
door The Broadway Musical
ooraf dineren is mogelijk -
;t 32 -20.15 uur
l
r voor het vaderland te wo
nnen - Schouwburg De Kring!
dansen' - poppentheater-I
oneel - o.a. Petra Laseur-K
Cinderella begrijpt
de kattentaal
Door Jeanette Vergouwen
In een verlaten zwembad
speelt zich een vreemd verhaal
af. Een meisje komt als au pair
terecht bij drie verschrikkelij
ke zussen en hun moeder. Zij is
als eenvoudig, lief wezentje
een bedreiging voor de drie
drakerige, alleen aan lekker
eten en aan jongens denkende
meisjes. Ze wordt gebruikt als
voetveeg en zoekt haar troost
bij de kat met een zachte
vacht. De kat kan heerlijk
miauwen en Cinderella is de
enige die de kattentaal
begrijpt.
Ach, de rest van het verhaal kent
iedereenAssepoester (Cinde
rella) gaat, nadat moeder en
dochters opgepoetst en wel naar
het bal van de prins zijn vertrok
ken, met behulp van de katjes,
ook als een prinses naar het bal.
De prins wordt op slag verliefd,
zij verliest haar schoen en ten
slotte komt haar wensdroom uit
en de zussen, die hebben het ook
naar hun zin.
Peter Maxwell Davies schreef een
opera voor kinderen die uitge
voerd wordt door kinderen (op de
moeder na). De niet zo gemakke
lijke partituur, vol dissonanten
en met een weinig steunende in
strumentale begeleiding, wordt
door het kinderkoor van de
Vlaamse Opera en een gastsolis-
tje gepresenteerd in verschillende
Nederlandse en Belgische steden.
De kinderen traden in november
op in de thuishavens Antwerpen
en Gent. Het publiek reageerde
enthousiast en de spelers glom
men van trots. Waardering heb
ben ze nodig, tenslotte hebben ze
maanden aan de productie ge
werkt en bijna alle vrije dagen
eraan opgeofferd.
Balscène uit het tweede bedrijf van 'Cinderella'.
Terwijl iedereen geniet van een
herfstvakantie repeteren de on
geveer dertig kinderen in het gro
te operagebouw in Antwerpen.
Op de bovenste verdieping werkt
dirigent Etienne Siebens met het
orkest La Squadra (ook jonge in
strumentalisten) en enkele solis
ten, op het podium in de grote
zaal wordt gespeeld en geeft re
gisseur James Conway de laatste
aanwijzingen. Hendrik Derolez
speelt piano en kijkt tevreden.
De leider van het kinderkoor is
trots op zijn leerlingen, die hij
kneedde en klaarstoomde. De
vindt het prettig dat hun
stempedagoge Angelique Zyde
meespeelt. Zij is de moeder, een
mg van de eerste orde, op het
Alom aanwezig op de
scène, maar zij ziet ook kans om
daar te zijn waar een jeug
dig artiestje haar hulp nodig
heeft.
„Muzikaal staan ze sterk in hun
schoenen en daarom kunnen we
wat de regie betreft veeleisend
zijn. De reflectie is snel en hun
geheugen puik in orde," vertelt
Elsina Jansen (productieleiding).
Zij studeerde theaterweten
schappen in Amsterdam en liep
stage in de Vlaamse Opera. „Ik
was regie-assistente in de Parsi
fal van Wagner en bij de creatie
van Les Liaisons dangereuses
van Piet Swerts ben ik toneel
meester. Ik hoop dan freelance te
mogen blijven werken voor de
Vlaamse Opera."
Zij vertelt dat de tekst van Cinde
rella wat is aangepast. „Meer
Klokhuis gericht, zoals het be
kende kindertelevisieprogram
ma. Er zijn tekstgrapjes ingelast
die ook de Nederlandse jeugd
aanspreken. De Vlaamse tongval
blijft, dat is onvermijdelijk. De
regisseur spreekt Engels en de
kinderen hebben er totaal geen
moeite mee. De ouderen vertalen
voor de kleintjes en armen- en
benentaai verstaan ze allemaal.
De humor in de vertaling van het
libretto is sterker dan het origi
neel. Het is een aanstekelijke
productie voor kinderen en vol
wassenen."
Chris Van Reusel begeleidt de
kinderen, zij is kleuterleidster
van beroep en ziet haar bemoeie
nis met de kinderen van de Cin-
derelia-productie als hobby. Ik
ben een soort petemoei voor hen.
Bij mij komen ze uithuilen. Ik re
gel alles buiten de productie: ie
dereen opbellen, repetitiesche
ma's opsturen, de kinderen op
vangen, drankjes uitdelen, traan
tjes drogen enz."
Duidelijk wordt dat de kinderen
weinig last hebben van stress en
plankenkoorts, hoewel.... „Het is
en blijft spannend, ik ben altijd
bang dat ik net voor een uitvoe
ring hees wordt, we werken zon
der dubbelrollen, dus als er een
tje uitvalt is het een kleine
ramp."
Er wordt heel volwassen over
muziek gesproken. Voor Helmut
Lotti hebben ze geen goed woord
over. Opmerkingen van 'onwijzen
die denken dat we Pavarotti na
doen' worden smalend afgedaan
met 'ze weten niet wat opera is,
maar we hebben het hier prima
naar onze zin, we zijn één grote
familie, we helpen elkaar en riva
liteit kennen we niet.'
Een van de solistjes wordt opge
piept om te komen studeren met
het orkest.
„We hebben alles ingestudeerd
met piano en ineens met die in
strumenten erbij valt niet mee,
vooral dat slagwerk brengt-ons
wel eens in de war.
Etienne Siebens werkt vlot,
streng, maar toch geschoeid op
kinderleest. Hij werkt aan het
ritmisch gevoel, laat de katjes
eerst hun tekst opdreunen, wijst
op de dictie, laat hen meeklappen
en ineens loopt alles beter. De
woorden gruwel en pest worden
extra opgepoetst, miauw het
loopt gesmeerd.
„Het is echt een productie van
'onze kinderen'. Van de 53 die
naar de auditie kwamen, zijn er
24 overgebleven. De inzet is
enorm, maar het kost veel ener
gie. Het kinderkoor telt 46 leden,
jongens kunnen we nog steeds ge
bruiken. In Cinderella worden
sommige meisjesrollen door jon
gens gespeeld (de drie zussen) en
FOTO VLAAMSE OPERA
typische mannenrollen worden
ingevuld door meisjes."
Op het podium kronkelt de kat
zich in de bladeren en zoekt Cin
derella troost bij haar. De kat
zingt 'Ik weet je bent een arme
sloof, je kleren zijn nu kapot en
heel je hart doet nu pijn. Maar
Cinderella wanhoop niet. Na die
nacht van duisternis zal de zon
weer voor jou gaan schijnen.'
En de theaterzon schijnt volop
voor deze productie. In Antwer
pen en Gent was het publiek, met
opmerkelijk veel prachtig uitge
doste jeugd, razend enthousiast.
Deze maand zijn er uitvoeringen
in Rotterdam, Amsterdam,
Utrecht en Breda. In 1997 is Cin
derella te gast in de grote Bel
gische steden.
I 'Cinderella', op 7 december in
Chassé Theater in Breda, aanvang
20.00 uur.
igheid weer terug op
tische hoofdrol als we'
sn bij het Noord Nedef'l
er wordt het gespeeld
L2 december in het Zu®*
it weeshuis worden
fgen gehouden gehei®
baard. In de deels nat®
ïe regie van Peter te N
het enigszins gedateer
uwse drama een Pra? J
!erde pathos en ziet Pe
r de spookbeelden uit na
en voor zich opdoemen-
t is dat het verleden rn
oit los laat. ai
nieuwe versie in een
van Mirjam Grote Gan j
ims van Rien Bekker en
spellende licht van Rel
>eeke, is overtuigender S
eerd dan die van het H
Joneel (met Ellen Vos
aar terug.
Van onze verslaggever
In kringen van koorlief
hebbers is het Winchester
Cathedral Choir een be
grip. Het is een van de
beste kathedraalkoren die
Engeland rijk is. Het koor
werkt mee aan talloze cd-
opnamen en reist regel-
®atig de wereld rond. Ko
mend weekeinde is het in
Nederland voor concerten
in Vlissingen en Breda.
Een doorbraak voor het
Winchester Cathedral Choir
betekende in 1985 de cd-op-
name van het Requiem van
Andrew Lloyd Webber, met
solistische medewerking van
"lacido Domingo. Bij die
opname was Lorin Maazel de dirigent.
De belangrijkste taak van het koor, dat bestaat
u" 32 mannen en jongens, is mog altijd het zingen
van de services in Winchester Cathedral. Gedu
rende het academisch jaar zingen zij zo'n acht
wensten per week. Het repertoire van het koor
oopt van a capella renaissance muziek, via de ba-
rek (Purcell) en de hoogromantiek (Elgar, Parry,
elius) naar het hedendaagse repertoire,
net koor is opgebouwd uit twintig choristers
Uongens) en twaalf lay clarks (mannen). De jon-
goos worden opgeleid op de Polgrim's School,
vaar ze allemaal op z'n minst één instrument le~
bespelen. De mannen zijn allemaal professio-
e'e muzikanten, die stuk voor stuk een baan
Dirigent David Hill.
hebben als diri
gent, componist,
leraar of thera
peut.
Dirigent David
Hill is een van de
meest vooraan
staande van Enge
land. Hij is tevens
dirigent van het
Royal College of
Music Chorus en
het Philharmonia
Chorus. Hij diri
geert regelmatig
het prestigieuze
Bournemouth
Symphony Or
chestra and Choir
in grote werken.
Het Winchester
Cathedral Choir
geeft in Nederland
slechts twee concerten. Ze zingen voor de pauze
muziek uit de 16e en 17e eeuw, van de componis
ten Byrd, Parsons, Weelkes, Praetorius, Buxtehu-
de en Gabrieli.
Na de pauze zal muziek uit de 20e eeuw te horen
zijn, namelijk van Poulenc, Messiaen, Britten,
Warlock en Vermeeren. Het optreden in Breda
vindt plaats in het kader van het afscheid en het
50-jarig dirigentenjubileum van Walther Can-
trijn.
I Winchester Cathedral Choir, zaterdag 7 december
in de St. Jacobskerk Vlissingen (20.15 uur), zondag 8
december in de Sacramentskerk aan de Zandberg
laan te Breda (16.00 uur, toegang 25).
Van onze verslaggever
Hij wordt in één Bavaria-
rondje genoemd met Lee van
Cleef, Marco van Basten, Don
Johnson, Joan Collins, Jeroen
Krabbé en André Rieu: René
Froger. Een Nederlandse me
gaster die stadions en theaters
vol zingt, een plaatwerker in
goud, platina, dubbel platina
en driedubbel platina.
Illegal Romeo heet de nieuwe cd
van René Froger en zo heet ook
zijn tournee. Zaterdag is hij met
zijn Illegal Romeo Band samen
met de zangeressen, The True
Juliettes, en de dansers van The
Wild Rhythm Dancers in de Zee
landhallen in Goes.
„We leven in een tijd met heel
veel house muziek, met veel tech-
notoestanden. Wij bedachten dat
het tijd is om die lekkere ouder
wetse romantiek terug te bren
gen," zegt Froger over de inhoud
van zijn optreden. „Al die stress,
al die verschillende soorten mu
ziek om je heen: mensen verlan
gen ergens weer terug naar lek
kere, mooie melodieuze muziek
waarbij je weg kunt dromen. Het
zingen van ballads is absoluut
een van mijn sterkste kanten.
Vandaar dat het een mooie mix
geworden is."
Frogers carrière begon bij hem
thuis in de Amsterdamse Jor-
daan, in het café van zijn vader
Bolle Jan. Had je daar ouderwet
se romantiek? „Op zaterdag en
zondag, als wij niet naar school
hoefden, zaten we altijd met z'n
allen aan het ontbijt. Dat was
heel belangrijk. Met Sinterklaas
werden hele avonden georgani
seerd. Met Oud en Nieuw en met
Kerst waren we altijd allemaal
samen thuis. Daar leefde je het
hele jaar naar toe. Naar die sfeer.
Zo ben ik opgegroeid. Bovendien
de muziek. Bij ons was altijd mu
ziek. Van opera tot rock. Muziek
René Froger.
is altijd belangrijk geweest in
mijn leven."
De nieuwe cd Illegal Romeo Part
1 is een cd met een stem die vol
wassen is geworden, van een stem
die een moeilijke tijd heeft door
gemaakt. „Ik merk dat je meer
door krijgt wat je zingt. Ik ben 35
jaar. Alles wat je hebt meege
maakt, dat hoor je in je stem te
rug. Ik voel me nog steeds zeven
tien, achttien. Maar er zijn din
gen in het leven gebeurd waar
door je vanzelf volwassen wordt.
Veel van mijn teksten zijn diep
gravend, die gaan over belangrij
ke dingen. Daarom is het ook een
volwassen cd. Het kan ook niet
anders. Ik heb de afgelopen tijd
veel meegemaakt."
Waarmee Froger doelt op zijn tij
delijke inzinking. Hij was op.
AMSTERDAM
Don Giovanni - opera/familievoorstelling (7+) - naar een bewerking
van Frank Groothof - 19.00-20.10 uur - Stadsschouwburg
ANTWERPEN
12de Night of the Proms - mix van klassieke- en popmuziek - Sport
paleis (za 20.30 uur - zo 19.00 uur)
Rob de Nijs - Warm Wit - met Stadskampenen mannenkoor, Mar
griet Eshuys en Maarten Peters - Elisabethzaal - 20.30 uur (zo en ma)
DEN HAAG
Oleta Adams - 5 dec Dr. Anton Philipszaal in Den Haag - 6 dec Carré
in Amsterdam - 9 dec Muziekcentrum Frits Fhilips, Eindhoven -10 dec
Oosterpoort in Groningen -11 dec Hanehof in Geleen - alle concerten
aanvang 20.15 uur
DONDERDAG
ANTWERPEN
Concert - door Strijkorkest en harmonie orkest van het conservato
rium - Bernstein, Mendelssohn - de Singel - 20.00 uur
VRIJDAG
ANTWERPEN
Brucknerconcert - door Filharmoniosch Orkest van Vlaanderen o.l.v.
Philippe Herreweghe - de Singel - 20.00 uur
BREDA
Roffel-tokkelrace 1996 - verkiezing snelste drummer en gitarist van
Breda - Para - van Coothplein 39 - 21.00 uur
ZATERDAG
ANTWERPEN
Marco Borsato - in concert - stadsschouwburg - 20.00 uur
BREDA
Cinderella - door De Vlaamse Opera - vanaf 7 jaar - Chassé Theater -
20.00 uur
MIDDELBURG
The Deep River Quartet - jubileumprogramma 'As time goes by' -
Stadschouwburg Molenwater 99 - 20.00 uur
OOSTERHOUT
The Rosenberg Trio - stijl van de jaren '30 en '40 - CC De Bussel - To
renplein 12-20.15 uur
ZONDAG
BREDA
Concert - klassieke muziek door het Phil. Orkest van Buenos Aires -
o.l.v. Jaap van Zweden - Chassé Theater - 20.00 uur
EINDHOVEN
Clannad - concert - 20.15 uur - Muziekcentrum Frits Philips - Heuvel
Galerie 140
MIDDELBURG
De Mijke Loeven Band - Nederlands jazzkwintet - Stadschouwburg
Molenwater 99 - 15.30 uur
ROOSENDAAL
Vocaal Zondagnamiddagconcert - door solisten Belgisch-Neder
lands Opera Ensemble Bel Canto - werken van o.a. Verdi, Mozart, Llo
yd Webber en J. Strauss - Schouwburg De Kring - Kerkstraat 1 -14.30
uur
ROTTERDAM
The Young Christmas - door The New London Chorale - o.l.v. Tom
Parker - 20.15 uur - de Doelen - Schouwburgplein 50
MAANDAG
HOOSTRATEN
The Marckriver New Orleans - jazzie optreden - vanaf 20,00 uur -
Brasserie De Gulden Coppe - Vrijheid 173
Wilde niet meer zingen. Hij wilde
zichzelf eerst terugvinden, die
blije gelukkige jongen uit Am
sterdam zijn. Op weg naar zijn
vrouw Natasja en zijn kind in
Zuid-Frankrijk hervond René
zichzelf.
En nu gaat het weer prima, zegt
hij. „Een stem van een man is pas
op zijn hoogtepunt als hij 37 jaar
is. Vandaar dat operasterren al
tijd ouder zijn. Ik ben nu 35. Ik
ben nu pas lekker bezig. Ik heb
een kleine vijftien jaar lopen oe
fenen op die stem en nu kan ik
hem goed gebruiken. Ik voel me
er lekker bij. Ik ben lekker ont
spannen. Na alle ellende geniet
ik. Zo zit ik in elkaar."
'The Illegal Romeo Tour' is op za
terdag 7 december in de Zeeland
hallen in Goes.
Breda, Chassé Theater, 'Car
men' van Georges Bizet door
de Opera van Krakau, gehoord
op dinsdag 3 december.
Door Dré van Dongen
Met 'Carmen' schiep Georges
Bizet een van de bekendste en
succesvolste werken uit de
operaliteratuur. Geen wonder
dus dat de grote zaal van het
Chassé Theater bijna te klein
was om al diegenen te bevat
ten die kwamen luisteren en
kijken naar het trieste verhaal
van het zigeunermeisje Car
men.
De titelrol in deze uitvoering
door de Opera van Krakau was in
handen van Bozena Zawislak die
op eenzame hoogte gestalte wist
te geven aan het fabrieksmeisje
uit Sevilla dat zo treurig aan haar
eind zou komen.
Deze Poolse mezzo-sopraan heeft
alles in zich wat deze rol vraagt.
Zij beschikt daarvoor over het
voor Carmen zo typische naar het
alttimbre kleurende stemgeluid.
Muzikaal interpreteert zij haar
rol op weergaloze wijze: door
leefd en met een rubato dat een
en al hartstocht uitbeeldt. Zij is
een werkelijke Carmen met alle
levendigheid die deze rol vraagt.
Minder beweeglijk was haar te
genspeler Don José in de persoon
van Kryzysztof Bednarek die het
er met zich zelf niet over eens was
of hij de lyrische, dan wel de dra
matische kant van zijn rol zou ac
centueren. De keren dat hij zich
heldentenor waande, mogen dan
indruk maken doch het blijft een
niet gewenste benadering van de
zielige figuur die Don José nu
eenmaal is.
Ook de sopraan Malgorzata
Lesiewicz voegde teveel drama
tiek aan haar zingen toe om het
onschuldige meisje Micaëla uit te
beelden. Andrezej Biegun miste
de zwier en de diepte om een ide
ale Escamillo te zijn; dat werd bij
zijn entreelied al duidelijk.
De overige rollen werden redelijk
bezet. Zeker Maria Domanska en
Anna Plewniak verdienen een
pluim voor de interpretatie van
de kaartscène, waarbij zij zich
gesteund wisten door de prachti
ge coloriet van het orkest dat
zich, een hele uitvoering lang,
voorbeeldig gedroeg. Het was een
genot om het te beluisteren. Ze
ker de lage strijkersgroep, doch
minder de fluitisten.
Ook het koor liet een fraai, rond
geluid horen en daar waar het
koor zich splitsen moest, was het
vrouwelijk deel een toonbeeld
van zuiverheid.
De regie vertoonde niets specta
culairs. De overbodige aanwezig
heid van het alter ego moge dan
even een vondst geweest zijn, op
den duur werkte het storend, al
was het alleen al door de ruimte
die het vroeg op het toch al over
volle toneel.
Het toneelbeeld zelf vertoonde
maar weinig dat aan het gegeven
herinnerde maar was daardoor
niet minder fraai.
Regisseur Hanna Chojnacka, die
ook voor de dansen had gezorgd,
'wist de ontstentenis van het in de
partituur voorgeschreven kinder
koor prachtig te camoufleren
door het ten tonele voeren van
fraai zingende en leuk gekostu
meerde meisjes.
Dirigent Ruben Silva leidde soe
pel doch met veel vaart hetgeen
resulteerde in een uitvoering die
zeker door de kwaliteiten van de
titelrol boven de gemiddelde
'Carmen' uitstijgt.