Ibsen ,aseur Vlaamse Opera met frisse productie voor en door kinderen Winchester Cathedral Choir: typisch Engelse kwaliteit René Froger in Goes Weergaloze titelrol in de opera Carmen MUZIEK D3 Orkest Tekstgrapjes Volwassen Concerten alleen in Breda en in Vlissingen Goede uitvoering Opera van Krakau BER 1996 D2|| DESTEM DONDERDAG 5 DECEMBER 1996 al-20.15 uur-Carré. |le Engelse Pantomim( rstelling - 20.15 uur- pc (10 dec première, door KNSgezelschap Raamtheater-wo Maandag Cie - CC door Ballet Frankfurt en v r [20.00 uur - di en wo - di en wo Korre - theater de rik - door de Wetten uur (vr 6 dec - matinee fee en 25 t/m 30 dec) 16 -19.30 uur - zo 13.3(1 20.30-zo 14.30 uur (t/m iwburg De Kring - Kerk- Theater - 20.30 uur - 20.45 uur try out-cabaret-De No- Irkt 3 - 20.30 uur Ir 99 - 20.00 uur 0.30 uur-Schouwburg 1 leuwe Scène - 20.15 uur- per e.a. - Chassé Theater - hassé Theater -20.45 uur Bij' -kleinkunst- 20.30uurI Alibi Kollektief - 't Beest- ring surprise' - door ballet- renplein12-15.00en19.llll ig bestaan - van en door het dsschouwburg - Leidseplein JM door The Broadway Musical ooraf dineren is mogelijk - ;t 32 -20.15 uur l r voor het vaderland te wo nnen - Schouwburg De Kring! dansen' - poppentheater-I oneel - o.a. Petra Laseur-K Cinderella begrijpt de kattentaal Door Jeanette Vergouwen In een verlaten zwembad speelt zich een vreemd verhaal af. Een meisje komt als au pair terecht bij drie verschrikkelij ke zussen en hun moeder. Zij is als eenvoudig, lief wezentje een bedreiging voor de drie drakerige, alleen aan lekker eten en aan jongens denkende meisjes. Ze wordt gebruikt als voetveeg en zoekt haar troost bij de kat met een zachte vacht. De kat kan heerlijk miauwen en Cinderella is de enige die de kattentaal begrijpt. Ach, de rest van het verhaal kent iedereenAssepoester (Cinde rella) gaat, nadat moeder en dochters opgepoetst en wel naar het bal van de prins zijn vertrok ken, met behulp van de katjes, ook als een prinses naar het bal. De prins wordt op slag verliefd, zij verliest haar schoen en ten slotte komt haar wensdroom uit en de zussen, die hebben het ook naar hun zin. Peter Maxwell Davies schreef een opera voor kinderen die uitge voerd wordt door kinderen (op de moeder na). De niet zo gemakke lijke partituur, vol dissonanten en met een weinig steunende in strumentale begeleiding, wordt door het kinderkoor van de Vlaamse Opera en een gastsolis- tje gepresenteerd in verschillende Nederlandse en Belgische steden. De kinderen traden in november op in de thuishavens Antwerpen en Gent. Het publiek reageerde enthousiast en de spelers glom men van trots. Waardering heb ben ze nodig, tenslotte hebben ze maanden aan de productie ge werkt en bijna alle vrije dagen eraan opgeofferd. Balscène uit het tweede bedrijf van 'Cinderella'. Terwijl iedereen geniet van een herfstvakantie repeteren de on geveer dertig kinderen in het gro te operagebouw in Antwerpen. Op de bovenste verdieping werkt dirigent Etienne Siebens met het orkest La Squadra (ook jonge in strumentalisten) en enkele solis ten, op het podium in de grote zaal wordt gespeeld en geeft re gisseur James Conway de laatste aanwijzingen. Hendrik Derolez speelt piano en kijkt tevreden. De leider van het kinderkoor is trots op zijn leerlingen, die hij kneedde en klaarstoomde. De vindt het prettig dat hun stempedagoge Angelique Zyde meespeelt. Zij is de moeder, een mg van de eerste orde, op het Alom aanwezig op de scène, maar zij ziet ook kans om daar te zijn waar een jeug dig artiestje haar hulp nodig heeft. „Muzikaal staan ze sterk in hun schoenen en daarom kunnen we wat de regie betreft veeleisend zijn. De reflectie is snel en hun geheugen puik in orde," vertelt Elsina Jansen (productieleiding). Zij studeerde theaterweten schappen in Amsterdam en liep stage in de Vlaamse Opera. „Ik was regie-assistente in de Parsi fal van Wagner en bij de creatie van Les Liaisons dangereuses van Piet Swerts ben ik toneel meester. Ik hoop dan freelance te mogen blijven werken voor de Vlaamse Opera." Zij vertelt dat de tekst van Cinde rella wat is aangepast. „Meer Klokhuis gericht, zoals het be kende kindertelevisieprogram ma. Er zijn tekstgrapjes ingelast die ook de Nederlandse jeugd aanspreken. De Vlaamse tongval blijft, dat is onvermijdelijk. De regisseur spreekt Engels en de kinderen hebben er totaal geen moeite mee. De ouderen vertalen voor de kleintjes en armen- en benentaai verstaan ze allemaal. De humor in de vertaling van het libretto is sterker dan het origi neel. Het is een aanstekelijke productie voor kinderen en vol wassenen." Chris Van Reusel begeleidt de kinderen, zij is kleuterleidster van beroep en ziet haar bemoeie nis met de kinderen van de Cin- derelia-productie als hobby. Ik ben een soort petemoei voor hen. Bij mij komen ze uithuilen. Ik re gel alles buiten de productie: ie dereen opbellen, repetitiesche ma's opsturen, de kinderen op vangen, drankjes uitdelen, traan tjes drogen enz." Duidelijk wordt dat de kinderen weinig last hebben van stress en plankenkoorts, hoewel.... „Het is en blijft spannend, ik ben altijd bang dat ik net voor een uitvoe ring hees wordt, we werken zon der dubbelrollen, dus als er een tje uitvalt is het een kleine ramp." Er wordt heel volwassen over muziek gesproken. Voor Helmut Lotti hebben ze geen goed woord over. Opmerkingen van 'onwijzen die denken dat we Pavarotti na doen' worden smalend afgedaan met 'ze weten niet wat opera is, maar we hebben het hier prima naar onze zin, we zijn één grote familie, we helpen elkaar en riva liteit kennen we niet.' Een van de solistjes wordt opge piept om te komen studeren met het orkest. „We hebben alles ingestudeerd met piano en ineens met die in strumenten erbij valt niet mee, vooral dat slagwerk brengt-ons wel eens in de war. Etienne Siebens werkt vlot, streng, maar toch geschoeid op kinderleest. Hij werkt aan het ritmisch gevoel, laat de katjes eerst hun tekst opdreunen, wijst op de dictie, laat hen meeklappen en ineens loopt alles beter. De woorden gruwel en pest worden extra opgepoetst, miauw het loopt gesmeerd. „Het is echt een productie van 'onze kinderen'. Van de 53 die naar de auditie kwamen, zijn er 24 overgebleven. De inzet is enorm, maar het kost veel ener gie. Het kinderkoor telt 46 leden, jongens kunnen we nog steeds ge bruiken. In Cinderella worden sommige meisjesrollen door jon gens gespeeld (de drie zussen) en FOTO VLAAMSE OPERA typische mannenrollen worden ingevuld door meisjes." Op het podium kronkelt de kat zich in de bladeren en zoekt Cin derella troost bij haar. De kat zingt 'Ik weet je bent een arme sloof, je kleren zijn nu kapot en heel je hart doet nu pijn. Maar Cinderella wanhoop niet. Na die nacht van duisternis zal de zon weer voor jou gaan schijnen.' En de theaterzon schijnt volop voor deze productie. In Antwer pen en Gent was het publiek, met opmerkelijk veel prachtig uitge doste jeugd, razend enthousiast. Deze maand zijn er uitvoeringen in Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Breda. In 1997 is Cin derella te gast in de grote Bel gische steden. I 'Cinderella', op 7 december in Chassé Theater in Breda, aanvang 20.00 uur. igheid weer terug op tische hoofdrol als we' sn bij het Noord Nedef'l er wordt het gespeeld L2 december in het Zu®* it weeshuis worden fgen gehouden gehei® baard. In de deels nat® ïe regie van Peter te N het enigszins gedateer uwse drama een Pra? J !erde pathos en ziet Pe r de spookbeelden uit na en voor zich opdoemen- t is dat het verleden rn oit los laat. ai nieuwe versie in een van Mirjam Grote Gan j ims van Rien Bekker en spellende licht van Rel >eeke, is overtuigender S eerd dan die van het H Joneel (met Ellen Vos aar terug. Van onze verslaggever In kringen van koorlief hebbers is het Winchester Cathedral Choir een be grip. Het is een van de beste kathedraalkoren die Engeland rijk is. Het koor werkt mee aan talloze cd- opnamen en reist regel- ®atig de wereld rond. Ko mend weekeinde is het in Nederland voor concerten in Vlissingen en Breda. Een doorbraak voor het Winchester Cathedral Choir betekende in 1985 de cd-op- name van het Requiem van Andrew Lloyd Webber, met solistische medewerking van "lacido Domingo. Bij die opname was Lorin Maazel de dirigent. De belangrijkste taak van het koor, dat bestaat u" 32 mannen en jongens, is mog altijd het zingen van de services in Winchester Cathedral. Gedu rende het academisch jaar zingen zij zo'n acht wensten per week. Het repertoire van het koor oopt van a capella renaissance muziek, via de ba- rek (Purcell) en de hoogromantiek (Elgar, Parry, elius) naar het hedendaagse repertoire, net koor is opgebouwd uit twintig choristers Uongens) en twaalf lay clarks (mannen). De jon- goos worden opgeleid op de Polgrim's School, vaar ze allemaal op z'n minst één instrument le~ bespelen. De mannen zijn allemaal professio- e'e muzikanten, die stuk voor stuk een baan Dirigent David Hill. hebben als diri gent, componist, leraar of thera peut. Dirigent David Hill is een van de meest vooraan staande van Enge land. Hij is tevens dirigent van het Royal College of Music Chorus en het Philharmonia Chorus. Hij diri geert regelmatig het prestigieuze Bournemouth Symphony Or chestra and Choir in grote werken. Het Winchester Cathedral Choir geeft in Nederland slechts twee concerten. Ze zingen voor de pauze muziek uit de 16e en 17e eeuw, van de componis ten Byrd, Parsons, Weelkes, Praetorius, Buxtehu- de en Gabrieli. Na de pauze zal muziek uit de 20e eeuw te horen zijn, namelijk van Poulenc, Messiaen, Britten, Warlock en Vermeeren. Het optreden in Breda vindt plaats in het kader van het afscheid en het 50-jarig dirigentenjubileum van Walther Can- trijn. I Winchester Cathedral Choir, zaterdag 7 december in de St. Jacobskerk Vlissingen (20.15 uur), zondag 8 december in de Sacramentskerk aan de Zandberg laan te Breda (16.00 uur, toegang 25). Van onze verslaggever Hij wordt in één Bavaria- rondje genoemd met Lee van Cleef, Marco van Basten, Don Johnson, Joan Collins, Jeroen Krabbé en André Rieu: René Froger. Een Nederlandse me gaster die stadions en theaters vol zingt, een plaatwerker in goud, platina, dubbel platina en driedubbel platina. Illegal Romeo heet de nieuwe cd van René Froger en zo heet ook zijn tournee. Zaterdag is hij met zijn Illegal Romeo Band samen met de zangeressen, The True Juliettes, en de dansers van The Wild Rhythm Dancers in de Zee landhallen in Goes. „We leven in een tijd met heel veel house muziek, met veel tech- notoestanden. Wij bedachten dat het tijd is om die lekkere ouder wetse romantiek terug te bren gen," zegt Froger over de inhoud van zijn optreden. „Al die stress, al die verschillende soorten mu ziek om je heen: mensen verlan gen ergens weer terug naar lek kere, mooie melodieuze muziek waarbij je weg kunt dromen. Het zingen van ballads is absoluut een van mijn sterkste kanten. Vandaar dat het een mooie mix geworden is." Frogers carrière begon bij hem thuis in de Amsterdamse Jor- daan, in het café van zijn vader Bolle Jan. Had je daar ouderwet se romantiek? „Op zaterdag en zondag, als wij niet naar school hoefden, zaten we altijd met z'n allen aan het ontbijt. Dat was heel belangrijk. Met Sinterklaas werden hele avonden georgani seerd. Met Oud en Nieuw en met Kerst waren we altijd allemaal samen thuis. Daar leefde je het hele jaar naar toe. Naar die sfeer. Zo ben ik opgegroeid. Bovendien de muziek. Bij ons was altijd mu ziek. Van opera tot rock. Muziek René Froger. is altijd belangrijk geweest in mijn leven." De nieuwe cd Illegal Romeo Part 1 is een cd met een stem die vol wassen is geworden, van een stem die een moeilijke tijd heeft door gemaakt. „Ik merk dat je meer door krijgt wat je zingt. Ik ben 35 jaar. Alles wat je hebt meege maakt, dat hoor je in je stem te rug. Ik voel me nog steeds zeven tien, achttien. Maar er zijn din gen in het leven gebeurd waar door je vanzelf volwassen wordt. Veel van mijn teksten zijn diep gravend, die gaan over belangrij ke dingen. Daarom is het ook een volwassen cd. Het kan ook niet anders. Ik heb de afgelopen tijd veel meegemaakt." Waarmee Froger doelt op zijn tij delijke inzinking. Hij was op. AMSTERDAM Don Giovanni - opera/familievoorstelling (7+) - naar een bewerking van Frank Groothof - 19.00-20.10 uur - Stadsschouwburg ANTWERPEN 12de Night of the Proms - mix van klassieke- en popmuziek - Sport paleis (za 20.30 uur - zo 19.00 uur) Rob de Nijs - Warm Wit - met Stadskampenen mannenkoor, Mar griet Eshuys en Maarten Peters - Elisabethzaal - 20.30 uur (zo en ma) DEN HAAG Oleta Adams - 5 dec Dr. Anton Philipszaal in Den Haag - 6 dec Carré in Amsterdam - 9 dec Muziekcentrum Frits Fhilips, Eindhoven -10 dec Oosterpoort in Groningen -11 dec Hanehof in Geleen - alle concerten aanvang 20.15 uur DONDERDAG ANTWERPEN Concert - door Strijkorkest en harmonie orkest van het conservato rium - Bernstein, Mendelssohn - de Singel - 20.00 uur VRIJDAG ANTWERPEN Brucknerconcert - door Filharmoniosch Orkest van Vlaanderen o.l.v. Philippe Herreweghe - de Singel - 20.00 uur BREDA Roffel-tokkelrace 1996 - verkiezing snelste drummer en gitarist van Breda - Para - van Coothplein 39 - 21.00 uur ZATERDAG ANTWERPEN Marco Borsato - in concert - stadsschouwburg - 20.00 uur BREDA Cinderella - door De Vlaamse Opera - vanaf 7 jaar - Chassé Theater - 20.00 uur MIDDELBURG The Deep River Quartet - jubileumprogramma 'As time goes by' - Stadschouwburg Molenwater 99 - 20.00 uur OOSTERHOUT The Rosenberg Trio - stijl van de jaren '30 en '40 - CC De Bussel - To renplein 12-20.15 uur ZONDAG BREDA Concert - klassieke muziek door het Phil. Orkest van Buenos Aires - o.l.v. Jaap van Zweden - Chassé Theater - 20.00 uur EINDHOVEN Clannad - concert - 20.15 uur - Muziekcentrum Frits Philips - Heuvel Galerie 140 MIDDELBURG De Mijke Loeven Band - Nederlands jazzkwintet - Stadschouwburg Molenwater 99 - 15.30 uur ROOSENDAAL Vocaal Zondagnamiddagconcert - door solisten Belgisch-Neder lands Opera Ensemble Bel Canto - werken van o.a. Verdi, Mozart, Llo yd Webber en J. Strauss - Schouwburg De Kring - Kerkstraat 1 -14.30 uur ROTTERDAM The Young Christmas - door The New London Chorale - o.l.v. Tom Parker - 20.15 uur - de Doelen - Schouwburgplein 50 MAANDAG HOOSTRATEN The Marckriver New Orleans - jazzie optreden - vanaf 20,00 uur - Brasserie De Gulden Coppe - Vrijheid 173 Wilde niet meer zingen. Hij wilde zichzelf eerst terugvinden, die blije gelukkige jongen uit Am sterdam zijn. Op weg naar zijn vrouw Natasja en zijn kind in Zuid-Frankrijk hervond René zichzelf. En nu gaat het weer prima, zegt hij. „Een stem van een man is pas op zijn hoogtepunt als hij 37 jaar is. Vandaar dat operasterren al tijd ouder zijn. Ik ben nu 35. Ik ben nu pas lekker bezig. Ik heb een kleine vijftien jaar lopen oe fenen op die stem en nu kan ik hem goed gebruiken. Ik voel me er lekker bij. Ik ben lekker ont spannen. Na alle ellende geniet ik. Zo zit ik in elkaar." 'The Illegal Romeo Tour' is op za terdag 7 december in de Zeeland hallen in Goes. Breda, Chassé Theater, 'Car men' van Georges Bizet door de Opera van Krakau, gehoord op dinsdag 3 december. Door Dré van Dongen Met 'Carmen' schiep Georges Bizet een van de bekendste en succesvolste werken uit de operaliteratuur. Geen wonder dus dat de grote zaal van het Chassé Theater bijna te klein was om al diegenen te bevat ten die kwamen luisteren en kijken naar het trieste verhaal van het zigeunermeisje Car men. De titelrol in deze uitvoering door de Opera van Krakau was in handen van Bozena Zawislak die op eenzame hoogte gestalte wist te geven aan het fabrieksmeisje uit Sevilla dat zo treurig aan haar eind zou komen. Deze Poolse mezzo-sopraan heeft alles in zich wat deze rol vraagt. Zij beschikt daarvoor over het voor Carmen zo typische naar het alttimbre kleurende stemgeluid. Muzikaal interpreteert zij haar rol op weergaloze wijze: door leefd en met een rubato dat een en al hartstocht uitbeeldt. Zij is een werkelijke Carmen met alle levendigheid die deze rol vraagt. Minder beweeglijk was haar te genspeler Don José in de persoon van Kryzysztof Bednarek die het er met zich zelf niet over eens was of hij de lyrische, dan wel de dra matische kant van zijn rol zou ac centueren. De keren dat hij zich heldentenor waande, mogen dan indruk maken doch het blijft een niet gewenste benadering van de zielige figuur die Don José nu eenmaal is. Ook de sopraan Malgorzata Lesiewicz voegde teveel drama tiek aan haar zingen toe om het onschuldige meisje Micaëla uit te beelden. Andrezej Biegun miste de zwier en de diepte om een ide ale Escamillo te zijn; dat werd bij zijn entreelied al duidelijk. De overige rollen werden redelijk bezet. Zeker Maria Domanska en Anna Plewniak verdienen een pluim voor de interpretatie van de kaartscène, waarbij zij zich gesteund wisten door de prachti ge coloriet van het orkest dat zich, een hele uitvoering lang, voorbeeldig gedroeg. Het was een genot om het te beluisteren. Ze ker de lage strijkersgroep, doch minder de fluitisten. Ook het koor liet een fraai, rond geluid horen en daar waar het koor zich splitsen moest, was het vrouwelijk deel een toonbeeld van zuiverheid. De regie vertoonde niets specta culairs. De overbodige aanwezig heid van het alter ego moge dan even een vondst geweest zijn, op den duur werkte het storend, al was het alleen al door de ruimte die het vroeg op het toch al over volle toneel. Het toneelbeeld zelf vertoonde maar weinig dat aan het gegeven herinnerde maar was daardoor niet minder fraai. Regisseur Hanna Chojnacka, die ook voor de dansen had gezorgd, 'wist de ontstentenis van het in de partituur voorgeschreven kinder koor prachtig te camoufleren door het ten tonele voeren van fraai zingende en leuk gekostu meerde meisjes. Dirigent Ruben Silva leidde soe pel doch met veel vaart hetgeen resulteerde in een uitvoering die zeker door de kwaliteiten van de titelrol boven de gemiddelde 'Carmen' uitstijgt.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 23