Els de Schepper en de aaibaarheid Engelse schrijver David Hare maakt sterke vrouwenrollen ui 0 Vlaamse Wincheste typisch I 'Spoken' van Ibsen] met Petra Laseur in Oosterhout Stand-up comedy-explosie raast langs de theaters 2 Nieuwe tournee begint in Etten-Leur DE STEM Orkest Concerten alk Bekroonde tragi-komedie 'Skylight' DONDERDAG 5 DECEMBER 1996 D)t jjg gTEM THEATER AMSTERDAM Glory of gospel - a spiritual experience - musical - 20.15 uur - CsrJ Amstel 115 (ma t/m wo) Puss in Boots - (De gelaarsde kat) - traditionele Engelse Pantomipj door The In Players - Engelstalige familievoorstelling - 20.15 i Stadsschouwburg - leidseplein 26 -10 t/m 22 dec (10 dec première,J dec 14.00 uur, 16 dec geen voorstelling) ANTWERPEN Lanzarote Los Molinos - van David Mamet - door KNSgezelscha;| KNS - 20.00 uur (do en vr) Scrooge - van Dickens - door Luc Philips - Klein Raamtheater - wot/| za - 20.00 uur (tot 11 jan 1997) Het Mens - van Benno Barnard - door Blauwe Maandag Cie - CC ft chem - 20.30 uur (vr en za) Ballet Eidos: Telos - van William Forsythe - door Ballet Frankfurt| Stadsschouwburg - 20.00 uur 11 t/m 14 dec) BREDA Hair - musical - Chassé Theater - 20.00 uur - do en vr The Chippendales SHOW - Chassé Theater - 20.00 uur - di en wo Stugge Mannen - Chassé Theater - 20.45 uur - di en wo BRUGGE Wolven huilen - van Erik Vlaminck - door de Korre - theater de Kof re - 20.30 uur (11 t/m 14 dec) DEN BOSCH Russische Opening/Bos bij Moskou - drieluik - door de Wetten va Kepler - Theater Bis - Triniteitstraat 19 - 20.30 uur (vr 6 dec (première! 7 dec, 10 t/m 13 dec, 17 t/m 20 dec - 26 dec matinee 14.00 uur)-! en 28 dec) DEN HAAG West Side Story - Congresgebouw (t/m 22 dec en 25 t/m 30 dec) I Oidipous I en II - Appeltheater - Duinstraat 6 -19.30 uur - zo 1)| uur (t/m 21 dec) La Musica II - Appeltheater - Duinstraat 6 - 20.30 - zo 14.30 uur((J 21 dec) ROOSENDAAL Hans Liberg - De Vier Jaargetijden - Schouwburg De Kring -1 straat 1 -20.15 uur-vr en za VRIJDAG BREDA Stand-Up Comedy Nights - cabaret - Chassé Theater - 20.30 uur Los Zand - toneel door Tosti - Chassé Theater - 20.45 uur ETTEN LEUR Els de Schepper - Aaibaarheidsfactor nr. 7 - try out - cabaret - Delij belaer-20.15 uur GOES Pallaksch, Pallaksch - 't Beest - Beestenmarkt 3 - 20.30 uur MIDDELBURG De Minnaar - Stadschouwburg Molenwater 99 - 20.00 uur TILBURG Kiki Heesseis - met 'Liefdeslef' - cabaret - 20.30 uur - Schouwburg'J burg ZATERDAG AMSTERDAM Bezette Stad - door de Internationale Nieuwe Scène - 20.15 v| Stadsschouwburg - Leidseplein 26 BREDA Een goed ontbijt - toneel met Peter Faber e.a. - Chassé Theater| 20.30 uur Black Space - cabaret door W.A.C.K.O. - Chassé Theater - 20.45 u^i TILBURG Jan Rot en Hans Breetveld - 'Dans met mij' - kleinkunst - 20.30;.] - Schouwburg Tilburg ZONDAG GOES Ramona - kindervoorstelling (9+) - door Alibi Kollektief - 't 8 Beestenmarkt 3 -15.00 uur OOSTERHOUT Balletvoorstelling - 'Evergreens, a moving surprise' - door t school Corienne Veeger - CC De Bussel - Torenplein 12-15.00 en 1)J| uur DINSDAG AMSTERDAM Tears of Laughter - 5 creaties - i.k.v. 5-jarig bestaan - van en door'] Nederlands Dans Theater 3- 20.15 uur - Stadsschouwburg - Leidsepln 26 BERGEN OP ZOOM Hair - musical - orginele Broadway versie door The Broadway Mid Company New York met live-orkest - vooraf dineren is moge|| Stadsschouwburg De Maagd - Grote Markt 32 - 20.15 uur ROOSENDAAL Conny Janssen danst... - 'Welk een eer voor het vaderland ter* gen sterven.' - choreografie voor acht mannen - Schouwburg De tó] - Kerkstraat 1 -20.15 uur TILBURG Feike Boschma - 'De poppen aan het dansen' - poppentheatf| 20.30 uur - Schouwburg Tilburg WOENSDAG OOSTERHOUT Spoken - door het Noord Nederlands Toneel - o.a. Petra Laseur-'J De Bussel - Torenplein 12 - 20.15 uur Door Jeanette Vergouwen In een verlaten zwembad speelt zich een vreemd verhaal af. Een meisje komt als au pair terecht bij drie verschrikkelij ke zussen en hun moeder. Zij is als eenvoudig, lief wezentje een bedreiging voor de drie drakerige, alleen aan lekker eten en aan jongens denkende meisjes. Ze wordt gebruikt als voetveeg en zoekt haar troost bij de kat met een zachte vacht. De kat kan heerlijk miauwen en Cinderella is de enige die de kattentaal begrijpt. Ach, de rest van het verhaal kent iedereenAssepoester (Cinde- rella) gaat, nadat moeder en dochters opgepoetst en wel naar het bal van de prins zijn vertrok ken, met behulp van de katjes, ook als een prinses naar het bal. De prins wordt op slag verliefd, zij verliest haar schoen en ten slotte komt haar wensdroom uit en de zussen, die hebben het ook naar hun zin. Peter Maxwell Davies schreef een opera voor kinderen die uitge voerd wordt door kinderen (op de moeder na). De niet zo gemakke lijke partituur, vol dissonanten en met een weinig steunende in strumentale begeleiding, wordt door het kinderkoor van de Vlaamse Opera en een gastsolis- tje gepresenteerd in verschillende Nederlandse en Belgische steden. De kinderen traden in november op in de thuishavens Antwerpen en Gent. Het publiek reageerde enthousiast en de spelers glom men van trots. Waardering heb ben ze nodig, tenslotte hebben ze maanden aan de productie ge werkt en bijna alle vrije dagen eraan opgeofferd. dig hee: „Mi scht wat Elsi Zij sch; Terwijl iedereen geniet van een herfstvakantie repeteren de on geveer dertig kinderen in het gro te operagebfi>,(W.< in Antwerpen. zijn, Op de bovenste verdieping werkt gehf dirigent Etienne Siebens met het orkest La Squadra (ook jonge in strumentalisten) en enkele solis ten, op het podium in de grote zaal wordt gespeeld en geeft re gisseur James Conway de laatste aanwijzingen. Hendrik Derolez speelt piano en kijkt tevreden. De leider van het kinderkoor is trots op zijn leerlingen, die hij kneedde en klaarstoomde. De jeugd vindt het prettig dat hun stempedagoge Angelique Zyde meespeelt. Zij is de moeder, een kreng van de eerste orde, op het podium. Alom aanwezig op de scène, maar zij ziet ook kans om overal daar te zijn waar een jeug- was fal van van mee mog Vla! Zij i| rellf Klo ken ma. Petra Laseur is na een tijdelijke afwezigheid weer terug op] planken. Zij speelt een mooie, dramatische hoofdrol als ®1 vrouw Alving in Spoken van Henrik Ibsen bij het Noord Nedej lands Toneel. Op woensdag 11 december wordt het gespeeld] De Bussel in Oosterhout, op donderdag 12 december in het Zip] landtheater in Terneuzen. Mevrouw Alving is de weduwe van een kapitein die tot aan zijn dood een liederlijk leven heeft geleid. Zijn buitenechtelijke kind heeft zij als dienstmeid in huis genomen. De hypocriete dominee Manders (Adriaan Olree) heeft haar indertijd aangeraden haar echtelijke plichten niet te verza ken, hoewel haar echtgenoot leed aan syfilis, waardoor zoon Os- vald is besmet. Mevrouw Alving wil een wees huis oprichten ter nagedachtenis aan haar man, omdat zij alle schandalen van weleer wil afdek ken. Met de komst van zoon Os- vald (Dirk Zeelenberg) in het Noorse fjordenhuis en de brand van het weeshuis worden verborgen gehouden gehein geopenbaard. In de deels naW| listische regie van Peter te N' krijgt het enigszins gedat® 19e eeuwse drama een prac gestyleerde pathos en ziet Pyj Laseur de spookbeelden uit 1»! verleden voor zich opdoemen tragiek is dat het verleden f sen nooit los laat. Deze nieuwe versie in een i decor van Mirjam Grote GaI,sJ kostuums van Rien Bekker en] onheilspellende licht van ReB' Tweebeeke, is overtuigender regisseerd dan die van het Ha lems Toneel (met Ellen Voge" paar jaar terug. Van onze verslaggever In kringen van koorlief hebbers is het Winchester Cathedral Choir een be grip. Het is een van de beste kathedraalkoren die Engeland rijk is. Het koor werkt mee aan talloze cd- opnamen en reist regel- matig de wereld rond. Ko mend weekeinde is het in Nederland voor concerten ln Vlissingen en Breda. Een doorbraak voor het Winchester Cathedral Choir betekende in 1985 de cd-op- name van het Requiem van Andrew Lloyd Webber, met solistische medewerking van rlacido Domingo. Bij die bpname was Lorin Maazel de dirigent e belangrijkste taak van het koor, "32 mannen en jongens, is mog altiji an de services in Winchester Cathe^ ende het academisch jaar zingen zi per week. Het repertoire v: optvan a capejja renaissance muziei (Purcell) en de hoogromantiek (E e ms) naar het hedendaagse repertoil lin 's opgebouwd uit twintig IJ ngens) en twaalf lay clarks manne Kens worden opgeleid op de Polgrii re»fk Ze aHemaal op z'n minst één ins< bespelen. De mannen zijn allemaa e muzikanten, die stuk voor stull Dirig Vijf jaar geleden haalden de Nederland se theaterproducenten Frans Ruhl en Wim Visser voorzichtig een eerste selec tie Amerikaanse stand-up comedians naar Amsterdam, niet vermoedend dat hun introductie van een voor ons land nieuw genre zo snel zou uitgroeien tot een ware rage. Morgenavond kan het publiek in de Bre dase Chassé-schouwburg als kritisch klankbord fungeren voor de brutale grappen van een groepje internationale stand-up-conferenciers. Een nieuw publiek, opgegroeid met tv- gezap, blijkt gevoelig voor het nieuwe fe nomeen van de stand-up act. Die kan het best omschreven worden als een korte conference zonder franje, verhaallijn of moraal, met snelle, brutale grappen, liefst in een ongezouten taalgebruik. Grote sterren als Eddie Murphy, Robin Williams, Whoopi Goldberg, David Let terman en Jay Leno zijn ooit als stand- up comedian begonnen en keren regel matig terug naar hun eerste club om nieuw materiaal uit te proberen bij het publiek. Een presentator praat tijdens een show de verschillende korte optre dens van zo'n vijf a zes komieken aan el kaar. De volgorde van optreden wordt op het laatste moment bepaald. Het is een waar gevecht in het licht van een enkele schijnwerper waarbij de stand-up-ar- tiest slechts gewapend met een micro foon in directe interactie met het publiek zijn (of haar) meedogenloze grappen im proviseert. Soms kan het gebeuren dat de entertai ner, als hij niet goed op dreef is, het al snel voor gezien houdt, zodat het publiek niet de kans krijgt om hem weg te honen of te fluiten. Het is namelijk aan het pu bliek om te oordelen tijdens zo'n voor stelling in zop-tempo. Bovengenoemde theaterproducenten hebben zich behalve met de vele edities van New York Comedy Nights en Bri tain's Best vanaf het begin beziggehou den met de begeleiding van Nederlands stand-up talent. Naast de Comedy Train en de vrouwengroep van Rosa Stein be hoort hun 'Comedy Explosion' tot een van de meest succesvolle stand-up for maties. Er maken naast zo'n twintig Nederland se komieken sinds een jaar ook enkele Amerikanen, Engelsen, Australiërs en Nieuw Zeelanders en zelfs een Duitser deel van uit. Hun voorstellingen zijn dan ook grotendeels in het Engels. 'Comedy Explosion' is vrijdagavond 6 de cember in het Chassé Theater (midden zaal, 20.30 uur) in Breda. Van onze kunstredactie Expressief en dartel als ze is wordt Els de Schepper wel de Belgische Sylvia Millecam ge noemd. Sinds haar solopro gramma Vlaamse Zeep is ze ook in ons land populair. Daarvoor kende men haar ei genlijk alleen in Vlaanderen via de commerciële zender VTM die in ons land niet te krijgen is, uit het programma Raar maar waar, de Vlaamse tegenhanger van Ook dat nog. Op vrijdag 6 december begint Els de Schepper in Etten-Leur met een tournee van haar nieuwe, derde theaterprogramma, Aai- baarheidsfaktor nr. 7. Martin van Waardenberg heeft haar en haar drie muzikanten geregisseerd. Volgens haar Nederlandse pro ducent gaat het om 'absurditeit en een emmertje vettigheid dat overvloedig is overgoten met een sausje van mieren en ontroering. Een gevecht tussen gevoel en re de, een lust voor oog en oor.' Gebruik makend van een flinter dun verhaallijntje maakt De Schepper van haar voorstellingen toch een verrassende performan ce waarin zang de hoofdmoot vormt. „Het is mijn fantasiewe reld, een uit de hand gelopen sprookje, waarin ik verschillende personages speel. Het is theater noch cabaret. Ik zou het willen omschrijven als een one woman- musical." De reacties op haar twee vorige programma's waren verdeeld, maar kinderen bleken zich bij Konijnen, Schoenen en De Schepper onverdeeld te amu seren. „Maar of de mensen het nu goed of slecht vinden, wat ik doe wordt als iets geheel eigens be schouwd en daar ben ik blij mee," aldus de artieste. Het Nederlandse theaterbureau Mojo heeft Els de Schepper ont dekt in een cabaretgroep en zag dat ze genoeg bagage had om op eigen kracht op de solotoer te kunnen gaan. Op dat moment deed ze mee aan de Vlaamse ver sies van de musicals Nonsens en De Club. Aanbiedingen voor Les Misérables, Tsjechov en Cyrano had ze afgewezen omdat ze de rolletjes te klein vond. „Ik had nooit gedacht dat ik dit zou kunnen. Het was een voor deel om in Nederland te kunnen beginnen. Niemand kende me, dus stonden ze onbevooroordeeld tegenover mijn persoontje. De kritieken zijn eerlijk. In het begin had ik angst voor de interactie met het publiek. Je kunt immers plat op je bek gaan. Maar na twee shows van elk zo'n zeventig voor stellingen is die schroom over wonnen." „Hier gaan de mensen gemakkelijk mee. Je krijgt al gauw antwoord. Belgen zijn gere serveerder en willen ook niet graag direct aangesproken wor den. Het zijn wel feestvierders maar ze hebben geen grote bek." Els de Schepper komt met 'Aai baarheidsfactor nr. 7' op 6 de cember naar De Nobelaer in Et ten-Leur, 13-12 in De Schattelijn in Geertruidenberg, 3-1 in Fidei'et Arti in Oudenbosch, 30-1 in De Kring in Roosendaal, 11-4 in Het Vlaamse theaterfenomeen Els de Schepper in haar nieuwe programma 'Aaibaarheidsfaktor nr. Schouvyburg Tijburg en 1-5 in De 7». morgen jra Etten-Leur. foto verne fotostudio Van onze kunstredactie Skylight van de succesvolle Engelse toneelschrijver David Hare werd vorig jaar in Londen uitgeroepen tot het beste toneelstuk van 1995. Een virtuoze tragi-komedie over de liefde tussen een volkse man die opklom tot horeca-gigant en een vrouw van goe de afkomst, een lerares, die les geeft aan kansarme kinderen. Tom en Kyra waren minnaars totdat zijn vrouw erachter kwam en Kyra een punt achter de ver houding zette. Na drie jaar hebben ze elkaar weer ontmoet. Toms echtgenote is inmiddels aan kanker overle den. Tijdens een lange, koude winternacht in haar armzalige appartement kijken zij, onder heftige en verzoenende scènes, terug op hun liefdesgeschiedenis. Hoe was het mogelijk, dat juist zij, met hun onverenigbare eigen schappen en achtergronden, een relatie konden hebben? In de Nederlandse vrije productie van Skylight, Een goed ontbijt getiteld, is de handeling door ver taler Renée Smulders overge plaatst naar een Amsterdamse etage en worden de rollen over tuigend gespeeld door Peter Fa ber en Catherine ten Bruggenca- te, aangevuld met Roeland Fern- hout als Toms zoon. De schrijver van het stuk, David Hare (Sussex, Engeland, 1947), is een van de belangrijkste en pro ductiefste Engelse toneelauteurs van dit moment. Zijn werk werd veelvuldig bekroond. Zijn eerste film, Wetherby, door hemzelf ge schreven en geregisseerd, won in 1985 de Gouden Beer in Berlijn. In ons land speelde het RO Thea ter in 1986 het door Hare en Ho ward Brenton geschreven Prav- da. David Hare begon na een on voltooide studie Engelse taal- en letterkunde in 1968 toneelstuk ken te schrijven. Hij was mede oprichter van het Portable Thea tre, gespecialiseerd in locatie voorstellingen, en later, in 1975 van het Joint Stock Theatre. Be halve schrijver van inmiddels vijftien toneelstukken, vier telev isie-scenario's en vijf filmscripts, is hij ook regisseur van zijn eigen werk. In 1984 kwam hij in de ar tistieke leiding van het National Theatre. Hare is een echte verteller wiens stukken een doorlopende ver haallijn hebben in de trant van het Amerikaanse realisme van o.a. Arthur Miller en Tennessee Williams. Ze hebben een duide lijke plot, een heldere dialoog en altijd een sociaal-politieke con text. 'Verrassend is dat een door- en-door Brits stuk, verplaatst naar de Nederlandse situatie, pijnlijk duidelijk maakt dat wij hier ook nog leven in een klassen maatschappij', constateerde een criticus naar aanleiding van de Nederlandse voorstelling. Liefde en samenleving, de twee grote thema's van Hare, zijn vol gens de Britse schrijver onlosma kelijk, omdat: 'het geluk of onge luk van mensen sterk afhankelijk is van hun omstandigheden en de tijd waarin ze leven. Maar onge acht hun omstandigheden krijgen ze met de liefde te maken of met het gemis daarvan, dat is eeuwig.' In Hares stukken zijn de vrouwe lijke personages altijd het sterkst neergezet. Ze vertegenwoordigen niet zelden de emotie, de twijfels en het geweten in zijn drama's. Peter Faber, Catherine ten Bruggencate en Roeland Fernhout (de jongen Ramon uit de film 'ZUS JE') vertolken de drie rollen in de virtuoze tragi-komedie 'Een goed ontbijt' (Skylight) van de succes volle, Engelse toneelschrijver David Hare. foto leo van velzen Geen wonder dat belangrijke En gelse actrices graag een rol spelen in zijn stukken. Hoewel Hare meent dat je op film veel meer kunt dan in het theater gaat diens eigen voorkeur uit naar het thea ter. Vanwege de wisselwerking tussen acteurs en publiek en het raffinement dat het theater ver eist. In Engeland werden de hoofdrol len in Skylight vertolkt door Mi chael Gambon (The Singing De tective, The cook, the thief, his wive and her lover) en Lia Willi ams. De Nederlandse bewerking van Een goed ontbijt werd gere gisseerd door Berend Boudewijn in een hyperrealistisch decor van Herman van Elteren, met een echte geyser en een keuken waar in zelfs een geurende spaghetti- maaltijd wordt bereid. Peter Fa ber vertolkt innemend en met jongensachtige bravoure een ech te nouveau riche, een volksjongen die rijk werd. Catherine ten Bruggencate speelt de beschaaf de lerares aan een school voor probleemkinderen in de Bijlmer met heel haar grote talent voor subtiele emoties en nauwgezette tekstbehandeling. Met een enkel gebaar weet ze de twijfels ken baar te maken van haar persona ge- Ten Bruggencate, jarenlang vast verbonden aan Toneelgroep Am sterdam, werd meermalen be kroond. Voor haar rol in De Pre sident van Thomas Bernard ont ving zij in 1990 de Theo d'Or. Sinds drie jaar is zij werkzaam als freelance-actrice. Voor haar rol in Angels in America bij het RO Theater kreeg ze vorig jaar de Colombina, een prijs die ze overi gens al eerder won. Roeland Fernhout die aandoen lijk Toms getergde zoon speelt, kreeg bekendheid door het over weldigende succes van de film ZUSJE, waarin hij ontwapenend levensecht de rol van Ramon, het exotisch ogende, brutale vriendje van Zusje, vertolkte. Ook speelde hij in Blind Date van Theo van Gogh. Roeland Fernhout studeer de regie in Arnhem en volgt nu de acteuropleiding van de Amster damse Toneelschool. 'Een goed ontbijt' van David Hare van Impresariaat Ghislebert Thier- ens is op zaterdag 7 december in het Chassé Theater in Breda, 11-1 in Etten-Leur, 16-1 in Bergen op Zoom, 21-1 in Tilburg.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 22