[Volwaardig
eer is
onhaalbaar'
nte
den
DESTEM
Zeeland op veel fronten weer onveiliger voor inwoners
'Ik heb niemand gezien van Nederlands consulaat'
ill
'Eigenwijze' pa krijgt boete
voor schoolverzuim kinderen
ïoge geldboetes voor
snelheidsmaniakken
lobiel verkeerscentrum
foor Duurzaam Veilig
Conferentiekoorts slaat
toe bij provinciebestuur
Melkrobot levert banen op
B3
rS over Breskens-Ylissingen:
C1
Axelse vrachtwagenchauffeur twaalf dagen vast in Frankrijk door staking
PilliSi
Jm informatie aan burgers te verbeteren
Orderboek komend jaar nagenoeg vol
Man gewond bij
mislukte
inhaalmanoeuvre
GS zien weer
kansen voor
inlijven Goeree
Brit wil ambtenaar
Sas van Gent als
getuige in zaak
om rijbewijs
Ambulance
te laat door
aanrijding
1996
derde ronde van
reniging KOT in
ontmoeting tus-
ek tijdens de lo-
~uw een topduel
kwaliteiten van
ke spelers. Het is
nders." Eén ont-
die derde ronde
avond reeds ge-
door de medewer-
estendige organi-
aat, een man met
exibele instelling,
ij vooruit worden
ie partij won Ton
ee sets van Ronny
rste set was even-
erverend. Na een
de beginfase trok
'nst met 10-9 in 13
-tseries van 3 en 5
ar zich toe. In de
deKoomende par-
voudig veilig: 10-5
De andere partijen
pier van een wat
u zijn, het neemt
wel enkele gelijk-
moetingen uit de
in het Racketcen-
uzen. Het duel Koos
;s Wissel is zo'n tref-
ok de duels Fons
-gaert en Gennaro
n Bergmans gelden
-dig. De ontmoeting
inga-Jack de Maat
-esproken eveneens
tussen twee gelijk-
nstanders. Dat ligt
ders bij de partij
-Theo van Esbroek.
is Bakker veruit fa-
-ler van de organise-
ing heeft tot nu toe
gunstig geloot,
n Etiënne van Dam-
Wissel is eerstge-
grootste kanshebber
;aan naar de kwartfi-
ijst Cees J. Wissel in
schap derde klasse
'n Sas van Gent mo-
en uitstekende vorm
De derde ronde van
"ix-toernooi drieban-
rijdag 13 december
Ln onze verslaggever
Middelburg - Het instandhouden van een volwaardig veer
Breskens-Vlissingen met overzetcapaciteit voor auto's is geen
haalbare kaart. Gedeputeerde Staten laten dat weten in een
Brief aan het bestuur van de Bedrijfsbelangen Vereniging Bres-
1997 zijnsamenge-
er als volgt uit: 17
Race, 27 april Made,
Mden Zeeland, 6 juni
i Ulvenhout, 28 juli
"ijk (derny's), 31 juli
wijk en Pijnacker, 4
augustus Maastricht,
augustus Emmen, 22
gen, 26 tot en met 30
art Ronde van Zuid
aart Foots Race, 12 en
rijssel, 11 mei Omloop
Zeeuws Vlaams Wie-
Tour Beneden Maas,
er Revue.
keus.
Jfolgens GS past een dergelijk
(veer, ook al is er sprake van een
fceperkte overzetcapaciteit voor
feuto's, niet in de eerdere besluit
vorming gebaseerd op de tracéno-
i en Milieu Effect Rapportage
Westerschelde Oeververbinding.
[isolement
be huidige veerverbinding maakt
lia de gereedkoming van de Wes-
terscheldetunnel plaats voor een
liets-voetveer. De Breskense Be-
irijfsbelangen vereniging, West-
jüeeuwi-Vlaamse dorpsraden en
(ondememings- en winkeliersvere-
gen vrezen dat hierdoor de
igio in een isolement geraakt,
bilernemers worden geconfron
teerd met hogere transport- en
jeiskosten en de leefbaarheid van
de kleine dorpen wordt geweld
aangedaan. Vandaar dat de vere
nigingen en dorpsraden pleiten
poor een volwaardig veer.
ilhoewel de verenigingen de hoop
[op een volwaardig veer door het
uitwoord van GS nagenoeg kun
nen laten varen zeggen GS wel sa
men met Oostburg en Sluis-Aar-
benburg een onderzoek te starten
maar de economische gevolgen van
een verbod van het
i uitwedstrijden lachen
q. Aan kaartjes komen
el, of het nu voor een
jn de Achterhoek of een
de Arena is. Van het
l van de hekwerken
[een merkbare kalme-
ied uit.
ent
iart blijkt vooral een j
:el instrument, ge
het geweld te beteuge- I
en club-stewards doen
als ordebewaker, maar
ak supporters die soms
neppen, zoals de fans
Oss onlangs bij Cam-
iwarden ondervonden,
i met georganiseerde j
kaartverkoop en f
tribunevakken blijk®
afdoende. Dit seizoen
mden supporters van
Haag het tribunevak
at voor de fans van FC
.- was gereserveerd. Ve
erd zo dreigend, dat de j
ch gedwongen zag de j
■ssche aanhang ver-
t het stadion af te voe-1
voor het einde van
mng
oplossingen lijken nog
gevonden. „Als het zo
n toch gewoon worden
ie wedstrijd af te gelas*
taken," opperde een ra-
aar vorige week in eef
iloze praatprogrammas
oetbalvandalisme wet'
ed.
middel biedt geen soe-
:an uit het rapport van
worden geconcludeerd'
.mg van een stadie'
nmers nog meer gevar®
mee.
blijken nauwelijks g°e"
penplannen en ontru'"
ocedures te hebben ont'
Slechts 12 van de
schikken over een derge'
hoewel de KNVB dergo'
nnen wel verplicht stem
larverslag van het Cl»1
kts een constatering. 0°
blijft voetbalvandaiisn1
jstratie van inoidente
zicht op oplossingen
anaal ongenoegen weg1®
F. uit Terneuzen spande de
:oon met een overschrijding
'an negentig kilometer per uur.
"ij had op 17 januari 1996 over
Ie Oostkade in zijn woonplaats
leredenmet een snelheid van 170
ilometer per uur, terwijl- daar
achtig is toegestaan. Hijzelf be-
eerde hooguit 150 te hebben
[ereden. „Buiten alle propor-
les," vond officier van justitie
'ükweert. Hij eiste een boete van
P250 gulden en voorwaardelijk
'ijverbod van vier maanden,
.antonreehter Klarenbeek von-
dste conform.
anzienlijk te hard' reed ook E.
leB. uit Oostburg op 8 april: 162
lometer, twee keer zo hard als
is toegstaan. De overtreding was
loor middel van een radarmeting
de buurt van IJzendijke ge
constateerd. De man legde uit
lat hij op tijd met een bestelling
zijn zoon in Biervliet moest
jij'. „Ik dacht: eventjes doorrij-
p," aldus De B. Het kwam hem
isteren op een boete van 1150
iden en ben voorwaardelijk
anaf vrijdag 6 december wordt
abruik gemaakt van een ver-
oatsbaar informatiecentrum dat
'P verschillende locaties in de re-
1° wordt opgesteld.
.'(Men Duurzaam Veilig is name-
|]k een belangrijke rol weggelegd
de bevolking. „Om deze rol
j1™ te kunnen vervullen is het
noodzakelijk dat de bevolking
T is geïnformeerd om con-
jetief te kunnen meedenken bij
e bestrijding van de hoge ver-
'eorsonveiligheid in dit gebied,"
hu adviesgroep het doel uit
het verkeerscentrum.
doners kunnen in het centrum
e' een eenvoudige druk op de
'°P allerlei informatie krijgen
alle relevante onderdelen van
'brzaam Veilig Verkeer. Bovenr
I® kunnen bewoners exact die
opvragen die ze willen
len 0°k bestaat de mogelijk-
0 suggesties en vragen bij het
•tram achter te laten. Deze
"ten vervolgens ter beant-
naar de verantwoorde-
Zeeland
■Tl
WOENSDAG 4 DECEMBER 1996
rijverbod van vier maanden te
staan.
J-P. S. uit IJzendijke kwam met
een wat slap verhaal, toen hij
werd geconfronteerd met een
snelheidsovertreding in Breskens
op 5 april. Zijn auto was gefoto
grafeerd op de Oude Rijksweg in
Breskens. De maximumsnelheid
is daar vijftig, maar het voertuig
reed 150. S. suggereerde dat er
mogelijk iemand anders met de
zelfde auto en hetzelfde kente
ken rond reed. Maar daar had hij
volgens Flikweert 'nog niet het
begin'van-bewijs van'. Conform
de eis kreeg S. een boete van 910
gulden.
Verstrooid en mogelijk nog ge
wend aan het tempo van de auto
snelweg waarover hij daarvoor
nog uren had gereden, passeerde
L. v. E. uit Breskens op 16 april
de buurtschap Driewegen bij
Biervliet. Hij reed 101 kilometer
en dat was twee keer de toegesta
ne maximumsnelheid. Hij mocht
gisteren met een boete van 610
gulden naar huis.
Van onze verslaggever
Middelburg - Zeeland is als samen
leving dit jaar op veel fronten onvei
liger geworden voor de inwoners. De
criminaliteit nam toe, maar ook het
verkeer werd onveiliger, evenals de
scheepvaart op de Westerschelde.
Eén op de vier Zeeuwen voelt zich
ook voortdurend onveilig.
Dat blijkt uit de Integrale Veiligheids
rapportage 1996 waarvan Gedeputeerde
Staten gisteren het Zeeuwse hoofdstuk
hebben besproken.
De uitkomsten zijn negatief. De openba
re weg blijkt wederom, de trend is al ja
ren aan de gang, onveiliger geworden,
vooral door een verdubbeling dit jaar
van het aantal diefstallen zonder geweld.
De ontwikkeling van de geregistreerde
criminaliteit vanaf 1990 laat in alle ge
meenten een gestage groei zien van het
aantal inbraken en de geweldscriminali
teit. Alleen de categorieën vernielingen
en eenvoudige diefstallen vertonen een
stabilisatie of een licht dalende trend.
Het grootste aantal milieudelichten dat
door de politie is geregistreerd betreft
het illegaal dumpen of storten van afval.
In zestig procent van de gevallen is dit in
1996 gebeurd op de openbare weg. In al
le gemeenten was dit verschijnsel aan
wezig.
Tweemaal zoveel vrouwen als mannen
voelt zich voortdurend onveilig, aldus
het rapport. Maar vrouwen zowel als
mannen die geen geweldslachtoffer zijn
geweest, maar wel in een slechte buurt
wonen, voelen zich nog altijd onveiliger
dan seksegenoten die wel geweldslacht
offer zijn geweest en in een betere buurt
wonen.
De oevers van de Westerschelde, maar
dat was al bekend, zijn onveiliger als
woongebied dan het achterland. Dat
komt door het vervoer van gevaarlijke
stoffen over de rivier. De mensen die
langs de Westerschelde wonen, weten
van de risico's en voelen zich ook onvei
liger, zo heeft onderzoek uitgewezen.
het opheffen van de beide veer
diensten. Binnen afzienbare tijd
worden hierover voorstellen aan
Provinciale Staten gedaan. Het
lijkt GS verstandig dat de Be
drijfsbelangen Vereniging en de
dorpsraden hun inbreng leveren
door tussenkomst van het ge
meentebestuur. Maar GS zijn al
tijd bereid met de vereniging te
overleggen.
Geen bijdrage
GS maken in de brief ook kenbaar
dat het in stand te houden voet- en
fietsveer niet kan rekenen op een
rijksbijdrage. De huidige rijksbij
drage in de exploitatie van beide
veren wordt namelijk straks ge
bruikt voor de tunnel.
Over de manier waarop het voet
en fietsveer straks wordt geëx
ploiteerd wordt binnen de provin
cie nog nagedacht. Er wordt on
derzoek gedaan naar de mogelijk
heden voor publieke en private sa
menwerking. Wel staat volgens
GS al vast dat de provincie uit de
eigen middelen, de opcenten op de
motorrijtuigenbelasting, finan
cieel zal moeten bijdragen in de
exploitatie.
Wan onze verslaggever
Terneuzen - De kantonrechter in Terneuzen heeft gisteren en
kele forse boetes uitgedeeld voor hoge snelheidsovertredingen.
'f sfti-
ia
Trucker Jan Hollebek uit Axel zat lang vast in de Franse blokkades.
Van onze verslaggever
Axel - Eén nachtje thuis sla
pen. Meer zat er niet in. En
dan had ie nog geluk dat zijn
baas onderweg geen vrachtje
meer voor hem had. Anders
had internationaal chauffeur
Jan Hollebek uit "Axel nog een
paar weken langer moeten
wachten voor hij zijn vriendin
Carolien kon zien. Gisteroch
tend, koud tien uur nadat hij
uit Frankrijk was terugge
keerd stond Jan Hollebek al
weer te laden bij Dow Bene
lux in Terneuzen en begon hij
aan een nieuwe rondje
Europa.
Twaalf dagen stond Jan vast in
Berre l'Etang, een plaats net bo
ven-Marseille. Hij reed 18 no
vember, net terug van Barcelo
na, vlak voor Shell waar hij
moest laden vast in een fuik vol
vrachtwagens. Het kwam niet
helemaal als een verrassing. Hij
had onderweg via de verkeersra-
dio al gehoord dat een staking
van de Franse chauffeurs er aan
zat te komen.
Ziekenhuis
Temidden van zo'n zestig chauf
feurs, op een handvol Spanjaar
den na allemaal Fransen, zat er
voor Jan niets anders op dan
zich neer te leggen bij de situa
tie.
De staking proberen te breken
was een weinig aanlokkelijk al
ternatief. Bij een blokkade ver
derop, - als Jan zijn tankwagen
loskoppelde mocht ie vrij rond
rijden - had ie meegemaakt dat
een Duitse chauffeur had gepro
beerd door de versperring te rij
den. „Nou, dat heeft ie geweten.
De stakers haalden hem uit zijn
cabine en sloegen hem het zie
kenhuis in. Voor sommige chauf
feurs was het ook niet gemakke
lijk. Zeker die gewend zijn om
altijd in de weekends thuis te
zijn. Dan kan het weieens te veel
worden.
Bij Berre l'Etang, een klein
dorpje met nog geen zesduizend
zielen, ging het er echter vreed
zaam aan toe. Jan, daar Jean
voor zijn collega's, vulde zijn da
gen met uitslapen en veel praten.
Eigenlijk heeft ie zich nauwelijk
verveeld. Dat kwam ook door de
sfeer.
Hele dorp
„Het hele dorp stond achter dee
staking. Ook de mensen van de
fabriek. Elke dag brachten de
dorpelingen wel brood, soep en.
wijn. Er is heel wat afgedronken.
We hadden eigenlijk alles wat
we nodig hadden. Vlakbij was
een sportveldje met een kantine
en douches waar-we ons moch
ten wassen. En iedereen praatte
met elkaar. In het Frans kan ik
me goed redden."
's Avonds hielden de Spanjaar
den de stemming erin. „Die gas
ten eten zo'n drie keer op een
avond. Ze hadden een barbecue
van een ton gemaakt. Om zes uur
begon dat met een stukje vlees.
En om elf uur deden ze nog een
omeletje." Jan wérd-dikwijls uit
genodigd om mee te eten. De
hulpverlening uit Nederland viel
hem ronduit tegen. Bij de Span
jaarden kwam regelmatig ie
mand van het consulaat langs.
„Die" Spanjaarden kregen zelfs
geld van het consulaat." En over
de radio hoorde hij met korte
tussenpozen in het Engels infor
matie over waar Britse chauf
feurs zich-konden melden. Jan
FOTO WIM .KOOYMAN
moest zichzelf zien te redden.
„Van het Nederlands consulaat
heb ik niemand gezien."
Vrije tijd
In de kranten heeft hij de discus
sies gevolgd over extra betaling
aan Nederlandse chauffeurs die
in Frankrijk vast kwamen te zit
ten. Hij rekent nergens op. „Je
kunt dat eigenlijk niet van je
baas verlangen. Die heeft ook
schade."' Hij krijgt, als ie het
buitenland zit, zijn normale uren
en zijn onkosten betaald. Hij is
gemiddeld per jaar zo'n tien tot
vijftien weekends weg van huis.
Zo'n staking schroeft dit gemid
delde snel op. Dus als ie wat
extra vrije tijd zou krijgen is dat
welkom. Of hij Carolien gemist
heeft Jan: „Ach, je weet dat je
altijd weer naar huis komt. Als
die staking nou een paar maan
den had geduurd..."
fan onze verslaggever
Uostburg - Advies- en Onderzoeksgroep Beke gaat de informa-
jeverstrekking over het verkeersveiligheidsproject Duurzaam
.veilig in West-Zeeuws-Vlaanderen verbeteren om het draag
bak in de streek te vergroten.
lijke wegbeheerder doorgespeeld.
Bovendien kan het centrum wor
den ingezet om op landelijk ni
veau beleidsmakers en- andere in
verkeersveiligheid geïnteresseer
den te informeren over het de
monstratieproject in West-
Zeeuws-Vlaanderen. Het ver
plaatsbare informatiecentrum is.
het eerste in zijn soort in Neder
land.
Het centrum wordt de komende
jaren ingezet om de bewoners met
de meest actuele beschikbare in
formatie op de hoogte te houden
van de ontwikkelingen binnen
Duurzaam Veilig Verkeer. In een
later stadium wordt het multi
functionele centrum ook ingezet
als trainingscentrum voor bij
voorbeeld gedragsbeïnvloeding.
Deze beïnvloeding van het ver
keersgedrag is een andere belang
rijke pijler van de Duurzaam Vei
lig Verkeer-filosofie.
Het Mobiel Verkeerscentrum
wordt vrijdag 6 december officieel
ten doop gehouden in Oostburg.
Middelburg - Een serie werk
conferenties en een communi
catieplan moeten de werkwijze
van het Zeeuwse provinciebe
stuur verbeteren. Maar eerst
moet er een grote algemene con
ferentie. komen van Statenle
den, ambtenaren en 'functiona
rissen uit het veld'.
Gedeputeerde Staten hebben
gisteren besloten best 25.000
gulden voor deze eerste confe
rentie over te hebben. Het past
alleemaal in het al jaren slepen
de proces om de werkwijze van
de Staten te verbeteren. Alleen
de Staten zelf zijn er nooit uit
gekomen. Een speciaal ingestel
de commissie presenteerde drie
jaar geleden een rapport met
maatregelen die door de overige
Statenleden vervolgens als nut
teloos in de prullenbak werden
geworpen. Het communicatie
plan dat er moet komen, moet
ervoor zorgen dat de provincie
beter kan communiceren met de
Zeeuwse burgers.
van onze verslaggever
Cadzand - Het door de overheid gesubsidieerde project met de
fabrikage van dure melkrobots in Cadzand, begint de beloofde
banen af te leveren. Het orderboek voor komend jaar zit nage
noeg vol, dat betekent een toename van ongeveer twintig extra
arbeidsplaatsen.
Dat deelde woordvoerder Alke-
made van Prolion BV gisteren
desgevraagd mee.
De kinderziekten van het innova
tieve project lijken overwonnen.
Geprobeerd wordt met de bouw
van melkrobots, installaties van
enkele tonnen die het vee auto
matisch melken, banen te schép
pen in de regio. Om die reden sta
ken de provincie en de gemeente
Oostburg enkele jaren geleden
voor bijna een miljoen gulden
aan subsidies en ruim een miljoen
aan lening in het project. Trako
Constructie BV voert dat samen
met Prolion BV uit.
In het begin stagneerde het. Het
kwam maar moeilijk op gang en
het leidde zelfs tot statenvragen
van de fractie Delta Anders. Nu
gaat het beter. Per week wordt
bijna een robot afgebouwd en is
ook verkocht. Komend jaar
wordt elke week een robot afge
bouwd en is al verkocht. Vooral
Japan is een groot afnemer. Op
dit moment biedt de melkrobot
25 tot 27 arbeidsplaasten in de
regio.
Van onze verslaggever
Terneuzen - Op de eerste
strafzitting in het nieuwe
kantongerecht in Terneuzen,..
werden gisteren twee zaken
behandeld waarin ouders van
leerlingen van de basisschool
werden beschuldigd van ont
duiking van de Leerplichtwet.
Aan het eind van de crocusva-
kantie in februari 1996, meldde
P-J. S. uit Hoek zijn kinderen
ziek bij hun school. Daar hadden
ze al het vermoeden dat een en
ander niet in de haak was, want
vooraf had de school al geïnfor
meerd bij S.' werkgever. S. bleek
twee weken vakantie'te hebben
opgenomen, e.en week langer dan
de bewuste schoolvakantie. De
'zieke' kinderen bleken bij con
trole in ieder geval niet thuis.
Het gevolg was dat dat de man
zich gisteren moest verantwoor
den bij de kantonrechter in Ter
neuzen.
„U was op wintersportvakantie
in Oostenrijk. De veronderstel
ling ligt voor de hand dat u daar
twee weken was en dat u na een
week uw kinderen hebt ziekgë-
meld. Zou dat kunnen?", vroeg
kantonrechter Klarenbeek. „Zou
kunnen," zei S. hierop, „maar
dat moet u dan maar bewijzen."
„Waren uw kinderen bij u in
Oostenrijk probeerde Klaren
beek het nog eens. „Zou kun
nen," zei de man opnieuw, „ik
geef daar geen antwoord op."
„Meneer beroept zich op het
zwijgrecht, maar maakt de in
druk dat hij heel wat heeft te
verbergen," stelde officier van
justitie Flikweert vast. Hij wees
erop dat het zoontje en dochter
tje van S. een 'opvallende bruine
huidskleur' hadden toen ze na
hun ziekte terug op school kwa
men. „Allemaal veronderstellin
gen," vond S., maar ook Klaren
beek vond dat er voldoende be
wijs was dat hij niet aan de Leer
plichtwet had voldaan. „Een
vrijstelling wordt mischien
Van onze verslaggever
Hulst - Een 29-jarige automobi
list uit Terneuzen is maandag
middag gewond geraakt, toen hij
er tijdens een inhaalmanoeuvre
niet in slaagde op tijd een tegen
ligger te ontwijken. Het ging om
een 37-jarige automobilist uit
Hengstdijk)
Het ongeval gebeurde op de N 61
bij Hulst. De twee auto's zijn
door de botsing total-loss. De
Terneuzenaar hield een hoofd
wond en een hersenschudding
pver aan het avontuur. De auto
van een 57-jarige man uit Vogel
waarde liep lakschade op door
rondvliegende auto-onderdelen.
meestal soepel verleend, maar
die had u niet. U bent gewoon ei
genwijs en verdient een forse
boete," aldus de kantonrechter.
Conform de eis legde hij vijfhon
derd gulden op.
Door het seizoensgebonden ka
rakter van zijn bedrijf niet in
staat om in de reguliere school
vakanties vrijaf te nemen, ging
L. de B. uit Terneuzen in februa
ri op vakantie. Mondeling had hij
al toestemming gevraagd - en
door het schoolhoofd toegezegd
gekregen - om ook zijn leerplich
tige zoontje mee te nemen. Het
positieve advies van de directeur
werd echter niet door de gemeen
te Terneuzen overgenomen. Aan
de Tast minute' reis gingen nog
enkele last minute telefoontjes
met de gemeente vooraf, maar
die mochten niet baten.
Gesterkt door een bericht van de
gemeente, waarin gewag werd
gemaakt van de mogelijkheid tot
ontheffing van de leerplicht in
verband met seizoensgebonden
bedrijvigheid, ging De B. bij zijn
terugkeer in beroep. Dat kon of
ficier van jusititie Flikweert, gis-
teren op de kantonrechtbank in
Terneuzen best begrijpen. „Maar
ik ga niet op de stoel van de ge
meente zitten," haastte hij zich
te zeggen. Hij stelde voor De B.
schuldig te verklaren aan ont
duiking van de Leerplichtwet,
maar zonder hiervoor straf op te
leggen. Kantonrechter Klaren
beek ging hiermee akkoord.-
Van onze verslaggever
Middelburg - Gedeputeerde
Staten ruiken nieuwe kansen
om Goeree-Overflakkee in te
lijven nu de discussie rond de
stadsprovincie Rotterdam
landelijk weer wordt gevoerd.
Een eerste poging van Zeeland is
mislukt omdat landelijk de poli
tiek niet wilde meewerken. Nu
schrijven GS aan de staatsse-
creatris van Binnenlandse Za
ken dat 'redelijkerwijs moet
worden aangenomen, dat nu wel
tot een stadsprovincie is beslo
ten, de uitgangspositie van Goe
ree-Overflakkee dezelfde is als
bij het in procedure brengén van
het voorstel tot indeling bij Zee
land.'
Naar verwacht wordt hierover in
de eerste helft van komend jaar
een besluit genomen.
Van onze verslaggever
Terneuzen - Met een rijbewijs
op zak, geldig voor nagenoeg
alle categorieën, rijdt de in
Walès geboren J. B. al tien
jaar lang in Nederland rond.
Zich van geen kwaad bewust
werd de in Westdorpe wonende
man in december van vorig jaar
aangehouden en kreeg toen te
horen dat zijn rijbewijs niet gel
dig was. Buitenlanders die in
Nederland wonen, moeten na
een jaar een Nederlands rijbe
wijs halen. Inwoners van lidsta
ten van de EU kunnen het ge
woon omwisselen.
Niemand had hem dat ooit ver
teld, bleef B. gisteren voor de
kantonrechter in Terneuzen her
halen. Een complicatie bij zijn
bekeuring was echter dat hij zijn
rijbewijs bij een verhuizing was
kwijtgeraakt. Ook geen pro
bleem.
Reed hij gewoon even naar
Swansea om een nieuw te halen.
Met dit alleszins officiële papier
schreef hij zich als inwoner in
bij de gemeente Sas van Gent.
Daar zou een ambtenaar hem
hebben verteld dat het rijbewijs
in orde was en dat hij het niet
behoefde om te ruilen.
Daar keken zowel kantonrechter
Klarenbeek als officier van jus
titie Flikweert van op. De laatste
trok zijn eerder geuite eis van
375 gulden voorlopig even in en
stelde voor de zaak aan te hou
den.
B. krijgt intussen de gelegenheid
de betreffende ambtenaar als ge
tuige op te roepen.
j)
Van onze verslaggever
Terneuzen - De hulpverle
ning bij een ongeval op de
kruising Guido Gezel-
lestraat en Zuidlandstraat
in Terneuzen heeft gister
avond geruime tijd op
zich laten wachten. De
ambulace was zelf name
lijk bij ongeval betrokken.
Het ongeluk, waarbij een
persoon gewond raakte, ge
beurde om 16.50 uur. Om
17110 uur was de mare
chaussee er, enkele minuten
later gevolgd door de poli
tie. De ambulance was om
17.25 uur ter plekke.
Het ongeval zorgde korte
tijd voor chaotische toestan
den op het kruispunt. In af
wachting van politie en am
bulance probeerden burgers
het verkeer in goede banen
te leiden.
De juiste toedracht van het
ongeluk, waarbij drie auto's
betrokken waren, was gis
teravond nog niet bekend.