Zwarten VS zoeken heil in de islam i Republika Srpska is nog altijd beetje wild-west Koster betaali consul Tuinde] t Maffia steeds meer actief in Venetië Cambodja verzwijgt misdaden Pol Pot 'Scheepbo dichtslibbi Europa pr DE STEM BUITENLAND ■j/. r s 4 Naar schatting eenderde van de moslims in Amerika is zwart Bosnische Serviërs smachten naar terugkeer Westerse toeristen DB STEM Ondanks wens 1 11111 ZATERDAG 9 NOVEMBER 1996 l\ Door Dinah Wisenberg Brin (ap) Philadelphia - Aan de wand van Hakims boekhandel in Philadelphia hangen posters van Malcolm X en Moham med Ali, in de schappen staan boeken met titels als 'De Ge zegende Vrouwen van de Is lam', en op ansichtkaarten prijken enkel zwarte gezich ten. Boekhandelaar Dawud Hakim begroet een nieuwe klant met de traditionele isla mitische groet 'as salaam alai- kum', 'vrede zij met u'. Achter de toonbank staat Safia Muhammad, haar gezicht bedekt door een sluier. Op de vraag hoe ze er als alleenstaande moeder in geslaagd is drie kinderen tot suc cesvolle jongeren op te voeden twijfelt ze geen moment: „Islam, meisje!" is haar antwoord. De islamitische boekhandels, de moskeeën en de gesluierde vrou wen die over straat lopen, alles wijst erop dat de islam in de zwarte getto's in Amerika steeds meer voet aan de grond krijgt. Iedereen heeft zo zijn eigen rede nen om zich tot de islam te beke ren, variërend van de Afrikaanse wortels van het geloof tot het idee dat onder zwarten heerst dat het christendom de religie van de sla venhouders is. „Als je op straat loopt merk je meteen al dat er meer moslims zijn," zegt Rafiq K. Iddin, die on derdirecteur is van de Sister Cla ra Muhammad School in Phila delphia. „Vroeger kende ik alle moslims, maar dat is nu niet meer zo." Hoewel het moeilijk is om achter de exacte cijfers te komen, schat de Oxford Encyclopedia of the Modern Islamic World dat 90 procent van de Amerikanen die zich tot de islam bekeren afstam melingen van de slaven zijn en dat een derde van alle 3 tot 4 mil joen moslims in het land zwart is. Sayyid M. Syeed, de secretaris generaal van de in Indiana geves tigde Islamic Society of North America, schat dat de aantallen nog hoger liggen. Volgens hem is ongeveer de helft van de 8 miljoen moslims in het land zwart en vormt de contro versiële Nation of Islam, die de laatste tijd weer stevig aan de weg timmert, slechts een kleine minderheid binnen de zwarte moslimgemeenschap „Het groeit. Het is duidelijk dat het groeit," zegt Khalid Abdullah Tariq Al-Mansour uit San Anto nio, Texas, een zwarte advocaat die les geeft in de orthodoxe isla mitische leer. „Er komen steeds meer islamitische centra bij in de binnensteden. Dat is een nieuw fenomeen." Moslims zien hun religie als de voortzetting van het joodse ge loof en het christendom. De ze- vende-eeuwse profeet Moham med wordt beschouwd als Gods of Allahs laatste boodschapper. Moslims bidden vijf keer per dag en leven volgens strenge regels die het gebruik van alcohol, var kensvlees en gokken verbieden. De traditionele islam benadrukt dat alle rassen gelijk zijn, een fa cet van het geloof dat veel Afro- Amerikanen aanspreekt. „Feit was dat veel Afro-Ameri kanen het gevoel hadden dat het christendom waarmee ze waren opgegroeid vooral het christen dom van de onderdrukker was, het christendom van de slaven houder," zegt John Esposito, die godsdienst geeft aan de George town University in Washington en tevens de directeur is van het Centrum voor Begrip tussen Mos lims en Christenen en redacteur van de genoemde Oxford Ency clopedia. Imam Darnell Karim (60), die zijn leven lang- al moslim is en werkt als religieus leider in een islamitisch centrum in een mid- denklassewijk aan de rand van WJ r 1 t) ÜtSSÊÊ 1 ,M li f UTt-t'-c, Nw'iïii» iMüwiifr. T'f lil* „\«3 -'W.fei»*.» X* - ■--! i''v' A ir^ 'i - W K -"f - m fiÉMf J< A f* if f'"- f* v V* tm. m. 1 i -jf' v 1 iSU t. 4» t*\- A - v" ifr- jr» i» i T%~i, i.-#- m k - V x* T T? "f,4 fc. <ÊÊÊt *k V ji r Honderdduizenden zwarte Amerikanen gingen op 16 oktober van dit jaar de straat op. De 'million man march' was door de Nation of Islam georganiseerd om zwart Amerika - vooral mannen - te door dringen van de noodzaak om te werken aan een beter bestaan. foto epa Chicago, schrijft de populariteit van de islam toe aan de behoefte om de banden met het slavenver- leden te verbreken en een eigen identiteit te creeren. „We hadden een eigen bescha vingsgeschiedenis, een eigen cul tuurgeschiedenis, een eigen we tenschapsgeschiedenis, een eigen zakengeschiedenis," zegt Karim, „en die dingen zijn van ons afge nomen." Hakim, de 65-jarige boekhande laar uit Philadelphia, maakte voor het eerst kennis met de is lam toen een vriend hem ruim dertig jaar geleden meenam naar een bijeenkomst van Nation of Is lam. „Door die lezing werden mijn ogen geopend," vertelt Hakim, die zich eerst aansloot bij Nation of Islam en later het voorbeeld van Malcolm X volgde en ortho dox moslim werd. Habibullah Moody, een straat venter die vroeger dominee was in een Methodistenkerk, werd 15 jaar geleden door Allah geroepen. „Het christendom schenkt de zwarte mens geen voldoening," zegt hij en somt op wat eeuwen lange christelijke slavernij tot stand heeft gebracht. „Waarom zouden de zwarten dat willen be houden," vraagt hij zich af. Volgens Lawrence Mamiya, do cent religie en Afrikastudies aan het Vassar College in Poughkeep- sie, biedt de islam de Afro-Ame- rikaanse man een alternatief voor het christendom en bevestigt de godsdienst hem in zijn manlijk heid en zijn positie als leider. „De islam legt veel nadruk op de rol van de man," aldus Mamiya. „Vrouwen zijn bereid om zich tot de islam te bekeren omdat de godsdienst ook nadruk legt op een stabiele gezinssituatie, en dat spreekt hen aan," zo meent hij. „De religie geeft zwarten het ge voel dat ze hun leven in eigen handen hebben in een tijd waarin ze het gevoel hebben dat ze in de steek zijn gelaten door de rege ring en hun leiders," aldus Yvon ne Haddad, die islamitische stu dies onderwijst aan de University of Massachusetts in Amherst. „Afro-Amerikanen hebben ge noeg van het geweld, genoeg van de verschrikkelijke situatie in de getto's en ze willen er iets aan doen," zegt zij. Zwarten wijzen er vaak op dat ook hun voorvaderen die als sla ven naar Amerika werden ge haald moslim waren. Weten schappelijk onderzoek heeft uit gewezen dat het in totaal om zo'n 20 procent van de slaven gaat. De meeste zwarten zijn later chris ten geworden en pas begin deze eeuw stonden er charismatische moslimleiders op waardoor de is lam meer voet aan de grond kreeg in de Verenigde Staten. Het aantal moslims nam voorals nog langzaam toe en begon pas stevig te groeien in de jaren zestig en zeventig, aldus Mamiya „Toen zagen we een aantal door Afro- Amerikanen geleide moslimbe wegingen opkomen." Door Harald Doornbos Pale - Op de top van de berg Jahorina, vijftien kilometer ten zuiden van Sarajevo, ligt nu al een dun laagje sneeuw. Te weinig nog om te kunnen skiën, zeggen de Bosnische Serviërs die deze voormalige Olympische skipiste in han den hebben, maar zodra er een halve meter sneeuw valt dan gaan de skiliften open en kunnen toeristen zich er naar hartelust uitleven. Het nabij de top gelegen hotel Bistrica heeft zich al voorbereid op de nodige wintersporters uit den vreemde. Je hebt voor omge rekend dertien gulden een 'toe ristenmenu', dat bestaat uit een stuk vlees, aardappelen, koffie en een taartje. En het hotel - dat tij dens de oorlog buiten het bereik lag van kogels en granaten - is een beetje opgeknapt en is voor het eerst dit jaar zelfs verwarmd. Boven de receptie hangt een bordje: 'Ski's te huur'. Onlangs opende niemand minder dan de van oorlogsmisdaden verdachte Servische generaal, Ratko Mla dic, de nieuwe discotheek in het hotel. „Dit wordt de eerste winter dat de oorlog echt voorbij is," zegt Jadranka, een van de ser veersters, „hopelijk durven toe risten het nu eindelijk aan om naar de Republika Srpska te ko men." Dat is goed voor de lokale economie, vervolgt ze: „Duitse marken hebben we nodig." Er zijn echter weinig tekenen die er op wijzen dat de hoop van goedwillende mensen als Jadran ka bewaarheid wordt. De algehe le situatie in de Republika Srps ka - een entiteit binnen Bosnië en Herzogovina - is dermate insta biel dat géén buitenlandse toerist er voor zijn plezier naar toe zal gaan. „De Republika Srpska is nog altijd een beetje wild-west," zegt een Amerikaanse Ifor- woordvoerder in Sarajevo. Inderdaad, hier loop je de kans om op massagraven te stuiten en met name in de buurt van de voormalige moslim-enclave Sre brenica liggen de botten van ver moorde moslims nog open en bloot op de hellingen van de groene heuvels. Honderden kilo meters met tienduizenden ver nielde huizen van moslims en Kroaten ontsieren de omgeving. Na een jaar van relatieve vrede in Bosnië, vormen criminele bendes en radicale nationalisten de grootste problemen in de Repu blika Srpska. Zij doen er alles aan om hun gebied puur Servisch te houden. Zij nemen geen genoe gen met een entiteit binnen Bos nië, maar eisen afscheiding van Bosnië en aansluiting bij moeder land Servië. Deze figuren worden gesteund door de regering van de Bosnische Serviërs. Hierdoor is er nauwelijks gezag in de Repu blika Srpska. De politie knijpt meestal een oogje dicht wanneer niet-Serviërs worden geterrori seerd. Serviërs zelf klagen dat veel poli- tie-agenten corrupt zijn en zelf meehelpen met de grootschalige handel in gestolen auto's of win keliers afpersen. De Republika Srpska is een van de meest ver armde gebieden in Bosnië, aange zien haar leiders weigeren om achthonderd miljoen dollar aan internationale hulp te accepte ren. De Bosnische Serviërs heb ben recht op dit bedrag wanneer zij afzien van hun wens tot af scheiding van Bosnië-Herzegovi- na. Deze voorwaarde is niet be spreekbaar voor de leiding van de Republika Srpska. Afgelopen weekend werden er in de buurt van Prijedor, in het noordwesten, nog 95 leegstaande moslimhuizen met de grond ge lijk gemaakt. In elk huis werden zes landmijnen gelegd en tot ont ploffing gebracht. „Dit gebeurde op zo'n grote schaal dat de auto riteiten ervan moeten hebben ge weten," verklaarde de VN-vluch- telingenorganisatie UNHCR. Bij de politie in Prijedor en Om- arska, berucht geworden vanwe ge het gelijknamige concentratie kamp, werken ook nog eens vier door het Haagse oorlogstribunaal gezochte misdadigers. „Ik zou niet graag tijdens mijn vakantie een parkeerbon krijgen van een van die figuren," grapt Jean De- prez, een Franse Ifor-majoor. Om buitenlanders naar de Repu blika Srpska te trekken, zijn er inmiddels twee casino's geopend. Een ervan is gelegen in Pale. Er Een man staat voor een uitgebrand restaurant, ergens in Bosnisch Servisch gebied. Westerse toeristen zitten ook na het einde van de oorlog nog niet echt te springen om een vakantie in voormalig Joegoslavië. foto ap wordt gegokt in Duitse marken, maar ook Amerikaanse dollars worden geaccepteerd. De Servi sche dinar is hier echter een ta boe. De eigenaar en de drie crou piers zijn alleraardigst. Die avond is het uitgestorven in het casino. De eigenaar geeft een rondje van het huis. „Neem een volgende keer vrienden mee," zegt hij, nadat we honderdvijftig Duitse marken hebben verloren aan de black-jack tafel, „want er komen hier alleen een paar bui tenlandse politie-agenten van de Verenigde Naties die in Pale zijn gestationeerd." Kort daarop lopen er zes opge schoten jongeren het casino bin nen. Het zijn Bosnische Serviërs die kortgeschoren haar hebben en in - waarschijnlijk gestolen - Mercedessen en Audi's zonder nummerplaten rondrijden. Als ze doorhebben dat wij geen Serviërs zijn, trekt een van hen zonder enige aanleiding een pistool en richt het op ons. „Ik schiet je in je bek," briest hij. Enigszins aange slagen lopen we naar buiten. Een vriend van de jongen met het pistool maakt duidelijk wat zij hier doen: „Wij vermoorden men sen die hier niet vandaan ko men," gromt hij. Verbouwereerd trekken we uit Pale, de casino-eigenaar sip ach terlatend. Had 'ie net zo zijn best gedaan met zijn klantvriendelijk gedrag, verpest het tuig het weer. Voorlopig dus nog geen toeristen in de Republika Srpska. De enige 'buitenlandse toeristen' die vrij willig naar Pale komen, zijn een stel Russische en Bulgaarse huur lingen die tijdens de oorlog mee vochten aan de zijde van de Ser viërs en deel uit maakten van de 'Witte Wolven-eenheid'. Maar nu de oorlog is afgelopen zijn de 'Russische toeristen' el kaar beginnen te vermoorden. Een half jaar geleden namelijk vormdep vier voormalige Russi sche huurlingen een christelijk- orthodoxe sekte in de buurt van de berg Jahorina met de illustere naam: 'Het Broederschap'. Toen drie mede-Russen zich wei gerden aan te sluiten bij de sekte, werd een van hen door Het Broe derschap door het hoofd gescho ten en verbrand, twee anderen werden op de grond vastgebon den waarna er zes handgranaten op de lichamen tot ontploffing werden gebracht. Dit ging zelfs de Serviërs te ver. De vier Russen zijn gearresteerd en zitten vast in de gevangenis van Kula, tussen Sarajevo en Pale. Door Aart Heering Rome - De Venetiaanse loco-burgemeester Gianfranco Bet tin is onlangs het slachtoffer geworden van een aanslag door een plaatselijke maffia-organisatie. Bettin, die belast is met het bestuur van de stad Mestre op het vasteland te genover Venetië, werd in zijn auto opgewacht door een ge maskerde man, die hem dwong om naar een verlaten scheepswerf te rijden, waar twee handlangers op hem wachtten. Nadat hem te verstaan was ge bracht, dat het om een wraak actie van de plaatselijke onder wereld ging, kreeg hij een pis tool tegen zijn slaap gedrukt. Heel langzaam werd de trekker overgehaald, en toen de onfor tuinlijke stadsbestuurder zeker was dat zijn uur geslagen had, weerklonk een droge klik. „De volgende keer ga je er echt aan!was de niet mis te versta ne waarschuwing van de met een zwaar zuidelijk accent sprekende gangsters. De intimidatie-actie tegen Bet tin is het bewijs, dat ook in Ve netië inmiddels maffiose ben des actief zijn, die in geweldda digheid en organisatie niet on derdoen voor de Siciliaanse Cosa Nostra. De groene politi cus en schrijver, die meermalen acties heeft geleid tegen de gangsters, die met overvallen, drugshandel en intimidatie de streek rond de Dogenstad ter roriseren, is al vaker het voor werp geweest van represailles. Bandieten hebben zijn woning verwoest, zijn antwoordappa raat staat regelmatig vol met bedreigingen en hem is al eens eerder het mes op de keel gezet. In Venetië twijfelt niemand er dan ook aan, dat deze nieuwe bedreiging serieus is bedoeld. De Venetiaanse criminaliteit nam ruim tien jaar geleden een grote vlucht door toedoen van de 42-jarige Felice Maniero, ook wel Angelface genoemd. Deze plaatselijke gangsterboss had een perfecte kopie gescha pen van het organisatorisch model van de maffia: strikt hiërarchisch, met dodelijke sancties voor wie zijn mond voorbij praat of de autoriteit van de baas durft te betwisten. Sinds Maniero twee jaar gele den is gearresteerd en zelf met de justitie samenwerkt, is er een harde strijd om zijn opvol ging losgebroken. De voor naamste kandidaat daarvoor is de uit Napels afkomstige Cres- cenzio Napolitano, die be schouwd wordt als de contact legger tussen de 'maffia van de Brenta' (genoemd naar een ri viertje dat uitmondt in de lagu ne van Venetië) en de camorra, de Napolitaanse maffia. Loco burgemeester Bettin heeft daarom een actie geleid om Bettin te deporteren naar zijn plaats van herkomst. Het exe cutie-ritueel is vermoedelijk een reactie daarop, hoewel Na politano zelf uiteraard een ali bi heeft. De macht van de Napolitaanse gangster in Venetië is een van de trieste gevolgen van een te gen de maffia gerichte wet, die uiteindelijk haar verspreiding binnen Italië juist heeft bevor derd. In de afgelopen twintig jaar zijn vele tientallen ver meende maffialeiders uit Sici lië, Calabrië en Napels verban nen naar dorpen in het Noor den. De bedoeling daarvan was om hen te scheiden van hun ach terban en zo machteloos te ma ken. In plaats daarvan bleken deze gangsterbazen een waar aantrekkingspunt voor andere, autochtone dan wel eveneens uit het Zuiden afkomstige, on derwereldfiguren. Zodoende ontstonden ook in het Noorden maffiakernen, die snel contact leggen met de zuidelijke mis daadorganisaties en aan dat voorbeeld wijze lessen ontleen den over hoe het crimineel be drijf zo effectief mogelijk kan worden uitoefend. Zodoende is de maffia al lang geen typisch Zuid-Italiaans verschijnsel meer, maar een reële macht op het ganse Italiaanse schierei land. Phnom Penh (ap) - Yin Vantha verloor haar ouders, zus, broers, echtgenoot en kinderen onder het schrikbewind dat de Rode Khmer in de tweede helft van de jaren '70 voerde. Ofschoon vele Cambodjanen de herinnering aan de 2 mil joen slachtoffers van het Rode-Khmerbewind levend hou den, lijkt de massamoord volgens de officiële geschiedenis boeken helemaal niet te hebben plaatsgevonden. Yin Vantha en andere onder wijsdeskundigen praten in ja nuari over een aanpassing van de lesboeken om het hiaat op te vullen. In oudere geschiedenisboeken, dat wil zeggen die van voor 1991, wordt wel verhaald over de misdaden van de Rode Kh mer. Maar in dat jaar tekenden de andere Cambodjaanse fac ties een vredesakkoord met de communistische guerrillaorga nisatie. Om het vredesproces niet in gevaar te brengen werd iedere verwijzing naar de mas samoord geschrapt. Ofschoon de Rode Khmer de guerrilla oorlog inmiddels heeft hervat, is de lesstof ongewijzigd geble ven. Dit jaar verleende de regering amnestie aan de beruchte Ro de-Khmerleider leng Sary na dat deze Pol Pot, de hoogste man binnen de Rode Khmer, de rug had toegekeerd en vredes onderhandelingen was begon nen met de regering. De regering liet het bloedige verleden van leng Sary rusten in het belang van de vrede. Yin Vantha en anderen zijn bang dat de gruwelijke waarheid over de Rode Khmer groten deels onder het tapijt zal wor den geveegd. „De woede begint al af te ne men," zegt Vin Vantha, van de afdeling van het ministerie van onderwijs die verantwoordelijk is voor lesboeken. „De nieuwe generatie was jong in de perio de van de moorden. Ze weten er steeds minder van." Voor oudere Cambodjanen zijn de Rode-Khmerstrijders moor denaars, rovers en dieven. „Je gedraagt je alsof je tussen de Rode Khmer geboren bent," is een uitspraak waarmee ouders hun kinderen terechtwijzen als die zich misdragen. Het gebrek aan kennis over de Rode Khmer is al merkbaar. Jongeren die genoeg hebben van de corruptie en het machtsmisbruik van de geko zen regering, hemelen de Rode Khmer op als toonbeeld van onkreukbaarheid. Het is moei lijk te zeggen hoe serieus deze verheerlijking van de Rode Kh mer is. Net als veel van zijn leeftijdge noten hoorde de negenjarige Som Manivann van zijn ouders over de pogingen van de Rode Khmer om in Cambodja een communistische boerensamen leving te stichten. De Rode Khmer joeg de stede lingen massaal naar het platte land, waar ze vanuit het niets een nieuwe maatschappij moesten opbouwen. Zo'n 2 mil joen mensen stierven daarbij door voedselgebrek, ziekten en uitputting, of werden geexecu- teerd. -„De Rode Khmer vermoordde mensen," zegt Som Manivann, wiens ouders indertijd tieners waren. „Ze dwongen mensen hard te werken. Er waren geen videofilms, videospelletjes, geen plezier en geen goed voed sel." Minister van onderwijs Tol Lah zegt dat het niet de bedoeling is het tijdperk uit de geschiede nisboeken te laten, ondanks stappen van de regering in de richting van een nationale ver zoening. Hij zegt dat in januari slechts wordt gedebatteerd over de vraag op welke leeftijd welke informatie moet worden gegeven. Chin Yahon, hoofd van de com missie voor geschiedenis van het ministerie, denkt dat de lesboeken basisgegevens zullen bevatten als het aantal mensen dat is vermoord en de namen van de hoogste Rode-Khmer leiders. Maar de hoeveelheid details zal beperkt blijven, om de haat niet aan te wakkeren die een gevaar kan zijn voor de vrede. Niet iedereen maakt zich zor gen over de uitgeklede versie van de geschiedenis. De boeken hebben niet het laatste woord zolang er nog overlevenden van het schrikbewind zijn, zeggen mensen als Ky Narong, een le raar aan een middelbare school. „De woorden 'Rode Khmei blijven rondspoken," zegt hij- Zegswijzen als 'hongerig als onder Pol Pot', zullen nog vele jaren worden gebezigd, denkt Ky Narong. Den Haag (anp) - Vakbonden pn werkgevers besteden tij- Lns de CAO-onderhandelin- gen steeds meer aandacht aan de laagste loonschalen. In l996 was het laagste CAO- loon 8,3 procent hoger dan het minimumloon. In 1995 lag dat nog 9,9 procent hoger en in l994 zelfs 10,2 procent, nat blijkt uit het rapport CAO- afspraken 1996 dat minister Mel- kert van Sociale Zaken en Werk gelegenheid aan de Tweede Ka- Amsterdam (anp) - Nederlands de omschakeling van de guide aan de consument en bedrijvi Overmars van de Nederlandse Het standpunt van de banken staat haaks op dat van het Euro pees Parlement. Dat wil dat de invoering van de euro geen extra kosten voor de consument met zich meebrengt. Overmars schat dat een grote bank gemiddeld 150 tot 200 mil- joen gulden kwijt is aan de om bouw van de administratie. „In principe berekenen we die kosten door. Dat lijkt me niet onrede lijk." Minder duidelijk is wat de ban ken doen ten aanzien van het wisselen van de euro voor andere valuta's. Dat zal waarschijnlijk op grote schaal gebeuren, als de muntunie op 1 januari 1999 wordt ingevoerd. Tot 1 juli 2002 blijven de afzonderlijke Europese munten naast de een half jaar eerder ingevoerde euro als be taalmiddel bestaan. Het ligt voor de hand dat de con sument en het bedrijfsleven voor het omwisselen van euro's in gul dens en vice versa geld moeten betalen. Overmars verwacht wel Rotterdam (anp) - Nederland; ren van het dichtslibben van brekkige infrastructuur zal h binnen tien jaar volledig vas zich opmaken voor een toent voor de binnenvaart. Dat perspectief schetse voorzitte: Ter Hart van de Vereniging Ne derlandse Scheepsbouw Indus trie (VNSI) gisteren op de jaar vergadering van deze werkge versorganisatie. Ter Hart toont zich optimistisci over de toekomst van de zee scheepsnieuwbouw. Deze secto viste dit jaar voor 1,5 miljard aa: orders binnen. Weliswaar is da een half miljard minder dan h 1995, maar de vergelijking me dat jaar gaat mank omdat toei heel veel bestellingen vervroeg werden gedaan. De Nederlandse orderportefeuil k is goed voor een achtste plaat op de wereldranglijst en een vier de positie in de Europese compe ütie. Het exportaandeel stijg van 50 naar 60 procent. Hoewi de rendementen onder dru staan, doen Nederlandse wervel het volgens hun organisatie bete oan die in de meeste andere Eu ropese landen. Het gegeven dat ons land goed i Door Kees den Exter Breda/Chaam - Ze kunnen h< J9S maar amper gelovei Hun' RBT-veiling gedegrt cteerd tot 'collectiepunt', ee plek waar Brabantse tuinde: «leen maar meer hun produt en kunnen wegzetten, waa: ia de verhandeling elde: Plaatsvindt. ?let de Jong (66) uit Breda Louis Geerts (64) uit Chaam. L ng is, bij gebrek aan een opvc ser, zijn glasbedrijf aan het oouwen. Geerts heeft zijn aai zoon ijf overgedaan aan z jhin betrokkenheid vloeit niet en voort uit liefde voor hun va ,t„ar1°?k uit Bun jarenlange b stuurlyke inbreng in de sect. ong zowel als Geerts zett f„ °te vraagtekens bij het doen «en van mega-veiling The Gr. 'ory, waarin de RBT met acht e veilingen is opgegaan, der dagelijks bestui h°edeRRTn°g Mt meegemaa linnf zou opgaan in de v llngfusie ZWN. Dat was een

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 6