Bestaande wachtgelden niet gekort twee flessen wijn Hulp Veel wijzer voor 198,- Kamerlid wil veroordeelden aan HSL laten meewerken 'Van uitbreiding politie komt niets terecht' Wim Deetman zal zwijgen als het graf Peek&Cloppenburg Wanh om de stem Kok op bezoek bij politie-kadetten de stem Zwarte woensdag dbstem BINNENLAND A4 Ritzen komt terug op eigen plan COMMENTAAR Bij aankoop van 250,- aan herenkleding Cijfers over aa 11111 DONDERDAG 28 NOVEMBER 1996 Van onze Haagse redactie Den Haag - In plaats van mensen een straf te laten uit zitten in een gevangeniscel, zouden die moeten meehelpen bij de aanleg van grote infra structurele werken, zoals de hoge-snelheidslijn (HSL) of Betuwelijn. Met die opvatting kwam gisteren D66-Kamerlid Dittrich tijdens een debat in de Tweede Kamer met minister Sorgdrager (Justi tie). De minister wil het aantal 'taak straffen' in de toekomst verho gen. Mensen die door de rechter veroordeeld worden tot een cel straf van maximaal zes maan den, komen voor een taakstraf in aanmerking. Bij een taakstraf kan iemand ge dwongen worden om een bepaald werk te doen (werkstraf) of om een cursus te volgen (leerstraf). Beide soorten straffen worden nu ook al beperkt toegepast. Bij voorbeeld als mensen in bossen moeten werken of gedwongen worden een cursus te volgen om van een alcoholprobleem af te komen. Door het toepassen van taak straffen bezetten minder mensen een cel in gevangenis. Er heerst al lange tijd een tekort aan cel len. Als veroordeelden meewerken aan grote infrastructurele wer ken, doen ze nog iets goeds voor de samenleving, redeneert Dit trich. En als dat werk geld oplevert, zou je dat kunnen gebruiken voor slachtofferzorg. Andere partijen in de Tweede Kamer voelen voorlopig niet veel voor het idee van Dittrich. VVD en CDA vrezen dat er allerlei concurrentie met het reguliere bedrijfsleven zal optreden. Volgens Dittrich moet de minis ter onderzoeken of zijn plan ver wezenlijkt kan worden, zonder het bedrijfsleven te benadelen. Minister Sorgdrager gaat dit sa men met de minister Wijers van Economische Zaken onderzoe ken. Dittrich had nog andere projec ten voor taakstraffen in petto. Zo vindt hij dat leegstaande kazer nes als huisvesting kunnen die nen voor 'taakgestraften'. In die kazernes zouden dan werkloze oud-militairen de veroordeelden kunnen begeleiden. Ook wil Dit trich gevangenen inzetten om in steden graffiti van de muren te poetsen. Langs snelwegen zou den de veroordeelden, wat hem betreft, de bermen kunnen schoonmaken. Minister Sorgdrager wil het aan tal taakstraffen tot het jaar 2000 bijna verdubbelen van 14.000 in 1995 tot 26.000 in 2000. Op die manier zijn dan iets minder cel len nodig. Het tekort aan cellen zorgt er bij voorbeeld voor dat nu veroor deelden vaak moeten worden heengezonden. Dittrich Den Haag (anp) - Minister Ritzen (Onderwijs) is niet van plan om nog meer te bezuinigen op de uitkeringen (wachtgelden) van docenten die nu werkloos zijn. Wel wil hij bij nieuwe maat regelen voorkomen dat scholen nog snel veel docenten aan een uitkering helpen. Ritzen zei dit gisteren in de Tweede Kamer tijdens een debat over de toekomst van de uitkerin gen in het onderwijs. In een nota kondigde Ritzen aan dat hij ook de 'oude gevallen' wil aanpakken als er opnieuw op de uitkeringen wordt gekort. De vakbonden, de PvdA, D66 en ook het CDA verzetten zich daar fel tegen. Ritzen haastte zich te verklaren dat hij 'zeker geen plannen' heeft om de huidige werkloze docenten nog verder te korten. Als er nieu we bezuinigingen komen op de uitkeringen, wil hij wel dat die zullen gelden vanaf het moment dat hij daarover overeenstem ming heeft bereikt met de vak bonden. Zo voorkomt hij dat na de aan kondiging van nieuwe maatrege len nog snel een grote groep do centen in het wachtgeld belandt, het zogenaamde WIR-effect. Zorgvuldig Op aandringen van de Kamer zal Ritzen zeer zorgvuldig te werk gaan bij de vaststelling van nieu we maatregelen om de uitgaven aan wachtgeld te verminderen. Nu besteedt Onderwijs daar jaar lijks meer dan 1 miljard gulden aan. Ritzen komt volgend jaar april met nieuwe voorstellen. Daarin zullen alleen maatregelen staan waarvan hij kan bewijzen dat zij uitvoerbaar zijn en effectief, be loofde hij. Ritzen vindt overigens dat hij daarvoor wel extra geld moet krijgen van het kabinet. Nieuwe ingrepen betekenen volgens de minister niet per se dat de uitke ringen in het onderwijs niet meer boven het niveau van de WW zul len uitsteken. Gouden greep Verschillende maatregelen heb ben in het verleden niet gewerkt, erkende de minister. Bij voorbeeld de mogelijkheid dat oude docenten korter gaan werken, en dat andere, extra do centen de vrijkomende tijd op vullen. Het effect was dat mensen het zelfde werk deden in minder uren en voor minder salaris. „Terwijl iedereen dacht dat het een gou den greep was," aldus Ritzen. Overigens vindt lang niet ieder een dat er teveel wachtgelders in het onderwijs zijn. Daar is vol gens de onderwijsvakbond ABOP-NGL geen sprake van. De bond vindt dat Ritzen daarom in de tegenaanval moet. Door zijn huidige beleid geeft hij voeding aan de suggestie dat er in het on derwijs veel te veel wachtgelders zijn. J ammerklachten Het moet eindelijk eens afgelo pen zijn met de jammerklachten over de werkloosheid in het on derwijs, vindt de onderwijsvak-, bond. Die verwijt Ritzen in Het Schoolblad dat hij 'de mythes rond het wachtgeld' in stand houdt. Volgens de bond zijn er in andere overheidssectoren relatief meer werklozen. Ritzen gaat veel te weinig in op de vergrijzing, meent ABOP- NGL. Volgens een uitgebreid on derzoek is vooral de grote hoe veelheid oude docenten de oor zaak van de hoge wachtgelduit gaven. Dat onderzoek stelt ook dat als deze docenten aan werk geholpen kunnen worden, Ritzen per saldo meer geld kwijt zou zijn. 'Frontale botsing' Nieuwe bezuinigingen op de uit keringen zijn voor ABOP-NGL onaanvaardbaar. Zet de minister toch door, dan 'koerst hij af op een frontale botsing', aldus de bond. „We zullen nooit instemmen met nieuwe bezuinigingen op de uit keringen," aldus bestuurder Roolvink in een toelichting. Ritzen wil nieuwe maatregelen juist vaststellen na uitgebreid overleg met alle betrokkenen. Roolvink: „Wij zullen ons tot het uiterste verzetten. Ritzen moet niet het ene probleem met het an dere oplossen. Hij koerst af op een te makkelijk succes." Premier Kok bracht gisteren een werkbezoek aan de Apeldoornse politie-aeademie. Hij sloot dat af met een persconferentie voor een aandachtig gehoor van politie-kadetten. foto anp Den Haag (anp) - Van daad werkelijke uitbreiding van de politie-sterkte komt 'geen ene moer terecht'. Gegevens die het tegendeel be wijzen, berusten op 'handige re- kentrucs', meent voorzitter H. Kruizinga van de Algemene Christelijke Politiebond (ACP). De ACP-voorzitter maakte zijn opmerkingen in een gesprek met Tweede-Kamerleden, die ter voorbereiding van het debat vol gende week maandag over de po litiebegroting hun licht opstaken bij de politiebonden. Ook voorzitter H. van Duyn van de Nederlandse Politiebond (NPB) zei dat de cijfers van het ministerie van Binnenlandse Za ken over de uitbreiding van de politiesterkte 'niet kloppen'. Het departement baseert zich op ge gevens van de korpsen, maar die informatie is volgens Van Duyn vervuild. Er zijn zelfs korpsen, zoals in de regio Twenthe, die weigeren ge gevens te verstrekken, aldus de NPB-voorzitter. De bond komt binnenkort met de 'goede cijfers', kondigde Van Duyn aan. De NPB ziet echter geen kans met die cijfers op de proppen te ko men voor het debat over de poli- (AD VERTE NTIE) tiebegroting, dat de Kamer met de ministers Dijkstal. (Binnen landse Zaken) en Sorgdrager (Justitie) voert. Dat debat staat in belangrijke mate in het teken van de uitbrei ding van de politie-sterkte. In de begroting is hiervoor opnieuw geld uitgetrokken, dit keer 100 miljoen gulden voor duizend extra politie-agenten. De Kamer wil van de ministers de garantie dat het geld ook daad werkelijk aan dit doel wordt be steed. Volgens Van Duyn is het hoog tijd dat ministers en Tweede Kamer meer greep en controle krijgen over de besteding van po- litiegelden, zowel in kwalitatief als in kwantitatief opzicht. „Het volk stelt jaarlijks zo'n 4 miljard gulden beschikbaar en u weet voor geen meter wat u daar voor krijgt," hield hij de Kamer leden voor. De NPB-voorzitter zei verder met verwijzing naar het supportersgeweld rond de wedstrijd Feyenoord-Ajax, dat de vraag aan de orde moet komen of dit soort wedstijden nog wel moet plaatsvinden. Het kost de politie veel geld dat ten koste gaat van andere politiediensten. ACP-voorzitter Kruizinga denkt aan het spelen van dergelijke wedstrijden zonder publiek. „Maar dan kom je aan de belan gen van de KNVB en die zijn zo'n beetje heilig in dit land," merkte hij op. Drs. Willem Joost Deet- man (Wim) neemt van daag afscheid als voorzit ter van de Tweede Ka mer. De 51-jarige chris ten-democraat (van CHU-huize) wordt bur gemeester van zijn ge boorteplaats Den Haag. Zeven jaar lang was hij een veel geplaagd minis ter van Onderwijs, in de eerste twee kabinetten- Lubbers. En zeven jaar lang, vanaf 1989, heeft hij met zachte hand de orde in de Tweede Kamer bewaakt. Zijn missie in de landelij ke politiek is (voorlopig?) vervuld. „Mijn carrière in de politiek heeft zich al tijd gekenmerkt door verrassingen. Dat wou ik maar zo houden, dat maakt het leven ook boeiend." Door Hans van den Broek Den Haag - Soms een lichte aar zeling in zijn stem, een enkele keer een veelzeggende glimlach, vaker nog een ontwijkend ant woord. Scheidend Kamervoorzitter Wim Deetman (51) sluit niet uit dat hij ooit nog eens zijn memoires aan het papier toevertrouwt, maar over de zeven jaar dat hij de voorzittershamer heeft gehan teerd... Geen letter. Deetman zal zwijgen als het graf. Zijn parool is: 'Weg is weg'. De Tweede Kamer wil in het ver volg meer invloed hebben op de benoeming van een Kamervoor zitter. „Ik weet niet of ik daar en thousiast over moet zijn, maar ik laat me daar verder niet over uit." En, ongevraagd: „Ook over mijn opvolging nu laat ik me niet uit." Over het lijsttrekkerschap van het CDA, zijn partij, van hetzelf de laken een pak. „Ik heb daar wel opvattingen over, maar ik moet daarover zwijgen." Spraakzamer wordt Deetman als het - in algemene termen - gaat over het functioneren van het parlement, over de toekomst van het CDA, de partij die in 1994 op hardhandige wijze door de kie zers naar de oppositiebankjes is verwezen. „Electoraal zijn we de klap nog niet te boven. Zie de opiniepeilin gen. Maar ik denk wel dat we er in geslaagd zijn de teruggang tot staan te brengen. We kruipen nu weer tegen de berg op." Deetman „Ja, zeker. Ik vind het een grote prestatie dat het CDA koers heeft gehouden en niet om electorale redenen naar rechts is opgescho ven. De partij is bezig met een ze kere vernieuwing, met een ver breding aan de basis. Alleen denk ik dat het nog wel een jaar of vier, vijf duurt voordat we die taak vervuld hebben. „Dat wil niet zeggen dat we al in '98 niet heel veel kunnen terug halen wat we verloren hebben. Maar we moeten de tijd voor een herstel durven nemen. Als je te gehaast bent, ga je brokken ma ken. De kiezer heeft het vertrou wen verloren. Het kost tijd om dat terug te winnen." „Kijk, als kiezers zijn weggelo pen, zeggen ze niet al na een half jaar: 'Wat hebben we nu voor een blunder gemaakt'. Ze zoeken juist meestal bevestiging dat ze een goede keus gemaakt hebben. En bovendien, andere partijen die winst hebben geboekt, probe ren uiteraard die winst vast te houden." VVD-leider Bolkestein heeft deze week uw fractievoorzitter Heer- ma belachelijk gemaakt. Wat vindt u daarvan? „Wie kaatst, moet de bal terug verwachten. Ik twijfel er niet aan dat Heerma deze week zal terug kaatsen. We hebben best wat grappen in gedachten, maar het is niet aan mij om die uit te spre ken. Het is nu eenmaal zo dat de politiek persoonlijker, en daar door misschien wat harder wordt. Ik vind wel dat we daar mee op moeten passen. Er zijn grenzen." Hoe oordeelt u eigenlijk al met al over de kwaliteit van het parle ment? „U mag die vraag stellen. Ik ben daar heel positief over, we heb ben een hardwerkend, deskundig parlement. Ik ben ook vaak ver rast door de flexibiliteit van de Tweede Kamer, men past de werkwijze op een betrekkelijk natuurlijke wijze aan aan de maatschappelijke en politieke realiteit. Dat komt omdat de po sitie van de Kamer tegenover de regering een sterke is". Maar u ergert zich soms toch zichtbaar aan sommige Kamerle den, met name van de kleine par tijen? „Als Kamerleden zich conse quent niets gelegen laten liggen aan het reglement van orde, dan ergert me dat. Dat is waar. Maar ik ben ervan overtuigd dat dat 7 niet bewust gebeurt." „Soms zijn er wel eens interven ties van Kamerleden op verkeer de momenten. Dan hoor je gelach in de zaal en op de publieke tri bune. Dat is niet goed voor het aanzien van de Kamer. Dat steekt. Maar ik heb altijd ge poogd mijn ingrijpen tot een mi nimum te beperken en om het zo te doen dat een Kamerlid niet af gaat." De Tweede Kamer lijkt soms, aan het begin van een plenaire verga dering, wel een kippenhok. Men sen op de publieke tribune zijn stomverbaasd. Waarom hebt u daar nooit tegen opgetreden? „Ik krijg daar veel brieven over. Maar ik weiger daarop al te zeer in te grijpen omdat dit soort con tacten heel essentieel zijn voor het functioneren van de politiek. Vroeger, in het oude Kamerge bouw, zagen leden elkaar veel va ker, in de vlakbij gelegen koffie kamer of in het ledenrestaurant. Nu, in de veel grotere nieuw bouw, ligt dat anders. Nu ziet men elkaar vaak pas op de eerste dag van de vergaderweek in de vergaderzaal, en dat kun je horen ook." „De politieke markt wordt zicht baar, met alle kabaal vandien. Dat ga ik niet dwarsbomen. Laat iedereen maar zien wie met wie zaken doet. Kamerleden werken in een glazen huis, maar de bur ger heeft er niets aan als dat huis geluiddicht is." Wie niet kiest verliest zijn stem, is het principe van de ver genwoordigende democratie. Met die democratie is het Noord-Brabant dan beroerd gesteld, want nog nooit opkomst bij gemeenteraadsverkiezingen zo laag als Toch had dit resultaat verwacht kunnen worden. PI politiek leeft weliswaar meer, zeggen de deskundigen, „ul provinciale of landelijke, maar dan moeten de verkiezingen wel ergens over gaan. In de steden van Brabant had de burge- nauwelijks dat gevoel. Pas twee jaar waren de nieuwe raden in functie, veel nieuwbe- leid was nog niet gevoerd. Daarop viel dus niet af te rekenen De verkiezingen waren slechts nodig vanwege de gemeentelij ke herindeling en voor de stadsmens betekende die niet vee meer dan een uitbreiding met een paar wijken en kerkdorpen Voor de bewoners van de dorpen en buitengebieden lag de zaak anders. Die wilden hun belangen in de nieuwe gemeen ten veilig stellen. Geen wonder dat de tocht naar de stembus de kiezers daar meer inspireerde. Maar een nog veel belangrijker oorzaak is dat er geen verkie zingskoorts heerste. Die komt pas als Haagse kopstukken hun opgewonden gezicht op het scherm laten zien en als er gedis cussieerd wordt over landelijke thema's. Dat gebeurde nu niet. Tussentijdse verkiezingen in een beperkt gebied zijn niet be langrijk genoeg om het geijkte patroon van Binnenhof en Hil versum te doorbreken. En vandaar dat het voor de opkomsten zodoende voor de legitimiteit van het bestuur beter geweest was, de herindeling te laten samenvallen met het aflopen van de normale zittingstermijn der raden. Normaal klagen lokale en provinciale politici over de invloed die de Haagse politiek op hun verkiezingsresultaten heeft, Hoe goed een wethouder het ook in zijn stad doet, als zijn landelij ke politieke leider een uitglijder begaat, kost het de lokale be stuurder stemmen. Andersom dus ook, blijkt nu. Als de Haagse wereld niet zorgt voor een vurig politiek klimaat, leven verkiezingen niet, hoe belangrijk nieuwe raden ook zijn of hoe goed of slecht plaatse lijke colleges hun werk ook gedaan hebben. Politieke interesse bestaat bij de meerderheid der kiezets slechts bij de gratie van bekende namen en spraakmakende onderwerpen. Met dat feit zullen lokale en provinciale bestuur ders moeten leren leven. BINNENLAND KORT Geen premie voor rookvrije scholen Den Haag - Staatssecretaris Netelenbos (Onderwijs) zal geen pre mies geven aan zogeheten rookvrije scholen. Eerder overwoog zij dat wel te doen. Tijdens overleg is gebleken dat de scholen een premie niet nodig vinden. In een notitie aan de Tweede Kamer schrijft ze dat de scholenor ganisaties zelf moeten uitmaken aan welke voorwaarden rook vrije scholen moeten voldoen. In het primair en voortgezet onder wijs kan een school het niet-rokenbeleid opnemen in het school- beleidsplan. Daardoor valt dit onderwerp onder het toezicht van de Inspectie van het onderwijs. Kamer akkoord met omroeptientje Den Haag - De Tweede Kamer stemt in met de heffing van een provinciale opslag van maximaal een tientje per huishouden op de omroepbijdrage. Wel willen de vier grote fracties, WD, PvdA, D66 en CDA, dat Provinciale Staten expliciet akkoord gaan met ,de opslqg. s.ioiirj -bos cïin *.w - ---„-t De Kameruitspraak brengt publieke provinciale televisie voor Noord-Brabant niet dichterbij. De twee grootste partijen in de Provinciale Staten (WD en CDA) voelen er helemaal niets voor om de burger daarvoor extra te belasten. De politiek in Brabant wil dat de commerciële zender TV8 van VNU samen met Omroep Brabant gebruik maakt van één zender. Overheid haalt foute paspoorten terug Den Haag - De overheid gaat de komende tijd foute paspoorten terughalen. Van de 48.000 nieuwe paspoorten die door 106 ge meenten zijn uitgegeven, deugt 2 procent niet. Het gaat om een defect in de afdekfolie waaronder de foto en persoonsgegevens zitten. De fout is met het blote oog niet te zien. Alle 48.000 houders van nieuwe paspoorten krijgen een brief van de gemeente om hun paspoort te laten controleren. Dat gebeurt met een speciaal apparaat. Mensen die een fout paspoort blijken te hebben, krijgen kosteloos een nieuw persoonsbewijs. Limburgse boycotboeren beter af Roermond - Limburgse boycotboeren zijn beter af dan hun colle ga's in Brabant en Gelderland. De economische politierechter in Roermond legde gisteren 28 Limburgse boeren een geldboete van 525 gulden op omdat ze uit protest tegen het mestbeleid hun af sluitformulier mestboekhouding 1995 niet naar het Bureau Hef fingen in Assen hadden gestuurd. Voor hetzelfde vergrijp veroor deelden politierechters in Arnhem en Den Bosch deze week tien tallen boeren tot een boete van 600 gulden. Overigens kan het nog goedkoper: de rechter in Zutphen deelde eerder een geldstraf van 600 gulden uit, maar legde daarvan 500 gulden voorwaardelijk op. Buiten Beek nachtvluchten geen taboe Den Haag - Nachtvluchten op regionale vliegvelden blijven de komende jaren nadrukkelijk tot de mogelijkheden behoren. Na de politieke discussie over nachtelijk vliegverkeer op de Limburgse luchthaven Beek, is het niet uitgesloten dat ook op het Rotter damse Zestienhoven nachtvluchten aan de orde zullen zijn. Mi nister Jorritsma (Verkeer) ziet vooralsnog geen redenen de huidi ge nachtvluchten in de havenstad direct te staken. Dat bleek gisteren na afloop van het debat over Maastricht- Aachen-Airport, zoals Beek officieel heet. De PvdA diende tijdens het overleg een motie in die zich uitsprak tegen nachtvluchten op andere luchthavens dan Beek (en Schiphol). Voor deze intentie is op papier een ruime meerderheid in de Kamer te vinden. (ADVERTENTIE) (Deze actie is geldig tot en met 4 december 1996 en zolang de voorraad strek' goorWierdDuk Moskou - Woedende nationa Istische en communistische „arlementariërs dreigen pre sident Jeltsin met een afzet tingsprocedure. 7e zijn boos over de beslissing die [resident Jeltsin afgelopen weekJ ande heeft genomen om de laat ste Russische soldaten uit Tsjets jenië terug te trekken. Hij zette caarmee het licht voor eigen ver-I Wezingen op groen. Morgen wij een de conservatieve partijen eer ®eciale bijeenkomst aan de Isi etsj enië-k westie Veel Russen moesten gisterer Boor Jeroen Corduwener Goma - Hulporganisaties vj eonflict cijfers over vluchteliij De vraag hoeveel Rwandes duchtelingen er nu precies in b toor oorlog geteisterde Oost-Zaï ie rondzwerven is de inzet va: fen merkwaardig schimmensp geworden. len schimmenspel dat zich af speelt op de grens van Zaïre e: Iwanda. Hoofdrolspelers zij, lulpverleners, de VN-vluchtelin genorganisatie UNHCR, Europe se, Amerikaanse en Rwandes politici en militairen. Curieus Het meest curieus aan deze we londerlinge discussie is niet d; tr een verschil van mening is ovi je vraag of er in Oost-Zaï: .50.000 vluchtelingen zijn (de: aagste schatting is afkomst: ■/an Rwandese zijde) dan wi 100.000 (het getal dat door JNHCR en andere hulporganisi ;ies wordt gehanteerd). Maar d: otnogtoe niemand de hulporgi lisaties er ook maar één keer leeft kunnen betrappen, dat loor hen verstrekte informal dopt. sinds het uitbreken van de rebel ie in Oost-Zaïre, nu twee maa: len geleden, hebben hulporgan: iaties (Artsen zonder Grenze: Jode Kruis en UNHCR vooro] n de publieke opinie een beei geschetst van honderdduizend: vluchtelingen (het hoogste get; ooit door de UNHCR genoem: vas zelfs 1,2 miljoen) die niet al ieen onbereikbaar voor hulp zo (en zijn, maar bovendien onvin; laar. Traceren Het lijkt erg onwaarschijnlijk di 3,2 miljoen mensen in een gebi; io groot als de Benelux niet taceren zouden zijn. Die info! natie staat bovendien haaks ce noodkreet dat duizenden mei en de hongerdood dreigden kerven. Hoe konden de hulpo ganisaties dat weten, als ze vluchtelingen niet wisten te vi: een? Artsen zonder Grenzen waagi iet zelfs om voor de BRT-telel Door Jan Blaauw MET HET annuleren van de i kiezingsoverwinning van oppositieblok in Belgrado h Slobodan Milosevic aangeto dat hij in hoge politieke n zit. Anders dan in veel west; kranten werd bericht, is zijn tie geen belediging aan het ai van het westen. De waarhei eenvoudiger. Milosevic kan in de hoofdstad van zijn irr rium gewoon geen machtswi ling permitteren. Bij de gemeenteraadsverkie gen behaalde Zajedno (Sam een coalitie van oppositie] tijen in dertien van de acht districten een overwinning, deze districten is Belgrado teraard de belangrijkste, v wege het grootste aantal kie en omdat er vrijwel alle bui landse pers geconcentreerd De coalitie voldeed daarmee zijn belangrijkste doelstel! net toebrengen van een ne jaag aan de 'onaantastbare' losevic en zijn socialisti Partij (SPS). Le verschillen tussen de sa„ stellende partijen en de gri! heid van politieke 'windi "uk Draskovic voorspellen mg goeds voor een nieuw vrsch bestuur. Het is nauwe! geloofwaardig dat deze co; ln staat zal zijn een stabie! stuurlij k alternatief te ont kelen. De twijfelachtige po! ke levensvatbaarheid van d gevierende stembuscoaliti- echter van minder belang {ung die overwinning nie: nd. wordt. Nu gaat het or, Politieke overleven van Mi vie en de SPS. Zoals de op] we nu alles op alles zet or tosevic uit het zadel te wij zet deze op zijn beurt wee: middelen in om dit te vo: men. PRISmA Veelzijdige herenchronograaf voor de feestelijke prijs van 198,-. Verkrijgbaar bij uw Prismajuwelier. Precies, Prisma.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 4