ve k Een geloof in de taal van de kunst Van gele Veelzijdige Paul Panhuysen wint Noordbrabantse Cultuurprijs Elisa Kopec verrast op grafiek-presentatie Petra Boshart buigt de keiharde materie Kwaliteitsnaakt in schaarse Sfeervolle i DE STEM DE STEM KUN Afscheid Zonder inhoud Dro Door Johan Diepstraten Er zijn van die boeken die je opzettelijk langzaam leest om dat iedere zin méér betekent dan er staat. Haagse liefde De vieze engel, twee novellen van P.F. Thomése, is zo'n boek. Wie de bundel op een wille keurige pagina openslaat en een alinea leest, wordt getrof fen door de bijzondere stijl die aan Bordewijk en Belcampo doet denken. Hier is niet een romancier aan het werk, maar een dichter, die zijn zinnen woord voor woord tegen het licht houdt en polijst. De opening van de nieuwe bundel heeft alles in zich om klassiek te worden. 'Sinds er nieuwe formu lieren waren ingevoerd, pasten de meldingen van precieze aard niet meer binnen de aangegeven lijn tjes. Ook de hokjes voor de be dragen waren te smal gemaakt voor de exacte weergave. Van Poel van Avenzaath, verzeke ringsmedewerker alhier, wist niet meer hoe hij het had.' Precies, deze medewerker van de afdeling Schade weet inderdaad niet meer hoe hij het heeft als er ook maar iets in zijn geordende bestaan verandert. Voor zijn col lega's is deze Van Poel van Aven zaath een dooie diender, een ar moedige dienstklopper die de kruimelaars pakt. Hij gaat zo hardnekkig achter die kleine fraudeurs aan - zelfs in zijn vrije avonduren - dat de achterstallige behandelingen zich ophopen. 'Hij was vergeten te leven,' staat er dan ergens plompverloren. Het is zo'n tussenzinnetje aan het ein de van een pagina dat de lezer ge makkelijk over het hoofd ziet, maar essentieel is voor de hele Door Dirk Vellenga 'Die gestage neergang weerspie gelde zich in Jorwerd: alleen al tussen 1975 en 1990 staakte één op de drie boerderijen in de buurt de bedrijfsvoering. In de oude ge bouwen kwamen leraren wonen, of rentenierende boeren, of ge pensioneerden uit het westen. Dat was misschien wel de aller grootste verandering, en de meest fundamentele. Want als de land bouw verdween, eeuwenlang mo tor en bindmiddel tegelijk, wat zou de dorpsgemeenschap dan n°g bijeenhouden?' Journalist Geert Mak verbleef o® tijd in het dorpje Jorwerd tussen Leeuwarden en Sneek. Als Amsterdammer, hoewel hij is op gegroeid in Leeuwarden waar zijn vader gereformeerd predi kant was en hij geen vreemde is °P het Friese platteland. Mak maakte zijn observaties vanuit een huisje van twintig passen in net vierkant. Hoe God verdween uit Jor werd probeert hij greep te krijgen op de geleidelijke onttakeling an de plattelandssamenleving, een proces dat vanaf 1945 voort- knu'Pt, zonder grote drama's, aar zeer ingrijpend. Dorpelin gen trekken naar de stad, vreem- e ingen bouwen villa's aan de en van oude dorpen, als een itte schimmel over de provin ce De natuur is uit het dagelijks ven van de meeste Nederlan- ers verdwenen. De natuur is gemythologiseerd, je gaat er naar f,11? je vakantie. Modebewuste i ®en trekken naar het Penluchttoneel in de notaristuin ken jvorwercf dorpelingen kij- jjieert Mak legt indrukken vast maar°tr u6 hand li^ken te ^gg611' dioJ veelzeggend zijn. De valf6 j de stilte van een om- vpi-a emrner die je kilometers d er kon horen - is weg, ver- r door het geraas van de pivr u' De kleuren zijn veran- het geel van de hooibergen vervangen door het zwarte DONDERDAG 28 NOVEMBER 1996 Dfj Van onze kunstredactie De beeldend kunstenaar, musicus, filosoof en kunstorganisator Paul Panhuysen heeft gisteren in het Provinciehuis in Den Bosch de Noordbrabantse Cultuurprijs 1996 overhandigd gekregen. Paul Panhuysen (62) krijgt deze tweejaarlijkse prijs van de pro vincie vooral voor zijn 'onverwoestbaar geloof in de taal van de kunst als mogelijkheid of als voorwaarde tot communicatie.' Dat schrijft de jury van de Noordbrabantse Cultuurprijs in haar laudatio (lofrede). In brede kring is Panhuysen bekend ge worden als oprichter en direc teur van het Apollohuis in Eind hoven. Daarnaast is hij de stich ter van het Maciunas Ensemble en de Bende van de Blauwe Hand. Paul Panhuysen mag ook nog de aartsvader van de Neder landse geluidskunst worden ge noemd. „Panhuysen," aldus de jury, „is 'eeh wat oüdèré' idealist, met de frisse geest van een jongeling, voor wie diversiteit een mentale conditie en het samengaan der kunsten een overtuiging is." „Op de tentoonstelling van Bra bantse kunst De muze als motor is een geluidssculptuur van Pan huysen te zien en te horen met de titel Requiem voor een dode sol daat. Het werk, inmiddels bijna tien jaar oud, is huiveringwek kend actueel en ontroerend." Met zijn vrouw Hélène vormde hij het kloppend hart van het Apollohuis, centrum voor beel dend kunstenaars. Met dat werkt is het binnenkort gedaan. Ster ker nog: het hele Apollohuis wordt wegens stopzetting van subsidies bedreigd in zijn voort bestaan. Voor de jury was dat re den te meer om Panhuysen de prijs toe te kennen. „Met het afscheid van Paul en Hélène Panhuysen van 'hun' Apollohuis hoopt de jury dat dat dit .podiprn niet verlopgn gaat, noch voor het kunstleven in Noord-Brabant, noch voor de nietiwe génefatie kunstëhadfsf" De jury hoopt met de toekenning van de prijs bij te dragen aan de status en de ontwikkeling van de geluidskunst in Nederland. Nog één passage uit de laudatio, betreffende Panhuysens veelzij digheid: „Zijn werk is steeds an ders te ervaren: als werkelijkheid of als gedachte, als sculptuur of instrument, als beeldende kunst of muziek, als beeld en composi tie in één. De jury eert met de Noordbrabantse Cultuurprijs Paul Panhuysen vanwege zijn in terdisciplinaire ouevre, dat een klinkend voorschot heeft geno men op de toekomst." Paul Panhuysen: tegen postmodernisme zonder inhoud Het Apollohuis heeft onlangs het zware besluit moeten nemen om zijn deuren te sluiten. Daf ge beurde na een negatief advies van de Raad voor Cultuur om het Apollohuis geen meerjarige sub sidie te verlenen. Paul Panhuysen: „De situatie van het Apollohuis is slecht. Het is navrant dat ik de cultuurprijs ontvang van de provincie Bra bant op het moment dat de Ne derlandse kunstwereld mij de pas afsnijdt. Het is een politieke situatie: vooral in Amsterdam wordt bepaald waar de subsidie gelden naar toe gaan. Daar wordt uitgemaakt dat de paar ton die we kregen voor dit unieke podium niet meer worden gege ven. Maar ik vind het heel leuk dat ik provinciale erkenning krijg waar men het nationaal laat afweten. Misschien helpt het." Het Apollohuis had ander halve ton subsidie gevraagd om na het vertrek van Paul Panhuy sen een nieuwe artistieke staf voor het Apollohuis te kunnen aantrekken. Het bedrag zou een aanvulling zijn op de huidige subsidies van de Mondriaan FOTO JURRIAAN'S'ALKE Stichting, de gemeente Eindho ven en de stichting Nieuwe Mu ziek Brabant. De Raad voor Cul tuur wilde echter eerst meer zicht op het nieuwe artistieke be leid en wees daarom een vierjari ge subsidie af. Panhuysen: „Ik wilde best nog enige tijd doorgaan, maar blijk baar heeft de landelijke overheid geen behoefte aan een instelling als het Apollohuis. Terwijl de Raad nota bene zelf zegt belang te hechten aan dergelijke multi disciplinaire, vernieuwende in stellingen. In Nederland is de kunstwereld zelf de vijand van de kunst geworden. Want zo'n Raad bestaat vooral uit mensen uit de kunstwereld zelf en dan met name uit de Randstad. Het is een club van ons-kent-ons. Ik kan dat niet begrijpen. De Raad voor Cultuur wijst ons subsidie verzoek af omdat ze niet weten wat er na mijn vertrek zal gebeu ren. Nou, dan kun je heel Neder land sluiten. Want niemand kan in dat opzicht in de toekomst kij ken. Geen enkele instelling." De kunst bevindt zich in Pan huysens ogen in een modieus en trendy tijdperk, waar voor de au tonome betekenis van de kunst geen ruimte meer is. „Je ziet nog steeds een toename van de zoge naamde Randstedelijke cultuur. Het verschil met de rest van Ne derland wordt steeds groter. In de Randstad bestaat een commu nis opinio over wat kunst zou moeten zijn, daar gaat het om een post-modernisme zonder in houd. Met de Dam als centrum van de wereld", zegt hij cynisch. „Maar in de rest van Nederland gebeurt er van alles, met een gro tere openheid voor verschillende .opties. Daar wqiidëPvmensen ge stimuleerd om na te denken over kunst, over wat ze gezien heb- "ben." Panhüysën'had toch al be sloten meer aandacht te gaan be steden aan de presentatie van zijn eigen werk als (geluids)kun- stenaar. Zestien jaar onafgebro ken werken voor het Apollohuis, samen met zijn vrouw Hélène, is hem niet in de koude kleren gaan zitten. Het Apollohuis wordt niet on middellijk op 1 januari gesloten. Tot februari zijn er tentoonstel lingen en zolang het fysiek moge lijk is blijft Panhuysen de ruimte openhouden en vechten voor lan delijke erkenning. Ondertussen heeft hij een aantal eigen exposi ties gepland in het buitenland. Door Frits de Coninck De Amsterdamse beeldhouwer Petra Boshart presenteert in Ga lerie De Verbeelding in Baarle- Nassau een aantal van haar beel den in hardsteen. Compacte, ro buuste beelden van een maat die de beeldhouwershand zeer nabij blijft. De beelden zijn letterlijk te overzien, ze zijn dat ook naar be tekenis. Ze blijven immers dicht bij wat de mens drijft en raakt, en dat in universele zin. Haar beel den zijn van een algemeenheid die niet tot de mens in deze tijd of in deze omstandigheden beperkt blijft. De beelden zijn klein en gedrongen en tegelijk vol van be tekenis. De techniek die ze gebruikt is van een klassieke ambachtelijkheid, dat wil ook zeggen weinig op zienbarend. De ongenaakbare hardsteen onderwerpt ze aan haar wil, en de handelingen die zon ambitie vereist, laat ze ook zien. Dat betekent dus hakken, zagen, polijsten, en al dat soort steenhouwerswerk laat sporen na. De beelden zijn van voorstel ling heel duidelijk en figuratief. Ze zijn wat ze bedoelen te zijn. We zien een Toren van Babel op kleine schaal, de gebogen kop van een cactus op een halfronde sokkel, Vallend water en een beeld genaamd Rolling Stone. Dat laatste is een van de meest vrije beelden van Petra Boshart. Een grote bijna ronde steen op zijn kant, half gepolijst, half ruw, met een vorm die nog het meest weg heeft van het schilderspalet. Door het gat in de steen steekt een langgerekte en lichtgebogen staaf. Het is vooral die buiging die de keiharde materie tot iets plastisch maakt. Daarmee neemt het beeld meer aandacht in be slag en, niet helemaal toevallig, ook meer ruimte. Maar het moet ook gezegd: de beeldhouwerstaai van Petra Boshart is van een wei nig spectaculaire degelijkheid, mooi maar ook voorspelbaar. Naast de beelden van Petra Bos hart zijn er ook olieverfschilde rijen van Henk Eikenaar te zien. Petra Boshart, Galerie De Verbeel ding, Klokkenstraat 12, Baarle- Nassau; de tentoonstelling duurt tot 5 januari en is open van don derdag t/m zondag van 1 tot 5 uur. Door Frits de Coninck Galerie Molenaars in Breda toont een kleine collectie grafiek, beel dende kunst tegen een betaalbare prijs. Er zijn een paar namen van beeldend kunstenaars die min of meer tot de stal behoren, zoals Jasper van der Wel en Diana van Hal. Er is een nieuwe naam en dat is die van Elisa Kopec. Met een ook de meest verrassende van de galeriepresentatie. Zij toont twee bladen met bloe men die onmiddellijk in het oog springen. Het beeld is sterk, de Meuren zijn opvallend, het is gra fiek die iets meer doet dan alleen het realiseren van een plaatje in een moeilijke techniek. Veel van wat aan grafische kunst in Ne derland wordt geproduceerd komt inderdaad niet boven het niveau uit van technische beheer sing van het metier. Van kunst mag je iets meer verwachten. De bloemen van Kopec, een Poolse die inmiddels in Nederland woonachtig is, zijn anemonen die van bovenaf zijn gezien. Het beeld wordt in beslag genomen door de uitstaande blaadjes in blauw en rood. De kwetsbaarheid van de anemoon, met dat bijna doorzichtige bloemblad is ook voelbaar in deze kleuretsen. De bloemen zijn afgebeeld tegen een gouden achtergrond waarin bescheiden voorstellingen zicht baar zijn. Zo een bloem is aange naam voor het oog: de geëtste af beelding ervan versterkt het ka rakter dat de bloem van nature heeft. Als de kunstenaar dat lukt, dan is het beeld in ieder geval ge- AMSTELVEEN Cobra Museum voor Moderne Kunst - overzichtstentoonstefc van Carl-Henning Pedersen (t/m 19 jan 1997) en werken van R0|ar; Berning - (t/m 15 dec) AMSTERDAM Rijksmuseum Stadhouderskade 42 - Jan Steen, schilder en verten,, ma t/m zo 10.00-19.00 uur (t/m 12 jan 1997) ANTWERPEN Museum voor Schone Kunsten - 'Het volk ten voeten uit' - Nature, lisme in België en Europa 1875 - 1915 - di t/m zo - 10.00-17.00 uur li» 16 feb 1997) BAARLE NASSAU De verbeelding Klokkenstraat 12 - Henk Eikenaar/schilderijen enPe. tra Boshart/beelden uit steen - do t/m zo 13.00-17.00 uur (t/m 5 1997) BERGEN OP ZOOM Kunstgalerie De Mollegangen Molstraat 12-14- 'Memento Mot Juul Kortekaas/ schilderijen en objekten - Marie-José Nefs/ lijkgew, den en foto's-vr 10.00-21.00 uur-za 10.00-17.00 uur (t/m 8 dec) Kunstkader, kunst 8r vormgeving - Antwerpsestraat 27 - 'Dubbe; Zien' - ruimtelijk en grafieken - werken van ruim 40 kunstenaars-tij dens kantooruren op afspraak - vr 13.00-17.00 uur (tot 13 jan 195/ Het Markiezenhof Steenbergsestraat 8 - Reinder Homan/grafiek - t/m zo 14.00-17.00 uur (30 novt/m 19 jan 1997) BREDA Galerie Artiestencafé Claudius Prinsenlaan 8 - Jeroen Kr», laart/schilderijen - Alexandra Rouppe van der Voort/levensbelever-a 16.00-18.00 uur (t/m 16 jan) Chassé Galerie Claudius Prinsenlaan 8 - Ton Zwerver/fotowerb. 'Sculpturen voor het moment' - ma t/m za 13.00-18.00 uur (tot7 ij, 1997) Galerie Segeren Raadhuisstraat 10 - Jos Botzkes/ schilderijen -di| vr 10.00-18.00 uur-za 10.00-17.00 uur (t/m 7 dec) Galerie Molenaars Ginnekenweg 79 - grafische werken van verschil lende kunstenaars - za 11.00-17.00 uur - zo 14.00-17.00 uur (t/m 7^ DEN BOSCH Noordbrabants Museum Verwersstraat 41 - 'De Muze als Motor di t/m vr 10.00-17.00 uur - za en zo 12.00-17.00 uur (t/m 1 dec) DEN HAAG Het Haags Gemeentemuseum - overzichtstentoonstelling Douvit Jan Bakker (t/m 31 dec) GENT Museum van Hedendaagse Kunst - 'De Rode Poort' - kunstvanll internationale 20e eeuwse kunstenaars - dagelijks behalve ma 09.30-17.00 uur (tot 3 feb 1997) OTTER LO Kröller-Müller Museum - Franz West Proforma - sculpturen, instil laties en collages (t/m 19 jan 1997) ROTTERDAM Museum Boijmans Van Beuningen Museumpark 18-20-Willemcfe Kooning - late schilderijen 1981-1987 - di t/m za 10.00-17.00 uur-zo 11.00-17.00 uur (tot 1 dec) Het Nederlands Archictuurinstituut - Ben Loerakker, architect-i t/m za 10.00-17.00 uur - zo 11.00-17.00 uur (t/m 8 dec) Kunsthal Rotterdam - 'Snelweg' - fotografieproject van Theo Baart en Cary Markerink - alle aspecten van de Nederlandse snelweg (t/mS jan 1997) Nederlands Foto Instituut-tentoonstelling i.k.v. derde World Ph Photo Joop Swart Masterclass (t/m 31 dec) ULVENHOUT Galerie De Pekhoeve Dorpstraat 92 - groepstentoonstelling FINALE '96 - werken van 8 kunstenaars - do t/m za 11.00-18.00 uur - zo 13.00- 17.00 uur (t/m 29 dec) irn! 1 -feve rwfl GT) qe)fTnrr*l Door Bart van Aalst In iedere cultuur en bij elk ras vind je vrouwen van oogverblindende schoon heid. Dat wil de Newyork- se fotograaf Richard Ave don benadrukken met zijn keuze van de negentien fo tomodellen uit de hele we reld die te vinden zijn op de Pirelli-kalender 1997. Bruin, geel, blank of zwart. Kroes, steil, krul lend of piekhaar, van wel ke kleur dan ook... de Wo men of the World komen uit alle hoeken van de we reld. Uit Brazilië, China, Japan, Somalië, Rusland en uit Noord-, West- en Zuideuropese landen. Voor de tweede keer in drie jaar kreeg de Ameri kaanse topfotograaf van de Italiaanse autobanden fabrikant Pirelli de vrije hand om met zijn fotovisie Pen van de modellen op de POT1 de befaamde kalender sa- kalender Van Jasper van der Wel hangen er een aantal bekende etsen. Het zijn grote bladen in bruintinten uitgevoerd waarin zowel een be wust gemaakte tekening te zien is, als een tekening die het resul taat is van de werking van het bijtende etszuur. Natuurlijk is de etser ook op het effect van het toeval uit, maar wat dat uiteinde lijk oplevert wil nog wel eens iets anders zijn dan hij bedoelt. De bladen zien er netjes uit, hele maal zoals een ets er uit moet zien, maar echt opwindend is het niet. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de houtsneden van Diana van Hal. Zij maakt in haar voorstellingen (tafel met vaas, vogels vliegend eromheen) handig gebruik van de houtnerf om zo een licht gear ceerd kleurvlak te krijgen. Met een lichte verandering van kleur toon als effect. Wat deze grafiek weer eens dui delijk maakt, dat is hoe belang rijk het is om uit te stijgen boven het niveau van de beheersing van een ambacht. Hoe belangrijk het dus is om eerst en vooral iets te zeggen te hebben, en dat het er dan niet eens toe doet op welke manier dat gebeurt. De echte ar tisticiteit ligt in de rimpeling die de steen in de vijver teweeg brengt en niet in het vermogen om een steen in een grafische techniek weer te geven. Grafische kunst wordt pas echt interessant als er een beeld tot stand komt dat zonder die techniek niet mo gelijk was geweest. Grafiek-presentatie in Galerie Molenaars, Ginnekenweg 79, Bre da. Tot 7 december en te zien op woensdag t/m zaterdag. men te stellen. Avedon plaatst zijn vrouwen op subtiele wijze in een 'thuissituatie': bij alle mo dellen vind je een link naar het land van herkomst. Maar zijn ze naakt, dan valt dat aanknoop- punt weg en zijn de modellen 'slechts' mooie vrouwen. Wat ik me afvraag is welk gedeelte van de kalenderpagina in de smeer- put van de lokale garagehouder komt te hangen. Richard Avedon, geboren in New York in 1923, begon zijn carrière als fotograaf in 1944. Zijn loop baan was in 1957 al zodanig door de modewereld bepaald, dat zijn ervaringen als modefotograaf model stonden voor de filmmusi cal Funny Face, met Audrey Hepburn en Fred Astaire in de hoofdrollen. Astaire is de mode fotograaf die, met Parijs als ach tergrond, van de wat slonzige Hepburn een betoverend model maakt. Maar terugkijkend op zes decen nia fotograferen, kom je ook een andere 'Dick' Avedon tegen. Zo registreerde hij met zijn camera de burgerrechtenbeweging van de zwarten in de zuidelijke Ame rikaanse staten in de jaren zestig en werkte hij samen met de zwarte schrijver James Baldwin. Hij was in Vietnam in het heetst van de strijd, en wat recenter, in Berlijn toen de muur viel. Hij portretteerde ondermeer de Beatles, Brigitte Bardot, Andy Warhol, Bob Dylan, Eisenhower, Kissinger en vele andere be roemdheden. Avedon heeft een fotokroniek gemaakt waarin veel politieke en culturele turbulen ties binnen de Amerikaanse sa menleving zijn vastgelegd. Zijn werk ontlokte soms ook golven van protest. Niet zelden werd hi; als fotograaf verward met M geen hij fotografeerde. Zoiets van: wat je als fotograaf ziet, bet je zelf. Avedon, die ondermeer van 15" tot 1990 voor het toonaangeven de modeblad Vogue fotografeer de, kan terugkijken op een reels belangrijke fotografie-prij® eretitels en zelfs een eredocto raat. Hij is 73 maar wordt om schreven als een beweeglijk compacte en buigzame bun» nerveuze energie. „Hij heeft rusteloosheid van een eeuw? tiener, die nog zóveel moe- doen", schreef een journal® over hem. De door Avedon genmaakteT- relli-kalender beleeft met f nieuwe uitgave zijn 24e editie Vanaf de eerste kalender in kwam er al kritiek op de pikant' platen. Bloot in films, krant® op tv of kalenders... het pub'" moest er nog aan wennen, ontspannen houding ten aa van bloot, het resultaat van seksuele revolutie, moest ft worden afgedwongen. Maar j» 1970 was de kalender al wereld beroemd. De kalender wordt in z0" schaarse oplage gedrukt dat als felbegeerd collectors-^1 een levendige zwarte handel r de hand werkt. Oude exemplar® worden door verzamelaars vo duizenden Engelse ponden op kop getikt. Eveneens voorzov® geld wisselen de kalenders pa hamerslag in het Londense ve linghuis Christey's van eigena® Schaars? Wat heet. In Neder® gingen afgelopen vrijdag deen' ge 250 genummerde exemplar de deur uit. .v

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 26