•aker Een componist op het keerpunt der tijden La Pat is kwetsbaarder geworden Tien jaar popwedstrijd De Wraak van Brabant z Emmy Verhey houdt Vioolconcert Eduard de Boer ten doop 1 Romantiek met veel inspiratie bij HBO PESTEM UZIEK D3 >e Jong in Etten ;t van Wit-Rusland tolshoi Ballet Glamourkoningin Patty Trossèl vanavond in Noorderligt in Tilburg ui 0 N 3 28 NOVEMBER 1996 D2 TERDAM r Koninklijk Ballet van Vlaanderen (ur - Stadsschouwburg (ma en dit ERPEN ivid Mamet - door KNS-gezelscha Philips - Klein Raamtheater- wotot DONDERDAG 28 NOVEMBER 1996 Jan Fabre - door Troubleyn - Singe| ov) c Philips - Klein Raamtheater - wot/m >r Kon. Ballet van Vlaanderen - Stad ov) as' il-van Drs. P. en Ivo de Wiis-tw eater Deurne - 20.30 uur (vr en nf door Blauwe Maandag Cie - cc Ber UGGE nek - door de Korre - theater de t/m 14 dec) eKor' Toneel - De Biecorf - 20.30 uur (do en KlHAAG igresgebouw (t/m 22 dec en 25 t/m 30 'oneel - Theater aan het Spui (t/m 30 r - Duinstraat 6 -19.30 uur - zo 13 301 uinstraat 6 - 20.30 - zo 14.30 uur (t/mj EN-LEUR aaret - 'Bandkaai' - try-out - De Nobe- SENDAAL luwburg De Kring (do en vr) DERDAG N OP ZOOM at Nederlandse a capella songs -Stads lui REDA ten - 20.00 uur - Chassé Theater DHOVEN neel - Stadsschouwburg TERHOUT Rick Engelkes en Isa Hoes - De Bussel - NEUZEN atre - - dansvoorstelling - Zuidland- LBURG Rosenfeld en Teixidó -20.15 uur-om van Nu Salon - Schouwburg or Jo Decaluwe - 20.30 uur - Schouw- IJDAG IREDA 19.30 uur - Chassé Theater .d. De Stilte - première - 20.45 uur LBURG ïeel Speelt - 20.15 uur - Schouwburg ERDAG "WERPEN or TIL - Het Klokhuis - 20.30 uur REDA ideren 4-14 jaar - door Carlo Boszhard ssé Theater RUGGE ar - van Bertold Brecht - door Fakkel- SENDAAL Romer en Titus Tiel Groenestege ir NEUZEN amilievoorstelling - Zuidlandtheater- NDAG NOP ZOOM - ensemble voor de jeugd (7+) - met jrg De Maagd - Grote Markt 32 -14.30 IREDA s door Scapino Rotterdam - 20.00 uur LBURG tolen - jeugdtheater door Inèz Derk- ilSDAG N OP ZOOM mte' - Stadsschouwburg De Maagd JREDA erstvoorstelling - 19.30 uur - Chasse SENDAAL stelling van Antje de Boeck - Schouw- LBURG 20.15 uur - Schouwburg elijk Toneel - 20.30 uur - Schouwburg •NSDAG EN-LEUR cinderen vanaf 3 jaar - De Nobelaer- 'NEUZEN - 'Nee, nee en nog eens nee!' - Zuio- theaterduo Waardenberg en De ind naar De Nobelaer in Etten- programma Bandkaai. hun nieuwste theaterprograrnm Volg van de belangstelling aWaa_ ok tijdens de Vara-televisieopn - a humor, fysiek riskante Pert0£ e machtsverhoudingen en mer eker ongetwijfeld ook in Ban ieker van RTIST MANAGEMENT rstsprookje is nagistrate neeuw en snoepgoed disten Daily Telegraph /Ia16 Di 17 Dec 20.00U Op 11 december gaat het Vioolconcert van Eduard de Boer in première. Emmy Verhey en het Brabants Orkest onder leiding van gare Soustrot zullen het nieuwe werk uitvoeren. Koningin Beatrix woont [iet concert bij. De feestelijke gelegenheid is de opening van de nieuwe Concertzaal in Tilburg. De componist Eduard de Boer, geboren 1957 in Sneek, nu wonend in Boxtel, maakte vier jaar geleden bij de opening van het Muziekcentrum in Eindhoven indruk met zijn cantate Het huwelijk van de maan en de zon. Deze krant schreef toen dat De Boers tonale idioom een verademing was. Hij is een componist die in de traditie wortelt en tegelijkertijd voor een nieuw tijdperk in de muziek staat. Door Hans Rooseboom Dit Vioolconcert is ontstaan öit de vraag van Het Brabants Orkest om een werk te schrij ven voor de opening van de Concertzaal in Tilburg. Vanuit het orkest dacht men aan een vioolconcert, en Emmy Verhey was al benaderd om het te spe len. Ik ken haar sinds 1989, toen mijn Eerste Symfonie Uit het dagboek van Etty Hil- lesum) in première ging bij Het Brabants Orkest. Emmy speel de tijdens datzelfde concert het Vioolconcert van Brahms, 'ij kwamen elkaar tegen tij dens repetities." Speelt uzelf viool? Ik ben opgeleid als pianist, maar ik speel genoeg viool om te weten wat de mogelijkheden van het in strument zijn. Verder heb ik van af het begin aan Emmy Verhey <d om mij terzijde te staan. Ik moest de compositie voorbereiden, want ik had nog nooit, een vioolconcert ge schreven. Ik wilde er echt een concert van maken waarbij de violist in de schijnwerpers staat. Daarom heb ik me ook georiën teerd op componisten die zelf vir tuoze violisten waren, zoals Pa- ganini, Wieniawski en Viex- Componist Eduard de Boer: „Ik ben niet met muziek opgegroeid, mijn ouders hielden van 'country and western'. Ik wist niet dat er klassieke muziek bestond.foto clemens le blanc temps. Het is uiteindelijk een fors concert geworden, van 35 minu ten. Ik ben er zeven maanden mee bezig geweest. U hebt onder meer twee symfo nieën geschreven, verschillende orkestsuites, een liederencyclus, een suite voor cello en piano. Hoe is dat begonnen „Ik ben niet met muziek opge groeid, mijn ouders hielden van country and western. Ik wist niet dat er klassieke muziek bestond. Op mijn negende jaar maakte ik er kennis mee en dat was een openbaring. Ik ging op pianoles en ik maakte snel vorderingen. Mijn pianoleraar vertelde mijn ouders dat ik het talent had om in de muziek door te gaan. Ook stel de mijn leraar voor dat ik zelf ging componeren. Dat was een nieuwe openbaring: dat die noot jes op papier niet iets vaststaands waren maar dat je die zelf kon schrijven." Wat waren uw eerste composi ties? „Ik schreef in mijn middelbare schooltijd een paar piansonates en een deel van een pianoconcert. Van mijn pianoleraar kreeg ik al les in harmonie, contrapunt en andere muziektheorie, vaak hele ochtenden lang. Dat gaf mij een grote voorsprong toen ik eenmaal op het conservatorium in Utrecht kwam. Ik kon een hoop lessen overslaan en eigenlijk direct in het derde jaar beginnen." U werd in uw studietijd gecon fronteerd met de heersende cul tuur van seriële en experimentele muziek. „Daar heb ik altijd grote proble men mee gehad. Die muziek staat totaal buiten de leefwereld van de mensen. Niemand luistert er naar. Ik heb dat soort muziek nooit kunnen waarderen. Niet dat ik er mijn best niet voor heb gedaan. Ik luisterde bijvoorbeeld naar Stravinski en Sjostakovitsj, en dat was 20e-eeuwse muziek die ik prachtig vond. Dus ik dacht: op deze manier kom ik steeds een stapje verder en uit eindelijk zal ik ook Stockhausen mooi vinden. Maar nee, dat ge beurde niet." „De definitieve doorslag gaf voor mij een analyse die wij als com positiestudenten moesten maken van een stuk van Pierre Boulez. Na die analyse wist ik het zeker: ik begrijp dit stuk nu weliswaar helemaal, maar ik vind het niet mooi. In diezelfde tijd ontdekte ik de muziek van Shostakovich, die op mij een enorme invloed had. Mijn eerste orkest-composi tie was een Hommage aan Shos takovich." Het gaat in hedendaagse muziek en beeldende kunst toch helemaal niet om 'mooi'? Dat hoor je vaak. wat muziek moet zijn. Persoon lijk vind ik dat muziek pas be staansrecht heeft als de mensen ervan genieten. Er zijn bij muziek drie partijen. De componist, de uitvoerder en de luisteraar. Als de luisteraar er niets aan vindt, heeft het hele werk geen zin. Dat is mijn vaste overtuiging." Wanneer worden mensen dan wel door muziek aangesproken? „Het kenmerkende van muziek is de uitstralende werking. Alleen muziek die uitstralende werking heeft, heeft kwaliteit. Wat die uitstraling precies is kun je niet benoemen, maar het is wel iets dat de eeuwen trotseert. Werken met die uitstraling worden door de geschiedenis eruit uitgefilterd. Het ijzeren repertoire heeft die uitstraling, dus die werken blij ven bestaan. Dat is een mecha nisme dat heel goed werkt." „Er zijn veel misverstanden over Is het in de smaakbepalende mu ziekwereld nog steeds zo erg ge steld met die afkeer van uitstra ling, zoals u dat noemt? „De ergste excessen zijn voorbij. De muziek van Stockhausen en Boulez zal worden vergeten, daarvan ben ik overtuigd. Overi gens ontkent bijvoorbeeld een componist als Pierre Boulez nu dat hij ooit serieus op die manier heeft gecomponeerd. Alsof hij zich ervoor schaamt zegt hij nu dat het slechts een paar jaar was. Maar nogmaals, ze zullen verge ten worden. Daarentegen zullen Shostakovich en Britten in toe komstige muziekgeschiedenissen worden gezien als de grootste componisten van de 20e eeuw." Ed de Boer leest ter illustratie een fragment voor uit een inter view met Donald Mitchell, de biograaf van Benjamin Britten. Het is een citaat dat hem uit het hart is gegrepen: „In de jaren '60 waren er onder de fanatieke voorstanders van het serialisme nogal wat mensen die meenden dat Britten en Sjostakovitsj in een 'dode' taal bleven compone ren. Ik heb het tijdens mijn colle ges meegemaakt. Als ik het over Britten of Sjostakovitsj had was het alsof ik tegen doven praatte. Eén student vroeg me met rood- aangelopen hoofd hoe ik Sjosta kovitsj durfde te noemen. Die was in zijn visie niet eens een componist. Benjamin Britten is zijn publiek nooit kwijtgeraakt, maar onder de omwenteling in de componistenwereld heeft hij zwaar geleden." Ook ten aanzien van de compo nist Ed de Boer lijkt er sprake te zijn van een kloof tussen de waar dering door het publiek en die door zijn vakbroeders. „Inderdaad, het Fonds voor de Scheppende Toonkunst, dat is de instantie die de subsidies ver strekt voor composities, vindt mij te traditioneel. Ze zeggen dat ik maar voor amateurs moet schrij ven. Want mijn iets traditioneler idioom kunnen zij niet serieus nemen. Maar het publiek, de bui tenwereld, waardeert mijn mu ziek wel degelijk. De Concertzaal in Tilburg, waar mijn Vioolcon cert wordt gedoopt, is al mijn vierde gebouw. Eerder ben ik ge vraagd om composities te schrij ven voor de opening van het Mu ziekcentrum in Enschede, voor een kantoor in Arnhem en voor het Muziekceptrum in Eindho ven. „Toch zal klassieke muziek altijd iets elitair houden. Maar de men sen die van mijn muziek houden, noem ik geen intellectuele elite maar een gevoels-elite, een gees telijke elite." Door Marcel Linssen hrijfel overheerst bij Patty Tros sèl. Niet over de artistieke inhoud »an haar programma Gevleugelde Donna, dat zit wel snor. Maar wel over de vraag of het Ne derlandse publiek toe is aan La Pat. Vanavond is deze glamourko- lingin van het Nederlandse thea tercircuit te zien in Noorderligt concertpodium in Tilburg en mor gen in De Bussel in Oosterhout. Met Gevleugelde Donna, het eer ste programma waarin ze ook Ne derlandstalige nummers zingt, wil ™tty duidelijkheid krijgen over bar plek in de Nederlandse thea terwereld. „Vroeger deed ik veel Beer ongrijpbare dingen, met on- vertaalbare teksten en zo. Het was meereen choas, meer pats/boem", vertelt ze telefonisch vanuit Alk maar. „Dingen eruit gooien en maar kijken wat ervan komt. "U stel ik me veel kwetsbaarder op. Met Gevleugelde Donna is het ®op of eronder. Nu moet duide- worden of er een stroming is ,0°r het soort theater dat ik maak," Ifossèl, die in 1983 haar eerste stappen op het theaterpodium zette, ziet zichzelf niet zozeer als zangeres maar meer als kunstena res. Ze bedenkt haar programma's van A tot Z zelf. „Zoiets laat zich niet afdwingen. Ik heb geen team van mensen om me heen die zeg gen: doe eens dit en dat. Daarom zit er ook wat meer tijd tussen de programma's. Ik vind het ook te- galajurk die voor de pauze het po dium betreedt. „Ik denk dat ik me nu meer identificeer met mezelf. Die veren van toen, die kleding, dat was voor mij een manier om me uit te drukken. De kostuums die ik toen droeg zag ik als een noodzakelijke toevoeging voor mezelf." Door de jaren heen is Patty Tros- gennatuurlijk om nu al na te den ken over een nieuwe show, terwijl dit programma naar mijn gevoel nog niet helemaal af is." De diva die te zien was in eerdere La Pat-programma's is niet meer. De kleding is nog steeds extrava gant, maar toch minder. La Pat heeft voor het eerst een vrouwelijk gezicht. Verdwenen zijn bijvoor beeld de verentooien die vroeger domineerden. Hoewel de engelen vleugels uit de tweede helft van de show toch meer de voor Trossèl zo typerende symboliek uitstralen dan de vrouw in de superstrakke sèl een eigenzinige theaterper soonlijkheid gebleven. Spelen met symboliek en als een grootse per soonlijkheid de zaal bespelen, dat is Trossèl. Toch is er verschil. „Vroeger waren Patty Trossèl en La Pat meer Dr. JekylI and Mr. Hyde. Nu zit er aanzienlijk meer Patty in het programma", stelt Patty. De grootste overeenkomst tussen haar eerste shows en Gevleugelde Donna is de typerende altstem waarmee Patty door het leven gaat. „Dat is de rode draad in mijn repertoire. Ik ben geen Karin Bloemen of Rob de Nijs die jaren lang hetzelfde zingen. Ik doe steeds andere dingen. Alleen mijn stem blijft. Ik denk ook dat ik nu zover ben dat de mensen die naar mijn shows komen, van La Pat houden en niet van het concept." „Naar mijn idee zit er artistiek best continuïteit in wat ik tot nu toe heb gedaan. En ik ben ook ge groeid. Evenwichtiger geworden. Dat ik nu ook Nederlands zing, heeft daar mee te maken." Voor het eerst deed Patty dat tijdens twee kindersprookjes die ze sa men met Tosca Niterink heeft ge maakt voor de VPRO-televisie. „Uit een soort nieuwsgierigheid doe ik het nu weer. Het bijzondere van Nederlands zingen is dat de mensen elk woord oppikken. Het is een poging om dichter bij een soort intimiteit in mezelf te ko men. Toch een stuk kwetsbaarder dan wanneer je in het Russisch of in het Duits zingt." La Pat met 'Gevleugelde Donna', vanavond in Noorderligt concert podium, Tilburg, aanvang 21.00 uur. Morgenavond (29 nov.) in De Bussel in Oosterhout, aanvang 20.15 uur en zaterdag 14 decem ber in Theaterdinersalon Avenue in Breda (aanvang 19.00 uur) La Pat van den Hoven "oor Gerrit Brabantse pop spreekt een «richt woordje mee. The Ga- "fmg, Green Lizard, The !"®g, Thunderin' Hearts, het ■lil ,e™. Paar namen van bands tin. 'n ^et vaderlandse club- ad momenteel goed doen. ze gemeen hebben is dat ze L„ma? wel iets te maken heb- JWad met de stichting Bra den en ket ^oor deze stich- J>eor8aniseerde provinciale bantiv De Wraak van Bra- striiri u tweejaarlijkse wed- iaart-j Staat «middels tien (en C(jMd voor een feestje én voor Zm8 c<* s'aa1; muziek van alle aars van de laatste vijf edi ties: Bo the Rude (1987), De No zems (1989), Bottum's Up (1991), Thunderin' Hearts (1994) en Green Lizard (1996). Daarnaast zijn er nummers van City Pig Unit, Brotherhood Foundation, Ni Hao, SITP, Undeclineable Ambuscade, Plunk, Let's Quit, Tupelo Honey en Dilan. „De Wraak is in staat bands een schop onder de kont te geven", zegt Remi Tjong Ajong van Green Lizard. Voor Green Li zard, winnaar van de laatste Wraak, gaat dat zeker op. Dank zij de Wraak kon de groep mee doen aan de Grote Prijs van Ne derland, die prompt werd ge wonnen. Nu is er veel veranderd voor Remi en zijn groepsgeno ten. „We moeten nu veel zakelij ke gesprekken voeren, wat we nooit gedaan hebben." Hij stelt dat de snelle opmars van de band niet op het conto van de Wraak geschreven kan worden. „Het is gaan lopen op het mo ment dat we ons inschreven." Geert Leenders moet wat verder terug in zijn herinnering. Hij was gitarist van Bottom's Up, de winnaar van editie 1991. „Dat was een grote opsteker. Daarna hebben we een jaar intensief kunnen spelen." Bottoms Up stierf snel aan zach te dood omdat Leenders terecht kon in Tupelo Honey, een band die de muziek speelde die hij wilde gaan spelen. Tupelo Honey werd vervolgens uitermate suc cesvol en stopte begin dit jaar. Leenders zit nog altijd in de mu ziek. „Als muzikant stop je nooit." De Nozems was eind ja ren tachtig en begin jaren negen tig een band die binnen en bui ten Brabant een goede naam op bouwde met heftige gitaarmu ziek. Drie platen werden ge maakt en er werd onder meer ge toerd in Amerika, Duitsland en Frankrijk. Mario Fraaye uit Den Bosch was drummer van De No zems. De Wraak was voor De Nozems niet echt belangrijk, want net als bij Green Lizard begon het met de groep te lopen toen was ingeschreven voor de wedstrijd. „Daarna ging het snel." „Vervolgens ging het heel snel." Het winnen van de Wraak lever de hooguit wat extra publiciteit op", zegt Fraaye. Een paar jaar geleden werd het bijltje erbij neer gegooid. Mario zal tijdens de cd-presentatie in Den Bosch op gitaar akoestisch spelen. Een - tijdelijke - heroprichting van De Nozems zat er niet in. „Ach nee, die tijd is geweest." Fraaye is ook nog bezig met muziek, maar voelt niet veel meer om het hele groeiproces vanaf het be ginpunt mee te maken. „Als je eenmaal zover bent gekomen als wij met De Nozems, kun je ei genlijk niet meer vanaf nul be ginnen." Vanaf nul begint wel City Pig Unit. Tal van problemen, onder meer over een slecht platencon tract, zorgden ervoor dat de Til- burgse City Pig Unit na een veel belovende start stil viel. Maar deze week komt een nieuwe cd uit en is de groep rijp om de draad weer op te pakken. City Pig Unit speelde in 1991 in De Wraak van Brabant en haalde toen de finale niet. Volgens gita rist Koen van City Pig Unit was meedoen wel heel belangrijk voor de band. „Ik ben op zich geen voorstander van het competitie-element, maar voor elke band is De Wraak een essentieel opstapje. Voor ons gold toen net als wat nu nog geldt: elke kans die je krijgt moet je pakken." CD-presentatie Wraak van Bra bant: zondag 1 december in Wil lem II, Den Bosch, tussen 15 en 18 uur. Bo The Rude, Mario Fraaye, Thunderin' Hearts, Plunk, Dilan, Mamma, SITP en Green Lizard spelen één eigen nummer en een cover van een andere band op de cd. 0 lil AMSTERDAM Herman van Veen - Carré (t/m 30 nov) ROTTERDAM Heineken Night of the Proms - klassiek ontmoet pop - 20.00 uur - Ahoy (t/m di 3 dec) DONDERDAG AMSTERDAM The John Cale Group - 22.00 uur - Paradiso - Weteringschans 6-8 BERGEN OP ZOOM Tour '97 - a-cappelleshow door Intermezzo Group - 20.15 uur - Stads schouwburg de Maagd BREDA Cuby is back! - door Harry 'Cuby' Muskee - 20.30 uur - Chassé Theater GENT Concert - door orkest van de Vlaamse opera - Zemlinsky, Van Beetho ven - Bijloke Festivalhal - 20.00 uur TILBURG La Pat - met Gevleugelde Donna - theatershow - 21.00 uur - Noorder ligt - Veldhovenring 79 VRIJDAG ANTWERPEN Concert - door Symfonisch Jeugdorkest van Vlaanderen o.l.v. Walter Boeykens - Elisabethzaal - 20.30 uur BERGEN OP ZOOM Lois Lane - popmuziek - De Botte Hommel - Blokstallen 3 - 22.00 uur Verdi Requiem - door Transsylvaans Filharmonisch koor orkest uit Roemenië - Stadsschouwburg De Maagd - 20.15 uur BREDA Flowers for Breakfast - concert - PARA - van Coothplein 39 - 22.00 uur EINDHOVEN Concert - door Emma Kirkby, sopraan en Anthony Rooley, luit - The Theatre of Music - 20.15 uur - Muziekcentrum Frits Philips OOSTERHOUT La Pat - met Gevleugelde donna - De Bussel - 20.15 uur TERNEUZEN Annie De Formica's - muzikaal programma - Zuidlandtheater - 20.00 uur ZATERDAG BERGEN OP ZOOM Brotherhood Foundation - tevens optreden Vanity 4 - De Botte Hommel - Blokstallen 3 - 21.30 uur OOSTERHOUT Get Back in concert - Those were the day's - sixties concert - CC De Bussel - Torenplein 12 - 20.15 uur ROTTERDAM 6e Eduard Flipse Internationaal pianoconcours halve finale - Eduard Flipse Internationaal Pianoconcours - finale - De Doelen - 20.00 uur TERNEUZEN Dixielandconcert - The New Orleans Red Beans - Porgy Bess - 21.00 uur TILBURG Pendragon - uit de UK met Ligth - pop/symfo - 20.30 uur - Noorder ligt-Veldhovenring 79 ZONDAG AMSTERDAM Circle Percussion - 'Drums of the World' - concert - m.m.v. het Ne derlands Danstheater - Carré - 20.15 uur BREDA Walsenconcert - door Toonkunstkoor Breda - i.s.m. o.a. Jeroen Bosch Koor uit Den Bosch -15.00 uur - Chassé Theater OOSTERHOUT Cor Bakker - radio-opnames met Cor Bakker e.a. - De Bussel -14.30 uur MAANDAG ANTWERPEN The Messiah - van Handel - door Gabrieli Consort Players en solis ten o.l.v. Paul McGreesh - De Singel - 20.00 uur DINSDAG BREDA Carmen - Opera van Wroclaw - 20.00 uur - Chassé Theater TERNEUZEN Leoni Jansen Fernando Lameirinhas - Saudades - theaterconcert - Zuidlandtheater - Zuidlandstraat 111 - 20.00 uur UTRECHT Gabrieli Consort en Players - met Handel The Messiah -19.30 uur - Vredenburg WOENSDAG ANTWERPEN Brittenconcert - door de Beethoven Academie - de Singel - 20.00 uur GENT The Messiah - van Handel - door Collegium Gandavense, koor Canta bile Gent en solisten o.l.v. Jos van den Borre - Kristus Koningkerk - 20.00 uur BREDA Sinterklaas in popsfeer - met VOF de Kunst - Kinderpopconcert (4+) -14.00 en 16.15 uur-Chassé Theater foto johan vigeveno Breda - Chassé Theater( Midden zaal). Concert Serie B-2 door Het Brabants Orkest. Solist: Truls Merk (cello), dirigent: Mare Sous trot. Programma met werk van Wagner, Mendelssohn en Dvorak. Gehoord op 26 november. Door Frans Baljeu Wanneer je een programma met 19e-eeuwse orkestmuziek start met Wagners voorspel tot de eer ste akte van Tristan und Isolde, leg je wel een zware claim op het uitvoerend ensemble om daarna werken als Mendelssohns Refor mations- symfonie en Dvoraks celloconcert ook boeiend te hou den. De dit seizoen voor het eerst als chefdirigent bij Het Brabants Or kest functionerende Mare Sous trot, maakte er met zijn mensen een geïnspireerde avond roman tiek van. Met veel inzet werden ook de niet zo vaak gespeelde 5e symfonie van Mendelssohn en het soms wat langdradige cellocon cert van Dvorak verdedigd voor wat ze waard zijn. Overigens was het in al die jaren de eerste keer dat ik Het Bra bants Orkest Wagner hoorde spe len en ik moet zeggen dat het me goed beviel. Soustrot wist in een goed gedoseerde spanningsop bouw de golfslag van de climaxen steeds woeliger te maken. Bij het opzetten van de zinderende sfeer was de dirigentenbok soms haast te klein om Soustrots expressie drift te kunnen herbergen. De link van Wagner naar Mendelsso hns Reformations-symfonie zou je kunnen zoeken in het feit dat het er in optredende Dresdner Amen in Wagners Parsifal als graalmotief een rol speelt. Dirigent Franpois Habeneck die destijds deze Mendelssohn-sym- fonie in Parijs ten doop zou hou den moest het werk toen van het programma afvoeren, omdat het orkest het te scholastiek, te fuga- tisch en te weinig melodisch vond. Soustrot haalde,' uit het hoofd dirigerend, het beste uit deze muziek naar boven en liet het eerste deel, binnen de moge lijke kaders, zelfs gepassioneerd klinken. Het wat buiten de sfeer van het stuk vallende scherzo werd humoristisch tot klinken gebracht. Dvoraks celloconcert heeft eigen lijk alles wat je als solocellist maar kunt wensen. Uitdruk kingsvolle cantilenes, meeslepen de ritmische stuwingen en ook heel wat briljante solopassages. Cellist Truls Merk liet deze as pecten met veel virtuositeit ho ren. Mork was het meest intens in de cantilenes die, mede door de enigszins gevoileerde klankkleur van zijn instrument op de zachte klankdeken van het orkest, voor vele momenten van verstilling zorgden. Na het maffe slot van het Dvorak-concert was er veel en thousiasme in de goed bezette zaal.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 21