•aker
Een componist op het
keerpunt der tijden
La Pat is kwetsbaarder geworden
Tien jaar popwedstrijd De Wraak van Brabant
z
Emmy Verhey houdt Vioolconcert Eduard de Boer ten doop
1
Romantiek met veel
inspiratie bij HBO
PESTEM
UZIEK
D3
>e Jong in Etten
;t van Wit-Rusland
tolshoi Ballet
Glamourkoningin Patty Trossèl
vanavond in Noorderligt in Tilburg
ui
0
N
3
28 NOVEMBER
1996 D2
TERDAM
r Koninklijk Ballet van Vlaanderen
(ur - Stadsschouwburg (ma en dit
ERPEN
ivid Mamet - door KNS-gezelscha
Philips - Klein Raamtheater-
wotot
DONDERDAG 28 NOVEMBER 1996
Jan Fabre - door Troubleyn - Singe|
ov)
c Philips - Klein Raamtheater -
wot/m
>r Kon. Ballet van Vlaanderen - Stad
ov) as'
il-van Drs. P. en Ivo de Wiis-tw
eater Deurne - 20.30 uur (vr en nf
door Blauwe Maandag Cie - cc Ber
UGGE
nek - door de Korre - theater de
t/m 14 dec) eKor'
Toneel - De Biecorf - 20.30 uur (do en
KlHAAG
igresgebouw (t/m 22 dec en 25 t/m 30
'oneel - Theater aan het Spui (t/m 30
r - Duinstraat 6 -19.30 uur - zo 13 301
uinstraat 6 - 20.30 - zo 14.30 uur (t/mj
EN-LEUR
aaret - 'Bandkaai' - try-out - De Nobe-
SENDAAL
luwburg De Kring (do en vr)
DERDAG
N OP ZOOM
at Nederlandse a capella songs -Stads
lui
REDA
ten - 20.00 uur - Chassé Theater
DHOVEN
neel - Stadsschouwburg
TERHOUT
Rick Engelkes en Isa Hoes - De Bussel -
NEUZEN
atre - - dansvoorstelling - Zuidland-
LBURG
Rosenfeld en Teixidó -20.15 uur-om
van Nu Salon - Schouwburg
or Jo Decaluwe - 20.30 uur - Schouw-
IJDAG
IREDA
19.30 uur - Chassé Theater
.d. De Stilte - première - 20.45 uur
LBURG
ïeel Speelt - 20.15 uur - Schouwburg
ERDAG
"WERPEN
or TIL - Het Klokhuis - 20.30 uur
REDA
ideren 4-14 jaar - door Carlo Boszhard
ssé Theater
RUGGE
ar - van Bertold Brecht - door Fakkel-
SENDAAL
Romer en Titus Tiel Groenestege
ir
NEUZEN
amilievoorstelling - Zuidlandtheater-
NDAG
NOP ZOOM
- ensemble voor de jeugd (7+) - met
jrg De Maagd - Grote Markt 32 -14.30
IREDA
s door Scapino Rotterdam - 20.00 uur
LBURG
tolen - jeugdtheater door Inèz Derk-
ilSDAG
N OP ZOOM
mte' - Stadsschouwburg De Maagd
JREDA
erstvoorstelling - 19.30 uur - Chasse
SENDAAL
stelling van Antje de Boeck - Schouw-
LBURG
20.15 uur - Schouwburg
elijk Toneel - 20.30 uur - Schouwburg
•NSDAG
EN-LEUR
cinderen vanaf 3 jaar - De Nobelaer-
'NEUZEN
- 'Nee, nee en nog eens nee!' - Zuio-
theaterduo Waardenberg en De
ind naar De Nobelaer in Etten-
programma Bandkaai.
hun nieuwste theaterprograrnm
Volg van de belangstelling aWaa_
ok tijdens de Vara-televisieopn -
a humor, fysiek riskante Pert0£
e machtsverhoudingen en mer
eker ongetwijfeld ook in Ban
ieker van
RTIST MANAGEMENT
rstsprookje is
nagistrate
neeuw en snoepgoed
disten Daily Telegraph
/Ia16 Di 17 Dec 20.00U
Op 11 december gaat het
Vioolconcert van Eduard
de Boer in première.
Emmy Verhey en het
Brabants Orkest onder
leiding van
gare Soustrot zullen het
nieuwe werk uitvoeren.
Koningin Beatrix woont
[iet concert bij. De
feestelijke gelegenheid is
de opening van de
nieuwe Concertzaal in
Tilburg. De componist
Eduard de Boer, geboren
1957 in Sneek, nu
wonend in Boxtel,
maakte vier jaar geleden
bij de opening van het
Muziekcentrum in
Eindhoven indruk met
zijn cantate Het huwelijk
van de maan en de zon.
Deze krant schreef toen
dat De Boers tonale
idioom een verademing
was. Hij is een componist
die in de traditie wortelt
en tegelijkertijd voor een
nieuw tijdperk in de
muziek staat.
Door Hans Rooseboom
Dit Vioolconcert is ontstaan
öit de vraag van Het Brabants
Orkest om een werk te schrij
ven voor de opening van de
Concertzaal in Tilburg. Vanuit
het orkest dacht men aan een
vioolconcert, en Emmy Verhey
was al benaderd om het te spe
len. Ik ken haar sinds 1989,
toen mijn Eerste Symfonie Uit
het dagboek van Etty Hil-
lesum) in première ging bij Het
Brabants Orkest. Emmy speel
de tijdens datzelfde concert
het Vioolconcert van Brahms,
'ij kwamen elkaar tegen tij
dens repetities."
Speelt uzelf viool?
Ik ben opgeleid als pianist, maar
ik speel genoeg viool om te weten
wat de mogelijkheden van het in
strument zijn. Verder heb ik van
af het begin aan Emmy Verhey
<d om mij terzijde te
staan. Ik moest de compositie
voorbereiden, want ik had
nog nooit, een vioolconcert ge
schreven. Ik wilde er echt een
concert van maken waarbij de
violist in de schijnwerpers staat.
Daarom heb ik me ook georiën
teerd op componisten die zelf vir
tuoze violisten waren, zoals Pa-
ganini, Wieniawski en Viex-
Componist Eduard de Boer: „Ik ben niet met muziek opgegroeid, mijn ouders hielden van 'country and western'. Ik wist niet dat er
klassieke muziek bestond.foto clemens le blanc
temps. Het is uiteindelijk een fors
concert geworden, van 35 minu
ten. Ik ben er zeven maanden mee
bezig geweest.
U hebt onder meer twee symfo
nieën geschreven, verschillende
orkestsuites, een liederencyclus,
een suite voor cello en piano. Hoe
is dat begonnen
„Ik ben niet met muziek opge
groeid, mijn ouders hielden van
country and western. Ik wist niet
dat er klassieke muziek bestond.
Op mijn negende jaar maakte ik
er kennis mee en dat was een
openbaring. Ik ging op pianoles
en ik maakte snel vorderingen.
Mijn pianoleraar vertelde mijn
ouders dat ik het talent had om in
de muziek door te gaan. Ook stel
de mijn leraar voor dat ik zelf
ging componeren. Dat was een
nieuwe openbaring: dat die noot
jes op papier niet iets vaststaands
waren maar dat je die zelf kon
schrijven."
Wat waren uw eerste composi
ties?
„Ik schreef in mijn middelbare
schooltijd een paar piansonates
en een deel van een pianoconcert.
Van mijn pianoleraar kreeg ik al
les in harmonie, contrapunt en
andere muziektheorie, vaak hele
ochtenden lang. Dat gaf mij een
grote voorsprong toen ik eenmaal
op het conservatorium in Utrecht
kwam. Ik kon een hoop lessen
overslaan en eigenlijk direct in
het derde jaar beginnen."
U werd in uw studietijd gecon
fronteerd met de heersende cul
tuur van seriële en experimentele
muziek.
„Daar heb ik altijd grote proble
men mee gehad. Die muziek staat
totaal buiten de leefwereld van
de mensen. Niemand luistert er
naar. Ik heb dat soort muziek
nooit kunnen waarderen. Niet
dat ik er mijn best niet voor heb
gedaan. Ik luisterde bijvoorbeeld
naar Stravinski en Sjostakovitsj,
en dat was 20e-eeuwse muziek
die ik prachtig vond. Dus ik
dacht: op deze manier kom ik
steeds een stapje verder en uit
eindelijk zal ik ook Stockhausen
mooi vinden. Maar nee, dat ge
beurde niet."
„De definitieve doorslag gaf voor
mij een analyse die wij als com
positiestudenten moesten maken
van een stuk van Pierre Boulez.
Na die analyse wist ik het zeker:
ik begrijp dit stuk nu weliswaar
helemaal, maar ik vind het niet
mooi. In diezelfde tijd ontdekte
ik de muziek van Shostakovich,
die op mij een enorme invloed
had. Mijn eerste orkest-composi
tie was een Hommage aan Shos
takovich."
Het gaat in hedendaagse muziek
en beeldende kunst toch helemaal
niet om 'mooi'? Dat hoor je vaak.
wat muziek moet zijn. Persoon
lijk vind ik dat muziek pas be
staansrecht heeft als de mensen
ervan genieten. Er zijn bij muziek
drie partijen. De componist, de
uitvoerder en de luisteraar. Als
de luisteraar er niets aan vindt,
heeft het hele werk geen zin. Dat
is mijn vaste overtuiging."
Wanneer worden mensen dan wel
door muziek aangesproken?
„Het kenmerkende van muziek is
de uitstralende werking. Alleen
muziek die uitstralende werking
heeft, heeft kwaliteit. Wat die
uitstraling precies is kun je niet
benoemen, maar het is wel iets
dat de eeuwen trotseert. Werken
met die uitstraling worden door
de geschiedenis eruit uitgefilterd.
Het ijzeren repertoire heeft die
uitstraling, dus die werken blij
ven bestaan. Dat is een mecha
nisme dat heel goed werkt."
„Er zijn veel misverstanden over Is het in de smaakbepalende mu
ziekwereld nog steeds zo erg ge
steld met die afkeer van uitstra
ling, zoals u dat noemt?
„De ergste excessen zijn voorbij.
De muziek van Stockhausen en
Boulez zal worden vergeten,
daarvan ben ik overtuigd. Overi
gens ontkent bijvoorbeeld een
componist als Pierre Boulez nu
dat hij ooit serieus op die manier
heeft gecomponeerd. Alsof hij
zich ervoor schaamt zegt hij nu
dat het slechts een paar jaar was.
Maar nogmaals, ze zullen verge
ten worden. Daarentegen zullen
Shostakovich en Britten in toe
komstige muziekgeschiedenissen
worden gezien als de grootste
componisten van de 20e eeuw."
Ed de Boer leest ter illustratie
een fragment voor uit een inter
view met Donald Mitchell, de
biograaf van Benjamin Britten.
Het is een citaat dat hem uit het
hart is gegrepen: „In de jaren '60
waren er onder de fanatieke
voorstanders van het serialisme
nogal wat mensen die meenden
dat Britten en Sjostakovitsj in
een 'dode' taal bleven compone
ren. Ik heb het tijdens mijn colle
ges meegemaakt. Als ik het over
Britten of Sjostakovitsj had was
het alsof ik tegen doven praatte.
Eén student vroeg me met rood-
aangelopen hoofd hoe ik Sjosta
kovitsj durfde te noemen. Die
was in zijn visie niet eens een
componist. Benjamin Britten is
zijn publiek nooit kwijtgeraakt,
maar onder de omwenteling in de
componistenwereld heeft hij
zwaar geleden."
Ook ten aanzien van de compo
nist Ed de Boer lijkt er sprake te
zijn van een kloof tussen de waar
dering door het publiek en die
door zijn vakbroeders.
„Inderdaad, het Fonds voor de
Scheppende Toonkunst, dat is de
instantie die de subsidies ver
strekt voor composities, vindt mij
te traditioneel. Ze zeggen dat ik
maar voor amateurs moet schrij
ven. Want mijn iets traditioneler
idioom kunnen zij niet serieus
nemen. Maar het publiek, de bui
tenwereld, waardeert mijn mu
ziek wel degelijk. De Concertzaal
in Tilburg, waar mijn Vioolcon
cert wordt gedoopt, is al mijn
vierde gebouw. Eerder ben ik ge
vraagd om composities te schrij
ven voor de opening van het Mu
ziekcentrum in Enschede, voor
een kantoor in Arnhem en voor
het Muziekceptrum in Eindho
ven.
„Toch zal klassieke muziek altijd
iets elitair houden. Maar de men
sen die van mijn muziek houden,
noem ik geen intellectuele elite
maar een gevoels-elite, een gees
telijke elite."
Door Marcel Linssen
hrijfel overheerst bij Patty Tros
sèl. Niet over de artistieke inhoud
»an haar programma Gevleugelde
Donna, dat zit wel snor.
Maar wel over de vraag of het Ne
derlandse publiek toe is aan La
Pat. Vanavond is deze glamourko-
lingin van het Nederlandse thea
tercircuit te zien in Noorderligt
concertpodium in Tilburg en mor
gen in De Bussel in Oosterhout.
Met Gevleugelde Donna, het eer
ste programma waarin ze ook Ne
derlandstalige nummers zingt, wil
™tty duidelijkheid krijgen over
bar plek in de Nederlandse thea
terwereld. „Vroeger deed ik veel
Beer ongrijpbare dingen, met on-
vertaalbare teksten en zo. Het was
meereen choas, meer pats/boem",
vertelt ze telefonisch vanuit Alk
maar. „Dingen eruit gooien en
maar kijken wat ervan komt.
"U stel ik me veel kwetsbaarder
op. Met Gevleugelde Donna is het
®op of eronder. Nu moet duide-
worden of er een stroming is
,0°r het soort theater dat ik
maak,"
Ifossèl, die in 1983 haar eerste
stappen op het theaterpodium
zette, ziet zichzelf niet zozeer als
zangeres maar meer als kunstena
res. Ze bedenkt haar programma's
van A tot Z zelf. „Zoiets laat zich
niet afdwingen. Ik heb geen team
van mensen om me heen die zeg
gen: doe eens dit en dat. Daarom
zit er ook wat meer tijd tussen de
programma's. Ik vind het ook te-
galajurk die voor de pauze het po
dium betreedt. „Ik denk dat ik me
nu meer identificeer met mezelf.
Die veren van toen, die kleding,
dat was voor mij een manier om
me uit te drukken. De kostuums
die ik toen droeg zag ik als een
noodzakelijke toevoeging voor
mezelf."
Door de jaren heen is Patty Tros-
gennatuurlijk om nu al na te den
ken over een nieuwe show, terwijl
dit programma naar mijn gevoel
nog niet helemaal af is."
De diva die te zien was in eerdere
La Pat-programma's is niet meer.
De kleding is nog steeds extrava
gant, maar toch minder. La Pat
heeft voor het eerst een vrouwelijk
gezicht. Verdwenen zijn bijvoor
beeld de verentooien die vroeger
domineerden. Hoewel de engelen
vleugels uit de tweede helft van de
show toch meer de voor Trossèl zo
typerende symboliek uitstralen
dan de vrouw in de superstrakke
sèl een eigenzinige theaterper
soonlijkheid gebleven. Spelen met
symboliek en als een grootse per
soonlijkheid de zaal bespelen, dat
is Trossèl. Toch is er verschil.
„Vroeger waren Patty Trossèl en
La Pat meer Dr. JekylI and Mr.
Hyde. Nu zit er aanzienlijk meer
Patty in het programma", stelt
Patty.
De grootste overeenkomst tussen
haar eerste shows en Gevleugelde
Donna is de typerende altstem
waarmee Patty door het leven
gaat. „Dat is de rode draad in
mijn repertoire. Ik ben geen Karin
Bloemen of Rob de Nijs die jaren
lang hetzelfde zingen. Ik doe
steeds andere dingen. Alleen mijn
stem blijft. Ik denk ook dat ik nu
zover ben dat de mensen die naar
mijn shows komen, van La Pat
houden en niet van het concept."
„Naar mijn idee zit er artistiek
best continuïteit in wat ik tot nu
toe heb gedaan. En ik ben ook ge
groeid. Evenwichtiger geworden.
Dat ik nu ook Nederlands zing,
heeft daar mee te maken." Voor
het eerst deed Patty dat tijdens
twee kindersprookjes die ze sa
men met Tosca Niterink heeft ge
maakt voor de VPRO-televisie.
„Uit een soort nieuwsgierigheid
doe ik het nu weer. Het bijzondere
van Nederlands zingen is dat de
mensen elk woord oppikken. Het
is een poging om dichter bij een
soort intimiteit in mezelf te ko
men. Toch een stuk kwetsbaarder
dan wanneer je in het Russisch of
in het Duits zingt."
La Pat met 'Gevleugelde Donna',
vanavond in Noorderligt concert
podium, Tilburg, aanvang 21.00
uur. Morgenavond (29 nov.) in De
Bussel in Oosterhout, aanvang
20.15 uur en zaterdag 14 decem
ber in Theaterdinersalon Avenue
in Breda (aanvang 19.00 uur)
La Pat
van den Hoven
"oor Gerrit
Brabantse pop spreekt een
«richt woordje mee. The Ga-
"fmg, Green Lizard, The
!"®g, Thunderin' Hearts, het
■lil ,e™. Paar namen van bands
tin. 'n ^et vaderlandse club-
ad momenteel goed doen.
ze gemeen hebben is dat ze
L„ma? wel iets te maken heb-
JWad met de stichting Bra
den en ket ^oor deze stich-
J>eor8aniseerde provinciale
bantiv De Wraak van Bra-
striiri u tweejaarlijkse wed-
iaart-j Staat «middels tien
(en C(jMd voor een feestje én voor
Zm8 c<* s'aa1; muziek van alle
aars van de laatste vijf edi
ties: Bo the Rude (1987), De No
zems (1989), Bottum's Up (1991),
Thunderin' Hearts (1994) en
Green Lizard (1996). Daarnaast
zijn er nummers van City Pig
Unit, Brotherhood Foundation,
Ni Hao, SITP, Undeclineable
Ambuscade, Plunk, Let's Quit,
Tupelo Honey en Dilan.
„De Wraak is in staat bands een
schop onder de kont te geven",
zegt Remi Tjong Ajong van
Green Lizard. Voor Green Li
zard, winnaar van de laatste
Wraak, gaat dat zeker op. Dank
zij de Wraak kon de groep mee
doen aan de Grote Prijs van Ne
derland, die prompt werd ge
wonnen. Nu is er veel veranderd
voor Remi en zijn groepsgeno
ten. „We moeten nu veel zakelij
ke gesprekken voeren, wat we
nooit gedaan hebben." Hij stelt
dat de snelle opmars van de
band niet op het conto van de
Wraak geschreven kan worden.
„Het is gaan lopen op het mo
ment dat we ons inschreven."
Geert Leenders moet wat verder
terug in zijn herinnering. Hij
was gitarist van Bottom's Up, de
winnaar van editie 1991. „Dat
was een grote opsteker. Daarna
hebben we een jaar intensief
kunnen spelen."
Bottoms Up stierf snel aan zach
te dood omdat Leenders terecht
kon in Tupelo Honey, een band
die de muziek speelde die hij
wilde gaan spelen. Tupelo Honey
werd vervolgens uitermate suc
cesvol en stopte begin dit jaar.
Leenders zit nog altijd in de mu
ziek. „Als muzikant stop je
nooit." De Nozems was eind ja
ren tachtig en begin jaren negen
tig een band die binnen en bui
ten Brabant een goede naam op
bouwde met heftige gitaarmu
ziek. Drie platen werden ge
maakt en er werd onder meer ge
toerd in Amerika, Duitsland en
Frankrijk. Mario Fraaye uit Den
Bosch was drummer van De No
zems. De Wraak was voor De
Nozems niet echt belangrijk,
want net als bij Green Lizard
begon het met de groep te lopen
toen was ingeschreven voor de
wedstrijd. „Daarna ging het
snel." „Vervolgens ging het heel
snel."
Het winnen van de Wraak lever
de hooguit wat extra publiciteit
op", zegt Fraaye. Een paar jaar
geleden werd het bijltje erbij
neer gegooid. Mario zal tijdens
de cd-presentatie in Den Bosch
op gitaar akoestisch spelen. Een
- tijdelijke - heroprichting van
De Nozems zat er niet in. „Ach
nee, die tijd is geweest." Fraaye
is ook nog bezig met muziek,
maar voelt niet veel meer om het
hele groeiproces vanaf het be
ginpunt mee te maken. „Als je
eenmaal zover bent gekomen als
wij met De Nozems, kun je ei
genlijk niet meer vanaf nul be
ginnen."
Vanaf nul begint wel City Pig
Unit. Tal van problemen, onder
meer over een slecht platencon
tract, zorgden ervoor dat de Til-
burgse City Pig Unit na een veel
belovende start stil viel. Maar
deze week komt een nieuwe cd
uit en is de groep rijp om de
draad weer op te pakken. City
Pig Unit speelde in 1991 in De
Wraak van Brabant en haalde
toen de finale niet. Volgens gita
rist Koen van City Pig Unit was
meedoen wel heel belangrijk
voor de band.
„Ik ben op zich geen voorstander
van het competitie-element,
maar voor elke band is De
Wraak een essentieel opstapje.
Voor ons gold toen net als wat nu
nog geldt: elke kans die je krijgt
moet je pakken."
CD-presentatie Wraak van Bra
bant: zondag 1 december in Wil
lem II, Den Bosch, tussen 15 en 18
uur. Bo The Rude, Mario Fraaye,
Thunderin' Hearts, Plunk, Dilan,
Mamma, SITP en Green Lizard
spelen één eigen nummer en een
cover van een andere band op de
cd.
0
lil
AMSTERDAM
Herman van Veen - Carré (t/m 30 nov)
ROTTERDAM
Heineken Night of the Proms - klassiek ontmoet pop - 20.00 uur -
Ahoy (t/m di 3 dec)
DONDERDAG
AMSTERDAM
The John Cale Group - 22.00 uur - Paradiso - Weteringschans 6-8
BERGEN OP ZOOM
Tour '97 - a-cappelleshow door Intermezzo Group - 20.15 uur - Stads
schouwburg de Maagd
BREDA
Cuby is back! - door Harry 'Cuby' Muskee - 20.30 uur - Chassé Theater
GENT
Concert - door orkest van de Vlaamse opera - Zemlinsky, Van Beetho
ven - Bijloke Festivalhal - 20.00 uur
TILBURG
La Pat - met Gevleugelde Donna - theatershow - 21.00 uur - Noorder
ligt - Veldhovenring 79
VRIJDAG
ANTWERPEN
Concert - door Symfonisch Jeugdorkest van Vlaanderen o.l.v. Walter
Boeykens - Elisabethzaal - 20.30 uur
BERGEN OP ZOOM
Lois Lane - popmuziek - De Botte Hommel - Blokstallen 3 - 22.00 uur
Verdi Requiem - door Transsylvaans Filharmonisch koor orkest uit
Roemenië - Stadsschouwburg De Maagd - 20.15 uur
BREDA
Flowers for Breakfast - concert - PARA - van Coothplein 39 - 22.00
uur
EINDHOVEN
Concert - door Emma Kirkby, sopraan en Anthony Rooley, luit - The
Theatre of Music - 20.15 uur - Muziekcentrum Frits Philips
OOSTERHOUT
La Pat - met Gevleugelde donna - De Bussel - 20.15 uur
TERNEUZEN
Annie De Formica's - muzikaal programma - Zuidlandtheater -
20.00 uur
ZATERDAG
BERGEN OP ZOOM
Brotherhood Foundation - tevens optreden Vanity 4 - De Botte
Hommel - Blokstallen 3 - 21.30 uur
OOSTERHOUT
Get Back in concert - Those were the day's - sixties concert - CC De
Bussel - Torenplein 12 - 20.15 uur
ROTTERDAM
6e Eduard Flipse Internationaal pianoconcours halve finale -
Eduard Flipse Internationaal Pianoconcours - finale - De Doelen - 20.00
uur
TERNEUZEN
Dixielandconcert - The New Orleans Red Beans - Porgy Bess - 21.00
uur
TILBURG
Pendragon - uit de UK met Ligth - pop/symfo - 20.30 uur - Noorder
ligt-Veldhovenring 79
ZONDAG
AMSTERDAM
Circle Percussion - 'Drums of the World' - concert - m.m.v. het Ne
derlands Danstheater - Carré - 20.15 uur
BREDA
Walsenconcert - door Toonkunstkoor Breda - i.s.m. o.a. Jeroen Bosch
Koor uit Den Bosch -15.00 uur - Chassé Theater
OOSTERHOUT
Cor Bakker - radio-opnames met Cor Bakker e.a. - De Bussel -14.30
uur
MAANDAG
ANTWERPEN
The Messiah - van Handel - door Gabrieli Consort Players en solis
ten o.l.v. Paul McGreesh - De Singel - 20.00 uur
DINSDAG
BREDA
Carmen - Opera van Wroclaw - 20.00 uur - Chassé Theater
TERNEUZEN
Leoni Jansen Fernando Lameirinhas - Saudades - theaterconcert
- Zuidlandtheater - Zuidlandstraat 111 - 20.00 uur
UTRECHT
Gabrieli Consort en Players - met Handel The Messiah -19.30 uur -
Vredenburg
WOENSDAG
ANTWERPEN
Brittenconcert - door de Beethoven Academie - de Singel - 20.00 uur
GENT
The Messiah - van Handel - door Collegium Gandavense, koor Canta
bile Gent en solisten o.l.v. Jos van den Borre - Kristus Koningkerk -
20.00 uur
BREDA
Sinterklaas in popsfeer - met VOF de Kunst - Kinderpopconcert (4+)
-14.00 en 16.15 uur-Chassé Theater
foto johan vigeveno
Breda - Chassé Theater( Midden
zaal). Concert Serie B-2 door Het
Brabants Orkest. Solist: Truls
Merk (cello), dirigent: Mare Sous
trot. Programma met werk van
Wagner, Mendelssohn en Dvorak.
Gehoord op 26 november.
Door Frans Baljeu
Wanneer je een programma met
19e-eeuwse orkestmuziek start
met Wagners voorspel tot de eer
ste akte van Tristan und Isolde,
leg je wel een zware claim op het
uitvoerend ensemble om daarna
werken als Mendelssohns Refor
mations- symfonie en Dvoraks
celloconcert ook boeiend te hou
den.
De dit seizoen voor het eerst als
chefdirigent bij Het Brabants Or
kest functionerende Mare Sous
trot, maakte er met zijn mensen
een geïnspireerde avond roman
tiek van. Met veel inzet werden
ook de niet zo vaak gespeelde 5e
symfonie van Mendelssohn en het
soms wat langdradige cellocon
cert van Dvorak verdedigd voor
wat ze waard zijn.
Overigens was het in al die jaren
de eerste keer dat ik Het Bra
bants Orkest Wagner hoorde spe
len en ik moet zeggen dat het me
goed beviel. Soustrot wist in een
goed gedoseerde spanningsop
bouw de golfslag van de climaxen
steeds woeliger te maken. Bij het
opzetten van de zinderende sfeer
was de dirigentenbok soms haast
te klein om Soustrots expressie
drift te kunnen herbergen. De
link van Wagner naar Mendelsso
hns Reformations-symfonie zou
je kunnen zoeken in het feit dat
het er in optredende Dresdner
Amen in Wagners Parsifal als
graalmotief een rol speelt.
Dirigent Franpois Habeneck die
destijds deze Mendelssohn-sym-
fonie in Parijs ten doop zou hou
den moest het werk toen van het
programma afvoeren, omdat het
orkest het te scholastiek, te fuga-
tisch en te weinig melodisch
vond. Soustrot haalde,' uit het
hoofd dirigerend, het beste uit
deze muziek naar boven en liet
het eerste deel, binnen de moge
lijke kaders, zelfs gepassioneerd
klinken. Het wat buiten de sfeer
van het stuk vallende scherzo
werd humoristisch tot klinken
gebracht.
Dvoraks celloconcert heeft eigen
lijk alles wat je als solocellist
maar kunt wensen. Uitdruk
kingsvolle cantilenes, meeslepen
de ritmische stuwingen en ook
heel wat briljante solopassages.
Cellist Truls Merk liet deze as
pecten met veel virtuositeit ho
ren. Mork was het meest intens in
de cantilenes die, mede door de
enigszins gevoileerde klankkleur
van zijn instrument op de zachte
klankdeken van het orkest, voor
vele momenten van verstilling
zorgden.
Na het maffe slot van het
Dvorak-concert was er veel en
thousiasme in de goed bezette
zaal.