Notekraker La Pat 'Alsof de hele aarde openbarstte' Dickens als toneel en dans in decembermaand lien j( Emmy Paul Haenen zoekt contact met publiek Scapino Rotterdam brengt 'Le sacre du printemps' en 'Les Noces' Het mooiste kerstsprookje is Tsjaikovski's magistrale Nationaal Bolshoi Ballet van Wit-Rusland Orkest van Nat. Bolshoi Ballet DE STEM THE E R DE STEM Waardenberg De Jong in Etten 'David Copperfield' en 'Oliver Twist' rn« Boerenbruiloft Spraakmakend Microscoop Lenteoffer Geheim Scène uit de grappige toneelvoorstelling 'David Copperfield' met Joep Onderdelinden middenin de titelrol. foto ben van duin Nico de Vries en Coen van Vrij- berge de Coningh samen garant voor dertien smakelijke typetjes. Oliver Twist is een schitterende, grootschalige dansvoorstelling door het voltallige ensemble van he^ jubilerende Introdans (25 jaar oud) die zich afspeelt in een 19e eeu^vs weeshuis en in Londen. Een'goeddeels abstract maar toch aangrijpend ballet van de Frangaise Josette Baïz, waarin de jongensrol van Oliver wordt ge danst door Hilde Machtelinckx, met kortgeknipt haar. Het weeshuis doet Oliver in de leer bij een begrafenisonderne mer die hem uitbuit. Na een ruzie vlucht Oliver naar Londen waar hij in handen valt van de schurk Fagin (Ton Wiggers, als een Shy- lock-figuur), die een bende zak kenrollerij es leidt. Oliver wordt tot inbraak aangezet en door de politie opgepakt, maar gered door zijn vrienden, de jongen Dick (Patricia van Deutekom), een aardig echtpaar en een defti ge heer die hem later zal adopte ren. De bewegingstaal van Baïz is af wisselend en inventief, met ab surdistische trekjes. Ingewikkel de nevenintriges uit het oor spronkelijke, wat moralistische en bloederige verhaal werden weggelaten. Baïz werd in ons land bekend door Les Typhons in het Holland Festival 1991. De prachtige kostuums van Philippe Guillotel verwijzen naar het mid den van de 19e eeuw maar heb ben ook een leuk karikaturaal karakter. Naast twintig Intro dansers treden ook leerlingen van de vooropleiding dans van de Ho geschool voor de Kunsten Arn hem aanstekelijk op in de kinder- rollen. 'David Copperfield' is op dinsdag 3 december in het Chassé Theater in Breda (19.30 uur). 'Oliver Twist' door Introdans is op zondag 1 de cember (14.30 uur) in De Maagd in Bergen op Zoom, 15-12 in Oos terhout, 19-1 in Terneuzen, 26-1 in Breda. Het brutale, succesvolle Rotterdamse theaterduo Waardenberg en Jong komt morgen- en zaterdagavond naar De Nobelaer in Etter- Leur met een try-out van zijn nieuwe programma Bandkaai. De reden dat de twee komedianten hun nieuwste theaterprogra®® willen uitproberen in Etten is het gevolg van de belangstelling aid# voor hun voorstellingen, met name ook tijdens de Vara-televisieop# mes van vorig jaar. Slapstick, grillige humor, fysiek riskante pen® mances, absurd toneelspel over bizarre machtsverhoudingen en®""' waardige decorstukken staan de bezoeker ongetwijfeld ook in kaai weer te wachten. Een betoverende klassieker van SUPIERZ ARTIST MANAGEMENT avontuur in het land van sneeuw en snoepgoed hoge standaard en sterke solisten Daily Telegraph Chassé Theater Breda Ma16 Di 17 Dec 20.00U Res. 076-5303132 DONDERDAG 28 NOVEMBER 1996 [)l AMSTERDAM Sacco en Vanzetti - musical door Koninklijk Ballet van VlaanH» 20.15 uur - Carré (2 t/m 5 dec) Zilver - door Introdans - 20.15 uur - Stadsschouwburg (ma endi) ANTWERPEN Lanzarote Los Molinos - van David Mamet - door KN$-ap»u KNS-20.00 uur (tot 7 dec) tfci» Scrooge - van Dickens - door Luc Philips - Klein Raamtheater-u,., zo - 20.00 uur (tot 11 jan 1997) Universal Copyrights 1-9 - van Jan Fabre - door Troublevn-tm Rode zaal - 20.00 uur (28 en 29 nov) Scrooge - van Dickens - door Luc Philips - Klein Raamtheater-v» za 20.00 uur (tot 11 jan 1997) Sacco Vanzetti - musical door Kon. Ballet van Vlaanderen-Sua schouwburg - 20.00 uur (t/m 30 nov) Middelpracht en eeuwse praal - van Drs. P. en Ivo de Wijs - do theateratelier - Eigentijds Werk Teater Deurne - 20.30 uur (vr en zal Het Mens - van Benno Barnard - door Blauwe Maandag Cie-CCR chem - 20.30 uur (3 t/m 7 dec) BRUGGE Wolven huilen - van Erik Vlaminck - door de Korre - theater der. re - 20.30 uur (29 en 30 nov -11 t/m 14 dec) De Doorspeler - door Zuidelijk Toneel - De Biecorf - 20.30 uur (do» vr) DEN HAAG West Side Story - musical - Congresgebouw (t/m 22 dec en 25 tijg dec) De Gids - door Het Nationale Toneel - Theater aan het Spui nov) Oidipous I en II - Appeltheater - Duinstraat 6 -19.30 uur - zo Bv uur (t/m 21 dec) La Musica II - Appeltheater - Duinstraat 6 - 20.30 - zo 14.30 uurli/i 21 dec) ETTEN-LEUR Waardenberg en de Jong - cabaret - 'Bandkaai' - try-out - Dt laer-20.15 uur (vr en za) ROOSENDAAL Evita - musical - 20.15 uur - Schouwburg De Kring (do en vr) DONDERDAG BERGEN OP ZOOM Intermezzo Group - 5 heren met Nederlandse a capella songs-Stads schouwburg De Maagd - 20.15 uur BREDA Frisse Warmte - door Paul Haenen - 20.00 uur - Chassé Theater EINDHOVEN Celine II - door Het Zuidelijk Toneel - Stadsschouwburg OOSTERHOUT De Minnaar - toneelstuk - met Rick Engelkes en Isa Hoes - De Bu 20.15 uur TERNEUZEN American Indian Dance Theatre - - dansvoorstelling - Zuidlaij. theater - 20.00 uur TILBURG The Third Person - dans door Rosenfeld en Teixidó - 20.15 uur-q 19.30 uur inleiding door Theater van Nu Salon - Schouwburg Chateau Migraine - toneel door Jo Decaluwe - 20.30 uur - Schow burg VRIJDAG BREDA Coriolanus - door RO Theater -19.30 uur - Chassé Theater Lichtgebonden - dans door D.d. De Stilte - première - 20.45 un Chassé Theater TILBURG Jozef in Dothan - door Het Toneel Speelt - 20.15 uur - Schouwburg ZATERDAG ANTWERPEN De Vrouw van de duinen - door TIL - Het Klokhuis - 20.30 uur BREDA Telekids - theatershow voor kinderen 4-14 jaar - door Carlo Boszhn en Irene Moors -19.30 uur - Chassé Theater BRUGGE De geweren van vrouw Carrar - van Bertold Brecht - clbor Fal theater - De Biecorf - 20.30 uur ROOSENDAAL Optisch Bedrog - met Han Romer en Titus Tiel Groenestege Schouwburg De Kring - 20.15 uur TERNEUZEN Suske en Wiske op visite - familievoorstelling - Zuidlandtheater 19.30 uur ZONDAG BERGEN OP ZOOM Oliver Twist - door Introdans - ensemble voor de jeugd (7+) - me voorbespreking - Stadsschouwburg De Maagd-Grote Markt32 uur BREDA Strawinsky-programma - dans door Scapino Rotterdam - 20.00uv - Chassé Theater TILBURG De meester van de zwarte molen - jeugdtheater door Inèz Dert sen -14.30 uur - Schouwburg DINSDAG BERGEN OP ZOOM Paul Haenen - met 'Frisse Warmte' - Stadsschouwburg De IV 20.15 uur BREDA David Copperfield - familie-kerstvoorstelling - 19.30 uur - Theater ROOSENDAAL De Korre: Colometa - solovoorstelling van Antje de Boeck Scta® burg De Kring-20.15 uur TILBURG Celine II - Het Nationale Toneel - 20.15 uur - Schouwburg De Doorspeler - door Het Zuidelijk Toneel - 20.30 uur - Schouwburg WOENSDAG ETTEN-LEUR Robhetty Poppenkast - voor kinderen vanaf 3 jaar - De Nobels!' 13.00,14.30 en 16.00 uur TERNEUZEN Lenette van Dongen - cabaret - 'Nee, nee en nog eens nee!'-Zu» landtheater - 20.00 uur Op 11 december gaat h Vioolconcert van Edua de Boer in première. Emmy Verhey en het Brabants Orkest onder leiding van Mare Soustrot zullen h nieuwe werk uitvoeren. Koningin Beatrix woon het concert bij. De feestelijke gelegenheid de opening van de nieuwe Concertzaal in Tilburg. De componist Eduard de Boer, gebore 1957 in Sneek, nu wonend in Boxtel, maakte vier jaar gelede bij de opening van het Muziekcentrum in Eindhoven indruk met zijn cantate Het huwelij van de maan en de zon. Deze krant schreef toen dat De Boers tonale idioom een verademing was. Hij is een componi die in de traditie wortel en tegelijkertijd voor ee nieuw tijdperk in de muziek staat. Door Hans Rooseboom „Dit Vioolconcert is ontsta uit de vraag van Het Braban Orkest om een werk te schr ven voor de opening van Concertzaal in Tilburg. Van het orkest dacht men aan e vioolconcert, en Emmy Verh was al benaderd om het te sp len. Ik ken haar sinds 198 toen mijn Eerste Symfonie het dagboek van Etty ff-' lesum) in première ging bij H Brabants Orkest. Emmy spee de tijdens datzelfde conce het Vioolconcert van Brahm Wij kwamen elkaar tegen ti dens repetities." Speelt u zelf viool? „Ik ben opgeleid als pianist, ma ik speel genoeg viool om te wete wat de mogelijkheden van het strument zijn. Verder heb ik va af het begin aan Emmy Verh gevraagd om mij terzijde staan. Ik moest de composit' goed voorbereiden, want ik ha nog nooit een vioolconcert ge schreven. Ik wilde er echt ee concert van maken waarbij d violist in de schijnwerpers staa Daarom heb ik me ook georiën teerd op componisten die zelf vir tuoze violisten waren, zoals Pa ganini, Wieniawski en Viex Door Marcel Linssen Twijfel overheerst bij Patty Tros sèl. Niet over de artistieke inhou van haar programma Gevleugeld Donna, dat zit wel snor. Maar wel over de vraag of het Ne derlandse publiek toe is aan L Pat. Vanavond is deze glamourko ningin van het Nederlandse thea tercircuit te zien in Noorderli concertpodium in Tilburg en mor gen in De Bussel in Oosterhout. Met Gevleugelde Donna, het eer ste programma waarin ze ook Ne derlandstalige nummers zingt, wi Patty duidelijkheid krijgen ovei haar plek in de Nederlandse thea terwereld. „Vroeger deed ik veel meer ongrijpbare dingen, met on vertaalbare teksten en zo. Het was meer een choas, meer pats/boem", vertelt ze telefonisch vanuit Alk maar. „Dingen eruit gooien en ®n maar kijken wat ervan komt. Nu stel ik me veel kwetsbaarder °P- Met Gevleugelde Donna is het erop of eronder. Nu moet duide- ujk worden of er een stroming is voor het soort theater dat ik maak." Trossèl, die in 1983 haar eerste Paul Haenen FOTO STEYE RAVIEZ Wie zijn televisieprogramma Haenen voor de Nacht kent, weet wat' hem in het theater te wach ten als hij naar Paul Haenen gaat: opmerkelijke krantenberichten, een gedicht, een verhaal en on verwachtse bekentenissen uit de zaal, want de menslievende en tertainer laat het publiek graag praten, het liefst over zijn de pressies en kleine ongemakken. In zijn nieuwe, tiende theaterpro gramma Frisse Warmte, dat van avond in het Bredase Chassé Theater wordt gehouden, mag een aantal uitverkorenen op het podium belangrijke belevenissen toelichten. Haenen stelt precies die vragen die niemand zou ver wachten, zonder ook maar ie mand in verlegenheid te brengen. Dat is het aardige. De 50-jarige conferencier weet met zijn vriendelijke satire - hij is de enige cabaretier die nooit ve nijnig wordt - nog altijd voor aangename verrassingen te zor gen hoewel de formule nauwe lijks is veranderd. Het licht ab surde en de kleine bizarre details in het dagelijks leven van gewone mensen zijn Haenens specialiteit. Het grote wereldleed slaat hij lie ver over. Vanzelfsprekend ont breken zijn alter ego's dominee Gremdaat, Margreet Dolman en Buster Fonteyn ook nu weer niet in deze feel good-show. Volgens een beproefd, maar nog steeds plezierig recept haalt hij jeugd herinneringen op en vertelt een verhaal over ongewenste intimi teiten. Het huiskamereffect wordt' niet geschuwd, Haenen luistert rustig naar een nummer tje van Frank Sinatra, zonder dat er verder iets gebeurt. Je moet maar durven. Bijna drie uur lang gaat hij door, zonder regisseur, maar alleen gesteund door Dam- mie van Geest als de onvermijde lijke dokter Valentijn. Elke keer is zo'n programma anders, van wege de response van de zaal, maar ook worden de bespiegelin gen van dominee Gremdaat iede re dag vers opgenomen in de foyer van het theater en 'interac tief met Margeet Dolman via een videoscherm uitgezonden. 'Frisse Warmte' van Paul Haenen is vanavond in Breda, 3 december in Bergen op Zoom, 15 april in Terneuzen, 23 mei in Tilburg. Van onze kunstredactie Geen schrijver past natuurlijk beter bij de kersttijd dan Charles Dickens. In de feestelijke decem bermaand staan twee familie voorstellingen naar romans van Dickens geprogrammeerd: David Copperfield en Oliver Twist. Het lijkt erop dat de aardige traditie van de Londense pantomime ook in ons land steeds meer voet aan de grond krijgt. Joep Onderdelinden speelt in de amusante toneelvoorstelling Da vid Copperfield, een productie van Bellevue/Nieuwe de la Martheater, de titelrol. Na een ongelukkige jeugd zonder ouders en met een boze stiefvader zoekt de jonge David bescherming bij zijn bazige tante Trotwood (Rick Nicolet). Via allerlei baantjes komt hij te recht op een advocatenkantoor waar de kruiperige schurk Uriah Heep (Laus Steenbeeke, prach tig) fraudeert met de boekhou ding. Davids zwerftochten leiden tot de confrontatie met een massa kostelijke figuren wier zwaar aangezette karakters sterk wor den getypeerd in de vlotte bewer king en regie van Bruun Kuyt. Aankleding en decor zijn van een plezierige ouderwetse knusheid, waarbij pruiken, houten benen, dikke buiken niet ontbreken. De acteurs rennen af en aan, om zon der dat de kijker het merkt, tal van dubbelrollen te vertolken in snel wisselende scènes. Met uitzondering van de jonge David Copperfield hebben alle fi guren rare tics. En die worden heel leuk getypeerd door Marjo lein Touw en Dick van den Toorn als het lichtzinnige echtpaar Mi ca wber en Elsjes Slats als de slechte moeder van Heep. Daar naast staan Han Oldigs, Wivine- -ke van Gronigen. Esther Roord, D°or Gerrit van den Hoven tob ®^a^antse pop spreekt een seaucht woordje mee. The Ga ming, Green Lizard, The 2j. °nS> Thunderin' Hearts, het j; een Paar namen van bands cim -t in det vaderlandse club- uit momenteel goed doen. Wat ze gemeen hebben is dat ze bpn"13? we^ 'ets te maken heb- bantn ad met stichting Bra- tjn °P en het door deze stich- w<J ®a?^§aniseerde provinciale De Wraak van Bra- strjri *Tle tweejaarlijkse wed- iaar-t -j Staat himiddels tien een voor een feestje én voor P de cd staat muziek van alle aars van de laatste vijf edi- Inzet: Igor Stravinsky. foto kippa Russische voorjaar dat in één uur tijd leek te ontluiken en waarbij het was alsof de hele aarde open barstte. Dat was de meest fantas tische ervaring van mijn kinder tijd, elk jaar opnieuw.' Wubbes Sacre du printemps door Scapino Rotterdam wordt op eén aantal plaatsen (ook in Breda) 'live' begeleid door het Amster dams Pianokwartet onder lei ding van Maarten Bon. In hetzelfde programma wordt Les Noces, een ander werk van Stravinsky uit 1923, uitgevoerd, in de choreografie van het jonge Rotterdamse choreografenduo Maria Voortman en Roberto de Jonge, dat eerder voor Scapino Dangerous Choir creëerde. Ook hier is de muzikale begeleiding van het Amsterdams Pianokwar tet, aangevuld met een groot en semble (met zangers) onder lei ding van Jurjen Hempel. Les Noces, dat voor de première in 1923 door Nijinski's vrouw Bronislawa was gechoreogra feerd, is een balletcantate over een Russische boerenbruiloft, een soort vocale pendant van de Sacre, die geïnspireerd was door volksliederen. „Ik had geen behoefte om de ge bruiken van een landelijke brui loft nauwkeurig na te bootsen", aldus de componist. „De rituele elementen uit de eeuwenoude traditie van Russische boeren bruiloften dienden uitsluitend als inspiratie. Ik permitteerde mij de vrijheid er naar eigen goeddunken mee om te gaan." Ook van het duo Voortman/De Jonge valt niet te verwachten dat zij in hun Les Noces teruggrijpen naar een boerenbruiloft, maar wel dat zij de muziek vertalen in een eigen moderne bewegings taal. Scapino Rotterdam komt met het Stravinsky-programma 'Le sacre du printemps' en 'Les Noces' op zondag 1 december (20.00 uur) naar de grote Venco-zaal van het Chassé Theater in Breda, 4 de cember naar Den Bosch (Theater aan de Parade), 20 december naar Schouwburg Tilburg. Door Marjan Mes Geen enkel 20e eeuws ballet heeft zoveel tumult veroor zaakt als Le sacre du prin temps van Igor Stravinsky en choreograaf Vaslav Nijinski. Het elegante Parijse publiek dat in mei 1913 naar de pre mière was gekomen om de Bal- Iets Russes van impresario Serge Diaghilev te bewonde ren, was hevig geshockeerd. Het had een klassiek getoonzet ballet verwacht en het kreeg extreme, titanische klanken en ritmes te horen en woest ge stamp en beestachtige spron gen te zien. Er werd geschreeuwd, gefloten en gejoeld. Voor- en tegenstan ders gingen zelfs met elkaar op de vuist. Diaghilev moest een pauze inlassen en het publiek om stilte smeken. De grootste op ruiers werden buiten de deur ge zet, maar toen het doek weer op ging, klonken er opnieuw provo caties uit de zaal. Vooral de groteske, primitieve choreografie van de jonge, later waanzinnig geworden Nijinski moest het ontgelden. Al in 1914 werd Stravinsky's adembenemde muziek met zijn schrille klankef fecten en donderende ritmesla gen tijdens de eerste Parijse con certuitvoeringen extatisch ont haald. Wat niet betekende dat het met het ballet gedaan was, want reeds in 1920 maakte Leon- ide Massine alweer een nieuwe choreografie, omdat geen van de dansers zich de passen van Nij inski kon of wilde herinneren. In de loop van de eeuw volgden talloze nieuwe balletversies van Stravinsky's Lentewijding, waarvan die van Martha Gra ham, Maurice Béjart en Pina Bausch het meest spraakmakend waren. Onder de tachtig choreo grafen die zich door de heftige, moderne muziek lieten inspire ren, bevonden zich onder ande ren ook Hans van Manen, Glen Tetley, Paul Taylor en Mats Ek. En nu dus ook Ed Wubbe, de am bitieuze artistiek leider en cho reograaf van Scapino Rotterdam, die zich terdege bewust is van de culturele beladenheid van het Choreograaf Ed Wubbe instrueert de dansers van Scapino Rotterdam. stuk. „Een gevaarlijk, gecompli ceerd en daardoor heel uitda gend stuk. Hoe meer je je erin verdiept des te ingewikkelder het wordt", zei hij deze zomer toen hij nog volop bezig was met het bestuderen van het tijdsbeeld waarin de Sacre is ontstaan. Het lezen en bekijken van de litera tuur, architectuur en schilder kunst uit de betreffende periode hoorden daar vanzelfsprekend bij. Wubbe heeft voor zijn eigentijd se bewegingsconcept gebruik ge maakt van de unieke transcriptie van Maarten Bon voor vier vleu gels, het instrument waarvoor Stravinsky zijn heidens lenteri tueel oorspronkelijk compo neerde. De Nederlandse choreograaf liet zich ook leiden door wat Jacques Rivières in 1913 over de muziek schreef: 'Dit is niet de traditione le, door dichters bezongen lente, met haar briesjes en vogelge zang. Dit is niet anders dan de felle worsteling van het tot was dom komen, de panische ver schrikking van het rijzende le venssap, het angstige hergroepe ren van de cellen. Lente gezien van binnenuit, met haar geweld, haar spasmen en haar celdelin gen. Alsof we een drama door een microscoop bekijken.' Wat de vele choreografische ver sies betreft, is Ed Wubbe vooral bekend met die van Pina Bausch uit 1975, die er niet meer over zei dan: 'De Sacre is te sterk voor woorden. Alles wat ik zou kun nen zeggen, al mijn bedoelingen liggen opgesloten in mijn bewe gingen.' Wubbe denkt er net zo over, maar moest voor alles Pina Bausch' werk uit zijn geheugen, en bewustzijn zien te bannen om helemaal opnieuw te kunnen be ginnen. „Ik moest een eigen weg zien te vinden, een eigen antwoord op Stravinsky's gecompliceerde rit mische structuren. Ik hoop een dialoog op gang te hebben ge bracht, want in het letterlijk ver talen van muziek in beweging ben ik niet geinteresseerd. De Sacre moet je volgen, die muziek dendert maar door en is onont koombaar." In het oorspronkelijke libretto werd de verbondenheid met de vruchtbare aarde uitgedrukt middels een 'orgie' die eindigde in het offeren van een maagd. Wubbe geeft met zes dansers een nieuwe eigentijdse vorm aan het ritueel van het lenteoffer. „Wat ik zoek zijn extremen want ik wil geraakt worden. Extremisme is een aspect van onze maatschap pij dat zich steeds duidelijker opdringt." De jonge Igor Stravinsky kreeg zijn ingeving voor de Sacre in mei 1910 toen hij in Sint Peters burg met de laatste bladzijden van De vuurvogel bezig was. 'To taal onverwachts flitste mij het beeld van een heidense rituele plechtigheid door het hoofd: wij ze ouderlingen zitten in een kring en kijken naar de doden dans van een jong meisje, dat zij FOTO FRANS SCHELLEKENS offeren om de god van het voor jaar gunstig te stemmen.' Dat de componist zijn werk van meet af aan als ballet voorstelde, blijkt uit een brief uit 1912: 'Het hele stuk moet van het begin tot het einde gedanst worden. Op geen enkele manier tolereer ik pantomime.' Aan de schilder, archeoloog en filosoof Nicolas Roerich met wie hij het scenario uitwerkte (en die de decors en kostuums ont wierp), schreef hij: 'Ik heb het idee dat ik in het geheim van het voorjaarsritme ben doorgedron gen en dat de musici dat zullen voelen.' Jaren later wist hij zich echter nog nauwelijks te herin neren onder welke gevoelscondi- ties de Sacre - inmiddels het be langrijkste symfonische werk uit de 20e eeuw - tot stand was ge komen. Maar tegen zijn biograaf Robert Craft antwoordde hij op de vraag wat hem in Rusland het dier baarst was geweest: 'Het heftige

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 20