Unilever zet
mes in Mora
en Calvé
5?5
Europees plan bedreigt
5000 Nederlandse garages
Economie
a7
Jan de Rijk sleept order KLM in de wacht
m
Clinton eredoctor in Bangkok
Bouwvakkers willen
graag bijscholing
Scheepswerf dreigt
zonder werk te komen
Iï
Campina Melkunie wil graag
mineraalwater op markt brengen
BAGRO
VASTGOED
Blijtelling.
Dasa koopt aandelen Fokker van Staat
DE STEM
Uw huis snel en
zonderzorgen
verkopen?
Vidal Sassoon
Wash Go
Punica
Mix Drink
Multivrucht
)A] geconcentreerd
0,2 liter Ofl
I Ter compensatie voor de ontsla
gen wil Calvé vijftien hoger ge
schoolde arbeidskrachten aanne
men in een poging de kwaliteit
van de productie en het personeel
I te verbeteren. De reorganisatie
staat te boek als operatie K-2, ge
noemd naar een hoge berg in de
Himalaya.
Rabo-consortium
steekt geld in
Zwarte Aarde
KOP MUNT
Sint leeft!
ECONOMIE KORT
Dagblad-CAO mist regeling auteursrecht
Bij Nestlé in Eist 62 ontslagen
Nieuwe CAO voor uitzendkrachten
Holec aast op Britse rail-order
iMBER 1996 A6
all Street
25/11
Ion
56'/«
r
62
Ld signal
66'/«
m
pr.brands
48
pr.tel.tel
37'/.
loco corp
79'/,
Irco ine.
26'/.
In company
36'/.
lil. steel
9'/.
fcng co
98s/,
[lington sfe
87
p.pacific
27'/,
ivron
67'/.
nquita
13'/,
irysler
34
:icorp
109'/,
ns.edison
29'/,
git.equipm.
35
ipontnemours
94'/.
>w chemical
84'/.
Estman kodak
82'/.
txon corp
95
rd motor
32s/.
?n. electric
103'/.
m. motors
58/.
lodyear
49'/,
3wlett-pack.
54'/.
t. bus.mach.
157
'industries
23
m airlines
26
cdonnell
38
52'/,
erek co.
84'/.
lobil oil
122'/.
ce vd grinten
111%
mega financ.
34
hilips
38'/.
oyal dutch
171
ears roebuck
49'/.
hell tr.
100%
exacoinc.
102
ravelers
46'/.
nilever nv
171
nited techn.
138/,
vestinghouse
18'/.
whitman corp
23
voolworth
24
26/11
56
61
65V.
73'/,
48K
38'/.
m
26'/,
m
52'/.
83'/.
121K
W/
34
4oy.
17V/4
49
1005/,
100
4554
17414
138'/,
advieskoers
vorige koers
slotkoers gisteren
laten
bieden
ex claim
ex dividend
gedaan/bieden
gedaan/laten
bieden en ex dividend
laten en dividend
gedaan en laten ex dividend
gedaan en bieden ex dividend
784
3,6 0
2,40
711
1,40
0,90
1500
12,60
10,90 b
3038
4,60
3,80
1550
2,30
1,70
679
4,70
4,00
814
42,90
41,30
1609
30,00
28,60
810
1,00 b
1,30
818
2,50
2,50
813
1,60
1,90
1123
9,70
10,00
1083
6,00
6,40
1012
1,30
1,20
666
18,00 b
21,50 b
1122
14,00 b
17,00
682
7,70 b
10,70 b
1618
5,80 b
8,30 a
4731
6,10 b
1500
J45.50 b
149,50 b
1314
10,50 b
13,00 b
1508
90,00
93,50
1015
7,10
6,00
2082
1,80
1,80 a
2167
3,70
3,70
2368
5,30
5,20
1701
18,10
17,70
1268
3,00
3,10
726
2,10
2,00
1329
25,50
26,00
961
15,60
15,60 a
m fin
1886
1206
1,40
IU.OU
1,30
1372
1,40
1,30
672
8,60
8,50
785
11,50
11,60
2023
7,00
7,30
723
8,30
8,90
1997
4,20
4,40
949
2,20 b
5,00 b
2168
1,20
3,00 b
880
1,80 b
1919
3,30
5,50 b
1660
2,10
4,00
1984
1,20
2,90 b
819
8,00
10,00
1650
4,70
6,50 b
1902
2,60
4,10 b
683
16,50 b
1250
25,30
25,10
0.6. Koop
I I I I I
WOENSDAG 27 NOVEMBER 1996
Va„ onze verslaggever
schiphol/Roosendaal - Jan de
Slik Logistics heeft een groot
contract afgesloten met KLM
fargo De luchtvaartmaat
schappij brengt zestig procent
van haar wegvervoer onder bi]
deRoosendaalse transporteur,
gen KLM-woordvoerder heeft
dit gisteren bevestigd.
Jan de Rijk zal cira 120.000 ton
per jaar voor KLM Cargo gaan
vervoeren. Het pakket vertegen
woordigt een waarde van onge
veer 75 miljoen gulden. In hoe
verre Jan de Rijk hiervoor moet
uitbreiden, is onbekend. Bij het
bedrijf was gisteren niemand
voor commentaar bereikbaar.
KLM vervoert via intercontinen
tale vluchten grote vrachten naar
thuisbasis Schiphol. Daar verla
ten de goederen 'de buik van de
Boeing' en worden ze - in tegen
stelling tot passagiers die per
vliegtuig doorreizen - door
vrachtwagens verder vervoerd
naar andere luchthavens in Euro
pa airport-to-airportDaarna
worden de goederen door expedi
teurs naar de eindbestemming
gebracht. Het contract met Jan
de Rijk betreft het airport-to-air-
port-transport. Dit wordt door
KLM Cargo al jaren uitbesteed.
Tot voor kort werden hier con
tracten met veel verschillende
transporteurs voor afgesloten.
Ook Jan de Rijk werkte al langer
voor KLM Cargo maar het ging
daarbij om 'veel kleiner aantal
len' dan nu het geval wordt.
Volgens de woordvoerder van
KLM is het niet zo dat Jan de
Rijk nu exclusief het vervoer voor
KLM Cargo gaat doen. „Het is
vooral een kwestie van wie doet
het beste aanbod en dat is op dit
moment Jan de Rijk." Welke
looptijd het contract heeft, is niet
bekend. Het scherper letten op de
prijzen door de KLM, is een ge
volg van een deze zomer aange
kondigde bezuinigingsoperatie
op de inkopen. In totaal wil de
KLM daarmee 300 miljoen gul
den besparen. Dit staat los van de
bezuinigingsplannen van één
miljard gulden die eerder deze
maand bekend gemaakt werden.
Amsterdam (anp) - Unilever zet ook het mes in dochter Calvé in
Delft. Daar verliezen vijfendertig van de dikke tweehonderd
werknemers hun baan. Maandag berichtte Unilever al de Mo-
ra-vestiging in Veldhoven te sluiten. Daarbij komen achten
twintig van de honderdveertig arbeidsplaatsen te vervallen.
Dat kan! Wij kopen (al weer
zo'n 25 jaar) direct van par
ticulieren. De leverings
datum is van geen belang.
Bel voor een vrijblijvend en
goed bod met
0168-472678/0186-661918
Een KLEINTJE nu nog
TREFZEKERDER dan
voorheen.
div. soorten
400 mU9$T
voor 1 liter
Adverten tie geldig vana,
20.11.96 t/m 3-13
zolang de voorraad s'
Prijswijzigingen voorbehou"
lie I
rekt
.den M
I Unilever bevestigt dat er overleg
I met de bonden gaande is, maar er
zijn nog geen definitieve medede-
I lingen te doen. „Ik ga niet op het
I overleg in. Eerder hebben we bij
J ie verkoop van de Calvé-borrel-
I nootjes al gemeld dat we in Delft
een kwaliteitsprogramma willen
doorvoeren. Dit is er een onder
van," aldus een woordvoer
der. De CNV Industrie- en Voe
dingsbond bevestigt het bestaan
van de reorganisatieplannen.
„Het is de waanzin ten top," al-
een bondsbestuurder, doe
lend op de 35 ontslagen. Het gaat
om mensen met een te lage oplei-
die ook niet kunnen of wil
len omscholen.
De naam Calvé valt de laatste
maanden geregeld als een van de
bedreigde fabrieken binnen het
Unilever-concern. Onder meer
begin oktober. „Voor dat bedrijf
iser een risico," zei Tex Gunning,
nieuwe directeur van de twee
samen te voegen voedingsbedrij
ven Van den Bergh Foods en
UVG binnen Unilever.
Calvé en en ook het Utrechtse
Unilever-bedrijf Royco zullen
moeten meten met andere
ïïnilever-fabrieken in Europa,
aldus Gunning. Het is niet denk
beeldig dat de slechtst presteren-
(AD VERTE NTIE)
r -i
De Renault Laguna.
Voor hetzelfde geld heeft u meer plezier.
De Laguna-voordelen.
Gemak en comfort
airconditioning standaard vanaf de Alizé-uitvoering
elektrisch bedienbare zijruiten voor centrale
portiervergrendeling met afstandsbediening axiaal
verstelbaar stuur in hoogte verstelbare bestuur
dersstoel in ongelijke delen neerklapbare achterbank
Preventie en veiligheid
startblokkering derde remlicht brandstoftoe-
v°eronderbreker drie driepuntsrolgordels achter
gordels voor met SRP
RENAULT
EEN EIGEN MANIER
VAN IEVEN
De Renault Laguna. Vanaf f37.995,-
inclusief BTW, exclusief verwijderingsbijdrage en kosten rijklaar maken. Prijs- en specificatiewijzigingen voorbehouden.
8 jaar plaatwerkgarantie. De dealer vindt u in de Gouden Gids.
de ondernemingen moeten slui
ten. Zo moet Calvé concurreren
met een Unilever-dochter in
Frankrijk.
De aankondiging van de verkoop
van Calvé-borrelnootjes dateert
van juni dit jaar. De naam en
productie gingen over naar Duy-
vis in Zaandam, dochter van Sara
Lee/Douwe Egberts. De bonden
vrezen dat veertig man hun baan
verliezen. „Dat is mede onderdeel
van het overleg," zei de Unilever-
woordvoerder gisteren.
De vakbonden vrezen voor meer
dan honderd ontslagen bij snack
fabrikant Mora in Veldhoven.
Daar worden diverse onderdelen
overgeheveld naar de andere Mo-
ra-vestigingen in Nederland en
België. De directie wil gedwon
gen ontslagen voorkomen.
„Daar wordt een forse tik uitge
deeld," zei bestuurder Piet For
tuin van de CNV Industrie- en
Voedingsbond gisteren. „Wij vre
zen dat er in de praktijk meer dan
honderd mensen hun werk verlie
zen. In de snackindustrie is het
opleidingsniveau van het perso
neel niet zo hoog en hoe lager dat
niveau, des te geringer de mobili
teit. Die werknemers gaan echt
niet verhuizen.
Mora Grootverbruik in Veldho
ven telt honderdveertig werkne
mers, waaronder relatief veel
vrouwen. De voorzitter van de
ondernemingsraad in Veldhoven,
F. Vlaskamp, vindt het nog te
vroeg, om getallen te noemen zo
als de vakbonden doen. Wel er
kent hij dat het probleem van de
mobiliteit groot is.
De Amerikaanse president Bill Clinton ontving gisteren een ere
doctoraat in de economie aan de Chulalongkorn Universiteit in
Bangkok, waarvoor hij het bijbehorende gewaad moest aantrek
ken. Hij bracht gisteren een officieel bezoek aan Thailand. Aanlei
ding was het feit dat de Thaise koning Bhumidol Adulyadej een
halve eeuw geleden de troon besteeg. Clinton maakte van de gele
genheid gebruik de economische banden tussen de twee landen
aan te halen. foto reuter
Amsterdam (anp) - De werknemers in de bouwnijverheid heb
ben grote behoefte aan bijscholing om de technologische ont
wikkelingen in deze sector bij te houden. Dat blijkt uit een on
derzoek van het Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid
(EIB) naar de invloed van de bouwtechniek op het bouwproces.
In het onderzoek geeft 56 procent een bedreiging van de werkgele-
van het bouwplaatspersoneel aan
meer bijscholing te willen. Vol
gens 64 procent wordt de behoef
te aan goed opgeleide werkne
mers groter. Volgens een van de
samenstellers van het onderzoek
is de bijscholing noodzakelijk om
de technologische werkwijze in
deze sector te kunnen volgen.
Van de beroepsgroepen hebben
vooral de mindergeschoolden een
voorkeur voor de technologische
werkwijze. Dat vervangt voor een
groot deel de fysiek zware werk
zaamheden. De hoger geschool
den daarentegen hebben een
voorkeur voor de traditionele,
ambachtelijke werkwijze. Dat
geeft 60 procent van de timmer
lieden en 68 procent van de met
selaars aan.
Met name werknemers bij de gro
te bedrijven zien in een verder
gaande technische ontwikkeling
genheid. Het EIB bevestigt dat de
ontwikkeling van nieuwe materi
alen en technieken het aantal ar
beidsintensieve klussen vermin
dert. Daar staat echter tegenover
dat de werknemers in de bouw
nijverheid productiever worden
waardoor de kostenstijging in de
ze sector beheersbaar blijft.
De vakbonden hechten veel
waarde aan scholing in de bouw
nijverheid. Voor de Bouw- en
Houtbond FNV is dit een van de
punten voor de onderhandelin
gen over de Bouw-CAO die vol
gende week van start gaan. Deze
bond wil de werkgevers houden
aan de afspraak dat ieder bedrijf
een scholingsbeleid moet voeren.
Is er geen scholingsbeleid dan
moet de werknemer de mogelijk
heid krijgen op eigen initiatief
scholing te volgen, zo vindt de
Bouwbond FNV.
Krimpen aan den IJssel (anp) - Donkere wolken pakken zich
samen boven scheepswerf Van der Giessen-De Noord. Nieuwe
orders blijven uit, waardoor het bedrijf uit Krimpen aan den
IJssel na de zomer zonder werk komt te zitten. Er is nog geen
zicht op nieuwe opdrachten.
ring van de winst van 1995, die
toen uitkwam op f 15,9 miljoen.
Hoe hoog het verlies uitvalt, kan
de financieel-directeur nog niet
zeggen.
De stagnerende orderinstroom
bezorgde het aandeel Van der
Giessen dinsdagochtend een flin
ke knauw. De koers duikelde
liefst 25 procent naar 45 gulden.
„Het is bijzonder moeilijk om
nieuwe orders te verwerven. Er is
gewoon geen vraag," sombert fi
nancieel directeur F. Tronchet.
„We wachten op betere tijden."
Ondanks de stagnerende orderin
stroom denkt Tronchet niet dat
de werkgelegenheid gevaar loopt.
Bij het bedrijf zijn 500 mensen
werkzaam.
Van der Giessen, gespecialiseerd
in de bouw van zogeheten roll-
on/roll-off passagiersschepen,
maakte maandag gewag van te
genvallende resultaten op onder
handen orders en nagekomen las
ten op een eerder dit jaar opgele
verd schip voor Stena Line.
Van der Giessen heeft drie sche
pen in aanbouw; twee voor Deut
sche Fahrgesellschaft Ostsee en
één voor de Irish Continental
Group. Het schip voor Irish Con
tinental rolt begin volgend jaar
van de werf, rond de zomer vol
gen de twee schepen voor de
Duitse rederij. Daarna is de koek
op. Uit 'goed koopmansgebruik'
heeft het bedrijf voor de stagne
rende orderinstroom alvast een
voorziening aangelegd. Hierdoor
schrijft Van der Giessen dit jaar
rode cijfers. Eerder dit jaar voor
spelde de directie nog een halve-
Den Haag (anp) - De plannen van de Euro
pese Commissie om onafhankelijke produ
centen van onderdelen hoge kopiekosten aan
merkfabrikanten te laten betalen, bedreigen
vijfduizend Nederlandse garages.
Dat zegt de secretaris van de afdeling Autovak
van de RAI, de brancheorganisatie voor de import
van auto-onderdelen.
Volgens Autovak worden de auto-onderdelen bij
vijfduizend niet-merkdealers door de plannen
van de Europese Commissie zoveel duurder dat
de consument deze garages gaat mijden. Ook het
plan van de Italiaanse eurocommissaris Monti
(interne markt) om alleen merkdealers te laten
beschikken over dure autodiagnose-apparatuur,
is funest voor de reguliere producenten.
Naast de vijfduizend garages van niet-merk
dealers zijn er in Nederland vijfendertighonderd
merkdealers.
Aanvankelijk zouden de kopierechten alleen voor
een periode van drie jaar betaald moeten worden
op zichtbare onderdelen, zoals deuren, spiegels en
wielen. Onder druk van de grote autoproduce-
rende Europese landen zal de richtlijn van Monti
zich nu uitbreiden tot onzichtbare onderdelen on
der de motorkap. De Europese industrieministers
vergaderen dinsdag over de Monti-voorstellen.
De grote auto-producenten zien in de auteurs
rechten op onderdelen een extra inkomstenbron
om het dure behoud van onderdelen voor oude
modellen te financieren. Het Europees ontwerp
en modellenbureau moet toezicht houden op na
leving van de richtlijn. De plannen zullen leiden
tot hogere reparatiekosten, zo vreest de Europese
Federatie van Automobielverenigingen (FIA).
Utrecht (anp) - Een groep fi
nanciële instellingen onder
leiding van de Rabobank gaat
particuliere bedrijven in het
gebied van de Zwarte Aarde
in het zuiden van Rusland de
helpende hand reiken. Het
nieuwe Rabo Black Earth Re
gional Venture Fund krijgt
een omvang van 56 miljoen
gulden. Daarvan is 51 miljoen
afkomstig van de Oost-Euro-
pabank in Londen.
De Europese Unie is bij het fonds
betrokken met een bijdrage voor
de kosten van het lokale manage
ment. Dit wordt uitgevoerd door
EWIC/Larive. In het fonds doen
naast de initiatiefnemers Rabo en
EWIC/Larive (adviseurs voor in
vesteringen in Rusland, Oekraïne
en Wit-Rusland) ook de Vlaamse
investeringsmaatschappij GIMV
en Corpeq in Veenendaal mee.
Volgens een woordvoerder van
Rabobank staan er nog geen con
crete projecten op stapel. Wel is
er een lijst van geschikte bedrij
ven samengesteld.
Minimaal 75 procent van de be
schikbare middelen wordt in het
gebied van de Zwarte Aarde ge
stoken, De rest is beschikbaar
voor andere delen van Rusland.
Zwarte Aarde ligt zeshonderd ki
lometer ten zuiden van Moskou.
De streek, met als belangrijkste
plaats Voronesh (800.000 inwo
ners) wordt beschouwd als een
van de vruchtbaarste landbouw
gebieden ter wereld. De regio is
ook rijk aan mineralen en is de
thuisbasis van een van de drie
grootste staalfabrieken van Rus
land.
"n andere landen geloven de
kinderen in de Kerstman.
-Dat is toch dom, want die
bestaat niet eens écht," zegt
mijn dochtertje van zeven.
Zij gelooft vol overtuiging en
overgave in Sint Nicolaas. Ze
zit voor de open haard Sinter
klaas-liedjes te zingen, niet
twee of drie, maar gelijk het
hele repertoire, met diverse
moderne variaties op de klas
siekers. Haar broertje van vier
is al even enthousiast. Dat hij
de tekst niet overal precies
heeft onthouden, compenseert
hij met een aandoenlijk volu
me voor de bekendere stuk
ken.
Sinterklaas is terug in het iand.
In dubbele betekenis. De Sint
dreigde ten onder te gaan aan
het Angelsaksische geweld
van de Kerstman. De globali
sering van de economie, om
dat anglicisme maar te gebrui
ken, slaat overal toe. Het is
makkelijker om één mondiale
reclame-campagne te maken,
het is eenvoudiger om met het
introduceren van producten
op één datum te mikken. En je
hoeft je winkel niet twee keer
te verbouwen.
Maar Sint heeft de aanslag van
zijn concurrent overleefd.
Natuurlijk gaat Sinterklaas
voor een deel om onvervalst
materialisme. Eén keer heeft
Sint niet gereden en het man
neke van vier komt bij mij om
opheldering vragen. Hoe zou
het toch komen dat zijn schoen
leeg is?
Want hij had het systeem net
zo goed door gehad: je zet je
schoen en de volgende och
tend zit er snoep in. Aart
Staartjes had het - klaarblijke
lijk zwaar gesponsord door de
vaderlandse zoetwarenindus-
trie - nog zo duidelijk op de
televisie gezegd bij de aan
komst van de Sint in Harlin-
gen: jullie mogen elke dag je
schoen zetten! Ik heb daarna
menig moeder horen klagen
dat hun kinderen niet meer te
remmen zijn.
„Ik zet vanavond twee schoe
nen, want dan krijg je meer,"
had onze kleuter zelfs bere
kend. Maar dat vond te Sint
toch iets te berekenend.
De middenstand, winkelke
tens en warenhuizen hebben
Sint ook herontdekt. Steeds
vaker zijn zij weer bereid om
de Sint in het middelpunt van
de belangstelling te zetten, na
jarenlange verwaarlozing van
deze oerhollandse traditie.
De winkels die niet meedoen,
worden overigens keihard ge-
Door Willem Reijn
troffen door een consumen
ten-boycot, een van de doel
treffendste en dodelijkste wa
pens van de hedendaagse eco
nomie. „Deze winkel heeft he
lemaal geen Sinterklaas in de
speelgoedfolder," constateert
mijn dochtertje verontwaar
digd.
„Nou, dan moet Sinterklaas
daar ook maar niets kopen."
Reken maar dat de Sint zich
daar aan houdt, te meer daar
zij Hem een vrije opdracht
heeft verstrekt: „Ik maak geen
verlanglijstje, want ik vind al
les leuk wat ik van Sinterklaas
krijg."
Ook mijn zoontje laat de Gul
le Gever alle keuze: hij pakt
een folder, zet snel bij elk ca
deau een kruis en roept dan:
„Ik ben klaar met mijn lijst!"
Afgezien van de rechtstreeks
betrokken en belanghebbende
bedrijven, spelen ook andere
adverteerders in op de diepe
worteling van het klassieke
Sinterklaas-feest. De aardigste
commercial begint in de verga
derzaal van de directie van een
klaarblijkelijk groot bedrijf.
De uitgebreide directie zit aan
een lange ovale tafel met span
ning te wachten. Zenuwachtig
speelt een duur pak met zijn
kostbare vulpen.
Dan klettert een regen van pe
pernoten door de vergader
zaal. De managers kijken op
geschrikt om zich heen. De
deur gaat op een kier en de
Sint kijkt om de hoek. De ma
nagers weten niet wat hen
overkomt. Sint ook niet en
trekt schielijk de deur dicht.
We horen zijn schimmel nog
hinniken in de gouden gang
van de directievleugel van het
hoofdkwartier van de multina
tional.
'Gezocht: staffunctionaris
(m/v)', zien we als perso
neelsadvertentie. Spits en een
volgereden schoen waard,
Tempo-Team!
WffÈÊÊÊm:
Amsterdam - De dagbladuitgevers en de Nederlandse Vereniging
voor Journalisten zijn er niet in geslaagd overeenstemming te be
reiken over het auteursrecht voor journalisten. In de gisteren af
gesloten CAO blijft dan ook de bepaling staan dat uitgevers arti
kelen uit de krant alleen voor afgeleide producten als Internet of
CD-rom mogen gebruiken als de auteur daar toestemming voor
geeft.
De nieuwe CAO loopt van 1 april dit jaar tot en met 31 december
1997. Over deze 21 maanden krijgen de krantenjournalisten een
structurele salarisverhoging van 5,25 procent. Daarvan wordt
2,75 procent op 1 april uitgekeerd en 2,5 procent op 1 september
volgend jaar.
Overeengekomen is verder dat de huidige VUT-regeling vanaf 1
juni volgend jaar geleidelijk verdwijnt. Er komt een stapsgewijze
overgang van het huidige VUT-niveau van 100 procent netto
eindsalaris op 60 jaar naar 75 procent netto eindsalaris op 62 jaar.
Vanaf 2004 zal voor iedereen de nieuwe pensioenregeling van
kracht zijn.
Eist - De Nestlé-vestiging in het Gelderse Eist verliest 62 van de
bijna 200 arbeidsplaatsen. De fabriek maakt vooral de snoepreep
Nuts die voor een groot deel naar Rusland ging. De Russen gaan
vanaf begin volgend jaar de Nutsen zelf maken.
Gedwongen ontslagen zullen er in Eist niet vallen. Dertig mede
werkers verlaten het bedrijf via natuurlijk verloop, 32 krijgen an
der werk binnen Nestlé. De bonden zijn daarover ingelicht.
Hoofddorp - De organisatie voor uitzendondernemingen ABU
heeft met de vakbonden een nieuwe CAO afgesloten voor uitzend
krachten. Op 1 januari 1997 krijgen de uitzendkrachten er 0,74
procent bij. In de loop van het jaar onderhandelen de partijen
over een definitieve loonsverhoging. Daar beginnen zij mee als
bekend is hoe hard de gemiddelde lonen in de marktsector om
hoog zijn gegaan. Het contract heeft een looptijd van 1 jaar. Da
gelijks werken er gemiddeld meer dan 195.000 uitzendkrachten.
De toeslag voor nachtwerk gaat omhoog van 25 procent naar 50
procent. Volgens vakbondonderhandelaar G. van Betten van de
FNV Dienstenbond lopen de toeslagen nu meer in de pas met de
rest van het bedrijfsleven.
Ridderkerk (anp) - Holec Machines en Apparaten (HMA) uit Rid
derkerk maakt kans op grote opdrachten uit het Verenigd Ko
ninkrijk. Het Engelse railvervoer kende jarenlang achterstallig
onderhoud, maar de spoorwegmaatschappijen willen de achter
stand versneld inhalen.
Volgens HMA-directeur J. Holthaus wordt binnen enkele maan
den duidelijk of zijn onderneming in de prijzen valt.
HMA is eigendom van Begemann. Deze industriële participatie
maatschappij zoekt al enige tijd naar een geschikte koper voor
HMA. Naast Deutsche Waggonbau circuleren de namen van Bom
bardier, het Spaanse Caf en Stork als mogelijke overnamekandi
daat.
'ndhoven - Campina Melk-
onderzoekt de mogelijk-
1 etl om mineraalwater op
«markt te brengen. Concrete
roeringen zijn nog niet ge-
n, maar het idee is al 'uit
wainstormfase', zo ver-
iart J. Kalksma, directeur
de consumptiemelk-
daan.
de
kia
van
ks«ijn neemt de directie een
ten kH? over het 0Pzetten van
5 bottielijn. De Campina-fa-
Van m Eindhoven is dan een
Qe twee mogelijke locaties.
„We halen er niks weg. Er is daar
nog voldoende ruimte beschik
baar. Maar aan een keuze zijn we
nu nog niet toe", aldus Kalksma.
Waar het mineraalwater vandaan
zou moeten komen, vait volgens
hem nog niet te zeggen. Naar ver
luidt zou dat Zwitserland kunnen
zijn.
Momenteel wordt bekeken welke
investeringen er met een bottie
lijn voor mineraalwater gemoeid
zijn en hoeveel belangstelling pr
bij de consument is.
„De watermarkt in het algemeen
ontwikkelt zich goed", zo geeft
Kalksma als verklaring voor de
plannen die volgens hem nog in
het 'embryonale stadium' verke
ren. Campina Melkunie kan een
verbreding van haar assortiment
wel gebruiken, want de room is er
in de zuivel de laatste jaren af
door hevige concurrentie en te
ruglopende subsidies. Vorig jaar
boekte het bedrijf een omzet van
6,5 miljard gulden, een stijging
van één procent in vergelijking
met een jaar eerder. De melkaan-
voer was met 2,95 miljard kilo
ongeveer gelijk aan die van 1994.
Paradepaardje Mona wist zijn
marktaandeel opnieuw te vergro
ten. Nieuwe produkten als de
drinkyoghurt Vifit en Fysiq leve
ren een welkome bijdrage aan de
winst.
De opbrengsten van consumptie-
melk en kaas daalden weliswaar,
maar deze groepen zijn nog altijd
goed voor 65 procent van de
melkverwerking van Campina
Melkunie.
Amsterdam (anp) - De Nederlandse Staat is
definitief uit Fokker gestapt. Het aandelen
pakket met een belang van 22,23 procent is
verkocht aan grootaandeelhouder Dasa.
Omdat de inmiddels failliet verklaarde vliegtuigfa
brikant de laatste jaren geen enkele winst heeft ge
maakt, hoeft Dasa niets voor de stukken te betalen.
De Staat loopt daarmee ongeveer 121 miljoen gul
den mis.
De transactie stelt niet veel meer voor. Toen Dasa in
1993 grootaandeelhouder bij Fokker werd en de
vliegtuigbouwer van de ondergang redde, spraken
de Duitsers met de Nederlandse regering af dat die
haar Fokker-belang eind 1996 zou verkopen tegen
een prijs van 121,8 miljoen. Dat bedrag ging omlaag
als Fokker slecht had gedraaid. Eind 1995 keek
Fokker tegen een min van ongeveer 1,3 miljard aan
en dus heeft Den Haag geen rode cent meer voor
haar pakket gekregen.
Met erg veel plezier zal Dasa de stukken niet heb
ben ontvangen. Fokker is tenslotte failliet, waar
door de aandelen waardeloos zijn en de status van
behangpapier hebben aangenomen.