Unilever zet mes in Mora en Calvé 5?5 Europees plan bedreigt 5000 Nederlandse garages Economie a7 Jan de Rijk sleept order KLM in de wacht m Clinton eredoctor in Bangkok Bouwvakkers willen graag bijscholing Scheepswerf dreigt zonder werk te komen Iï Campina Melkunie wil graag mineraalwater op markt brengen BAGRO VASTGOED Blijtelling. Dasa koopt aandelen Fokker van Staat DE STEM Uw huis snel en zonderzorgen verkopen? Vidal Sassoon Wash Go Punica Mix Drink Multivrucht )A] geconcentreerd 0,2 liter Ofl I Ter compensatie voor de ontsla gen wil Calvé vijftien hoger ge schoolde arbeidskrachten aanne men in een poging de kwaliteit van de productie en het personeel I te verbeteren. De reorganisatie staat te boek als operatie K-2, ge noemd naar een hoge berg in de Himalaya. Rabo-consortium steekt geld in Zwarte Aarde KOP MUNT Sint leeft! ECONOMIE KORT Dagblad-CAO mist regeling auteursrecht Bij Nestlé in Eist 62 ontslagen Nieuwe CAO voor uitzendkrachten Holec aast op Britse rail-order iMBER 1996 A6 all Street 25/11 Ion 56'/« r 62 Ld signal 66'/« m pr.brands 48 pr.tel.tel 37'/. loco corp 79'/, Irco ine. 26'/. In company 36'/. lil. steel 9'/. fcng co 98s/, [lington sfe 87 p.pacific 27'/, ivron 67'/. nquita 13'/, irysler 34 :icorp 109'/, ns.edison 29'/, git.equipm. 35 ipontnemours 94'/. >w chemical 84'/. Estman kodak 82'/. txon corp 95 rd motor 32s/. ?n. electric 103'/. m. motors 58/. lodyear 49'/, 3wlett-pack. 54'/. t. bus.mach. 157 'industries 23 m airlines 26 cdonnell 38 52'/, erek co. 84'/. lobil oil 122'/. ce vd grinten 111% mega financ. 34 hilips 38'/. oyal dutch 171 ears roebuck 49'/. hell tr. 100% exacoinc. 102 ravelers 46'/. nilever nv 171 nited techn. 138/, vestinghouse 18'/. whitman corp 23 voolworth 24 26/11 56 61 65V. 73'/, 48K 38'/. m 26'/, m 52'/. 83'/. 121K W/ 34 4oy. 17V/4 49 1005/, 100 4554 17414 138'/, advieskoers vorige koers slotkoers gisteren laten bieden ex claim ex dividend gedaan/bieden gedaan/laten bieden en ex dividend laten en dividend gedaan en laten ex dividend gedaan en bieden ex dividend 784 3,6 0 2,40 711 1,40 0,90 1500 12,60 10,90 b 3038 4,60 3,80 1550 2,30 1,70 679 4,70 4,00 814 42,90 41,30 1609 30,00 28,60 810 1,00 b 1,30 818 2,50 2,50 813 1,60 1,90 1123 9,70 10,00 1083 6,00 6,40 1012 1,30 1,20 666 18,00 b 21,50 b 1122 14,00 b 17,00 682 7,70 b 10,70 b 1618 5,80 b 8,30 a 4731 6,10 b 1500 J45.50 b 149,50 b 1314 10,50 b 13,00 b 1508 90,00 93,50 1015 7,10 6,00 2082 1,80 1,80 a 2167 3,70 3,70 2368 5,30 5,20 1701 18,10 17,70 1268 3,00 3,10 726 2,10 2,00 1329 25,50 26,00 961 15,60 15,60 a m fin 1886 1206 1,40 IU.OU 1,30 1372 1,40 1,30 672 8,60 8,50 785 11,50 11,60 2023 7,00 7,30 723 8,30 8,90 1997 4,20 4,40 949 2,20 b 5,00 b 2168 1,20 3,00 b 880 1,80 b 1919 3,30 5,50 b 1660 2,10 4,00 1984 1,20 2,90 b 819 8,00 10,00 1650 4,70 6,50 b 1902 2,60 4,10 b 683 16,50 b 1250 25,30 25,10 0.6. Koop I I I I I WOENSDAG 27 NOVEMBER 1996 Va„ onze verslaggever schiphol/Roosendaal - Jan de Slik Logistics heeft een groot contract afgesloten met KLM fargo De luchtvaartmaat schappij brengt zestig procent van haar wegvervoer onder bi] deRoosendaalse transporteur, gen KLM-woordvoerder heeft dit gisteren bevestigd. Jan de Rijk zal cira 120.000 ton per jaar voor KLM Cargo gaan vervoeren. Het pakket vertegen woordigt een waarde van onge veer 75 miljoen gulden. In hoe verre Jan de Rijk hiervoor moet uitbreiden, is onbekend. Bij het bedrijf was gisteren niemand voor commentaar bereikbaar. KLM vervoert via intercontinen tale vluchten grote vrachten naar thuisbasis Schiphol. Daar verla ten de goederen 'de buik van de Boeing' en worden ze - in tegen stelling tot passagiers die per vliegtuig doorreizen - door vrachtwagens verder vervoerd naar andere luchthavens in Euro pa airport-to-airportDaarna worden de goederen door expedi teurs naar de eindbestemming gebracht. Het contract met Jan de Rijk betreft het airport-to-air- port-transport. Dit wordt door KLM Cargo al jaren uitbesteed. Tot voor kort werden hier con tracten met veel verschillende transporteurs voor afgesloten. Ook Jan de Rijk werkte al langer voor KLM Cargo maar het ging daarbij om 'veel kleiner aantal len' dan nu het geval wordt. Volgens de woordvoerder van KLM is het niet zo dat Jan de Rijk nu exclusief het vervoer voor KLM Cargo gaat doen. „Het is vooral een kwestie van wie doet het beste aanbod en dat is op dit moment Jan de Rijk." Welke looptijd het contract heeft, is niet bekend. Het scherper letten op de prijzen door de KLM, is een ge volg van een deze zomer aange kondigde bezuinigingsoperatie op de inkopen. In totaal wil de KLM daarmee 300 miljoen gul den besparen. Dit staat los van de bezuinigingsplannen van één miljard gulden die eerder deze maand bekend gemaakt werden. Amsterdam (anp) - Unilever zet ook het mes in dochter Calvé in Delft. Daar verliezen vijfendertig van de dikke tweehonderd werknemers hun baan. Maandag berichtte Unilever al de Mo- ra-vestiging in Veldhoven te sluiten. Daarbij komen achten twintig van de honderdveertig arbeidsplaatsen te vervallen. Dat kan! Wij kopen (al weer zo'n 25 jaar) direct van par ticulieren. De leverings datum is van geen belang. Bel voor een vrijblijvend en goed bod met 0168-472678/0186-661918 Een KLEINTJE nu nog TREFZEKERDER dan voorheen. div. soorten 400 mU9$T voor 1 liter Adverten tie geldig vana, 20.11.96 t/m 3-13 zolang de voorraad s' Prijswijzigingen voorbehou" lie I rekt .den M I Unilever bevestigt dat er overleg I met de bonden gaande is, maar er zijn nog geen definitieve medede- I lingen te doen. „Ik ga niet op het I overleg in. Eerder hebben we bij J ie verkoop van de Calvé-borrel- I nootjes al gemeld dat we in Delft een kwaliteitsprogramma willen doorvoeren. Dit is er een onder van," aldus een woordvoer der. De CNV Industrie- en Voe dingsbond bevestigt het bestaan van de reorganisatieplannen. „Het is de waanzin ten top," al- een bondsbestuurder, doe lend op de 35 ontslagen. Het gaat om mensen met een te lage oplei- die ook niet kunnen of wil len omscholen. De naam Calvé valt de laatste maanden geregeld als een van de bedreigde fabrieken binnen het Unilever-concern. Onder meer begin oktober. „Voor dat bedrijf iser een risico," zei Tex Gunning, nieuwe directeur van de twee samen te voegen voedingsbedrij ven Van den Bergh Foods en UVG binnen Unilever. Calvé en en ook het Utrechtse Unilever-bedrijf Royco zullen moeten meten met andere ïïnilever-fabrieken in Europa, aldus Gunning. Het is niet denk beeldig dat de slechtst presteren- (AD VERTE NTIE) r -i De Renault Laguna. Voor hetzelfde geld heeft u meer plezier. De Laguna-voordelen. Gemak en comfort airconditioning standaard vanaf de Alizé-uitvoering elektrisch bedienbare zijruiten voor centrale portiervergrendeling met afstandsbediening axiaal verstelbaar stuur in hoogte verstelbare bestuur dersstoel in ongelijke delen neerklapbare achterbank Preventie en veiligheid startblokkering derde remlicht brandstoftoe- v°eronderbreker drie driepuntsrolgordels achter gordels voor met SRP RENAULT EEN EIGEN MANIER VAN IEVEN De Renault Laguna. Vanaf f37.995,- inclusief BTW, exclusief verwijderingsbijdrage en kosten rijklaar maken. Prijs- en specificatiewijzigingen voorbehouden. 8 jaar plaatwerkgarantie. De dealer vindt u in de Gouden Gids. de ondernemingen moeten slui ten. Zo moet Calvé concurreren met een Unilever-dochter in Frankrijk. De aankondiging van de verkoop van Calvé-borrelnootjes dateert van juni dit jaar. De naam en productie gingen over naar Duy- vis in Zaandam, dochter van Sara Lee/Douwe Egberts. De bonden vrezen dat veertig man hun baan verliezen. „Dat is mede onderdeel van het overleg," zei de Unilever- woordvoerder gisteren. De vakbonden vrezen voor meer dan honderd ontslagen bij snack fabrikant Mora in Veldhoven. Daar worden diverse onderdelen overgeheveld naar de andere Mo- ra-vestigingen in Nederland en België. De directie wil gedwon gen ontslagen voorkomen. „Daar wordt een forse tik uitge deeld," zei bestuurder Piet For tuin van de CNV Industrie- en Voedingsbond gisteren. „Wij vre zen dat er in de praktijk meer dan honderd mensen hun werk verlie zen. In de snackindustrie is het opleidingsniveau van het perso neel niet zo hoog en hoe lager dat niveau, des te geringer de mobili teit. Die werknemers gaan echt niet verhuizen. Mora Grootverbruik in Veldho ven telt honderdveertig werkne mers, waaronder relatief veel vrouwen. De voorzitter van de ondernemingsraad in Veldhoven, F. Vlaskamp, vindt het nog te vroeg, om getallen te noemen zo als de vakbonden doen. Wel er kent hij dat het probleem van de mobiliteit groot is. De Amerikaanse president Bill Clinton ontving gisteren een ere doctoraat in de economie aan de Chulalongkorn Universiteit in Bangkok, waarvoor hij het bijbehorende gewaad moest aantrek ken. Hij bracht gisteren een officieel bezoek aan Thailand. Aanlei ding was het feit dat de Thaise koning Bhumidol Adulyadej een halve eeuw geleden de troon besteeg. Clinton maakte van de gele genheid gebruik de economische banden tussen de twee landen aan te halen. foto reuter Amsterdam (anp) - De werknemers in de bouwnijverheid heb ben grote behoefte aan bijscholing om de technologische ont wikkelingen in deze sector bij te houden. Dat blijkt uit een on derzoek van het Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid (EIB) naar de invloed van de bouwtechniek op het bouwproces. In het onderzoek geeft 56 procent een bedreiging van de werkgele- van het bouwplaatspersoneel aan meer bijscholing te willen. Vol gens 64 procent wordt de behoef te aan goed opgeleide werkne mers groter. Volgens een van de samenstellers van het onderzoek is de bijscholing noodzakelijk om de technologische werkwijze in deze sector te kunnen volgen. Van de beroepsgroepen hebben vooral de mindergeschoolden een voorkeur voor de technologische werkwijze. Dat vervangt voor een groot deel de fysiek zware werk zaamheden. De hoger geschool den daarentegen hebben een voorkeur voor de traditionele, ambachtelijke werkwijze. Dat geeft 60 procent van de timmer lieden en 68 procent van de met selaars aan. Met name werknemers bij de gro te bedrijven zien in een verder gaande technische ontwikkeling genheid. Het EIB bevestigt dat de ontwikkeling van nieuwe materi alen en technieken het aantal ar beidsintensieve klussen vermin dert. Daar staat echter tegenover dat de werknemers in de bouw nijverheid productiever worden waardoor de kostenstijging in de ze sector beheersbaar blijft. De vakbonden hechten veel waarde aan scholing in de bouw nijverheid. Voor de Bouw- en Houtbond FNV is dit een van de punten voor de onderhandelin gen over de Bouw-CAO die vol gende week van start gaan. Deze bond wil de werkgevers houden aan de afspraak dat ieder bedrijf een scholingsbeleid moet voeren. Is er geen scholingsbeleid dan moet de werknemer de mogelijk heid krijgen op eigen initiatief scholing te volgen, zo vindt de Bouwbond FNV. Krimpen aan den IJssel (anp) - Donkere wolken pakken zich samen boven scheepswerf Van der Giessen-De Noord. Nieuwe orders blijven uit, waardoor het bedrijf uit Krimpen aan den IJssel na de zomer zonder werk komt te zitten. Er is nog geen zicht op nieuwe opdrachten. ring van de winst van 1995, die toen uitkwam op f 15,9 miljoen. Hoe hoog het verlies uitvalt, kan de financieel-directeur nog niet zeggen. De stagnerende orderinstroom bezorgde het aandeel Van der Giessen dinsdagochtend een flin ke knauw. De koers duikelde liefst 25 procent naar 45 gulden. „Het is bijzonder moeilijk om nieuwe orders te verwerven. Er is gewoon geen vraag," sombert fi nancieel directeur F. Tronchet. „We wachten op betere tijden." Ondanks de stagnerende orderin stroom denkt Tronchet niet dat de werkgelegenheid gevaar loopt. Bij het bedrijf zijn 500 mensen werkzaam. Van der Giessen, gespecialiseerd in de bouw van zogeheten roll- on/roll-off passagiersschepen, maakte maandag gewag van te genvallende resultaten op onder handen orders en nagekomen las ten op een eerder dit jaar opgele verd schip voor Stena Line. Van der Giessen heeft drie sche pen in aanbouw; twee voor Deut sche Fahrgesellschaft Ostsee en één voor de Irish Continental Group. Het schip voor Irish Con tinental rolt begin volgend jaar van de werf, rond de zomer vol gen de twee schepen voor de Duitse rederij. Daarna is de koek op. Uit 'goed koopmansgebruik' heeft het bedrijf voor de stagne rende orderinstroom alvast een voorziening aangelegd. Hierdoor schrijft Van der Giessen dit jaar rode cijfers. Eerder dit jaar voor spelde de directie nog een halve- Den Haag (anp) - De plannen van de Euro pese Commissie om onafhankelijke produ centen van onderdelen hoge kopiekosten aan merkfabrikanten te laten betalen, bedreigen vijfduizend Nederlandse garages. Dat zegt de secretaris van de afdeling Autovak van de RAI, de brancheorganisatie voor de import van auto-onderdelen. Volgens Autovak worden de auto-onderdelen bij vijfduizend niet-merkdealers door de plannen van de Europese Commissie zoveel duurder dat de consument deze garages gaat mijden. Ook het plan van de Italiaanse eurocommissaris Monti (interne markt) om alleen merkdealers te laten beschikken over dure autodiagnose-apparatuur, is funest voor de reguliere producenten. Naast de vijfduizend garages van niet-merk dealers zijn er in Nederland vijfendertighonderd merkdealers. Aanvankelijk zouden de kopierechten alleen voor een periode van drie jaar betaald moeten worden op zichtbare onderdelen, zoals deuren, spiegels en wielen. Onder druk van de grote autoproduce- rende Europese landen zal de richtlijn van Monti zich nu uitbreiden tot onzichtbare onderdelen on der de motorkap. De Europese industrieministers vergaderen dinsdag over de Monti-voorstellen. De grote auto-producenten zien in de auteurs rechten op onderdelen een extra inkomstenbron om het dure behoud van onderdelen voor oude modellen te financieren. Het Europees ontwerp en modellenbureau moet toezicht houden op na leving van de richtlijn. De plannen zullen leiden tot hogere reparatiekosten, zo vreest de Europese Federatie van Automobielverenigingen (FIA). Utrecht (anp) - Een groep fi nanciële instellingen onder leiding van de Rabobank gaat particuliere bedrijven in het gebied van de Zwarte Aarde in het zuiden van Rusland de helpende hand reiken. Het nieuwe Rabo Black Earth Re gional Venture Fund krijgt een omvang van 56 miljoen gulden. Daarvan is 51 miljoen afkomstig van de Oost-Euro- pabank in Londen. De Europese Unie is bij het fonds betrokken met een bijdrage voor de kosten van het lokale manage ment. Dit wordt uitgevoerd door EWIC/Larive. In het fonds doen naast de initiatiefnemers Rabo en EWIC/Larive (adviseurs voor in vesteringen in Rusland, Oekraïne en Wit-Rusland) ook de Vlaamse investeringsmaatschappij GIMV en Corpeq in Veenendaal mee. Volgens een woordvoerder van Rabobank staan er nog geen con crete projecten op stapel. Wel is er een lijst van geschikte bedrij ven samengesteld. Minimaal 75 procent van de be schikbare middelen wordt in het gebied van de Zwarte Aarde ge stoken, De rest is beschikbaar voor andere delen van Rusland. Zwarte Aarde ligt zeshonderd ki lometer ten zuiden van Moskou. De streek, met als belangrijkste plaats Voronesh (800.000 inwo ners) wordt beschouwd als een van de vruchtbaarste landbouw gebieden ter wereld. De regio is ook rijk aan mineralen en is de thuisbasis van een van de drie grootste staalfabrieken van Rus land. "n andere landen geloven de kinderen in de Kerstman. -Dat is toch dom, want die bestaat niet eens écht," zegt mijn dochtertje van zeven. Zij gelooft vol overtuiging en overgave in Sint Nicolaas. Ze zit voor de open haard Sinter klaas-liedjes te zingen, niet twee of drie, maar gelijk het hele repertoire, met diverse moderne variaties op de klas siekers. Haar broertje van vier is al even enthousiast. Dat hij de tekst niet overal precies heeft onthouden, compenseert hij met een aandoenlijk volu me voor de bekendere stuk ken. Sinterklaas is terug in het iand. In dubbele betekenis. De Sint dreigde ten onder te gaan aan het Angelsaksische geweld van de Kerstman. De globali sering van de economie, om dat anglicisme maar te gebrui ken, slaat overal toe. Het is makkelijker om één mondiale reclame-campagne te maken, het is eenvoudiger om met het introduceren van producten op één datum te mikken. En je hoeft je winkel niet twee keer te verbouwen. Maar Sint heeft de aanslag van zijn concurrent overleefd. Natuurlijk gaat Sinterklaas voor een deel om onvervalst materialisme. Eén keer heeft Sint niet gereden en het man neke van vier komt bij mij om opheldering vragen. Hoe zou het toch komen dat zijn schoen leeg is? Want hij had het systeem net zo goed door gehad: je zet je schoen en de volgende och tend zit er snoep in. Aart Staartjes had het - klaarblijke lijk zwaar gesponsord door de vaderlandse zoetwarenindus- trie - nog zo duidelijk op de televisie gezegd bij de aan komst van de Sint in Harlin- gen: jullie mogen elke dag je schoen zetten! Ik heb daarna menig moeder horen klagen dat hun kinderen niet meer te remmen zijn. „Ik zet vanavond twee schoe nen, want dan krijg je meer," had onze kleuter zelfs bere kend. Maar dat vond te Sint toch iets te berekenend. De middenstand, winkelke tens en warenhuizen hebben Sint ook herontdekt. Steeds vaker zijn zij weer bereid om de Sint in het middelpunt van de belangstelling te zetten, na jarenlange verwaarlozing van deze oerhollandse traditie. De winkels die niet meedoen, worden overigens keihard ge- Door Willem Reijn troffen door een consumen ten-boycot, een van de doel treffendste en dodelijkste wa pens van de hedendaagse eco nomie. „Deze winkel heeft he lemaal geen Sinterklaas in de speelgoedfolder," constateert mijn dochtertje verontwaar digd. „Nou, dan moet Sinterklaas daar ook maar niets kopen." Reken maar dat de Sint zich daar aan houdt, te meer daar zij Hem een vrije opdracht heeft verstrekt: „Ik maak geen verlanglijstje, want ik vind al les leuk wat ik van Sinterklaas krijg." Ook mijn zoontje laat de Gul le Gever alle keuze: hij pakt een folder, zet snel bij elk ca deau een kruis en roept dan: „Ik ben klaar met mijn lijst!" Afgezien van de rechtstreeks betrokken en belanghebbende bedrijven, spelen ook andere adverteerders in op de diepe worteling van het klassieke Sinterklaas-feest. De aardigste commercial begint in de verga derzaal van de directie van een klaarblijkelijk groot bedrijf. De uitgebreide directie zit aan een lange ovale tafel met span ning te wachten. Zenuwachtig speelt een duur pak met zijn kostbare vulpen. Dan klettert een regen van pe pernoten door de vergader zaal. De managers kijken op geschrikt om zich heen. De deur gaat op een kier en de Sint kijkt om de hoek. De ma nagers weten niet wat hen overkomt. Sint ook niet en trekt schielijk de deur dicht. We horen zijn schimmel nog hinniken in de gouden gang van de directievleugel van het hoofdkwartier van de multina tional. 'Gezocht: staffunctionaris (m/v)', zien we als perso neelsadvertentie. Spits en een volgereden schoen waard, Tempo-Team! WffÈÊÊÊm: Amsterdam - De dagbladuitgevers en de Nederlandse Vereniging voor Journalisten zijn er niet in geslaagd overeenstemming te be reiken over het auteursrecht voor journalisten. In de gisteren af gesloten CAO blijft dan ook de bepaling staan dat uitgevers arti kelen uit de krant alleen voor afgeleide producten als Internet of CD-rom mogen gebruiken als de auteur daar toestemming voor geeft. De nieuwe CAO loopt van 1 april dit jaar tot en met 31 december 1997. Over deze 21 maanden krijgen de krantenjournalisten een structurele salarisverhoging van 5,25 procent. Daarvan wordt 2,75 procent op 1 april uitgekeerd en 2,5 procent op 1 september volgend jaar. Overeengekomen is verder dat de huidige VUT-regeling vanaf 1 juni volgend jaar geleidelijk verdwijnt. Er komt een stapsgewijze overgang van het huidige VUT-niveau van 100 procent netto eindsalaris op 60 jaar naar 75 procent netto eindsalaris op 62 jaar. Vanaf 2004 zal voor iedereen de nieuwe pensioenregeling van kracht zijn. Eist - De Nestlé-vestiging in het Gelderse Eist verliest 62 van de bijna 200 arbeidsplaatsen. De fabriek maakt vooral de snoepreep Nuts die voor een groot deel naar Rusland ging. De Russen gaan vanaf begin volgend jaar de Nutsen zelf maken. Gedwongen ontslagen zullen er in Eist niet vallen. Dertig mede werkers verlaten het bedrijf via natuurlijk verloop, 32 krijgen an der werk binnen Nestlé. De bonden zijn daarover ingelicht. Hoofddorp - De organisatie voor uitzendondernemingen ABU heeft met de vakbonden een nieuwe CAO afgesloten voor uitzend krachten. Op 1 januari 1997 krijgen de uitzendkrachten er 0,74 procent bij. In de loop van het jaar onderhandelen de partijen over een definitieve loonsverhoging. Daar beginnen zij mee als bekend is hoe hard de gemiddelde lonen in de marktsector om hoog zijn gegaan. Het contract heeft een looptijd van 1 jaar. Da gelijks werken er gemiddeld meer dan 195.000 uitzendkrachten. De toeslag voor nachtwerk gaat omhoog van 25 procent naar 50 procent. Volgens vakbondonderhandelaar G. van Betten van de FNV Dienstenbond lopen de toeslagen nu meer in de pas met de rest van het bedrijfsleven. Ridderkerk (anp) - Holec Machines en Apparaten (HMA) uit Rid derkerk maakt kans op grote opdrachten uit het Verenigd Ko ninkrijk. Het Engelse railvervoer kende jarenlang achterstallig onderhoud, maar de spoorwegmaatschappijen willen de achter stand versneld inhalen. Volgens HMA-directeur J. Holthaus wordt binnen enkele maan den duidelijk of zijn onderneming in de prijzen valt. HMA is eigendom van Begemann. Deze industriële participatie maatschappij zoekt al enige tijd naar een geschikte koper voor HMA. Naast Deutsche Waggonbau circuleren de namen van Bom bardier, het Spaanse Caf en Stork als mogelijke overnamekandi daat. 'ndhoven - Campina Melk- onderzoekt de mogelijk- 1 etl om mineraalwater op «markt te brengen. Concrete roeringen zijn nog niet ge- n, maar het idee is al 'uit wainstormfase', zo ver- iart J. Kalksma, directeur de consumptiemelk- daan. de kia van ks«ijn neemt de directie een ten kH? over het 0Pzetten van 5 bottielijn. De Campina-fa- Van m Eindhoven is dan een Qe twee mogelijke locaties. „We halen er niks weg. Er is daar nog voldoende ruimte beschik baar. Maar aan een keuze zijn we nu nog niet toe", aldus Kalksma. Waar het mineraalwater vandaan zou moeten komen, vait volgens hem nog niet te zeggen. Naar ver luidt zou dat Zwitserland kunnen zijn. Momenteel wordt bekeken welke investeringen er met een bottie lijn voor mineraalwater gemoeid zijn en hoeveel belangstelling pr bij de consument is. „De watermarkt in het algemeen ontwikkelt zich goed", zo geeft Kalksma als verklaring voor de plannen die volgens hem nog in het 'embryonale stadium' verke ren. Campina Melkunie kan een verbreding van haar assortiment wel gebruiken, want de room is er in de zuivel de laatste jaren af door hevige concurrentie en te ruglopende subsidies. Vorig jaar boekte het bedrijf een omzet van 6,5 miljard gulden, een stijging van één procent in vergelijking met een jaar eerder. De melkaan- voer was met 2,95 miljard kilo ongeveer gelijk aan die van 1994. Paradepaardje Mona wist zijn marktaandeel opnieuw te vergro ten. Nieuwe produkten als de drinkyoghurt Vifit en Fysiq leve ren een welkome bijdrage aan de winst. De opbrengsten van consumptie- melk en kaas daalden weliswaar, maar deze groepen zijn nog altijd goed voor 65 procent van de melkverwerking van Campina Melkunie. Amsterdam (anp) - De Nederlandse Staat is definitief uit Fokker gestapt. Het aandelen pakket met een belang van 22,23 procent is verkocht aan grootaandeelhouder Dasa. Omdat de inmiddels failliet verklaarde vliegtuigfa brikant de laatste jaren geen enkele winst heeft ge maakt, hoeft Dasa niets voor de stukken te betalen. De Staat loopt daarmee ongeveer 121 miljoen gul den mis. De transactie stelt niet veel meer voor. Toen Dasa in 1993 grootaandeelhouder bij Fokker werd en de vliegtuigbouwer van de ondergang redde, spraken de Duitsers met de Nederlandse regering af dat die haar Fokker-belang eind 1996 zou verkopen tegen een prijs van 121,8 miljoen. Dat bedrag ging omlaag als Fokker slecht had gedraaid. Eind 1995 keek Fokker tegen een min van ongeveer 1,3 miljard aan en dus heeft Den Haag geen rode cent meer voor haar pakket gekregen. Met erg veel plezier zal Dasa de stukken niet heb ben ontvangen. Fokker is tenslotte failliet, waar door de aandelen waardeloos zijn en de status van behangpapier hebben aangenomen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 9