'Theemuts en walkman deugen niet' Strijdbare wijsgeer Kockelkoren mist de mens in de natuur Slecht broedseizoen voor grote sterns op Griend Bedplassen Het hoeft echt geen probleem te zijn! Filosoof Harry Kunneman over de krokodillentranen van de Nederlandse politiek Maria-kaakjes Rottigheid Er zijn meer oplossingen dan je denkt. Bel voor meer informatie: 010-4718449 Stichting Incontinentie Nederland DE STEM LIJF LEVEN E3 Rood zweem Dassen Opwindend Erfvijanden De Nederlandse politiek huilt 'krokodillentranen' over het verdwijnen van de normen en waarden in de samenleving, vindt filosoof Harry Kunne man. Ze is er namelijk in rui me mate verantwoordelijk voor. „De centrale waarde die de politiek er op na houdt, is de economische groei van de bv Nederland". Door René van der Lee Elke keer als hij op tv weer een voetballer ziet die bij zijn tegen stander aan het shirt gaat han gen, weet Harry Kunneman het weer; de normen zijn niet meer wat ze geweest zijn. „Ik kan me rot ergeren als ik dat zie. Zo'n aanvaller die onderuit wordt ge trokken zonder dat de scheids rechter fluit, is een mooi voor beeld van de vervuiling van de omgangsnormen," vindt de filo soof, die doceert aan de Univer siteit voor Humanistiek in Utrecht. Is Nederland aan het einde van de 20e eeuw verworden tot een jungle waar nog slechts het recht van de sterkste geldt? Heeft de ontzuiling alle gemeenschappe- hjke normen en waarden wegge vaagd? CDA-prominenten als neerma en Hirsch Ballin menen van wel, maar Kunneman veegt destelling van tafel. „Het is echt ?nzm om te zeggen dat we leven in tijden van normloosheid. Veel INFORMATIE Wie nadere informatie wil omtrent arakelen in deze bijlage, kan tijdens kantooruren bellen naar: 076-5312344 of 076-5312272. Schriftelijk reageren kan ook. net adres daarvoor is: De Stem, redactie Lijf Leven, Postbus 3229,4800 MB Breda, undredactie: René van der Velden. normen zijn vervaagd, maar sommige zijn ook verdiept. Bij voorbeeld de norm dat je respect moet hebben voor andermans mening. De samenleving is ope ner geworden." Kunneman was één van de spre kers op een studiedag over nor men en waarden die het Bra bants Steunpunt Jeugdwelzijn belegde in Eindhoven. Aanlei ding voor de studiedag was het interessante project dat nu een jaar loopt in de gemeente Lies hout. Heel het dorp praat daar over wat je tegenwoordig wel kunt maken en wat nfet. De Nieuwe Mens zal er niet door ontstaan, beseft Kunneman, maar interessant vindt hij het wel. „Wat ze in Lieshout doen, deden ze eerst in de kerk. Maar nu gaat 'het zonder dogma's. Het gaat daar over vragen die de mens écht raken." Het spraakmaken de project krijgt binnenkort ook navolging in Liempde. In zijn jongste boek Van thee- mutscultuur naar walkman-ego schetst Kunneman hoe ingrij pend de maatschappij de laatste veertig jaar veranderd is. In de jaren vijftig zat iedereen nog veilig onder de eigen theemuts, waar de gezagsdragers (God, va der, leraar, pastoor, directeur) beschikten over goed en kwaad. Moeder de vrouw zat iedere werkdag om vier uur klaar met een pot thee en een schoteltje Maria-kaakjes en iedereen leek gelukkig. Léék, zegt Kunneman, want behalve 'warm, veilig en gezellig' was het ook benauwd en broeierig onder de theemuts. „Iedereen lag onder een dikke deken van dwingende normen." De ontzuiling en de opkomst van de consumptiemaatschappij lei den ertoe dat de theemuts werd afgeworpen. Nog steeds verkeert Nederland in een proces van in dividualisering, waar de meer Harry Kunneman: 'In de jaren vijftig lag iedereen onder een dikke deken van dwingende normen'. FOTO'T STICHT derheid, in een permanente rat racestreeft naar groter, sneller en beter. Met de walkman op draaft iedereen maar door, zon der notie te nemen van de cata strofes die zich rond hem afspe len. Het is het soort hoera-indi- vidualisme dat Kunneman ver afschuwt. De filosoof pleit voor een derde weg, waar de individualisering overeind blijft, maar niet meer louter economisch gericht is. Van de politiek verwacht Kun neman vooralsnog weinig heil: „Politici huilen nu krokodillen tranen over de ondergang van de moraal, maar ze bevorderen wel het prestatiegericht bezig zijn. Neem minister Ritzen, die met de tempobeurs de studenten scherpe eisen oplegt ten aanzien van het studietempo. Terwijl veel jonge studenten juist in een levensfase verkeren waarin ze ook ruimte moeten hebben voor het ontwikkelen van hun eigen normen en waarden". De centrale waarde die de poli tiek er op na houdt, is 'de econo mische groei van de bv Neder land', schampert Kunneman. „Verstandelijk gehandicapten sturen we om zeven uur 's avonds naar bed, omdat er geen geld is om ze langer op te hou den. Dat is omdat het financie ringstekort met 0,1 procent om laag moet, want anders kunnen we niet toetreden tot de Europe se Gemeenschap. De ellende van de individuele mens is kennelijk niet meer belangrijk." CDA'ers als Heerma en Hirsch- Ballin verlangen vooral terug naar de theemuts-cultuur, zegt Kunneman. „Door het verdwij nen van die theemutsen is ook de sociale cohesie onder druk ko men staan, dat klopt wel. Maar fn die cultuur had je toch ook een hoop behoorlijk fundamen tele rottigheid. Er was een groot verschil tussen wij en zij, er was een sterke sociale repressie, er was homohaat, onderdrukking van vrouwen, noem maar op. Daar hoeven we toch niet meer naar terug te verlangen?" Of neem de vermeende norm loosheid van Marokkaanse jon geren, waar de politiek ook de mond van vol heeft. Kunneman: „In de jaren zestig hebben we de gastarbeiders hier naar toe gehaald, maar we heb ben ons nooit druk gemaakt over de culturele inbedding van al die mensen. Zolang ze dat smerige werk maar deden. Nu zijn er gi gantische problemen, vooral tus sen de eerste en tweede genera tie. En wij doen daar verbaasd over, wij zeggen 'wat zijn jullie toch crimineel' en 'er zijn nóg meer gevangenissen nodig'." „Dat is ook een schande: het re pressieve apparaat wordt steeds groter, terwijl het nauwelijks helpt. Want als je mensen hard aanpakt en langer opsluit, ko men mensen er ook harder en opgeslotener uit. Dat werkt heel simpel. De eerste generatie al lochtonen komt uit een thee- mutscultuur die nog volkomen intact is. Ze voelen weinig bin ding met de postmoderne sa menleving die ze hier aantreffen.' Dus moeten wij niet alleen straf fen als de tweede generatie in de knel komt tussen die twee cultu ren. Het is ónze verantwoorde lijkheid om daar wat aan te doen, wij hebben die schuld te vereffenen." Harry Kunneman: 'Van thee- mutscultuur naar walkman ego. Contouren van postmo derne individualiteit'. Uitge verij Boom, 45. 's Graveland (anp) - Het broed seizoen voor grote sterns op het vogeleiland Griend in de Wad denzee is dit jaar slecht verlo pen. Het aantal paren daalde van 8200 naar 5600. Bovendien stierven veel kuikens in juni. Ook de visdief deed het slecht. Dit jaar waren er 1700 paren te gen 2600 vorig jaar. Oorzaak is een groot tekort aan jonge ha ring, het belangrijkste voedsel voor deze vogelsoorten. De ver eniging Natuurmonumenten weet niet waarom er dit jaar zo weinig jonge haring in de Wad denzee voorkwam. Momenteel wordt daar onderzoek naar ge daan. De grote stern heeft ook veel last gehad van kokmeeuwen. Deze vogels roven een deel van het voedsel dat de volwassen grote sterns naar hun kuikens brengen. Hierdoor zijn veel kui kens verhongerd. (ADVERTENTIE) Muntelbolwerk 1 5213 SZ Den Bosch Folders zijn verkrijgbaar tegen een geringe vergoeding van porti- en administratiekosten WOENSDAG 27 NOVEMBER 1996 Natuurmonumenten blijven dat niet pikken. Die organisatie ligt over twintig jaar op haar gat." „De natuur gedijt prima in een culturele omgeving, maar dat mag blijkbaar niet. Alles wat buiten de reservaten ligt, is 'rest', is niet interessant. Boeren- natuur en stadsnatuur wordt als een debiel broertje gezien. En dat terwijl stadsecologen om het hardst roepen dat de stad tegen woordig leefgemeenschappen herbergt die niet onderdoen voor de klassieke natuur," aldus Kockelkoren. „Natuurmonu menten zou eens van een terrein in een uitbreidingsplan een mooi stuk natuur moeten maken. Maar daar hebben ze geen zin in. Natuur zo dicht bij de mens, daar gruwen ze van. Wat hebben schaapherders en riettelers voor op de economie van nu? Mountainbikers schep pen toch ook een stukje unieke natuur? Waarom in onze huidige cultuur niet wat meer natuur? We schamen ons voor onze tech nologische cultuur. We zoeken het heel ver weg, terwijl in de buurt veel mogelijk is. Bij stads- inrichting, maar ook bij land bouw, bij aanleg van wegen moet natuur ontwikkeld en later na tuurlijk bewaakt worden. Men kan een dijk of wegtalud een vlakke, makkelijk te maaien hel ling geven of een grillige die de natuur aanspoort iets moois te maken." Kockelkorens visie mondt uit in het voorstel om bij elk groot werk een deel van de kosten uit te trekken voor nieuwe natuur, Niet in de vorm van een nieuw bos ver weg, maar op de plek zelf. Hoeveel? Kockelkoren denkt aan een procent of tien. Of het zover komt? „Nederland loopt voorop in de discussie over natuur-cultuur. Begrijpelijk, want hier is er een conflict. In andere landen hebben ze daar geen last van. Ik ben hoopvol ge stemd, want het gaat hard hier. We moeten nu wel even op een andere trein springen. De kaart wordt dan weer helemaal groen, met weliswaar een rood zweem doorheen. Echte natuur hoeft dan niet langer op een negen- tiende-eeuws pastoraal schilde rij te lijken, maar floreert tussen twee stoeptegels. Wat dondert een hoogspanningsmast of ge- luidscherm. Zolang natuur daar onder en daarop maar welig tiert hoeven we ons niet te schamen. Natuur is niet zielig. Cultuur maakt niet kapot. Als we daar voor zorgen kan de natuur zich in de kunstmatige landschappen van het heden even uitbundig uitdrukken als vroeger." De tweede milieulezing, georga niseerd door de Brabantse Mi lieufederatie, wordt donderdag 28 november uitgesproken door Petran Kockelkoren. ing. J. Baan, directeur van het Brabants Land schap, voorziet de lezing van commentaar. Plaats: Katholieke Universiteit Brabant, Warande laan 2, Tilburg. Aanvang 20.00 uur. De natuur is niet meer wat zij j's geweest en dat is maar goed ook." Dr. Petran Kockelkoren moet van oerbossen niets heb ben. Hij mist de mens in de na tuur. Een interview met de strijdbare wijsgeer die morgen in Tilburg de Brabantse mi lieulezing verzorgt. 'Natuurmonumenten Openluchtmuseum op grote schaal. De oude ambachten moe ten in ere worden hersteld of hun effect worden nagebootst om die eigenheid in stand te houden. Plaggen gebeurt machinaal en we jagen koeien de hei op omdat die meer vreten dan schapen. Voortdurend moeten we corrige ren om de hei, de vennen, de Biesbosch te handhaven. Dat kost vrachten met geld. Vraag is of we al die historische lapjes in stand moeten houden. Moet overal in Nederland de hei weer terugkomen, terwijl het pijpe- strootje het daar nu veel beter doet? Ik denk het niet. Wij idea liseren de turfsteker dan wel, maar vergeet niet dat zij onder erbarmelijke omstandigheden moesten werken. Natuur? Zij hadden juist moeite om de na tuur van zich af te houden." Moeten we dan het streven naar meer natuur en de ecologische hoofdstructuur de nek om draaien? „Nee, natuurlijk niet, de dassen hebben een groot rus tig gebied nodig. En de natuur wordt wel degelijk bedreigd, maar volgens mij meer door ver droging en vermesting dan door ruimteclaims. Daar moet zeker iets aan gedaan worden. Waar het mij om gaat is dat de ecologische hoofdstructuur niet de norm moet zijn. We moeten de natuur niet beter willen maken dan de natuur zelf is. We moeten niet tot op het lachwekkende proberen de mens en zijn techno logie uit de natuur te verjagen. Grote sommen geld worden uit getrokken om bestaande hoog spanningsmasten om een bos heen te leiden." Nederland wordt volgens Kockelkoren door de natuurbe schermers op een gigantische manier 'opgejuind'. Uitheemse boomsoorten moeten ineens ver dwijnen en verdwenen dieren moeten terugkomen. De bevers weer in De Biesbosch. „Laat ons die moeite besparen, want ze lig gen binnen de kortste keren toch met de pootjes omhoog. Dezelfde aannemer die vijftien jaar gele den een riviertje rechttrok, moet het nu weer laten meanderen. Wie snapt dat nog? Huizen die al tientallen jaren in bossen staan worden gesloopt. Alle boeren moeten verdwijnen van het ei land Tiengemeente. De leden van Door Ton de Jong Dat Ster-spotje van üe Vereni- gjng van Natuurmonumenten laat hem niet los. Beelden van bulldozers en bouwputten bege leid door dreigende muziek en waarschuwende woorden: 'De bebouwde wereld rukt op. De natuur wordt teruggedrongen'. Vervolgens een lieflijk reetje in een groen bos met vogelgeluiden op de achtergrond en de uitnodi ging om lid te worden van Na- Stuurmonumenten, want die zorgt voor meer reetjes en meer vogels. „De mensen," zegt Petran Kockelkoren onomwonden, „wordt een gigantisch schuldge voel aangepraat. Natuurmonu menten is een kerk geworden. Ie dereen moet zoals vroeger offe ren, alsof het de schuld is van ie mand die een nieuwbouwwoning koopt dat het slecht gaat met de natuur in ons land. Als schamele beloning voor het lidmaatschap mogen de leden van natuurmo numenten 's zondags de witte paaltjes van de wandelroutes volgen." Kockelkoren is als wijsgerig an tropoloog verbonden aan de Uni versiteit van Twente. Een weten schapper dus die nadenkt over de mens en zijn omgeving. Die zijn er wel meer in dit land, maar het bijzondere van Kockelkoren is dat hij erin is geslaagd om de 'gevestigde natuurbeschermers op de kast te krijgen. „Ik jut de boel, inderdaad behoorlijk op. Dat vinden ze in Brabant blijk- Ibaar wel leuk, want om die reden vroeg de Milieufederatie mij om de milieulezing te houden." De uit Limburg afkomstige wijs geer wordt sinds kort serieus ge nomen. Het Rijk heeft hem om zijn visie gevraagd en hij figu reert op talrijke symposia. is net een kerk' de natuur, mea culpa, mea cul pa I Er wordt paal en perk ge steld aan stadsuitbreiding. Te genover een natuur die zich weer breed maakt, staat de stad die indikt. Kockelkoren: „Op zich heb ik niets tegen de ecologische hoofd structuur. Maar hoe oer moet oer zijn? Ongerepte natuur komt in Nederland vrijwel niet meer voor. Het is allemaal half natuur, half cultuur. Als je de natuur van FOTO JAN DROST nu af aan met rust zou laten, zou het land in enkele eeuwen over dekt raken met een elzenbroek- bos in de lage gedeelten en een eiken-beukenbos op de heuvel ruggen. Niet erg divers of opwin dend, zou ik zo zeggen." „De grote verscheidenheid van het Nederlandse landschap is te danken aan de historische ex ploitatie van de natuur door schaapherders, scheepsbouwers, mijnbouwers, turfstekers en riettelers. Heel Nederland is een groot natuurmonument, een „Natuur en cultuur," begint dr. Kockelkoren (47), „worden in Nederland gezien als vijanden. De stad, de snelwegen, de land bouw vernietigen de natuur. Dat dit verhaal zo aanspreekt is niet zo verwonderlijk. De Nederlan ders hebben met lede ogen aan moeten zien hoe in slechts enkele generaties tijd de kaart veran derde. Van een groen vlak met enige vlekken rood die de bebou wing aangeven in een rood vlak waarin een paar groene enclaves zijn uitgespaard. Natuur en cul- tuur vechten een hard gevecht uit om de ruimte. Milieuridders en asfaltkoningen staan als erf vijanden tegenover elkaar." Natuur begint daar waar cultuur ophoudt, was de gedachtengang die de eerste natuurbeschermers er honderd jaar geleden op na hielden. Het nieuwe overheids Dr. Petran Kockelkoren: 'Waarom wel respect voor turfstekers en niet voor mountainbikers?' beleid zet dat voort. Het Rijk heeft de ecologische hoofdstruc tuur bedacht. Overgebleven groenplaatsen worden met el kaar verboden door groene cor ridors. Uiterwaarden worden aan de natuur teruggegeven en dure landbouwgrond, vaak pas een paar generaties geleden ont gonnen, wordt aan zijn lot over gelaten: de natuur mag haar gang gaan. Zo ontstaat een na- tuurnetwerk door heel Neder land. „Je haalt de cultuur weg en laat het over aan de zelfregulering van de natuur," aldus Kockelko ren. „Het resultaat moet liefst zo 'oer' mogelijk zijn. De schaal waarop zich dit afspeelt is onge hoord groot. Maar liefst 60.000 hectaren boerenland moet in na tuurgebied worden veranderd, bij elkaar een oppervlakte ter grootte van de Noordoostpolder. Er is geen wandelaar meer die de laatste jaren niet is gestruikeld over een van de vele plaatselijke natuurontwikkelingsprojecten. De zegekar boldert voort. Het idee is zelfs aangeslagen over de grens." De laatste linie is bereikt en van daaruit moet keihard worden teruggevochten tegen de cultuur. De publieke opinie is gemakkelijk te mobiliseren. Na tuurmonumenten en het WNF spinnen er garen bij. Hun leden tallen dijden tot voor kort uit. En wat gebeurt er intussen aan de andere kant, bij de woordvoer ders en de belangenbehartigers van de cultuurruimte? Zij buigen volgens Kockelkoren ootmoedig het hoofd: Ja, het gaat slecht met l;

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 25