'Ik ben een echte vronwen-man' &Mag de zanger van de piano wat troost krijgen? DE STEM DBSTEM euthanasie: vechten voor een 'schone' dood KRO-documentaire over Winnares van boekenprijs van plagiaat beschuldigd Schubert Masterclass als opstapje naar het Schubertjaar 1997 Bach Collegium Breda wint prijs in Israel Paul Huf, de beeldhouwer onder de fotografen, exposeert weer „Vooral het reizen breekt me zo op, dat ik me niet meer kan opladen." Ron Zwerver, ex-volleyballer NEDERLAND 1 07 00 Journaal 07 07 Tekenfilmfestival 07 27 Ontbijt-TV met om 7.30, 8.00 en 8.30 Journaal; 7.47 en 8.14 Sport journaal 09 00 Journaal 09 05 Get the Picture (h) 09 34 'nGoeiedag met Jos Brink 10 24 Close up: 100 jaar stripverhaal 1V23 ER (tot 12.05) 14 50 Lieve Martine (h) 15 38 'n Goeiedag met Jos Brink 16 33 The Cosby Show 1702 Alles kits met Dag Sinterklaas; 17.14 Robbedoes; 17.38 Bertje Knor, met: Kleine verhalen, Piele- tje Peenhaar, William's wonder aarzen, La la liedje en Het allesdier 1801 Roseanne, comedy 1831 Get the Picture, quiz 1901 Bedevaarten in Europa, docu mentaire 19.34 Gezicht van Nederland: Hel mond 2000 Journaal 20.25 Netwerk, actualiteiten 2107 De rijdende rechter 2154 Filmfront '96, serie films over de liefde, gemaakt door jonge ci neasten (slot) 22.43 documentaires: De dood de baas? 23 27 TeeVee Studio. Gast: E. Nordholt (tot 00.02) NEDERLAND 2 09.00 12.30 13.00 13.28 13.55 14.20 14.50 15.00 15.54 16.00 16.08 16.35 17.01 17.29 19.00 19.28 20.00 20.30 21.56 22.30 23.15 Koekeloere (tot 09.15) Aquarelleren Ik weet het beter (h) Wereld van verschil (h) Overal en nergens (h) Reality (h) Gospelclip (h) Spreekuur. Thema: Consument (PP): CD (h) Journaal Shingalana, de kleine jager, jeugdserie Gevonden voorwerpen, kinder programma White Fang, jeugdserie 2Vandaag met 17.30 en 18.00 Jour naal, 18.43 Sportjournaal en 18.51 Hoofdpunten uit het nieuws Licht op groen, milieumagazine Ik weet het beter, spelletje Kwintessens Studio Sport Tijdsein, actualiteiten Niet vanzelfsprekend na 25 jaar, documentaire over communicatie, taal en gebaren van doven Studio NOS met ca. 23.30 Journaal (tot 23.55) NEDERLAND 3 12.00 Journaal 12.07 MiddagEditie met om 12.30 Sport journaal 13.00 Journaal 13.08 Onverwachte natuur (h) 13.33 Lingo(h) 13.58 Villa Achterwerk (h) 16.00 Journaal 16.08 Kinderen voor kinderen (h) 17.05 Who's the Boss, comedy 17.35 The Ocean Girl, jeugdserie BELGIË FRANS 1 12.45 Nieuws 13.15 Du bout des ailes, ma gazine 13.45 La roue des temps (h) 14.40 TéLéCiNéMa (h) 15.30 Génies en herbe 16.05 Personal Upgrade (h) 16.35 The Wal- tons, serie 17.30 Charlie's Angels, misdaad serie 18.30 Régions soir 18.50 Cartes sur ta ble, magazine 19.05 Le quotidien des sports 19.30 Nieuws 20.10 Au nom de la loi Faits divers, thema-avond over Dutroux 23.00 Coup de film 23.30 Nieuws 23.55 Tribune économique et sociale (tot 00.05) BELGIË FRANS 2 16.00 lei Bla bla (h) 17.00 La pensée et les hommes, filosofisch magazine 17.35 Che- val passion (h) 18.05 lei Bla bla 19.00 Du bout des ailes, magazine 19.30 Nieuws 20.00 Basketbal Euro 97 België-Frankrijk li re 21.40 Foot Mondial 22.10 Nieuws. Aan- sl.: Supergoal 22.35 Aquatica, watersport- magazine (tot 23.05) DUITSLAND t 05.30 Morgenmagazin 09.00 Tagesschau 09.03 Dallas (h) 09.45 Tele-Gym 10.00 Ta gesschau 10.03 37° Reportage (h) 10.35 'ips und Trends, magazine 11.00 Ta- gesschau 11.04 (ZW) Wenn die Abend- glocken lauten, Duitse speelfilm uit 1951(h) 12.25 Rolle Rückwarts (h) 12.55 Presse- schau 13.00 Tagesschau 13.05 Mittagsma gazin 13.45 Wirtschafts-Telegramm 14.06 Tagesschau 14.03 Ein Haus in der Toscana, serie- Aansl.: Kapt'n Blaubar 15.00 Ta gesschau 15.03 Juliane Andrea, talkshow 16.00 Tagesschau 16.03 Fliege, talkshow 17.00 Tagesschau 17.10 Brisant, magazine 17.55 Verbotene Liebe, serie 18.25 Ma- nenhof, serie 18.54 Der Fahnder, serie 20-00 Tagesschau 20.15 Wilde Herzen: Wil- und die Windzors, tv-film 21.45 Die kanti ne auf der Schiene, reportage over spoor- ^maatschappij 22.30 Tagesthemen 3-00 Wilde Herzen: Kleine Haie, tv-film J.P Nachtmagazin 00.50 Turn Back ffi°45) Spee'^'m Nachtmagazin the (tot DUITSLAND 2 J5-30 Zie Duitsland 1. 13.45 Gesundheit! - 10 New Adventures with Black Beauty, 1 ogdserie 14.30 Theos Geburtstagsecke «•32 Frech wie Rudi 14.55 Loqo, Journaal 15.05 Pinocchio (h) 15. ualli, spelletje 16.00 Heute 16.05 oa? <I^<h) 17,00 Heute 17-15 Aoenuma-i f ln ,5S Der Mond scheint auch für Un- dh ff'serie 19,00 Heute 19." - ®Je112, serie 20.15 Naturzeit 25 ^er Forschung, magazine 21 '<•15 Kennzeichen D„ maqa; Beat! W.00 Heute Nacht 0145 h 3"del'9e rePorta9e- •45 Heute Nacht (h) 02.00 bl|que, speelfilm k Beauty, igsecke jeugd- >.30 Dalli Ein Heim Abendma- 9.25 t 21 >1.4! magazine ht 00. Deel 0 La femme Alarm- I.00 Ab- .45 Heute 23.00 1.15 The 2 (h) pu- Gids WOENSDAG 27 NOVEMBER 1996 Door Tom Smeets Van hoeveel fotografen belandt het werk in een museum? Dat zijn er echt niet veel. Paul Huf is er een van, maar als iemand dit feit relativeert is hij het wel. „Ik heb ook ronde getallen", zegt liij, doelend op het feit dat hij twee jaar geleden zeventig werd. „Toen had ik een hele grote tentoonstelling in het paleis museum." Sindsdien heeft hij er ook een ex positie in Groningen opzitten, samen met Dick Bruna. Met zichtbare voldoening constateert hij: „Daar is definitief gesteld dat, alhoewel je commercieel werk maakt, dat het niet bete kent dat dat niet in het museum zou mogen hangen, Er is een soort verwijt dat dat niet kan als je geld verdient met je werk. Het wonderlijke ivoren toren-idee, het moeten lijden en in achterka mertjes wonen. Die sfeer." En nu dan galerie Marzee in Nij megen, zwart-wit portretten uit de jaren veertig en vijftig. Paul Huf, verwonderd: „De fotografie krijgt steeds meer een plaats waar wij hem nooit voor bedoeld hebben. Eigenlijk zijn de colle ga's uit mijn leeftijdsgroep ge woon bezig geweest met fotogra feren. Maar door de jaren heen blijkt dat die fotografie naast waar het voor gedaan is een plaats krijgt in het museum. Na tuurlijk niet alle foto's. Ook niet alle schilderijen en alle beeeld- houwwerken zijn kunst. Ook daar heb je een schifting door de tijd. Want de tijd leert wat boven blijft. Iets krijgt meerwaarde door de jaren." Platenhoes Toch geeft hij toe het 'heel eigen aardig' te vinden. „Omdat het fo to's zijn die voor andere doelen zijn gemaakt. Maar het aardige is wel dat ik omdat ik me er op heb toegelegd m'n eigen mening van fotografie door te zetten, ook al is het reclame, of een platenhoes of een poster, dat dan toch blijkt dat het een soort fotografie is die langer meegaat dan die ene keer. Dat is wel eervol." Heel vaderlijk heeft hij er be hoefte aan een paar dingen op te noemen waarmee je rekening moet houden bij het kijken naar het in Nijmegen geëxposeerde werk. „We zijn overspoeld ge raakt door Meur. De jeugd is nu ineens aan het ontdekken dat er zwart-wit fotografie bestaat. Voor mij is dat altijd doodge woon geweest. In de tijd dat deze foto's werden gemaakt waren al le weekbladen nog in zwart-wit, alleen de cover was een beetje in- geMeurd. Men realiseert zich dat niet meer." Betrekkelijk Hij benadrukt: „Er zijn nu dui zenden en duizenden fotografen, toen waren er tientallen. Ieder een is nu gewend geraakt aan beeld, aan het fotobeeld. Hele maal is men gaan leren kijken naar beeld door televisie. Wij zijn vroeger door de technische beperkingen door een harde tijd gegaan. De totale kennis en vak manschap zat in je kop. Nu kan iedereen zeggen: zo'n foto kan ik ook wel maken. Ja, maar pas na dat je hem hebt gezien." In Nijmegen hangen hoofdzake lijk portretten. Toch wil hij niet alleen maar te boek staan als portretfotograaf. „Ik deed land schappen, fabrieken, posters, folders, reclame, bekende men sen, reportages. Tegenwoordig is men min of meer gespecialiseerd, anders kom je bijna niet aan de bak. Er gaat geen fotograaf meer twee weken op reportage, zoals ik dat veel heb gedaan. Daar is geen geld meer voor. Dat is over genomen door de televisie." De vader van Paul Huf was ac teur en mede daardoor was hij gewend aan portretfotografie. „Ik ben niet in een reportage sfeer opgegroeid, ik werd meer op portretten gewezen. Dan krijg je mee dat fotografie portretfoto grafie is. Het wonderlijke is dat mijn totale oeuvre, wat het ook is, altijd met mensen heeft te ma ken. Een modefoto kan je een portretfoto noemen van een mooie vrouw met mooie Meren aan. Mijn serie platenhoezen met een vrouw erop, waren portret ten van een vrouw die iedere keer de sfeer uitbeeldde van die be paalde muziek. Alles is bij mij gerelateerd aan mensen." Dat geldt zeker zijn portretten van beroemde mensen, al begint hij meteen een betoog over de be trekkelijkheid van bekendheid. „Het wonderlijke in Nederland is natuurlijk dat onze beroemdheid niet ver straalt. Als je Kennedy hebt gefotografeerd, weet de hele wereld dat je Kennedy hebt gefo tografeerd. Als je hier Juliana fo tografeert, weet Nederland dat je Juliana hebt gefotografeerd, maar daarbuiten niemand. Er is hier ook niet een snobistisch ge voel dat ze door mij gefotogra feerd willen worden. In het bui tenland heb je dat wel. In Hol land heb je alleen maar: doe maar gewoon." Glamour Toch heeft hij nooit serieus over wogen naar het buitenland te gaan, al gaven z'n collega's al he lemaal aan het begin van z'n car rière het advies niet in Neder land te blijven. Paul Huf: „Die zagen iets in mijn foto's van: dat is niks voor Holland. Ja, wat was dat? Het had iets glamourach- tigs, wat je in Nederland niet zag." Werken in de Verenigde Staten zag hij echter niet zitten. „Daar de boel gezien hebbende, zei ik: geef mij Europa maar. Ik had daar kunnen blijven, maar ik had daar niet zoveel zin in. Ik vind het leven in Amerika zo'n onge looflijke race, zo onrustig. Dat moet je lichamelijk liggen. Kijk Paul Huf met twee mannequins tijdens een mode-presentatie in 1965. „De jeugd is nu ineens aan het ontdekken dat er zwart-wit foto grafie bestaat. Voor mij is dat altijd doodgewoon geweest. foto anp maar in New York hoe de mensen op straat lopen. Gehaast naar een doel toe wat er niet is, zo ziet het altijd uit." Maar hij hoefde ook niet weg. Hij heeft in Nederland altijd werk gehad. De reclamebureaus had den al snel in de gaten dat hij een man met een andere visie was en wisten hem veelvuldig te vinden. Als Paul Huf in zijn verleden duikt, somt hij een-'lange rij hoogtepunten op. Het lijkt wel alsof hij alleen maar lof heeft geoogst. Heeft hij nooit kritiek ondervonden? „Nou nee, het was altijd bewondering. Belachelijk! Ik vind dat zoiets raars." Om een paar van die hoogtepun ten te noemen: vanaf 1949 de re clamecampagne Het bier is weer best van alle gezamenlijke brou wers; de Grolsch-campagne Vak manschap is meesterschap', vijf tig lp-hoezen in kleur voor Phi lips; een serie groepsfoto's van kopstukken uit een bepaald vak; buitenlandse reizen voor Ave nue; Van Gogh-serie in opdracht van de KLM; of zo maar een bloemenfoto waarvan een an sicht werd gemaakt. Daarvan zijn wereldwijd al zes miljoen exemplaren verkocht. Koningin Paul Huf: „M'n leven kent alleen maar hoogtepunten, echt. Denk ook maar aan de jaren vijftig, dat ik door de RVD werd gevraagd Juliana en Bernhard te fotogra- feren. Als je mensen op straat Paul Huf: onnederlandse glamour aanhoudt zullen negen van de tien zeggen: dat is de man die de koningin heeft gefotografeerd. En dan praten we over de Julia- ook wel eens gedaan, maar die wordt de hele dag al gefotogra feerd. Dat gebeurde vroeger min der." nooit gedaan. Hij heeft nooit vooraan staan te dringen bij de brand. „Nee, dat heb ik nooit ge ambieerd. Daar sta je met meer deren, je staat allemaal hetzelfde te doen. Er is maar een enkeling die daar uit loskomt en een eigen beeld maakt. Dat ligt mij niet. Ik wil de rust hebben. Iemand heeft wel eens over mij gezegd: hij is de beeldhouwer onder de fotogra fen. Inderdaad, ik styleer de din gen zoals ik ze wil hebben. Ik laat het gebeuren. Ik ga niet het gebeuren verslaan." Hij staat op het punt op reporta- gereis te gaan naar Zuid Afrika. Want hij mag dan 72 zijn, hij gaat nog steeds door. „Fotografie vermoeit mij niet en fotograferen is leuk. Er is grote afwisseling. Ik ben nog steeds heel druk. Het houdt niet op. Maar vergis je niet. Ik heb geen baan, dus ik moet voor mezelf zorgen. Een pensioen, daar heeft een freelan ce fotograaf nog nooit van ge hoord. Gelukkig kan ik het ook en doe ik het met plezier." Op de vraag of hij liever mannen of vrouwen fotografeert, begint hij met te zeggen dat het niet zo gek veel uitmaakt. Maar hij maakt z'n zin niet af en zegt: „Ik ben wel iemand die vreselijk op vrouwen valt. Vrouwen inspire ren me. Alle mensen kunnen iets fotogenieks hebben, maar m'n voorkeur gaat toch wel naar vrouwen uit, ja. Ik ben een echte vrouwen-man. Waarom? Omdat ik een man ben, natuurlijk." Door Anja van den Akker Zo spraakmakend als de Ikon-documentaire over euthana sie Dood op verzoek uit 1995 is de KRO-variant De doodde baas? niet. Maar dat komt voornamelijk omdat in laatstge noemde film het fatale spuitje buiten beeld blijft. Verder zal een deel van de KRO-achterban best even moeten slik ken bij het verhaal van Gert van Linge wiens leven eindigt in een zelfgekozen dood. „De KRO wil de discussie over euthanasie bewust niet uit de weg gaan", meldt een woord voerster desgevraagd. Gert van Linge is een vitale vent totdat hij een motoronge luk krijgt. Sindsdien lijdt hij aan onverMaarbare pijnen. Zelf denkt Van Linge al snel aan de vrij zeldzame ziekte posttraumatische distrofie, maar de artsen van het revali datiecentrum Het Roessingh willen daar niet aan. Als Gert ervan overtuigd raakt dat hij nooit meer beter wordt en zijn lijden uitzichtloos is, verzoekt hij om euthanasie. De behandelende artsen van Het Roessingh wijzen dat af omdat ze zijn situatie niet le vensbedreigend vinden en bo vendien herstel wel degelijk mogelijk achten. Dat is het be gin van een lang gevecht. Echt genote Geke van Linge: „Het was vreselijk. Je bent eigenlijk heel erg je best aan het doen om iets voor elkaar te krijgen dat je in wezen niet wilt." Haar man Gert zegt het zo: „Ik ben het leven niet moe, maar ik heb geen zin meer in dit leven. Dat halen ze door elkaar. Ik voel me als een rups in een cocon van pijn." Nauwgezet Terugblikkend op de periode met Gert van Linge zegt produ cent Hans Rutten verbaasd te zijn over de voorzichtigheid en nauwgezetheid waarmee er in ons land met euthanasie wordt omgegaan. Volgens hem staat dat in schril contrast tot het imago dat Nederland heeft, met name in het buitenland. Met de termen 'ondraaglijk' en 'uitzichtloos' wordt volgens Rutten heel voorzichtig omge sprongen. De kijker is getuige van de lan ge weg die Gert van Linge moet afleggen voordat hij de verlos sende drank krijgt aangereikt. Van Linge komt uiteindelijk terecht in het verpleegtehuis P.C. Borsthuis, waar hij onder behandeling komt van me vrouw dr. Beijk. Zij maakt euthanasie uiteindelijk moge lijk.' „De patiënt moet goed worden geïnformeerd over het doel van een bepaalde therapie. Soms dient er eerst een specia le behandeling te worden uit gevoerd om te bepalen of we uiteindelijk tot euthanasie moeten overgaan. Als er geen overeenstemming is tussen arts en patiënt, is de arts nog aan het behandelen en de patiënt al bezig met doodgaan." Een woordvoerder van Het Roessingh stelt dat de film ten .onrechte de indruk wekt dat zijn instelling tegen euthanasie is. „Wij hebben wel degelijk mogelijkheden daartoe, maar een revalidatiecentrum heeft een andere doelstelling dan een verpleegtehuis." Over de enor me verschillen in diagnose - het P.C. Borsthuis stelt wèl posttraumatische distrofie vast - geeft de film geen uit sluitsel. „Wij zijn zeer nauwge zet tot onze conclusie geko men", stelt prof. dr. Zilvold van Het Roessingh in de docu mentaire. Dr. Beijk beaamt dat ze aanvankelijk ook grote twij fels heeft gehad bij het ziekte beeld van Gert van Linge. Van Linge wilde de regisseur van zijn eigen dood zijn. Een schone dood, zoals hij zelf zei. Die heeft hij gekregen. Artsen en nabestaanden troosten zich met de gedachte dat Van Linge in ieder geval in harmonie aan zijn einde is gekomen. Toch emotioneert De dood de baas? niet zozeer als de Ikon-docu- mentaire Dood op verzoek van Maarten Nederhorst. Dat komt zeker ook door de persoon van Gert van Linge, die alle emo ties in woorden vat. Die verba le capaciteiten braken hem tij dens zijn ziekbed al op. Zijn vrouw Geke: „Hij was een re gelaar, heel verbaal ingesteld. Daarom wisten de artsen vaak geen raad met hem. Als je goed kunt praten word je vaak ge wantrouwd." 'De dood de baas?', Nederland 1,22.43 uur Parijs (ap) - Beschuldigingen van plagiaat tegen de winna res van de prestigieuze boe kenprijs van de Academie Francaise van dit jaar zijn in Franse literaire kringen als een bom ingeslagen. De gezag hebbende criticus Pierre As- beperkingen door een harde tijd het leven m Amerika zo n onge- ik door de RVD werd gevraagd koningin heelt getotograteerd. teerd. Dat gebeurde vroeger min- vrouwen uit, ja. Ik ben een echte ineeslaeen De seza gegaan. De totale kennis en vak- looflijke race, zo onrustig. Dat Juliana en Bernhard te fotogra- En dan praten we over de Julia- der." vrouwen-man. Waarom? Omdat 'p- A manschap zat in je kop. Nu kan moet je lichamelijk liggen. Kijk feren. Als je mensen op straat na/Bernhard-tijd. Ik heb Beatrix Aan persfotografie heeft hij ik een man ben, natuurlijk." neDDenae criticus Pierre A Door Jace van de Ven /JÉ I P K JË voor een Verschillende mensen uit het publiek hebben dikke muziekboe- ,g) deel ook professionele of am Verschillende mensen uit het publiek hebben dikke muziekboe ken op hun knieën om elke noot te kunnen volgen. Een dame op de rij voor mij luistert met gesloten ogen en beweegt zonder ge luid te maken elke maat met haar mond mee, ook als het er een tje is die van Robert Holl of Rudolf Jansen tien keer herhaald moet worden. Muzikaal voelde ik me onmid dellijk bij binnenkomst al een onbenul. Waarom ik zelf mijn aanwezigheid tolereer? Omdat we hier met Schubertliefhebbers onder elkaar zijn en omdat het volgend jaar Schubertjaar is en je als journalist die daarover gaat schrijven, hier alvast wat wetenswaardigheden op kunt doen. We zijn in de AGA-zaal van de Beurs van Berlage. Hier geven de bas-bariton Robert Holl en de pianist Rudolf Jansen een mas terclass Schubertliederen. Drie dagen achtereen laten zeven teams van zangers-pianisten zich op het masochistische af verbete ren: „De noten zijn op zich niet zo moeilijk, maar de manier waarop ze gespeeld moeten wor den wel". Er heerst nog strenge hiërarchie in de wereld van de serieuze muziek. De aangesprok enen, ook steevast mensen met conservatorium en enkel jaren als uitvoerend musicus achter de rug, doen het opnieuw, en nog eens opnieuw. Normaal ben ik er niet zo blij mee als iemand door een liedre cital zit heen te praten, maar nu geniet ik ervan. Einsamkeit, een van de vele Schubertliederen, wordt helemaal binnenstebuiten gekeerd en onder leiding van de grootmeesters zie je het meer in houd krijgen en hoor je ook de uitvoering groeien als de deelne mers delen ervan weer opnieuw zingen. Robert Holl (links) adviseert de Zwitserse zanger Samuel Zünd. Op de achtergrond pianist Jeroen Sarphati, bekeken door Rudolf Jan sen. foto dijkstra Naast het zoeken naar de beteke nis van de noten, wordt er vooral gelet op het teamwork. De deel nemers, waaronder een Zwitser, een Noorse, een Nieuw-Zeeland- se, een Spaanse en twee Meine Koreaansen moeten het duidelijk samen doen. Dat blijkt uit op merkingen als: „Mag de zanger hier van de piano hier wat troost krijgen". Of: „Als de begeleider hier niet de leiding neemt, ver zandt dit lied in een oeverloos zelfbeklag". En: „Er staat Wund hoor, geen Kuss, ik wil pijn ho ren, ook in de begeleiding". Tijdens het optreden van de alt Simone Veder blijken de noten schriften niet hetzelfde. In haar boek staat van alles extra aange geven. Het leidt tot discussie met Holl: „Wat is dat voor een uitga ve die jullie daar hebben. Bij mij staat er helemaal geen fortissi mo. Die uitgever van jullie is misschien een aardig liederen- componist, maar toch vast niet zo aardig als Schubert". En hij confisceert het boek. Het pu bliek, duidelijk voor een groot deel ook professionele of ama teurzangers, gniffelt bij iedere opmerking. Ik ook. Het bevalt me hier wel. Zelden zoveel opgesto ken. Zo'n zang- en begeleiding- sclass blijkt tegelijk een cursus luisteren. De masterclass is georganiseerd door de Schubert Stichting. Zij bereidt zich voor op het Schu bertjaar 1997. Op 31 januari is het 200 jaar geleden dat de Weense componist werd geboren. Tijdens de pauze, waarin ieder een onbewust en zacht de meest herhaalde maten van het laatste lied staat te neuriën, vertellen ze mij dat het Residentie Orkest om financiële redenen volgend jaar een Schubertcyclus heeft moeten afgelasten. Dat de PTT in augus tus wel met een Schubert-post- zegel komt, dat in Keulen Schub erts bijna duizend liederen in 36 concerten worden uitgevoerd, dat de WDR dat op dinsdagmid dagen uitzendt, dat er op Inter net een Schubert-pagina is, dat het vrij onbekende muziekdrama Die Verschworenen volgend jaar in Utrecht gespeeld zal worden, dat de stichting nog donerende vrienden zoekt omdat zij nog klein is, enzovoort enzovoort. Een registratie van de Schubert Masterclass is vrijdag te zien in 'Panorama Vrijdag', Nederland 3, 23.17 uur souline, die geldt als hond bij uitstek tegen plagiaat in de Franse literatuur, de onlangs dat Les Honneurs Perdus (Verloren Eer) van Frans-Kameroense schrijfster Calixthe Beyala een al te grote gelijkenis vertoont met het in het Engels gepubliceerde Fa mine Road van de Nigeria» Ben Okri. Assouline, hoofredacteur van het tijdschrift Lire, las op televisie delen uit beide romans voor, waaruit bleek dat het op ten minste zeven bijna identiek is. Okri's roman le verde hem in 1991 de Booker Pi' ze °P- Ui De Franse krant Le Figaro pu™' ceerde maandag een interne» met Beyala waarin zij de beschul diging nadrukkelijk ontkent. M verwijt Assouline, die bekendheid verwierf als biograaf van George Simenon, 'rassenhaat' en kond® een proces wegens smaad aan. Van onze verslaggever Breda - Het koor van het Bad Collegium Breda heeft afgelope week tijdens een concours in rael de tweede prijs gewonnen de categorie vrouwenkoor. Het Bach Collegium verbleet e week in Israel om deel te neo aan het internationaal koortes^ val Giovanni Pierluigi lestrina in Jeruzalem. De internationale jury de het koor vanwege fraaie ko Mank, dynamiek en stylist's interpretaties. Behalve tij het concours gaf het koor on leiding van Geert van den b gen nog een aantal concede Israel.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 18