EN
DAT
K
R DE
LT.
DE STEM
Rohm and Haas niet naar Terneuzen
Bijten naar de baas moet kunnen bij Dow
Gent aast op containers van Terneuzen
Bestuurders houden
toch nog vast aan
'ZeelandtunneP
naam
Ruim zes ton fraude
boven water gehaald
RUE VAN SLUIS
RG
'atis dienst
109116.
Amerikaans chemieconcern kiest toch voor terrein in Antwerpen
Politie bekeurt
dronken rijders
Axelse jongen
mishandeld
in Terneuzen
'Toltunnel
wordt puur
regionale
verbinding'
C1
Uit jaarverslag sociale recherche blijkt:
Scholieren
belagen
scholieren
Heeft u de
smaak van
RAL al te
pakken
■996
X 66
brengt ter algemene ken-
pkzak" te Oostburg, Lan-
lene vergadering zal wor-
i 09.00 uur.
neer de volgende punten-
aadering van 14 novem-
Zeeuws-Vlaamse water-
eerjarenbegroting 1997-
t Vrije van Sluis 1994;
Vrije van Sluis 1994;
ppervlaktewateren;
dsvoorwaarden Water-
etreffende vergadering
elangen met betrekking
van de algemene verga-
|ranaf 28 november 1996
age, elke werkdag van
üur, ter secretarie van het
astburg.
kinders
UW RETAILERS.
KRANT.
Tl.
Stem.
BEL (076) 5 312 550
Zeeland
Door Frank Deij
temeuzen/Londen Het industrie
gebied De Mosselbanken bij Dow
Benelux in Terneuzen is definitief af
gevallen als vestigingsplaats voor de
Bouw van een acrylzuurfabriek door
het Amerikaanse chemieconcern
Eohm and Haas.
Het op de verfindustrie gerichte bedrijf
heeft een stuk grond op het terrein van
BASF in Antwerpen gekocht om er, op
zijn vroegst in 2000, een nieuwe fabriek
neer te zetten.
Het gaat om een strategische aankoop,
zegt woordvoerder Mark Long vanuit
Londen. „We wilden in Europa een loca
tie beschikbaar hebben, maar we weten
nog niet precies wanneer we willen gaan
bouwen. Dat zal echter niet voor de
eeuwwisseling zijn."
Het in Philadelphia gevestigde chemie
bedrijf (omzet 5 miljard gulden, twaalf
duizend werknemers) zoekt al meer dan
een jaar naar een geschikte locatie. Dow
Benelux, zo achterhaalde deze krant,
bleek begin dit jaar naast Antwerpen een
serieuze optie voor Rohm and Haas te
zijn. Maar een woordvoerder van het be
drijf zei toen al dat Antwerpen favoriet
was.
De keus viel volgens Long uiteindelijk
op Antwerpen vanwege de centrale lig
ging in Europa, de logistieke faciliteiten
en de nabije aanwezigheid van ruwe
grondstoffen.
De fabriek maakt latex, coatings en ver
dikkingsmiddelen en wil dicht bij een
toeleverancier van grondstoffen, zoals
propyleen, zitten. In het havengebied
van Antwerpen zijn meerdere fabrieken
die dat leveren. De keus voor een partner
is echter nog - niet gemaakt, volgens
Long.
Terneuzen loopt door de keuze .voor Ant
werpen een investering van minimaal
510 miljoen gulden mis. Dat is de inves
tering die door Rohm and Haas tot nu toe
zelf naar buiten is gebracht. De capaci
teit van de fabriek is evenwel nog niet
bepaald, waardoor het volgens Long ook
moeilijk aan te geven is hoeveel werkge
legenheid er precies mee gemoeid is. Hij
ontkent niet dat Rohm and Haas er tot
nu toe steeds van uitging dat vestiging in
Europa zeker honderd arbeidsplaatsen
met zich zou meebrengen.
Bij Dow Benelux' in Terneuzen is sprake
van teleurstelling. Rohm and Haas was
een geschikte kandidaat geweest. Dow
wil alleen maar bedrijven op De Mossel-
banken die ook gebruik willen maken
van de diensten van Dow en zo Dow's
positie verstevigen. Dat gaat van de leve
ring van grondstofffen tot het gebruik
van opslagtanks, de Braakmanhaven en
de bedrijfsbrandweer.
Helemaal als een verrassing kwam de af
wijzing niet. „Rohm and Haas is pas laat
bij ons gekomen en we hebben er reke
ning mee gehouden dat ze naar Antwer
pen zouden gaan. We zijn er echter wel
van overtuigd dat er ergens een bedrijf is
waar de synergie volledig te vinden is,"
zegt woordvoerder W. van Loon.
Volgens Van Loon is er nog altijd be
langstelling voor De Mosselbanken.
Concrete onderhandelingen lopen er op
dit moment niet.
Van onze verslaggever
terneuzen - Met een rijverbod
van elf uur en een dagvaarding
opzak is maandagavond een 46-
jarige dronken autobestuurder
uit Breda door de Zeeuws-
Vlaamse politie terug naar huis
gestuurd.
De man reed over de Dijkstraat
met 2,1 promille' alcohol in het
lijf. De man moest zijn rijbewijs
inleveren.
Ook een 37-jarige autobestuur
der uit Clinge liep tegen de lamp.
De politie hield hem kort na mid
dernacht staande op de Malper-
tauslaan in zijn woonplaats. De
alcoholtest wees ruim 0,5 promil
le aan en daarmee was de Clinge-
naar net over de schreef gegaan.
Hij kreeg een bekeuring van 350
gulden.
Een automobilist uit Sas van
Gent was eenzelfde lot bescho
ren. Hij reed, eveneens kort na
middernacht, over de Binnen-
vaartweg in Terneuzen met ruim
een half promille.
Van onze verslaggever
Terneuzen - Een zestienjarige
jongen uit Axel is maandagmid
dag aan Achter de Kerk in Ter
neuzen in elkaar geslagen door
twee mannen.
De mishandeling was volgens de
politie mogelijk het gevolg van
een niet geheel uitgesproken ru
zie. Het onderzoek naar de ver
dachten loopt nog.
De Axelaar liep blauwe plekken
op en moest zich onder dokters
behandeling stellen na klappen
met een steen en een honkbal
knuppel door zijn twee belagers.
Het incident deed zich voor rond
H.00 uur.
Van onze verslaggever
Middelburg - De toekomstige
Westerscheldetunnel blijft
puur een regionale verbinding
wordt niet, wat velen in
Zeeland en Vlaanderen gelo-
Jffl, een deel van een nieuwe
iioofdverkeersroute tussen
Rotterdam en Antwerpen.
Dat schrijft minister Jorritsma
(verkeer) aan Gedeputeerde Sta
ten van Zeeland. GS hadden Jor-
ntsma om een bijdrage gevraagd
de kosten van een onderzoek
|®ar een meer directe verbinding
tussen Rotterdam, de Kanaalzone
en Antwerpen via de Midden-
Zeelandroute. Dat is een verbin
ding over de Zeelandbrug, die
wn weer aansluit op de tunnel,
«tritsma heeft daar geen trek in,
schrijft ze.
Rn over de status van de tunnel:
e oeververbinding heeft een re-
ponale functie, het verkeer van
"Otterdam wikkelt zich af via
njksweg 16 en in de toekomst te-
v®s via de A4.'
Omdat het heel moeilijk is hoe
oekomstige verkeersstromen
Saan lopen, chauffeurs zoeken
®mers hun eigen wegen, moet er
volgens de minister, als de tunnel
nige tijd in gebruik is, maar eens
naerzoek gedaan worden naar
'entuele nieuwe verkeersstro-
®«.zo schrijft ze.
'luens een onlangs gehouden
jmoposium in Middelburg over
De eerste gecombineerde vervoersterminal - voor water, weg en spoor - is gisteren in Gent in gebruik genomen.
Van onze verslaggever
Gent/Terneuzen - Gent aast met een
gecombineerde vervoersterminal op
een aanzienlijk containeraanbod van
de industrieën in de Zeeuws-Vlaamse
kanaalzone.
Volgens gedelegeerde bestuurder E.
Schouppe van exploitant Interferry is er
grote belangstelling vanbedrijven, onder
wie Dow Benelux, om containers die nu
nog via het wegvervoer naar de contai
nerknooppunten in Antwerpen en Rotter
dam gaan via de terminal in Gent te ver
voeren.
Schouppe zei dat gisteren bij de ingebrui
kname van de eerste gecombineerde ver
voersterminal (water, weg en spoor) in
het Gents havengebied. Interferry, een
volle dochter van de Belgische Spoorwe
gen (NMBS) denkt het eerste jaar aan een
containeraanbod van 10.000 eenheden,
om daarna uit te groeien naar een vol
waardige terminal met 50.000 containers.
Eenderde van het toekomstige aanbod
zou uit Zeeuws-Viaanderen moeten
komen. De opening van de Farmantermi-
nal valt op het moment dat het haven
schap in Terneuzen in overleg met Dow
Benelux en het transport- en overslagbe
drijf Verbrugge International aan een ei
gen terminal voor de kustvaart in de
Braakmanhaven werkt. De opzet daarvan
is om containers uit Zeeuws-Vlaanderen
met kustschepen naar Rotterdam en Ant
werpen te vervoeren om zo het wegver
keer te ontlasten. Gedeputeerde D. Brui-
nooge zei vorige week nog dat de haal
baarheid van de terminal met een bijdra
ge van het Rijk zeer dichtbij is gekomen.
Goed alternatief
De terminal in Gent kan zo als concur
rent voor de Terneuzense plannen wor
den gezien. Volgens Schouppe is Gent een
goed alternatief voor de Braakmanhaven
omdat de terminal in Gent via het spoor
een rechtstreekse verbinding krijgt met
de containerterminal in Antwerpen en zo
een directe aansluiting op alle belangrij
ke internationale containernetwerken
(Qualitynet' en het Cortax-systeem). De
route via Gent, op veertig kilometer af
stand van Terneuzen, is volgens Schoup
pe sneller dan het vervoer over water. En
daardoor dus ook aantrekkelijker.
Ongeloofwaardig
Volgens woordvoerder W. Vrijland van
Dow Benelux is Dow echter niet van plan
om containers via de terminal in Gent af
te zetten. Het verhaal van Schouppe
klinkt hem ongeloofwaardig in de oren.
„We gaan voor de oplossing in de Braak
manhaven. Het kan best zijn dat we wat
meer containers per spoor doen, maar die
zetten we hier wei op de trein," aldus
Vrijland.
Dow transporteert per jaar zo'n vijftien
duizend containers, die bijna allemaal via
vrachtwagens hun weg naar Rotterdam
en Antwerpen vinden.
Directeur J. Philippen van de Zeeuwse
havenschappen gelooft er niet in dat Gent
een serieus marktaandeel in Zeeuws-
FOTO CAMILE SCHELSTRAETE
Vlaanderen gaat veroveren. „Dow gaat
toch geen containers veertig kilometer
verderop .brengen als ze een terminal
naast de deur hebben? Ik vrees de concur
rentie niet."
Het havenschap is in afwachting van een
studie, door een extern bureau, naar de
haalbaarheid van de terminal. Het poten
tiële containeraanbod in Zeeuws-Vlaan
deren ligt tussen de dertig en veertigdui
zend containers. De grootste aanbieders
zijn Dow Benelux, Verbrugge en Outo-
kumpu. Philippen denkt dat dat volume
een goede basis is, maar denkt toch meer
containers nodig te hebben voor een ren
dabele exploitatie.
Strategische beslissing
De aanleg van de terminal is echter niet
helemaal afhankelijk van het aanvangs-
aanbod. Er kan volgens Philippen ook
sprake zijn van een strategische beslis
sing om in een later stadium te kunnen
profiteren van de sterk groeiende contai
nersector.
1 ZIJL 1VJ.
™nel liet de gouverneur van
Belgische provincie West
eanderen weten dat er na de
kS1 b z'in °Ptiek wel een
Mdverkeersverbinding tussen
ra,» 4 eren en Rotterdam zal
sn n pleitte daarom voor
U j verbetering van alle toelei-
"ue Nederlandse wegen.
Door Frank Deij
Terneuzen - 'Nee zeggen als je
baas vraagt iets te doen.' Er
zijn maar weinigen die dat
doen. Het is nu eenmaal één
van die ongeschreven regels in
een bedrijf om je baas zoveel
mogelijk te vriend te houden.
Net zoals je geen dag vrij neemt
als je collega daardoor een dub
bele shift moet lopen. En zo zijn
er wel meer van die beroepscodes
waar de meesten zich aan hou
den.
Motieven voor werknemers om
zich aan deze spelregels te hou
den, zijn er te over. Het kan angst
zijn om een promotie mis te lo
pen. Maar soms is het, heel on
schuldig, om niet uit de pas te lo
pen met je collega's. Of, heel zui
ver, uit fatsoen en gevoelens van
loyaliteit.
Bij Dow Benelux in Ternëuzen
wil de leiding zicht op al die on
geschreven regels. Om er, als ze
een efficiënte bedrijfsvoering
hinderen, afscheid van te kunnen
nemen. Of ze, als ze positief wer
ken, te formaliseren. Want posi
tieve uitzonderingen zijn er na
tuurlijk ook.
„Het is binnen Dow bijvoorbeeld
een ongeschreven regel dat de
mensen zich verantwoordelijk
voelen voor hun toekomst. Of ze
hebben goede contacten en weten
bij wie ze moeten zijn om iets te
regelen. Zolang zulke regels het
gewenste gedrag niet negatief
beïnvloeden, hoef je ze niet aan te
pakken," vindt B. Visser van
Dow (begeleider van de verande
ringsprocessen) in het jongste
Dow-bulletin 'Around Dow.'
Dow zit midden in een reorgani
satie (Blueprint), waarbij de me
dewerkers op de werkvloer meer
verantwoordelijkheden en beslis
singsbevoegdheden krijgen. Het
aantal 'ouderwetse' bazen wordt
drastisch teruggebracht. Fabrie
ken en afdelingen moeten in ge
zamenlijke verantwoordelijkheid
hun eigen winkel runnen. Dat
vergt een hele omschakeling van
het personeel. Om een goed beeld
van te krijgen van de ongeschre
ven regels wordt de komende
maanden een dwarsdoorsnede
van de hele Dow-populatie geïn
terviewd. Mensen zijn vrij in het
kiezen van hun interviewer, de
resultaten van de gesprekken
worden anoniem verwerkt. Begin
volgend jaar wil Dow alle onge
schreven regels geïdentificeerd
hebben. Vervolgens worden de
resultaten besproken met de af
delingen en komen er actieplan
nen om ongewenste regels te la
ten verdwijnen.
Het opduiken van ongeschreven
gedragscodes vloeit voort uit het
vorig jaar gehouden opinie- en
werkbelevingsonderzoek onder
het personeel van Dow in Neder
land, het zogenaamde Global
Employee Opinion and Action
Survey (GEOAS). Daaruit bleek
een vertrouwensbreuk met de lei
ding. Inmiddels zijn er verschil
lende actieplannen in werking
'om het verloren gegane terrein
terug te winnen. Het opschrijven
van de ongeschreven afspraken
hoort daar ook bij.
De keus van Dow om dit anoniem
te doen is te begrijpen, 41 procent
yan de ondervraagden zei de sug
gesties en zorgen niet te kunnen
uiten zonder angst voor negatieve
gevolgen.
WOENSDAG 27 NOVEMBER 1996
Door Cees Maas
Middelburg - Nogal wat bestuurders in het provinciebe
stuur zijn onaangenaam verrast nu Rijkswaterstaat de om
streden naam 'Westerscheldetunnel' als een feit beschouwt
en de naam volop heeft ingevoerd in de huisstijl en het logo
van de toekomstige tunnel onder de Westerschelde.
De Commissaris van de Konin
gin W. van Gelder zei gisteren
in een reactie op het logo van
het Rijk: „Ik blijf het een werk
titel vinden, die tunnel moet
Zeelandtunnel gaan heten."
Een ander fervent voorstander
van de naam Zeelandtunnel,
het CDA-Statenlid R. Stoffels,
zei gisteren in een reactie dat er
maar eens een enqüete gehou
den moet worden onder de
Zeeuwse bevolking. „Ik. wil
weieens weten wat de man en
de vrouw in de straat nu voor
naam zouden kiezen. Ik denk
dat 'Zeelandtunnel' goed zou
scoren, 'Westerscheldetunnel'
is toch veel te lang."
Commissaris Van Gelder: „Ik
heb er zaterdag toevallig nog
met de minister over gespro
ken. Het is zo'n onderwerp
waarover we allebei een beetje
gaan grinniken als het ter spra
ke komt. Wat niet betekent dat
het niet belangrijk is. Het lijkt
een woordenspel," over die
naam, maar het heeft natuur
lijk een veel d.iepere betekenis.
En ik weet dat Rijkswaterstaat
de neiging heeft tunnels te ver-
noemen naar het water waar ze
onder liggen, maar ze zijn er
niet consequent in. Want we
hebben natuurlijk de Velser-
tunnel, de Wijkertunnel en de
Piet Heintunnel."
„We moeten de strijd voor de
naam 'Zeelandtunnel' niet op
geven, daar is het te belangrijk
voor," zegt Stoffels. „De hou
ding van Rijkswaterstaat be
vreemdt me, misschien moeten
we samen eens om de tafel
gaan zitten, want het gevaar,
ook van een werktitel, is dat
het natuurlijk snel een eigen.le-
ven gaat leiden. En om er dan
vanaf te komen kan heel moei
lijk zijn."
Van onze verslaggever
Terneuzen - Het samenwerkingsverband sociale recherche
Zeeuwsch-Vlaanderen heeft in 1995 in Zeeuws-Vlaanderen
voor ruim zes ton aan fraude bij uitkeringen boven water
gehaald.
In dat jaar werden 141 onderzoe
ken afgewerkt. Hierbij bleek het
in 115 gevallen om fraude te gaan
voor een totaal bedrag van
ƒ623.449,25.
Het meest gingen cliënten van de
sociale diensten in de zeven
Zeeuws-Vlaamse gemeenten in
de fout bij het verkrijgen van een
uitkering ingevolge de Rijks
groepsregeling Werkloze Werk
nemers (96) of de Algemene Bij
standswet (38).
69 keer is tot terugvordering
overgegaan, 30 uitkeringen wer
den beëindigd en in totaal wer
den 65 processen-verbaal opge
maakt. Tevens werd een aantal
sancties' 'opgelegd. Verzwijgen
van inkomsten of een partner
bleken de meest voorkomende
overtredingen.
Terneuzen
Meer dan de helft van de vastge
stelde fraudegevallen deden zich
voor in Terneuzen (86) met een
'totaalbedrag van 370.213,36.
In de andere gemeenten was dat
als volgt:
Axel 20, bedrag ƒ42.373,44;
Hontenisse 4, ƒ31.407,30; Hulst
3, 110.026,03; Oostburg 13,
14.784,17; Sas van Gent 13,
43.579,07; Sluis-Aardenburg 2,
11.065,88.
In de loop van het verslagjaar
bleken, dankzij nieuwe wetge
ving, minder obstakels te liggen
op de weg van informatieverkrij-
ging. Beter liggen ook de contac
ten met het Openbaar Ministerie.
„Gemeld kan worden dat de in
het verleden geconstateerde
stroeve medewerking is verdwe
nen en heeft plaatsgemaakt voor
een flexibele en vlotte samenwer
king in 1995," zo staat te lezen.
Contacten
Er bestaan met de officieren van
justitie intensieve contacten die
hebben geleid tot een effectievere
opsporing van fraude.
Tot 1994 kwam aanhouding van
personen die verdacht werden
van fraude met uitkeringen nau
welijks voor. Twee jaar geleden
echter werd een' start gemaakt
met een andere aanpak van ver
hoor en mochten mensen worden
aangehouden.
„Gelet op de positieve resultaten
van deze aanpak en de medewer
king van het OM is in 1995 fre
quenter gebruik gemaakt van de
mogelijkheden tot aanhouding."
Vorig jaar is ook huiszoeking als
opsporingsmethode meer ge
bruikt. Een belangrijk obstakel
bij het sociaal rechercheren in
het buitenland vormt de lands
grens. Overleg tussen Nederland
en België op dit terrein lijkt ech
ter toch openingen te bieden voor
verbeteringen op de middenlange
termijn.
Het samenwerkingsverband,
waarbij drie sociaal rechercheurs
werkzaam zijn, kostte de zeven
Zeeuws-Vlaamse gemeenten in
1995 bijna 310.000 gulden.
Goes - De politie in Goes
gaat het toezicht op de zo
genaamde schoolroutes -
de weg die (middelbare)
scholieren van en naar
school afleggen - de ko
mende tijd verscherpen.
Aanleiding is een reeks mel
dingen dat groepjes scholie
ren jongeren lastigvallen. In
Goes zijn de middelbare
schoolopleidingen voor
Zuid- en Noord-Beveland
gevestigd.
Deze week was het weer raak
toen een 12-jarige jongen uit
Wemeldinge door acht scho
lieren werd aangevalleij ter
wijl hij over de Anjelier
straat in Goes fietste. Eén
van de aanvallers schopte de
jongen zo hard dat hij ten val
kwam. Vervolgens reden an
dere scholieren uit het
groepje over de fiets van de
12-jarige heen. Het rijwiel
raakte daardoor zwaar be
schadigd.
De politie is op zoek naar ge
tuigen van deze molestatie.
Volgens een woordvoerder
van de Goese politie komen
de laatste tijd vaker meldin
gen van gelijksoortige inci
denten. In dit verband ver
moedt de politie dat nog
meer scholieren dan tot dus
ver bekend zijn lastiggeval
len. De zegsman roept be
trokkenen dan ook op dit te
melden.
(ADVERTENTIE)
(013) 536 20 21
O-»oi>=^>N