EN DAT K R DE LT. DE STEM Rohm and Haas niet naar Terneuzen Bijten naar de baas moet kunnen bij Dow Gent aast op containers van Terneuzen Bestuurders houden toch nog vast aan 'ZeelandtunneP naam Ruim zes ton fraude boven water gehaald RUE VAN SLUIS RG 'atis dienst 109116. Amerikaans chemieconcern kiest toch voor terrein in Antwerpen Politie bekeurt dronken rijders Axelse jongen mishandeld in Terneuzen 'Toltunnel wordt puur regionale verbinding' C1 Uit jaarverslag sociale recherche blijkt: Scholieren belagen scholieren Heeft u de smaak van RAL al te pakken ■996 X 66 brengt ter algemene ken- pkzak" te Oostburg, Lan- lene vergadering zal wor- i 09.00 uur. neer de volgende punten- aadering van 14 novem- Zeeuws-Vlaamse water- eerjarenbegroting 1997- t Vrije van Sluis 1994; Vrije van Sluis 1994; ppervlaktewateren; dsvoorwaarden Water- etreffende vergadering elangen met betrekking van de algemene verga- |ranaf 28 november 1996 age, elke werkdag van üur, ter secretarie van het astburg. kinders UW RETAILERS. KRANT. Tl. Stem. BEL (076) 5 312 550 Zeeland Door Frank Deij temeuzen/Londen Het industrie gebied De Mosselbanken bij Dow Benelux in Terneuzen is definitief af gevallen als vestigingsplaats voor de Bouw van een acrylzuurfabriek door het Amerikaanse chemieconcern Eohm and Haas. Het op de verfindustrie gerichte bedrijf heeft een stuk grond op het terrein van BASF in Antwerpen gekocht om er, op zijn vroegst in 2000, een nieuwe fabriek neer te zetten. Het gaat om een strategische aankoop, zegt woordvoerder Mark Long vanuit Londen. „We wilden in Europa een loca tie beschikbaar hebben, maar we weten nog niet precies wanneer we willen gaan bouwen. Dat zal echter niet voor de eeuwwisseling zijn." Het in Philadelphia gevestigde chemie bedrijf (omzet 5 miljard gulden, twaalf duizend werknemers) zoekt al meer dan een jaar naar een geschikte locatie. Dow Benelux, zo achterhaalde deze krant, bleek begin dit jaar naast Antwerpen een serieuze optie voor Rohm and Haas te zijn. Maar een woordvoerder van het be drijf zei toen al dat Antwerpen favoriet was. De keus viel volgens Long uiteindelijk op Antwerpen vanwege de centrale lig ging in Europa, de logistieke faciliteiten en de nabije aanwezigheid van ruwe grondstoffen. De fabriek maakt latex, coatings en ver dikkingsmiddelen en wil dicht bij een toeleverancier van grondstoffen, zoals propyleen, zitten. In het havengebied van Antwerpen zijn meerdere fabrieken die dat leveren. De keus voor een partner is echter nog - niet gemaakt, volgens Long. Terneuzen loopt door de keuze .voor Ant werpen een investering van minimaal 510 miljoen gulden mis. Dat is de inves tering die door Rohm and Haas tot nu toe zelf naar buiten is gebracht. De capaci teit van de fabriek is evenwel nog niet bepaald, waardoor het volgens Long ook moeilijk aan te geven is hoeveel werkge legenheid er precies mee gemoeid is. Hij ontkent niet dat Rohm and Haas er tot nu toe steeds van uitging dat vestiging in Europa zeker honderd arbeidsplaatsen met zich zou meebrengen. Bij Dow Benelux' in Terneuzen is sprake van teleurstelling. Rohm and Haas was een geschikte kandidaat geweest. Dow wil alleen maar bedrijven op De Mossel- banken die ook gebruik willen maken van de diensten van Dow en zo Dow's positie verstevigen. Dat gaat van de leve ring van grondstofffen tot het gebruik van opslagtanks, de Braakmanhaven en de bedrijfsbrandweer. Helemaal als een verrassing kwam de af wijzing niet. „Rohm and Haas is pas laat bij ons gekomen en we hebben er reke ning mee gehouden dat ze naar Antwer pen zouden gaan. We zijn er echter wel van overtuigd dat er ergens een bedrijf is waar de synergie volledig te vinden is," zegt woordvoerder W. van Loon. Volgens Van Loon is er nog altijd be langstelling voor De Mosselbanken. Concrete onderhandelingen lopen er op dit moment niet. Van onze verslaggever terneuzen - Met een rijverbod van elf uur en een dagvaarding opzak is maandagavond een 46- jarige dronken autobestuurder uit Breda door de Zeeuws- Vlaamse politie terug naar huis gestuurd. De man reed over de Dijkstraat met 2,1 promille' alcohol in het lijf. De man moest zijn rijbewijs inleveren. Ook een 37-jarige autobestuur der uit Clinge liep tegen de lamp. De politie hield hem kort na mid dernacht staande op de Malper- tauslaan in zijn woonplaats. De alcoholtest wees ruim 0,5 promil le aan en daarmee was de Clinge- naar net over de schreef gegaan. Hij kreeg een bekeuring van 350 gulden. Een automobilist uit Sas van Gent was eenzelfde lot bescho ren. Hij reed, eveneens kort na middernacht, over de Binnen- vaartweg in Terneuzen met ruim een half promille. Van onze verslaggever Terneuzen - Een zestienjarige jongen uit Axel is maandagmid dag aan Achter de Kerk in Ter neuzen in elkaar geslagen door twee mannen. De mishandeling was volgens de politie mogelijk het gevolg van een niet geheel uitgesproken ru zie. Het onderzoek naar de ver dachten loopt nog. De Axelaar liep blauwe plekken op en moest zich onder dokters behandeling stellen na klappen met een steen en een honkbal knuppel door zijn twee belagers. Het incident deed zich voor rond H.00 uur. Van onze verslaggever Middelburg - De toekomstige Westerscheldetunnel blijft puur een regionale verbinding wordt niet, wat velen in Zeeland en Vlaanderen gelo- Jffl, een deel van een nieuwe iioofdverkeersroute tussen Rotterdam en Antwerpen. Dat schrijft minister Jorritsma (verkeer) aan Gedeputeerde Sta ten van Zeeland. GS hadden Jor- ntsma om een bijdrage gevraagd de kosten van een onderzoek |®ar een meer directe verbinding tussen Rotterdam, de Kanaalzone en Antwerpen via de Midden- Zeelandroute. Dat is een verbin ding over de Zeelandbrug, die wn weer aansluit op de tunnel, «tritsma heeft daar geen trek in, schrijft ze. Rn over de status van de tunnel: e oeververbinding heeft een re- ponale functie, het verkeer van "Otterdam wikkelt zich af via njksweg 16 en in de toekomst te- v®s via de A4.' Omdat het heel moeilijk is hoe oekomstige verkeersstromen Saan lopen, chauffeurs zoeken ®mers hun eigen wegen, moet er volgens de minister, als de tunnel nige tijd in gebruik is, maar eens naerzoek gedaan worden naar 'entuele nieuwe verkeersstro- ®«.zo schrijft ze. 'luens een onlangs gehouden jmoposium in Middelburg over De eerste gecombineerde vervoersterminal - voor water, weg en spoor - is gisteren in Gent in gebruik genomen. Van onze verslaggever Gent/Terneuzen - Gent aast met een gecombineerde vervoersterminal op een aanzienlijk containeraanbod van de industrieën in de Zeeuws-Vlaamse kanaalzone. Volgens gedelegeerde bestuurder E. Schouppe van exploitant Interferry is er grote belangstelling vanbedrijven, onder wie Dow Benelux, om containers die nu nog via het wegvervoer naar de contai nerknooppunten in Antwerpen en Rotter dam gaan via de terminal in Gent te ver voeren. Schouppe zei dat gisteren bij de ingebrui kname van de eerste gecombineerde ver voersterminal (water, weg en spoor) in het Gents havengebied. Interferry, een volle dochter van de Belgische Spoorwe gen (NMBS) denkt het eerste jaar aan een containeraanbod van 10.000 eenheden, om daarna uit te groeien naar een vol waardige terminal met 50.000 containers. Eenderde van het toekomstige aanbod zou uit Zeeuws-Viaanderen moeten komen. De opening van de Farmantermi- nal valt op het moment dat het haven schap in Terneuzen in overleg met Dow Benelux en het transport- en overslagbe drijf Verbrugge International aan een ei gen terminal voor de kustvaart in de Braakmanhaven werkt. De opzet daarvan is om containers uit Zeeuws-Vlaanderen met kustschepen naar Rotterdam en Ant werpen te vervoeren om zo het wegver keer te ontlasten. Gedeputeerde D. Brui- nooge zei vorige week nog dat de haal baarheid van de terminal met een bijdra ge van het Rijk zeer dichtbij is gekomen. Goed alternatief De terminal in Gent kan zo als concur rent voor de Terneuzense plannen wor den gezien. Volgens Schouppe is Gent een goed alternatief voor de Braakmanhaven omdat de terminal in Gent via het spoor een rechtstreekse verbinding krijgt met de containerterminal in Antwerpen en zo een directe aansluiting op alle belangrij ke internationale containernetwerken (Qualitynet' en het Cortax-systeem). De route via Gent, op veertig kilometer af stand van Terneuzen, is volgens Schoup pe sneller dan het vervoer over water. En daardoor dus ook aantrekkelijker. Ongeloofwaardig Volgens woordvoerder W. Vrijland van Dow Benelux is Dow echter niet van plan om containers via de terminal in Gent af te zetten. Het verhaal van Schouppe klinkt hem ongeloofwaardig in de oren. „We gaan voor de oplossing in de Braak manhaven. Het kan best zijn dat we wat meer containers per spoor doen, maar die zetten we hier wei op de trein," aldus Vrijland. Dow transporteert per jaar zo'n vijftien duizend containers, die bijna allemaal via vrachtwagens hun weg naar Rotterdam en Antwerpen vinden. Directeur J. Philippen van de Zeeuwse havenschappen gelooft er niet in dat Gent een serieus marktaandeel in Zeeuws- FOTO CAMILE SCHELSTRAETE Vlaanderen gaat veroveren. „Dow gaat toch geen containers veertig kilometer verderop .brengen als ze een terminal naast de deur hebben? Ik vrees de concur rentie niet." Het havenschap is in afwachting van een studie, door een extern bureau, naar de haalbaarheid van de terminal. Het poten tiële containeraanbod in Zeeuws-Vlaan deren ligt tussen de dertig en veertigdui zend containers. De grootste aanbieders zijn Dow Benelux, Verbrugge en Outo- kumpu. Philippen denkt dat dat volume een goede basis is, maar denkt toch meer containers nodig te hebben voor een ren dabele exploitatie. Strategische beslissing De aanleg van de terminal is echter niet helemaal afhankelijk van het aanvangs- aanbod. Er kan volgens Philippen ook sprake zijn van een strategische beslis sing om in een later stadium te kunnen profiteren van de sterk groeiende contai nersector. 1 ZIJL 1VJ. ™nel liet de gouverneur van Belgische provincie West eanderen weten dat er na de kS1 b z'in °Ptiek wel een Mdverkeersverbinding tussen ra,» 4 eren en Rotterdam zal sn n pleitte daarom voor U j verbetering van alle toelei- "ue Nederlandse wegen. Door Frank Deij Terneuzen - 'Nee zeggen als je baas vraagt iets te doen.' Er zijn maar weinigen die dat doen. Het is nu eenmaal één van die ongeschreven regels in een bedrijf om je baas zoveel mogelijk te vriend te houden. Net zoals je geen dag vrij neemt als je collega daardoor een dub bele shift moet lopen. En zo zijn er wel meer van die beroepscodes waar de meesten zich aan hou den. Motieven voor werknemers om zich aan deze spelregels te hou den, zijn er te over. Het kan angst zijn om een promotie mis te lo pen. Maar soms is het, heel on schuldig, om niet uit de pas te lo pen met je collega's. Of, heel zui ver, uit fatsoen en gevoelens van loyaliteit. Bij Dow Benelux in Ternëuzen wil de leiding zicht op al die on geschreven regels. Om er, als ze een efficiënte bedrijfsvoering hinderen, afscheid van te kunnen nemen. Of ze, als ze positief wer ken, te formaliseren. Want posi tieve uitzonderingen zijn er na tuurlijk ook. „Het is binnen Dow bijvoorbeeld een ongeschreven regel dat de mensen zich verantwoordelijk voelen voor hun toekomst. Of ze hebben goede contacten en weten bij wie ze moeten zijn om iets te regelen. Zolang zulke regels het gewenste gedrag niet negatief beïnvloeden, hoef je ze niet aan te pakken," vindt B. Visser van Dow (begeleider van de verande ringsprocessen) in het jongste Dow-bulletin 'Around Dow.' Dow zit midden in een reorgani satie (Blueprint), waarbij de me dewerkers op de werkvloer meer verantwoordelijkheden en beslis singsbevoegdheden krijgen. Het aantal 'ouderwetse' bazen wordt drastisch teruggebracht. Fabrie ken en afdelingen moeten in ge zamenlijke verantwoordelijkheid hun eigen winkel runnen. Dat vergt een hele omschakeling van het personeel. Om een goed beeld van te krijgen van de ongeschre ven regels wordt de komende maanden een dwarsdoorsnede van de hele Dow-populatie geïn terviewd. Mensen zijn vrij in het kiezen van hun interviewer, de resultaten van de gesprekken worden anoniem verwerkt. Begin volgend jaar wil Dow alle onge schreven regels geïdentificeerd hebben. Vervolgens worden de resultaten besproken met de af delingen en komen er actieplan nen om ongewenste regels te la ten verdwijnen. Het opduiken van ongeschreven gedragscodes vloeit voort uit het vorig jaar gehouden opinie- en werkbelevingsonderzoek onder het personeel van Dow in Neder land, het zogenaamde Global Employee Opinion and Action Survey (GEOAS). Daaruit bleek een vertrouwensbreuk met de lei ding. Inmiddels zijn er verschil lende actieplannen in werking 'om het verloren gegane terrein terug te winnen. Het opschrijven van de ongeschreven afspraken hoort daar ook bij. De keus van Dow om dit anoniem te doen is te begrijpen, 41 procent yan de ondervraagden zei de sug gesties en zorgen niet te kunnen uiten zonder angst voor negatieve gevolgen. WOENSDAG 27 NOVEMBER 1996 Door Cees Maas Middelburg - Nogal wat bestuurders in het provinciebe stuur zijn onaangenaam verrast nu Rijkswaterstaat de om streden naam 'Westerscheldetunnel' als een feit beschouwt en de naam volop heeft ingevoerd in de huisstijl en het logo van de toekomstige tunnel onder de Westerschelde. De Commissaris van de Konin gin W. van Gelder zei gisteren in een reactie op het logo van het Rijk: „Ik blijf het een werk titel vinden, die tunnel moet Zeelandtunnel gaan heten." Een ander fervent voorstander van de naam Zeelandtunnel, het CDA-Statenlid R. Stoffels, zei gisteren in een reactie dat er maar eens een enqüete gehou den moet worden onder de Zeeuwse bevolking. „Ik. wil weieens weten wat de man en de vrouw in de straat nu voor naam zouden kiezen. Ik denk dat 'Zeelandtunnel' goed zou scoren, 'Westerscheldetunnel' is toch veel te lang." Commissaris Van Gelder: „Ik heb er zaterdag toevallig nog met de minister over gespro ken. Het is zo'n onderwerp waarover we allebei een beetje gaan grinniken als het ter spra ke komt. Wat niet betekent dat het niet belangrijk is. Het lijkt een woordenspel," over die naam, maar het heeft natuur lijk een veel d.iepere betekenis. En ik weet dat Rijkswaterstaat de neiging heeft tunnels te ver- noemen naar het water waar ze onder liggen, maar ze zijn er niet consequent in. Want we hebben natuurlijk de Velser- tunnel, de Wijkertunnel en de Piet Heintunnel." „We moeten de strijd voor de naam 'Zeelandtunnel' niet op geven, daar is het te belangrijk voor," zegt Stoffels. „De hou ding van Rijkswaterstaat be vreemdt me, misschien moeten we samen eens om de tafel gaan zitten, want het gevaar, ook van een werktitel, is dat het natuurlijk snel een eigen.le- ven gaat leiden. En om er dan vanaf te komen kan heel moei lijk zijn." Van onze verslaggever Terneuzen - Het samenwerkingsverband sociale recherche Zeeuwsch-Vlaanderen heeft in 1995 in Zeeuws-Vlaanderen voor ruim zes ton aan fraude bij uitkeringen boven water gehaald. In dat jaar werden 141 onderzoe ken afgewerkt. Hierbij bleek het in 115 gevallen om fraude te gaan voor een totaal bedrag van ƒ623.449,25. Het meest gingen cliënten van de sociale diensten in de zeven Zeeuws-Vlaamse gemeenten in de fout bij het verkrijgen van een uitkering ingevolge de Rijks groepsregeling Werkloze Werk nemers (96) of de Algemene Bij standswet (38). 69 keer is tot terugvordering overgegaan, 30 uitkeringen wer den beëindigd en in totaal wer den 65 processen-verbaal opge maakt. Tevens werd een aantal sancties' 'opgelegd. Verzwijgen van inkomsten of een partner bleken de meest voorkomende overtredingen. Terneuzen Meer dan de helft van de vastge stelde fraudegevallen deden zich voor in Terneuzen (86) met een 'totaalbedrag van 370.213,36. In de andere gemeenten was dat als volgt: Axel 20, bedrag ƒ42.373,44; Hontenisse 4, ƒ31.407,30; Hulst 3, 110.026,03; Oostburg 13, 14.784,17; Sas van Gent 13, 43.579,07; Sluis-Aardenburg 2, 11.065,88. In de loop van het verslagjaar bleken, dankzij nieuwe wetge ving, minder obstakels te liggen op de weg van informatieverkrij- ging. Beter liggen ook de contac ten met het Openbaar Ministerie. „Gemeld kan worden dat de in het verleden geconstateerde stroeve medewerking is verdwe nen en heeft plaatsgemaakt voor een flexibele en vlotte samenwer king in 1995," zo staat te lezen. Contacten Er bestaan met de officieren van justitie intensieve contacten die hebben geleid tot een effectievere opsporing van fraude. Tot 1994 kwam aanhouding van personen die verdacht werden van fraude met uitkeringen nau welijks voor. Twee jaar geleden echter werd een' start gemaakt met een andere aanpak van ver hoor en mochten mensen worden aangehouden. „Gelet op de positieve resultaten van deze aanpak en de medewer king van het OM is in 1995 fre quenter gebruik gemaakt van de mogelijkheden tot aanhouding." Vorig jaar is ook huiszoeking als opsporingsmethode meer ge bruikt. Een belangrijk obstakel bij het sociaal rechercheren in het buitenland vormt de lands grens. Overleg tussen Nederland en België op dit terrein lijkt ech ter toch openingen te bieden voor verbeteringen op de middenlange termijn. Het samenwerkingsverband, waarbij drie sociaal rechercheurs werkzaam zijn, kostte de zeven Zeeuws-Vlaamse gemeenten in 1995 bijna 310.000 gulden. Goes - De politie in Goes gaat het toezicht op de zo genaamde schoolroutes - de weg die (middelbare) scholieren van en naar school afleggen - de ko mende tijd verscherpen. Aanleiding is een reeks mel dingen dat groepjes scholie ren jongeren lastigvallen. In Goes zijn de middelbare schoolopleidingen voor Zuid- en Noord-Beveland gevestigd. Deze week was het weer raak toen een 12-jarige jongen uit Wemeldinge door acht scho lieren werd aangevalleij ter wijl hij over de Anjelier straat in Goes fietste. Eén van de aanvallers schopte de jongen zo hard dat hij ten val kwam. Vervolgens reden an dere scholieren uit het groepje over de fiets van de 12-jarige heen. Het rijwiel raakte daardoor zwaar be schadigd. De politie is op zoek naar ge tuigen van deze molestatie. Volgens een woordvoerder van de Goese politie komen de laatste tijd vaker meldin gen van gelijksoortige inci denten. In dit verband ver moedt de politie dat nog meer scholieren dan tot dus ver bekend zijn lastiggeval len. De zegsman roept be trokkenen dan ook op dit te melden. (ADVERTENTIE) (013) 536 20 21 O-»oi>=^>N

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 13