Staat wil KLM-belang verkopen Rechter krijgt zware klus aan naamsverwarring KNP-KPN 'Overname Fokker is stapje dichterbij' Franse blokkades staan als een huis Het feest is voorbij voor de Italiaanse export Philips sluit deel fabriek Roermond erk KORT Gezocht adewerker m/v ker uitzendbureau DESTEM ECONOMIE A7 Bouwbond FNV eist 3 procent loonsverhoging Koers lire stijgt 11 ink BER 1996 A6 II Street signal brands .tel.tel o corp o inc. company steel g co gtonsfe acific on ita ler rp .edison equipm. ntnemours chemical an kodak n corp motor electric motors year lett-pack. us.mach. dustries airlines donnell ck co. il oil vd grinten gafinanc. ips i dutch rs roebuck II tr. co inc. 'eters ever nv ted techn. -tinghouse tmancorp "Iworth 22/11 56 62% 66'/: 73% 48'/. 37'/, 78'/. 27 36% 9'/. 98'/. 87'/, 27 67'/. 13 34% 106% 29'/. 35% 93 82% 81s/. 92 32/. 101'/. 57% 49'/. 54'/. 158'/. 24'/. 25 38/. 53 82'/. 120/. 111% 33s/. 38'/. 772% 49'/. 101% 100% 60% 171s/. 135 18s/. 22'/. 24 25/11 56'/. 62 66'/, 73s/, 48 37'/. 79% 26'/, 36% 9'/. 98s/, 87 27'/, 67'/. 13% 34 109'/, 29% 35 94'/, 84'/. 82'/, 95 32'/, 103'/. 58'/. 49% 54'/, 157 23 26 38 52s/, 84'/. 122/, 108% 34 38s/, 171 49'/, 100% 102 46s/, 171 138% 18s/, 23 24 advieskoers vorige koers slotkoers gisteren laten bieden exclaim ex dividend gedaan/bieden gedaan/laten bieden e laten en d gedaan en laten ex dividend gedaan en bieden ex dividend 35 15 91 41 29 30 100 .01 01 52 100 i33 176 160 124 136 i54 05 ;S7 (66 '72 126 )25 737 '68 >97 '58 338 380 579 334 355 2,30 0,80 10,40 6,30 3,50 1,60 8,50 5,80 3,50 40,70 27,50 20,00 1,90 a 2,10 6,50 b 2,70 b 0,50 a 1,90 20,00 9,50 7,20 137,00 b 59,00 12,00 56,50 b 86,00 3,40 6,20 a 10,50 14,50 19,50 a 0,50 3,10 2,00 1,10 15,50 b 8,60 a 0,40 0,80 7,70 2,40 12,00 6,60 3,10 2,40 1,30 2,80 1,90 3,60 1,40 12,60 8,30 b 4,60 2,30 10,40 7,30 4,70 42,90 30,00 22,50 I,30 2,50 7,50 3,50 0,10 2,20 27,50 b 14,00 b II,00 5,80 b 145,50 b 66,50 b 15,50 b 63,00 b 90,00 2,20 4,30 7,10 11,00 a 18,10 0,50 3,00 2,10 1,00 15,60 8,60 1,70 2,30 9,50 1,00 14,50 8,30 4,20 3,30 2,10 3,70 2,60 12,30 50 mensen die hun gewicht moeten beheersen. Ik zal a helpen uw doel te bereiken. Tel. 078-615.2956 of 0117-40.21.32 Compact camera CANON met div. mogelijkheden 100,-, 076-5145080. wij op zoek naar een labora- bezighouden met alle voorko- MTS-electronica is vereist, te. ten, tel. (0162) 31 95 55, n van de buitendienst; :en; het uitwerken van van Auto-Cad (versie 12). i MTS-diploma en/of ervaring contact met ons op. el. (076) 503 45 52, 10a. I I I I DINSDAG 26 NOVEMBER 1996 Schiphol (anp) - Het door de Zuid-Koreaanse regering be noemde adviesbureau Bain Co heeft een positief advies uit gebracht over Fokker. „Dat is onze zeer stellige indruk," ver klaarde een ingewijde gisteren desgevraagd. De waarnemer waarschuwde echter voor enige euforie. „Het zijn zulke minie me tussenstapjes. De zaak blijft erg moeilijk." Den Haag/Amsterdam (anp) - Gaat Koninklij- 'pTT Nederland (KPN) volgend jaar miljoe nen guldens uittrekken voor de vervanging van alle reclameborden, briefpapier en andere on derdelen van zijn corporate identity? Of moet KNP BT - voluit Koninklijke Nederlandse Pa pierfabrieken Bührmann-Tetterode - toch [jaar berusten in de talloze misverstanden die de naamsverwarring tussen beide bedrijven met zich meebrengt? Die vragen staan morgen centraal tijdens de rechts zaak die KNP BT (PaPier> verpakkingen en grafi sche systemen) heeft aangespannen tegen het post- telecomeoncern. KNP BT heeft zich bij de priva tisering van het voormalige staatsbedrijf in 1992 naar eigen zeggen direct heftig verzet tegen de in voering van de naam KPN. Aanvankelijk alleen op schrift. Maar toen dat niets opleverde ook op het ni veau van de raden van bestuur. Tevergeefs. Daarom stapt het papier- en verpakkingsbedrijf vier jaar na dato alsnog naar de rechtbank. De rechter, mr. E. Nimann, krijgt het niet gemakke lijk, meent mr. A. Slabbaert, als juriste verbonden aan het Amsterdamse merkenbureau Shield Mark. „Ik zou niet gaag in zijn schoenen staan. Beide kan ten beschikken over zeer sterke argumenten." Vol gens KPN leidt de naamsverwarring tot tal van mis verstanden, zowel bij cliënten, het brede publiek als bij de media en in de financiële wereld. Zo krijgt KNP regelmatig post voor KPN, kopen beleggers per ongeluk aandelen KPN als ze stukken KNP wil len hebben en bellen media in de haast met vragen naar het papier- en verpakkingsconcern als ze ei genlijk bij het post- en telecombedrijf moeten zijn. „Die voorbeelden werken zeker in het voordeel van KPN...eh..KNP," denkt Slabbaert. Belangrijk is volgens haar echter wel dat de verwarring zich voornamelijk beperkt tot de namen van beide be drijven en niet tot hun activiteiten. „De werkelijke schade blijft doorgaans beperkt. Dat pleit weer voor KPN." Waar de naamsverwarring wel daad werkelijk tot schade kan leiden is in de aandelen handel. Beide bedrijven zijn genoteerd op de Am sterdamse effectenbeurs. Volgens KNP kreeg een grote Amerikaanse belegger onlangs twee miljoen aandelen KPN toegewezen, terwijl hij toch duide lijk KNP BT had besteld. „De rechter zal moeten beoordelen op welk publiek KPN en KNP zich rich ten," aldus Slabbaert. „Zijn dat voornamelijk ge wone klanten of behoren beleggers daar ook toe?" Zeker is volgens haar alleen dat het een heel span nende zaak wordt. Niet alleen voor juristen, ook voor de betrokken concerns. Daarom hebben KNP en KPN de hulp in geroepen van respectievelijk mr. C. Gielen van Nauta Dutilh en mr. K. Limperg van De Brauw Blackstone. „Twee echte cracks op het gebied van merkenrecht die het de rechter zeker niet gemakke lijk zullen maken." Van onze verslaggever Amstelveen - De Nederlandse overheid overweegt een deel van haar aandeel in de KLM te verkopen. De belangrijkste gegadig de om het pakket over te nemen is de luchtvaartmaatschappij zelf. De KLM en de Nederlandse Staat staat bevestigden gisteren in ge zamenlijke verklaring dat 'er oriënterende gesprekken plaats- linden rond een mogelijke ge deeltelijke verkoop van KLM- aandelen door de Staat'. Opbrengst De staat bezit 38,2 procent van de aandelen in de luchtvaartmaat schappij. Tegen de huidige beurs koers is dat pakket ruim 1,3 mil jard gulden waard. Het kabinet zou de opbrengst ondermeer wil len gebruiken voor investeringen in de infrastructuur. De KLM opperde al eerder de mogelijkheid om eigen aandelen terug te kopen. Deze aandelen «■orden dan ingetrokken met het )lg dat er minder stukken uit staan. De winst per aandeel wordt daardoor groter. Als ge volg daarvan zal de koers van het aandeel stijgen. Dit levert de KLM een sterkere positie op, wat goed van pas komt nu gesprekken over allianties en overnames dichterbij komen. De KLM heeft ruim voldoende geld om aandelen terug te kopen. De onderneming heeft ruim 2,3 miljard gulden in kas zitten. Beleggers namen gisteren al een voorschot op de mogelijke aande- lenverkoop. Na de slotkoers van vrijdag van 41,70 gulden schoot de koers van het aandeel KLM omhoog om te sluiten op 45,00 gulden. In het voorjaar noteerde het aandeel nog 69,20 gulden. Analist T. Berkelder van Van Meer James Capel is niet erg en thousiast over de mogelij kheid dat de KLM eigen aandelen in koopt. „Zou de KLM het kasgeld niet nuttiger kunnen aanwen den?," vraagt hij zich af. „Ik vind dit toch een beetje een zwakte bod." Berkelder ziet echter ook positie- te kanten te zien aan de transac tie: „De KLM wordt nu nog vaak gezien als (semi-)staatsmaat- schappij. Potentiële partners als British Airways moeten daar niet zoveel van hebben." De staat, al sinds 1919 aandeel houder, zou door de transactie een flink bedrag in handen krij- Woerden (anp) - De Bouw- en Houtbond FNV stelt bij de ko mende CAO-onderhandelin- voor de bouwsector mensen) een looneis van 3 procent. Dat is 0,25 pro- ®t minder dan wat de colle- gabond van het CNV vraagt. Het een looneis van 3 procent i't He bouwbond binnen het al- Sfflene FNV-beleid. Tijdens sommige ledenvergaderingen van e bouwbond eisten bouwvak- ers 5 procent loonsverhoging Per jaar. Overigens verhoogt de W-bond de looneis tot maxi- ®aal 3,25 procent als tijdens de "verhandelingen blijkt dat de erknemers moeten meebetalen a" een nieuwe vut-regeling. e bond eist verder daadwerke- J naleving van eerder over-' Ingekomen banenplannen. De "nasieden toonden zich tijdens i Weringen sceptisch over de vulling van bestaande plannen, n gevoelig onderwerp tijdens onderhandelingen is de om- I van de huidige, tamelijk e yut-regeling tot een ver tin Pens'oen. Het verschil l .s,e.n He twee systemen is dat de rin« werkenden de vut-uitke- Vrn ^eta'en> terwijl bij een ,i'8®ensi°en ieder spaart voor via,!!.0" uitkering- Vergrijzing tie bouwsector dreigt het hui- ®akeSysteem or|betaalbaar te gen. „Maar als belegger kun je je afvragen of je aandelen wel moet verkopen als ze zo laag staan," zegt Berkelder. Hoeveel aandelen de staat zou willen verkopen is niet bekend. De verwachting is dat de staat in elk geval een gedeelte zal houden. Bij het verkrijgen van landings rechten is het namelijk van be lang dat de KLM zich als een Ne derlandse maatschappij kan pro fileren. Een woordvoerder van de KLM noemt het terugkopen van de aandelen 'een van de vele opties' die voor de volle kas aangewend kunnen worden. Volgens hem is het echter nog veel te voorbarig om te speculeren of en hoeveel aandelen de KLM zal terug ko pen. Eigenaar Als de staat alles zou verkopen, betekent dit niet dat de overheid helemaal niets meer te vertellen heeft over de KLM. De staat is ook nog eigenaar van prioriteits aandelen, die een grote zeggen schap geven. De Telegraaf meldde gisteren dat er plannen zijn om het Neder landse karakter van de KLM te waarborgen door twee houdster maatschappijen op te richten, met elk een belang van vijf pro cent in de KLM. Nederlandse in stitutionele beleggers zouden een meerderheid in deze holdings moeten krijgen. Een woordvoer der van de KLM wil deze plannen bevestigen noch ontkennen. VERVOLG VAN VOORPAGINA Voor de firma Frans Pateer uit St. Jansteen moet hij tractoraccessoires naar Etampes en Tournan brengen. „Of er dat er vandaag nog inzit? Poeh, geen idee. Ik moet in ieder geval rond Parijs en als ik hoor dat ze bij het vlieg veld Charles de Gaulle ook al blokkeren, tsja, dan wordt het niet zo eenvoudig." Je moet het de Franse routiers wel nageven, zo'n blokkade staat. Geen sprake van de Franse slag, want niet alleen richting Lille staat op de A22 alles stil, ook aan de andere kant van de vangrail krijgt het asfalt absolu te rust. Geen vrachtverkeer terwijl de perso nenauto's omgeleid worden via de nationale routes. „Een eindje verderop kun je de A25 richting Calais nemen, maar daar sta je na een paar kilometer ook weer vast," zegt Jaap die voor de Beverwijkse firma Rumping op tien minuten van de plaats van bestemming gestrand is. „Ik moet voor Hoogovens bij een fabriek in Lille zoutzuur halen. Loop ik zo naar toe, maar ja, dan kan ik niet zoveel mee nemen. Doen we dus maar niet." Een sluip route nemen heeft ook weinig zin, verzekert Peter de Vries die voor de Roermondse firma Th. Cox plastic van DSM naar Béthune moet brengen. „Het is een rotstreek om te rijden, zoiets als die roerpot in Duitsland. Geen doorkomen aan. Gewoon rustig wachten, meer kun je niet doen." Dat doet chauffeur Johan van het Roosendaals transportbedrijf Jan de Rijk niet. Even was hij de hekkesluiter, maar na ampel beraad gunt hij die eer aan een vertwijfelde Litouwse collega die er weinig van begrijpt. Johan: „Ik probeer toch maar rond Lille te rijden, ik kan hier bij die afslag achteruitsteken en dan probeer ik Charles de Door Aart Heering Rome - „Hiermee komt een einde aan vier jaar balling schap," zei een opgetogen Carlo Azeglio Ciampi zondag nacht in Brussel als eerste reactie op de terugkeer van de lire in het Europees Monetair Stelsel. Voor de Italiaanse mi nister van Schatkist, die in 1992 als directeur van de cen trale bank vergeefs had ge tracht om de Italiaanse munt binnen het EMS te houden, is het besluit van de financiële commissie inderdaad een per soonlijke overwinning. Het is ook een succes voor pre mier Romano Prodi, die de veran kering in Europa tot hoeksteen van zijn economisch beleid heeft gemaakt. De koers van 990 lire voor een Duitse mark ligt welis waar iets hoger dan de 1000-1020 waarop de Italianen hadden ge hoopt en die voor de export gun stiger zou zijn geweest. Voor de rechtse oppositie was dat reden om Prodi te verwijten dat hij de Italiaanse belangen 'te grabbel heeft gegooid'. Maar het is moei lijk in te zien wat Italië er nog meer uit had kunnen slepen tegen het geweld van de Duitse delega tie, die de onderhandelingen was ingegaan met een koers van 950- 970 lire per mark. Anders dan de internationale va lutamarkten - waarop gisteren rond de 990 lire voor een mark werd betaald - zijn ook de Itali aanse ondernemers niet echt op getogen over de nieuwe richt- koers. Voor hen betekent de te rugkeer in het EMS dat er een einde is gekomen aan het feest van de opeenvolgende devalua ties, die de afgelopen jaren een enorme stimulans voor de export hebben gevormd. Toen de kunstmatig sterk gehou den Italiaanse munt in september 1992 bezweek onder de aanvallen van een markt die het vertrouwen al lang had verloren, bedroeg de koers 760 lire voor een mark (650 voor een gulden). Buiten het EMS werd de lire een 'vrij zwevende' Minister Ciampi (links) en de directeur van de centrale bank, An tonio FaziO. foto reuter munt, hetgeen al gauw bleek neer te komen op een vrije val. Onder invloed van eindeloos politiek ge bakkelei, dat een samenhangend economisch beleid onmogelijk maakte, werd in 1994 de grens van 1000 lire per mark doorbro ken. De val van het kabinet-Berlusco- ni en een nieuwe crisisdreiging, die vlak daarop de pasgeformeer- de regering-Dini leek te vellen, joegen in maart 1995 de koers naar een absoluut dieptepunt van 1260 lire per mark: een verlies van 40 procent ten opzichte van 1992. Dat de lire toen schromelijk was ondergewaardeerd, bleek in de afgelopen twintig maanden, toen de kabinetten-Dini en -Pro di een economische sanering in zetten, die het vertrouwen geniet van de internationale gemeen schap. De koers steeg geleidelijk aan, om zich te stabiliseren rond de 1000, hétgeen algemeen als de reële waarde van de lire wordt beschouwd. Voor export en toerisme kwam de devaluatie, na jarenlang zuchten onder de last van een te dure munt, aanvankelijk als manna uit de hemel vallen. Gulden, mark en franc zijn ten opzichte van de lire nog altijd een kwart tot eenderde meer waard dan ruim vier jaar geleden. Als land is Italië nave nant goedkoper geworden, vooral omdat de inflatie die meestal volgt op een devaluatie, groten deels is uitgebleven: dat is een van de belangrijke gevolgen van de CAO van 1993, waarin de au tomatische prijscompensatie werd afgeschaft. Ook Italiaanse producten kosten, al naar gelang de sector, tussen de vijf en de twintig procent min der dan in 1992. Fiat, Benetton en het hotelwezen hebben daarom in de afgelopen jaren uitstekende zaken gedaan met buitenlandse klanten. Zodoende liet de Ita- liaaanse handelsbalans, die in 1992 nog een tekort van 14 mil jard gulden (omgerekend naar de huidige koers) vertoonde, vorig jaar een overschot zien van 49 Amsterdam (anp/krf) - De Italiaanse lire is op de eerste dag van zijn rentree in het Europese Monetaire Stelsel (EMS) flink in koers geste gen. De koers kwam in de buurt van de in het EMS vastgelegde spilkoers van f 1,13811 (per duizend). Op de wisselmarkt in Amster dam werd een slotkoers ge noteerd van f 1,1325 tegen over f 1,1225 aan het eind van de handel van afgelopen vrijdag. Zondag werd na moeizame onderhandelingen de koers van de lire in het EMS vast gelegd. Met de terugkeer in het monetaire stelsel moet Italië rijp worden gemaakt voor deelname aan de EMU, de in 1999 te vormen Econo mische en Monetaire Unie van Europa. miljard. Het verschil is het grootst in de handel met Duits land, waar een negatief saldo van 4,4 miljard in 1992 dit jaar is ver anderd in een overschot van 6,9 miljard: vandaar het hardnekki ge Duitse streven om de lire zo duur mogelijk het EMS binnen te laten. In de toeristensector steeg tussen 1992 en 1995 het overschot tussen binnenkomend en uit gaand verkeer van 6,7 naar 17,6 miljard gulden. Toch vertekenen die gunstige cij fers de realiteit. De toename is namelijk niet alleen te danken aan een verhoging van de export en groei van het aantal buiten landse bezoekers, maar is ook het gevolg van een lagere consumptie van de Italianen zelf, die geen du re Volkswagen meer kopen maar een relatief goedkope Fiat of hun vakantie maar in eigen land doorbrengen omdat het overal el ders een stuk duurder is gewor den. Mede op basis van het advies neemt de regering in Seoul deze week een besluit over de aankoop van de failliet verklaarde Neder landse luchtvaartproducent. Zonder goedkeuring van de Zuid-Koreaanse overheid kan Samsung Fokker niet overnemen. Bain Co heeft formeel zijn ad vies neergelegd bij een door de regering benoemde commissie. Die adviseert op haar beurt de re gering. De curatoren verwachten dat de regering deze week een beslissing neemt, maar echt zeker is het al lemaal niet. „Er is geen helder heid over wanneer de Koreaanse overheid een besluit neemt," te kende een woordvoerder van mi nister Wijers van Economische Zaken gisteren aan. Enkele weken geleden bereikte Samsung met de curatoren en de Nederlandse overheid op hoofd lijnen een akkoord. De Koreaan se overheid echter, die de overna me door Samsung mede moet fi nancieren, gooide roet in het eten. Seoul vindt dat ook andere Koreaanse producenten mee moeten doen aan de oprichting van een dure, nationale vliegtuig industrie. Ondanks de flinke vertraging die de onderhandelingen over de overname hebben opgelopen, zijn de toeleveranciers van Fokker tot nu toe nog steeds niet afgehaakt. „Er zijn nog voortdurend ge sprekken gaande. Als de toeleve ranciers gestopt waren, dan was er wel een bericht van de curato ren verschenen," aldus de inge wijde. Eén van de toeleveranciers, de in Noord-Ierland gevestigde Shorts, legt momenteel de laatste hand aan twee vleugels voor een F 50. Het is ook meteen de laatste op dracht voor Fokker. Als de vleu gels in december aan Fokker worden geleverd, staat de fa briekshal leeg, zo meldde een zegsman van Shorts. Eerder had Shorts de curatoren tot eind ok tober de tijd gegeven om met nieuwe plannen te komen. Die datum verstreek echter zonder enige concrete reactie van Shorts. Truckers die bij Calais het Kanaal over moeten hebben het helemaal moeilijk. Niet alleen kunnen ze geen gebruik maken van de door een brand tijdelijk buiten gebruik zijnde Eurotunnel, ook de blokkades zorgen voor lange wachttijden bij de veerboten. foto reuter Gaulle via de nationale routes te bereiken. Ik heb luchtvracht bij van Schiphol bij me." Normaal is Johan op zijn dagelijkse rit naar Noord-Frankrijk eerder Lille voorbij, maar nu moest hij een paar uur wachten op zijn la ding. „Ik had het hier trouwens ook niet ver wacht," zegt Walter de Kort. „Wel bij Parijs, maar achteraf zeg ik, toch logisch dat ze het hier doen want bij Parijs heb je meer ont snappingsroutes." Het is de tweede keer dat hij wordt tegenge houden. „Vorige week stond ik boven Lyon, 's morgens om acht uur stil en 's avonds om ne gen uur weer rijden. Viel ook wel mee. Tsja, voor de baas is dit natuurlijk niet zo leuk. Van de week moet ik nog eens naar Parijs en twee keer naar Bretagne waar de baas ook een be drijf heeft. Maar ja, dat is een zorg voor later, eerst hier eens weg zien te komen." De schaduwzijde van de waarde vermindering van de lire is dan ook dat in Italië zelf de prijzen van importprodukten zijn geste gen (zij het minder dan was ge vreesd). En dat heeft weer geleid tot een stagnatie van de binnen landse markt, die al enkele jaren duurt en waar voorlopig ook geen einde aan zal komen, gezien de drastische bezuinigingen die Pro di voor het komende jaar in petto heeft. Aan de zegenende effecten van de devaluatie is inmiddels ook een einde gekomen. Na een periode met een jaarlijkse groei van meer dan 10 procent begint de Italiaanse export dit jaar weer lichtjes te dalen. Ook het aantal Noord-Europese toeristen, die na de gulden zomer van 1994 de prijzen weer met circa 20 procent hebben zien stijgen, neemt niet meer toe. Net als de lire zelf heeft ook de handel een nieuw even wicht bereikt en moet het be drijfsleven weer op eigen kracht de strijd aangaan, zonder de steun in de rug van een voortdu rende devaluatie, die door de bui tenlandse concurrentie wel nijdig als 'dumping' is omschreven. Niettemin is voor de Italiaanse economie is de terugkeer in het EMS in drie opzichten voordelig. De muntslang, die weliswaar ruimte laat voor variaties tot 15 procent, biedt enige garantie voor een stabiele wisselkoers en daarmee bescherming tegen spe culatie en kapitaalvlucht. Samen met de gestaag dalende inflatie - die momenteel op 2,7 procent ligt - vormt dat het uitgangspunt voor een verlaging van de rente voet, en daarmee een belangrijke verlichting van de staatsfinan ciën. (Doorberekend in de nu nog hoge rente op staatsschuld, bete kent een daling met één punt een jaarlijkse besparing van ruim 20 miljard gulden.) Tenslotte was de terugkeer in de Europese muntslang vóór 31 de cember 1996 een noodzakelijke voorwaarde voor de Italiaanse deelname aan de Europese Mone taire Unie in 1999, het voornaam ste doel waarnaar Prodi en Ciam pi streven. Directiewisseling Mammoet Stoof Breda - Algemeen directeur H. van den Bovenkamp van Mam moet Stoof in Breda zal met ingang van 1 december zijn taken overdragen aan A. Klijn. Bovenkamp wordt directeur van Walter Wright Mammoet in Singapore. Klijn, die al twintig jaar bij Mammoet werkt, is momenteel hoofd kraanbedrijf. Hij wordt op gevolgd door T. de Vries. Bod KPN op TNT opnieuw verlengd Den Haag - Koninklijke PTT Nederland (KPN) heeft zijn bod op TNT opnieuw verlengd. Aandeelhouders van het Australische transportconcern krijgen nu tot 12 december de tijd om hun stuk ken aan te bieden. Inmiddels bezit KPN 32,5 procent van de ge wone aandelen en 22,6 procent van de uitstaande converteerbare preferente aandelen TNT. Verder heeft KPN de betalingstermijn aanzienlijk verkort. Aandeelhouders die hun stukken aanbieden, krijgen betaald binnen vijf dagen nadat het Nederlandse post- en telecombedrijf het bod gestand doet. Aanvankelijk lag die termijn op dertig dagen. Mora sluit vestiging Veldhoven Rotterdam - Snackfabrikant Mora, eigendom van Unilever, gaat de vestiging in Veldhoven sluiten. Om de marktpositie in de Bene lux verder te versterken, wil Mora de productie van Mora Groot verbruik in Veldhoven bundelen in Maastricht en het Belgische Mol. Andere afdelingen gaan naar Helmond en Maastricht. Daarbij komen 28 van de 140 arbeidsplaatsen van Veldhoven te vervallen. Er wordt geprobeerd gedwongen ontslagen te voorkomen. Voor de bonden is de diepere achtergrond van de stap onduidelijk. Zij gaan er vanuit dat het Unilever begonnen is om financieel voor deel. Zeker gezien de sterke financiële positie van Mora kijken zij zeer kritisch naar de zaak. Bibliotheek-CAO rond Zoetermeer - De 11.000 werknemers in de openbare bibliotheken hebben na tien maanden onderhandelen eën nieuwe CAO. De werkgevers kwamen in juli terug op een principe-akkoord omdat zij dat te duur vonden. De bonden hebben hen de afgelopen maanden onder druk gezet met werkonderbrekingen en enkele korte stakingen in Amsterdam en Zaandam. De bonden moeten in het nieuwe akkoord de eerder overeengeko men 32-urige werkweek voor personeel van 57 jaar en ouder inle veren. Ambtenarenbond AbvaKabo hoopt deze echter volgend jaar weer binnen te halen met een flexibele vut voor werknemers boven de 55. De bond zegt dat de werkgevers financieel niet veel opschieten met het ongedaan maken van de 57-plus-regeling, want die maakt slechts 0,2 procent van de loonsom uit. De loonsverhoging bij de bibliotheken is met terugwerkende kracht tot 1 april 2 procent, een half procent per 1 januari en een nog nader vast stellen percentage per 1 juli. De werknemers krij gen ook een eenmalige uitkering van 0,4 procent. Van der Giessen in de rode cijfers Krimpen aan den IJssel - Scheepsbouwer Van der Giessen-De Noord duikt dit jaar in de rode cijfers als gevolg van tegenvallen de resultaten op onderhanden orders en nagekomen lasten op een eerder opgeleverde opdracht. Verder nopen de huidige marktom standigheden het bedrijf tot een voorziening voor volgend jaar. Eerder voorspelde de scheepswerf nog een halvering van de winst van 1995, die toen uitkwam op 15,9 miljoen gulden. Die uitge sproken verwachting kan het bedrijf echter niet langer handha ven. In de eerste helft van dit jaar daalde de omzet al met 2,1 mil joen naar 5,4 miljoen. Eindhoven (anp) - Philips stopt in Roermond met de productie van actuatoren. Door de ingreep komen 150 arbeidsplaatsen te vervallen. De Philips-vestiging in Roermond telt ongeveer 1100 werknemers. De fabriek maakt deel uit van de business groep Passive Compo nents, op zijn beurt weer onder deel van de divisie Components. Als reden voor het besluit noemt Philips de sterk teruggevallen vraag naar actuatoren, gebruikt om elektrische impulsen om te zetten in een mechanische bewe ging en omgekeerd. Actuatoren worden onder meer toegepast in printers. Philips voorziet onvol doende herstel op de middellange termijn. Al vier maanden geleden tekende zich volgens het Eindhovense concern een 'drastische' afname af in de vraag naar actuatoren voor printers. Besloten is toen een groot deel van het personeel van de afdeling te detacheren naar andere afdelingen en bedrij ven buiten Philips Roermond. Nu de vraag pas laat in 1997 weer enigszins lijkt te gaan aantrek ken, aldus Philips, en ook andere toepassingsmogelijkheden onver wacht uitblijven, is ingrijpen on vermijdelijk. Volgens bestuurder C. Plomp van de Industriebond FNV, die zich 'overvallen' voelt door het be sluit, betreffen de afzetproble- men Philips' klant Epson. Deze printerproducent zou problemen hebben op de Amerikaanse markt, met name als gevolg van een slecht functionerend inkton- derdeel in de apparatuur. Omdat Philips de problemen allang heeft zien aankomen, weigert de bond gedwongen ontslagen te accepte ren. Philips ondergaat een nieuwe ronde saneringen. De nieuwe Philips-topman Cor Boonstra heeft bij de presentatie van de te leurstellende derde-kwartaalcij fers op 24 oktober gezegd op nieuw te gaan reorganiseren. Daarbij wil hij productie naar la gelonenlanden verplaatsen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7