Staat wil
KLM-belang
verkopen
Rechter krijgt zware klus aan naamsverwarring KNP-KPN 'Overname Fokker is
stapje dichterbij'
Franse blokkades staan als een huis
Het feest is voorbij voor de Italiaanse export
Philips sluit deel
fabriek Roermond
erk
KORT
Gezocht
adewerker m/v
ker
uitzendbureau
DESTEM
ECONOMIE
A7
Bouwbond FNV
eist 3 procent
loonsverhoging
Koers lire
stijgt 11 ink
BER 1996 A6
II Street
signal
brands
.tel.tel
o corp
o inc.
company
steel
g co
gtonsfe
acific
on
ita
ler
rp
.edison
equipm.
ntnemours
chemical
an kodak
n corp
motor
electric
motors
year
lett-pack.
us.mach.
dustries
airlines
donnell
ck co.
il oil
vd grinten
gafinanc.
ips
i dutch
rs roebuck
II tr.
co inc.
'eters
ever nv
ted techn.
-tinghouse
tmancorp
"Iworth
22/11
56
62%
66'/:
73%
48'/.
37'/,
78'/.
27
36%
9'/.
98'/.
87'/,
27
67'/.
13
34%
106%
29'/.
35%
93
82%
81s/.
92
32/.
101'/.
57%
49'/.
54'/.
158'/.
24'/.
25
38/.
53
82'/.
120/.
111%
33s/.
38'/.
772%
49'/.
101%
100%
60%
171s/.
135
18s/.
22'/.
24
25/11
56'/.
62
66'/,
73s/,
48
37'/.
79%
26'/,
36%
9'/.
98s/,
87
27'/,
67'/.
13%
34
109'/,
29%
35
94'/,
84'/.
82'/,
95
32'/,
103'/.
58'/.
49%
54'/,
157
23
26
38
52s/,
84'/.
122/,
108%
34
38s/,
171
49'/,
100%
102
46s/,
171
138%
18s/,
23
24
advieskoers
vorige koers
slotkoers gisteren
laten
bieden
exclaim
ex dividend
gedaan/bieden
gedaan/laten
bieden e
laten en d
gedaan en laten ex dividend
gedaan en bieden ex dividend
35
15
91
41
29
30
100
.01
01
52
100
i33
176
160
124
136
i54
05
;S7
(66
'72
126
)25
737
'68
>97
'58
338
380
579
334
355
2,30
0,80
10,40
6,30
3,50
1,60
8,50
5,80
3,50
40,70
27,50
20,00
1,90 a
2,10
6,50 b
2,70 b
0,50 a
1,90
20,00
9,50
7,20
137,00 b
59,00
12,00
56,50 b
86,00
3,40
6,20 a
10,50
14,50
19,50 a
0,50
3,10
2,00
1,10
15,50 b
8,60 a
0,40
0,80
7,70
2,40
12,00
6,60
3,10
2,40
1,30
2,80
1,90
3,60
1,40
12,60
8,30 b
4,60
2,30
10,40
7,30
4,70
42,90
30,00
22,50
I,30
2,50
7,50
3,50
0,10
2,20
27,50 b
14,00 b
II,00
5,80 b
145,50 b
66,50 b
15,50 b
63,00 b
90,00
2,20
4,30
7,10
11,00 a
18,10
0,50
3,00
2,10
1,00
15,60
8,60
1,70
2,30
9,50
1,00
14,50
8,30
4,20
3,30
2,10
3,70
2,60
12,30
50 mensen die hun gewicht
moeten beheersen. Ik zal a
helpen uw doel te bereiken.
Tel. 078-615.2956 of
0117-40.21.32
Compact camera CANON
met div. mogelijkheden
100,-, 076-5145080.
wij op zoek naar een labora-
bezighouden met alle voorko-
MTS-electronica is vereist,
te.
ten, tel. (0162) 31 95 55,
n van de buitendienst;
:en; het uitwerken van
van Auto-Cad (versie 12).
i MTS-diploma en/of ervaring
contact met ons op.
el. (076) 503 45 52,
10a.
I I I I
DINSDAG 26 NOVEMBER 1996
Schiphol (anp) - Het door de Zuid-Koreaanse regering be
noemde adviesbureau Bain Co heeft een positief advies uit
gebracht over Fokker. „Dat is onze zeer stellige indruk," ver
klaarde een ingewijde gisteren desgevraagd. De waarnemer
waarschuwde echter voor enige euforie. „Het zijn zulke minie
me tussenstapjes. De zaak blijft erg moeilijk."
Den
Haag/Amsterdam (anp) - Gaat Koninklij-
'pTT Nederland (KPN) volgend jaar miljoe
nen guldens uittrekken voor de vervanging van
alle reclameborden, briefpapier en andere on
derdelen van zijn corporate identity? Of moet
KNP BT - voluit Koninklijke Nederlandse Pa
pierfabrieken Bührmann-Tetterode - toch
[jaar berusten in de talloze misverstanden die
de naamsverwarring tussen beide bedrijven
met zich meebrengt?
Die vragen staan morgen centraal tijdens de rechts
zaak die KNP BT (PaPier> verpakkingen en grafi
sche systemen) heeft aangespannen tegen het post-
telecomeoncern. KNP BT heeft zich bij de priva
tisering van het voormalige staatsbedrijf in 1992
naar eigen zeggen direct heftig verzet tegen de in
voering van de naam KPN. Aanvankelijk alleen op
schrift. Maar toen dat niets opleverde ook op het ni
veau van de raden van bestuur. Tevergeefs. Daarom
stapt het papier- en verpakkingsbedrijf vier jaar na
dato alsnog naar de rechtbank.
De rechter, mr. E. Nimann, krijgt het niet gemakke
lijk, meent mr. A. Slabbaert, als juriste verbonden
aan het Amsterdamse merkenbureau Shield Mark.
„Ik zou niet gaag in zijn schoenen staan. Beide kan
ten beschikken over zeer sterke argumenten." Vol
gens KPN leidt de naamsverwarring tot tal van mis
verstanden, zowel bij cliënten, het brede publiek als
bij de media en in de financiële wereld. Zo krijgt
KNP regelmatig post voor KPN, kopen beleggers
per ongeluk aandelen KPN als ze stukken KNP wil
len hebben en bellen media in de haast met vragen
naar het papier- en verpakkingsconcern als ze ei
genlijk bij het post- en telecombedrijf moeten zijn.
„Die voorbeelden werken zeker in het voordeel van
KPN...eh..KNP," denkt Slabbaert. Belangrijk is
volgens haar echter wel dat de verwarring zich
voornamelijk beperkt tot de namen van beide be
drijven en niet tot hun activiteiten. „De werkelijke
schade blijft doorgaans beperkt. Dat pleit weer
voor KPN." Waar de naamsverwarring wel daad
werkelijk tot schade kan leiden is in de aandelen
handel. Beide bedrijven zijn genoteerd op de Am
sterdamse effectenbeurs. Volgens KNP kreeg een
grote Amerikaanse belegger onlangs twee miljoen
aandelen KPN toegewezen, terwijl hij toch duide
lijk KNP BT had besteld. „De rechter zal moeten
beoordelen op welk publiek KPN en KNP zich rich
ten," aldus Slabbaert. „Zijn dat voornamelijk ge
wone klanten of behoren beleggers daar ook toe?"
Zeker is volgens haar alleen dat het een heel span
nende zaak wordt.
Niet alleen voor juristen, ook voor de betrokken
concerns. Daarom hebben KNP en KPN de hulp in
geroepen van respectievelijk mr. C. Gielen van
Nauta Dutilh en mr. K. Limperg van De Brauw
Blackstone. „Twee echte cracks op het gebied van
merkenrecht die het de rechter zeker niet gemakke
lijk zullen maken."
Van onze verslaggever
Amstelveen - De Nederlandse overheid overweegt een deel van
haar aandeel in de KLM te verkopen. De belangrijkste gegadig
de om het pakket over te nemen is de luchtvaartmaatschappij
zelf.
De KLM en de Nederlandse Staat
staat bevestigden gisteren in ge
zamenlijke verklaring dat 'er
oriënterende gesprekken plaats-
linden rond een mogelijke ge
deeltelijke verkoop van KLM-
aandelen door de Staat'.
Opbrengst
De staat bezit 38,2 procent van de
aandelen in de luchtvaartmaat
schappij. Tegen de huidige beurs
koers is dat pakket ruim 1,3 mil
jard gulden waard. Het kabinet
zou de opbrengst ondermeer wil
len gebruiken voor investeringen
in de infrastructuur.
De KLM opperde al eerder de
mogelijkheid om eigen aandelen
terug te kopen. Deze aandelen
«■orden dan ingetrokken met het
)lg dat er minder stukken uit
staan. De winst per aandeel
wordt daardoor groter. Als ge
volg daarvan zal de koers van het
aandeel stijgen. Dit levert de
KLM een sterkere positie op, wat
goed van pas komt nu gesprekken
over allianties en overnames
dichterbij komen.
De KLM heeft ruim voldoende
geld om aandelen terug te kopen.
De onderneming heeft ruim 2,3
miljard gulden in kas zitten.
Beleggers namen gisteren al een
voorschot op de mogelijke aande-
lenverkoop. Na de slotkoers van
vrijdag van 41,70 gulden schoot
de koers van het aandeel KLM
omhoog om te sluiten op 45,00
gulden. In het voorjaar noteerde
het aandeel nog 69,20 gulden.
Analist T. Berkelder van Van
Meer James Capel is niet erg en
thousiast over de mogelij kheid
dat de KLM eigen aandelen in
koopt. „Zou de KLM het kasgeld
niet nuttiger kunnen aanwen
den?," vraagt hij zich af. „Ik vind
dit toch een beetje een zwakte
bod."
Berkelder ziet echter ook positie-
te kanten te zien aan de transac
tie: „De KLM wordt nu nog vaak
gezien als (semi-)staatsmaat-
schappij. Potentiële partners als
British Airways moeten daar niet
zoveel van hebben."
De staat, al sinds 1919 aandeel
houder, zou door de transactie
een flink bedrag in handen krij-
Woerden (anp) - De Bouw- en
Houtbond FNV stelt bij de ko
mende CAO-onderhandelin-
voor de bouwsector
mensen) een looneis
van 3 procent. Dat is 0,25 pro-
®t minder dan wat de colle-
gabond van het CNV vraagt.
Het een looneis van 3 procent
i't He bouwbond binnen het al-
Sfflene FNV-beleid. Tijdens
sommige ledenvergaderingen van
e bouwbond eisten bouwvak-
ers 5 procent loonsverhoging
Per jaar. Overigens verhoogt de
W-bond de looneis tot maxi-
®aal 3,25 procent als tijdens de
"verhandelingen blijkt dat de
erknemers moeten meebetalen
a" een nieuwe vut-regeling.
e bond eist verder daadwerke-
J naleving van eerder over-'
Ingekomen banenplannen. De
"nasieden toonden zich tijdens
i Weringen sceptisch over de
vulling van bestaande plannen,
n gevoelig onderwerp tijdens
onderhandelingen is de om-
I van de huidige, tamelijk
e yut-regeling tot een ver
tin Pens'oen. Het verschil
l .s,e.n He twee systemen is dat de
rin« werkenden de vut-uitke-
Vrn ^eta'en> terwijl bij een
,i'8®ensi°en ieder spaart voor
via,!!.0" uitkering- Vergrijzing
tie bouwsector dreigt het hui-
®akeSysteem or|betaalbaar te
gen. „Maar als belegger kun je je
afvragen of je aandelen wel moet
verkopen als ze zo laag staan,"
zegt Berkelder.
Hoeveel aandelen de staat zou
willen verkopen is niet bekend.
De verwachting is dat de staat in
elk geval een gedeelte zal houden.
Bij het verkrijgen van landings
rechten is het namelijk van be
lang dat de KLM zich als een Ne
derlandse maatschappij kan pro
fileren.
Een woordvoerder van de KLM
noemt het terugkopen van de
aandelen 'een van de vele opties'
die voor de volle kas aangewend
kunnen worden. Volgens hem is
het echter nog veel te voorbarig
om te speculeren of en hoeveel
aandelen de KLM zal terug ko
pen.
Eigenaar
Als de staat alles zou verkopen,
betekent dit niet dat de overheid
helemaal niets meer te vertellen
heeft over de KLM. De staat is
ook nog eigenaar van prioriteits
aandelen, die een grote zeggen
schap geven.
De Telegraaf meldde gisteren dat
er plannen zijn om het Neder
landse karakter van de KLM te
waarborgen door twee houdster
maatschappijen op te richten,
met elk een belang van vijf pro
cent in de KLM. Nederlandse in
stitutionele beleggers zouden een
meerderheid in deze holdings
moeten krijgen. Een woordvoer
der van de KLM wil deze plannen
bevestigen noch ontkennen.
VERVOLG VAN VOORPAGINA
Voor de firma Frans Pateer uit St. Jansteen
moet hij tractoraccessoires naar Etampes en
Tournan brengen. „Of er dat er vandaag nog
inzit? Poeh, geen idee. Ik moet in ieder geval
rond Parijs en als ik hoor dat ze bij het vlieg
veld Charles de Gaulle ook al blokkeren, tsja,
dan wordt het niet zo eenvoudig."
Je moet het de Franse routiers wel nageven,
zo'n blokkade staat. Geen sprake van de
Franse slag, want niet alleen richting Lille
staat op de A22 alles stil, ook aan de andere
kant van de vangrail krijgt het asfalt absolu
te rust. Geen vrachtverkeer terwijl de perso
nenauto's omgeleid worden via de nationale
routes. „Een eindje verderop kun je de A25
richting Calais nemen, maar daar sta je na
een paar kilometer ook weer vast," zegt Jaap
die voor de Beverwijkse firma Rumping op
tien minuten van de plaats van bestemming
gestrand is. „Ik moet voor Hoogovens bij een
fabriek in Lille zoutzuur halen. Loop ik zo
naar toe, maar ja, dan kan ik niet zoveel mee
nemen. Doen we dus maar niet." Een sluip
route nemen heeft ook weinig zin, verzekert
Peter de Vries die voor de Roermondse firma
Th. Cox plastic van DSM naar Béthune moet
brengen. „Het is een rotstreek om te rijden,
zoiets als die roerpot in Duitsland. Geen
doorkomen aan. Gewoon rustig wachten,
meer kun je niet doen." Dat doet chauffeur
Johan van het Roosendaals transportbedrijf
Jan de Rijk niet. Even was hij de hekkesluiter,
maar na ampel beraad gunt hij die eer aan een
vertwijfelde Litouwse collega die er weinig
van begrijpt. Johan: „Ik probeer toch maar
rond Lille te rijden, ik kan hier bij die afslag
achteruitsteken en dan probeer ik Charles de
Door Aart Heering
Rome - „Hiermee komt een
einde aan vier jaar balling
schap," zei een opgetogen
Carlo Azeglio Ciampi zondag
nacht in Brussel als eerste
reactie op de terugkeer van de
lire in het Europees Monetair
Stelsel. Voor de Italiaanse mi
nister van Schatkist, die in
1992 als directeur van de cen
trale bank vergeefs had ge
tracht om de Italiaanse munt
binnen het EMS te houden, is
het besluit van de financiële
commissie inderdaad een per
soonlijke overwinning.
Het is ook een succes voor pre
mier Romano Prodi, die de veran
kering in Europa tot hoeksteen
van zijn economisch beleid heeft
gemaakt. De koers van 990 lire
voor een Duitse mark ligt welis
waar iets hoger dan de 1000-1020
waarop de Italianen hadden ge
hoopt en die voor de export gun
stiger zou zijn geweest. Voor de
rechtse oppositie was dat reden
om Prodi te verwijten dat hij de
Italiaanse belangen 'te grabbel
heeft gegooid'. Maar het is moei
lijk in te zien wat Italië er nog
meer uit had kunnen slepen tegen
het geweld van de Duitse delega
tie, die de onderhandelingen was
ingegaan met een koers van 950-
970 lire per mark.
Anders dan de internationale va
lutamarkten - waarop gisteren
rond de 990 lire voor een mark
werd betaald - zijn ook de Itali
aanse ondernemers niet echt op
getogen over de nieuwe richt-
koers. Voor hen betekent de te
rugkeer in het EMS dat er een
einde is gekomen aan het feest
van de opeenvolgende devalua
ties, die de afgelopen jaren een
enorme stimulans voor de export
hebben gevormd.
Toen de kunstmatig sterk gehou
den Italiaanse munt in september
1992 bezweek onder de aanvallen
van een markt die het vertrouwen
al lang had verloren, bedroeg de
koers 760 lire voor een mark (650
voor een gulden). Buiten het EMS
werd de lire een 'vrij zwevende'
Minister Ciampi (links) en de directeur van de centrale bank, An
tonio FaziO. foto reuter
munt, hetgeen al gauw bleek neer
te komen op een vrije val. Onder
invloed van eindeloos politiek ge
bakkelei, dat een samenhangend
economisch beleid onmogelijk
maakte, werd in 1994 de grens
van 1000 lire per mark doorbro
ken.
De val van het kabinet-Berlusco-
ni en een nieuwe crisisdreiging,
die vlak daarop de pasgeformeer-
de regering-Dini leek te vellen,
joegen in maart 1995 de koers
naar een absoluut dieptepunt van
1260 lire per mark: een verlies
van 40 procent ten opzichte van
1992. Dat de lire toen schromelijk
was ondergewaardeerd, bleek in
de afgelopen twintig maanden,
toen de kabinetten-Dini en -Pro
di een economische sanering in
zetten, die het vertrouwen geniet
van de internationale gemeen
schap. De koers steeg geleidelijk
aan, om zich te stabiliseren rond
de 1000, hétgeen algemeen als de
reële waarde van de lire wordt
beschouwd.
Voor export en toerisme kwam de
devaluatie, na jarenlang zuchten
onder de last van een te dure
munt, aanvankelijk als manna uit
de hemel vallen. Gulden, mark en
franc zijn ten opzichte van de lire
nog altijd een kwart tot eenderde
meer waard dan ruim vier jaar
geleden. Als land is Italië nave
nant goedkoper geworden, vooral
omdat de inflatie die meestal
volgt op een devaluatie, groten
deels is uitgebleven: dat is een
van de belangrijke gevolgen van
de CAO van 1993, waarin de au
tomatische prijscompensatie
werd afgeschaft.
Ook Italiaanse producten kosten,
al naar gelang de sector, tussen
de vijf en de twintig procent min
der dan in 1992. Fiat, Benetton en
het hotelwezen hebben daarom in
de afgelopen jaren uitstekende
zaken gedaan met buitenlandse
klanten. Zodoende liet de Ita-
liaaanse handelsbalans, die in
1992 nog een tekort van 14 mil
jard gulden (omgerekend naar de
huidige koers) vertoonde, vorig
jaar een overschot zien van 49
Amsterdam (anp/krf) - De
Italiaanse lire is op de eerste
dag van zijn rentree in het
Europese Monetaire Stelsel
(EMS) flink in koers geste
gen. De koers kwam in de
buurt van de in het EMS
vastgelegde spilkoers van
f 1,13811 (per duizend). Op
de wisselmarkt in Amster
dam werd een slotkoers ge
noteerd van f 1,1325 tegen
over f 1,1225 aan het eind
van de handel van afgelopen
vrijdag.
Zondag werd na moeizame
onderhandelingen de koers
van de lire in het EMS vast
gelegd. Met de terugkeer in
het monetaire stelsel moet
Italië rijp worden gemaakt
voor deelname aan de EMU,
de in 1999 te vormen Econo
mische en Monetaire Unie
van Europa.
miljard. Het verschil is het
grootst in de handel met Duits
land, waar een negatief saldo van
4,4 miljard in 1992 dit jaar is ver
anderd in een overschot van 6,9
miljard: vandaar het hardnekki
ge Duitse streven om de lire zo
duur mogelijk het EMS binnen te
laten. In de toeristensector steeg
tussen 1992 en 1995 het overschot
tussen binnenkomend en uit
gaand verkeer van 6,7 naar 17,6
miljard gulden.
Toch vertekenen die gunstige cij
fers de realiteit. De toename is
namelijk niet alleen te danken
aan een verhoging van de export
en groei van het aantal buiten
landse bezoekers, maar is ook het
gevolg van een lagere consumptie
van de Italianen zelf, die geen du
re Volkswagen meer kopen maar
een relatief goedkope Fiat of hun
vakantie maar in eigen land
doorbrengen omdat het overal el
ders een stuk duurder is gewor
den.
Mede op basis van het advies
neemt de regering in Seoul deze
week een besluit over de aankoop
van de failliet verklaarde Neder
landse luchtvaartproducent.
Zonder goedkeuring van de
Zuid-Koreaanse overheid kan
Samsung Fokker niet overnemen.
Bain Co heeft formeel zijn ad
vies neergelegd bij een door de
regering benoemde commissie.
Die adviseert op haar beurt de re
gering.
De curatoren verwachten dat de
regering deze week een beslissing
neemt, maar echt zeker is het al
lemaal niet. „Er is geen helder
heid over wanneer de Koreaanse
overheid een besluit neemt," te
kende een woordvoerder van mi
nister Wijers van Economische
Zaken gisteren aan.
Enkele weken geleden bereikte
Samsung met de curatoren en de
Nederlandse overheid op hoofd
lijnen een akkoord. De Koreaan
se overheid echter, die de overna
me door Samsung mede moet fi
nancieren, gooide roet in het
eten. Seoul vindt dat ook andere
Koreaanse producenten mee
moeten doen aan de oprichting
van een dure, nationale vliegtuig
industrie.
Ondanks de flinke vertraging die
de onderhandelingen over de
overname hebben opgelopen, zijn
de toeleveranciers van Fokker tot
nu toe nog steeds niet afgehaakt.
„Er zijn nog voortdurend ge
sprekken gaande. Als de toeleve
ranciers gestopt waren, dan was
er wel een bericht van de curato
ren verschenen," aldus de inge
wijde.
Eén van de toeleveranciers, de in
Noord-Ierland gevestigde Shorts,
legt momenteel de laatste hand
aan twee vleugels voor een F 50.
Het is ook meteen de laatste op
dracht voor Fokker. Als de vleu
gels in december aan Fokker
worden geleverd, staat de fa
briekshal leeg, zo meldde een
zegsman van Shorts. Eerder had
Shorts de curatoren tot eind ok
tober de tijd gegeven om met
nieuwe plannen te komen. Die
datum verstreek echter zonder
enige concrete reactie van Shorts.
Truckers die bij Calais het Kanaal over moeten hebben het helemaal moeilijk. Niet alleen kunnen ze geen gebruik maken van de door
een brand tijdelijk buiten gebruik zijnde Eurotunnel, ook de blokkades zorgen voor lange wachttijden bij de veerboten. foto reuter
Gaulle via de nationale routes te bereiken. Ik
heb luchtvracht bij van Schiphol bij me."
Normaal is Johan op zijn dagelijkse rit naar
Noord-Frankrijk eerder Lille voorbij, maar
nu moest hij een paar uur wachten op zijn la
ding. „Ik had het hier trouwens ook niet ver
wacht," zegt Walter de Kort. „Wel bij Parijs,
maar achteraf zeg ik, toch logisch dat ze het
hier doen want bij Parijs heb je meer ont
snappingsroutes."
Het is de tweede keer dat hij wordt tegenge
houden. „Vorige week stond ik boven Lyon, 's
morgens om acht uur stil en 's avonds om ne
gen uur weer rijden. Viel ook wel mee. Tsja,
voor de baas is dit natuurlijk niet zo leuk. Van
de week moet ik nog eens naar Parijs en twee
keer naar Bretagne waar de baas ook een be
drijf heeft. Maar ja, dat is een zorg voor later,
eerst hier eens weg zien te komen."
De schaduwzijde van de waarde
vermindering van de lire is dan
ook dat in Italië zelf de prijzen
van importprodukten zijn geste
gen (zij het minder dan was ge
vreesd). En dat heeft weer geleid
tot een stagnatie van de binnen
landse markt, die al enkele jaren
duurt en waar voorlopig ook geen
einde aan zal komen, gezien de
drastische bezuinigingen die Pro
di voor het komende jaar in petto
heeft. Aan de zegenende effecten
van de devaluatie is inmiddels
ook een einde gekomen. Na een
periode met een jaarlijkse groei
van meer dan 10 procent begint
de Italiaanse export dit jaar weer
lichtjes te dalen. Ook het aantal
Noord-Europese toeristen, die na
de gulden zomer van 1994 de
prijzen weer met circa 20 procent
hebben zien stijgen, neemt niet
meer toe. Net als de lire zelf heeft
ook de handel een nieuw even
wicht bereikt en moet het be
drijfsleven weer op eigen kracht
de strijd aangaan, zonder de
steun in de rug van een voortdu
rende devaluatie, die door de bui
tenlandse concurrentie wel nijdig
als 'dumping' is omschreven.
Niettemin is voor de Italiaanse
economie is de terugkeer in het
EMS in drie opzichten voordelig.
De muntslang, die weliswaar
ruimte laat voor variaties tot 15
procent, biedt enige garantie
voor een stabiele wisselkoers en
daarmee bescherming tegen spe
culatie en kapitaalvlucht. Samen
met de gestaag dalende inflatie -
die momenteel op 2,7 procent ligt
- vormt dat het uitgangspunt
voor een verlaging van de rente
voet, en daarmee een belangrijke
verlichting van de staatsfinan
ciën. (Doorberekend in de nu nog
hoge rente op staatsschuld, bete
kent een daling met één punt een
jaarlijkse besparing van ruim 20
miljard gulden.)
Tenslotte was de terugkeer in de
Europese muntslang vóór 31 de
cember 1996 een noodzakelijke
voorwaarde voor de Italiaanse
deelname aan de Europese Mone
taire Unie in 1999, het voornaam
ste doel waarnaar Prodi en Ciam
pi streven.
Directiewisseling Mammoet Stoof
Breda - Algemeen directeur H. van den Bovenkamp van Mam
moet Stoof in Breda zal met ingang van 1 december zijn taken
overdragen aan A. Klijn. Bovenkamp wordt directeur van Walter
Wright Mammoet in Singapore. Klijn, die al twintig jaar bij
Mammoet werkt, is momenteel hoofd kraanbedrijf. Hij wordt op
gevolgd door T. de Vries.
Bod KPN op TNT opnieuw verlengd
Den Haag - Koninklijke PTT Nederland (KPN) heeft zijn bod op
TNT opnieuw verlengd. Aandeelhouders van het Australische
transportconcern krijgen nu tot 12 december de tijd om hun stuk
ken aan te bieden. Inmiddels bezit KPN 32,5 procent van de ge
wone aandelen en 22,6 procent van de uitstaande converteerbare
preferente aandelen TNT. Verder heeft KPN de betalingstermijn
aanzienlijk verkort. Aandeelhouders die hun stukken aanbieden,
krijgen betaald binnen vijf dagen nadat het Nederlandse post- en
telecombedrijf het bod gestand doet. Aanvankelijk lag die termijn
op dertig dagen.
Mora sluit vestiging Veldhoven
Rotterdam - Snackfabrikant Mora, eigendom van Unilever, gaat
de vestiging in Veldhoven sluiten. Om de marktpositie in de Bene
lux verder te versterken, wil Mora de productie van Mora Groot
verbruik in Veldhoven bundelen in Maastricht en het Belgische
Mol. Andere afdelingen gaan naar Helmond en Maastricht.
Daarbij komen 28 van de 140 arbeidsplaatsen van Veldhoven te
vervallen.
Er wordt geprobeerd gedwongen ontslagen te voorkomen. Voor
de bonden is de diepere achtergrond van de stap onduidelijk. Zij
gaan er vanuit dat het Unilever begonnen is om financieel voor
deel. Zeker gezien de sterke financiële positie van Mora kijken zij
zeer kritisch naar de zaak.
Bibliotheek-CAO rond
Zoetermeer - De 11.000 werknemers in de openbare bibliotheken
hebben na tien maanden onderhandelen eën nieuwe CAO. De
werkgevers kwamen in juli terug op een principe-akkoord omdat
zij dat te duur vonden. De bonden hebben hen de afgelopen
maanden onder druk gezet met werkonderbrekingen en enkele
korte stakingen in Amsterdam en Zaandam.
De bonden moeten in het nieuwe akkoord de eerder overeengeko
men 32-urige werkweek voor personeel van 57 jaar en ouder inle
veren. Ambtenarenbond AbvaKabo hoopt deze echter volgend
jaar weer binnen te halen met een flexibele vut voor werknemers
boven de 55. De bond zegt dat de werkgevers financieel niet veel
opschieten met het ongedaan maken van de 57-plus-regeling,
want die maakt slechts 0,2 procent van de loonsom uit.
De loonsverhoging bij de bibliotheken is met terugwerkende
kracht tot 1 april 2 procent, een half procent per 1 januari en een
nog nader vast stellen percentage per 1 juli. De werknemers krij
gen ook een eenmalige uitkering van 0,4 procent.
Van der Giessen in de rode cijfers
Krimpen aan den IJssel - Scheepsbouwer Van der Giessen-De
Noord duikt dit jaar in de rode cijfers als gevolg van tegenvallen
de resultaten op onderhanden orders en nagekomen lasten op een
eerder opgeleverde opdracht. Verder nopen de huidige marktom
standigheden het bedrijf tot een voorziening voor volgend jaar.
Eerder voorspelde de scheepswerf nog een halvering van de winst
van 1995, die toen uitkwam op 15,9 miljoen gulden. Die uitge
sproken verwachting kan het bedrijf echter niet langer handha
ven. In de eerste helft van dit jaar daalde de omzet al met 2,1 mil
joen naar 5,4 miljoen.
Eindhoven (anp) - Philips stopt in Roermond met de productie
van actuatoren. Door de ingreep komen 150 arbeidsplaatsen te
vervallen. De Philips-vestiging in Roermond telt ongeveer 1100
werknemers.
De fabriek maakt deel uit van de
business groep Passive Compo
nents, op zijn beurt weer onder
deel van de divisie Components.
Als reden voor het besluit noemt
Philips de sterk teruggevallen
vraag naar actuatoren, gebruikt
om elektrische impulsen om te
zetten in een mechanische bewe
ging en omgekeerd. Actuatoren
worden onder meer toegepast in
printers. Philips voorziet onvol
doende herstel op de middellange
termijn.
Al vier maanden geleden tekende
zich volgens het Eindhovense
concern een 'drastische' afname
af in de vraag naar actuatoren
voor printers. Besloten is toen
een groot deel van het personeel
van de afdeling te detacheren
naar andere afdelingen en bedrij
ven buiten Philips Roermond. Nu
de vraag pas laat in 1997 weer
enigszins lijkt te gaan aantrek
ken, aldus Philips, en ook andere
toepassingsmogelijkheden onver
wacht uitblijven, is ingrijpen on
vermijdelijk.
Volgens bestuurder C. Plomp van
de Industriebond FNV, die zich
'overvallen' voelt door het be
sluit, betreffen de afzetproble-
men Philips' klant Epson. Deze
printerproducent zou problemen
hebben op de Amerikaanse
markt, met name als gevolg van
een slecht functionerend inkton-
derdeel in de apparatuur. Omdat
Philips de problemen allang heeft
zien aankomen, weigert de bond
gedwongen ontslagen te accepte
ren.
Philips ondergaat een nieuwe
ronde saneringen. De nieuwe
Philips-topman Cor Boonstra
heeft bij de presentatie van de te
leurstellende derde-kwartaalcij
fers op 24 oktober gezegd op
nieuw te gaan reorganiseren.
Daarbij wil hij productie naar la
gelonenlanden verplaatsen.