DE STEM Films Seelen op tv en festival Drie uur bevrijdingsmuziekvan The Artist brecht y niveau I I Ontdekte aquarel van Mondriaan wordt geveild HBO begeleidt Deutekom op Concertgebouw-gala Jammerdal' en 4De stad was van ons' Beeld Freddie [Mercury in Montreux Jaren '70, ïerleven op Radio 2 A7 Jubileum van top-manager Alferink EMBER 1996 A6 The Cable Guy Naar de klote Chain Reaction E Complex Tin Cup Mission Impossible The Glimmerman Rasputin op 00,20.00 en 22.30 uur Ca- .00,20.00 en 22.30 uur Tin 7.00, 20.00 en 22.30 uur linnesota .00,20.00 en 22.30 uur The e .00, 20.00 en 22.30 uur Es- i L.A. 7.00, 20.00 en 22.30 uur .00, 20.00 en 22.30 uur A (ill .00 en 22.45 uur The Glim- 7.00 en 20.00 uur Dra- 22.30 uur Crash 7.00, 20.00 en 22.30 uur Impossible r Breaking the Waves 7.00, 20.00 en 22.30 uur In- ;nce Day 17.00 uur The Nutty Pro- Trainspotting ÜKE Screens >r Tin Cup Cable Guy Escape from L.A. jr A Time to Kill gebroken. De melding rond 04.00 uur bij de po nnen. Toen die ter plaat- kwam waren de daders wenen, evenals de nodi- puterapparatuur. nog in aanbouw zijnde aan de Noordstraat in sine verdween een ver- ngsketel. Voor de be- n aannemer, die de dief- iterdagmorgen ontdekte, hadepost van 3800 gul- "werk izen - Vrijdagnacht werd rurwerk een brievenbus m supermarkt aan de straat opgeblazen. Post- n lagen her en der op en werden door de poli- liggesteld. Zaterdagmor- erden die afgeleverd bij cteercentrum van PTT. lagmiddag om 17.10 uur dat ook een brievenbus hoek van Azaleastraat- iumstraat was opgebla- le door de politie verza- post gaat vandaag rich- TT. Het is niet bekend of beide zaken poststukken rdwenen. jsen, eerste zijvogel: M. Ser- eede zijvogel: C. Wijne, der- vierde zijvogel: A. Mortier, eerste hoge vogel: W. Onge- weede hoge vogel: G. Co- eerste zijvogel: I. van Dam- ■eede zijvogel: A. Hoogstrae- rde zijvogel: D. de Vrieze, zijvogel: H. Merckx. datje 'Als je wat ouder bent, besef je je eigenlijk best zonder roem kunt' TAFKAP (The Artist Formerly Known As Prince) uitgevoerd. Beide musici :n een grote affiniteit met de barokmuziek. De kleine is werden vakkundig opge- jn en dit muzikale duo mu tt als een eenheid, old ook voor de werken van iterre (Suite in c) en Philidor in d). Verstrooiende mu- minder ingewikkeld van tuur ondanks de grote inter- bij Philidor en de soms erg oze dansen. en speelde op een kopie van 8e eeuws Frans instrument itukken in g voor clavecim- >lo van Rameau. Dit zijn de gen 14,15 en 16 uit 'Nouvei- uites des pièces de clavecin ■28. Les Sauvages is een ron- en vurige dans die Kameau ebruikt voor een koor in Le Galants. L'Enharmonique i nogal theoretisch stuk mu- met een melancholisch ka- (r, dat zijn naam dankt aa ^harmonische modulatie va aar des. l'Egyptienne is ee briljant en virtuoos we in de techniek van de ui Ier ten volle uitkomt, geheel was bij Kohnen handen. Virtuoos da nodig met stijlvolle acce j's en verzorgd en sfeervo middendeel. Dat gol" de clavecimbelsolo Sixie van Couperin: zes kaf3 me stukken die door n ;lan, souplesse en nogal loverschillen werden v concert van hoge ontspannen sfeer. J3m aok deze keer weer de half vol was. yan onze filmredactie Bredase filmers, allemaal re cent of langer geleden opge leid aan de filmafdeling van kunstacademie Sint Joost, doen steeds vaker van zich spreken. Dankzij samenwer king met de televisie en goed opgezette productiebedrijfjes (die ook nog met elkaar sa menwerken) neemt televisie kijkend Nederland regelmatig kennis van hun veelal korte films en documentaires. Ook de naam van de cineast Joost Seelen en zijn Zuidenwind Film producties, bekend van o.a. de geruchtmakende documentaire /aar 1, Alan Reeve na 30 jaar op sluiting, verschijnt steeds vaker op tv en en op festivals. Op 28 no vember zendt de Vara-televisie diens documentaire Jammerdal uit. Tevens verschijnt op het aan staande International Documen tary Filmfestival Amsterdam Seelens nieuwste documentaire in competitie: De stad was van ons, een film over de Amsterdam se kraakbeweging. Snelweg jammerdal, geproduceerd door de Vara en Zuidenwind Filmpro ducties, gaat over een bejaarde milieu-activist die zich indertijd I wanhopig verzette tegen de aan- I tasting van het Limburgse na tuurgebied Jammerdal door de aanleg van de snelweg tussen I Maasbracht en Venlo. I Be man groeide op aan de rand I van dit natuurgebied en was er I diep geworteld. Na vele schrifte- I lijke protesten tegen de afgraving I van het Jammerdal besloot hij op I een andere manier actie te gaan I ondernemen. I Tot zeventien keer toe stak hij I onopgemerkt in de omgeving I transportbanden en graafmachi- Joost Seelen is een van de meest productieve documentairefilmers uit het aan filmmakers rijke Breda. Volgende week verschijnen weer twee nieuwe films die hij heeft geregisseerd. foto marcel bekken nes in brand. Nadat hij door een verborgen camera was gefilmd en de opnamen bij Opsporing Ver zocht werden getoond, werd hij opgepakt en veroordeeld. Woede, machteloosheid en ten slotte aanvaarding kenmerken de actievoerder wiens motieven uit de doeken worden gedaan in deze 43 minuten durende kleurenfilm, evenals de reacties van diens omgeving. Een terugkerend thema in het werk van Joost Seelen is de op standige eenling of groep die zich verzet tegen de gevestigde maat schappelijke verhoudingen. In De stad was van ons wordt middels onthullende interviews met de direct betrokkenen de verborgen gebleven dramatische geschiede nis achter de Amsterdamse kraakbeweging (1975-1988) blootgelegd. Verraad, gewelddadige afreke ningen en onderling wantrouwen slopen in de loop van de jaren tachtig de beweging binnen. Een kleine groep van veelal oudere krakers, voor wie het 'wonen' minder belangrijk was dan het openbaar protest tegen het gezag, (anp) - In de Zwitserse stad Montreux wordt vandaag standbeeld onthuld van Mdie Mercury, zanger van de Queen. Mercury over fed op 24 november 1991 kort na zijn.45e verjaardag aan aids. De overige leden van Queen, 's familie en vrienden en opdracht voor het beeld, is gemaakt door de Tsjechi sche kunstenares Irena Sedlecka. Het beeld staat aan het Meer van Genève, waar Freddie vanuit zijn nabijgelegen huis graag van het uitzicht genoot. In Montreux nam het laatste album met op- ton onze rtv-redactie popmuzikanten uit de jaren zijn nog steeds populair. Re- fa voor Radio 2 om De Week w» de Jaren '70 op poten te zet- 'ffl- Zo worden bijzondere ar- chiefopnamen van live-concerten !%zonden: onder anderen Ran- Jy Newman en Cliff Richard. Vanaf vandaag tot en met zondag ™an niet alleen de artiesten cen tal uit dat tijdperk. Alle pro- Sramma's van Radio 2, variërend Maat in de Middag tot Spij- tos, mct Koppen besteden er aandacht aan. Historische frag- ™nten, politici van toen en op- «aerkelijke sportprestaties wor- nader beschouwd. De week ordt afgesloten met een heuse inn j van iaren samenge- 3 "oor luisteraars. Ferry Maat fi,Jnteert ^eze unieke hitlijst. adio 2 richt zich grofweg op ii^fPlussers," verklaart zen- "aoördinator Kees Toering. groep mensen die van- laren '70 naar de radio ging «eren en ongetwijfeld veel Tttneringen heeft aan de mu- j, ®e toen uitkwam.- Het past uitstekend bij Radio 2." "ve de muziek willen we de 'Chappelijke ontwikkelin- "it ^die tijd tegen het licht desa,zegt Toering. „Internet °nd nog niet, de commerciële ,.„oeP evenmin. De files waren Sin met 20 lang als ze nu i«aar dan wel tegenover dat we met een bonnetje -me moesten kopen vanwege jspf.'eensis. Achteruitkijken Hit 1 weer een verfrissende WlkoP het heden." Door Frans Pasma De aftiteling oogt vertrouwd. 'Produced, composed and ar ranged by' staat op de kit scherige hoes van Emancipa tion, de overvolle drie-cd-set waarmee de-artiest-met-de- vele-namen-en-bijnamen zijn artistieke en zakelijke onafhankelijkheid viert. Echt aansprekende platen heeft de man die zijn naam Prince Ro gers Nelson op zijn 35e verjaar dag inruilde voor een wonderlijk symbool, al jaren niet meer ge maakt. Slechte ook niet, daar voor lijkt hij simpelweg te geta lenteerd. Feit is dat de naams verandering en de daarop vol gende bittere confrontatie met platenmaatschappij Warner aanzienlijk meer opzien baarden dan zijn muzikale verrichtingen op Come, The Gold Experience en Chaos and Disorder. Verwacht, ook nu hij niet meer met het woord 'slave' op zijn wang in het openbaar verschijnt, geen conventioneel gedrag van de man die ons Parade, Sign of the Times en Lovesexy gaf. Zo laat hij zich in een interview met Rolling Stone ontvallen dat Emancipation gebaseerd is op zijn studie van de complexe re latie tussen de piramides in Egypte, de stand van de sterren en het begin van de beschaving (ofwel the dawn). Op het per soonlijke vlak staat the dawn, een begrip dat vanaf Purple Rain regelmatig in het Princelijk universum opduikt, voor geeste lijk ontwaken, bewustwording, bevrijding. Emancipation markeert in meerdere opzichten een nieuw begin. Het contract met Warner is uitgediend, voortaan heeft The Artist (zijn nieuwe en be hoorlijk megalomane roepnaam) volledige controle over zijn car rière. Via zijn NPG-label kan hij uitbrengen wat hij wil, zonder rekening te hoeven houden met de marketing-wetten van de pla tenindustrie. EMI distribueert en promoot Emancipation, maar heeft verder niets te zeggen. Nu het om zijn eigen toko gaat, The Artist, vroeger Prince geheten, en zijn vrouw Mayte. praat The Artist opeens ook weer met de pers. In het zaken blad Forbes meldde hij onlangs dat hij de markt wil overspoelen met zijn muziek. „Ik wil het grootste vak in de platenzaak, met de meeste titels. Ik besef dat mijn albums niet allemaal even goed zullen verkopen, maar er zijn genoeg mensen die er min stens een zullen aanschaffen." Emancipation is de eerste cd sinds zijn huwelijk met NPG- danseres Mayte, een gebeurtenis die de artiest kennelijk veel ge luk en innerlijke rust heeft opge leverd. Nummers als Let's Have A Baby, Friend, Lover, Sister Mother, Wife en Sex in The Sum mer (waarin de hartslag van de ongeboren vrucht is verwerkt) staan bol van het huwelijkse ge luk en het aanstaande vader schap. Emancipation betekent ook het afscheid van The New Power foto reuters Generation. De cd-set is vrijwel volledig door The Artist zelve ingespeeld, een enkele gastbij- drage van mensen als Wendy en Lisa, Eric Leeds of Kate Bush (My Computer) daargelaten. Het moet gezegd: Emancipation is een geïnspireerd en indruk wekkend werkstuk, vooral door de veelheid en veelkleurigheid van het nieuwe materiaal. Nieu we gezichtspunten biedt de set echter nauwelijks. In de 36 num mers, keurig verdeeld over drie cd's van precies een uur, laat de artiest nog maar eens horen hoe veel muziekstijlen hij in de vin gers heeft. Natuurlijk is er vette feestfunk, vooral op de schijven één en drie. Die laatste verraadt ook techno-invloeden en bevat bovendien een gekwelde cover van Joan Osborne's One Of Us. Verder is er jaren-zeventig-soul, met een honingzoete versie van Betcha By Golly Wow! van The Stylistics als opvallendste expo nent, en een overvloed aan senti mental stuff, ballads in alle soor ten en maten. Schijf twee is net iets maffer en experimenteier dan de andere twee en ook daar om het aardigst. Emale, een ge niaal gearrangeerd ritmisch popliedje in de trant van Star fish And Coffee, en The Holy Ri ver, een soort kruising tussen Purple Rain en The Cross, zijn hier de uitschieters. Emancipation is geen meester werk, daarvoor had de artiest veel strenger moeten selecteren en dat wil hij nu juist niet meer. Als hij zijn ambitieuze plannen doorzet, kunnen we rekenen op een constante stroom rijk gevul de cd's. In dit verband is het op vallend hoezeer Prince op Frank Zappa begint te lijken, ook een virtuoos en eigenzinnig compo nist en muzikant, ook een uit zonderlijk gitarist en ook een man die na frustrerende partij tjes vrij worstelen met de pla tenindustrie zelf de zakelijke touwtjes van zijn carrière in handen nam. De vergelijking gaat nog verder. Zappa's princi pe van 'conceptuele conti nuïteit', het idee dat al zijn artis tieke uitingen onderdeel zijn van een en hetzelfde totaal-kunst- werk, is ook van toepassing op het nu al monumentale oeuvre van The Artist. Net als bij Zappa vormen al zijn platen (èn films, videoclips èn Internetpagina's), één univer sum vol onderlinge verwijzin gen, een soort Tandeloze Tijd (romancyclus van A.F.Th. Van Der Heijden) in muziek. Eman cipation is daarbinnen een be langrijke, maar niet onmisbare schakel. MAANDAG 25 NOVEMBER 1996 drukte met haar gewelddadige acties een negatief stempel op de beweging. De stad was van ons laat zien hoe voor deze 'harde kern' het doel vrijwel alle middelen heiligde. Sommige krakers, ontevreden over de geweldsspiraal waarin de beweging terecht was gekomen, verlieten de beweging. Anderen werden steeds mondiger en be gonnen zich openlijk af te zetten tegen de methoden van de 'harde kern'. De film stelt de vraag hoe het mogelijk was dat aanvanke lijk zo bevlogen en gedreven ac tievoerders als vijanden tegen over hun voormalige strijdmak kers kwamen te staan. Deze film van Zuidenwind Film producties is een coproductie met de NPS en kwam tot stand met medewerking van een keur aan Bredase filmmensen, met Anne- miek van der Zanden als uitvoe rend producent, de vaste mede werkster van Seelens productie bedrijfje. Concurreren De stad was van ons zal tijdens het International Documentary Filmfestival (28 november-5 de cember) moeten concurreren met circa 25 internationale films, waaronder Me my Matchmaker van Mark Wexler, Dem Deut- schen Volke van Wolfram Jörg Daniel Hissen en Amor Natural van Heddy Honigmann. In dit competitieprogramma draait het om de Joris Ivens Award van 25.000 gulden en de Zilveren Wolf, die wordt uitge reikt door de Nederlandse Pro gramma Stichting (NPS). Nieuw zijn daarnaast een publieksprijs 10.000) en de Fipresci-prijs van de internationale filmjourna- listiek. De vertoningen vinden plaats in De Balie, Alfa, Calypso, Nederlands Filmmuseum en Paradiso. Amsterdam (anp) - Een in mei dit jaar ontdekte aquarel van Piet Mondriaan (1871-1944) wordt op 10 december geveild bij Christie's in Amsterdam. Het kunstwerk, getiteld Blauwe Chrysant, moet tussen de 80.000 en 120.000 gulden opbrengen. De verkoop van de aquarel is onderdeel van de december-veiling van moderne en hedendaagse kunst bij Christie's. De Blauwe Chrysant is eigendom van een inwoonster van Amersfoort die tot de ontdekking in mei niet wist dat zij een werk van de beroem de kunstenaar in huis had. Een deskundige van het Mondriaanhuis concludeerde na onderzoek dat het een echte Mondriaan betrof. Het werk wordt bestempeld als 'gelegenheidswerk' dat Mondriaan, die later wereldberoemd werd met zijn abstracte vlakken in primaire kleuren, destijds voor ongeveer vijftig gulden aan de man bracht. Tijdens de decemberveiling, die achthonderd kavels kent, komt ook de collectie van de eerder dit jaar overleden Amsterdamse tandarts Kees Groenendijk onder de hamer. Deze verzamelaar kan worden gezien als kunstenaarstandarts: beroemde artiesten als Karei Appel, Ed van der Elsken, Johan van der Keuken, Gerrit Kouwenaar, Lucebert en Eli Content lieten hun gebit door Groenendijk onderhouden. Het spreekt voor zich dat de collectie van Groenendijk, die vlak na de Tweede Wereldoorlog begon met verzamelen, voor een deel bestaat uit werken van zijn patiënten. Ter veiling komt dan ook kunst van onder anderen Appel en Lucebert. De collectie telt in totaal tweehonderd werken. foto anp Christina Deutekom tijdens een masterclass. Ze heeft zelf altijd een achterdeurtje opengehouden. Zelfs na haar tweede hartoperatie in '94. Ze zei: „Zingen geeft levens vreugde, zingen is eten en drinken. Zingen kan ik niet laten." En op 27 november zal La Deutekom nog éénmaal de trappen van het Concertgebouw afdalen, voor deze speciale gelegenheid begeleid door Het Brabants Orkest. Cristina Deutekom treedt op in een gala, georganiseerd door ar tiestenmanager Pieter G. Alfe rink. Zijn bureau bestaat 25 jaar en dat wordt gevierd met het ge noemde gala: een avond vol aria's, waarvan de opbrengst naar de Stichting CliniClowns gaat. Daarnaast presenteert Alferink nog drie evenementen om zijn ju bileum luister bij te zetten, waar onder een cyclus van drie concer ten in de grote zaal van het Con certgebouw rond Thomas Quast hoff. De bas-bariton kampt met ernstige gezondheidsproblemen en is maar zelden live te beluiste ren. Als organisator van de aller eerste openbare masterclass - in '83 met Schwarzkopf - onder handelt Alferink momenteel ook met pedagogen die een meester- cursus op zullen zetten voor de solopartijen in de Johannes Pas sion en de Messiah, die in augus tus worden opgevoerd. Het derde evenement 'vocale de licatessen' omvat zes zangmidda gen in de Amsterdamse Amstel- kerk. De eerste is voor de laure aat van het Bossche IVC; op an dere middagen treden Marisca Mulder, Reinhild Mees, Annegeer Stumphius, Michael Kampmeier, Hans Blochwitz, Alison Browner, Andrzej Dobber, Jeanne Piland en Alex Winterson aan. Zelfs Cornelia Froboess staat op de lijst, de kleine Conny van vroe ger. Hartsvriendin Het lijkt een wel erg uitgebreide viering, maar Alferink Manage ment is dan ook niet het eerste het beste artiestenbureau. Zijn kantoor en woning aan de Am sterdamse Apollolaan wordt een van de brandpunten van de Ne derlandse muziekbeleving ge noemd. Driekwart van alles wat in Nederland musiceert staat bij hem onder contract; daarnaast is hij Nederlands vertegenwoordi ger voor driekwart van de bui tenlanders. Maar dan wel de bo venste driekwart: in zijn adres- senboekje staan namen als Car- reras en Domingo. En die van Deutekom, zoals zove le diva's een hartsvriendin. La Deutekom mag de beroemdste zangeres van Nederland genoemd worden. Haar triomfen vierde ze overal. Tot in '85 haar hart haar een halt toeriep. Van haar artsen moest ze onmiddelijk stoppen, zelf nam ze dat besluit pas twee jaar later. En hield het nog geen drie jaar vol. Toen verscheen ze weer op podia, maar nu in een andere rol: die van pedagoge van toptalent. „Ik doe het niet uit verveling," wees ze journalisten terecht, „Maar omdat ik me schuldig voel als ik mijn best niet doe om te delen wat ik weet en wat ik heb verworven aan erva ring. Ik wil helpen. En ik kan niet stilzitten, niet stil zijn. Zanger zijn is geen beroep, het is een ge drevenheid en je moet niet anders kunnen en willen." Docente In 1991 gaf ze een masterclass in het kader van een internationale conferentie over uitzonderlijk ge talenteerde kinderen. In '92 nam ze een betrekking aan als vaste gastdocente van het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Daarnaast is ze ook veelgevraagd jurylid, onder andere uiteraard van het grote Cristina Deutekom Concours. Liever geeft ze les. Ze is streng. „Ik heb geen tijd voor gezeur. En scholing is niet mijn vak, ik doe dit uit gedrevenheid. Ik ben las tig, ik roep telkens: 'dat staat er niet'. Maar ze hoeven zich ook niet te verontschuldigen, want ik weet als geen ander hoe moeilijk het is." Ze vindt de jongeren vaak te gemakzuchtig. „Ze denken: 'Ik heb een mooie stem en daar moet de wereld maar voor door de knieën', maar zo werkt het niet." Ze wijst leerlingen op het belang van het totaalbeeld. „Alles moet kloppen, ook het acteren, het sa menspel, de kleding. Ook al zing je de prachtigste liederen, als je dat met je handen in je zakken doet, komt het echt niet over." Op de 27e zal ze zelf ongetwijfeld overkomen. Ze zingt dan de Bole ro uit I Vespri Siciliani van Verdi. Maar Deutekom is slechts een pa rel van het liederencollier. „Het wordt een kerstboom van aria's," aldus een enthousiaste Alferink, die ook Nelly Miricioiu contract eerde, evenals Jeanne Altmeyer, Birgit Remmert, Hubert Delam- boye, Hans-Peter Blochwitz en uiteraard Charlotte Margiono, net als La Deutekom een van de oogappels van Alferink. Zij zal Canzone del Salze en Ave Maria zingen uit Otello, en samen, met Miricioiu het duet Mira, o Norma van Bellini. Het orkest van de avond is Het HBO, onder leiding van Mare Soustrot die, jawel, on der persoonlijk contract staat bij Alferink. Gala-avorid Concertgebouw op 27 november, met o.a. Het Brabants Orkest en Christina Deutekom. Kaartjes zijn nog te reserveren via 020-6718345.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 9