DE STEM In Nederland per jaar 385.000 kinderen slachtoffer De levens kracht van de Ruandezen Nieuw leven voor stadje aan de Moezel E1 Het begint vaak met onschuldige plagerijen en smeuïge roddels. Van lie verlee ontstaan er akelige bijnamen. Worden beïnvloedbare kinderen I opgestookt om anderen te bedreigen en te strippen. Niet zelden escaleert dat in elkaar slaan, schoppen, krabben en bijten. Soms op leveri en dood. De oorlog tussen Apple en de rest De Maas vlakte een groot nationaal proefkonijn e-ë PAGINA VAKANTIE REIZEN Weekend ZATERDAG 23 NOVEMBER 1996 Geweld bij holieren rukt op is er niet over geweest. Maar ze zijn ge lukkig verboden in de klas." En op de (retorische) vraag van Mooij of kinderen een zakmes mogen meene men naar school, heeft Van der Meer ook een antwoord: „Bij mijn zoon in de klas zaten twee jongens te goochelen met een zakmes. Dat lukte dus ander macho-gedrag uit. Een poosje later nam een vriendje een Stanley-mes mee van huis. Die ook jongleren en pats!: een enorme jaap in z'n poten. Gelukkig was zijn vader chirurg... Hahahaha. Maar het is natuurlijk niet om te la chen: die knaap had een paar spuiten en twaalf hechtingen nodig. Als het enigszins kan moeten leraren er als de kippen bij zijn om dat soort dreigingen in de kiem te smoren." Zijn mening sluit naadloos aan bij het credo van Prior van 'De Veilige School': „Elk geval van onveiligheid is er één te veel." Want voor wie het zich nog niet realiseerde: in een veelge plaagd slachtoffer schuilt een poten tieel dader. Maar voor elke dader dreigt natuurlijk ook de slachtoffers- rol. m jggv tl i - y y&r" 1 Ai V "t i Jh li LI ij9 J. INTERNET -n o o E1 S m h: q_ m 2 c 1II i12 C QJ 3 QJ E 2* '5 s-g FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP Door Ap van den Berg PAGINA. r» gi "O ro!c c J2 'N 15 (V d r c2 r- 5 Sr. a> v» a a-o - j .2 v J 1 o c 1 ra ro <ün - H- a; U aj en 1 \T c ■(- ai h-" is, c a-~° «o O CL) -n CL) eer dan vroe ger ontaar den vecht partijen, zo wel tussen jongens als tussen meisjes, tegenwoor dig in een beangstigende climax: schoppen tegen hoofd en andere vitale lichaamsdelen en gebruik van wurg- stokjes, ploertendoders, messen, alarmpistolen en (andere) vuurwapens. Menige veldslag op het schoolplein of elders eindigt pas "als de vijand voor oud vuil op de grond ligt en geen boe of bah meer kan zeggen. Optimisten in onderwijsland spiegelen zich met grote graagte aan de situatie in de, Verenigde Staten, waar ruim 200.000 tieners op school heimelijk een vuurwapen bij zich dragen. Ën niet zel den gebruiken... Zó bont is het hier in derdaad niet. „Toch moet je onze situa tie niet uitvlakken", waarschuwt de bekende Bossche pedagoog Bob van der Meer van het Algemeen Pedago gisch Studiecentrum in Utrecht. „In Nederland zijn maar liefst 385.000 kin deren eens of meermalen per jaar slachtoffer van psychisch, fysiek en/of seksueel geweld." Dat is omgerekend een op de vier kinderen in het basison derwijs (vooral als gevolg van pesten) en een op de zestien kinderen in het voortgezet onderwijs. Volgens een onderzoek van de weten schapper Ton Mooij (Instituut voor Toegepaste Sociale Wetenschappen in Nijmegen) is de toestand ernstiger. Hij bracht aan het licht dat bijna eenderde van de tieners op school wordt be dreigd, geslagen en geschopt of met een wapen is bewerkt/gestoken. Ruim een derde van de kinderen bekende de rol vam geweldpleger. En een kwart van hen bewapent zich. Vaak met een zak mes of een (ander) steekwapen. Het Koning Willem I College in Den Bosch (13.000 leerlingen) is de laatste tweeëneenhalf jaar gevrijwaard geble ven van excessen, meldt directeur-vei ligheid Frans van de Wiel. „Er gebeurt natuurlijk wel eens wat, maar er wordt altijd fair gevochten. We hebben ook geen verboden wapens in beslag hoe ven nemen.Van de Wiel wijt dat mede aan het-pasjessysteem voor leerlingen, dat in 1994 werd geïntroduceerd. „De pasjes zijn nodig omde gebouwen bin nen te kunnen komen. Maar je kunt er ook mee copieëren en je krijgt er kor ting op in winkels en bedrijven in de stad. Bij de aanschaf van leermiddelen en cd's, maar ook bij éen diner in een Italiaans restaurant." Aangifte Het regionaal opleidingscentrum (roe) beschikt -naast het pasjessysteem-ook over permanente, geüniformeerde be waking. Maar het roe kan niet terug vallen op bepalingen over wapenbezit op school. „We steken onze kop echter niet in het zand", benadrukt de direc teur-veiligheid. „Wellicht is het op schrift zetten van bepalingen iets om te overwegen. Tot nu toe hebben we het vooral gezocht in stringente preventie ve maatregelen. En met succes, mag ik wel zeggen. We hebben er overigens wel voor gezorgd dat onze conciërges kunnen omgaan met uitwassen. En we hebben afgesproken dat er in ernstige gevallen altijd aangifte wordt gedaan bij de politie." Koning Willem I heeft wel een officieel verbod op het gebruik en/of bezit van drugs. „Daar hebben we een procedure over afgesproken. De eerste keer krijgt de leerling een berisping, al dan niet in het bijzijn van ouders. Een tweede keer volgt verwijdering van school. Geluk kig is dat maar spaarzaam gebeurd", aldus Van de Wiel. „Maar voordat het zover is, hebben we ons over de leerling ontfermd om hem op de rails te houden. Door te wijzen op de kwalijke gevolgen van drugs. Het is riiet zo dat we enkel 'rücksichtlos' straffen om vervolgens de maatschappij met een probleem op te zadelen." Zakmes De wetenschapper Mooij (erkend spe cialist van geweld op scholen) vindt een pasjessysteem zoals dat van Koning Willem I „bruikbaar, maar niet dè ma nier" om uitwassen in te dammen. „Als de aandacht vooral wordt gericht op het verkeerde, krijgt dan het goede nog voldoende nadruk? Dat is de vraag. Als men daar in Den Bosch echter goed mee omgaat, kunnen de pasjes over twee jaar worden afgeschaft. Zo zou het althans moeten zijn." Mooij vindt dat scholen in de eerste Meer dan vroeger ontaarden vechtpartijen in een beangstigende climax. plaats moeten zorgen voor een goed so ciaal klimaat. „Dat is de basis van de enig juiste cultuur van elke leefge meenschap, waarin men elkaar beleefd tegemoet treedt en waar nodig positief corrigeert. Een school is, net als het ge zin, een vrijhaven waarin je spelregel tjes afspreekt. Zodat je weet waar je aan toe bent. Of het meebrengen van een zakmes daarin past? Ik vraag het me af. Maar een dolk in elk geval niet", aldus Mooij. Directeur Jan Janssen van het bestuursbureau van het Voortgezet Onderwijs Limburg (20.000 leerlingen) heeft geen flai/w idee of 'zijn' 17 scho lengemeenschappen regels tegen ge weld en wapenbezit in een officieel ge schrift hebben vastgelegd. „Dat leggen we niet van hogerhand op. Daar zijn scholen autonoom in", aldus Janssen. De koepel Ons Middelbaar Onderwijs, met 52.000 leerlingen in Brabant een mammoet-organisatie onder de Neder landse onderwijsinstellingen, heeft evenmin een antwoord op de vraag of de aangesloten scholen iets zwart op wit hebben gezet. Maar het kan nog bonter. De pedagoog Van der Meer: „Ik ben de afgelopen jaren tal van docen ten tegen het lijf gelopen, die écht hóógst verbaasd waren over het feit dat in Nederland boeken zijn verschenen over geweld op scholen! Je houdt het niet voor mogelijk, maar het is waar." Aanscherpen In het verleden heeft wijlen de Algeme ne Vereniging van Schoolleiders na drukkelijk geijverd voor aanscherping van reglementen en statuten. Vele jaren later komt 'voorvechter-van-het-eer- ste-uur' Herman Kuipers (tegenwoor dig schoolleider in Amersfoort) tot de teleurstellende slotsom dat slechts een beperkt aantal scholengemeenschap pen en roe's de klemmende adviezen van de koepelorganisatie serieus heeft genomen. „Veel scholen springen, nog hap-snap met de problemen om. Ze houden die het liefst binnen hun schoolmuren. Als ze zaken als geweld en wapenbezit in een reglement of statuut gaan benoe men, zouden ouders er vanuit kunnen gaan dat die inderdaad een probleem vormen op de betreffende school eri zien ze wellicht uit naar een andere school voor hun kind. Althans, in die zin wordt vaak geredeneerd: vanuit scholen." Het benoemen van problemen zou dus slecht zijn voor de beeldvorming van een school. „Toch is het beter de bepa lingen wel aan te scherpen", vervolgt Kuipers. „Ervaringen hebben geleerd dat scholieren zich dan veiliger voelen. Omdat ze weten dat excessen fors wor den bestraft, is er minder geweld en wapenbezit. Want het aardige is ook dat omstanders makkelijker durven opkomen voor een slachtoffer en min der angst hebben om te klikken over hevige ruzies en wapenbezit. Februari-staking Dat is koren op de molen van Frits Pri or, coördinator van de door het minis terie gestarte landelijke campagne 'De Veilige School'. „De veiligheid in school is erbij gebaat dat de dader min der kans krijgt en het slachtoffér meer steun. En dat omstanders van conflict situaties opkomen voor anderen, ter wijl ze erbuiten kunnen blijven. Ik noem dat het 'Februari-stakingsge- voel'", aldus Prior. Wat hem betreft aan docenten/directies de taak -in na volging van die van ouders- dat solida riteitsgevoel te vestigen. Bijvoorbeeld door het protocol voor schoolregels dat twee jaar geleden door de landelijke ouderverenigingen werd opgesteld in de leergierige kinder hoofdjes te stampen. Als ware het die verfoeilijke tafel van zes: anderen res pecteren, niet schelden of roddelen, op komen voor jezelf zonder een ander te kwetsen, geen geweld in en buiten de school, enzovoorts. Door aan de hand van een 'thermo meter' (op basis van een regelmatig te rugkerende enquête) het veiligheidsge voel onder scholieren en personeel te meten. Door degelijke leerlingbegeleiding, in samenspraak met ouders en hulpin stanties (Riagg, onderwijsbegeleidings dienst). Door bekendheid te geven aan de On derwijstelefoon (06-8804) waar kinde ren -en ouders- hun beklag kunnen doen en door, met hetzelfe doel, op school een vertrouwenspersoon aan te stellen. Lankmoedig De pedagoog Van der Meer kan het niet vaak genoeg herhalen: „Veel geweld begint met pesten. Neem het meisje dat langdurig werd gepest zonder dat ie mand ingreep. Op een gegeven moment zette ze een pistool tegen het hoofd van haar belager. Het bleek een op echt ge lijkend neppistool, maar toch. Er zijn ook ergere voorbeelden bekend." Maar ook onschuldige situaties lopen uit de hand, vaak door lankmoedig op treden van docenten. Een voorbeeld: „Bij wijze van grap hadden kinderen op de laatste dag van het schooljaar brood meegenomen naar school. Op het schoolplein bekogelden ze elkaar daar mee. Hoewel dat weinig creatief was, gelet op de honger in de wereld, greep niemand in. Fout, want zoiets wordt de nieuwe norm van de school." Docenten durven te weinig stelling te nemen, vindt Van der Meer. „Neem de kwestie rond de basketbalpetjes in de klas. Je kon de ogen van de kinderen niet eens meer zien! Wat een gedonder

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 41