DE STEM Loïs Lane: rumoerig huwelijk Imet muziek Koninklijk tintje aan première 'Miss Saigon' Via een politieke partij bereik je meer D1 OEPSONDERWIJS Beatrix woont opening Concertzaal Tilburg bij Tentoonstelling werk Carel Willink Henk Van Os naar de zondag SBS6 start per 1 februari met regiovensters Paul en Linda maken fotofilm over Beatles ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D5 Gids ZATERDAG 23 NOVEMBER 1996 orgen.... TIE |r.-/c. speciaal onderwijs en I onderwijs t.b.v. leerlingen notionele en/of medische ledisch Centrum De Klok- den toegelaten. ari 1997, IKENDE (M/V) 'pen, postverwerking, cor- notuleren van vergaderin- verken in een groter team- (WP 5.1) anvullende functiegerichte ie basis) 76-5658455) aan het bestuur, p/a Gal- l l Icheveningen (anp) - Prinses Margriet, Pieter van Vollen loven en hun zonen Maurits, ijefflhard en Pieter-Christi- lanffonen morgen in het Cir- Ltheater in Scheveningen L galapremière bij van de Nederlandse productie van de Lical Miss Saigon. Dejong- iiezoon, Floris, is verhinderd. e musical Miss Saigon is inmid dels tien keer voor publiek uitge- probeerd. Bij Joop van den Ende Theaterprodukties heerst opge wektheid over de resultaten tot nu toe. De repetities begonnen moeizaam. Zo werd hoofdrolspe ler Willem Nijholt geveld door de griep. Zijn vervanger Frans van Deursen liep een zware schou derblessure op doordat hij al dansend in de orkestbak viel. Om het publiek een beter zicht te ge ven, loopt het podium naar ach teren omhoog. Dat stelt nog, ho gere eisen aan de artiesten. Beide acteurs zijn inmiddels ge nezen (ook Van Deursen deed al een try-out) en de vertragingen zijn ingelopen. Alle voorstellin gen worden op video opgenomen en de volgende dag bestudeerd op fouten en mogelijke verbeterin gen. Dat blijft zo gedurende de hele speelperiode. Er zijn al 420.000 kaarten ver kocht voor de musical over de on mogelijke liefde tussen een Viet namees meisje en een Ameri kaanse militair. De musical werd in 1985 geschreven door Alain Boublil en Claude-Michel Schön- berg. Schönberg kwam op het idee voor de musical door een krantenfoto van een Vietnamees meisje dat op een vliegveld af scheid neemt van haar verdrieti ge moeder om naar haar Ameri kaanse vader te gaan. „Achter deze foto gaat een jaren lange geschiedenis schuil, vol vergeefse speurtochten en bu reaucratische formaliteiten. Maar uiteindelijk slaagde de moeder erin om de soldaat te vin den aan de andere kant van de wereld, met wie ze een kort maar zo hevig en intiem moment had meegemaakt. Het is een aangrij pend voorbeeld van een vrouw die bereid is het hoogste offer te brengen voor haar kind," aldus Schönberg. De Nederlandse ver taling werd vervaardigd door Seth Gaaikema. De regie is in handen van Mat thew Ryan. Behalve Willem Nij holt is er een totaal onbekende cast. Miss Saigon wordt gespeeld door de 20-jarige Linda Wagen makers. Vijftien deelnemers aan de musical komen uit Manilla, omdat het grote aantal Aziati sche rollen niet helemaal door Nederlanders kon worden inge vuld. (je een is praktisch. De ander dromerig. Ramen zijn ze mooi. En samen hebben ze een passie voor muziek. Een ver liefdheid die bijna geen grenzen kent. Tien jaar jagen «emee op het hazenpad van de roem en de trofee ligt optafel: Loïs Lane Hit Singles 86-96. pe erfenis, het gouden horloge voor tien jaar trouwe iienst in de muziek. [Twee zusjes, twee vamps waar Prince af en toe nog Jvakker van wordt, twee van de mooiste monumenten In de Nederlandse popmuziek: Suzanne en Monique Qemann. Door Hans Jacobs bruisend van energie nendienst. ducten en hun t actief mee over een effectieve veet de beslissers over de streep Ook het verwerken van ^akket. talent. te winnen. ,v visitekaartje! 40 jaar. i voorkeur heeft u gewerkt op n innovatief bedrijf, iets moois op te bouwen. e kunt het ook aan hun ui terlijk zien. De een straalt dat zelfverzekerde uit. Van: ij maak je niets. Ik weet wat ik lil. Meestal kijkt ze ook recht loruit. De ander heeft dat dro- Binnen zitten en buiten iet de ogen wonen. Iets van lome vijfel. Maar ook weer dat span- van dat je nooit zeker weet lie er nu tegenover je zit. amen zijn ze mooi. Aardig, antaan, toegankelijk en als het loet zakelijk met af en toe een scheut bitch. Maar ook loederlijk als een kloek. Samen foor de band en Monique privé Is de moeder van haar pasgebo- :n dochter Merel. !n ze kunnen zingen. Als een ïeltrein: fel, strak, gejaagd met Ie hoofden tegen de wind van lerende gitaren in. Dan weer arm en zacht als de liefde in allades wordt gewiegd. Suzan- e, de praktische en Monique to) de droomster. Privé de zus- is Klemann. Muzikaal Loïs La- e. Zakelijk Lana Lane, ien jaar lang jagen ze mee op het van de roem. Tien jaar hits. Zestien zijn er bij el- gezet op een verzamelal- rnn. Twee vamps op reis door :n muzikale erfenis, bladeren in et familie-album van twee door ruziek vastgebonden vrouwen. «angerschap to hadden ze het nog niet gezien. ™eh, daar zeg je me wat." De etste uitspraak in een gezellige, teotische ontmoeting, is ook allemaal zo snel ge- er was zoveel haast geweest let de cd. „We hadden verwacht de plaat met The best of pas maand later zou uitkomen. Ik g bezig met mijn zwanger- We hebben écht als een °°t al die nummers achter el- aar geplakt. Eigenlijk hebben 'e niet eens de tijd gehad om er «soenlijk over na te denken." pntque Klemann. Vanaf haar *ntiende is ze al met muziek ®g- Ze sleepte haar drie jaar ®re zus Suzanne mee in het enge leven tussen de notenbal- i- Ze is nu dertig en na een le- l»r?e muziek had ze eindelijk i °m aan zichzelf te denken. ze juiste man om dat ver- naven te delen. Merel werd ge- tai?' ^0t en me^zeven maanden ,f ze voor de microfoon. Nu t ze eindelijk rust. Zwanger- i Psverlof. Even niets, voordat «optredens weer lokken. jaar Loïs Lane. Na zes cd's Kun? nest vol hits was het tijd o prijzen bij elkaar te har- taiii °f' "Dat doe ie ei~ Lr f'et z0 gauw. Meestal j' 20 n C(d als je klaar bent. er was een enorme behoefte naar mjnsen> dus hebben we het *ar gedaan." kei leuk i» var p^en ze neer in de bank wu en weer omhoog in een op- 6 verbazing. Suzanne: „Als tiaar! n"mrners hoort. Jé, het tirihra wel veel geweest. Een 'boel hits. Eigenlijk is het heel 51 leuk als je terug luistert en je ge dachten mee laat lopen." Ze huppelen langs de hits. Een schijfje déja vu. „Toen zagen we er zo uit. Toen dachten we zo en zo. Toen was dat het helemaal. Leuk. De jaren tachtig zijn natuurlijk helemaal anders dan de jaren negentig. Het is een stuk geschiedenis. Leuk om weer eens terug te kijken." De geschiedenis van mooie dames met pit, van kracht van verleide lijke uitstraling. Niet altijd. Mo: „In het begin was er die onzeker heid, die hoge verwachtingen." De start. Mo was negentien. Su zanne een paar jaar ouder. „We waren jong en ambitieus en we wilden wel wat. Zo was het echt. Het is een ambitie die we van huis mee hebben gekregen. Dat zit in ons. Een heel sterke wil. Dingen willen bereiken. Meer voor jezelf dan om aan anderen te laten zien. Als je iets doet, dan moet je het goed doen." Of ze dat met andere dingen ook hebben, vraag ik. In de tijd op school bijvoorbeeld. Het is een gevoelige snaar. Ze ratelen door elkaar heen en boven de opwin ding uit roept Suzanne: „Juist, de school, dat is een heel goed voor beeld." Daar moet Monique dus weinig van gebakken hebben. Energie Mo: „Met de muziek was het de eerste keer dat ik het gevoel had van: dit is het. Want wie was ik? 'Ik ben gewoon een slappe trut,' zei ik in die tijd tegen mezelf. Ik maak niets af, ik heb geen disci pline. Maar de muziek, dat was iets anders. Ik kreeg er zoveel energie door. Dit moeten we ge bruiken om er wat van te maken. Dit is hèt." Verliefdheid, passie? Mo: „Ja. Het was er en het is nog steeds niet voorbij. Het wordt alleen maar heviger." Muziek heeft hun hele leven al een belangrijke rol ge speeld. Maar daarin verschilden Ze niet van andere pubers. „Ie dereen is op die leeftijd met mu ziek bezig,." zegt Suzanne. Mo: „Maar wie zegt dat jij anders bent dan al die andere tieners, dat jij een betere stem hebt en een uitstraling hebt? Dat moet je maar afwachten. Uiteindelijk is het die twijfel en die onzekerheid geweest die je de vechtlust geeft om er wat van te maken. Heb je dat niet, dan blijf je hangen. Het kwam ook op het juiste moment. Je bent negentien en je bent op het moment gekomen dat je keu zes moet maken." Ze koos voor de muziek. Mo richtte haar eigen band op en stoomde zich klaar voor de Grote Prijs van Nederland. Pal voor de voorronde stopte een achter grondzangeres. Zus kom me hel pen. Kom, doe het voor mij, moet ze gesmeekt hebben. Rechten Suzanne: „Voor mij was het iets anders. Ik wist helemaal niet wat ik wilde. Ik was een stukje ouder. Ik had eerst havo gedaan, toen vwo, was een half jaartje in Ame rika geweest. Ik wilde daar gaan De zusjes Monique (links) en Suzanne Klemann ofwel Loïs Lane: 'Er is heel veel veranderd. Van een groot aanbod en vraag naar live-bands naar nu: er is nog maar een kwart van over. Het is heel triest.' FOTO WILLEM TEN VELDHUYS vloer. Een halfuurtje een artiest in de tent en daarna kan de disco weer doorgaan." Met een Nederlandse band trek je geen volle zalen meer. Mo: „Wij hebben mazzel. Wij hebben een reputatie van tien jaar. Maar als je nu moet beginnen als live bandje, dan is het verschrikkelijk moeilijk." studeren. Amerika, een fantas tisch land. Tot ik daar ging wo nen. Toen vond ik er niets meer aan. 'Hai, how are you?', bah. Ik kwam terug naar Nederland en wilde naar de filmacademie, maar dat ging ook niet door. Dan ga ik maar rechten studeren, zei ik. Wat moet je anders." Toen ging de telefoon. Het was Mo: „Doe het voor mij?", hoort ze haar nog zeggen en ook Suzanne werd geboeid afgevoerd en opge sloten in muziekland. Loïs Lane raast met spetterende optredens het land door. Ze zijn mooi en kunnen wat en al snel is Nederland geboeid. Break it up is de eerste single en Amsterdam- ned is de eerste echte halte op weg naar goud en platina. Het beeld van een mooie meiden groep. Soepel draaiende licha men achter microfoons. Oh ja, ze zingen ook nog. Een beeld dat ze altijd achtervolgd heeft. Suzanne: „Loïs Lane is een hard werkende band. Dat is altijd zo geweest. Keihard werken. Dat moet je in de muziek. Als je het half doet, lukt het niet." Keihard werkende en ook eigenzinnige dames. Mo: „Dat zit zeker in ons. Natuurlijk hebben we ook fouten gemaakt, maar zeker in de begin tijd hadden we helemaal niets te verliezen. Daar hebben we van geleerd. Dat is een prachtig ge voel. Onafhankelijk Ze kregen problemen met de pla tenmaatschappij en richtten een eigen onafhankelijk label op, La- na Lane. Dan weer hits en volle zalen. Een rumoerig huwelijk met muziek, concludeer ik. „Ja. Ze ker." En vol verantwoording. Mo: „Elke keer sta je weer voor een keuze. Kiezen, kiezen. Welke nummers kiezen we, wat voor cd moet je maken, welke mensen wil je in de zaal hebben, welke video ga je maken, hoe moet de hoes er uit zien? Je wordt af en toe hele maal gestoord." Suzanne: „En alles wat niet goed gaat, wordt direct afgestraft. De markt is keihard. Vandaar dat je er met je kop al die tijd bij moet zijn. Vandaar dat ik af en toe iets heb van: ik wil die verantwoorde lijkheid niet meer. Weg ermee, bah." Even is het stil. Maar ze hebben ervoor gekozen, twee eigenzin nige tantes op het muziekpad. Dus relativeren ze weer. Mo: „Och, je hebt misschien zo'n week en daarna is het weer van: oké laat maar komen. Maar af en toe baal je gewoon verschrikke lijk. Je vertrouwt op de mensen om je heen. Als je weet dat die dat doet, dap (wmt het wel goed..." Vertrouwen in een wereld vol valse tanden? Mo: „Njaa. In je ei gen groep wel. Als je eigen men sen gaan muiten, dan is het heel snel bekeken. Dat hebben wij na tuurlijk ook meegemaakt. Dat je met mensen samenwerkt, die het om wat voor reden dan ook niet meer aankunnen. Dan suddert dat een tijdje voort, maar je moet een knoop doorhakken. Ze zien ons dan als een soort power- bitches: je veegt de dingen weg die niet op je weg passen. Maar ja, dat moet een bedrijf gewoon doen. Zo is dat nu eenmaal." Klappen Zusjes zijn, elkaar blind vertrou wen en dat automatisch ook zo met anderen voelen. Een gevaar? Suzanne: „Dat is natuurlijk een gevaar. Mo en ik vinden het be langrijk dat je je meteen helemaal bloot geeft. Dat ze je nemen zoals we zijn. Of niet. Vroeger gingen we er anders mee om. Toen was alles een deel van je familie ge worden en voelde je je persoon lijk aangesproken. Nu niet. Hoe meer je er persoonlijk in inves teert, des te harder zijn de klap pen die je krijgt. Absoluut. Wat dat betreft zijn we wijzer gewor den. Harder? Makkelijker, wat meer van je af kunnen zetten. Dat gebeurt als je ouder wordt." Ook kinderen krijgen past daar bij. Nu ben ik eraan toe, dacht Mo, voelde, Mo. Mo: „Natuurlijk heeft dat ouder worden, dat voor jezelf kiezen, er duidelijk mee te maken. Het is iets wat me niet vreemd is om die verantwoorde lijkheid te hebben om voor ie mand te zorgen. Dat heb ik met de band ook altijd gehad. De bandleden, dat zijn ook een soort kinderen van ons geweest. We ko men altijd met zakken vol eten bij de repetities aan en zorgen dat ze goed in de kleren zitten." De bitches met een moederhart. Suzanne: „Sommigen werden er soms helemaal hysterisch van, maar de meesten vonden het wel lekker om door ons vertroeteld te worden." Rust Mo: „Het is heerlijk om een kind voor jezelf te hebben, als je thuis komt dat het kind er is. Heerlijk. Oh ja, ik ben veranderd. Er komt een soort rust over je heen. Je zoekt de verantwoordelijkheid niet meer, die heb je gewoon. Het is iets van vrouwen, dat ze graag ergens voor willen zorgen." De liefde van vrouwen, bezongen in I love a woman. De erotische liefde, maar wel met een foto van hun beider grootmoeder. Erotiek maar ook vriendschap. Suzanne: „Het vrouwengevoel. Mannen hebben dat onderling ook wel. Ze doen er alleen wat stoerder over. Wij komen met een stel vriendin nen regelmatig bij elkaar en dan praten we over de meest intieme dingen. Dat is gewoon nodig. Vrouwen zijn makkelijker in het delen van hun gevoelens." Zijn vrouwen in de muziek ook sterker? Suzanne: „Denk ik wel. Hun huid is wat dikker gewor den, maar hun gevoel dunner. De lading is groot." De geboorte van Merel maakte diepe indruk en Merel zal in Loïs Lane te proeven zijn. Mo: „Ik denk het wel. Ik ben ook be nieuwd hoe het is als ik voor het eerst weer ga optreden. Misschien zeg ik wel: jezus mens, doe nor maal. Maar ik denk het niet. Ik denk dat ik meer zelfvertrouwen uitstraal, iets wat ik vroeger min der. had. Ik kijk nu minder op te gen zo'n optreden met al die men sen in de zaal. Jullie maken me niks meer, zég ik nu. Ik heb hu dat en dat meegemaakt. Dat en dat is van mij, daar hebben jullie geen invloed op. Dat ligt in de wieg." Ongemerkt is ze bijna uit de bank opgestaan. Emoties. Mo: „Een kind. Het haalt die fixatie weg. Voorheen was alles alleen op de muziek gefixeerd. Nu wordt het wat makkelijker. Als ik doodmoe ben en ik hoor na een optreden de tapes terug, zijn dat de beste tapes. Als je het los kunt laten, dan loopt het als een trein. Dan denk je niet meer, dan werk je vanuit je gevoel. Natuurlijk was Suzanne ook me de zwanger. Suzanne: „Wat dat betreft, zijn we een soort twee ling. Als je beste vriendin je zus is en ze is zwanger, is dat delen. Mo ,is zo. Die deelt dat met me. We delen altijd al alles, maar zo'n zwangerschap is toch anders, het is iets van jezelf. Merel is een nieuwe dimensie, ook voor ons." Ze kent haar zus van haver tot gort. „Nu ze moeder is, is ze een stuk rustiger geworden. Die ener gie van haar wordt meer in banen geleid. Dit is het, dit is mijn kind en jullie maken me allemaal niets meer. Dingen waar ze zich vroe ger heel druk over kon maken, daar is ze nu helemaal relaxed in. Dat is heerlijk. Ik ben blij dat ze een kind heeft. Mo had altijd het gevoel: doe ik het wel goed? Is het wel goed? Die twijfel: Mo kom op, zei ik dan. Het gaat hartstikke goed, luister niet naar wat ze zeg gen. Ja, je bent hartstikke goed. Altijd was het van tutteletuu. Nu is het anders. Ze heeft innerlijke rust gevonden. Nu kun je in je muziek ook veel dieper gaan, die per graven." Wilde tante De nieuwe pittige cd Fireflight gaf al het nieuwe vluchtschema van Loïs Lane aan. Merel weet al van wanten. Tot haar zevende maand stond Monique op het po dium. „Het is een wilde tante," zegt ze, „alleen van keiharde mu ziek wordt ze rustig." Tien jaar Loïs Lane. Het lekker ste hebben ze in een platte plastic trommel verpakt. „Dat pakken ze ons nooit meer af." Tien jaar muziek, tien jaar optreden. „Er is heel veel veran derd. Van een groot aanbod en vraag naar live-bands naar nu: er is nog maar een kwart van over. Het is heel triest. Het leven is sneller geworden, de tape acts. Zaaleigenaren vinden dat lekker. Niet de hele dag roadies over de Prince En niet iedereen heeft de mazzel dat His Royal Badness toevallig de clip van I wanne be op MTV zag. Die meiden moet ik hebben, dacht hij en Prince boekte Loïs Lane voor zijn Europese Nude Tour 1990 en trakteerde Suzanne en Mo op een paar heerlijke num mers. Suzanne kijkt terug: „Ik vond het helemaal niet verwonderlijk dat dat gebeurde. Ik dacht altijd: die man ontmoeten we nog weieens een keer. Jij bent niet goed bij je hoofd, zei Mo dan. Maar het ge beurde. Zo war^n wij toen. Te gek, maar eigenlijk had ik het wel verwacht." Een vibrerende ontmoeting. Mo: „Natuurlijk was het vooral de muziek, maar ook zijn persoon lijkheid. Poeh. Het was heel in spirerend, maar af en toe had hij een bui, dan was hij zo vervelend. Waarom doe je dat nu, zeiden we dan. Wij waren gewoon twee te nuchtere Hollandse dames. Daar snapte hij niets van. Natuurlijk was het spannend, maar het ge vaar was aanwezig dat hij ons wilde vormen naar zijn stijl. Je moet dat en dat aan, je moet dat en dat doen, dat soort muziek maken. Dat wilden wij niet. Wij waren héél lastig, zei hij dan. Hij was tegenspraak niet gewend." Suzanne: „Het was een fantas tische tijd, vooral voor Mo en mij. Wij schelen drie jaar en zijn in onze pubertijd natuurlijk nooit écht met elkaar omgegaan. Mo was veertien en ik was zeventien, dat is een wereld van verschil. Wat voor ons zo leuk was, dat we elkaar in die Prince-periode leer den kennen als vriendinnen, als volwassenen. We hebben een lol gemaakt. Alsof we een stel pubers waren die 's avonds uitgingen. Alles kon, alles ging." Den Haag (anp) - Koningin Bea trix zal op 11 december in de nieu we Concertzaal van Tilburg een splinternieuw stuk van de Neder landse componist Eduard de Boer beluisteren. De Boers Concert voor viool en orkest in D (op. 31) wordt uitgevoerd door het Bra bants Orkest onder leiding van Mare Soustrot, met Emmy Verhey als solist op de viool. De uitvoe ring en tevens de aanleiding voor de compositie is de officiële ope ning van de Concertzaal, het Bra bants Conservatorium en de Dansacademie. Deze instellingen zijn in het centrum van de stad onder één nieuw dak samenge bracht. De nieuwbouw is door middel van een loopbrug verbon den met de bestaande Schouw burg Tilburg. Arnhem (anp) - Het Museum voor Moderne Kunst in Arnhem toont .van 30 november tot en met 16 fe bruari 26 schilderijen van Carel Willink (1900-1983). Volgens het museum vraagt het publiek daar herhaaldelijk om. In 1984 organiseerde het mu seum, dat toen nog het Gemeen temuseum heette, ook een Wil link-tentoonstelling. Daar kwa men 80.000 mensen op af. De 26 schilderijen komen uit de eigen collectie van het Museum voor Moderne Kunst en uit die van het Centraal Museum in Utrecht. Te zien zijn onder meer Meisje met bal, Ariadne, De Pre diker, Wilma met kat en Land schap onder regelucht. Hilversum (anp) - De Avro heeft besloten het kunstprogramma Beeldenstorm te verplaatsten van dinsdagavond laat naar zondag middag. Veel kijkers hebben om een aantrekkelijker tijdstip van uitzending gevraagd. Het programma Beeldenstorm wordt gepresenteerd door de scheidende Rijksmuseum-direc teur Henk van Os. Hij kiest voor elk programma één of meer voor werpen uit een Nederlands mu seum uit en belicht die dan op toegankelijke wijze. De formule is buitengewoon goed aangesla gen, blijkens de reacties van het publiek. Tot het eind van het jaar is Beeldenstorm nog op dinsdag avond tegen middernacht te zien, vanaf begin januari zal het aan het einde van de zondagmiddag te bekijken zijn. Amsterdam (anp) - SBS6 begint vanaf 1 februari 1997 met een eerste regiovenster, een onder breking van het landelijke SBS6- programma waarin kijkers in een bepaalde regio enige tijd regio naal nieuws te zien krijgen. SBS6 heeft daartoe inmiddels vijf zendmachtigingen gekregen van het Commissariaat voor de Media. SBS6 heeft al enige tijd intensieve gesprekken gevoerd met kabelexploitanten over door gifte van regiovensters. Als eerste gebieden die voor regiovensters in aanmerking komen merkt SBS6 Noord- en Zuid-Holland aan. Daar kunnen kijkers zonder extra kosten regionaal nieuws ontvangen. Londen (rtr) - Paul McCart ney en zijn vrouw Linda werken aan een nieuwe film over de Beatles, waarbij fo- to's via computertechnologie worden omgezet in bewegen de beelden. Het gaat om een keus uit 4000 nooit vertoonde foto's van Linda over de Beatles. Linda maakte de foto's tus sen 1967, het jaar waarin ze Paul ontmoette, en 1970,, toen de groep uit elkaar ging. De film zal pas over een jaar voltqoid zijn. Voor de sound track wil Paul McCartney een aantal Beatles-liédjes gebruiken die nooit eerder zijn uitgebracht. Het gaat om opnamen van een geheime jam-sessie in de Londense club The Roundhouse in 1968.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 33