DE STEM
Loïs Lane:
rumoerig
huwelijk
Imet muziek
Koninklijk tintje aan première 'Miss Saigon'
Via een politieke
partij bereik je meer
D1
OEPSONDERWIJS
Beatrix woont
opening
Concertzaal
Tilburg bij
Tentoonstelling
werk Carel Willink
Henk Van Os
naar de zondag
SBS6 start per
1 februari met
regiovensters
Paul en Linda
maken fotofilm
over Beatles
ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D5
Gids
ZATERDAG 23 NOVEMBER 1996
orgen....
TIE
|r.-/c. speciaal onderwijs en
I onderwijs t.b.v. leerlingen
notionele en/of medische
ledisch Centrum De Klok-
den toegelaten.
ari 1997,
IKENDE (M/V)
'pen, postverwerking, cor-
notuleren van vergaderin-
verken in een groter team-
(WP 5.1)
anvullende functiegerichte
ie basis)
76-5658455)
aan het bestuur, p/a Gal- l
l
Icheveningen (anp) - Prinses
Margriet, Pieter van Vollen
loven en hun zonen Maurits,
ijefflhard en Pieter-Christi-
lanffonen morgen in het Cir-
Ltheater in Scheveningen
L galapremière bij van de
Nederlandse productie van de
Lical Miss Saigon. Dejong-
iiezoon, Floris, is verhinderd.
e musical Miss Saigon is inmid
dels tien keer voor publiek uitge-
probeerd. Bij Joop van den Ende
Theaterprodukties heerst opge
wektheid over de resultaten tot
nu toe. De repetities begonnen
moeizaam. Zo werd hoofdrolspe
ler Willem Nijholt geveld door de
griep. Zijn vervanger Frans van
Deursen liep een zware schou
derblessure op doordat hij al
dansend in de orkestbak viel. Om
het publiek een beter zicht te ge
ven, loopt het podium naar ach
teren omhoog. Dat stelt nog, ho
gere eisen aan de artiesten.
Beide acteurs zijn inmiddels ge
nezen (ook Van Deursen deed al
een try-out) en de vertragingen
zijn ingelopen. Alle voorstellin
gen worden op video opgenomen
en de volgende dag bestudeerd op
fouten en mogelijke verbeterin
gen. Dat blijft zo gedurende de
hele speelperiode.
Er zijn al 420.000 kaarten ver
kocht voor de musical over de on
mogelijke liefde tussen een Viet
namees meisje en een Ameri
kaanse militair. De musical werd
in 1985 geschreven door Alain
Boublil en Claude-Michel Schön-
berg. Schönberg kwam op het
idee voor de musical door een
krantenfoto van een Vietnamees
meisje dat op een vliegveld af
scheid neemt van haar verdrieti
ge moeder om naar haar Ameri
kaanse vader te gaan.
„Achter deze foto gaat een jaren
lange geschiedenis schuil, vol
vergeefse speurtochten en bu
reaucratische formaliteiten.
Maar uiteindelijk slaagde de
moeder erin om de soldaat te vin
den aan de andere kant van de
wereld, met wie ze een kort maar
zo hevig en intiem moment had
meegemaakt. Het is een aangrij
pend voorbeeld van een vrouw
die bereid is het hoogste offer te
brengen voor haar kind," aldus
Schönberg. De Nederlandse ver
taling werd vervaardigd door
Seth Gaaikema.
De regie is in handen van Mat
thew Ryan. Behalve Willem Nij
holt is er een totaal onbekende
cast. Miss Saigon wordt gespeeld
door de 20-jarige Linda Wagen
makers. Vijftien deelnemers aan
de musical komen uit Manilla,
omdat het grote aantal Aziati
sche rollen niet helemaal door
Nederlanders kon worden inge
vuld.
(je een is praktisch. De ander dromerig.
Ramen zijn ze mooi.
En samen hebben ze een passie voor muziek. Een ver
liefdheid die bijna geen grenzen kent. Tien jaar jagen
«emee op het hazenpad van de roem en de trofee ligt
optafel: Loïs Lane Hit Singles 86-96.
pe erfenis, het gouden horloge voor tien jaar trouwe
iienst in de muziek.
[Twee zusjes, twee vamps waar Prince af en toe nog
Jvakker van wordt, twee van de mooiste monumenten
In de Nederlandse popmuziek: Suzanne en Monique
Qemann.
Door Hans Jacobs
bruisend van energie
nendienst.
ducten en hun
t actief mee over een effectieve
veet de beslissers over de streep
Ook het verwerken van
^akket.
talent.
te winnen.
,v visitekaartje!
40 jaar.
i voorkeur heeft u gewerkt op
n innovatief bedrijf,
iets moois op te bouwen.
e kunt het ook aan hun ui
terlijk zien. De een straalt
dat zelfverzekerde uit. Van:
ij maak je niets. Ik weet wat ik
lil. Meestal kijkt ze ook recht
loruit. De ander heeft dat dro-
Binnen zitten en buiten
iet de ogen wonen. Iets van lome
vijfel. Maar ook weer dat span-
van dat je nooit zeker weet
lie er nu tegenover je zit.
amen zijn ze mooi. Aardig,
antaan, toegankelijk en als het
loet zakelijk met af en toe een
scheut bitch. Maar ook
loederlijk als een kloek. Samen
foor de band en Monique privé
Is de moeder van haar pasgebo-
:n dochter Merel.
!n ze kunnen zingen. Als een
ïeltrein: fel, strak, gejaagd met
Ie hoofden tegen de wind van
lerende gitaren in. Dan weer
arm en zacht als de liefde in
allades wordt gewiegd. Suzan-
e, de praktische en Monique
to) de droomster. Privé de zus-
is Klemann. Muzikaal Loïs La-
e. Zakelijk Lana Lane,
ien jaar lang jagen ze mee op het
van de roem. Tien jaar
hits. Zestien zijn er bij el-
gezet op een verzamelal-
rnn. Twee vamps op reis door
:n muzikale erfenis, bladeren in
et familie-album van twee door
ruziek vastgebonden vrouwen.
«angerschap
to hadden ze het nog niet gezien.
™eh, daar zeg je me wat." De
etste uitspraak in een gezellige,
teotische ontmoeting,
is ook allemaal zo snel ge-
er was zoveel haast geweest
let de cd. „We hadden verwacht
de plaat met The best of pas
maand later zou uitkomen. Ik
g bezig met mijn zwanger-
We hebben écht als een
°°t al die nummers achter el-
aar geplakt. Eigenlijk hebben
'e niet eens de tijd gehad om er
«soenlijk over na te denken."
pntque Klemann. Vanaf haar
*ntiende is ze al met muziek
®g- Ze sleepte haar drie jaar
®re zus Suzanne mee in het
enge leven tussen de notenbal-
i- Ze is nu dertig en na een le-
l»r?e muziek had ze eindelijk
i °m aan zichzelf te denken.
ze juiste man om dat ver-
naven te delen. Merel werd ge-
tai?' ^0t en me^zeven maanden
,f ze voor de microfoon. Nu
t ze eindelijk rust. Zwanger-
i Psverlof. Even niets, voordat
«optredens weer lokken.
jaar Loïs Lane. Na zes cd's
Kun? nest vol hits was het tijd
o prijzen bij elkaar te har-
taiii °f' "Dat doe ie ei~
Lr f'et z0 gauw. Meestal
j' 20 n C(d als je klaar bent.
er was een enorme behoefte
naar mjnsen> dus hebben we het
*ar gedaan."
kei leuk
i» var p^en ze neer in de bank
wu en weer omhoog in een op-
6 verbazing. Suzanne: „Als
tiaar! n"mrners hoort. Jé, het
tirihra wel veel geweest. Een
'boel hits. Eigenlijk is het heel
51
leuk als je terug luistert en je ge
dachten mee laat lopen."
Ze huppelen langs de hits. Een
schijfje déja vu.
„Toen zagen we er zo uit. Toen
dachten we zo en zo. Toen was
dat het helemaal. Leuk. De jaren
tachtig zijn natuurlijk helemaal
anders dan de jaren negentig. Het
is een stuk geschiedenis. Leuk om
weer eens terug te kijken."
De geschiedenis van mooie dames
met pit, van kracht van verleide
lijke uitstraling. Niet altijd. Mo:
„In het begin was er die onzeker
heid, die hoge verwachtingen."
De start. Mo was negentien. Su
zanne een paar jaar ouder. „We
waren jong en ambitieus en we
wilden wel wat. Zo was het echt.
Het is een ambitie die we van huis
mee hebben gekregen. Dat zit in
ons. Een heel sterke wil. Dingen
willen bereiken. Meer voor jezelf
dan om aan anderen te laten zien.
Als je iets doet, dan moet je het
goed doen."
Of ze dat met andere dingen ook
hebben, vraag ik. In de tijd op
school bijvoorbeeld. Het is een
gevoelige snaar. Ze ratelen door
elkaar heen en boven de opwin
ding uit roept Suzanne: „Juist, de
school, dat is een heel goed voor
beeld." Daar moet Monique dus
weinig van gebakken hebben.
Energie
Mo: „Met de muziek was het de
eerste keer dat ik het gevoel had
van: dit is het. Want wie was ik?
'Ik ben gewoon een slappe trut,'
zei ik in die tijd tegen mezelf. Ik
maak niets af, ik heb geen disci
pline. Maar de muziek, dat was
iets anders. Ik kreeg er zoveel
energie door. Dit moeten we ge
bruiken om er wat van te maken.
Dit is hèt."
Verliefdheid, passie? Mo: „Ja. Het
was er en het is nog steeds niet
voorbij. Het wordt alleen maar
heviger." Muziek heeft hun hele
leven al een belangrijke rol ge
speeld. Maar daarin verschilden
Ze niet van andere pubers. „Ie
dereen is op die leeftijd met mu
ziek bezig,." zegt Suzanne.
Mo: „Maar wie zegt dat jij anders
bent dan al die andere tieners,
dat jij een betere stem hebt en een
uitstraling hebt? Dat moet je
maar afwachten. Uiteindelijk is
het die twijfel en die onzekerheid
geweest die je de vechtlust geeft
om er wat van te maken. Heb je
dat niet, dan blijf je hangen. Het
kwam ook op het juiste moment.
Je bent negentien en je bent op
het moment gekomen dat je keu
zes moet maken."
Ze koos voor de muziek. Mo
richtte haar eigen band op en
stoomde zich klaar voor de Grote
Prijs van Nederland. Pal voor de
voorronde stopte een achter
grondzangeres. Zus kom me hel
pen. Kom, doe het voor mij, moet
ze gesmeekt hebben.
Rechten
Suzanne: „Voor mij was het iets
anders. Ik wist helemaal niet wat
ik wilde. Ik was een stukje ouder.
Ik had eerst havo gedaan, toen
vwo, was een half jaartje in Ame
rika geweest. Ik wilde daar gaan
De zusjes Monique (links) en Suzanne Klemann ofwel Loïs Lane: 'Er is heel veel veranderd. Van een groot aanbod en vraag naar live-bands naar nu: er is nog maar een
kwart van over. Het is heel triest.'
FOTO WILLEM TEN VELDHUYS
vloer. Een halfuurtje een artiest
in de tent en daarna kan de disco
weer doorgaan."
Met een Nederlandse band trek je
geen volle zalen meer. Mo: „Wij
hebben mazzel. Wij hebben een
reputatie van tien jaar. Maar als
je nu moet beginnen als live
bandje, dan is het verschrikkelijk
moeilijk."
studeren. Amerika, een fantas
tisch land. Tot ik daar ging wo
nen. Toen vond ik er niets meer
aan. 'Hai, how are you?', bah. Ik
kwam terug naar Nederland en
wilde naar de filmacademie,
maar dat ging ook niet door. Dan
ga ik maar rechten studeren, zei
ik. Wat moet je anders."
Toen ging de telefoon. Het was
Mo: „Doe het voor mij?", hoort ze
haar nog zeggen en ook Suzanne
werd geboeid afgevoerd en opge
sloten in muziekland.
Loïs Lane raast met spetterende
optredens het land door. Ze zijn
mooi en kunnen wat en al snel is
Nederland geboeid. Break it up is
de eerste single en Amsterdam-
ned is de eerste echte halte op
weg naar goud en platina. Het
beeld van een mooie meiden
groep. Soepel draaiende licha
men achter microfoons. Oh ja, ze
zingen ook nog. Een beeld dat ze
altijd achtervolgd heeft.
Suzanne: „Loïs Lane is een hard
werkende band. Dat is altijd zo
geweest. Keihard werken. Dat
moet je in de muziek. Als je het
half doet, lukt het niet." Keihard
werkende en ook eigenzinnige
dames. Mo: „Dat zit zeker in ons.
Natuurlijk hebben we ook fouten
gemaakt, maar zeker in de begin
tijd hadden we helemaal niets te
verliezen. Daar hebben we van
geleerd. Dat is een prachtig ge
voel.
Onafhankelijk
Ze kregen problemen met de pla
tenmaatschappij en richtten een
eigen onafhankelijk label op, La-
na Lane. Dan weer hits en volle
zalen. Een rumoerig huwelijk met
muziek, concludeer ik. „Ja. Ze
ker." En vol verantwoording. Mo:
„Elke keer sta je weer voor een
keuze. Kiezen, kiezen. Welke
nummers kiezen we, wat voor cd
moet je maken, welke mensen wil
je in de zaal hebben, welke video
ga je maken, hoe moet de hoes er
uit zien? Je wordt af en toe hele
maal gestoord."
Suzanne: „En alles wat niet goed
gaat, wordt direct afgestraft. De
markt is keihard. Vandaar dat je
er met je kop al die tijd bij moet
zijn. Vandaar dat ik af en toe iets
heb van: ik wil die verantwoorde
lijkheid niet meer. Weg ermee,
bah."
Even is het stil. Maar ze hebben
ervoor gekozen, twee eigenzin
nige tantes op het muziekpad.
Dus relativeren ze weer. Mo:
„Och, je hebt misschien zo'n
week en daarna is het weer van:
oké laat maar komen. Maar af en
toe baal je gewoon verschrikke
lijk. Je vertrouwt op de mensen
om je heen. Als je weet dat die dat
doet, dap (wmt het wel goed..."
Vertrouwen in een wereld vol
valse tanden? Mo: „Njaa. In je ei
gen groep wel. Als je eigen men
sen gaan muiten, dan is het heel
snel bekeken. Dat hebben wij na
tuurlijk ook meegemaakt. Dat je
met mensen samenwerkt, die het
om wat voor reden dan ook niet
meer aankunnen. Dan suddert
dat een tijdje voort, maar je moet
een knoop doorhakken. Ze zien
ons dan als een soort power-
bitches: je veegt de dingen weg
die niet op je weg passen. Maar
ja, dat moet een bedrijf gewoon
doen. Zo is dat nu eenmaal."
Klappen
Zusjes zijn, elkaar blind vertrou
wen en dat automatisch ook zo
met anderen voelen. Een gevaar?
Suzanne: „Dat is natuurlijk een
gevaar. Mo en ik vinden het be
langrijk dat je je meteen helemaal
bloot geeft. Dat ze je nemen zoals
we zijn. Of niet. Vroeger gingen
we er anders mee om. Toen was
alles een deel van je familie ge
worden en voelde je je persoon
lijk aangesproken. Nu niet. Hoe
meer je er persoonlijk in inves
teert, des te harder zijn de klap
pen die je krijgt. Absoluut. Wat
dat betreft zijn we wijzer gewor
den. Harder? Makkelijker, wat
meer van je af kunnen zetten. Dat
gebeurt als je ouder wordt."
Ook kinderen krijgen past daar
bij. Nu ben ik eraan toe, dacht
Mo, voelde, Mo. Mo: „Natuurlijk
heeft dat ouder worden, dat voor
jezelf kiezen, er duidelijk mee te
maken. Het is iets wat me niet
vreemd is om die verantwoorde
lijkheid te hebben om voor ie
mand te zorgen. Dat heb ik met
de band ook altijd gehad. De
bandleden, dat zijn ook een soort
kinderen van ons geweest. We ko
men altijd met zakken vol eten bij
de repetities aan en zorgen dat ze
goed in de kleren zitten."
De bitches met een moederhart.
Suzanne: „Sommigen werden er
soms helemaal hysterisch van,
maar de meesten vonden het wel
lekker om door ons vertroeteld te
worden."
Rust
Mo: „Het is heerlijk om een kind
voor jezelf te hebben, als je thuis
komt dat het kind er is. Heerlijk.
Oh ja, ik ben veranderd. Er komt
een soort rust over je heen. Je
zoekt de verantwoordelijkheid
niet meer, die heb je gewoon. Het
is iets van vrouwen, dat ze graag
ergens voor willen zorgen."
De liefde van vrouwen, bezongen
in I love a woman. De erotische
liefde, maar wel met een foto van
hun beider grootmoeder. Erotiek
maar ook vriendschap. Suzanne:
„Het vrouwengevoel. Mannen
hebben dat onderling ook wel. Ze
doen er alleen wat stoerder over.
Wij komen met een stel vriendin
nen regelmatig bij elkaar en dan
praten we over de meest intieme
dingen. Dat is gewoon nodig.
Vrouwen zijn makkelijker in het
delen van hun gevoelens."
Zijn vrouwen in de muziek ook
sterker? Suzanne: „Denk ik wel.
Hun huid is wat dikker gewor
den, maar hun gevoel dunner. De
lading is groot."
De geboorte van Merel maakte
diepe indruk en Merel zal in Loïs
Lane te proeven zijn. Mo: „Ik
denk het wel. Ik ben ook be
nieuwd hoe het is als ik voor het
eerst weer ga optreden. Misschien
zeg ik wel: jezus mens, doe nor
maal. Maar ik denk het niet. Ik
denk dat ik meer zelfvertrouwen
uitstraal, iets wat ik vroeger min
der. had. Ik kijk nu minder op te
gen zo'n optreden met al die men
sen in de zaal. Jullie maken me
niks meer, zég ik nu. Ik heb hu
dat en dat meegemaakt. Dat en
dat is van mij, daar hebben jullie
geen invloed op. Dat ligt in de
wieg."
Ongemerkt is ze bijna uit de bank
opgestaan.
Emoties.
Mo: „Een kind. Het haalt die
fixatie weg. Voorheen was alles
alleen op de muziek gefixeerd.
Nu wordt het wat makkelijker.
Als ik doodmoe ben en ik hoor na
een optreden de tapes terug, zijn
dat de beste tapes. Als je het los
kunt laten, dan loopt het als een
trein. Dan denk je niet meer, dan
werk je vanuit je gevoel.
Natuurlijk was Suzanne ook me
de zwanger. Suzanne: „Wat dat
betreft, zijn we een soort twee
ling. Als je beste vriendin je zus is
en ze is zwanger, is dat delen. Mo
,is zo. Die deelt dat met me. We
delen altijd al alles, maar zo'n
zwangerschap is toch anders, het
is iets van jezelf. Merel is een
nieuwe dimensie, ook voor ons."
Ze kent haar zus van haver tot
gort. „Nu ze moeder is, is ze een
stuk rustiger geworden. Die ener
gie van haar wordt meer in banen
geleid. Dit is het, dit is mijn kind
en jullie maken me allemaal niets
meer. Dingen waar ze zich vroe
ger heel druk over kon maken,
daar is ze nu helemaal relaxed in.
Dat is heerlijk. Ik ben blij dat ze
een kind heeft. Mo had altijd het
gevoel: doe ik het wel goed? Is het
wel goed? Die twijfel: Mo kom op,
zei ik dan. Het gaat hartstikke
goed, luister niet naar wat ze zeg
gen. Ja, je bent hartstikke goed.
Altijd was het van tutteletuu. Nu
is het anders. Ze heeft innerlijke
rust gevonden. Nu kun je in je
muziek ook veel dieper gaan, die
per graven."
Wilde tante
De nieuwe pittige cd Fireflight
gaf al het nieuwe vluchtschema
van Loïs Lane aan. Merel weet al
van wanten. Tot haar zevende
maand stond Monique op het po
dium. „Het is een wilde tante,"
zegt ze, „alleen van keiharde mu
ziek wordt ze rustig."
Tien jaar Loïs Lane. Het lekker
ste hebben ze in een platte plastic
trommel verpakt.
„Dat pakken ze ons nooit meer
af." Tien jaar muziek, tien jaar
optreden. „Er is heel veel veran
derd. Van een groot aanbod en
vraag naar live-bands naar nu: er
is nog maar een kwart van over.
Het is heel triest. Het leven is
sneller geworden, de tape acts.
Zaaleigenaren vinden dat lekker.
Niet de hele dag roadies over de
Prince
En niet iedereen heeft de mazzel
dat His Royal Badness toevallig
de clip van I wanne be op MTV
zag. Die meiden moet ik hebben,
dacht hij en Prince boekte Loïs
Lane voor zijn Europese Nude
Tour 1990 en trakteerde Suzanne
en Mo op een paar heerlijke num
mers.
Suzanne kijkt terug: „Ik vond het
helemaal niet verwonderlijk dat
dat gebeurde. Ik dacht altijd: die
man ontmoeten we nog weieens
een keer. Jij bent niet goed bij je
hoofd, zei Mo dan. Maar het ge
beurde. Zo war^n wij toen. Te
gek, maar eigenlijk had ik het wel
verwacht."
Een vibrerende ontmoeting. Mo:
„Natuurlijk was het vooral de
muziek, maar ook zijn persoon
lijkheid. Poeh. Het was heel in
spirerend, maar af en toe had hij
een bui, dan was hij zo vervelend.
Waarom doe je dat nu, zeiden we
dan. Wij waren gewoon twee te
nuchtere Hollandse dames. Daar
snapte hij niets van. Natuurlijk
was het spannend, maar het ge
vaar was aanwezig dat hij ons
wilde vormen naar zijn stijl. Je
moet dat en dat aan, je moet dat
en dat doen, dat soort muziek
maken. Dat wilden wij niet. Wij
waren héél lastig, zei hij dan. Hij
was tegenspraak niet gewend."
Suzanne: „Het was een fantas
tische tijd, vooral voor Mo en mij.
Wij schelen drie jaar en zijn in
onze pubertijd natuurlijk nooit
écht met elkaar omgegaan. Mo
was veertien en ik was zeventien,
dat is een wereld van verschil.
Wat voor ons zo leuk was, dat we
elkaar in die Prince-periode leer
den kennen als vriendinnen, als
volwassenen. We hebben een lol
gemaakt. Alsof we een stel pubers
waren die 's avonds uitgingen.
Alles kon, alles ging."
Den Haag (anp) - Koningin Bea
trix zal op 11 december in de nieu
we Concertzaal van Tilburg een
splinternieuw stuk van de Neder
landse componist Eduard de Boer
beluisteren. De Boers Concert
voor viool en orkest in D (op. 31)
wordt uitgevoerd door het Bra
bants Orkest onder leiding van
Mare Soustrot, met Emmy Verhey
als solist op de viool. De uitvoe
ring en tevens de aanleiding voor
de compositie is de officiële ope
ning van de Concertzaal, het Bra
bants Conservatorium en de
Dansacademie. Deze instellingen
zijn in het centrum van de stad
onder één nieuw dak samenge
bracht. De nieuwbouw is door
middel van een loopbrug verbon
den met de bestaande Schouw
burg Tilburg.
Arnhem (anp) - Het Museum voor
Moderne Kunst in Arnhem toont
.van 30 november tot en met 16 fe
bruari 26 schilderijen van Carel
Willink (1900-1983). Volgens het
museum vraagt het publiek daar
herhaaldelijk om.
In 1984 organiseerde het mu
seum, dat toen nog het Gemeen
temuseum heette, ook een Wil
link-tentoonstelling. Daar kwa
men 80.000 mensen op af.
De 26 schilderijen komen uit de
eigen collectie van het Museum
voor Moderne Kunst en uit die
van het Centraal Museum in
Utrecht. Te zien zijn onder meer
Meisje met bal, Ariadne, De Pre
diker, Wilma met kat en Land
schap onder regelucht.
Hilversum (anp) - De Avro heeft
besloten het kunstprogramma
Beeldenstorm te verplaatsten van
dinsdagavond laat naar zondag
middag. Veel kijkers hebben om
een aantrekkelijker tijdstip van
uitzending gevraagd.
Het programma Beeldenstorm
wordt gepresenteerd door de
scheidende Rijksmuseum-direc
teur Henk van Os. Hij kiest voor
elk programma één of meer voor
werpen uit een Nederlands mu
seum uit en belicht die dan op
toegankelijke wijze. De formule
is buitengewoon goed aangesla
gen, blijkens de reacties van het
publiek. Tot het eind van het jaar
is Beeldenstorm nog op dinsdag
avond tegen middernacht te zien,
vanaf begin januari zal het aan
het einde van de zondagmiddag
te bekijken zijn.
Amsterdam (anp) - SBS6 begint
vanaf 1 februari 1997 met een
eerste regiovenster, een onder
breking van het landelijke SBS6-
programma waarin kijkers in een
bepaalde regio enige tijd regio
naal nieuws te zien krijgen.
SBS6 heeft daartoe inmiddels
vijf zendmachtigingen gekregen
van het Commissariaat voor de
Media. SBS6 heeft al enige tijd
intensieve gesprekken gevoerd
met kabelexploitanten over door
gifte van regiovensters. Als eerste
gebieden die voor regiovensters
in aanmerking komen merkt
SBS6 Noord- en Zuid-Holland
aan. Daar kunnen kijkers zonder
extra kosten regionaal nieuws
ontvangen.
Londen (rtr) - Paul McCart
ney en zijn vrouw Linda
werken aan een nieuwe film
over de Beatles, waarbij fo-
to's via computertechnologie
worden omgezet in bewegen
de beelden.
Het gaat om een keus uit
4000 nooit vertoonde foto's
van Linda over de Beatles.
Linda maakte de foto's tus
sen 1967, het jaar waarin ze
Paul ontmoette, en 1970,,
toen de groep uit elkaar ging.
De film zal pas over een jaar
voltqoid zijn. Voor de sound
track wil Paul McCartney
een aantal Beatles-liédjes
gebruiken die nooit eerder
zijn uitgebracht. Het gaat om
opnamen van een geheime
jam-sessie in de Londense
club The Roundhouse in
1968.