Een auto uit de supermarkt De vrekken gaan door ts. fOr. Nieuwe imposante en sterke LandCruiser heet Challenger Audi het veiligst Swift nu aangepast Renault Scénic Auto van het Jaar HSL rvbpu r i Nieuwe coupé van Mercedes Smart gaat auto totaal anders distribueren DESTEM SURPLUS E3 Dakbedekking Heeft u LEKKAGES? han Koevoets Kleintje prwerkeo lildersbedrijf Tegelhandel de Boerderij TopMA^GES.5 6c SPAg£*.; X* k V&h $Qfrr>*^ te- 'Genoeg' volgt Vrekkenkrant op \eve X 52 raad «trekt **Niot op Cahria VRIJDAG 22 NOVEMBER 1996 De mannenauto van Toyota Van alle soorten daken en goten of vernieuwen daar van, belt u geheel vrijblij vend door het gehele land. Tel. 074-2909608. Een Kleintje plaatsen: resultaten boeken. rk, tegelwerk en stucadoren Idrijf, ook onderhoud. 67 autotel.: 0653-916535. Goed, beter: Door Rien van der Steen Jarenlang gold de Mitsubishi Pajero als een van de comfor tabelste vierwielaangedreven terreinwagens. De Range Bover speelt in die klasse de rol van summa summarum, maar die is dan ook peper duur. Nu de Pajero op jaren begint te komen moet hij zijn plek afstaan. De SsangYong 3,2 klimt een heel eind op de ladder, maar brengt hetwatrijkwaliteiten betreft niet zover als de nieuwe LandCruiser Challenger van Toyota. Een knoert van een 4WD. Hoog, volu mineus, maar lang niet zo luxe ingericht als de laatste nieuwe SsangYong. Ook niet zo ongege neerd snel trouwens. Maar qua puur comfort staat de Challenger op eenzaam hoog peil. De auto is fluisterstil, trekt snel op en gedraagt zich ook in boch ten als een grote personenauto. Daar moet wel bij gezegd worden dat de auto op tamelijk smalle banden staat. Die niet erg ge schikt zijn voor het terrein. Maar omdat dit soort auto's toch meestal normaal op de weg gere den worden is de bandenkeus prima. Niet van dat enorme grove profiel, maar keurig voor de weg. De Challenger is gewoonweg een heerlijk rijdende auto met alle voordelen van zo'n hoog gecon strueerd voertuig: veel overzicht door de positie en het vele glas De Toyota Challenger: imposant, sterk en onvermoed gerieflijk. rondom, een enorme bodemvrij heid en dat is ook erg handig bij die vervelende drempels die her en der als paddestoelen de grond uitschieten. Nadelen heeft-ie ook overigens: eenvoudige inrichting, een hoog gewicht, een slechte stroomlijn en dus vreselijk dor stig. De Challenger is gewoon de op volger van de LandCruiser, waarvan er meer dan 2,7 miljoen gebouwd zijn en die Toyota in de ze klasse een ijzersterke naam heeft bezorgd. De auto is het rau we, Spartaanse karakter van de LandCruiser voorbij, maar mag wel even een geremde aanhanger van 2800 kilogram trekken. 'Geschikt voor stoere kerels en frêle vrouwen', schrijven ze bij FOTO VAN ASSENDELFT Toyota over de Challenger. Nou ja. Een mannenauto zal het wel blijven. Om veel vrouwen aan te spreken, ziet hij er te bonkig uit en is de bekleding te fantasieloos. Veel groei zit er niet meer in, in dit segment. De industrie ver wacht een lichte toename, omdat er vraag is naar auto's-met-on- derscheid. Maar veel meer dan 150 zullen er van dit nieuwe be denksel van Toyota per jaar in Nederland niet afgezet worden. De Challenger rijdt veel lichtvoe tiger dan hij doet vermoeden, is sterk geconstrueerd en kan bin nen (vervoer) én buiten (trekge wicht) heel veel aan. Maar de in richting had wat meer aandacht verdiend. Motor 3,4 liter, zes cilinders, vier kleppen per cilinder en vier nok- kenassen, permanente vierwiel- aandrijving. Vermogen 131 kW/178 pk, koppel 303 Nm (tur bodiesel 295 Nm). Driedeurs V6 kost 79.990,-, evenals de 3.0 turbodiesel. De vijfdeurs staat voor 86.990,- op de prijslijst. Gewicht 1655 kg. Rijklaarmaak- kosten 690 gulden. Abs en auto maat zijn extra's, net als een tweede achterbank en een sper- differentieel. Twee airbags zijn standaard. Verbruik: 1:8. De Challenger is er met drie of vijf deuren, maar ook met grijs ken teken (ƒ53.609,-). De uitrusting van deze goede, du re Toyota is niet om geestdriftige brieven over naar huis te schrij ven. Een 'optiepakket' maakt hem een stuk aantrekkelijker en dat kost een kleine tien mille. De auto is zeldzaam hoog gebouwd, maar de rijeigenschappen staan op een even hoog niveau. Door Rien van der Steen Auto Palace De Binckhorst bv/Autobinck Holding in Den g is een van de 'dealers', die vanaf maart 1998 de Smart, de nieuwe kleine auto van Swatch en Mercedes, gaat distribueren. Omdat de verkoop van de twee persoons Smart op totaal andere leest geschoeid wordt dan ge bruikelijk, komen er 'Smart Cen tres', een soort supermarkten voor auto's, in vier grote steden. Autopalace neemt Amsterdam en Utrecht voor zijn rekening. In Den Haag en Rotterdam is de dis tributie toegekend aan resp. Henk van der Burg en Jan Smit, directeur van beleggingsmaat schappij Porgeron Investments. Volgens Alexandre van het Groe- tewoud, regiomanager Benelux van Micro Compact Car, de fa briek waar de Smart gebouwd wordt, zal de auto verkocht wor de» in een omgeving die totaal afwijkt van de autodealers die we au kennen. Het Smart Centre zal mogelijkheden voor kinderop vang bieden, een bistro en een cybercafé'. Auto's worden al 110 laar op min of meer dezelfde wij- verkocht. MCC wil een nieuwe weg inslaan". De distributeurs betrekken de Smarts niet via de groothandel (importeurs), maar rechtstreeks van MCC in het wordfranse Hambach. De vier Smart Centres zullen via een spe ciale architectuur de aandacht vestigen op het nieuwste auto- merk. Autopalace in Den Haag heeft zich tot nu toe voornamelijk be ziggehouden met de import van het Japanse automerk Mazda. MCC is nog bezig warenhuizen als de Bijenkorf en V&D te inte resseren voor deelname in het project. Zo zouden naast de Smart Centres verkoopsatellieten kunnen komen in grote waren huizen en andere winkelbedrij ven. De bouw van de Smart Centres start komend voorjaar. In Europa worden er in totaal 103 gebouwd. MCC verwacht in Nederland het eerste jaar 5.500 Smarts te verko pen. Een prototype van de auto is in februari op de AutoRai te zien. De Smart Car moet vanaf voor jaar van 1998 een 'werkelijk in novatieve en aantrekkelijke bij drage leveren aan het oplossen van het mobiliteitsprobleem'. De kleine tweezitter is slechts 2,50 meter lang en het uiteindelijke resultaat van een samenwer kingsverband van Mercedes en SMH, het moederbedrijf van Swatch. Mercedes stapte in het project, nadat eerder Volkswagen zich teruggetrokken had. De mi nuscule autootjes zijn in de eerste plaats voor druk stadsverkeer be doeld. De Smart - met de begin letters van Swatch en Mercedes- wordt .uitgerust met een zuinige driecilinder benzine-, diesel- of elektromotor en komt in de lente van 1998 op de markt. In 1999 komt een cabrioletversie. Doel groepen zijn vrijgezellen, oude ren en paren zonder kinderen. MCC wil de eerste twee jaar 200.000 auto's bouwen. Het au tootje is gebouwd volgens een modulesysteem. De kunststof carrosserie bestaat uit vier hoofdpanelen die door en door gekleurd zijn. Geen spuitwerk nodig dus. Bij schade worden een of meer delen compleet vervan gen. Vervanging van de totale carrosserie zou nog geen twee uur in beslag nemen en 1.650 gulden kosten. Wanneer een bezitter uit gekeken is op de kleur van zijn Smart laat hij ze binnen eenzelf de tijd vervangen door andere. De gebruikte panelen gaan terug naar de fabriek waar ze gerecy cled worden. Hetzelfde geldt voor het dashboard en de stoelen. Op het terrein van MCC in Hambach fabriceren zeven toeleveranciers elk een module van de auto. Door die manier van werken rolt er el ke viereneenhalf uur een Smart van de band. MCC wil een heel nieuw markt segment scheppen. Eerst in Euro pa, later in de VS en Azië. De Smart is kort en hoog en komt in maart 1998 op de markt voor 22.000 gulden. Een importeur is er niet: er komen distributeurs in vier grote steden. orden en kunstschilder. 6-5217330 of 06-54786616^. Tegelwerken Uw adres voor al uw wand en vloertegels en marrne Alles uit voorraad leverba Langeweg 59, Anna Jacobapolder. 0167-572632. Audi is door een Zweedse verzekeringsmaatschappij uitgeroepen tot de veiligste auto van het land. De verzekeraar doet al enkele !aren onderzoek naar veiligheid van auto's bij ongevallen en elke twee jaar worden de resultaten gepubliceerd. De toppositie was drie keer voor de Saab 9000, die nu afgelost wordt door de Audi Aan het huidige rapport liggen gegevens van meer dan 90.000 wor de politie geregistreerde ongevallen ten grondslag. Verder werden bij de verzekeraar Folksam ook nog 31.500 gevallen van schade aan personen geëvalueerd. Van 72 automodellen bleek de Audi A6 duidelijk veiliger dan de doorsnee van de onderzochte auto's. In de VS kreeg de A6 twee jaar geleden al de hoogste lof vanwege de veiligheid die de auto de inzittenden biedt: bij een fontale botsproef met 56 km/h behaalde de auto het beste resul taat dat een in de VS geïmporteerde auto ooit behaald had. j>U2uiii heeft de Swift vernieuwd. De kleine auto is zowel buiten is binnen aangepast, heeft voortaan standaard twee airbags en startonderbreker tegen diefstal. De versie met 1.3 liter motor eelt bovendien standaard abs. iv ik a^s "Odeurs blijft de Swift met vijf deuren met langere tetbasis leverbaar en nagenoeg alle uitvoeringen kunnen desge- «iH? met een drietraps automaat geleverd worden. Er is keuze Wee motoren: de 1.0/53 pk en de 1.3/68 pk. De goedkoopste "18.995,-. De uitverkoren Scénic. Van onze verslaggever Een jury van 55 autojournalisten uit 21 Europese landen heeft de Renault Mégane Scénic uitgeroepen tot Auto van het Jaar 1997. Als eerste 'ruimteauto' onder de 40 mille geldt de onlangs gepresenteerde Renault als trendsetter in zijn klasse. De Scénic verwierf 405 punten en liet daarmee ruimschoots de Ford Ka (293 pt), de Volkswagen Passat (248 pt), de Skoda Octavia (230) en Audi A3 (199) achter zich, Renault verwierf eerder de titel met de Clio (1991), de Renault 9 (1982) en de 16 (1968). Fiat blijft kop loper met zeven Auto's van het Jaar. De verkiezing werd in 1963 voor het eerst gehouden op initiatief van de Nederlandse autojournaiist Fred van der Vlugt. Mercedes-Benz introduceert in januari een nieuwe coupé op basis van de C-klasse, de CLK. De auto staat in fe bruari op de AutoRai en is in juni 1997 te koop. De auto wordt door Merce des gepositioneerd tussen de C- en de E-klasse. De auto heeft de ellipsvormige kop lampen geleend van de E- klasse, maar heeft dezelfde wielbasis als de C-klasse en is iets langer dan dat model. De benzinemotoren variëren van een nieuwe 3.2 V6, een 2.3 Kompressor of een 2.0. V,{W- 5^ /LoSSetv Illustratie van Kamagurka uit de laatste Vrekkenkrant. Vanaf vandaag ligt het aller laatste nummer van de Vrekkenkrant in de winkel. Dubbeldik en zoals altijd vol tips en verhalen over zuinig eten, leven en wonen. Na vijf jaar houden de initiatiefne mers van de goedkoopste krant van Nederland het voor gezien. Maar niet heus, want de vrekken slaan nieu we wegen in. Door Hans van Alebeek Honderden journalisten heb ben Hanneke van Veen en Rob van Eeden de afgelopen vijf jaar over de vloer gehad. Het 'eerste vrekkenpaar van Ne derland' werd beroemd tot ver in het buitenland. Met honder den tips voor zuinig leven, de Vrekkenkrant en hun cursus 'Je geld of je leven' hebben ze in elk geval bereikt dat het woord vrek niet langer als scheldwoord wordt gezien, „Het is een eretitel geworden", zeggen ze zelf. Vijf jaar geleden was dat wel anders. Bij de start van de Vrekkenkrant kreeg het vrek kenpaar wagonladingen sar casme en kritiek over zich heen. De 'geuzennaam' vrek viel niet bij iedereen in de smaak. Of zoals een mevrouw bits schreef.' „U denkt toch niet dat ik me abonneer op een krant met zo'n rare naam? Wat moet de postbode niet van ons denken." Toch had niet ieder een daar moeite mee, want uit eindelijk kreeg de krant ruim 5.000 abonnees (en nog veel meer vrekkige dubbel-lezers natuurlijk). Na vijf jaar is nu het laatste dubbeldikke num mer verschenen. Volgens Han neke van Veen en Rob van Ee den zijn alle bezuinigingstips nu wel aan bod geweest en dreigde het blad in herhalingen te vervallen. „De grens van on ze mogelijkheden was bereikt", schrijven de twee over hun be sluit. „Wij willen geen Vrekken BV worden." Uitgerekend nu in de omlig gende landen de vrekkenkran- ten van de grond komen (De Vlaamse Vrek in België en Gei- zhals Forum in Duitsland) ver dwijnt dus de Nederlandse edi tie. Maar er is hoop voor zuinig Nederland, want in het laatste nummer wordt gemeld dat in 1997 een nieuwe krant voor spaarzaam Nederland het licht zal zien. Dit blad getiteld 'Ge noeg' wordt uitgegeven door de Bussumse uitgever Wagenaar. En wie wordt er hoofdredac teur van de zes keer per jaar verschijnende krant? Juist, Hanneke van Veen. Ook via hun stichting Zuinig heid met Stijl, een eigen pagina op Internet, boekjes en cursus sen blijft het tweetal de ge neugten van het vrekkenbe- staan uitdragen. Verder is er een documentaire over de Ne derlandse vrekkenbeweging in de maak en loopt het duo met stoute plannen rond voor een showprogramma: de Pay- Back-Show. „Joop van de En- de heeft ons nog niet bena derd", melden ze er vrolijk bij. In de laatste krant staan onder andere bijdragen van Simon Vinkenoog en Maarten 't Hart. De laatste blijkt een vrek pur sang te zijn. 't Hart leeft van zijn volkstuin en geeft per week niet meer dan honderd gulden uit. Of zoals hij schrijft: „Het enige waar echt idioot veel geld aan weggaat, is de be lasting." Veruit het leukste van de Vrek kenkrant zijn en blijven de tips van lezers. Om u vijf piek voor de aanschaf van die krant te besparen (daar kunnen vrek ken geen bezwaar tegen heb ben) geven we de leukste hier even door: Koop in de week na Sinter klaas in de uitverkoop voor een habbekrats alle afgeprijsde ch- coladeletters en snoep. Alvast voor volgend jaar. Wilt u een gratis kerstboom? Scholen zetten die al vaak vóór de kerstvakantie buiten. Ge woon even vragen. Koopt u ook vaak van die du re sladressing? Niet doen, hier volgt het recept voor 'Vrekken- dressing'. Men neme: 25 ml afgietsel van een blikje maïs, 120 ml afgietsel van een pakje zuurkool, 100 ml afgiet sel van een potje olijven, 50 ml afgietsel van een potje atjar, 75 ml afgietsel van een potje au gurken/uitjes. Voeg daarbij drie eetlepels mosterd en 50 ml slasaus. Voila: bijna een halve liter mosterdslasaus voor slechts 12 cent. Vindt u dat te ver gaan? Echte vrekken niet. Maar ook die hebben hun grenzen. Onder het kopje Tets te ver?' heeft Neer- landse eerste 'vrekkenpaar' een aantal van die lezerstips op een rijtje gezet die alle zuinigheid te boven gaan. Bijvoorbeeld de tip van de mevrouw die het he le jaar gekookt duivenvoer eet en derhalve maar 50 gulden per jaar aan warme maaltijden kwijt is. Zoals er ook een stel is dat thuis rondloopt in van die dikke zeemanspakken met daaronder een paar lagen kle ding. Scheelt enorm in de stookkosten. Maar echt te bont is de tip van de mijnheer die al zijn keukenpapier, servetjes en papieren zakdoekjes 'multi functioneel' gebruikt. Drie keer dus: eerst voor de mond en handen, dan voor de neus en ten slotte als wc-papier. i geven lid uit 1 BTSSg -- JWtMfbtten schijnen zeer smakelijk te ziin NÜiSL.-..-.. i jeiojreri Teorrovof «x 'ine cc w ylug renen t Bij ui hce- Niet meer leven voor het geld, maar voor het leven sparen. Tegenover r „•nsurenstaiKWhA*. Lasnge gnieme tftt it it j fe :h yona f coupk t_£L De v-nk 3is vQofaegtf r ;ttw ITS»,.;.,- -<■ Different drums The skinflint guid to economics dan r.oitig Z-iinig rijn mei Ij jr'iA neuswaren. .ii £ön m andermans troep Vrek geeft tijd uit hi plaats van geld k-a 'O - -v... tikfc ij«»pas seinssïcs sas 1ürf: }ïnanee fyu'. ifitrtitt '«fatt-azi!tg. ifocftekc van Vees is ".g out bet toothpaste, vkr wi pen *nt scratch» om tht 'ar, ave on heAtinjp 55 -sleeping bag OR a disc- reett of Th* Hasrue. Een collage van artikelen die de afgelopen vijf jaar over het vrekkenpaar zijn verschenen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 25