Een auto uit de supermarkt
De vrekken
gaan door
ts.
fOr.
Nieuwe imposante en sterke LandCruiser heet Challenger
Audi het veiligst
Swift nu aangepast
Renault Scénic
Auto van het Jaar
HSL
rvbpu
r i
Nieuwe
coupé
van
Mercedes
Smart gaat auto totaal anders distribueren
DESTEM
SURPLUS
E3
Dakbedekking
Heeft u LEKKAGES?
han Koevoets
Kleintje
prwerkeo
lildersbedrijf
Tegelhandel
de Boerderij
TopMA^GES.5 6c SPAg£*.;
X* k V&h $Qfrr>*^ te-
'Genoeg' volgt Vrekkenkrant op
\eve
X 52
raad «trekt **Niot op Cahria
VRIJDAG 22 NOVEMBER 1996
De mannenauto
van Toyota
Van alle soorten daken en
goten of vernieuwen daar
van, belt u geheel vrijblij
vend door het gehele land.
Tel. 074-2909608.
Een
Kleintje
plaatsen:
resultaten boeken.
rk, tegelwerk en stucadoren
Idrijf, ook onderhoud.
67 autotel.: 0653-916535.
Goed, beter:
Door Rien van der Steen
Jarenlang gold de Mitsubishi
Pajero als een van de comfor
tabelste vierwielaangedreven
terreinwagens. De Range
Bover speelt in die klasse de
rol van summa summarum,
maar die is dan ook peper
duur. Nu de Pajero op jaren
begint te komen moet hij zijn
plek afstaan.
De SsangYong 3,2 klimt een heel
eind op de ladder, maar brengt
hetwatrijkwaliteiten betreft niet
zover als de nieuwe LandCruiser
Challenger van Toyota. Een
knoert van een 4WD. Hoog, volu
mineus, maar lang niet zo luxe
ingericht als de laatste nieuwe
SsangYong. Ook niet zo ongege
neerd snel trouwens.
Maar qua puur comfort staat de
Challenger op eenzaam hoog peil.
De auto is fluisterstil, trekt snel
op en gedraagt zich ook in boch
ten als een grote personenauto.
Daar moet wel bij gezegd worden
dat de auto op tamelijk smalle
banden staat. Die niet erg ge
schikt zijn voor het terrein. Maar
omdat dit soort auto's toch
meestal normaal op de weg gere
den worden is de bandenkeus
prima. Niet van dat enorme grove
profiel, maar keurig voor de weg.
De Challenger is gewoonweg een
heerlijk rijdende auto met alle
voordelen van zo'n hoog gecon
strueerd voertuig: veel overzicht
door de positie en het vele glas
De Toyota Challenger: imposant, sterk en onvermoed gerieflijk.
rondom, een enorme bodemvrij
heid en dat is ook erg handig bij
die vervelende drempels die her
en der als paddestoelen de grond
uitschieten. Nadelen heeft-ie ook
overigens: eenvoudige inrichting,
een hoog gewicht, een slechte
stroomlijn en dus vreselijk dor
stig.
De Challenger is gewoon de op
volger van de LandCruiser,
waarvan er meer dan 2,7 miljoen
gebouwd zijn en die Toyota in de
ze klasse een ijzersterke naam
heeft bezorgd. De auto is het rau
we, Spartaanse karakter van de
LandCruiser voorbij, maar mag
wel even een geremde aanhanger
van 2800 kilogram trekken.
'Geschikt voor stoere kerels en
frêle vrouwen', schrijven ze bij
FOTO VAN ASSENDELFT
Toyota over de Challenger. Nou
ja. Een mannenauto zal het wel
blijven. Om veel vrouwen aan te
spreken, ziet hij er te bonkig uit
en is de bekleding te fantasieloos.
Veel groei zit er niet meer in, in
dit segment. De industrie ver
wacht een lichte toename, omdat
er vraag is naar auto's-met-on-
derscheid. Maar veel meer dan
150 zullen er van dit nieuwe be
denksel van Toyota per jaar in
Nederland niet afgezet worden.
De Challenger rijdt veel lichtvoe
tiger dan hij doet vermoeden, is
sterk geconstrueerd en kan bin
nen (vervoer) én buiten (trekge
wicht) heel veel aan. Maar de in
richting had wat meer aandacht
verdiend.
Motor 3,4 liter, zes cilinders, vier
kleppen per cilinder en vier nok-
kenassen, permanente vierwiel-
aandrijving. Vermogen 131
kW/178 pk, koppel 303 Nm (tur
bodiesel 295 Nm). Driedeurs V6
kost 79.990,-, evenals de 3.0
turbodiesel. De vijfdeurs staat
voor 86.990,- op de prijslijst.
Gewicht 1655 kg. Rijklaarmaak-
kosten 690 gulden. Abs en auto
maat zijn extra's, net als een
tweede achterbank en een sper-
differentieel. Twee airbags zijn
standaard. Verbruik: 1:8. De
Challenger is er met drie of vijf
deuren, maar ook met grijs ken
teken (ƒ53.609,-).
De uitrusting van deze goede, du
re Toyota is niet om geestdriftige
brieven over naar huis te schrij
ven.
Een 'optiepakket' maakt hem een
stuk aantrekkelijker en dat kost
een kleine tien mille. De auto is
zeldzaam hoog gebouwd, maar de
rijeigenschappen staan op een
even hoog niveau.
Door Rien van der Steen
Auto Palace De Binckhorst
bv/Autobinck Holding in Den
g is een van de 'dealers', die
vanaf maart 1998 de Smart, de
nieuwe kleine auto van Swatch
en Mercedes, gaat distribueren.
Omdat de verkoop van de twee
persoons Smart op totaal andere
leest geschoeid wordt dan ge
bruikelijk, komen er 'Smart Cen
tres', een soort supermarkten
voor auto's, in vier grote steden.
Autopalace neemt Amsterdam en
Utrecht voor zijn rekening. In
Den Haag en Rotterdam is de dis
tributie toegekend aan resp.
Henk van der Burg en Jan Smit,
directeur van beleggingsmaat
schappij Porgeron Investments.
Volgens Alexandre van het Groe-
tewoud, regiomanager Benelux
van Micro Compact Car, de fa
briek waar de Smart gebouwd
wordt, zal de auto verkocht wor
de» in een omgeving die totaal
afwijkt van de autodealers die we
au kennen. Het Smart Centre zal
mogelijkheden voor kinderop
vang bieden, een bistro en een
cybercafé'. Auto's worden al 110
laar op min of meer dezelfde wij-
verkocht. MCC wil een nieuwe
weg inslaan". De distributeurs
betrekken de Smarts niet via de
groothandel (importeurs), maar
rechtstreeks van MCC in het
wordfranse Hambach. De vier
Smart Centres zullen via een spe
ciale architectuur de aandacht
vestigen op het nieuwste auto-
merk.
Autopalace in Den Haag heeft
zich tot nu toe voornamelijk be
ziggehouden met de import van
het Japanse automerk Mazda.
MCC is nog bezig warenhuizen
als de Bijenkorf en V&D te inte
resseren voor deelname in het
project. Zo zouden naast de
Smart Centres verkoopsatellieten
kunnen komen in grote waren
huizen en andere winkelbedrij
ven.
De bouw van de Smart Centres
start komend voorjaar. In Europa
worden er in totaal 103 gebouwd.
MCC verwacht in Nederland het
eerste jaar 5.500 Smarts te verko
pen. Een prototype van de auto is
in februari op de AutoRai te zien.
De Smart Car moet vanaf voor
jaar van 1998 een 'werkelijk in
novatieve en aantrekkelijke bij
drage leveren aan het oplossen
van het mobiliteitsprobleem'. De
kleine tweezitter is slechts 2,50
meter lang en het uiteindelijke
resultaat van een samenwer
kingsverband van Mercedes en
SMH, het moederbedrijf van
Swatch. Mercedes stapte in het
project, nadat eerder Volkswagen
zich teruggetrokken had. De mi
nuscule autootjes zijn in de eerste
plaats voor druk stadsverkeer be
doeld. De Smart - met de begin
letters van Swatch en Mercedes-
wordt .uitgerust met een zuinige
driecilinder benzine-, diesel- of
elektromotor en komt in de lente
van 1998 op de markt. In 1999
komt een cabrioletversie. Doel
groepen zijn vrijgezellen, oude
ren en paren zonder kinderen.
MCC wil de eerste twee jaar
200.000 auto's bouwen. Het au
tootje is gebouwd volgens een
modulesysteem. De kunststof
carrosserie bestaat uit vier
hoofdpanelen die door en door
gekleurd zijn. Geen spuitwerk
nodig dus. Bij schade worden een
of meer delen compleet vervan
gen. Vervanging van de totale
carrosserie zou nog geen twee uur
in beslag nemen en 1.650 gulden
kosten. Wanneer een bezitter uit
gekeken is op de kleur van zijn
Smart laat hij ze binnen eenzelf
de tijd vervangen door andere.
De gebruikte panelen gaan terug
naar de fabriek waar ze gerecy
cled worden. Hetzelfde geldt voor
het dashboard en de stoelen. Op
het terrein van MCC in Hambach
fabriceren zeven toeleveranciers
elk een module van de auto. Door
die manier van werken rolt er el
ke viereneenhalf uur een Smart
van de band.
MCC wil een heel nieuw markt
segment scheppen. Eerst in Euro
pa, later in de VS en Azië.
De Smart is kort en hoog en komt in maart 1998 op de markt voor 22.000 gulden. Een importeur is
er niet: er komen distributeurs in vier grote steden.
orden en kunstschilder.
6-5217330 of 06-54786616^.
Tegelwerken
Uw adres voor al uw wand
en vloertegels en marrne
Alles uit voorraad leverba
Langeweg 59,
Anna Jacobapolder.
0167-572632.
Audi is door een Zweedse verzekeringsmaatschappij uitgeroepen
tot de veiligste auto van het land. De verzekeraar doet al enkele
!aren onderzoek naar veiligheid van auto's bij ongevallen en elke
twee jaar worden de resultaten gepubliceerd. De toppositie was
drie keer voor de Saab 9000, die nu afgelost wordt door de Audi
Aan het huidige rapport liggen gegevens van meer dan 90.000
wor de politie geregistreerde ongevallen ten grondslag. Verder
werden bij de verzekeraar Folksam ook nog 31.500 gevallen van
schade aan personen geëvalueerd. Van 72 automodellen bleek de
Audi A6 duidelijk veiliger dan de doorsnee van de onderzochte
auto's. In de VS kreeg de A6 twee jaar geleden al de hoogste lof
vanwege de veiligheid die de auto de inzittenden biedt: bij een
fontale botsproef met 56 km/h behaalde de auto het beste resul
taat dat een in de VS geïmporteerde auto ooit behaald had.
j>U2uiii heeft de Swift vernieuwd. De kleine auto is zowel buiten
is binnen aangepast, heeft voortaan standaard twee airbags en
startonderbreker tegen diefstal. De versie met 1.3 liter motor
eelt bovendien standaard abs.
iv ik a^s "Odeurs blijft de Swift met vijf deuren met langere
tetbasis leverbaar en nagenoeg alle uitvoeringen kunnen desge-
«iH? met een drietraps automaat geleverd worden. Er is keuze
Wee motoren: de 1.0/53 pk en de 1.3/68 pk. De goedkoopste
"18.995,-.
De uitverkoren Scénic.
Van onze verslaggever
Een jury van 55 autojournalisten uit 21 Europese
landen heeft de Renault Mégane Scénic uitgeroepen
tot Auto van het Jaar 1997. Als eerste 'ruimteauto'
onder de 40 mille geldt de onlangs gepresenteerde
Renault als trendsetter in zijn klasse.
De Scénic verwierf 405 punten en liet daarmee
ruimschoots de Ford Ka (293 pt), de Volkswagen
Passat (248 pt), de Skoda Octavia (230) en Audi A3
(199) achter zich,
Renault verwierf eerder de titel met de Clio (1991),
de Renault 9 (1982) en de 16 (1968). Fiat blijft kop
loper met zeven Auto's van het Jaar.
De verkiezing werd in 1963 voor het eerst gehouden
op initiatief van de Nederlandse autojournaiist
Fred van der Vlugt.
Mercedes-Benz introduceert
in januari een nieuwe coupé
op basis van de C-klasse, de
CLK. De auto staat in fe
bruari op de AutoRai en is in
juni 1997 te koop.
De auto wordt door Merce
des gepositioneerd tussen de
C- en de E-klasse. De auto
heeft de ellipsvormige kop
lampen geleend van de E-
klasse, maar heeft dezelfde
wielbasis als de C-klasse en
is iets langer dan dat model.
De benzinemotoren variëren
van een nieuwe 3.2 V6, een
2.3 Kompressor of een 2.0.
V,{W- 5^ /LoSSetv
Illustratie van Kamagurka uit de laatste Vrekkenkrant.
Vanaf vandaag ligt het aller
laatste nummer van de
Vrekkenkrant in de winkel.
Dubbeldik en zoals altijd vol
tips en verhalen over zuinig
eten, leven en wonen. Na vijf
jaar houden de initiatiefne
mers van de goedkoopste
krant van Nederland het
voor gezien. Maar niet heus,
want de vrekken slaan nieu
we wegen in.
Door Hans van Alebeek
Honderden journalisten heb
ben Hanneke van Veen en Rob
van Eeden de afgelopen vijf
jaar over de vloer gehad. Het
'eerste vrekkenpaar van Ne
derland' werd beroemd tot ver
in het buitenland. Met honder
den tips voor zuinig leven, de
Vrekkenkrant en hun cursus
'Je geld of je leven' hebben ze
in elk geval bereikt dat het
woord vrek niet langer als
scheldwoord wordt gezien,
„Het is een eretitel geworden",
zeggen ze zelf.
Vijf jaar geleden was dat wel
anders. Bij de start van de
Vrekkenkrant kreeg het vrek
kenpaar wagonladingen sar
casme en kritiek over zich
heen. De 'geuzennaam' vrek
viel niet bij iedereen in de
smaak. Of zoals een mevrouw
bits schreef.' „U denkt toch niet
dat ik me abonneer op een
krant met zo'n rare naam? Wat
moet de postbode niet van ons
denken." Toch had niet ieder
een daar moeite mee, want uit
eindelijk kreeg de krant ruim
5.000 abonnees (en nog veel
meer vrekkige dubbel-lezers
natuurlijk). Na vijf jaar is nu
het laatste dubbeldikke num
mer verschenen. Volgens Han
neke van Veen en Rob van Ee
den zijn alle bezuinigingstips
nu wel aan bod geweest en
dreigde het blad in herhalingen
te vervallen. „De grens van on
ze mogelijkheden was bereikt",
schrijven de twee over hun be
sluit. „Wij willen geen Vrekken
BV worden."
Uitgerekend nu in de omlig
gende landen de vrekkenkran-
ten van de grond komen (De
Vlaamse Vrek in België en Gei-
zhals Forum in Duitsland) ver
dwijnt dus de Nederlandse edi
tie. Maar er is hoop voor zuinig
Nederland, want in het laatste
nummer wordt gemeld dat in
1997 een nieuwe krant voor
spaarzaam Nederland het licht
zal zien. Dit blad getiteld 'Ge
noeg' wordt uitgegeven door de
Bussumse uitgever Wagenaar.
En wie wordt er hoofdredac
teur van de zes keer per jaar
verschijnende krant? Juist,
Hanneke van Veen.
Ook via hun stichting Zuinig
heid met Stijl, een eigen pagina
op Internet, boekjes en cursus
sen blijft het tweetal de ge
neugten van het vrekkenbe-
staan uitdragen. Verder is er
een documentaire over de Ne
derlandse vrekkenbeweging in
de maak en loopt het duo met
stoute plannen rond voor een
showprogramma: de Pay-
Back-Show. „Joop van de En-
de heeft ons nog niet bena
derd", melden ze er vrolijk bij.
In de laatste krant staan onder
andere bijdragen van Simon
Vinkenoog en Maarten 't Hart.
De laatste blijkt een vrek pur
sang te zijn. 't Hart leeft van
zijn volkstuin en geeft per
week niet meer dan honderd
gulden uit. Of zoals hij schrijft:
„Het enige waar echt idioot
veel geld aan weggaat, is de be
lasting."
Veruit het leukste van de Vrek
kenkrant zijn en blijven de tips
van lezers. Om u vijf piek voor
de aanschaf van die krant te
besparen (daar kunnen vrek
ken geen bezwaar tegen heb
ben) geven we de leukste hier
even door:
Koop in de week na Sinter
klaas in de uitverkoop voor een
habbekrats alle afgeprijsde ch-
coladeletters en snoep. Alvast
voor volgend jaar.
Wilt u een gratis kerstboom?
Scholen zetten die al vaak vóór
de kerstvakantie buiten. Ge
woon even vragen.
Koopt u ook vaak van die du
re sladressing? Niet doen, hier
volgt het recept voor 'Vrekken-
dressing'. Men neme:
25 ml afgietsel van een blikje
maïs, 120 ml afgietsel van een
pakje zuurkool, 100 ml afgiet
sel van een potje olijven, 50 ml
afgietsel van een potje atjar, 75
ml afgietsel van een potje au
gurken/uitjes. Voeg daarbij
drie eetlepels mosterd en 50 ml
slasaus. Voila: bijna een halve
liter mosterdslasaus voor
slechts 12 cent.
Vindt u dat te ver gaan? Echte
vrekken niet. Maar ook die
hebben hun grenzen. Onder het
kopje Tets te ver?' heeft Neer-
landse eerste 'vrekkenpaar' een
aantal van die lezerstips op een
rijtje gezet die alle zuinigheid
te boven gaan. Bijvoorbeeld de
tip van de mevrouw die het he
le jaar gekookt duivenvoer eet
en derhalve maar 50 gulden per
jaar aan warme maaltijden
kwijt is. Zoals er ook een stel is
dat thuis rondloopt in van die
dikke zeemanspakken met
daaronder een paar lagen kle
ding. Scheelt enorm in de
stookkosten. Maar echt te bont
is de tip van de mijnheer die al
zijn keukenpapier, servetjes en
papieren zakdoekjes 'multi
functioneel' gebruikt. Drie
keer dus: eerst voor de mond en
handen, dan voor de neus en
ten slotte als wc-papier.
i
geven
lid uit
1
BTSSg --
JWtMfbtten schijnen zeer smakelijk te ziin
NÜiSL.-..-.. i jeiojreri Teorrovof
«x 'ine cc w
ylug renen t Bij ui hce-
Niet meer leven
voor het geld,
maar voor het leven
sparen. Tegenover r
„•nsurenstaiKWhA*.
Lasnge
gnieme
tftt it
it j
fe
:h
yona f
coupk
t_£L De v-nk 3is vQofaegtf r
;ttw ITS»,.;.,- -<■
Different drums
The skinflint guid
to economics
dan r.oitig Z-iinig rijn mei
Ij jr'iA neuswaren. .ii
£ön m andermans troep
Vrek geeft tijd uit
hi plaats van geld
k-a 'O - -v...
tikfc ij«»pas seinssïcs sas 1ürf:
}ïnanee fyu'. ifitrtitt
'«fatt-azi!tg.
ifocftekc van Vees is
".g out bet toothpaste, vkr wi
pen *nt scratch» om tht 'ar,
ave on heAtinjp 55
-sleeping bag OR a disc-
reett of Th* Hasrue.
Een collage van artikelen die de afgelopen vijf jaar over het
vrekkenpaar zijn verschenen.