Een symptoom van de tijdgeest foefjes om Sint-kopers winkel in te lokken Tips en de Heerlijk avondje Nederland gelooft weer in de Goedheiligman EET WIJZER OH, KOM ER EENS KIJKEN Tips Legende Sinterklaas past in tijd van 'onthaasting' Comité Huwelijksmakelaar Pakketten Cola-idee Clicking I Nee, dan Sint-Nicolaas. Hij komt voor arm en rijk, jong en oud. En I bij zijn feest gaat het niet alleen 'om de heb'maar ook om grappen I en gedichten. Voor iedereen dus, I en hartstikke Nederlands. In an- I dere Europese landen hebben ze I in het verleden de Sint ook ge kend maar daar heeft de refor- matie hem om zeep geholpen. Al les wat 'roomsch' was, werd uit I het openbare leven verbannen. J Ook in Nederland, maar binnens kamers werd het feest toch ge vierd. Het enige andere land waar het geloof in de Sint stand I heeft gehouden, is Vlaanderen. En deze unieke figuur wordt ern stig bedreigd door Father Christ mas. Dat mag niet! Discussies Als Sinterklaas goed wordt ge promoot, zal het totaal aan beste dingen voor Sint en kerst altijd groter zijn dan wanneer de de taillist alleen aan kerst doet. want zien is kopen, meldt het ™D in brochures. Stimuleren 'an Sinterklaas stuurt de consu- ®entengulden naar de detailhan del Dat mag moeite kosten want aan eind van elk jaar zijn er kapers op de kust. Theater, vakanties, nieuwe auto's, koop- sompolissen, allemaal mikken ze op de grote koopgolf ™erk mee aan de intocht, advi- ?®t het HBD de winkeliers, vaders zullen dat waarderen. Be- "®k dat Sinterklaas bijna altijd °°k bejaardenhuizen en instellin gen bezoekt. Dat biedt de winke lde kans zijn sociale gezicht te wen zien. TEL. 0118 - 636248. INFORMATIE SURPLUS Wie nadere informatie wil omtrent •rakelen in deze bijlage, kan Pens kantooruren bellen naar 076-5312344 of 076-5312272. Schriftelijk reageren kan ook. net adres daarvoor is: JeStem, redactie Surplus, Wbus 3229,4800 MB Breda, eindredactie: Wim van Leest. Door Marijke Prins De traditie om elkaar, maar vooral kinderen, op het Sinterklaas feest een eetbare letter te geven, gaat terug tot voor-christelijke tijden. Aan het einde van de oogsttijd kregen de goden in het noorden van Europa een tekst geofferd, die was samengesteld van in brood gebakken runentekens. De roomskatholieke kerk was zo wijs om de heidense gebruiken op te nemen en ze te verbinden met heiligen. De protestantse ze- ventiende-eeuwse republiek, daarentegen, deed nog moeite om de heiligenfeesten uit te bannen, maar dit leidde zelfs tot een op stand van kinderen. Omdat er geen animo voor bestond om gezel lige familiefeesten als Sinterklaas, Sint-Maarten en Driekonin gen af te schaffen, werden ze getolereerd. Jan Steen wist wel raad met de vrolijke chaos van die feesten. Op de Jan Steen-tentoonstelling in het Rijksmuseum is dan ook een prachtig schilderij te zien van het Sinterklaasfeest. De kinderen hebben net cadeautjes gekregen. Op de voorgrond staat een meis je van een jaar of drie in-gelukkig met een pop in haar armen en een emmertje vol zoetigheid aan haar arm. Haar broertje kreeg een kolfstok, maar een derde kind staat er huilend bij omdat hij een roe in zijn schoen vond. Oma wenkt hem naar zich toe; zou zij toch een pakje voor hem hebben? Op de voorgrond staat een mand met lekkers en een groot ruitvormig brood, een duivenkater. Speculaas kon ik op het schilderij niet bespeuren, maar zeker is dat het eten van (gevulde) speculaas al eeuwenoude praktijk is in Nederland. Het is geen enkele moeite om bij de bakker gevulde speculaas te kopen, maar het geeft grote pret om zelf spijs te ma ken en een plaat vol speculaas te bakken. Ik herinner me het ma ken van spijs als een van de spannende voorbereidingen op het lang verwachte 'heerlijk avondje'. Mijn moeder liet me de gewel de amandelen pellen; ze schoten niet zelden als projectielen door de kamer heen. Het malen van de amandelen ging heel geduldig, portie voor portie, in de goed schoongemaakte koffiemolen. Met een keukenmachine in huis is dit nu en koud kunstje. De spijs moet zeker enkele dagen, maar het liefst twee weken voor 5 de cember gefabriceerd worden. Gevulde speculaas (ongeveer 30x30 cm) 700 gram blanke amandelen 600 gram suiker 4 kleine losgeklopte eieren geraspte schil van twee citroeneen sap van twee citroenen voor het deeg: 500 gram bloem 5 theelepels bakpoeder 1 theelepel zout 300 gram harde boter 300 gram bruine basterdsuiker 20 gram speculaaskruiden eventueel 1 eetlepel melk voor de garnering: geklutst ei 16 gepelde amandelen Wanneer je een keukenmachine van gemiddelde grootte hebt, moet je de spijs in twee porties maken; anders trekt de machine het niet. Vermeng alle ingrediënten behalve de amandelen in de keukenmachine en laat deze enkele minuten draaien totdat er een mooie gladde massa is ontstaan. Voeg dan de amandelen toe en laat de machine opnieuw enkele minuten draaien totdat er een soepele massa is ontstaan. Bewaar de spijs goed afgedekt op een koele plaats. Doe alle ingrediënten in een kom. Snijd de boter met twee messen tot kleine stukjes door de bloem en voeg dan de rest van de (ge zeefde) ingrediënten toe. Kneed snel, met koele hand, er een glad speculaasdeeg van. Laat het deeg tenminste twee uur rusten in de koelkast. Verdeel het deeg in twee porties. Rol het op een met bloem besto ven tafel of aanrecht uit tot een vierkante plak van 28x28 en 30x30 cm. Leg de kleinste op een beboterde ovenplaat. Smeer met een natgemaakt breed mes de spijs over de plak uit en dek het ge heel af met de tweede plak. Strijk de gevulde speculaas glad met de achterkant van een natgemaakte metalen lepel. Maak met de botte kant van een mes grote ruitvormen in de speculaas en leg in iedere ruit een amandel. Bestrijk het deeg met geklutst ei. Zet de plaat in het midden van een op 175 graden voorverwarmde oven en bak de gevulde speculaas in 60 minuten gaar en bruin. Snijd het gebak zonodig bij waar het is uitgelopen (mmm voor de kinderen) en laat het bijna afkoelen. Snijd dan met een nat mes porties om te peuzelen en weg te geven. Het heerlijk avondje kan komen. -*3 pESTEM surplus VRIJDAG 22 NOVEMBER 1996 e2 De terugkeer van de Sint Sint-Nicolaas (270- is terug. Jarenlang werd de oude heilige bedreigd door zijn merkwaardige af stammeling Santa Claus ofwel de Kerstman. Al in oktober begonnen de kerstballen op te rukken in de de etalages. Maar twee jaar geleden, bleek uit onder zoeken, kwam het keerpunt. De goedheiligman re geert weer als vanouds over Nederland. Over de op komst, de neergang en de triomfantelijke wederop standing van Sint-Nicolaas. Daarom staat de Sint te boek als huwelijksmakelaar en heet hij 'goedheiligman'. Het heilig is een verbastering van hy- lik huwelijk. Het verhaal van de ingepekelde studenten is bekender. Na zeven jaar wekte Nicolaas hen weer tot leven. Het waren studenten en geen kleine kinderen, hoewel ze vaak klein worden afgebeeld. Middeleeuwers waren gewend dat de belangrijkste figuur het grootst op een plaatje stond. De rest wordt dan al gauw te klein afgebeeld. Sint-Nicolaas werd de patroon van huwbare meisjes, scholieren en later ook van zeelieden. De le gende vertelt dat de bisschop in nood verkerende zeelui wist te redden. Bovendien was zijn woonplaats Myra - de Sint kwam beslist niet uit Spanje - destijds een belangrijke handels- en ha venstad. De herkomst van Zwarte Piet is echter een raadsel. Een duiveltje misschien? Of een page, de per soonlijke bediende van de bis schop? Zijn huidskleur is niet be kend. Dat hij zwart is, komt door zijn geklauter door de schoor steen. Het Nationaal Sint Nico laas Comité zal echter niet pro testeren als er anders gekleurde Pieten opduiken, zegt Henk Ei lander. Als ze maar duidelijk als Piet herkenbaar zijn. Dat Nederland genoeg had van de verwaarlozing van Sinterklaas bleek vorig jaar uit een onder zoek van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Van de onder vraagden noemde 87 procent het vreemd dat er kerstetalages zijn voordat de Sint is aangekomen; 78 procent vond dat kerstdecora ties pas na 5 december in de win kels mogen verschijnen. De Sint is terug, maar gaat wel met zijn tijd mee. Dit jaar heeft de heilige een eigen site op het In ternet: http://www.sint.nl, ver telt Henk Eilander. Er is een cd- rom verschenen met nieuwe Sin terklaasliedjes. De Sint doet mee aan de competitie die bij het hui dige kapitalisme hoort. Dus zijn er wedstrijden om de Zilveren Stoomboot (de mooist georgani seerde intocht) of de Zilveren Pe pernoot (voor persoon of instel ling die het Sinterklaasfeest het meest stimuleert). Nederland gelooft weer. Men kan lid 'Vriend van de Stich ting Nationaal Sint Nicolaas Co mité' worden voor 27,50 per jaar. Inlichtingen: 040-2424245. De Sint heeft het weer druk tegenwoordig. Hier beraden hulp sinterklazen zich over de verdeling van de werkzaamheden. foto marc bolsius gen meer aan Sinterklaas te gaan doen. Dat bleek niet eenvoudig, want ook de winkeliers signa leerden de groeiende interesse voor het kerstfeest. En kozen daarom voor kerst-etalages. Dat spaarde het kostbare veranderen van decoraties uit. Om de winkel na twee weken Sinterklaassfeer alweer te moeten ombouwen... Pogingen de Sint te promoten, hadden aanvankelijk dan ook weinig succes. Totdat de Sinter- klaasvierders in 1993 besloten een organisatie op te richten: de Stichting Nationaal Sint Nico laas Comité. Voorzitter werd Henk Eilander (32) en hij vertelt hoe het verder ging. Het Alge meen Nederlands Persbureau ANP verspreidde een berichtje over de oprichting. En ineens re gende het instemmende reacties. Van winkeliers maar ook van honderden 'gewone mensen' die zich al jaren bleken te ergeren aan de verwaarlozing van Sinter klaas. In 1994 kwam het keer punt, vertelt Eilander. De Sint krabbelde overeind en hield zijn landelijke intocht een week eer der. Zodat de etalages drie weken in Sint-sfeer konden blijven. Het Sint Nicolaas Comité ziet het als zijn taak winkeliers, intocht comités en Sinterklaasvierders met raad en daad ter zijde te staan. En natuurlijk de unieke traditie in stand te houden. Het comité kiest elk jaar een thema; deze keer is dat Sinterklaas en de gouden munten. Rond de legende van de drie arme meisjes die prostituee zouden worden bij ge brek aan een bruidsschat. De Sint gooide anoniem zakjes met gouden munten in hun huis, zodat zij hun eer konden behou den en uiteindelijk een fatsoen lijk huwelijk zouden sluiten. Dat is de oorsprong van het strooien en de chocolademunten. »Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel heeft drie verschillende pakketten ontworpen waarmee de winkelier snel zijn etalage in Sinterklaassfeer kan brengen. foto marc bolsius Het HBD heeft concrete tips om klanten te lokken. Laat kinderen hrrn schoentje zetten in de win kel. Organiseer wedstrijden (te kenen en kleuren voor de klein tjes, Sint-foto's en gedichten ma ken voor volwassenen). Bonnen- of .loterijacties trekken kopers. Zorg dat Sint en/of Piet (bijvoor beeld een 'inpak-Piet') in de win kel aanwezig is. Een sneldichter is nooit weg. Maak een hoekje met surprises voor leuke prijsjes. Vergeet het goede doel niet. Op een gure dag zal de klant een kopje erwtensoep of chocolade melk in de winkel zeer waarde ren. Bied druk bezette mensen de mo gelijkheid een bestellijst voor ca deaus in te vullen. Laat de bestel de cadeaus eventueel zelfs thuis bezorgen. Gebruik daarvoor ver schillende soorten pakpapier, an ders is duidelijk dat alles uit één winkel komt. Via samenwerking met collega's is dat best te rege len. Het HBD heeft drie verschillende pakketten ontworpen waarmee de winkelier snel zijn etalage in Sinterklaassfeer kan brengen. Met aandacht voor het thema van dit jaar: Sint-Nicolaas en de gou den munten. De pakketten be staan uit munten, banieren en een Zwarte Piet. Door zelf te zor gen voor pepernoten, hooi, 'schoorstenen' van oude dozen beplakt met een steenmotief, kale bomen en grote takken, jute zak ken, oude schoenen, hersftblade- ren is een Sinterklaas-etalage vlot gemaakt. Vermijd de valkuilen, waarschuw het Hoofdbedrijfschap Detail handel. Zet geen kerstboom in of voor de winkel als Sinterklaas nog niet voorbij is. Laat ook de kerstversieringen weg. Wie kerst versieringen verkoopt, kan er een bordje bij zetten met de tekst: Sint-Nicolaasgeschenken. Maar hoe dan ook: op 6 december moet de Sint weg zijn uit de etalage. Hoe en waar wordt Sinterklaas gevierd? Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel heeft het precies uitgezocht en dat levert onder meer de volgende cijfers op. Ondervraagd zijn mensen die Sinterklaas vieren. Door Ruurd Hielkema Er is de laatste jaren veel geschreven en beweerd over het duel der decemberheili- gen. Volgens sommigen was dit partijtje armpje-drukken zelfs al definitief in het voordeel van Santa Claus beslist. Niets blijkt minder waar. De Sint is terug van nooit-helemaal-weggeweest, een feit dat zich zeer goed vanuit de huidige tijdgeest laat verklaren. De opkomst van de kerstman liep min of meer parallel aan het tijdperk waarin het yuppie- denken de maatschappelijke toon zette. En hoewel maar weinigen in Nederland volledig voldeden aan de Amerikaanse definitie van deze Young Urban Professionals, spiegelden velen zich aan dat stereotiepe beeld. Tijd voor rust of zelfbeschouwing was er niet, het leven was jachtig, materialisme vierde hoogtij en consumeren werd welhaast een doel op zich. Gevolg was dat vele traditionele waarden werden veronachtzaamd: er was simpelweg geen tijd voor. poor Nico Koolsbergen Lootjes trekken 43% Surprises 47% I Gedichten 57% ]Thuis 59% I Bij familie 46% Op het werk 11% Op school 17% Een paar uur investeren in het maken van ge dichten, hoe krom ook van rijm en hoe mank aan ritme, was de ooit zo trouwe Sinterklaas- vierder al gauw te veel, Laat staan dat avon den besteed werden aan het in elkaar knutse len van goedbedoelde surprises... de zin en de tijd om over zo'n surprise na te denken was er al niet. De kerstman, feitelijk pas in de jaren dertig ontsproten aan het commerciële brein van een Amerikaanse Coca-Cola manager, bood soe laas. Tijdverslindende eisen stelt Santa Claus immers niet: kopen, papiertje er omheen en weggeven bleek wel zo gemakkelijk. Het pas te perfect in de denktrant van velen. Maar tijden veranderen, ook nu nog. Of beter, zeker nu. Elk fin de siècle kenmerkt zich per definitie al door bezinning en niet alleen, zo als aan het einde van de negentiende eeuw, door decadentie en verfijning. Zo ook de laat ste jaren van deze twintigste eeuw. De heer sende trend nu is er een van nadenken, ja zelfs over de zin van het leven. Het enorme succes van James Redfields 'Celestynse Belofte' is nog maar een heel plat bewijs voor deze stel ling. Maar ook een nadenken over de invul- Hoort het feestje van Sint Nicolaas niet perfect thuis in deze toch licht nostalgische tij den, met het nodige terugdenken aan de goede jaren van weleer? tekening uit het boek sinterklaas kapoentje ling van het hier en nu, over het kunnen ont komen aan het druk-druk-druk-syndroom waar velen tegenwoordig aan lijden. Zo is de aandacht voor de eigen kleine omge ving, familie en de buurt de laatste jaren weer enorm toegenomen. Faith Popcorn omschrijft dit fenomeen in haar laatste trendboek als clicking. Waar haar cocoon-trend Nederland nooit helemaal bereikte, slaat ze met deze voorspelling (of is het vaststelling?) ook in Nederland de spijker recht op zijn kop. Ma nagers hebben tegenwoordig niet meer een grafiek met de winstcurve van hun bedrijf aan de muur, maar een foto van hun gezin. Steeds meer mensen zijn bereid om enig sala ris in te leveren voor meer vrije tijd. De recent geïntroduceerde term onthaasting sluit per fect aan bij wat men tegenwoordig wil: ont komen aan de spiraal der verplichtingen. Wie past er nu beter in zo'n ideeëngoed dan een man, spiritueel begaafd nog wel, als Sint Nicolaas? En hoort zijn feestje ook niet per fect thuis in deze toch licht nostalgische tij den, met het nodige terugdenken aan de goe de jaren van weleer? Is 5 december ook niet veel begrijpelijker en tastbaarder dan al die oorlogen, zo ver van ons bed en zo tragisch dat we ons er maar liever helemaal voor af sluiten... een enkele aflaat via de giro daarge laten? Ja dus. Het Sint Nicolaas Comité met zijn Stoompage moge nog uit ideële overwegingen zijn opgericht, de detailhandel heeft de trend inmiddels opgepikt en speelt er voluit op in. Totdat de tijdgeest weer keert en anders door de bomen waait. Dan wachten deze makkers met hun wild geraas tot na vijf december... omdat dat de consument dan beter voegt. Ruurd Hielkema is directeur bij Trendbox B.V., bureau voor strategisch marktonderzoek Het moet maar eens afgelopen zijn met dat Christmas- en Weih- nacht-gedoe. Hebben we een uniek feest, dat nergens anders ter wereld in deze vorm voor- I komt, en dan gaan we onze eigen folkore verloochenen Voor An gelsaksische import. Met een dikbuikige kerstman - |,et ging toch om het kerst kind? - I die alleen maar is ingehuurd om de mensen geld uit de zak te kloppen. Zo ongeveer redeneerde begin ja ren negentig een aantal enthou siaste Sinterklaasvierders. De Sint stond er slecht voor. Sinds beginjaren zeventig had hij ieder jaar wat terrein prijsgegeven. Er waren discussies gekomen over de vraag of Zwarte Piet nog wel zwart mocht zijn. Terwijl het toch zo eenvoudig is. Probeer maar door een schoorsteen te kruipen zonder zwart te worden! 9e enige die bij dit alles garen pon was Santa Claus, een mis- ormd soort Sint-Nicolaas wiens en kostuum inderdaad aan !e kindervriend zijn ontleend. )e verontruste Sintvierders oogden de detailhandel te bewe- Door Nico Koolsbergen De etalages in de winkelstra ten staan - als het goed is - in liet teken van Sint-Nicolaas. Meer dan vorig jaar, want de Sint is terug. Maar hoe weten ie detaillisten wel hoe ze Sin terklaas het best kunnen eta leren? Het Hoofdbedrijfschap Detail handel (HBD) staat de midden stand met raad en daad ter zij. Met tips en foefjes om het publiek hinnen te lokken en aan het ko- Pen te krijgen. Dat is een ander soort reclame dan op de tv of de radio, maar er is goed over nage dacht,

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 23