DE STEM Sinterklaas blijft een 'tientjes-man' Hij was op sterven na dood. Allemaal door die vermaledijde Kerstman. Maar ziet: de Sint heeft de zoveelste aanslag op zijn persoontje doorstaan en is populairder dan ooit. Vorige week kwam hij met zijn stoomboot aan in de haven van Harlingen. Vandaag is-ie te gast in Surplus. Overname Vrees Specialiseren Sur Hij komt foto's marc bolsius Door Ron Buitenhuis Het is november, de nationale strooptocht naar sinterklaasspeelgoed is weer begon nen. Miljoenen vaders en moeders zijn met veilanglijstjes op jacht naar goed, maar rcoral goedkoop speelgoed. Want Nederlanders zijn gierig. Geen land in West-Europa dat zich zo laat leiden door de Prijs. Merk en kwaliteit komen hier op de tweede plaats. Een Phocahontas pop van W,95 is beeldschoon, maar haar merkloze roon 'Indian Princess' van 14,95 is nog aantrekkelijker. S Gemiddeld krijgen Nederlandse kinderen 'oor 350 gulden per jaar aan poppen, spel en, blokken, video's en computerspelletjes. Italianen, Duitsers, en Engelsen 'gunnen' non kroost ruim twee keer dat bedrag. Een W'k in de kleurrijke folders leert dat sinter- waas in Nederland nog altijd een echte tien- is. Driekwart van de circa 850 ar tikelen in zo'n folder schommelt tussen de "en en zestig gulden. Nederlanders zijn ook nog eens echte stropers. Gemiddeld worden one tot vier speelgoedzaken bezocht. Voor One gulden voordeel jakkeren ze kriskras de aoor- Toch besteden we samen nog één Mn ?u'^en aan speelgoed, en nog eens o miljoen aan koopvideo's. Omgerekend M een doorsnee huishouden jaarlijks 80 aan computerspelletjes ujt, 45 aan gezel- ehapsspellen, 27 aan koopvideo's en 40 en peuterspeelgoed. Zuiderlingen ™ben twee tot drie keer zoveel geld over voor speelgoed dan mensen in het noorden en de Randstad. Vijfenzeventig procent van alle speelgoed wordt door vrouwen met kinderen gekocht. Als vaders al cadeaus kopen, dan zijn dat meestal artikelen die tot hun ei gen verbeelding spreken: treinen, racebanen, computerspelletjes, koopvideo's. Negentig procent van alle baby- en peuterspeelgoed (ram melaars, blokken, teddyberen, pop pen) komt voor rekening van ooms, tantes en kennissen. Echt dure ca deaus (driewielers, treinen, luxe ge zelschapsspellen) worden steeds va ker door opa's en oma's gekocht. Of schoon de speelgoedfabrikanten jaar lijks dertig miljoen gulden aan tv-re- clame uitgeven, zegt ruim vijftig pro cent van de Nederlanders dat ze zich daar niet door laat leiden. Maar hun kinderen des te meer. Tv-series als The Thunderbirds en Power Rangers, maar ook Kindernet en Telekids hebben grote invloed op het verlanglijstje van kinde ren. En als pa en ma eenmaal de commer cials met ontroerende beelden van Belle en het Beest, De Leeuwenkoning en Jungle Book hebben gezien, gaan ze grif voor de bijl. Een koopvideo is trouwens zelden een miskoop', kinderen kijken er gemiddeld veertig keer naar. Wat gebeurt er met 'het prijskaartje' van speelgoed als het machtsblok Blokker (Bart Smit, Inter- toys, Familux, Marskramer) ook nog Toys 'R' Us overneemtfoto jacques peeters Oorlog in speelgoedland Sinterklaas komt. De kleurrijke folders verra den dat zijn zak weer goed gevuld is met ca deautjes. Maar hopelijk niet te duur, want Ne derlanders zijn gierig als het om speelgoed gaat. Ondertussen voltrekt zich achter de overvolle schappen met Barbies, Le go en Triviant een keiharde machtsstrijd. Mag de Blok ker-groep (Bart Smit, Inter- toys, Familux, Marskramer) !l van de Europese Commissie zijn monopoliepositie verder uitbouwen? Of is dat een 'com merciële wurgmoord' in Speel goedland? Door Ron Buitenhuis Achter de goed gevulde winkel schappen met Barbies, Lego en Tri viant, gaat een een keiharde machtsstrijd schuil, die grote in vloed kan hebben op het door Ne derlanders zo verafgode prijskaart je- Sinds enkele jaren wordt de speel goedbranche gedomineerd door het Blokker-concern: Blokker zelf, plus Bart Smit, Intertoys en de huishoud- zaken Marskramer en Familux. Schattingen over de totale marktom- zet van het Blokker-concern lopen uiteen van vijftig tot zeventig pro cent. De rest van de speelgoedkoek wordt verdeeld door Toy Partners (Speelboom, Techno Hobby en Wig- Wam), gecombineerde huishoudwin- kels, warenhuizen, hobbyzaken, su permarkten, drogisterijen en tank stations. Als klap op de vuurpijl wil Blokker ook de negen Nederlandse vesti gingen van Toys 'R' Us overne men (onder meer in Nuth). Daar mee zou het marktaandeel met nog eens zeven procent stijgen. De winkelformule van de Amerikaanse speelgoedgigant - winkels van twee duizend vierkante meter (de grootste Bart Smit is zevenhonderd m!), vol met stellages, op winkelboulevards aan de rand van steden - blijkt in Nederland niet aan te slaan. Ondanks de zeer scherpe prijzen zijn consumenten niet bereid vijftig kilometer te rijden voor speelgoed dat grotendeels in Duitstali ge verpakkingen zit. De overname (op franchisebasis) van Toys 'R' Us door Blokker is echter voorlopig gedwarsboomd door minis ter Wijers van Economische Zaken. Met het oog op de concurrentieverhou dingen heeft deze de kwestie voórga.- legd aan de Europese Commissie. Die kan echter pas een oordeel vellen, zo dra de overname formeel beklonken is. Blokkerwoordvoerder A. Zoet laat echter weten dat de overname-ge- sprekken niet worden hervat zolang de visie van 'Brussel' niet duidelijk is. Een patstelling dus. Uit de actië van minister Wijers blijkt eens te meer de vrees voor een com merciële 'wurgmoord' in Speelgoed- land. Vóór 1993 kon de consument nog regelmatig profiteren van de prijzen slag tussen Bart Smit en Intertoys, die toen nog eikaars concurrenten waren. Nu is het zo dat Blokker - tot op be paalde hoogte - het assortiment, de prijs en de bruto-winstmarges van de Nederlandse speelgoedmarkt 'contro leert'. Als machtsblok kan Blokker de prijzen niet alleen verhogen, maar ook breken in het voordeel van de consu ment. „We moeten maar afwachten hoe Blokker de komende jaren omgaat met zijn macht", getuigt hoofd-marketing Rens Pels van concurrent Toy Partners (Speelboom, Wig Wam). „Maakt men misbruik van zijn positie, of onderkent men dat een gezonde markt juist ge baat is bij concurrentie. In een inter view in Quote zei meneer Blokker ooit de hele speelgoedhandel te willen op rollen. Dan weet je hoe de wind waait." Het EIM signaleert dat de monopolise ring nu al tot een 'versmalling' van het assortiment leidt. Honderden speel goedartikelen komen niet in de schap pen omdat ze geen aantrekkelijke om- zetsnelheid hebben. Aan de andere kant kunnen leveranciers van speel goed gewoon niet om de Blokker-ke ten heen. Of ze moeten de 'Carrera- methode' toepassen. De Duitse markt leider in racebanen is de monopoliepo sitie van Blokker en de lage winstmar ges in Nederland zo zat, dat hij zijn producten alleen nog maar recht streeks aan de consument levert. Zelfs een 'grote jongen' als Lego heeft onlangs een aanvaring met Blokker gehad. Lego boycotten kan ook Blok ker zich niet permitteren, daar is het spul te populair voor. Maar het assor timent van de Deense blokkenbouwer in de winkels van de Blokker-keten is een tijd lang flink uitgedund. „Er zijn wat schermutselingen geweest", er kent Lego-directeur P. Daim. „Blok ker was bij voorbeeld niet gechar meerd van onze Kruidvat-actie, waar bij de drogisterijketen tegen zeer scherpe prijzen Lego kon verkopen. Wij vonden dat nodig om meerdere af zetkanalen open te houden. Die zaken zijn Uitgepraat. De weken voor Sinter klaas komt er een grote Lego-voor deelactie, óók in de winkels van de Blokker-keten," aldus Daim. Het feit dat speelgoed in Nederland over het algemeen iets duurder is dan in België, Duitsland en Engeland, •heeft volgens de Lego-directeur niet alleen met de machtspositie van Blok ker te maken. „In die landen geven mensen gewoon meer geld aan speel goed uit. De actie van minister Wijers om 'Brussel' in te schakelen kan ik dan ook niet goed plaatsen. Stel dat Blok ker nu al zestig procent marktaandeel heeft, dan maken die zeven procent extra van Toys 'R' Us toch weinig ver schil." Om te overleven zullen de concurren ten van Blokker c.s. zich steeds meer moeten specialiseren in specifieke seg menten, zoals computerspelletjes, houten (buiten)speelgoed of model bouw. Een andere mogelijkheid is meer merkloze artikelen verkopen, want die gunnen de winkelbaas meer winstmarge. Voor de meeste winkeliers zal het des ondanks geen vetpot zijn. Na twee bar slechte jaren, trekken de opizetten naar verluidt weer iets aan. De bruto winstmarges liggen volgens het CBS echter nog steeds rond de 35 procent. Een doorsnee speelgoedzaak haalt 1,2 miljoen omzet. Bij een netto-resultaat van vijf pro cent houdt men dus voor een jaar wer ken 60.000 over. En dan komt de fis cus nog zijn handje ophouden. Eigen lijk hebben heel wat speelgoedwinke liers zelf behoefte aan een sinterklaas cadeautje. HEIMWEE LETTERS Al zo'n honderd jaar eet Nederland de zelfde chocoladeletters. Robuuste, dege lijke letters, in het drukkersvak beter be kend als de Egyptienne. Tussen de 12 en 15 miljoen letters gaan er in deze tijd van het jaar over de toon bank. Maar waarom wil ie dereen de letters P, M en S en is de I zo'n lastige jon gen? Door Hans van Alebeek Los van alle kleine huismer ken en zelfgemaakte letters van banketbakkers zijn er in Nederland nog maar drie grote merken cho coladeletters over: Verkade, Delicata (Albert Heijn) en Droste. Van Houten niet meer, hoe wel deze firma feitelijk de basis heeft gelegd voor de letterindustrie. Het was immers Coenraad Johannes van Houten die rond 1825 het procédé ontwikkelde waarmee ca caoboter van cacao gescheiden kon worden. Met het overblijvende poeder en andere in grediënten konden voor het eerste vaste vor men van chocolade gemaakt worden. Zoals letters. Toen de chocoladefabrikanten eind vorige eeuw een lettervorm voor hun eerste choco-letters moesten kiezen, namen ze sim pelweg de meest populaire letter van die tijd: de Egyptienne. Een stoere letter die - zo is ge bleken - de tand des tijds en kinderen ruim schoots heeft doorstaan. Ook bij de firma Droste in Vaassen werken ze nog steeds met dit relikwie uit de vorige eeuw. „Want aan sommige producten moet je niet sleutelen," zegt commercieel manager H. Bijma. „Zeker niet als het gaat om Sinter klaas, bij uitstek een feest van tradities." Nou liegt Bijma een klein beetje, want in de loop der jaren is er wel degelijk gesleuteld aan Egyptienne-letter. Het hele knabbel-alfabet moet namelijk even zwaar zijn - als kind heb je dat nog niet door en ben je jaloers op alle Wim'en, Rita's en Keesjes. Vandaar dat er af toe gesleuteld moet worden aan de letters. Maar ook dat heeft zijn grenzen. De I bij voorbeeld kan niet onbeperkt verbreed wor den. De oplossing: twee I's die samen het ver eiste gewicht vormen. Daarnaast worden de letters elk jaar verder verbeterd om het percentage gebroken letters te beperken. „Want een letter is een vreemde vorm," zegt Bijma. „De kans op breuk is re delijk groot." Met name de T is een hele lasti ge jongen: die twee balken op elkaar zorgen elk jaar voor veel kinderverdriet bij Tessa's, Tom'en en andere T-klanten. „Maar we blij ven bezig om de risico's te beperken", belooft Bijma. Da's niks te veel gezegd want zodra Sinterklaas met paard de benen heeft geno men, beginnen ze bij Droste al weer met de voorbereiding voor '97. De niet-verkochte letters van dit jaar worden weer ingenomen, samen met de demografi sche gegevens over voornamen bepalen die de produktie voor het komende jaar. Want als - zoals nu - Laura, Lotte, Linda en Michael, Mark en Martijn populaire namen zijn, heeft dat onmiskenbaar gevolgen voor de letterver koop. Alhoewel, sinds jaar en dag zijn het de zelfde letters die elk jaar de Top 3 vormen: de P, M en S. „Papa, Mama, Sint", verklaart Droste-man Bijma kort. Overigens zijn er ook drie letters die bij gebrek aan vraag niet eens gemaakt worden: de Q, X en Y. Maar de rest van het alfabet gaat tot 6 decem ber weer naar miljoenen lettervreters toe. Let wel: alleen Nederlandse want export heeft geen zin, zo hebben de fabrikanten geleerd. Bijma: „We exporteren nog wel wat letters naar landen als Canada en Australië waar veel Nederlandse emigranten wonen. Heim- wee-markten noemen wij dat. Maar die wor den steeds kleiner."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 21