Weinig muziek in samenwerking van Brabant en Limburg Vrouwelijke moppentappers spuien hun gal n DE STEM Inboedel van prinses Christina brengt 2,3 miljoen gulden op Peter Hammill naar Bosch' muziekfestival Annie M.G. Schmidthuis gaat aandelen uitgeven Orkesten en Opera Zuid trekken zich niets aan van adviezen Rosa Steyn met haar Women-Comic Group in Breda Museum Kruithuis krijgt een tijdelijk onderkomen DE STEM nederland 1 nederland 2 nederland 3 belgië frans 1 belgië frans 2 duitsland 1 Door Peter van Vlerken De spanning tussen artistieke aspiraties en financiële moge lijkheden heeft geleid tot een langdurige crisi bij Het Bra bants Orkest. Hoe breng je beurs en ambitie met elkaar in overeenstemming? Efficiëncy is dan het sleutelwoord. Maar niet het enige, want er is ook nog samenwerking die in dit soort gevallen gepredikt wordt. Het duo Van Veldhoven/Hierck, dat staatssecretaris Nuis van Cultuur adviseerde over de crisis bij het Het Brabants Orkest, schrijft in zijn rapport dat een nader onderzoek gewenst is naar samenwerking met het Limburgs Symphonie Orkest en Opera Zuid. „Voor alle betrokkenen zou een dergelijke krachtenbunde ling tot een in financieel, artis tiek en logistiek opzicht gezonder en minder kwetsbaar toekomst perspectief kunnen leiden", aldus het advies. Van Veldhoven en Hierck namen hun suggestie over van de Raad voor Cultuur. Bij zijn voorstel aan Nuis voor subsidiehandha- ving op het huidige niveau voor -zowel HBO als LSO, schreef de Raad het te betreuren dat de be oogde samenwerking tussen de orkesten in Eindhoven en Maast richt niets heeft opgeleverd. Op die samenwerking was vier jaar eerder al aangedrongen door mi nister D'Ancona. Onder haar cul tuurbewind werd zelfs het bela den woord 'fusie' in de mond ge nomen. Nuis heeft het voorstel van de Raad voor Cultuur inmid dels tot het zijne gemaakt en ook de Tweede Kamer heeft er haar fiat aan gegeven. Als het geen fu sie wordt, dan wil Den Haag ten minste samenwerking tussen HBO en LSO. En Van Veldhoven en Hierck doen daar Opera Zuid nog bij. Afstand Kan dat? Jan Willems, adjunct directeur en rots in de branding f bij alle stormen die het HBO de afgelopen jaren hebben geteis terd, is zeer sceptisch. „Weten ze in Den Haag wel hoe groot de af stand is van Eindhoven naar Maastricht", zo vraagt hij zich af. „En weten ze in Den Haag wel hoe groot het speelgebied is", zo voegt hij toe. „Als je Brabant en Limburg bij elkaar optelt hebben ze recht op twee orkesten." Zijn scepsis wordt om dezelfde reden gedeeld door Detlev Weers, directeur bij het LSO in Maast- t richt. Intensieve samenwerking, zoals uitwisseling van musici en concerten, stuit op reistijd. „In de cao van orkestmusici is vastge legd dat reistijd onder werktijd valt. Zodra een musicus in de bus stapt begint de klok te tellen." Willems valt Weers daarin bij. De praktische mogelijkheden voor samenwerking met het or kest in Aken lijken Weers groter dan die met het HBO. Voor Maastricht is Aken niet alleen dichterbij dan Eindhoven, van Aken heeft het LSO - dat niet al leen Limburg, maar ook het grensgebied tot zijn werkterrein rekent - bovendien de meeste concurrentie te duchten, waar door werk- en programma-af spraken wenselijk zijn. Bij ziekte onder musici worden remplacan- ten uit Aken gehaald. Muzikale projecten worden gezamelijk op gezet tussen Aken en Maastricht en kosten worden broederlijk ge deeld. Weers heeft gemerkt dat de bedrijfscultuur van het LSO beter aansluit bij die in Aken dan die in Eindhoven. De kwestie van de identiteit ligt zeer gevoelig bij samenwerking, laat staan samen gaan van orkesten. Overlevingskwestie Gaat de samenwerking tussen de orkesten in Eindhoven en Maast richt vooralsnog niet verder dan een maandelijkse bijeenkomst waarbij programmatische zaken worden uitgewisseld, met Aken ziet Weers een intensievere ver houding in het verschiet. Hij denkt daarbij aan een holding model met twee werkmaatschap pijen. „De samenwerking met Aken zou mijns inziens meer kunnen stoelen op evenredigheid. Bij het HBO heb ik het gevoel dat bij een eventuele samenwerking het primaat van de chef-dirigent doorslaggevend zal zijn. Voor Aken is samenwerking een over levingskwestie, omdat ze onder financiële druk staan." Hoewel samenwerking met Aken ten koste gaat van samenwerking met het HBO, heeft Nuis er vol gens Weers geen problemen mee. „Zolang het maar met gesloten beurs kan." Het LSO voerde de afgelopen ja ren een strijd om het bestaan, maar Weers ontkent directeur te zijn van een noodlijdend orkest. „Voor zover er financiële tekor ten waren, zijn ze bijna ingelo pen. Het gaat eigenlijk bijna té goed." De concertzaal in Maast richt zit volgens Weers bij con certen voor 80 procent vol en in steden als Sittart, Heerlen en Venlo, waar volgens de Raad voor Cultuur de belangstelling danig te wensen overlaat, gaat het vol gens Weers de goede kant op. Over de wisselende kwaliteit van de concerten, ook al volgens de Raad voor Cultuur, zegt Weers: „Het beeld van het orkest buiten Limburg is dat het niet veel voor stelt, maar het heeft een geweldig potentieel." Wel erkent hij dat het orkest door zijn kleine bezet ting steeds tegen de rand van de mogelijkheden zit. Van animosi teit tussen LSO en HBO is vol gens Weers geen sprake. „Al zal hier best een strijker zijn die een hekel heeft aan een collega in Eindhoven en al zullen er best nog gevoeligheden liggen van vier jaar geleden toen fusie ter sprake kwam. We laten ons na melijk niet kisten door Brabant." Fusie met het HBO is wat Weers betreft op dit moment nicht im Frage. Hij is ook afgeschrikt: „Toen Baan nog bestuursvoorzit ter was, heeft hij wel eens gezegd dat de brievenbus voor beide or kesten maar in Eindhoven moet worden neergezet. Met andere woorden: dan regelen wij de zaak wel voor jullie. Zo werkt het na tuurlijk niet. Als je een stap in el- kaars richting zet, moet er om te beginnen aan elkaar gesnuffeld kunnen worden." Overigens was de poging van Baan de eerste échte aanzet tot een dialoog over samenwerking. Jan Willems: „In het verleden werd er nauwelijks met elkaar over gesproken. Er werd alleen maar 'nee' gezegd." Weers vreest dat bij een holding model tussen Eindhoven en Maastricht, het LSO te veel een bijwagen zou worden van het grotere HBO. „De kwaliteit en de resultaten van het LSCT zouden dat niet billijken." Hij geeft de voordelen toe van een groter or kest, maar hij ziet weinig finan ciële besparingen. De LSO-directeur heeft niet de indruk dat het Limburgse en Brabantse orkest muzikaal in el- kaars vaarwater zitten. Over pro grammatische samenwerking tussen HBO en LSO valt wel te praten, zegt Weers. „Als Brabant bijvoorbeeld wat vaker de bege leiding van Opera Zuid zou wil len overnemen, graag." Opera Zuid Tussen Opera Zuid en het LSO liggen ook al gevoeligheden, zo wordt duidelijk in een gesprek met directeur Jan Nijsten van Opera Zuid. Hij ziet operabege leiding als een belangrijke, zo niet dè belangrijkste taak voor het LSO, terwijl het orkest de na- Opera Zuid: samenwerking met Brabants Orkest en Limburgs Symphonie Orkest? druk legt op zijn symfonische taak. Deze maand doet Opera Zuid Tosca onder begeleiding van het HBO. „Dat gaat prima." Maar Nijsten bemerkt grote cultuur verschillen tussen de musici van LSO en HBO en zijn opera-men sen. „Het zijn twee werelden. Hier heerst nog idealisme", zegt hij. „Orkest-musici wachten vaak het applaus niet eens af, dan zijn ze al vertrokken." Overigens is Opera Zuid een voorziening - er werken 6,5 man - die opera's inkoopt en verder invult, geen ge zelschap. Volgens Nijsten hebben Van Veldhoven en Hierck de driepoot-constructie HBO/LSO/Opera Zuid, die vier jaar geleden in Den Haag is be dacht en in het zuiden snel weg- Van onze kunstredactie 'Ik vond Adam in een kroeg en nam hem mee naar het para dijs. Na de zondvloed liep ik een jaar later met Mozes in een buggy'. Het is een van de vele honderden grapjes die de vrouwelijke komieken van Rosa Steyns Nederlandse Wo- men-Comic Group in ijltempo de zaal insturen. Zaterdaga vond is stand-up comedian Rosa Steyn samen met vijf da mes van haar groep van twaalf in De Boulevard in Breda. Zij vormen Nederlands eerste vrouwelijke comedy-groep sinds Rosa Steyn na een stimulerend contact met een Amerikaanse (vrouwelijke) collega adverten ties plaatste in Nederlandse bla den en een enorme respons kreeg. Allemaal meiden van rond de dertig en professionele theatervrouwen, die net als zij het podium op wilden met een brok provocerend feministisch en politiek engagement. Steyn was zelf verbaasd dat vrouwen zoveel moed hadden. „Tien jaar geleden was je al ge weldig als je je eigen man aan kon; nu kijkt men alleen nog wat huiverig naar vrouwen die hun agressie op het toneel uiten". De stand up-comedy-dames hebben niets tegen mannen, maar zijn er wel op gespitst om macho- en seksistisch gedrag te attaqueren, vooral ook van hun mannelijke Rosa Steyn (midden voor) en haar vrouwelijke stand-up comedians, de eerste vrouwelijke comedy- group van Nederland, presenteren zaterdag in Breda hun provocerende programma. collega's. De mannelijke stand- up comedians in Nederland imi teren namelijk nogal nadrukke lijk het Amerikaanse voorbeeld en dat betekent vooral veel plat vloerse grappen over vrouwen en vrouwelijke organen. Rosa Steyns Women-Comic Group wil haar eigen Nederlandse weg vol gen. Een van hun stelregels is: „Wij bedrijven een nieuwe vorm van comedy die gedurfd is en recht uit het hart komt en dus niet al leen gericht is op het behagen van mannen." Voor Rosa Steyn betekent het 'dat je je als vrouw moet kunnen uitspreken als vrouw. Als ik andere groepsle den dat hoor doen, gaat mijn hart sneller kloppen. Maar ie dereen is anders: de een is meer tekstueel ingesteld, de ander vi sueel.' Hammill maakt die dag deel uit van het reizende Brabantse mu ziekfestival UNtitled Music. De eerste editie van dit festival werd op zondag 14 april gehouden in het Tilburgse -Noorderligt met onder meer The Simpletones, Da vid Thomas en Han Buhrs. Die laatste, de stempreformer Han Buhrs, is tijdens deze tweede editie van het festival opnieuw van de partij. Hij neemt ditmaal de presentatie ervan voor zijn re kening. De opzet van UNtitled is het verleggen van de muzikale grenzen, het slopen van muzikale muren en het publiek deelgenoot maken van het bestaan van min der bekende muziekstromingen. Een van de meest populaire bands die zal optreden tijdens de tweede editie van UNtiteled is het Paradox Trio, een kwartet middels de originele composities van Darriau de muziek uit Oost- Europa en de Balkan nieuw leven inblaast. Verder zijn er optredens van het duo Otolithen, pianist Hugo van Neck, de formatie ROOF en Hardscore, dat op ge heel eigen wijze composities van Frank Zappa vertolkt. Het optreden van de Schotse for matie Long Fin Killie, dat ook in het programmaboekje wordt ver meld, gaat niet door. De tournee van deze groep is gecanceld na dat de bandleden betrokken raakten bij een auto-ongeval. De bijna 48-jarige Brit Peter Hammill is een van de hoofdrol spelers van dit UNtiteled 2. Zijn muzikale carrière begon in 1967 toen hij de baanbrekende groep Van Der Graaf Generator opzet te. De band stond garant voor niet altijd even toegankelijk har de rock met een symfonisch tintje en tal van experimenten. Ham mill introduceerde de elektrische viool in de pop en gebruikte tek sten die waren geïnspireerdop wetenschap, techniek en science fiction. Niet zo vreemd, want de groepsnaam was ontleend aan professor J. van de Graaf van het Massachusetts Institute of Tech nology, die de elektrostatische Peter Hammill FOTO ARCHIEF DESTEII deeltjesversneller had den. In 1978 viel het doek definitie over Van Der Graaf, i: ontdaan van Generator en bom de Peter Hammill een nige solo-carrière uit. Zijn plate zijn niet altijd even en ademen soms een cholisch- depressieve sfeer uit Zijn meest opvallende plaat vai de laatste jaren is ongetwijfeli het eind '91 verschenen TheFd of the House of Usher, een waaraan Hammill negentien jar heeft gewerkt. De werklust vai Hammill is overigens risch, want naast 25 hij ook nog eens muziek poneerd voor ballet en televisie en twee boeken geschreven. Na jaren de zelfkant van de roti te hebben verkend, verscheen on langs zijn verzamel-cd Hammill. Het album kan be zwaarlijk een Greatest Hits-com pilatie worden genoemd. Het be vat alleen maar nummers vai voor 1990 en mist een selectie a de dit jaar uitgebrachte cdXMj Heart. I UNtiteled 2, zaterdag 23 novem ber, Den Bosch, Willem II Peter Hammill, Han Buhrs, Otoi then. Paradox Trio, ROOF, Hugt van Neck en Hardscore, vara 18.00 uur. FOTO BILL COOPER gewuifd, weer van stal gehaald. „Er valt voor ons niets te winnen. Wij zouden alleen maar voor el lende zorgen. We lopen nu al kei hard op tegen de beperkingen van de orkest-CAO." Hij ver vangt het woord 'ellende' door 'onrust', maar veel positiever over samenwerking dan wel fusie tussen de drie wordt ook zijn houding er niet op. Den Haag (anp) - Het Annie M.G. Schmidthuis in Utrecht, dat eind volgend jaar zijn deuren opent, gaat de aandelenmarkt op, al is dat niet aan het Amsterdamse Beursplein. Basisscholen in Nederland kunnen een aandeel in het kunsthuis-voor-kinderei kopen en zich daarmee verzekeren van een lespakket, inspraal in de inrichting en programmering en een plaatsje in het spe ciale kinderparlement van het huis. De organisatie achter hel huis heeft dat woensdag laten weten. In Amerika is de stand-up come dy al decennia lang heel popu lair. In kroegen stappen mannen op een podiumpje om op een gro ve, agressieve maar toch humo ristische manier hun gal te spuien over het dagelijks leven. Het publiek wordt er recht streeks bij betrokken door direc te vragen van de komiek. Door het directe contact met het publiek kan een act hilarische vormen aannemen, maar ook wel eens helemaal de grond in wor den geboord. Een van de leden heeft dat meegemaakt toen de zaal leeg begon te lopen na een shockerende opmerking over op dringerige mannen. Ze deed er nog een schepje bovenop door te verkondigen dat zulke mannen condooms moeten worden aan geboden. 'Hou er mee op' werd er uit de zaal geroepen. Inmiddels was Rosa Steyn al een paar maal op televisie te zien, ondermeer ook in een program ma met tegenstanders van het vloeken. Daarin liet ze heel even plastisch horen hoe fors er van godsverwensingen gebruik wordt gemaakt door een stand- up comedian. De groep wordt in Breda behalve door haar verte genwoordigd door Tryntsje van der Meer, Mia van de Lugt, Amanda Duyndam, Esther den Breejen en Annemarie de Wit. Rosa Steyns Nederlandse Wo- men-Comic Group is op zaterdag 23 november in De Boulevard, St. Jansstraat 3a in Breda, 20.30- 22.30 uur. Het Annie M.G. Schmidthuis, vernoemd naar de in 1995 overle den kinderboekenschrijfster, moet uitgroeien tot een kunsten centrum waar kinderen van 4 tot 14 jaar kennis kunnen maken met allerlei vormen van cultuur. Het idee voor het huis is tien jaar ge leden al geboren en werd enthou siast ontvangen door de schrijf ster. In het pand komen een thea ter- en concertzaal, een bioscoop, een galerie twee studio's en een mediatheek. Een (school-)aandeel in het Ai nie M.G. Schmidthuis kost mini maal 1000 gulden. De basis krijgt daarvoor een speciaal aai deelhouderscertificaat met gendomsbewijzen voor de lieren. Overigens kan ook het bt drijfsleven volop deelnemen het kinderhuis. Het Annie M.G. Schmidth» wordt gevestigd in het Universiteitsmuseum in Utreö> Het gaat ongeveer tien mi!]® gulden kosten. Den Bosch (anp) - Het Kruithuis, het Stedelijk Museum voor Hedendaagse Kunst in Den Bosch, verhuist tijdelijk naar de voormalige manege in het centrum van de stad. pand is geschikt gemaakt voor kleine tentoonstelling® Vormgever en architect Borek Sipek ontwierp de tegelvloer- Het is voor zover bekend zijn eerste tegelontwerp Het Kruithuis betrekt het tijdelijk onderkomen in afwachting'® nieuwbouw. Het nieuwe museumcomplex naar een ontwerp Wj Sipek gaat 14 miljoen gulden kosten en is naar verwachting 1999 klaar. Door de uitbreiding wordt het museum ruim maal groter. De Bossche burgemeester T. Rombouts zal 28 november tentoonstelling op het nieuwe adres openen. Droog - Design drie Lage Landen biedt meubels en andere woonaccessoires van on<k andere Tejo Rémy, Gijs Bakker en Richard Hutten. Hun Protu* ten zijn onder de naam Droog Design te koop. De eerste presen tie duurt tot en met 2 februari. t Op de nieuwe locatie zal het museum kleine tentoonstelling®01 hedendaagse kunst en vormgeving maken. Ook richt het zie.Br de kunstuitleen. Het museum is één van de weinige kunstins' lingen die sinds 1972 ook als artotheek fungeert. De uitleencohe tie bestaat uit zo'n 4500 kunstwerken. je De nieuwbouw zou aanvankelijk eind dit jaar beginnen. D°or,e bezwaren van omwonenden zal op zijn vroegst eind 1997 wor gestart. Het bouwen vergt waarschijnlijk twee jaar. y. De in Praag geboren Sipek houdt zich sinds 1988 bezig me'a' (e tectuur. Hij kreeg onder andere opdracht de Praagse buren verbouwen voor de Tsjechoslowaakse president Vaclav Have 07.00 07.07 07.29 09.00 09.05 09.34 10.24 11.08 15.09 15.37 16.31 17.00 17.57 18.25 18.54 19.28 20.00 20.25 21.07 22.03 22.34 23.24 journaal Tekenfilmfestival Ontbijt tv met om 7.30, 8.00 en 8.30 Journaal; 7.47 en 8.14 Sport journaal Journaal Get the Picture (h) 'n Goeiedag met Minoesch Jo- rissen Werelden: In Anatolië glinste ren de sterren (h) ER (tot 11.53) Alle dieren tellen mee (h) 'n Goeiedag met Minoesch Jo- rissen The Cosby Show Alles kits met om 17.02 Het wak kere woud; 17.27 Kinderen van de wereld; 17.34 Willie Nellie Roseanne, comedy Get the Picture, quiz De derde man, serie waarin twee partijen die er niet meer uitkomen de helpende hand wordt geboden Zo vader, zo zoon, spelletje. Gast: Annemarie Oster Journaal Netwerk, actualiteiten Voor elkaar! Amusement Joop 8t Gaston, humor met Joop Doderer en Gaston Berghmans Due South, actieserie Taggart: Black Orchid, politiel- film (tot 01.05) 09.00 Koekeloere (tot 09.15) 09.30 Geef mij maar een boek VI. Afl. 1 (tot 09.50) 10.00 Nieuws uit de natuur (tot 10.20) 10.30 De Pakjeman (tot 10.45) 11.00 Schooltv-Weekjournaal 11.30 Mentor Magazine (tot 11.50) 12.30 Industrieel erfgoed: De Rotter damse haven 13.00 Ik weet het beter (h) 13.25 'Ziektebeeld onbekend (h) 13.53 Man/vrouw (h) 14.33 Nederland zingt (h) 15.00 Spreekuur. Thema: Psycholo gie 16.00 Journaal 16.08 Widget (h) 16.32 Mr. Bogus 16.58 Mega Top 50 17.29 2Vandaag met 17.30 en 18.00 Journaal, 18.43 Sportjournaal en 18.51 Hoofdpunten uit het nieuws 18.59 Wegwezen, toeristische tips 19.20 Kukulkan, magazine voor jonge ren 19.50 Keeping Up Appearances (h) 20.25 Presumed Guilty, speelfilm 22.01 TV Show 23.02 Kerken in Aktie 23.15 Studio NOS 23.55 JFK: Reckless Youth, miniserie. Delen 3 en 4 (h, tot 01.22) ferret rr 12.00 Journaal 12.07 MiddagEditie met om 12.30 Sportjournaal 13.00 Journaal 13.08 (PP): SP 12.45 Nieuws 13.15 Du bout des ailes, ma gazine 13.45 Turbulences (h) 14.45 Autant savoir (h) 15.05 Sourds a l'image, docu mentaire over dove kunstenaars (slot) 15.40 Festival international de musiques sacrées de Fès (h) 16.35 Chips, politieserie 17.30 Charlie's Angels, misdaadserie 18.30 Regions soir 18.50 Cartes sur table 19.10 Le quotidien des sports 19.30 Nieuws 20.20 Bon week-end 21.15 Serial Mother, comedy 22.50 No ms de dieux: Jean Ziegler (n) 23.55 Nieuws (tot 00.15) 16.10 lei Bla bla 17.05 Cheval Passion (h) iu <^amP'ons '96, autosportmagazine (h) 18.05 lei Bla bla 19.00 Du bout des ailes 19-30 Nieuws 20.00 Zaalvoetbal, Sambre- ville-Ecaussines live 21.15 Racing, auto- sportmagazine, 21.45 Top motos 22.10 heuws 22.40 Coup d'envoi, voetbalmaga- Zlne "-55 Foot mondial (tot 23.20) 65.30 Morgenmagazin 09.00 Heute 09.03 inniS'soap 09-45 Tele-gym 10.00 Heute 1,6.03 Der Berg ruft (h) 10.45 Ratgeber: Unterwegs 11.00 Heute 11.04 Das grosse s. amusement in het kader van de loterij „1 9uns's van Action Sorgenkind 12.10 "eimatmelodien: Zauberhafte Heimat ,.ressesctlau 13.00 Mittagsmagazin 5 Wirstschafts-Telegramm 14.00 Ta- retiÜ n l4"03 Höchstpersönlich: de caba- h„ OttMed Fischer 14.30 Young Ivan- Rniil spe,e"'jm 76.00 Tagesschau 16.03 ruckwarts 16.30 Alfredissimo! Culi- ',ma9azine 17.00 Tagesschau 17.10 Bri- tie '1J,a9azine 17-40 Regionale informa- V»rh„. Dgesschau-Telegramm 17.55 seri» «niLlebe' serie 18-25 Marienhof, li. Tagesschau-Telegramm 18.54 show SïLSlerie 19-25 Herzblatt, dating- PahrL j -Ta9esschau 20.15 Klinik unter 21 «1 misdaadserie. Deel 1 Wat id ikSi.V 22,15 Ta9esthemen 22.50 ne Th-' ^ow 23-20 Danielle Steel's Fi- 01.25 n.?s' _sPeelfilm 01.05 Nachtmagazin Thévur» ;?ter für comedy 01.50 ong Woman, speelfilm Duitsland 2 'llfj ^island 1. 13.45 Sport Marie-i n!"* 4TP:t0ern°°i Hannover 17.55 Uebe ?"arian: K®in Rezept für die FalkenxT'8 00 Heute 19-25 ForsthaiJS daadserié 21 IS h "o*" Fa"ZWei' m'S" te 22 ié c Dle ReP°rta9e 21.45 Heu- Bannóvo POrt Extra/tennis: ATP-toernooi PAtureel m samanvattin9 22.30 Aspekte, the tXu 9a2lne 23-°0 Willemsens Wo- netNite 24-00 Heu,e Nacht 00.15 comPutermagazine 00.45 (ZW) „Arme Herman Brood. Over een paar jaar zal de firma Endemol hem een show aanbieden." Arnon Grunberg, schrijver VRIJDAG 22 NOVEMBER 1996 Dj Amsterdam (anp) - De veiling van de inboedel van de naar Amerika vertrokken prinses Christina heeft in totaal 2,3 miljoen gulden opgebracht. Ondanks een paar tegenvallers, vooral bij de verkoop van de schilderijen, is dat volgens veilinghuis Sothe by's toch nog boven verwachting. Sotheby's maakte gisteren ook bekend wie 134.000 gulden neertelde voor de tuinbeelden van Hercules en Diana, een paar achttiende-eeuwse sculpturen waarvoor hooguit een opbrengst van 12.000 gulden werd verwacht. De nieuwe eigenaar is A. baron Sweerts de Landas Wyborg, een in Groot-Brittannië gevestigde kunsthandelaar die zich in dit soort beel den heeft gespecialiseerd. Sweerts de Landas Wy borg toont de beelden in maart op de kunst- en an tiekbeurs Tefaf in Maastricht. De veiling werd woensdagavond afgesloten met de verkoop van de wijnen. In totaal brachten die 139.000 gulden op. Topper was een set van vijf chateau's, die samen voor 2600 gulden van de hand gingen. Eerder op de dag was er allerlei huisraad verkocht. Tien plastic place- mats in de vorm van een lotusbloem gingen weg voor 259 gulden, terwijl er hooguit honderd voor werd verwacht. De tijdens KLM-vluchten verzamelde grachtenhuisjes, drie sets van zeventig, brachten 4000, 4800 en 5400 gulden op. Ook dat was een mee valler, want hier werd een opbrengst van enkele hon derden guldens per set verwacht. Veertien katoenen servetten brachten 59 gulden op, en dat was minder dan verwacht. Van onze verslaggever Een excentriekeling is hij altijd geweest. Een cult-rocker, voor wie muziek de vorm was in zijn zoektocht naar de waarheid. Peter Hammill heeft er een kleine, maar fanatieke schare aan. hangers aan over gehouden. Zaterdag geeft Hammill in het ka- der van November Music een concert in de Willem Il-conceit. zaal in Den Bosch.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 18