Willem Diepraam, tussen vorm en voorhamer Lokaal 01 in Breda loopt helemaal vol h 0 2 0 j Ui Ui 0 Jos Boetzkes: beelden van 'tegelijkertijd' Et gehe 2 D DE STEM D E INI D E ICUNS tf) DE STEM Braakemmers DONDERDAG 21 NOVEMBER 1996 D6 Het vaste recept van Mattie Schilders Door Frits de Coninck Wat Mattie Schilders (1951) landschap noemt is een non-fi guratief schilderij waarop bij gevolg geen bepaalde plek concreet valt waar te nemen. Er is dus ook niet het vaste in grediënt, de lijn van de hori zon die het vlak doorsnijdt en zo zorgdraagt voor het begin van het landschap: een schei ding tussen voor en achter, tussen laag en hoog, tussen aarde en lucht. Er is om zo te zeggen geen grond waarin de boom kan wortelen, geen luchtruim voor de vogel, geen plek voor de mens. Er is v hoogstens het schilderij, er is een groot doek, verf die in ontelbare losse handelingen op het doek is gebracht, er is een wirwar aan kleur en er is vooral een veelheid aan bewegingen die het oog naar een bepaalde richting voeren. En dat nu is een essentieel gege ven in het werk van Schilders dat maakt dat wij een doek van hem op een bepaalde manier kunnen lezen. Dat wij er met andere woorden iets meer greep op kun nen krijgen dan de losse en vrij blijvende vaststelling dat een schilderij van hem een lyrisch en non-figuratief doek is. Of iets dergelijks. Veel van de bewegingen van de schilderende hand trekken naar één punt in het beeld. Ongemerkt werkt zo'n samenkomst van lij nen zoals het verdwijnpunt in een renaissancistisch schilderij dat de maat was voor het onzichtbare stelsel van perspectieflijnen die het landschap de illusie van rea listische, meetbare ruimte moes ten geven. Zo ver gaat het bij Schilders niet. Het schilderij blijft bij hem dui delijk schilderij en wil (of: kan) niks anders zijn. Maar binnen dat 20e-eeuwse gegeven zijn wij wel geneigd dat bedoelde punt als een oriëntatie te zien die het platte schilderij omtovert tot iets waar bij wij iets landschappelijks bele ven. Zodoende is een doek van Mattie Schilders geen echt land schap maar wel landschappelijk van karakter, en dat maakt groot verschil. 'Perceptie 2' van Mattie Schilders Als je eenmaal op het spoor zit van het landschappelijke, ga je zo'n schilderij, ogenschijnlijk zonder voorstelling, anders lezen. Het is alsof door die benoeming de penseelstreken en de veelheid aan kleuren op hun plaats vallen. Een minimum aan compositie brengt toch een zekere verdeling teweeg tussen voor, achter en bo ven, wat zoveel is als land, hori zon en lucht. Zeker is dit het ge val in die doeken waar sprake is van vlakken in min of meer de zelfde kleur. In zijn recente doeken laat hij een verandering zien in de voorstel ling. Hij schildert de bekende landschappelijke voorstelling, maar in dat beeld schildert hij een ander, kleiner beeld met een vergelijkbare voorstelling. De zelfde stijl, hetzelfde onderwerp: het landschappelijke. Zo krijg je een beeld-in-een-beeld. Je zou wat hij doet met het schilderij kunnen vergelijken met een com puterscherm waarbinnen je klei nere schermen kunt oproepen. Of, wat ouderwetser, met het ca- cao-busje van Droste waarop een verpleegster te zien is met een dienblad met dampende chocola en een Droste-busje waarop... enz. Het is een uitbreiding van de vorm zonder dat ze een verande ring of verdieping van onderwerp teweegbrengt. Het schilderij blijft onveranderd op dezelfde manier geschilderd. Op één uit zondering na: een wat kleiner schilderij waarvan het beeldvlak in vieren is verdeeld. Elk vlak toont een bosgezicht, waarbinnen weer losse landschappelijke ele menten zijn geplaatst. Met name door die verdeling in vieren en door de herkenbaarheid ontstaat hier een beeldspel dat op de an dere, veel grotere doeken uit 1996 ontbreekt. Wat dat allemaal oplevert? Een schilderij dat een atmosfeer wil weergeven, een gevoelslading die men kan associëren met het land schappelijke. Eigenlijk gaan al de schilderijen van Mattie Schilders daarover. De belangrijkste kri tiek erop is dan ook dat het een vaste manier van doen is gewor den, een recept voor steeds de zelfde taart. De kleur wijzigt zich van samenstelling maar daarmee nog niet de smaak. Wie het werk van Mattie Schilders volgt, weet waarover het gaat. En er is meer dan genoeg kans om het te zien. Schilderijen van Schilders zijn in het Brabantse graag geëxposeerde kunstwer ken. Het afgelopen jaar was het werk onder meer te zien in Rijen, bij Galerie Molenaars in Breda en nu in Roosendaal in het Tongerlo- huys. Het is een vorm van veilige kunst die eruit ziet als wat men nu modern noemt en waarover men 30 jaar geleden honend en gevat kon opmerken dat het neef je van drie dat ook wel kon. Daarover nu geen wanklank meer. Maar de kunst is net als de hele samenleving in voortduren de verandering en kiezen voor zo'n uitgesleten spoor is kiezen voor het alom bekende. Dat le vert schilderijen op waarin ver rassing uitgesloten is. Kunst die er technisch goed verzorgd uit ziet, maar voorspelbaar is; voor verontrusting geen plaats. Schilderijen van Mattie Schilders zijn samen met bronzen beelden van Gerard Engels te zien tot 9 de cember in 't Tongerlohuys, Mo lenstraat 2, Roosendaal. Open van dinsdag t/m zondag van 2 tot 5. Door Peter Pijls Fotograaf Willem Diepraam (1944) maakte eerst furore met maatschappijkritische foto's die vooral niet kunstzinnig mochten zijn. Later ontpopte hij zich tot een estheet die louter in vormtaal leek te spreken. Vooral in zijn fo to's over de Sahel en de Peruaan se hoofdstad Lima vond Diep raam tussen die uitersten een soms adembenemende balans, zo blijkt uit de eerste overzichtsten toonstelling van zijn werk in het Nederlands Foto Instituut in Rot terdam. Iedere fotograaf maakt zijn ultie me foto, het beeld dat zijn oeuvre vanzelfsprekend lijkt samen te vatten. Robert Capa had zijn val lende soldaat in de Spaanse bur geroorlog. Willem Diepraam fo tografeerde een zandstorm aan de rand van de Sahara in Mali. Een groepje Afrikanen vlucht naar hun hutten, weg uit de strie mende zandkorrels, die de foto zo'n ijle en oogstrelende toon ge ven. Het is met deze foto dat Diep raam een volmaakt evenwicht bereikt tussen inhoud en vorm. Hij informeert, maar laat de ide ologische voorhamer thuis. Hij streelt het oog, maar vergeet niet de mens centraal te stellen, al wordt hij teruggebracht tot een vluchtende schim in de storm. Met de recht-toe-recht-aan foto grafie waarmee Diepraam in het Vrij Nederland van de jaren ze ventig het publiek informeerde over sociaal onrecht heeft het beeld nog maar weinig gemeen. En de zandstorm-foto vertoont alleen op het eerste oog verwant schap met de ijle landschapstille vens die hij begin jaren negentig maakte van hef hoogoventerrein bij IJmuiden. In zijn foto's uit de Sahel en de Peruaanse hoofdstad Lima lopen de fotojournalist Diepraam en de kunstenaar Diepraam elkaar op wonderbaarlijke wijze niet voor de voeten. Nadrukkelijk weigert hij zich op te werpen als woordvoerder van de hongerigen. Hun gebrek legt hij vast binnen het wonderschone landschapska der waarin het zich voordoet. Over ellende verhalen zijn foto's slechts zijdelings. De clichés over hongerend Afrika gaat hij na drukkelijk uit de weg, wat mak kelijker klinkt dan het is. Zonder de wrede realiteit van de Sahel te ontkennen, geeft hij ook de poë zie een plaats. Met die instelling trok hij ook naar Peru. Zijn foto's uit de krot tenwijken van Lima geven blijk van verwondering over de vitali teit en pracht van de mensen die er wonen. Hun gebrek is steeds aanwezig, maar blijft op de achtergrond, als een ontontkoombaar maar niet allesbepalend decor. Hij ziet ook de lach, het spel en de model kwaliteiten van een ondervoed meisje. Diepraam ontpopt zich hier als humanistisch fotograaf die de individuele mens steeds in het middelpunt plaatst, terwijl hij ook de aardse schoonheid blijft zien. Ook, of misschien wel juist in een Zuid-Amerikaanse krottenwijk of het verdroogde landschap van de Sahel. Lokaal 01 vanuit de lucht gezien FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP I Willem Diepraam i net Nederlands Foto fotografie 1950-1995, in het Nederlands Foto Instituut, Witte de Withstraat 63, Rotterdam, tot en met dinsdag 31 december. Willem Diepraam: Lima. Achter de Carretera Central. Van onze kunstredactie Honderveertig namen van beeldend kunstenaars staan vermeld op de deelnemerslijst van de mani festatie o cumulus in Lokaal 01 aan de Kloosterlaan 138 te Breda. Gedurende vijf vrijdagen zal Lokaal 01 geheel vol lopen met objecten van beeldende kunst. Alle kun stenaars laten hun werk in de zalen achter, zodat er na de vijfde keer een opeenhoping van kunst te er- varen zal zijn. Een opeenhoping, oftewel een cumulus: ziedaar de titel van de manifestatie, waarmee Lokaal 01, het kunstenaarsinitiatief met vestigingen in Breda en Antwerpen, zijn 15-jarig bestaan viert. Alle kunstwerken voor a cumulus worden speciaal voor de gelegenheid gemaakt. De bijdragende kun stenaars hebben allen ooit met Lokaal 01 te maken gehad. Het resultaat zal een veelheid van estetische opvattingen en standpunten zijn. Er zijn iedere vrij dag twee 'dagdirecteuren' die in wisselwerking met aanwezige kunstenaars en publiek tentoonstellin gen inrichten in de verschillende zalen van Lokaal 01. De vijf vrijdagen zijn achtereenvolgens 22 novem ber, 29 november, 5 december 13 december 20 de cember. Dagdirecteuren zullen zijn Felix Villanue- va (Herman Molendijk Stichting Amersfoort), Leontien Coelewey (Stedelijk Museum Amster dam), Eric Antonis (schepen cultuur Antwerpen), Ronald van de Sompel (MUHKA Antwerpen), Irene Veenstra (Begane Grond Utrecht). De uiteindelijke presentatie zal in Lokaal 01 blijven tot en met 12 ja- Op al die vrijdagen zal er in Lokaal 01 ook muziek ten gehore worden gebracht, georganiseerd door BAM (Breda Actuele Muziek). De' eerste dag, aan staande vrijdag, zal worden afgesloten met een pia noconcert door instant composer Misha Mengelberg (aanvang 20.15 uur). De afgelopen 15 jaar is het uitgangspunt van Lo kaal 01 altijd geweest dat er nieuwe werken werden gerealiseerd en gepresenteerd onder condities die de kunstenaars zelf konden bepalen. Het verschil tussen een kunstenaarsinitiatief en een museum of galerie is het feit dat het werk ter plaatse wordt ge maakt en vervolgens daar te zien blijft. Chronologisch verliepen de vijftien jaren globaal alsvolgt: van 1981-1986 werd nog enkel de bene denzaal van Lokaal 01 gebruikt, vanaf 1986 kwa men er muziekuitvoeringen bij, en in 1993 opende Lokaal 01 zijn vestiging in het Antwerpse haven kwartier. Het feestelijke evenement a cumulus in Lokaal 01 is mogelijk geworden door de steun van een aantal be langrijke subsidiënten: de Mondriaan Stichting, Gemeente Breda, Provincie Noord-Brabant, Anjer fonds Noord-Brabant, Stichting Brabantse Podia, Stichting Nieuwe Muziek Brabant, Noord-Bra bants Fonds voor Beeldende Kunstenaars, Stichting Kleio, Stichting Jazz en Geïmproviseerde Muziek in Nederland, Ministerie van de Vlaamse Gemeen schap. Lokaal 01, Kloosterlaan 138, Breda: project 'a cumu lus'. Start: vrijdag 22 november. Geopend op donder dag, vrijdag, zaterdag en zondag, 13.00-17.00 uur (t/m 12 jan., gesloten 22 dec. t/m 2 jan.) 0 2 Ui 4 Ui Ui AMSTELVEEN Cobra Museum voor Moderne Kunst - overzichtstentoonstefc» van Carl-Henning Pedersen - (t/m 19 jan 1997) - en werken van Rolan Berningvande afgelopen 10 jaar-(t/m 15 dec) AMSTERDAM Rijksmuseum Stadhouderskade 42 - Jan Steen, schilder en verteller, ma t/m zo 10.00-19.00 uur (t/m 12 jan 1997) ANTWERPEN Museum voor Schone Kunsten - 'Het volk ten voeten uit' - Natura lisme in België en Europa 1875 - 1915- di t/m zo - 10.00-17.00 uur(24 novtot 16 feb 1997) BERGEN OP ZOOM Kunstgalerie De Mollegangen Molstraat 12-14 - 'Memento Mori'. Juul Kortekaas/ schilderijen en objekten - Marie-José Nefs/ lijkgewa- den en foto's-vr 10.00-21.00 uur - za 10.00-17.00 uur (t/m 8 dec) Kunstkader, kunst vormgeving - Antwerpsestraat 27 - 'Dubbel Zien' - ruimtelijk en grafieken - werken van ruim 40 kunstenaars-tij. dens kantooruren op afspraak - vr 13.00-17.00 uur (tot 13 jan 199))' BREDA Chassé Galerie Artiestencafé Claudius Prinsenlaan 8 - Jeroen Krie- laart/schilderijen - Alexandra Rouppe van der Voort/foto's - za 16.00- 18.00 uur (t/m 16 jan) Chassé Galerie Claudius Prinsenlaan 8 - Ton Zwerver/foto's - 'Sculp turen voor het moment' - ma t/m za 13.00-18.00 uur (tot 7 jan 1997) De Beijerd Boschstraat 22 - 'De Muze als Motor' - ontwikkelingen in Noordbrabantse kunst na WOII - di t/m vr 10.00-17.00 uur-za en zo 13.00-17.00 uur (t/m 24 nov) Galerie Segeren Raadhuisstraat 10 - Jos BoetzkesI schilderijen-di t/m vr 10.00-18.00 uur - za 10.00-17.00 uur (t/m 7 dec) Galerie Molenaars Ginnekenweg 79 - grafische werken van verschil lende kunstenaars - za 11.00-17.00 uur - zo 14.00-17.00 uur (t/m 7 Jee) DEN BOSCH Noordbrabants Museum Verwersstraat 41 - 'De Muze als Motor'-di t/m vr 10.00-17.00 uur-za en zo 12.00-17.00 uur (t/m 1 dec) DEN HAAG Het Haags Gemeentemuseum - overzichtstentoonstelling Douwe Jan Bakker (t/m 31 dec) EINDHOVEN Van Abbemuseum Vonderweg 1 - 'De Muze als Motor' - di t/m zo 11.00-17.00 uur (t/m 24 nov) GENT Museum van Hedendaagse Kunst - 'De Rode Poort' - kunst van 41 internationale 20e eeuwse kunstenaars - dagelijks behalve ma - 09.30- 17.00 uur (tot 3 feb 1997) HAARLEM Frans Halmusuem - Groot heiligland 62 - De tuin in de beeldende kunst I - ma t/m za 11.00-17.00 uur (t/m 24 nov) KALMTHOUT Galerie MAS - Kapellensteenweg 272 - Gilbert Uitdenhouwen/schil- derijen - Corrie Hagenaars/poly-brons-beelden - ma t/m vr 10.00-17.00 - za 12.00-17.00 uur (tot 6 dec) KNOKKE Centrum Scharpoord - Sculpturen van André Van Schuylenbergh, Tjok Dessauvage en Philippe Bouttens - di t/m ma 10.00-18.00 uur (tot 16 dec) OTTERLO Kröller-Müller Museum - Franz West Proforma - sculpturen, instal laties en collages (t/m 19 jan 1997) ROOSENDAAL Tongerlohuys Molenstraat 2 - Mattie Schilders/ schilderijen - Gerard Engels/ sculpturen - di t/m zo 14.00-17.00 uur (t/m 8 dec) ROTTERDAM Museum Boijmans Van Beuningen Museumpark 18-20-Willem de Kooning - late schilderijen 1981-1987 - di t/m za 10.00-17.00 uur-zo 11.00-17.00 uur (tot 1 dec) Het Nederlands Archictuurinstituut - Ben Loerakker, architect(t/m 8 dec) - di t/m za 10.00-17.00 uur - zo 11.00-17.00 uur - ententoonstel ling 3 Scales/4 Architects (t/m 24 nov) Kunsthal Rotterdam - 'Snelweg' - fotografieproject van Theo Baart en Cary Markerink - alle aspecten van de Nederlandse snelweg (2t/m 5 jan 1997) Nederlands Foto Instituut - Joop Swart Masterclass (t/m 31 dec) TILBURG Nederlands Textielmuseum - Goirkestraat 96 - Flexible 2 - pan-eu- ropean art - 2e Europese Biënnale - di t/m vr 10.00-17.00 uur - za en zo 12.00-17.00 uur (t/m 24 nov) De Pont Wilhelminapark 1 - 'De Muze als Motor' - di t/m zo 11.00- 17.00 uur (t/m 24 nov) ULVENHOUT Galerie De Pekhoeve Dorpstraat 92 - groepstentoonstelling FINALE '96 - werken van 8 kunstenaars - do t/m za 11.00-18.00 uur-zo 13.00- 17.00 uur (24 nov t/m 29 dec) VLISSINGEN Watertoren Vlissingsestraat 239 - Werken van Klaus Kroger, Phi Bloom, Anya Jansen, Joost Willink - wo t/m zo 12.00-17.00 uur (t/m 24 nov) Door Frits de Coninck De schilderijen die Jos Boetzkes toont in Galerie Segeren in Breda gaan over de tijd. Niet over tijd als een moment in de geschiede nis, niet over tijd als systeem om ons bestaan te ordenen. In Boetzkes' werk gaat het over tijd als een beleving die nooit ein digt, als een stroom die van heel ver komt en voortdurend verder gaat. En waar niemand zich aan kan onttrekken. Zijn schilderijen (waarom noemt hij ze eigenlijk zo?) zijn een mon tage van een foto in het beeldvlak dat verder bestaat uit repen stof en schildering in olieverf. De foto is een gestold moment uit de ver leden tijd, de repen textiel zijn van een tijdloosheid, het geschil derde gedeelte is van nu. Net als de kijker die zo kijkend en den kend, de tijd beleeft als een conti nuüm en daarmee de grenzen tus sen heden en verleden opheft. Zo wordt verleden heden en omge keerd, en wordt alles dus tegelij kertijd. Dat is de titel die Jos Boetzkes aan deze tentoonstel ling heeft meegegeven. Een ten toonstelling die interessamt is omdat die in ieder geval ergens over gaat. De doeken zijn verdeeld in groe pen die met elkaar overeenkomen in formaat en uitwerking van het thema tijd. De werken met als ti tel Sudetenland voeren de kijker naar een streek in voormalig Tsjecho-Slowakije, ver weg in ruimte, ver weg in tijd. Sudeten land, zo'n naam die je kent uit de geschiedenisboeken, een histo risch begrip waarbij je je geen concreet land voorstelt. Voor Boetzkes heeft de naam een persoonlijke lading: het is het stamland van zijn voorvaderen. In zijn achternaam leeft de tijd voort. De foto's die centraal in zijn Sudeten-schilderijen staan betreffen plattelandstaferelen ui: een voorgoed verleden tijd. De motieven en kleuren van de repen stof die hij daar omheen monteert werken van veraf als vlekken in een landschap dat zich vanuit de foto voortzet en de rest van het beeld in beslag neemt. Zo wordt de foto die de tijd vast legt deel van de ruimte in het werk. En zo beleven we ook het vage begrip tijd, want ook al ken nen we de personen en situaties op de foto niet, we laten ons mee voeren in zijn beleving. Dat heelt ook iets romantisch. We ontstij gen het hier en het nu en laten ons via de verbeelding van kunstenaar voeren naar een an dere wereld en een andere tijd- een tijd die nooit eindigt. Boetzkes toont ook objecten aan de muur, met titels die dezelt» verwijzing naar tijd hebben, in Ontnomen tijd zien we een pa neel dat horizontaal wordt door sneden waardoor het beeld zie laat lezen als een fries op ee klassieke tempel. Hij heeft fotoo tjes geplakt met scènes uit uit stomme film. Daaromheen we die repen stof die in dit geval e intiem huiselijke sfeer oproepe Aan de boven- en onderkam heeft hij op vaste afstanden v elkaar pinnen bevestigd waa langs electriciteitsdraad lo°r Een traliewerk van elektncitei draad zigzaggend over het be Het maakt van het object soort kastje dat de tijd gevangen zet. Links en rechts twee mo ne telefoonhoorns in guf? PTT-kleur. Zo vinden verte® en heden tegelijkertijd plaats, is er eigenlijk geen and®re meer dan die welke wij bele Jos Boetzkes in.Ga'efe5Hf®' Raadhuisstraat 8-10 (bU of nekenmarkt), Breda'n. tentooo- maandag gesloten. De ten stelling dudrt tot 8 december- Ee Door Johan Diepstraten Natuurlijk is de nieuwe Giphart een brutaal, s< weerzinwekkend boek. roman die de lezer in zi onthutsend beeld geeft v is geschreven en die bij v Hek. Na Ik ook van jou (1992) e: (1993) heeft Giphart met zi de roman een vaste plaats verd in de Nederlandse tuur. Dat hij even omstre als Gerard Reve, Jan Woll Jan Cremer in hun beginti voor de hand. De grote populariteit onde delbare scholieren zal maar toenemen nu Giphs roman heeft geschreve: naadloos aansluit op hur vingswereld. 'Zullen we g al het inleidende gepraat slaan? Ik heb zin in seks eerste gezicht,' zegt hoe soon Phileine bij haar eers moeting met Max, in hel dat 'zo'n uitspraak de droom moet zijn van iedei gen'. Zelden is in één z: complete roman samengev: Giphart appelleert aan di gevoelens en buit die ma: uit. Hij tovert een wereld vi erotische dromen waarin plaats is voor de waarden e men van de ouders. De c waarmee de roman opent, toon: 'Oh God!... Wat dom!!!' roept een meisje 1 de achtergrond schenkt eer der voor vader koffie in. wereld van Giphart is er plaats voor burgerlijke t: heid. Om de dramatische effecter kunnen spelen, zet G zwaar aan. Phileine hoi geen enkele moraal op scheldt op de wereld als ge der. De mensheid besta, doorlekkende spagaatslo pussende poliepneuzen, criete zaadbanken en wan de braakemmers. In het spoor van Reve's De avond ziet ze haar ouders en filos over het gruwelijke van de Door Marjan Mes In Den Haag sluimert, net ders, het beest in de schrijft Ethel Portnoy ir tweede roman Bange Een Haagse vertelling. moristische constatering halve op het ogenschijnlijk ge eigentijdse ook op het sche Den Haag slaat. Johan de Witt werd in ±sc gelynchd en zijn Haagse Spinoza wist wat hem stond: niet opvallen, zor; geen aandacht trekt en publiceren. De 17e eeuw wijsgeer Spinoza vormt noys tweede roman de bieus gerichte fascinatie bejaarde historicus- Justus. Deze oude, or ziekelijke man, die voorbereidt over S voormalige student ^.„„0 ed-rom over de Tweede Oorlog in Den Haag en een Amerikaanse ®|et haar zoontje naar vlucht voor haar a echtgenoot, zijn de guren in deze elegant beerde roman, e Amerikaanse Barbara anger trekt via de bemid van haar verre familielid n een oud 19e eeuws Pand. De geheimzinnige b oude portretten en ding prikkelen haal ^le oude documenten meren over het vrouw die hier misscw gewoond heeft en die e als zijzelf na een huwelijk alleen met achterbleef De T' °°rloS en het lot rmen voor de *aar ook voor de r Wbschapper Chris uoorgronden gesel fefWntje - LnJ^erme kamer epn f en gezien. t00m' wa"t Por S zit vol vreemde met Ee d Den e te zorgen an 3 eeuwse in w; v -scl ongetro een Spinoza Chris, c T same 1 vrou' Den agressiei drie hc gec< n fot ve lot doei v, misschien v mis: ongel z Tweede W van de Amerik jon* een n nog; me Toby een jo Ongetv t Portnojl

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 30