'In Breda zit alles
om een film te maken'
'Jude': 19e eeuwse passies
gesmoord in mooifilmerij
'Filmjaarboek 1990-1995' fraai, compact naslagwerk
0
0
0
2
u
o
I
u
Filmpjes van Jeroen Neus en Bianca Sistermans in 'Villa Achterwerk'
0
unicel
DE STEM
F L IV!
D4
Archiefbeelden
Documentaire
Gehoorzamen
Subsidies
Kostuumfilm naar roman van Thomas Hardy
Intelligent
Omgeving
(L
IA
16
X 53
DONDERDAG 21 NOVEMBER 1996
oekt.' Voor
en uit een;
tor en een
J/9& pk bij
computer-
m naar de
ri dealer en
de nieuwe
rt voor een
nieten.
via Nissan Lease op
Door Marjan Mes
Het land en de daarmee ver
bonden onderwerpen voor het
jeugdprogramma Villa Achter-
werk op de vroege zondagoch
tend hadden ze van de VPRO-
televisie zelf mogen bepalen,
jen probleempje was alleen
dat er bij de omroep geen geld
was om naar Egypte, het land
van keuze, te kunnen reizen.
De filmopnamen moesten
maar in Nederland gemaakt
worden, meende de VPRO.
Maar dat vonden cineast Jeroen
Neus en grafisch vormgeefster
Bianca Sistermans - beiden uit
Breda en afgestudeerd aan
kunstacademie Sint Joost - toch
eigenlijk niet zo aantrekkelijk.
Stel je voor, een kamelenmarkt in
Artis. „Dat had eventueel nog
wel gekund," veronderstelt
Jeroen Neus (32). „Maar we wil
den er gewoon zelf heen en heb
ben daarom de vliegtickets en het
hotel zelf betaald."
Hun korte filmpjes over traditio
nele Egyptische gebruiken voor
het jeugdprogramma Het plak
boek van Primus 1 in Villa Ach
terwerk zijn zondagmorgen 24
november om 9.00 uur te zien.
Volgende week (zondag 1 decem
ber) volgt een aflevering over
Rusland, twee filmpjes van
Jeroen Neus over Het lijk van
Lenin en een Russisch doopri-
tueel.
„Die opnamen heb ik wel in Ne
derland gemaakt, met mijn vader
als Lenin en een vriend als de
professor die het lijk van Lenin
balsemt. Bij een slager had ik een
worst van anderhalve meter ge
haald, die als een bloederige
darm uit het lichaam van Lenin
wordt getrokken voordat het
stoffelijk overschot wordt gepre-
Grafisch vormgeefster Bianca Sistermans en cineast Jeroen Neus: gegrepen door Egypte en de Egyptenaren.
„De film bestaat trouwens gro
tendeels uit archiefbeelden van
de NOS. Nog steeds ligt het lijk
van Lenin (sinds 1924) opgebaard
op het Rode Plein, maar er gaan
steeds meer stemmen op om het
te begraven of te cremeren. Het
Russische doopritueel voor het
andere filmpje werd gefilmd in
de Russisch Orthodoxe Kerk in
Den Haag."
Het filmen in Egypte was een he
le belevenis voor de jonge Breda
se filmmakers. Omdat Saskia
Sistermans (27) al een eindexa
menscriptie over Egyptische cal-
ligrafie had gemaakt en de situa
tie in Cairo kende, ging zij mee,
als cameravrouw en voor de gra
fische illustraties bij de vier kor
te filmpjes. Voor Saskia waren de
Egyptische vriendelijkheid en
gastvrijheid mede een reden om
terug te gaan. Jeroen Neus had
wat meer moeite met de Egypti
sche way of life.
„Ik raakte erg gestressed," ver
telt hij, „omdat we maar twee
weken de tijd hadden en je overal
langdurig op de thee werd ge
vraagd voordat er afspraken kon
den worden gemaakt. Er is zo'n
heel ander levensritme dat het
moeilijk is om er als westerling te
werken. Ik was daar niet goed op
voorbereid. Maar op de kamelen-
markt konden we lekker door fil
men zonder dat iemand zich er
mee bemoeide."
Jeroen Neus, inmiddels maker
van zo'n vijftiental korte docu
mentaires (o.a. over het nieuwe
Bredase Chassé Theater), vond
het leuk om voor kinderen iets te
doen. „Je kijkt toch een beetje te
rug naar je eigen jeugd en met de
ogen van een kind naar je onder
werp."
Saskia Sistermans gaat over vier
weken alweer terug naar Egypte
om een grafisch fraai vormgege
ven boek over het Egyptische ge
boorteritueel te voltooien. En
Jeroen Neus is inmiddels toch zo
gefascineerd geraakt door het
land en de bewoners dat hij, voor
zijn eigen Bredase Lumineus
Filmproducties al een lange do
cumentaire in voorbereiding
heeft.
Het wordt een documentaire over
jonge Egyptische toerisme-pro-
motors die door hun buitenlandse
reizen zo in verwarring zijn ge
raakt dat ze niet meer terug wil
den naar hun vaderland en ille
gaal in het buitenland verblijven.
Collega Joost Seelen, de inmid
dels landelijk bekende documen
tairefilmer, gaat de film produce-
FOTO DE STEM/JOHAN VAN GRUP
„Nee, een speelfilm zal ik wel
nooit maken," antwoordt Neus
„Documentair filmen is voor mij
toch wel het mooiste wat er is. Jo-
han van der Keuken is mijn lich
tend voorbeeld, vooral sinds ik
Amsterdam Global Village heb
gezien." Saskia Sistermans ont
wierp overigens voor die vier uur
durende film de lettertypen van
de leader.
Het Bredase duo toont in de
Egyptische filmpjes voor Villa
Achterwerk van aanstaande zon
dagmorgen in heel kort bestek
een luidruchtig geboorteritueel
waarbij een grootmoeder veel ka
baal maakt om de oren van het
kindje te openen, zodat het later
zal gehoorzamen.
Ook zijn er impressies van de
kleuren die in Cairo domineren -
blauw, rood en goud - en tafere
len van de kamelenmarkt waar
de dieren worden verhandeld en
in het slachthuis belanden ten
behoeve van het broodje shoar
ma. Tenslotte beelden van de gro
te begraafplaats in Cairo waar
arme gezinnen, die geen huis
kunnen kopen, in grafhuisjes wo
nen. De kinderen voetballen op
de begraafplaats waar hun va
ders werken als steenhouwer of
tuinman.
Jeroen Neus is een van die vele
oud-Sint-Joost-filmstudenten
die vanuit Breda (hij zit samen
met enkele anderen in het func
tioneel verbouwde klooster aan
de Generaal Maczekstraat) fil
men voor televisie en andere op
drachtgevers en ook hun eigen
productiemaatschappijtje heb
ben. De groep is bovendien vere
nigd door de tweemaandelijkse
'Contactdagen van Bredase Fil
mers' (101 leden). Hij is er ook
bestuurslid van en vindt het be
langrijk omdat je door dat con
tact gemakkelijker met elkaar
kunt samenwerken.
„Alles wat nodig is om een film te
maken, zit hier in Breda; niet al
leen regisseurs en scenarioschrij
vers maar ook camera-, geluids-,
belichtings- en montagemensen.
Dat bespaart veel kosten, het
grote probleem van het filmen. Je
kunt nooit eens even lekker .spon
taan aan de gang gaan, maar
moet altijd weer subsidies zien te
genereren en dus veel mensen be
naderen."
Het betekent ook veel lobbyen op
festivals voor de Bredase cineas
ten, zoals dadelijk weer bij het
International Documentary
Filmfestival in Amsterdam. „Niet
dat ik daar goed in ben," aldus
Neus, „maar ik moet wel want
anders kom je nooit aan de bak.
De bezoekers van Chassé Cinema
in Breda kunnen Jeroen Neus ook
regelmatig tegenkomen omdat hij
als vrijwilliger al acht jaar bij dit
'filmhuis' werkt. „Gewoon omdat
het een leuke club mensen is en
om (gratis) op de hoogte te blij
ven van de films die er draaien."
Er zijn miljoenen rdenen
n UNICEF
kaarten en kao's te kopen...
miljoenen kiideren
Bel voor de nieuwekratalogus
070 - 333 9300
Door Marjan Mes
Duistere familiegeheimen, ge
frustreerde ambities en verbo
den seksuele passies maakten
dat de romans van de 19e
eeuwse Engelse schrijver Tho
mas Hardy (1840-1928) in hun
tijd schandalig werden gevon
den, Zijn laatste roman, Jude
the Obscure uit 1894, stuitte
zelfs op zoveel weerstand dat
de schrijver zich voortaan
maar tot het schrijven van ge
dichten beperkte.
Met typisch'Britse aandacht voor
historie en aankleding heeft re-
I gisseur Michael Winterbottom
ach van de moeilijke taak ge-
™eten om Jude te verfilmen
voor een publiek van deze tijd.
net is het verhaal geworden van
een ernstige jongeman (Christop
her Eecleston) die niet in het le-
I ven kan slagen omdat zijn nede-
nge afkomst hem parten blijft
I spelen.
I Ook in de liefde kan hij uiteinde
lijk niet gelukkig worden omdat
zijn manier van leven niet strookt
I met de Victoriaanse moraal. Als
Plattelandskind wil Jude al ho-
I jjerop nadat zijn onderwijzer hem
heeft verteld dat leren en lezen
het belangrijkste zijn in het
leven.
De veelbelovende openingsscène
in prachtig grafisch zwart-wit
introduceert een intrigerend joch
dat met een ratel de kraaien van
het land moet zien te verjagen.
Maar even later in kleur is alle
mysterie verdwenen. Jude is dan
al een wat onwereldse kamerge
leerde, die niet bestand is tegen
de uitdagende charmes van de
brutale Annabella, die hem ver
leidt en daarna zwanger beweert
te zijn. Jude trouwt met Annabel-
la, maar voordat er ook maar iets
van zwangerschap zichtbaar is, is
ze al snel verdwenen, richting
Australië.
Jude probeert om alsnog op de
universiteit van Christminster te
worden toegelaten, maar redt het
daar niet en moet zich in het le
ven zien te houden als steenhou
wer. In het stadje ontmoet hij zijn
achternicht Sue, net zo intelli
gent en nog veel eigenzinniger
dan hijzelf.
Tot zijn verdriet is Sue niet ver
liefd op hem, zoals hij op haar.
Bovendien zijn ze neef en nicht
en liefde is dus niet toegestaan.
Jude weet de ruimhartigheid op
te brengen om haar af te staan
aan zijn vroegere onderwijzer, de
man die hem in zijn jeugd voor
hield dat een mens zijn eigen lot
kan bepalen.
Niet in de wieg gelegd voor de
christelijke huwelijkstrouw kiest
Sue alsnog voor Jude, maar hun
gelukkige gezinsleven (met twee
kinderen) wordt ernstig belem
merd door een omgeving die niet
tolereert dat ze niet getrouwd
zijn.
Jude raakt zijn werk als steen
houwer kwijt en er volgt een pe
riode van zwerven en armoede.
Bovendien duikt telkens Judes
voormalige vrouw Annabella op,
die het paar opscheept met het
zoontje dat ze achteraf toch van
Jude blijkt te hebben gekregen.
Een gruwelijk drama is uiteinde
lijk het gevolg, waardoor het lief
despaar uit elkaar wordt gedre
ven.
Overtuigende figuren van vlees
en bloed worden Jude en Sue
nauwelijks, hoezeer de cineast
ook zijn best deed om de scènes
van zijn Victoriaanse noodlots
drama er schitterend uit te laten
zien. Christopher Eecleston (Ju
de) en Kate Winslet (Sue), het
Kate Winslet en Christopher Eecleston in de Engelse kostuumfilm 'Jude'.
ontwapenende meisje uit Sense
and Sensibilityblijven als perso
nages zo vaag, dat ze niet kunnen
ontroeren.
Het is blijkbaar toch moeilijker
om de sombere noodlotsdrama's
van Thomas Hardy op een actue
le manier te verfilmen dan de
meer harmonieuze romans van
Jane Austen. Ook Polanski slaag
de indertijd met Tess maar ten
dele in zijn opzet. Toch vermoed
ik dat veel mensen deze Jude best
mooi zullen vinden. De film deed
me enigszins denken aan Sha-
dowlands van Richard Attenbor-
ough (over de tragische liefde
tussen een schrijverspaar) die
door de kritiek niet werd gewaar
deerd, maar door het publiek zeer
op prijs werd gesteld.
'Jude' van Michael Winterbottom
draait in Cinésol 1 in Breda.
rs C M o E
Veemarktstraat 214811 ZB
tel. 076 - 514 56 65
Marjan Mes
en gigantische klus moet het ge-
*eest zijn om alle 1371 bioscoopfilms
'rubriceren die de laatste vijf jaar in
'Wand werden uitgebracht. Het
wijaarboek 1990-1995 beschrijft ze
"naai in kort bestek, waarbij een
"nep werd gedaan op 65 filmjour-
laiisten.
self TZet is §ePut "iteen zeer breed ar
de n Vai? sc'uÜvers> waarbij de 'beken-
weloverwogen zijn aangevuld
'a-1® talent', zo meldt het voorwoord
ttn, l n'euwe naslagwerk, dat een
kent j Pse inhaalmanoeuvre bete-
cu er vijf jaar lang geen filmdo-
Sch "natie meer in ons land was ver-
In 1990 kwam na een periode van tien
jaar voor het eerst geen filmjaarboek
meer uit, omdat uitgeverij Het Wereld
venster er wegens het geringe commer
ciële succes geen brood meer in zag. Bo
vendien legde in 1991 ook het losbladige
recensie-naslagwerk FID (Film Informa
tie- en Documentatie) het loodje. Hier
mee kwam een voorlopig einde aan een
traditie van filmdocumentatie in Neder
land, die terugging tot vlak na de Twee
de Wereldoorlog.
'Naarmate de jaren verstreken werd het
gemis van een naslagwerk, dat alle in ons
land uitgebrachte bioscoopfilms goed
gedocumenteerd en overzichtelijk bij
eenbrengt, steeds pijnlijker voelbaar',
aldus het voorwoord van de Stichting
Filmuitgaven.
'Zeker ook omdat in deze periode het
aanbod in bioscopen en filmtheaters
groot en gevarieerd bleef - Nederland
kent in dat opzicht een unieke positie in
de wereld. Er werd weer flink geïnves
teerd in het theaterpark en de jarenlang
dalende lijn van bezoekersaantallen
werd ten goede omgebogen. Tevens vond
dit filmaanbod zijn weg naar de vide
otheken.'
In tegenstelling tot in de vroegere jaar
boeken ontbreken in dit nieuwe exem
plaar de smakelijke achtergrond-artike
len, maar daar staat een zorgvuldige ru
bricering in alfabetische volgorde van
alle uitgebrachte bioscoop- en filmthea
terfilms in de periode 1990-1995 tegen
over. Voor de goede orde: Babe en Juras
sic Park ontbreken dus net zo min als
Raise the red lantern of Lang leve de ko
ningin.
De filminhoud wordt in kort bestek zo
objectief mogelijk weergegeven, terwijl
ook informatie wordt gegeven over o.a.
uitbreng-datum en plaats, leeftijdskeu
ring, het land van herkomst, het formaat
(35 mm bijvoorbeeld), het productiejaar,
de Nederlandse distributeur, speelduur,
regisseur, scenarist, acteurs en andere
medewerkenden. De pagina's zijn bo
vendien geïllustreerd met heldere film
foto's in zwart-wit.
Voor de omvangrijke klus van het opzoe
ken van de credits trokken de drie
hoofdredacteuren (Hans Beerekamp, Jan
Doense en Remke de Lange) zich een half
jaar terug teneinde zo precies mogelijk te
kunnen zijn. Bovendien is er achterin
een alfabetisch regisseursregister opge
nomen waardoor de filmliefhebber, die
de titel van de film is vergeten maar zich
wel de naam van de maker herinnert, in
een klap alle informatie kan vergaren
over het recente werk van de betreffende
cineast.
Dankzij een meerjarige sponsorovereen
komst met een automerk kon dit nieuwe
jaarboek worden gerealiseerd en weet de
Stichting Filmuitgaven zich bovendien
verzekerd van een aanzienlijk deel van
de financiering voor de jaarboeken tot en
met 1999. Subsidies werden ook ver
strekt door het ministerie van OC en W,
FilmNet en de Stichting Marketing en
Communicatie voor het film- en bio
scoopbedrijf.
o
o
I'Filmjaarboek 1990-1995'
treerde bladzijden) is uitg
(556 geïllus-
uitgegeven d
ternational Theatre Film Books en kost
foorIn-
55 gulden.
0
2
lU
j
In Fargo van Joel en Ethan Coen, winnaar van de Gouden Palm in Cannes,
laat een autoverkoper zijn vrouw door twee misdadigers ontvoeren om
van zijn rijke schoonvader losgeld te krijgen. Er vallen doden door onder
linge ruzie en dom gekluns. Een hoogzwangere politie-agente (Frances
McDormand) onderzoekt de zaak. Alledaagse kneuterigheid en bot ge
weld worden subliem en geestig tegen elkaar afgezet in een fascinerend
winterlandschap in Minnesota. (Chassé Cinema in Breda)
Fideï et Arti in Oudenbosch vertoont zondagmiddag de ontroerende
Amerikaanse jeugdfilm The Cure van Peter Horton, winnaar van het Ci-
nekid Filmfestival 1995. Een dertienjarige jongen die door een bloedtrans
fusie HlV-positief is geworden, probeert samen met een vriendje nog zo
veel mogelijk van het leven te maken voordat hij met Aids in het zieken
huis belandt.
In Sleepers van Barry Levinson werken de martelingen en verkrachtingen
die zij in de jaren zestig op een tuchtschool doorstonden door in het late
re leven van een groepje Newyorkse maffia-jongeren. Er wordt uitstekend
geacteerd door o.a. Robert de Niro (als priester), Kevin Bacon, Brad Pitt en
Dustin Hoffman in deze qua sfeer en uiterlijk onevenwichtige film. (Casi
no 1 in Breda, Roxy 1 in Bergen op Zoom en De Koning van Engeland in
Hulst)
De nieuwste digitale filmtechnieken maken van Naar de klote van lan
Kerkhof visueel een flitsend house-evenement maar het verhaaltje over
de house-party's bezoekende jongeren is plat en goedkoop. Het dreunt
en flikkert maar door tot je er hoofdpijn van krijgt. (Cinésol 3 in Breda, De
Koning van Engeland in Hulst)
Het festival Brabants Bont in Beeld 2 begint morgenavond in Chassé Ci
nema in Breda en omvat films van Bredase cineasten en de mooie klassie
ker Dorp aan de rivier van Fons Rademakers uit 1958 naar de streekro
man van Antoon Coolen (vanavond al in Oudenbosch). Op 26 november
vertoont Filmtheater Oosterhout een compilatie van historische Brabant
se filmpjes uit de eerste eeuwhelft, met o.a. een bezoek van Juliana aan
Oosterhout in 1949.
De maandagavondklassieker in Chassé Cinema Breda is de Tsjechische
speelfilm De Lijkenverbander van Juraj Herz uit 1968. Over een keurige
medewerker bij een crematorium die tijdens de Tweede Wereldoorlog
hogerop klimt, maar partij kiest voor zijn half joodse vrouw en de joodse
vriendjes van zijn kinderen.
Cinema Paradiso vertoont maandag 25 november Butterfly Kiss van Mi
chael Winterbottom in Cinemactueel in Bergen op Zoom. Huiveringwek
kend verhaal over twee innig bevriende, gestoorde meisjes (Amanda
Plummer en Saskia Reeves) die in het armoedige Noord-Engeland de strijd
aanbinden met de buitenwereld.
Op 26 november in Cinemactueel en 27 november in City Roosendaal: Cir
cle of Friends, een lieve, goedbedoelde film van Pat O'Connor over
hartsvriendschappen in een Iers plattelandsdorp.
BREDA
Grand - The Nutty Professor (a.l)
Mignon - The Cable Guy (12 j)
Cinésol 1 - Jude (16 j) - Babe, een buitengewone big (a.l)
Cinésol 2 - Le huitième Jour (12 j)- Lang leve de koningin (a.l)
Cinésol 3 - Naar de klote (16 j)
Casino 1 - Hunchback Notre Dam speciaal - Sleepers
Casino 2 - Fear
Casino 3 - A Goofy Movie - Independence Day
Casino 4 - Chain Reaction - Trainspotting - The Fan - Tom Jerry mo
vie
Chassé Cinema - Jammerdal - Dorp aan de rivier - Historische Bra
bantse films - De Zoete Delta - Ties Poeth Retrospectief - Richard lil -
Breaking the Waves - Fargo - Filmcollege over interpreteren - De Lij
kenverbrander - Pippi Langkous (5+)
BERGEN OP ZOOM
Cinemactueel 1-2-3 - Independence Day - The nutty professor - Twis
ter - A Goofy Movie
Cinema Paradiso - Butterfly Kiss - Circle of friends
Roxi 1 - Sleepers, Babe een buitengewone big
Roxi 2 - The Cable Guy
GEERTRUIDENBERG
Centraal 1 2 Independence Day (12 j) - Chain Reaction (16 j)
GOES
Grand Theater Goes - Eraser - Trainspotting - Babe, een buitenge
wone big
HULST
Koning van Engeland - Sleepers - The Nutty Professor - The Cable
Guy - The Fan - Chain Reaction - Independence Day - Naar de Klote -
MIDDELBURG
Schuttershoftheater - Haïti: Uden Title - Jude - Tigrero - Novecento
ROOSENDAAL
City 1-2-3 - Independence Day - The nutty professor - Cable Guy - A
Goofy movie
Cinema Paradiso - Circle of friends
TILBURG
Heuvelpoort 1 - Indenpendence Day (12 j)
Heuvelpoort 2 - The Cable Guy (12 j) - Babe (a.!)
Heuvelpoort 3 - Chain Reaction (16 j) - A Goofy Movie (a.l)
Heuvelpoort 4 - The nutty professor (a.l)
Heuvelpoort 5 - The Fan (12 j) - Tom en Jerry (a.l)
Cinecitta 1 - II Postino - Naar de Klote
Cinecitta 2 - Trainspotting - Breaking the Waves
Cinecitta 3 - Emma
Midi - Sleepers
Filmtheater Louis - Academie '96 - Kanaal - I'Amore molesto - Onge
wijde aarde - Drama delle gelosia - Kleine Nemo
VLISSINGEN
Alhambra Theater - Babe, een buitengewone big - Sleepers - The
Nutty Professor - A Goofy Movie - The Fan - Naar de Klote - Indepen
dence Day - Cable Guy
ANTWERPEN
Metropolis
Zaal 1 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Feeling Minnesota
Zaal 2 -14.30 en 17.00 uur Pietje Kortstraat
20.00 uur Breaking the waves
22.30 uur Naar de Kloten
Zaal 3 -14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Tin Cup
Zaal 4 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur A Time to Kill
Zaal 5 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Action Filmfestival
Zaal 6 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Action Filmfestival
Zaal 7 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Dragonhead
Zaal 8 -14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Substitute
Zaal 9 - 14.30, 17.00, 20.00 en 22.30 uur Independence Day
Zaal 10 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Cable Guy
Zaal 11 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur The Last Supper
Zaal 12 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Trainspotting
Zaal 13 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Glimmerman
Zaal 14 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Microcosmos
Zaal 15 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Crash
Zaal 16 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Fear
Zaal 17 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Diabolique (niet op vr, za en
zo om 20.00 uur)
Zaal 18 - 14.30,17.00, en 20.00 uur The Rock
Zaal 19 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Twister
Zaal 20 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Mission Impossible
Zaal 21 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur - Escape to L.A.
Zaal 22 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur - The nutty Professor
Zaal 23 14.30 en 17.00 uur A Goofy Movie
20.00 uur Secrets and Lies
22.30 uur Fargo
Zaal 24 -14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Multiplicity
Zaal 27 - 17.00 uur Some Mother's son
Voor aanvangstijden van regionale bioscopen zie de Dagklapper op
de regionale pagina.