Zucchero trilt van echtheid
Vij:de Nacht van het Lied in Roosendaalse schouwburg
Cuby's blues
in het theater
Populaire Belgische
bluesformatie
El Fish in Breda
-J
bRink
Formule
Mix
Cabaretprijs
Hoogtepunten
Italiaanse superster naar Noorderligt in Tilburg
Blues
Boer
in
m
te
ee.
in
its-
dit
En
:tief
rom
tge-
fval
ire is
mg-
inde
lure
I
II
Prachtig aanbod van het
betere Nederlandse lied
^oria Cerhn
Door René van der Velden
Wie in hel Nederlands wil zingen...
heelt het liet altijd even gemakke
lijk. Maar er komen andere tijden,
zong Bouèwijn de Groot ooit Bob
Dylan na. laarom zit de Roosendaal
se schouwmrg De Kring zaterdag
weer vol rnt liefhebbers van liederen
en liedjes üt de Lage Landen.
„Het hemd s nader dan de rok," tracht
organisatori'eter Dictus, pr-man van De
Kring, de ppulariteit van zingen in je
moerstaal t verklaren. „Naarmate de
wereld doorde media kleiner wordt, hoe
groter de hhoefte aan regionalisering.
Dat geldt >ok voor het Nederlandse
lied."
Voor veel vranderingen in de samenle
ving is de vrgrijzing de ultieme verkla
ring. Voor d populariteit van het Neder
landse lied gaat deze vlieger niet op.
„Hier komei zowel twintigers op af als
ouderen," zgt Dictus.
Vijf jaar gelden organiseerde Peter Dic
tus de Nach van het Lied voor het eerst.
Meteen 50Cbezoekers. Het tweede jaar
zat de schouwburg vol: 800 man, 'echte
liefhebbers van het betere lied,' zegt Dic-
tus.De festivalformule ontstond volgens
hem 'om voor De Kring zonder program
mabudget financiële of artistieke risico's
zoveel mogelijk te vermijden en toch be
paalde aanbiedingen niet te laten passe
ren'. De Nacht, beoogt het publiek een
kennismaking te bieden met de verschil
lende genres ygp Hel Nederlandstalig
liedrepertoire.
Het programma is volgens Peter Dictus
uit idealisme samengesteld. Het biedt
een mix van gevestigde namen en jong
talent, Vlaamse en Nederlandse artiesten
en verschillende genres, zoals luisterlied,
pop en chanson.
De Nacht begint en eindigt met een ple
nair concert in de grote zaal. In de tus
sentijd zijn er diverse concerten op twee
of drie podia. Daarnaast kan het publiek
zich laten informeren over diverse as
pecten van het Nederlandse lied. Er zijn
stands met bloemlezingen, biografieën,
tekstboeken en er is gelegenheid tot het
kopen van lp's en cd's.
Het Roosendaalse initiatief werd de eer
ste drie jaar ondersteund door Stichting
Conamus met de bedoeling De Nacht
landelijk op te zetten. Dat leidde in 1994
tot een Nacht van het Lied in de schouw
burgen van Eindhoven, Tiel Zutphen en
Hoorn. Maar daar js het ook meteen bij
gebleven. De Nacht van het Lied vindt
dit jaar alleen in Roosendaal plaats.
„Een schouwburgdirecteur laat zich
geen programma aanleunen," geeft Dic
tus, een van de redenen.
Op het programma staat onder meer De
Dopegezinde Gemeente, een klein orkest
rond Pierre van Duyl (ofwel Cor Witjes)
dat op een prachtige manier het Neder
landse levenslied in ere houdt. Eerder
deze maand stond de band in het Breda
se Chassé Theater geheel onterecht voor
slechts veertig bezoekers, onder wie hun
Vlaamse vriend Guido Belcanto. „De
naam is niet bekend, maar de muziek
wel. Je moet mensen opvoeden hierin. De
liefhebbers laten zich dat ook aanleu
nen," aldus Dictus.
Dimitri van Toren, die de afgelopen der
tig jaar 28 platen maakte en dus geen
verdere introductie nodig heeft, bijt in
Roosendaal het spits af.
David Vos, de voormalige lichttechnicus
van Youp van 't Hek, zingt het betere re
pertoire van onder anderen Jacques Brei,
Ramses Shaffy, Bram Vermeulen en Wil
lem Wilmink. „Een prachtige stem die
aan Brei doet denken," oordeelde de jury
bij de finale van het Concours de la
Chanson in 1993. Vos wordt begeleid
door een combo onder leiding van Johan
Hoogeboom (piano, accordeon).
Marcel de Groot (zoon van Boudewijn)
laat op zijn vorig jaar verschenen tweede
cd Manen Kweken horen dat hij schat
plichtig is aan de generatie liedzangers
waarvan zijn vader het boegbeeld is,
maar heeft toch een eigen stem. zijn
'band' bestaat verder uit Andries Eleveld
(zang, drums), Boris Tames (zang, toet
sen) en Ton Nieuwenhuizen (bas).
De Berini's (vorig jaar winnaar van de
Scheveningen Cabaretprijs voor het pro
gramma Almondestraat 53a) komen zon
der Harrie, maar Annie brengt wel een
vijftal muzikanten mee onder de naam
De Formica's. Het gezelschap brengt een
muzikale en theatrale ode aan de Fou-
ryo's, een legendarische zanggroep met
successen aan het eind van de jaren vijf
tig en het begin van de jaren zestig.
De groep Moeders In Nood wordt om
schreven als vier losgeslagen Rotterdam
se huismoeders die een selectie uit de
spelonken van het Nederlandse repertoi
re ten gehore brengen: 'Aan de hand van
de jodelende postiljon voert de tocht
langs dalen der verloren liefdes, via vet
kwabben naar de hoogste pieken van ge
luk.'
Vlaamse inbreng komt van Kris de Bruy-
ne die mooie, doorleefde Nederlandstali
ge countryrock brengt. Hij wordt bijge
staan door zijn vaste gitaristen Chris
Peeters en Fabricio Manzini.
Een van de hoogtepunten van de vijfde
Nacht belooft Ilona Cechova te worden.
Onlangs kreeg deze zangeres haar
nieuwste cd Vraag Niet Waarom over
handigd door Willem Nijholt maar al in
1982 won zij de Nieuwe Oogst Conamus-
prijs. Sindsdien zong ze een verscheiden
heid aan Frans, Duits, Joegoslavisch en
Jiddisch om recent weer terug te keren
tot het Nederlandse chanson. Zij wordt
begeleid door de musici van het theater
programma Tip Top.
I Roosendaal, Schouwburg De Kring, De
Nacht van het Lied, zaterdag 23 november
20.15 tot 2.00 uur.
Harry Muskee
FOTO R.R. LEUKFELDT
Aldertg jaar is Harry Muskee de
'ader /an de Nederlandse blues.
Mneffirentse dorp Grollo begon
et alemaal, met de legendari
sche aand Cuby and the Bliz
zards Nu toert Harry 'Cuby'
«slee (inmiddels 55 jaar) langs
e 'e"erlandse theaters en ko
men er drie cd's uit: een live-
Pat, een Best Of en een com-
Pet nieuwe cd. Verder ver-
c int het boek Window of my
"s, waarin de dertig blues-ja-
worden doorgewandeld,
oral via fotomateriaal.
y the Blizzards maakten
PeiJkwaardige albums als
k„e,en Grollo-en Trippin'
,,a m[dnight blues en de hits
'°Wer dayanother roadWin-
InnU eVes en Appleknockers
Harry Muskee bleef
a trouw aan Drente en de
pure blues. Gitarist Eelco Gelling
probeerde het elders, onder meer
bij Golden Earring. Wat er met
pianist Herman Brood gebeurde
hoeft niet meer toegelicht te wor
den.
Harry Muskee ging verder met
diverse formaties, Red, White
Blue, Harry Muskee Band, Mus
kee Gang en nu met Muskee. Het
theaterprogramma Cuby is back
begint met een akoestisch gedeel
te. Daarna komt de basis-band
met Erwin Java (gitaar), Heimig
van de Vegt (piano), Herman Dei-
num (basgitaar) en Hans La Fail
le (drums). Aan het slot van de
avond worden de blazers toege
voegd.
Harry Muskee: Cuby is back, 28
november in het Chassé Theater
(middenzaal) in Breda
Van onze verslaggever
Zucchero 'Sugar' Fornaciari
geldt in Italië hij als de absolu
te superster. Hij verkoopt mil
joenen platen en trekt volle
stadions. Het doet het ook wel
eens iets kleiner, maandag (25
november) is hij in Noorderligt
in Tilburg.
Zucchero had onder meer een hit
Senza una donna, waarvan hij
samen met Paul Young een half
Italiaanse en half Engelse versie
opnam. Hij is van mening dat zijn
Italiaans geen handicap is voor
buitenlandse luisteraars. „Ik
denk wel dat mensen de teksten
begrijpen. Ze luisteren volgens
mij vooral naar de vibratie van
muziek en tekst. Door die vibra
tie te begrijpen kunnen ze horen
of muziek oprecht is of niet. Ik
tril van echtheid."
In zijn teksten zit zo nu en dan
een mengeling van Italiaans en
Engels. „Ik vind die combinatie
interessant. De wortels zijn
zwart, de atmosfeer is mediter
raan en de Italiaanse taal maakt
het voor mensen als Eric Clapton,
Ray Charles en Miles Davis aan
trekkelijk en ongewoon om met
mij te werken. De muziek is in
ternationaal en als de muziek in
ternationaal is, hoef je niet in het
Engels te zingen."
Maar het bekent toch het liefst
overal ter wereld in het Italiaans
te zingen. „Het is bijna onmoge
lijk mijn teksten te vertalen. Er
zit veel ironie in. Ik heb het over
religie, leven en liefde, maar dat
is niet al te serieus. Engelse ironie
is anders, sarcastischer en dat
past niet bij mijn teksten. In de
Zucchero
vertalingen gaat op de een of an
dere manier toch mijn ironie ver
loren, die in de originele Italiaan
se versies wel zit. Die ondertoon
blijkt onvertaalbaar te zijn."
Zijn muziek zit vol soul, blues en
funk en zijn stemgeluid doet ne
groïde aan. Zucchero heeft daar
een verklaring voor. „Ik ben erg
jong met muziek begonnen, ik
was een jaar of 12. Ik had een
Amerikaanse vriend, die studeer
de aan de universiteit van Bolog
na. Hij was zwart en leerde mij
gitaar spelen. Het waren rhythm
blues-nummers van Otis Red
ding, Sam Dave en Aretha
Franklin die hi: me leerde. Ik
FOTO LUCA TROVATO
voelde me goed bij die muziek, ze
sloot goed aan bij mijn stemge
luid en bij mijn gevoel."
Hij heeft zijn tuinhuisje ingericht
als studio. „Ik werk daar moeder
ziel alleen, zonder afleiding, zon
der telefoon. Drie maanden lang
speel ik en neem ik op. Als de mu
ziek me bevalt, neem ik de auto
en rij ik naar het strand. Daar
luister ik op het strand met open
portieren in mijn eentje naar de
muziek en bedenk de teksten."
Zucchero schopt tegen heilige
huisjes als de katholieke kerk en
tegen seksuele taboes. Snappen
die jonge fans zijn bedoelingen
wel, zien ze hem niet te veel als
een ster? „Ik ben geen ster en zo
beschouw ik mezelf ook niet als
zodanig. Ik ben geboren als zoon
van een boer en ik zie mezelf nog
steeds als een boer, ook in mijn
muziek. Maar voor Italiaanse
maatstaven heb ik als artiest na
tuurlijk wel veel gepresteerd. Ik
verkoop miljoenen platen, ik heb
samengewerkt met beroemde
buitenlandse artiesten en ik doe
hele concerttoernees in het bui
tenland. Dat is voor Italië toch
bijzonder, dus misschien dat ze
me daarom als een ster beschou
wen in zeker opzicht. Maar ik ge
loof niet dat ik met diverse soor
ten publiek te maken heb. Ik
denk dat ook de jongeren goed
van mijn diepere bedoelingen op
de hoogte zijn."
Ondanks zijn wereldwijde succes
blijft Zucchero -een twijfelaar:
„Ik speel nu al twintig jaar, maar
eigenlijk wil ik er elke dag mee
stoppen.
Ik weet niet waarom. Hoe meer je
in de muziek bereikt, hoe harder
je moet werken. Ik ben een weeg
schaal en als ik iets maak, wil ik
de dingen helder voor me zien,
maar ik zit soms boordevol twij
fels.
Als ik een liedje schrijf, kan ik er
de ene dag heel erg tevreden over
zijn, maar de ander dag vind ik er
dan ineens geen klap meer aan.
Dat is mijn karakter. Ik weet uit
eindelijk niet of het goed of slecht
is. Maar aan de andere kant,
mensen zonder twijfels zijn on
menselijk, zijn robots en dat zou
ik nooit willen zijn."
Zucchero treedt maandag 25 no
vember op in Noorderligt in Til
burg, aanvang 20.30 uur.
AMSTERDAM
Herman van Veen - Carré (t/m 30 nov)
ANTWERPEN
12de Night of the Proms - mix van klassieke- en popmuziek - Sport
paleis (do en za 20.30 uur - zo 19.00 uur)
BERGEN OP ZOOM
De Swing - diverse bands, verschillende dj's en allerlei muziekstijlen -
vr 22.00 uur - za 21.00-04.00 uur - Botte Hommel - Blokstallen 3
BREDA
André Rieu - nieuw programma - Chassé Theater - 20.00 uur (di en
wo)
GENT
Venus and Adonis - van John Blow en Dido and Aeneas - van Hen
ri Purcell - barokopera's - door II Fondamento, solisten o.l.v. Rene Ja
cobs - Vlaamse Opera - 20.00 uur (vr en za)
MIDDELBURG
6e Eduard Flipse Internationaal pianoconcours halve finale -
Concert en Gehoorzaal - Singelstraat 13 - do 14.00 en 19.30 uur - vr
14.00 en 19.30 uur - finale De Doelen op 30 nov om 20.00 uur
ROTTERDAM
Heineken Night of the Proms - klassiek ontmoet pop - 20.00 uur -
Ahoy (wo 27 nov t/m di 3 dec)
TILBURG
Carmen - door Tilburgs Operakoor Concordia - 20.15 uur - Schouw
burg (vr en za)
DONDERDAG
ROTTERDAM
Het Goede Doel(en) Concert - benefietconcert t.b.v. kankerbestrij
ding - met o.a. Jan Vayne en Ernst Daniel Smid - 20.15 uur - Rotter
damse Doelen
VRIJDAG
BREDA
Concert STIPS - trio van Robert-Jan Stips - Para - Van Coothplein -
21.00 uur
BERGEN OP ZOOM
Dance Avond - De Botte Hommel - Blokstallen 3 - 22.00 uur
BRUGGE
Requiem - van Fauré - door Collegium Instrumentale Brugense, Ca-
pella Brugense en solisten - Sint Jacobskerk - 20.30 uur
ZATERDAG
AMSTERDAM
Carmen - extra voorstelling - Carré
ANTWERPEN
II Magico della Musica - Operafragmenten - door BRTN-orkest/koor
en Belgisch Vokaal Collectief - Elisabethzaal - 20.00 uur
GENT
Stadsconcert - Handel en Bach -barokensemble Le Mercure Galant
en Vokaal Ensemble Ex Tempore - Bijloke Festivalhal - 20.00 uur
Belgische Superavond - Legley, Lenaerts e.a. - door Daniel Blumen-
thal (piano) en Viviane Spanoghe (viool) - De Rode Pomp - 20.30 uur
EINDHOVEN
The King's Singers - vocaal ensemble - 20.15 uur - Muziekcentrum
Frits Philips
ROOSENDAAL
De Nacht van het Lied - zes uur lang liederen en liedjes uit de Lage
Landen - Schouwburg De Kring - Kerkstraat 1 - 20.15 uur
TILBURG
Selma - door Brabants Kamerorkest Louis van Dijk - proefconcert -
Schouwburg
UTRECHT
Blues Estafette - Vredenburg
ZONDAG
ANTWERPEN
Bachconcert - cantates door koor en orkest Collegium Vocale en so
listen - De Singel - 20.00 uur
BREDA
Moskous Kamerorkest - Karin Lechner -14.30 uur - Chassé Thea
ter
Folkore-ensemble Slavici -15.00 uur - Chassé Theater
TERNEUZEN
Open Haard Concert - door Eleonore Pameijer (dwarsfluit) en Lour-
des Pavia (gitaar) - Stichting Jazz/Theatercafé Porgy Bess - Noord
straat 52 - 15.00 uur
MAANDAG
ROTTERDAM
Kamerorkest van Moskou - o.l.v. Constantine Orbelian - werken
van o.a. Sjostakovitsj en Tsjaikovski - 20.15 uur - de Doelen
TILBURG
Zucchero - Italiaanse pop - 20.30 uur - concertpodium Noorderligt -
Veldhovenring 79
DINSDAG
BREDA
Het Brabants Orkest - met werken van o.a. Wagner, Mendelssohn
en Dvorak - 20.30 uur - voorbespreking 19.45 uur - Chassé Theater
GENT
Bijlokeconcert - door Symfonieorkest van Vlaanderen en Jan van
Weyenberg (viool) - Bijloke Festivalhal - 20.00 uur
TILBURG
Yngwie Malmsteen - en Lemurvoice - metal - 20.00 uur - concertpo
dium Noorderligt-Veldhovenring 79
WOENSDAG
EINDHOVEN
Caleidoscoop van Istanboel - door het Fener Patriarchaal Ensemble
- Griekse, religieuze muziek uit de Ottomaans-Turkse gemeenschap -
20.15 uur - Muziekcentrum Frits Philips
OOSTERHOUT
Amsterdam Saxophone Quartet - Daniel Wayenberg The Am
sterdam Saxophone Quartet - met The Gershwin Story - De Bussel -
20.15 uur
TILBURG
The Brandos - unplugged - met Bright Blue Gorilla - 20.30 uur - Noor
derligt - Veldhovenring
UTRECHT
Beck - support Billy Childish - blues, folk, hiphop en gitaarnoise -
20.15 uur - MC Vredenburg
België blijkt een goede kweekvijver voor bluesgroepen te zijn. Zo heb
ben wij de laatste jaren kennis kunnen maken met toppers als The
Electric Kings, Last Call en zeker ook El Fish. De Stichting Rhythm
and Blues Breda presenteert laatstgenoemde formatie morgenavond
in het Bredase cafe De Bommel.
El Fish, een woordspeling op Elvis, is enige jaren geleden ontstaan
rond harmonica-speler Steven de Bruyn. Vijf jaar lang verkende de
groep alle uithoeken van de blues tot men uitkwam bij een hechte
viermans-formatie. El Fish brengt een cocktail van west-coast-jump
en jumpblues, met knipoogjes naar andere stijlen.
De vele eigen nummers en originele bewerkingen van bestaande
songs, van onder andere Willie Dixon, Sonny Boy Williamson en John
'Shifty' Henry, bewijzen dat de groep niet bestaat uit ordinaire her
kauwers. Sinds hun optreden tijdens het Bluesin' Belgium Festival in
1995 is het hard gegaan met deze groep.
Begin dit jaar verscheen de debuut-cd Blue Coffee, met de alom gepre
zen single Copy Dog. Afgelopen zomer speelde El Fish op het befaam
de Belgium Rhythm and Blues Festival in Peer en tijdens Bluesrock in
Tegelen. Inmiddels is de agenda van El Fish aardig gevuld en komt nu
Nederland aan de beurt om kennis te maken met de originele sound
van El Fish.
De groep bestaat uit Steven de Bruyn (harmonica), Filip Casteels (gi
taar en zang), Jan Leven (contrabas) en Toon Derison (drums).
El Fish, vrijdag 22 november, vanaf 21.30 uur,
café De Bommel, Halstraat 1 in Breda