Zucchero trilt van echtheid Vij:de Nacht van het Lied in Roosendaalse schouwburg Cuby's blues in het theater Populaire Belgische bluesformatie El Fish in Breda -J bRink Formule Mix Cabaretprijs Hoogtepunten Italiaanse superster naar Noorderligt in Tilburg Blues Boer in m te ee. in its- dit En :tief rom tge- fval ire is mg- inde lure I II Prachtig aanbod van het betere Nederlandse lied ^oria Cerhn Door René van der Velden Wie in hel Nederlands wil zingen... heelt het liet altijd even gemakke lijk. Maar er komen andere tijden, zong Bouèwijn de Groot ooit Bob Dylan na. laarom zit de Roosendaal se schouwmrg De Kring zaterdag weer vol rnt liefhebbers van liederen en liedjes üt de Lage Landen. „Het hemd s nader dan de rok," tracht organisatori'eter Dictus, pr-man van De Kring, de ppulariteit van zingen in je moerstaal t verklaren. „Naarmate de wereld doorde media kleiner wordt, hoe groter de hhoefte aan regionalisering. Dat geldt >ok voor het Nederlandse lied." Voor veel vranderingen in de samenle ving is de vrgrijzing de ultieme verkla ring. Voor d populariteit van het Neder landse lied gaat deze vlieger niet op. „Hier komei zowel twintigers op af als ouderen," zgt Dictus. Vijf jaar gelden organiseerde Peter Dic tus de Nach van het Lied voor het eerst. Meteen 50Cbezoekers. Het tweede jaar zat de schouwburg vol: 800 man, 'echte liefhebbers van het betere lied,' zegt Dic- tus.De festivalformule ontstond volgens hem 'om voor De Kring zonder program mabudget financiële of artistieke risico's zoveel mogelijk te vermijden en toch be paalde aanbiedingen niet te laten passe ren'. De Nacht, beoogt het publiek een kennismaking te bieden met de verschil lende genres ygp Hel Nederlandstalig liedrepertoire. Het programma is volgens Peter Dictus uit idealisme samengesteld. Het biedt een mix van gevestigde namen en jong talent, Vlaamse en Nederlandse artiesten en verschillende genres, zoals luisterlied, pop en chanson. De Nacht begint en eindigt met een ple nair concert in de grote zaal. In de tus sentijd zijn er diverse concerten op twee of drie podia. Daarnaast kan het publiek zich laten informeren over diverse as pecten van het Nederlandse lied. Er zijn stands met bloemlezingen, biografieën, tekstboeken en er is gelegenheid tot het kopen van lp's en cd's. Het Roosendaalse initiatief werd de eer ste drie jaar ondersteund door Stichting Conamus met de bedoeling De Nacht landelijk op te zetten. Dat leidde in 1994 tot een Nacht van het Lied in de schouw burgen van Eindhoven, Tiel Zutphen en Hoorn. Maar daar js het ook meteen bij gebleven. De Nacht van het Lied vindt dit jaar alleen in Roosendaal plaats. „Een schouwburgdirecteur laat zich geen programma aanleunen," geeft Dic tus, een van de redenen. Op het programma staat onder meer De Dopegezinde Gemeente, een klein orkest rond Pierre van Duyl (ofwel Cor Witjes) dat op een prachtige manier het Neder landse levenslied in ere houdt. Eerder deze maand stond de band in het Breda se Chassé Theater geheel onterecht voor slechts veertig bezoekers, onder wie hun Vlaamse vriend Guido Belcanto. „De naam is niet bekend, maar de muziek wel. Je moet mensen opvoeden hierin. De liefhebbers laten zich dat ook aanleu nen," aldus Dictus. Dimitri van Toren, die de afgelopen der tig jaar 28 platen maakte en dus geen verdere introductie nodig heeft, bijt in Roosendaal het spits af. David Vos, de voormalige lichttechnicus van Youp van 't Hek, zingt het betere re pertoire van onder anderen Jacques Brei, Ramses Shaffy, Bram Vermeulen en Wil lem Wilmink. „Een prachtige stem die aan Brei doet denken," oordeelde de jury bij de finale van het Concours de la Chanson in 1993. Vos wordt begeleid door een combo onder leiding van Johan Hoogeboom (piano, accordeon). Marcel de Groot (zoon van Boudewijn) laat op zijn vorig jaar verschenen tweede cd Manen Kweken horen dat hij schat plichtig is aan de generatie liedzangers waarvan zijn vader het boegbeeld is, maar heeft toch een eigen stem. zijn 'band' bestaat verder uit Andries Eleveld (zang, drums), Boris Tames (zang, toet sen) en Ton Nieuwenhuizen (bas). De Berini's (vorig jaar winnaar van de Scheveningen Cabaretprijs voor het pro gramma Almondestraat 53a) komen zon der Harrie, maar Annie brengt wel een vijftal muzikanten mee onder de naam De Formica's. Het gezelschap brengt een muzikale en theatrale ode aan de Fou- ryo's, een legendarische zanggroep met successen aan het eind van de jaren vijf tig en het begin van de jaren zestig. De groep Moeders In Nood wordt om schreven als vier losgeslagen Rotterdam se huismoeders die een selectie uit de spelonken van het Nederlandse repertoi re ten gehore brengen: 'Aan de hand van de jodelende postiljon voert de tocht langs dalen der verloren liefdes, via vet kwabben naar de hoogste pieken van ge luk.' Vlaamse inbreng komt van Kris de Bruy- ne die mooie, doorleefde Nederlandstali ge countryrock brengt. Hij wordt bijge staan door zijn vaste gitaristen Chris Peeters en Fabricio Manzini. Een van de hoogtepunten van de vijfde Nacht belooft Ilona Cechova te worden. Onlangs kreeg deze zangeres haar nieuwste cd Vraag Niet Waarom over handigd door Willem Nijholt maar al in 1982 won zij de Nieuwe Oogst Conamus- prijs. Sindsdien zong ze een verscheiden heid aan Frans, Duits, Joegoslavisch en Jiddisch om recent weer terug te keren tot het Nederlandse chanson. Zij wordt begeleid door de musici van het theater programma Tip Top. I Roosendaal, Schouwburg De Kring, De Nacht van het Lied, zaterdag 23 november 20.15 tot 2.00 uur. Harry Muskee FOTO R.R. LEUKFELDT Aldertg jaar is Harry Muskee de 'ader /an de Nederlandse blues. Mneffirentse dorp Grollo begon et alemaal, met de legendari sche aand Cuby and the Bliz zards Nu toert Harry 'Cuby' «slee (inmiddels 55 jaar) langs e 'e"erlandse theaters en ko men er drie cd's uit: een live- Pat, een Best Of en een com- Pet nieuwe cd. Verder ver- c int het boek Window of my "s, waarin de dertig blues-ja- worden doorgewandeld, oral via fotomateriaal. y the Blizzards maakten PeiJkwaardige albums als k„e,en Grollo-en Trippin' ,,a m[dnight blues en de hits '°Wer dayanother roadWin- InnU eVes en Appleknockers Harry Muskee bleef a trouw aan Drente en de pure blues. Gitarist Eelco Gelling probeerde het elders, onder meer bij Golden Earring. Wat er met pianist Herman Brood gebeurde hoeft niet meer toegelicht te wor den. Harry Muskee ging verder met diverse formaties, Red, White Blue, Harry Muskee Band, Mus kee Gang en nu met Muskee. Het theaterprogramma Cuby is back begint met een akoestisch gedeel te. Daarna komt de basis-band met Erwin Java (gitaar), Heimig van de Vegt (piano), Herman Dei- num (basgitaar) en Hans La Fail le (drums). Aan het slot van de avond worden de blazers toege voegd. Harry Muskee: Cuby is back, 28 november in het Chassé Theater (middenzaal) in Breda Van onze verslaggever Zucchero 'Sugar' Fornaciari geldt in Italië hij als de absolu te superster. Hij verkoopt mil joenen platen en trekt volle stadions. Het doet het ook wel eens iets kleiner, maandag (25 november) is hij in Noorderligt in Tilburg. Zucchero had onder meer een hit Senza una donna, waarvan hij samen met Paul Young een half Italiaanse en half Engelse versie opnam. Hij is van mening dat zijn Italiaans geen handicap is voor buitenlandse luisteraars. „Ik denk wel dat mensen de teksten begrijpen. Ze luisteren volgens mij vooral naar de vibratie van muziek en tekst. Door die vibra tie te begrijpen kunnen ze horen of muziek oprecht is of niet. Ik tril van echtheid." In zijn teksten zit zo nu en dan een mengeling van Italiaans en Engels. „Ik vind die combinatie interessant. De wortels zijn zwart, de atmosfeer is mediter raan en de Italiaanse taal maakt het voor mensen als Eric Clapton, Ray Charles en Miles Davis aan trekkelijk en ongewoon om met mij te werken. De muziek is in ternationaal en als de muziek in ternationaal is, hoef je niet in het Engels te zingen." Maar het bekent toch het liefst overal ter wereld in het Italiaans te zingen. „Het is bijna onmoge lijk mijn teksten te vertalen. Er zit veel ironie in. Ik heb het over religie, leven en liefde, maar dat is niet al te serieus. Engelse ironie is anders, sarcastischer en dat past niet bij mijn teksten. In de Zucchero vertalingen gaat op de een of an dere manier toch mijn ironie ver loren, die in de originele Italiaan se versies wel zit. Die ondertoon blijkt onvertaalbaar te zijn." Zijn muziek zit vol soul, blues en funk en zijn stemgeluid doet ne groïde aan. Zucchero heeft daar een verklaring voor. „Ik ben erg jong met muziek begonnen, ik was een jaar of 12. Ik had een Amerikaanse vriend, die studeer de aan de universiteit van Bolog na. Hij was zwart en leerde mij gitaar spelen. Het waren rhythm blues-nummers van Otis Red ding, Sam Dave en Aretha Franklin die hi: me leerde. Ik FOTO LUCA TROVATO voelde me goed bij die muziek, ze sloot goed aan bij mijn stemge luid en bij mijn gevoel." Hij heeft zijn tuinhuisje ingericht als studio. „Ik werk daar moeder ziel alleen, zonder afleiding, zon der telefoon. Drie maanden lang speel ik en neem ik op. Als de mu ziek me bevalt, neem ik de auto en rij ik naar het strand. Daar luister ik op het strand met open portieren in mijn eentje naar de muziek en bedenk de teksten." Zucchero schopt tegen heilige huisjes als de katholieke kerk en tegen seksuele taboes. Snappen die jonge fans zijn bedoelingen wel, zien ze hem niet te veel als een ster? „Ik ben geen ster en zo beschouw ik mezelf ook niet als zodanig. Ik ben geboren als zoon van een boer en ik zie mezelf nog steeds als een boer, ook in mijn muziek. Maar voor Italiaanse maatstaven heb ik als artiest na tuurlijk wel veel gepresteerd. Ik verkoop miljoenen platen, ik heb samengewerkt met beroemde buitenlandse artiesten en ik doe hele concerttoernees in het bui tenland. Dat is voor Italië toch bijzonder, dus misschien dat ze me daarom als een ster beschou wen in zeker opzicht. Maar ik ge loof niet dat ik met diverse soor ten publiek te maken heb. Ik denk dat ook de jongeren goed van mijn diepere bedoelingen op de hoogte zijn." Ondanks zijn wereldwijde succes blijft Zucchero -een twijfelaar: „Ik speel nu al twintig jaar, maar eigenlijk wil ik er elke dag mee stoppen. Ik weet niet waarom. Hoe meer je in de muziek bereikt, hoe harder je moet werken. Ik ben een weeg schaal en als ik iets maak, wil ik de dingen helder voor me zien, maar ik zit soms boordevol twij fels. Als ik een liedje schrijf, kan ik er de ene dag heel erg tevreden over zijn, maar de ander dag vind ik er dan ineens geen klap meer aan. Dat is mijn karakter. Ik weet uit eindelijk niet of het goed of slecht is. Maar aan de andere kant, mensen zonder twijfels zijn on menselijk, zijn robots en dat zou ik nooit willen zijn." Zucchero treedt maandag 25 no vember op in Noorderligt in Til burg, aanvang 20.30 uur. AMSTERDAM Herman van Veen - Carré (t/m 30 nov) ANTWERPEN 12de Night of the Proms - mix van klassieke- en popmuziek - Sport paleis (do en za 20.30 uur - zo 19.00 uur) BERGEN OP ZOOM De Swing - diverse bands, verschillende dj's en allerlei muziekstijlen - vr 22.00 uur - za 21.00-04.00 uur - Botte Hommel - Blokstallen 3 BREDA André Rieu - nieuw programma - Chassé Theater - 20.00 uur (di en wo) GENT Venus and Adonis - van John Blow en Dido and Aeneas - van Hen ri Purcell - barokopera's - door II Fondamento, solisten o.l.v. Rene Ja cobs - Vlaamse Opera - 20.00 uur (vr en za) MIDDELBURG 6e Eduard Flipse Internationaal pianoconcours halve finale - Concert en Gehoorzaal - Singelstraat 13 - do 14.00 en 19.30 uur - vr 14.00 en 19.30 uur - finale De Doelen op 30 nov om 20.00 uur ROTTERDAM Heineken Night of the Proms - klassiek ontmoet pop - 20.00 uur - Ahoy (wo 27 nov t/m di 3 dec) TILBURG Carmen - door Tilburgs Operakoor Concordia - 20.15 uur - Schouw burg (vr en za) DONDERDAG ROTTERDAM Het Goede Doel(en) Concert - benefietconcert t.b.v. kankerbestrij ding - met o.a. Jan Vayne en Ernst Daniel Smid - 20.15 uur - Rotter damse Doelen VRIJDAG BREDA Concert STIPS - trio van Robert-Jan Stips - Para - Van Coothplein - 21.00 uur BERGEN OP ZOOM Dance Avond - De Botte Hommel - Blokstallen 3 - 22.00 uur BRUGGE Requiem - van Fauré - door Collegium Instrumentale Brugense, Ca- pella Brugense en solisten - Sint Jacobskerk - 20.30 uur ZATERDAG AMSTERDAM Carmen - extra voorstelling - Carré ANTWERPEN II Magico della Musica - Operafragmenten - door BRTN-orkest/koor en Belgisch Vokaal Collectief - Elisabethzaal - 20.00 uur GENT Stadsconcert - Handel en Bach -barokensemble Le Mercure Galant en Vokaal Ensemble Ex Tempore - Bijloke Festivalhal - 20.00 uur Belgische Superavond - Legley, Lenaerts e.a. - door Daniel Blumen- thal (piano) en Viviane Spanoghe (viool) - De Rode Pomp - 20.30 uur EINDHOVEN The King's Singers - vocaal ensemble - 20.15 uur - Muziekcentrum Frits Philips ROOSENDAAL De Nacht van het Lied - zes uur lang liederen en liedjes uit de Lage Landen - Schouwburg De Kring - Kerkstraat 1 - 20.15 uur TILBURG Selma - door Brabants Kamerorkest Louis van Dijk - proefconcert - Schouwburg UTRECHT Blues Estafette - Vredenburg ZONDAG ANTWERPEN Bachconcert - cantates door koor en orkest Collegium Vocale en so listen - De Singel - 20.00 uur BREDA Moskous Kamerorkest - Karin Lechner -14.30 uur - Chassé Thea ter Folkore-ensemble Slavici -15.00 uur - Chassé Theater TERNEUZEN Open Haard Concert - door Eleonore Pameijer (dwarsfluit) en Lour- des Pavia (gitaar) - Stichting Jazz/Theatercafé Porgy Bess - Noord straat 52 - 15.00 uur MAANDAG ROTTERDAM Kamerorkest van Moskou - o.l.v. Constantine Orbelian - werken van o.a. Sjostakovitsj en Tsjaikovski - 20.15 uur - de Doelen TILBURG Zucchero - Italiaanse pop - 20.30 uur - concertpodium Noorderligt - Veldhovenring 79 DINSDAG BREDA Het Brabants Orkest - met werken van o.a. Wagner, Mendelssohn en Dvorak - 20.30 uur - voorbespreking 19.45 uur - Chassé Theater GENT Bijlokeconcert - door Symfonieorkest van Vlaanderen en Jan van Weyenberg (viool) - Bijloke Festivalhal - 20.00 uur TILBURG Yngwie Malmsteen - en Lemurvoice - metal - 20.00 uur - concertpo dium Noorderligt-Veldhovenring 79 WOENSDAG EINDHOVEN Caleidoscoop van Istanboel - door het Fener Patriarchaal Ensemble - Griekse, religieuze muziek uit de Ottomaans-Turkse gemeenschap - 20.15 uur - Muziekcentrum Frits Philips OOSTERHOUT Amsterdam Saxophone Quartet - Daniel Wayenberg The Am sterdam Saxophone Quartet - met The Gershwin Story - De Bussel - 20.15 uur TILBURG The Brandos - unplugged - met Bright Blue Gorilla - 20.30 uur - Noor derligt - Veldhovenring UTRECHT Beck - support Billy Childish - blues, folk, hiphop en gitaarnoise - 20.15 uur - MC Vredenburg België blijkt een goede kweekvijver voor bluesgroepen te zijn. Zo heb ben wij de laatste jaren kennis kunnen maken met toppers als The Electric Kings, Last Call en zeker ook El Fish. De Stichting Rhythm and Blues Breda presenteert laatstgenoemde formatie morgenavond in het Bredase cafe De Bommel. El Fish, een woordspeling op Elvis, is enige jaren geleden ontstaan rond harmonica-speler Steven de Bruyn. Vijf jaar lang verkende de groep alle uithoeken van de blues tot men uitkwam bij een hechte viermans-formatie. El Fish brengt een cocktail van west-coast-jump en jumpblues, met knipoogjes naar andere stijlen. De vele eigen nummers en originele bewerkingen van bestaande songs, van onder andere Willie Dixon, Sonny Boy Williamson en John 'Shifty' Henry, bewijzen dat de groep niet bestaat uit ordinaire her kauwers. Sinds hun optreden tijdens het Bluesin' Belgium Festival in 1995 is het hard gegaan met deze groep. Begin dit jaar verscheen de debuut-cd Blue Coffee, met de alom gepre zen single Copy Dog. Afgelopen zomer speelde El Fish op het befaam de Belgium Rhythm and Blues Festival in Peer en tijdens Bluesrock in Tegelen. Inmiddels is de agenda van El Fish aardig gevuld en komt nu Nederland aan de beurt om kennis te maken met de originele sound van El Fish. De groep bestaat uit Steven de Bruyn (harmonica), Filip Casteels (gi taar en zang), Jan Leven (contrabas) en Toon Derison (drums). El Fish, vrijdag 22 november, vanaf 21.30 uur, café De Bommel, Halstraat 1 in Breda

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 25