'Geen twee avonden hetzelfde' Tranter wekt sensuele 'Salomé' tot leven Kantoormuizenissen en vrouw van Schopenhauer z Frank Lammers speelt zijn eerste hoofdrol in Shakespeare's 'Coriolanus' tc Fred Butter spettert niet als Gene Kelly Irstraat 47, Breda DE STEM Garages te huur Van Ginneken Makelaardij B.V. Gevraagd Uitdaging Zware rol Waardigheid Gestoft, kamers Leen bij AMI Twee stukken van Jeroen van den Berg door Het Oranjehotel UI h kt van 9.00-16.00 uur Ï346766/0162-455776 Goirle. DONDERDAG 21 NOVEMBER 1996 !H 23 24 november Sienmarkt van Nederland hallen BOMVOL!!! aas en kinderopvana - en 65+ 3,-. -16.30. 0251 - 31 90 90. 1ARKT van 9 tot 17 uur 076-5140892 <art/wit TV klein model "5,-, 076-5711833. JRLITZER jukebox, open adel, rond van boven liek model uit de jaren in topstaat, 45 toeren 14.750,-, 0165-388173 tFELBILJART incl. onder- binnnemt.147x76 >50,- 0165-555539 koop: STACARAVAN in de Maas, omg. s-Her- genbosch 500,-, Jaar- aats 1.950,-. Tel. 010- 44496 na 18.00 uur. O.G. Huur Gestoffeerde STUDIO per 1 jan. 770,- all-in, tel. 0165-552746 B.o.Z., 120,- p.mnd. Meilust. 0164-687235. O.G. Koop BERGEN OP ZOOM St. Catharinaplein 13c Karakterestiek dak- ippartement in monumen- aal gebouw. Ligging op 2e verdieping. Ind.gang, woonkamer, overdekt talkon vide, open keuken slaapkamer, badkamer, /erd.: "Open" werkruimte jalustrade en slaapkamer. Berging in de kelder. Renovatie in 1985. Goed onderhouden. Aanv. in overleg. Vraagprijs 176.000,-k.k. Inl. Stationsstraat 25 4611 CD Bergen op Zoom Tel. 0164-265152 Lid NVM ONGEN. Merkelbachstr 3. T.k. zeer g. onderh. 2/1 apw., bj. '92, Indk hal, i.e., L-kamer met erker, euken met inb. app. trave- n vloer inkl. c.v. 1e Verd: ixe badk., 3 slpk. 2e Verd: oorzold. kastenw./ bergr. i.v inst., aansl. wasapp., Dy. slpk., berging. Bijz.h,: tooie tuin, beneden geh. .v. rolluiken, gehele pand !ubb. beglaz., dak-muur- j loerisolatie, vele extra's. !r. pr. 285.000,- k.k. anv. i.o. 076-5711083. verhuurd onr. goed. Voor goede tip: 1000 beloning! I Poelwijk Vastgoed, inl. 06-53285205. PRINSENBEEK. Groen-1 straat 66. Vrijst. woning me gar. berging (mooie lok.) I Bouwjaar 1933. Grondopp. ±350m2. Voorzien van c.v. Aanv. in overleg. Info naj 18.00 uur. 076-54147651 5413669 St. Maartensdijk: serieus I BOD gevraagd boven I 65.000,- voor een huisl zonder tuin met dakterras, Tel. 0166-663858. ZEVENB-HOEK 016&- 402093. Roy. gest. hoekn. gar. Sporenbergstr. 235.000,- k.k. Door Peter van Vlerken Wat goed is komt snel, maar bij de jonge (24) acteur Frank Lammers is het wel heel snel gekomen. Amper van de to neelschool kreeg hij een twee jarig contract bij het gerenom meerde Rotterdamse RO Thea ter en maar net van die schrik bekomen, werd hem door re gisseur Koos Terpstra de hoofdrol toebedeeld in de nieuwe produktie Coriolanus. Mijn eerste reactie was: is dit Jiet te veel van het goede?" I Frank Lammers: „Toen Koos mij riep, waren we Coriolanus aan het repeteren zonder dat de rol len nog waren verdeeld. Ik ver wachtte dat hij zou zeggen dat ik minder grappen moest maken, maar hij vroeg: ik wil jou die rol geven, denk je dat je het kunt?" De spanning sloeg toe, want de enige voorwaarde die de regis seur stelde, was dat hij de tekst na de zomervakantie uit het hoofd moest kennen. Hij ging in zijn eentje naar Ierland, script onder de arm. Zinnen opzeggend zwierf hij door de straten van Dublin. Declamerend stond hij in de nachtelijke zeewind op het dek van de boot. „Sommige men sen vroegen of het wel goed met me ging.Maar na drie weken zat het erin. „Ik kende de tekst van voornaar achter van buiten, zelfs zonder dat ik de tegentekst van mijn medespelers nodig had." Sinds de première begin oktober staat hij vrijwel avond aan avond het drieëneenhalf uur durend stuk te spelen. Van Venlo tot Drachten, van Groningen tot Breda. Hij voelt de verantwoor delijkheid. „De vrijblijvendheid van de toneelschool is er nu goed vanaf. Er wordt een gigantisch vertrouwen in mij gesteld en ik voel dat ik dat moet waarma ken." In de hoofdstedelijke schouw- burg kwamen zijn vrienden van de toneelschool kijken. „Ik moest Frank Lammers als Coriolanus bij het RO Theater. op en ik dacht: waar ben ik aan begonnen... Maar als je vijf minu ten op het toneel staat, is dat ge voel weg en wordt het geweldig om te doen. De uitdaging te zien of je het kunt..." De reacties van recensenten waren over het alge meen positief. Het publiek rea geert enthousiast. Enkele bezoe kers kwamen huilend naar hem toe na afloop van de aangrijpen de voorstelling, vertelt Frank Lammers. Hij kan niet stilzitten. Krabt in zijn ongeschoren gezicht, strijkt door zijn haar, trommelt met zijn vingers op tafel. Hij komt niet uit een kunstenaarsmilieu. Zijn va der was wethouder in Mierlo en fanatiek voetballer bij Mifano. Hijzelf trapt ook graag tegen een bal en volgt de club nog op de voet. Op het Geldropse Stra- brechtcollege, waar veel werd ge daan aan toneel en cabaret, be gon hij met acteren. Altijd met succes, al had hij er zelf geen be nul van dat hij het kon. „Je bent puber en je doet waar je je popu lair mee kunt maken, dat is be langrijk op die leeftijd." Mensen raadden hem aan naar de toneelschool te gaan. Niet zijn vader. „Die zei: er valt geen droog brood in te verdienen, je kunt toch zo goed leren." Maar zijn moeder stond op een ochtend blij lachend naast zijn bed te zwaaien met de brief dat hij was aangenomen op de toneelschool in Amsterdam. Tijdens zijn studietijd werden daar professionele regisseurs en acteurs binnengehaald, omdat er gebrek aan aansluiting met de beroepspraktijk werd geconsta teerd. Tot het moment dat hij ge vraagd werd door Koos Terpstra, had hij een produktie gedaan bij foto leo van velzen de Toneelschuur in Haarlem en een rolletje gespeeld in een stuk van de Toneelgroep Amsterdam. „Ik ben nu al waar ik pas over een paar jaar hoopte te zijn." Het is de bedoeling dat zijn contract bij het RO Theater langer door loopt: Een mooi bestaan vindt hij het le ven van acteur, al heeft hij nau welijks tijd over om iets anders te doen. Overdag repeteert hij in middels voor het traditionele fa miliestuk van het RO Theater, dit jaar Lord of the Flies van William Golding. 's Avonds is Frank Lammers Coriolanus. „Als ik op het toneel sta, merk ik niet hoe zwaar die rol is, maar na afloop kunnen ze me bij elkaar vegen." Coriolanus is een zelden gespeeld Shakespeare-stuk, door Terpstra overgezet in eigentijdse tekst en regie. Het speelt in de tijd van de oude Romeinen en gaat over de tragiek van een oorlogsheld tegen wil en dank. Wat Frank Lammers betreft draait het in de achterlig gende thematiek om het nemen van verantwoordelijkheid. Hij trekt lijnen naar de gebeurtenis sen in Srebrenica. „Als je niets doet, is het niet goed, als je wel iets doet gaat het fout." Frank Lammers noemt zichzelf een intuïtief acteur. Iemand die inspeelt op de reacties uit de zaal. „Ik doe geen twee avonden het zelfde." De regisseur maakt wel eens een opmerking over zijn on gedurigheid: blijf nu eens stil staan! Coriolanus staat dicht bij hem zelf, vindt hij. Eerlijk zijn tegen iedereen en als je daarmee men sen tegen je in het harnas jaagt, wat hem nog wel eens wil overko men, dan moet dat maar. „In de toneelwereld gaat het er vaak om dat je de juiste mensen gedag zegt. Daar heb ik nooit aan mee gedaan. Ik was ervan overtuigd dat ik er toch wel kwam als ik goed genoeg speelde. Als ik er gens trots op ben, is het dat ik wat dat betreft mijn waardigheid behouden heb." Over zijn toekomst maakt hij zich niet druk, al gaat hij zich nu wel aanmelden bij een castingbureau. Film zou hij wel willen doen. Voorlopig is hij blij met Coriola nus. „Ik hoop dat ze me bij het RO Theater dit soort rollen blij ven geven." Hij leert veel van Joost Prinsen, die ook in Coriola nus speelt. „Dan roept hij: wij Brabantse jongens doen het zo slecht nog niet; Mierlo Faal Nooit!" 'Coriolanus' van William Shake speare door het RO Theater. Re gie Koos Terpstra. Te zien op vrij dag 29 november in het Chassé Theater in Breda. Kamers aangeb^ Roosendaal met eigen kookgelegenheid 0165-569134. Van onze kunstredactie Met zijn vaak boosaardige en verleidelijke, manshoge poppen hebben poppenspeler Neville Tranter en zijn Stuffed Puppet Theatre al voor menige fascine rende voorstelling gezorgd. Het verhaal van de bijbelse verleid ster Salomé, die het hoofd van Johannes de Doper liet afhakken, heeft hij thans samen met cho reografe Lisa Marcus tot een luchtige voorstelling bewerkt. Op dinsdag 26 november is Salomé in De Kring in Roosendaal. Tranter heeft zijn voorstelling gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk van Oscar Wilde en de daarop gebaseerde opera van Ri chard Strauss. Zwaar geëroti seerde versies van het oorspron kelijke bijbelverhaal waarin Sa lomé - anders dan hier - ter dood werd gebracht door haar stiefva der Herodes. Neville Tranter had aanvankelijk moeite met de tekst, maar hij weigerde in het Engels te spelen. „Ik ben al heel snel in het Neder lands gaan schrijven en spelen. Het is goed om emoties die ik op het podium nodig heb te vertalen in zinnen die eenvoudig van op bouw zijn." De fraaie volzinnen zijn afkomstig van Luk van Meerbeke die de solo van Tranter ook regisseerde. Een solo is het eigenlijk niet want Tranter staat op het podium met vijf grote pop pen, die hij razendknap leven in blaast en die dus gelijkwaardige tegenspelers vormen: Salomé, Herodes Antipas, Herodias, Jo hannes de Doper en het 20e eeuwse straatjochie Sjon. Omdat de mimiek van de poppen zo le vendig is, vergeet je dat je de mond van de speler ziet bewegen. Koningsdochter Salomé leeft in onmin met haar moeder Herodias en stiefvader Herodes, die haar echte vader hebben vermoord. Zij voelt zich aangetrokken tot de ascetische, godsdienstwaanzinni ge Johannes de Doper die in de kelder van het koninklijk kasteel zit opgesloten. Johannes zorgt dat het volk op de hoogte blijft van de slechtheid van de konin gin: 'een open riool' zoals hij ver kondigt. Koningin Herodias wil zich daar om ontdoen van Johannes. Als Salomé tijdens een feest erotisch gedanst heeft voor Herodes mag zij een wens doen. Moeder fluis tert haar dochter in dat zij om het hoofd van De Doper moet vragen. Het hoofd van Johannes de Doper duikt echter pas tweeduizend jaar later op in een talkshow. Het is een tijdloos verhaal over macht en onmacht, schuld en onschuld, zonde en verlossing, waarheid en leugen, maar bovenal over de liefde in al haar bizarre vormen. Veel gruwelijkheden komen niet voor in deze Salomé die behalve vol zit met lange lappen tekst ook gevuld is met grappige actualise ringen en vrolijke intermezzig. Het is daardoor een afwisselende show geworden, waarin verheven bijbels tekst en platte, actuele terzijdes schaamteloos samen gaan. Toch weet Tranter opnieuw met zijn magnifiek bespeelde we zens van stof ook een beklem mende sfeer op te roepen en hart verwarmende figuren te creëren. I Neville Tranter en zijn Stuffed Puppet Theatre zijn op 26 novem ber in Roosendaal, 17 januari in Breda, 18 maart in Oosterhout. Neville Tranter (rechts) speelt met zijn Stuffed Puppet Theatre de voorstelling 'Sa lomé'. foto erwin olaf Geldleningen en hypotheken. Rozemarij 44, 4811 LV Breda 076-5206755/542137^ Div.contacten_ WEDUWE zkt. lieve vriendin in O'hout, 60 jr., bridge, fietsen, winkelen b.o.n. 3988. NOVEEN St. Clara, belang t. ciara, u .pw6 rijk, vraag alleen P°f,ehet dingen. Bid 9 9 bran. weesgegroet bij e u er j dende kaars, ook 2 geen zin in nSijK dingen die vast o lijken om verhoord erg den en iets wat u dg ge ter harte gaat. Laa dag de kaars gehee dj, branden en P^'c%t bericht. U krijgt wa vroeg. P.H. 'Beeld uit de voorstelling 'De vrouw van Schopen- "twer' door Het Oranjehotel. foto meijnard scheers Van onze kunstredactie De spraakmakende toneelpro- ductiekern Het Oranjehotel pre senteert op donderdag 28 novem ber in het Chassé Theater Breda twee korte stukken die eerder als respectievelijk lokatieproductie in Utrecht en als lunchvoorstel- ling in het Amsterdamse Theater Bellevue succes hadden: De man die een streep op de muur zette en De vrouw van Schopenhauer. De jonge theatermaker en acteur Jeroen van den Berg is verant woordelijk voor het korte toneel stuk De man die een streep op de muur zette, waarin hij zelf een grijze kantoormuis speelt, die lichtelijk maar charmant in de war is. Met een acrobatisch soe pel doorbuigende rug en zijn ten gere, bescheiden gestalte vertolkt hij een man die zich suf peinst over het hoe en waarom van de mens en de dingen. Hij maakt daarbij gebruik van een kantoorstoel, een tafel, een fauteuil, een draagbare cassetter- corder en een filmdoek, die zich tussen felrode toneelwanden be vinden. De man houdt van orde en regelmaat, maar laat zich van de wijs brengen door zijn eigen manoeuvres en onverwachte filmbeelden. Jeroen van den Berg is tevens de schrijver en regisseur van De vrouw van Schopenhauer, waar in Ivar van Urk en Herman van Keulen de relatie verbeelden tus sen de sombere, vrouwen hatende filosoof Arthur Schopenhauer en diens moeder Johanna. De histo rische Johanna Schopenhauer- Trosiener (1766-1838) ontving te Weimar in haar salon intellectue len als Hegel, Grimm en Goethe. De laatste ontpopte zich als een goeroe die haar een bijna oosterse flegmatiek bijbracht. Johanna is bepaald niet blij met de komst van haar zoon naar Weimar, omdat hij alleen maar kan kankeren. Van Goethes 'schijnheiligheid' wordt hij onwel en de salon van zijn moeder werkt hem op de zenuwen. Als een lastige puber zit hij te klieren achter zijn schrijftafel. Niet het logische verstand hield volgens Schopenhauer de mensheid op de been maar een blind streven: Wil le. Het waren zijn eigen frustraties die Schopenhauer zo obstinaat maakten en het is vooral die jon ge, wilde frustratie die een rol speelt bij het jeugdige toneelper sonage, dat enorm veel te berde brengt in de modieuze taal van computergames en popmuziek. Daardoor en door de vrolijke re gie is het een toegankelijke voor stelling voor een jong publiek waarin de dominante, egoïstische Johanna slechts een bijfiguur blijft. I 'De vrouw van Schopenhauer' en 'De man die een streep op de muur zette' van en door Jeroen van den Berg e.a. is op donderdag 28 november te zien in de kleine Chassé-zaal in Breda. lil h ANTWERPEN De Minnaar - van Harold Pinter - i.k.v. Europees festival - Klokhuis - 20.00 uur (do en vr) Romeo en Julia - naar Shakespeare - door Toneelschuur - Monty - 20.30 uur (vr en za) Sacco Vanzetti - musical door Ballet van Vlaanderen - Stads schouwburg - 20.00 uur (26 t/m 30 nov) BERGEN OP ZOOM West Side Story - musical - 20.15 uur - Stadsschouwburg De Maagd (di en wo) BREDA Evita - musical - 20.00 uur - Chassé Theater (t/m za) De Doorspeler - door Het Zuidelijk Toneel - 20.45 uur - Chassé Thea ter (vr en za) BRUGGE Het Mens - van B. Barnard - door Blauwe Maandag Cie. - CC de Dijk - 20.30 uur (do t/m za) JaJaJa - naar Macbeth van Shakespeare - door de Werf - De Werf - 20.30 uur (do en vr) DEN HAAG West Side Story - Congresgebouw (t/m 22 dec en 25 t/m 30 dec) De Gids - door Het Nationale Toneel - Theater aan het Spui (t/m 30 nov) Oidipous I en II - Appeltheater - Duinstraat 6 -19.30 uur - zo 13.30 uur (t/m 21 dec) La Musica II - Appeltheater - Duinstraat 6 - 20.30 - zo 14.30 uur (t/m 21 dec) Miss Saigon - 24 nov première - Circustheater - Den Haag ETTEN-LEUR Mini Maxi - met Scherzo - theater De Nobelaer - 20.15 uur (vr en za) OOSTERHOUT De Zelfmoordenaar - toneelgroep LINK - 20.15 uur - CC de Bussel (vr en za) DONDERDAG BREDA We Want God Now - dans door Man Act - 20.30 uur - Chassé Theater Dans met mij - door Jan Rot Hans Breetveld - 20.45 - Chassé Theater ETTEN-LEUR Chippendales - Wild, Hot an Oh so sexy - De Nobelaer - Anna v. Ber- chemlaan2-20.15uur ROOSENDAAL Tip Top - muziekcabaret - Schouwburg De Kring - Kerkstraat 1 - 20.15 uur TILBURG De Gids - door Het Nationale Toneel - 20.30 uur - Schouwburg VRIJDAG ANTWERPEN Stabat Mater e.a. - hedendaagse dans door Rambert Dance Compa ny - Vlaamse Opera - 20.00 uur TERNEUZEN Purper 11 - door Purper - Zuidlandtheater - Zuidlandstraat 111 - 20.00 uur ZATERDAG BRUGGE Le Beau Marriage - door Limelight - De Werf - 20.30 uur OOSTENDE Wolven huilen - van Erik Vlaminck - door de Korre - zaal Malpertuis - 20.30 uur TERNEUZEN Tip Top - met Jenny Arean - Zuidlandtheater - Zuidlandstraat 111 - 20.00 uur ZONDAG TILBURG Jubileumprogramma - door Het Internationaal Danstheater -14.30 uur-Schouwburg DINSDAG OOSTERHOUT De reis 4 - dansgroep Raz - De Bussel - 20.15 uur ROOSENDAAL Salomé - poppentheater voor volwassenen - door Stuffed Puppet Theatre - Schouwburg De Kring - 20.15 uur TILBURG Watersnood - jeugdtheater door Artemis -19.30 uur - Schouwburg We Want God Now - dans door Man Act - 20.15 uur - Schouwburg WOENSDAG ROOSENDAAL Kunst - Raam Theater - menselijke komedie - Schouwburg De Kring - 20.15 uur Oosterhout - De Bussel. 'Sin- gin' in the Rain', musical ver taald en geregisseerd door Fred Florusse. Met o.a. Fred Butter, Jan Goossens, Marieke van Grimbergen en Maaike Schuurmans. Gezien op 19 no vember. Op 8 en 8 april in Ter- neuzen, 12 en 13 april in Ber gen op Zoom, 15 en 16 mei in Breda en 17 mei in Etten-Leur. Door Marjan Mes Het schijnt dat Douglas Fair banks en Mary Pickford mo del hebben gestaan voor het stomme filmpaar Lockwood en Lamont uit de Amerikaan se filmmusical Singin' in the rain. Maar natuurlijk werd de speelfilm uit 1950 vooral be roemd door de verrukkelijk lichtvoetige danspassen van Gene Kelly. Kelly was immers verantwoorde lijk voor een van de beroemdste dansscènes uit de filmhistorie. Deze zwierige, verliefde dans in de regen is bijna letterlijk over genomen uit de film en is ook een van de meest geslaagde beelden uit de nieuwe Nederlandse musi calproductie Singin' in the Rain, die zowel is gebaseerd op het filmscenario als op de Engelse theaterversie uit 1983. Fred Butter, al (tap)dansend in een voor toneelbegrippen mooi realistische regenbui en al zin gend Het regent en ik zing-, het is een bijzonder leuk nostalgisch moment waarvan er meer in deze door regisseur Fred Florusse in het Nederlands vertaalde musical hadden moeten zitten. Singin' in the Rain is het roman tische verhaaltje van een sterren- paar uit de tijd van de stomme film, dat door het publiek ook privé als geliefden wordt be schouwd, maar dat buiten de set niets met elkaar heeft. Wanneer Warner Brothers de geluidsfilm The Jazz Singer introduceert, kan de maatschappij waarvoor Don Lockwood en Lina Lamont spelen, niet achter blijven en wordt hun laatste zwijgende film omgezet in een filmmusical met geluid. Het probleem is alleen dat Lina Lamont een verschrikkelijk lelijk krijsstemmetje heeft. Lockwoods vriend, de studiopianist Cosmo Brown, komt echter met het lu mineuze idee om Lockwoods aanbedene, het actricetje Kathy Selden, de vrouwelijke hoofdrol te laten spreken en zingen, ter wijl Lina alleen maar hoeft te playbacken. De nieuwe Nederlandse theater versie van Singin' in the Rain be vat heel wat ouderwets aandoen de scènes van filmopnamen, flau we imitaties van stomme film beelden en tal van dans- en zang scènes die herinneren aan een ver verleden. Dat daarmee tevens de nogal houterige enscènering en spelprestaties zijn gerechtvaar digd, is echter een misverstand. Fred Butter, altijd goed voor een goed verzorgde bijrol, mist ten enenmale de uitstraling, het ac teertalent en zelfs het vereiste su blieme zang- en dansvermogen om aan zo'n glansrol stralend ge stalte te kunnen geven. Hij is ge woon saai. En dan is het veel ge vraagd om je te moeten spiegelen aan een dansfenomeen als Gene Kelly, hoe aardig Butters vertol king in de regen ook is. De twee vrouwen aan zijn zijde worden door Maaike Schuur mans (de krijserige Lamont) en Marieke van Grimbergen (Kathy Selden) evenmin bijzonder over tuigend neergezet, hoewel beiden beslist het een en ander in huis hebben voor een musicalrol. Jan Goossens was als Cosmo Brown in Oosterhout vooral sterk door zijn acrobatische toeren. Deze rol zal elders ook worden vertolkt door Michiel Verkoren. Producent Mark Vijn en zijn nog jonge Melody Musical Produc tions mikken uiteraard op een groot publieksucces, maar daar voor lijken mij niet alle nodige ingrediënten aanwezig, ook al zal na de inspeelperiode misschien nog veel van de kneuterigheid uit de scènes verdwijnen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 23