Biografie over Joannes Zwijsen Veel Herziene Groot Nieuws Bijbel leest als een trein Boek beschrijft een geduchte bouwer aan de kerk in Nederland Ex-directei affaire Hei) B ede vaart en in Europa eenplezierig lees-/kijkboek 'Mensen met Nederlandse truckers vast aan grenzen van Rusland DE STEM GEESTELIJK LEVEN A6 DESTEM Deutsche Telekom maakt uitstekend debuut op beurs DINSDAG 19 NOVEMBER 1996 Joannes Zwijsen, de molenaarszoon uit Kerkdriel, werd in de tweede helft van de negentiende eeuw bisschop van Den Bosch en later aartsbisschop van Utrecht. FOTO ARCHIEF DE STEM Jan W.M. Peijnenburg bij het standbeeld van mgr. Zwijsen in Tilburg. Door dr. Jan van Oorschot 'De molenaarszoon uit Kerkdriel' is hij genoemd. Joannes Zwijsen, de latere bisschop van 's-Hertogen- bosch en de aartsbisschop van Utrecht, was van een voudige komaf. Hij groeide op in de moeilijke periode van de Bataafse Repu bliek en het Franse keizerrijk. Er was de opkomende vrijheid voor de katholieken die hun ker ken terugkregen. Maar tegelij kertijd waren er deconflicten tussen paus en keizer Napoleon die verontwaardiging en ver warring veroorzaakten. Jan Zwijsen viel als student niet op. Als seminarist kenmerkte hem een nuchtere vroomheid, wars van symboliek. Hij was geen meester van het geschreven woord, had weinig oog voor cul tuur, maar was wel een goed predikant met een grote verering voor Maria. Als priester stond hij dicht bij het gewone volk waaruit hij zelf afkomstig was. Zwijsen was voor de duivel niet bang. Het verhaal gaat dat hij als kapelaan te Schijndel onder de hoogmis enige boeren met zijn wandelstok uit een naburig café joeg. Dat hij een soort ben deleider in Gemonde op zijn sterfbed dwong eerst een gesto len deken terug te geven, om hem vervolgens in zijn laatste uren bij te staan op een deken die Zwijsen hem aanreikte, was tekenend. Zwijsen wist precies wat hij wilde. Pedagoog Als pastoor in Best kon hij zijn organisatietalent benutten. Bin nen een maand bezocht hij alle 1800 parochianen. Hij nam een bekwaam pedagoog als hoofd van de school aan en bevorderde een goed verloop van de liturgie door een nieuw reglement voor het koor. Om alle 'onbetamelijk heden' voorgoed uit te bannen, kreeg de kerk een aparte uitgang voor de vrouwen. Toen koning Willem I op doorreis ook Best aandeed, hield Zwijsen -of schoon niet uitgenodigd- een toespraak in het Latijn. Deze geste beviel de vorst, zodat Zwijsen in het koninklijk rijtuig werd uitgenodigd. Vanuit die koets kon de pastoor gemeente bestuur en parochianen vervol gens minzaam toewuiven. In Tilburg maakte Zwijsen ken nis met de ellende van de indus triestad. Een groot gedeelte van de bevolking leefde op het be staansminimum. De kindersterf te was groot, werkdagen van 12 uur gewoon en het hoogste weekloon bedroeg vier-en-een- halve gulden. Medische en hy giënische verzorging ontbraken nagenoeg en de woontoestanden waren erbarmelijk. Naastenliefde Zwijsen voorzag in de ergste nood door het stichten van reli gieuze congregaties, resp. de De Eindhovenaar dr. Jan W.M. Peijnenburg heet een biografie geschreven met de titel 'Johannes Zwijsen, bisschop (1794-1877)'. Zwijsen was bisschop van den Bosch en aartsbisschop van Utrecht. De auteur die na zijn priesterwijding in 1960 kapelaan in Bladel en conrector van het R.K. Gasthuis in Oisterwijk werd, promoveerde in 1976 in Nijmegen tot doctor in de godgeleerdheid op het proefschrift 'Judocus Smits en zijn Tijd' over de oprichter van het katholieke dagblad De Tijd. Thans is hij werkzaam als rector van het bejaardencentrum Zuiderschans te 's-Hertogenbosch en als archivaris (1970) en kanselier (1994) van het bisdom. zusters en fraters van O.L. Vrouw, moeder van barmhartig heid. Naast onderwijs kwam de zorg voor de zieken, bejaarden, wezen en gehandicapten. On danks deze activiteiten was Zwijsen in wezen geen sociaal hervormer. Vanuit het oogpunt van christe lijke naastenliefde wilde hij de medemens in nood helpen. Dat de uitbouw van zijn congregatie ook de opbouw van de kerk ten goede kwam, was mooi meege nomen. In de 'Status-quo tijd' (1830- 1839) na de Belgische Opstand groeide een vriendschap tussen de pastoor en de kroonprins. On derzoeker dr. J. Peijnenburg is er terecht trots op dat hij kan aantonen dat koning Willem II bij de benoeming van zijn vriend Zwijsen tot bisschop-coadjutor heeft bemiddeld. Bisschop Tijdens de laatste ziekte en de dood van Willem II in maart 1849 logeerde koningin Anna Paulowna net bijna de gehele koninklijke familie in Zwijsens pastorie, het enige huis in Til burg dat voldoende ruimte bood. Als wapenspreuk koos bisschop Joannes Zwijsen 'Mansuete et Fortiter' (Zachtmoedig en Sterk), al is er geen twijfel dat het laatste het eerste daarbij overheerste. Bij het herstel van het bisschop pelijk bestuur (kerkelijke hiërarchie) in 1853 werd hij aartsbisschop van Utrecht. In de opschudding rond dit herstel sneuvelde het kabinet Thor- becke. Zwijsen intussen zag kans in circa vijftien jaar een voortreffelijk georganiseerd aartsbisdom op te bouwen. Daartoe gebruikte hij twee mid delen: het oprichten van paro chies en dekenaten en de stich ting van het Groot-Seminarie Rijsenburg voor de priesterop leiding. Peijnenburg weet uit onderzoek dat Zwijsen zijn priesters streng maar met begrip tegemoet trad. In een tijd van slechte verbin dingen stond hij in het uitge strekte aartsbisdom (inclusief Groningen) jonge priesters toe om veertien dagen verlof thuis door te brengen. Een pastoor die zijn zieke ouders verwaarloosde, werd terecht gewezen. In het pastorale werk veronderstelde hij van zijn kapelaans 'een dui delijke geest van onderwerping'. Inzake liturgie en vroomheid, met name bij de sacramenten van biecht en huwelijk toonde Zwijsen zich 'een wettisch man, soms zelfs op het scrupule af', stelt Peijnenburg. Benoemingen Zwijsen speelde een dominante rol bij bisschopsbenoemingen. Tussen 1853 en 1877 kreeg hij steeds de kandidaat die hij voor stelde. Zowel 'Utrecht' als 'Den Bosch' werden lange tijd be stuurd vanuit Huize Gerra, gele gen langs de Steenweg Den Bosch-Tilburg bij de inrijpoort van het Groot-Seminarie te Haaren. Daar vond in de nacht van 14 op 15 juli 1863 de raadselachtige, nooit opgeloste, moordaanslag plaats. Zwijsen was tegen de avond thuisgekomen en werd in de vroege morgen van 15 juli ba dend in zijn bloed en met een ko gel in het lichaam aangetroffen. Ondanks alle naspeuringen -ook vrij recent is nog arhiefonder- zoek verricht- is de zaak nooit tot klaarheid gebracht. Zwijsens huisknecht, Jan van Veen, werd door velen aanstonds als de schuldige gezien, maar Justitie moest hem onverrichterzake la ten gaan. Later bleek wel, dat er papieren en geld ter waarde van FOTO TON TOEMEN 5.000 waren gestolen. De bis schop herstelde snel en vestigde zich op 29 juli voorlopig in het Fratershuis te Tilburg. Residentie Vermoedelijk is de aanslag wel een aanleiding geworden voor Zwijsen om zich in zijn residen tie 's-Hertogenbosch te vestigen. Op 14 maart 1864 kocht hij voor 18.963 van het stadsbestuur het herenhuis, nu Parade 10, nog steeds het woonhuis van de Bos sche bisschop. Vanuit zijn resi dentie kon Zwijsen de restaura tie van de Sint Jan volgen en zijn bezoeken brengen aan de beelte nis van de Zoete Lieve Vrouw, die vooral door zijn toedoen in 1853 in Den Bosch was terugge keerd. In 1868 volgde zijn eervol ont slag als aartsbisschop. Zwijsen bleef als bisschop van 's-Herto genbosch toch tot zijn dood in 1877 nog zijn stempel op de katholieke kerkprovincie in Ne derland drukken. Dr. Jan Peijnenburg heeft met de levensgeschiedenis van Joannes Zwijsen een gigantisch karwei geklaard. De molenaarszoon uit Kerkdriel, die door de stichting van twee congregaties adequaat reageerde op de sociale, medische en on derwijskundige nood in het tweede kwart van de 19e eeuw en die als vormgever van de katholieke restauratie het derde kwart volmaakte, heeft in dr. Jan Peijnenburg een consciën tieus biograaf gevonden. Door Jan Bouwmans Toen dertien jaar geleden de eerste Groot Nieuws Bijbel werd uitgebracht, was het toch even erg wennen. Voor het eerst lag er een bijbel in gewone omgangstaal op ta fel. Alle plechtstatigheid, die de bijbeltaal tot dan toe al tijd in meer of mindere mate had gekenmerkt, was eruit verdwenen. Vooral het aanspreken van God met het familiaire persoonlijke voornaamwoord 'jij' was een heftige breuk met de traditie. God was altijd U geweest om zijn verhevenheid tot uitdruk king te brengen. Ging het erom de vertrouwdheid van de mens met het Opperwezen uit te druk ken, dan ging die intimiteit toch nooit verder dan het persoonlij ke voornaamwoord 'gij', dat qua gevoelswaarde ligt tussen het eerbiedige 'U' en het familiaire 'jij'. Onverantwoord kon je de popularisering van de Groot Nieuws Bijbel echter niet noe men. De principiële bedoeling was immers om er een brug mee te slaan naar die mensen van de twintigste eeuw, voor wie de bij bel een vreemde en onbegrijpe lijke wereld was geworden, tot in de gebruikte taal toe. Begrij pelijkheid van de bijbelse in houd stond daarom in de Groot Nieuws Bijbel op de allereerste plaats. Er zijn er intussen 550.000 van verkocht. Wat je op de eerste Groot Nieuws Bijbel tegen kon hebben, althans soms wat kon irriteren, was de hier en daar toch wat al te gewilde populariteit en al te modieus taalgebruik. Precies dit manco is uit de recent versche nen herziene editie 1996 ver dwenen. Althans de steekproe ven die ik heb genomen, leidden tot de constatering dat de her ziene Groot Nieuws Bijbel op weldadige wijze leest als een trein. Niet, dat er geen enkele kromme zin in staat. Neem Matteüs, 16:21. Daar staat nu: „Van toen af begon Jezus zijn leerlingen duidelijk te maken dat hij naar Jeruzalem moest gaan en veel moest lijden door toedoen van de oudsten, de opperpriesters en de schriftgeleerden, dat hij moest worden gedood en op de derde dag door God worden opge wekt." Voor de specifieke doel groep van de Groot Nieuws Bij bel maakt dat consequent volge houden hulpwerkwoord 'moest' de tekst er niet begrijpelijker op. Want hoezo moest dat dan alle maal? Is het niet duidelijker als je het zo formuleert: „Van toen af begon Jezus zijn leerlingen duidelijk te maken dat hij naar Jeruzalem moest gaan en daar veel zou moeten lijden door toe doen van de oudsten, de opper priesters en de schriftgeleerden, dat hij zou worden gedood, maar op de derde dag door God zou worden opgewekt." Maar de algehele leesbaarheid en begrijpelijkheid staat in de herziene uitgave buiten kijf. Dat is me bijzonder opgevallen bij de psalmen en het deuterocanonie- ke boek Wijsheid. De nieuwe spelling is trouwens ook toege past. Belangstellenden hebben nu reeds de keuze uit verschillende edities. Er is een editie met (rode omslag) en zonder (grijsgroene omslag) deuterocanonieke ge schriften, die zich beide beper ken tot de complete bijbeltekst zelf. Er is een editie, die extra's bevat zoals een verantwoording, een woordenlijst, kaarten en di verse overzichten. De prijzen va riëren daarom van 35,90 tot 45,90 per exemplaar. De meest complete editie ver schijnt pas in het najaar van 1997: die zal dan ook nog zijn voorzien van herziene inleidin gen en aantekeningen, die de tekst zullen verduidelijken. Dit lijkt mij de meest begerenswaar dige editie. Door Jan Bouwmans Gedeeltelijk zijn ze al op televisie te zien geweest, ge deeltelijk komen ze nog op de beeldbuis: de twaalf bekende of minder bekende bede vaartsoorden in Europa, waarover de RKK/KRO en de Vlaamse KTRO een documen taire serie heeft geprodu ceerd. Zulke onderwerpen le nen zich natuurlijk uitste kend om parallel aan de tv- serie een boek erover op dé markt te brengen. Dat gebeurt tegenwoordig bijna standaard. Vandaar ook het boek 'Bedevaarten in Europa' van de hand van televisiejournalist Fons Peters en freelance fotograaf Willem Mes. Het is een groot for maat en rijkelijk van kleurenfo to's voorzien boek geworden. De twaalf bedevaartsoorden die aan bod komen, zijn Santiago de Compostela (Spanje), Croagh Pa- trick (Ierland), Amsterdam, Fati- ma (Portugal), Iona (eilandje ten westen van Schotland), Scher- penheuvel (Vlaanderen), Sain- tes-Maries de la Mer (Frankrijk), Kalwaria Zebrzydowska (Polen), Kevelaer (Duitsland) Medjugorje (Bosnië), Lourdes (Frankrijk) en El Rocio (Spanje). De auteur vertelt uiteraard van elke bedevaartsplaats de ge schiedenis. Maar de historie wordt gecompleteerd door een actuele journalistieke reportage. Het boek begint echter met e® inhoudelijk artikel van prof. Ernst Henau over geschiedenis en spiritualiteit van het fen° meen bedevaart op zich. Want dit fenomeen is niet allee oeroud, maar nog altijd spr!IIS vend. In onze dagen mag de devaart zich zelfs weer verne gen in een toenemende belang stelling. Met name die bedevaarten, .traditioneel te voet behoren worden gemaakt zoals de v tocht naar Santiago de oomp tela. Die populariteit is 1 niet toevallig zoals Henau toogt. Het boek besluit met alge®e informatie over elke bedeva plaats zoals waar belangste den inlichtingen kunnen in nen, mochten ze het plan op ten om af te reizen. Kortom. plezierig lees- en kijkboek. Fons Peters en wi 1 'P.Tj^Anthos, vaarten in Europa. Uitg-A 49,90. f)e het r m: tot e arbeit van ti op 2 M Noordwijk (anp) - Ziektewet heeft in en kleinbedrijf geleid plosie aan tijdelijke tracten. Het gebruik ke contracten om de werkn te kunnen beoordelen verzuim is verdubbeld teel gebruikt 32 procent bedrijven deze methode Zoetermeer (anp) - Honderden Nederlandse vrachtwagens mo gen Rusland niet meer in, omdat de Russische autoriteiten dit weekeinde vplkomen onver wacht hebben besloten dat de vrachtdocumenten in het Rus sisch moeten zijn opgesteld. Transport en Logistiek Neder land, de verladersorganisatie EVO en de FENEX hebben gis teren het kabinet gevraagd hier direct tegen te protesteren. De afkondiging van de Russische maatregel heeft de handel met het land vrijwel onmogelijk ge maakt. De gevolgen van het besluit zijn enorm. Aan de diverse grens overgangen tussen Wit-Rusland en Rusland staan lange files, die oplopen tot twintig kilometer. Veel van de Nederlandse vracht wagens die aan de grens vastzit ten zijn geladen met groenten en fruit. Volgens de drie organsaties is het in strijd met internationale afspraken om vertalingen van het douanedocument, de CMR- vrachtbrief en de factuur in het Russisch te eisen. „Bovendien laat het zeer te wen sen over, dat Rusland dergelijke belangrijke beslissingen niet ruim van te voren bekend maakt." schrijft adjunct-direc teur H. Dubbelboer van TLN aan minister Jorritsma van Ver keer. Transport en Logistiek Neder land hoopt dat interventie van de Nederlandse regering ertoe zal leiden dat het ongemak snel verholpen is. De brief is aan het eind van de middag naar Jorrits ma gefaxt. Chauffeurs die op Rusland rij den zijn wel gewend aan opont houd aan de Oosteuropese gren-( zen. Extra wachttijd levert ech ter een schadepost op van 75 tot 100 gulden per uur, aldus een woordvoerder van TLN. TLN gaat er niet toe over bedrij- ven af te raden voorlopig nog vrachtwagens richting Rusland te laten vertrekken. Nederlandse vrachtwagens maken jaarlijks ongeveer 13.000 ritten naar Rus land. Frankfurt (dpa/anp) - Deutsche Telekom heeft gisteren een uit stekend debuut gemaakt op de effectenbeurs. De koers van het gedeeltelijk geprivatiseerde con cern sloot gisteren in Frankfurt op 33,90 Mark, 19 procent meer dan de introductieprijs van 28,50 Mark. De koersstijging was geen ver rassing. De afgelopen week ge sloten inschrijving op nieuwe aandelen was namelijk ruim vijf keer overtekend. De emissie le vert het telecomconcern onge veer twintig miljard Mark op en ls darmee de grootste privatise- nng Europa tot nu toe. 'Unliem (anp) - De ex-directer veicoöperatie Heino Krause, J. gedeeld in een al jarenlang slep ecente uitspraak van de rechte Pi Stichting Onderzoek Bedrijfs- ®'°™atie (SOBI) had in 1993 na- mv S j Sallandse boeren civiele Jf»® aangespannen. Vol- cioDi dagers waren zij finan- ^gekleed door de toenmali- lipno Ct.6ur' l-*6 vorderingen be- De V?rtig echtbank in Arnhem blijkt Wezen fr C" neoüen aige- heeft H °l§®ns de veehouders en 1 non/x"^irecteur tussen 1985 melfcJ e gefraudeerd. Door bij rienoen r iUeSaal' lactose te ronJ„ Werden ten onrechte Eu- Door\ sut3sidies opgestreken, een vJ v Wanbeleid zou in 1990 nies van 22 miljoen gulden

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 6