V rs Overname DAF Trucks is definitief Het dreigt helemaal fout te gaan met Fokker R.K.) CTIE mn Ill Analyse 'Fokkerianen', stank voor dank ^DEStem FNV'ers kleinmetaal richten zich op ziekengeld Hl Op slechts enkele kilometers van hier is er een grote Belgische bank die het rendement van uw beleggingen kan verhogen. 1060226534 BBL ïuis Tilburg A6 Paccar verwerft alle aandelen Koude douche voor personeel The Greenery WW-fondsen goed bij kas ECONOMIE KORT Kwartaalwinst Aegon omhoog Arbeidsonrust onder gevangenispersoneel Tilburgsche Hypotheekbank naar einde Diesel 1 cent duurder 'Cadans schrapt meer banen dan voorzien' Luchtvaartmaatschappijen beschuldigd Igemeen ziekenhuis gijke traumafunctie. jten en een pastoraal ne basis. In verband fin vooreen full-time pun familie als dewerkenden; geven aan riten en ethische aard o.a. sche opleiding; id deze te volgen; pgen; verken. k*an 's-Hertogenbosch. teem en afhankelijk rden zijn conform de van het pastorale l 539 13 13. november 1996 te uis, 151, 5000 LC Tilburg, fel. (013) 539 13 13. f hcier van geprefabriceerde en aannemersbedrijven. De oor, mede dankzij het grote \liteitsproduct. Momenteel is U.-mveau; [delen; danwel bereidheid tot ver- et een grote mate van vrtj- dewerkers; leelgenomen aan de beleids- foeiende onderneming waar een beknopte sollicitatie- na het verschijnen van deze prundel. vaste banen op .au, zoekt: abant. Het betreft inte- 'en office management, chting secretarieel en A-opleiding, ervaring ;n (nieuwe) uitdaging ulum vitae op te sturen innen één week contact Willemstraat 6, Fax 076- 5200631 Economie ZATERDAG 16 NOVEMBER 1996 Amsterdam (anp) - De Industrie bond FNV zet bij de komende cao onderhandelingen in de metaalnij verheid of kleinmetaal (driehon derdduizend mensen) vooral in op volledige loondoorbetaling bij ziek te Uit een enquête onder de leden bleek dat het gevoeligste punt. In de nieuwe Ziektewet hoeven werkge vers nog maar 70 procent van het loon van een zieke werknemer te betalen, maar in de cao kunnen ze met de vak bonden een hoger percentage afspreken. De vakbondsleden in de metaalnijver heid willen 100 procent doorbetaling. De leden stemmen verder in met de om bouw van de vut naar een vervroegd pensioen. Het verschil is, dat voor het pensioen gespaard moet worden, terwijl de huidige vut rechtstreeks wordt be taald uit de premies. De vut is door de vergrijzing van de beroepsbevolking op den duur niet meer op te brengen. De FNV-bond zet verder in op 3 procent loonsverhoging en op de invoering van een 36-urige werkweek. Nu is de werk week in de metaalnijverheid nog 38 uur. Onderhandelaar S. van der Hoek van de Industriebond erkent dat het een flink eisenpakket is. Voor wat betreft de 36- urige werkweek valt er wat haar betreft 'te praten over het tempo van invoering en de manier waarop dat gebeurt'. In een reactie zegt werkgeversonderhan delaar B. Vonk dat een volledige loon doorbetaling bij ziekte bespreekbaar is. Mogelijke twistpunten zijn volgens hem de verdeling van de kosten van de om bouw van vut naar pensioen, de loons verhoging en de banenplannen (onder meer de 36 uur). Verder willen de werk gevers voorstellen doen voor meer flexi biliteit. De cao-kleinmetaal is de groot ste cao in de marktsector. Van onze verslaggever Eindhoven - De overname van DAF Trucks door de Ameri kaanse vrachtwagengigant Paccar is definitief rond. Paccar heeft gisteren overeenstemming bereikt met alle aandeelhou ders van DAF Trucks en neemt 100 procent van de aandelen over. Met de transactie is een bedrag van 933 miljoen gulden gemoeid. Donderdag was al duidelijk dat de Nederlandse staat als belang rijkste aandeelhouder bereid was zijn pakket van 39 procent te ver kopen, na een positief advies van de bank JP Morgan ten aanzien van de hoogte van het bod. De verkoop van het aandelenbelang levert de staat een boekwinst op van ruim 210 miljoen gulden. Het bedrag van 360 miljoen gulden dat de overheid van Paccar krijgt, wordt naar verwachting bestemd voor het Fonds Econo mische Structuurversterking (FES). Uit dat fonds wordt onder meerde aanleg van de Betuwelijn en Hogesnelheidslijn bekostigd. Andere aandeelhouders van de in 1993 na het faillissement van de 'oude' vennootschap opgerichte DAF Trucks hadden zich bij de bekendmaking van het bod vori ge maand reeds overwegend posi tief uitgelaten over de verkoop. DAF Trucks was behalve van de Nederlandse en Vlaamse over heid (10 procent) in handen van banken, institutionele beleggers en een aantal kleinere partijen. Zowel een financieel consortium (Aegon, ING, ABN Amro, Rabo bank) als een groep van meer in dustriële betrokkenen (toeleve ranciers, importeurs, dealers) had elk ongeveer een kwart van de aandelen. De familie van DAF-oprichter Van Doorne be schikte via haar beleggingsmaat schappij Vado Beheer naar ver luidt nog over enkele procenten van het aandelenkapitaal. De aandeelhouders hadden on derling vastgelegd dat als de hou ders van minimaal 80 procent van het totaal aantal aandelen zich voor de overname zouden uitspreken, de overige partijen eveneens hun belang dienden over te dragen. DAF wordt het vierde truck- merk in de stal van Paccar, dat reeds vrachtwagens verkoopt on der de namen Peterbilt, Ken- worth en Foden. Op basis van de cijfers over 1995 heeft Paccar met inbegrip van DAF Trucks negen tienduizend werknemers en een omzet van omgerekend 10,7 mil jard gulden. Paccar boekte over de eerste ne gen maanden van dit jaar een nettowinst van 233 miljoen gul den op een omzet van 5,2 miljard gulden. DAF Trucks was in de eerste helft van dit jaar goed voor een nettowinst van 80,4 miljoen gulden op een omzet van 1,5 mil jard gulden. Amsterdam (anp) - Vijf ww- wachtgeldfondsen zitten zo ruim bij kas, dat ze de komende jaren geen premie heffen, maar juist te rugbetalen aan werknemers en werkgevers. Deze 'negatieve pre mie' kan oplopen tot 6 procent voor 1997; daarna is de ww- wachtgeldpremie enkele jaren nul procent. Het ww-wachtgeldfonds is het potje waaruit de eerste dertien weken van de werkloosheid wor den betaald. De sectoren waar premie wordt terugbetaald zijn steen, textiel en de groep alge meen van de Nieuwe Industriële Bedrijfsvereniging. De teruggave bij de steenfabrieken bedraagt 6 procent, bij textiel 2,3 procent en bij algemeen 2,9 procent. Van onze verslaggever Breda - Voor het personeel van de RBT-veiling in Breda zijn de reorganisatieplannen van mega-veiling The Gree nery, waartoe de RBT sinds enkele maanden behoort, als een koude douche gekomen. De algemene verwachting was dat 'Breda' een hoofdrol zou gaan vervullen in de strategie van The Greenery, al was het alleen maar vanwege de uitstekende ligging ten opzichte van een aantal ex portmarkten. Het werd het te gendeel: 'Breda' wordt op den duur een collectiepunt. Een plek waar regionale tuinders hun pro duct wegzetten, waarna het el ders verkocht wordt. De veiling functie is overgeheveld naar drie locaties in het Westen. Het personeel in Breda heeft de schok nog niet echt verwerkt, maar zit vooral boordevol vra gen. Wim Bastiaansen, keur meester en plaatsvervangend voorzitter van de ondernemings raad: „Wij vermoeden dat de ex terne adviseur van het bestuur van The Greenery aan 'Breda' voor de toekomst een véél be langrijker functie heeft toebe dacht. Maar in het uiteindelijke besluit is de zaak precies omge keerd. Waarom? Ik weet het niet. De Westlandse gebektheid die het wint van de Brabantse ge moedelijkheid? Of is het korte- termijn-politiek? Want als je Bre da een speer-puntfunctie geeft, dan moet je hier investeren en in het Westen afbouwen. Dat kost dubbel geld. Terwijl het bestuur van The Greenery zich tegenover de tuinders heeft verplicht om juist kosten te besparen." Ontslagen Johan de Jong, hoofdkeurmees ter: „We wisten dat bij reorgani satie ontslagen zouden vallen. Maar het valt ons rauw op het dak dat er hier zo hard gesneden wordt, al weet nog niemand hoe groot de klap zal zijn. En dat ter wijl uitgerekend de RBT-veiling altijd het voortouw heeft geno men bij samenwerkingsprojecten en kwaliteits-impulsen. Het zal de komende tijd enorm belang rijk zijn of de handelsbedrijven hier blijven of wegtrekken. De nabijheid van handelsactiviteiten bepaalt de toekomst van het Bre dase veilingbedrijf." Heftruck-chauffeur Kees Struijs is voorzitter van de onderne mingsraad. Wat hem'steekt is dat het bestuur van The Greenery nooit gespro ken heeft met het personeel: „Wel met telers, kopers, exporteurs. Op de werkvloer heerst bezorgdheid over de toekomst. Vlnr Johan de Jongh, Wim Bastiaansen, Hans Meeus, Kees Struijs en Johan van Alphen. foto de steiwjohan van gurp Noem maar op. Ook nog weieens met de centrale ondernemings raad. Maar nooit met de gewone mensen. Dat is niet goed voor het vertrouwen." Kastuinders hebben intussen la ten blijken dat het hen niet veel uitmaakt welke functie de Breda se veiling straks krijgt in het gro te geheel van The Greenery. Die houding heeft Wim Bastiaansen niet al te zeer verbaasd: „Die hebben al jaren te maken met slechte rendementen. Alleen aan de kostenkant valt wat te halen en daarvoor kan The Greenery een oplossing zijn." Het gesprek maakt duidelijk dat men zich op de werkvloer bij de veiling grote zorgen maakt over de toekomst. Wim Bastiaansen: „Wij zijn gekneed om de nood zaak van een operatie zoals die nu wordt uitgevoerd, te onder schrijven. En dat doen we dus ook en van harte. Maar we willen ook zekerheid. Mensen zijn best bereid om mee te denken en des noods te verhuizen. Daar moet wel wat tegenover staan. Het moet niet zo. zijn dat je over twee jaar in Bleiswijk woont en werkt en dan alsnog buitengeknikkerd wordt. Mensen moeten een eerlij ke en objectieve kans krijgen. Er wordt gezegd dat er geen geld is voor een sociaal plan. Dat wil er bij mij niet in. We horen dat er voor andere afvloeiingsregelin gen wel geld is. Waarom dan niet voor de gewone mensen? We wil len tot het uiterste gaan voor een goed sociaal plan." Den Haag - Verzekeraar Aegon heeft in het derde kwartaal van dit jaar een 18,6 procent hogere nettowinst behaald. Het resultaat bedroeg 389 miljoen gulden tegen 328 miljoen gulden in dezelfde periode van 1995. De winst per aandeel steeg met 16,8 procent van 1,25 tot 1,46 gulden. Aegon spreekt van 'uitstekende resulta ten'. Tot groot verdriet van de banken heeft Aegon-dochter Spaarbeleg, die via agressieve, directe verkoopmethoden klanten werft, goed geboerd. Over de eerste negen maanden van dit jaar ging het aantal rekeninghouders met 23 procent omhoog tot ruim negenhonderdduizend. Het totaal ingelegde bedrag steeg met 1,6 miljard gulden ofwel een kwart tot 7,8 miljard eind september. Zoetermeer - Bij personeel van justitiële inrichtingen heerst gro te onvrede en onzekerheid over de realisering van de 100 procent herbezetting bij invoering van de 36-urige werkweek. Ook de in voering van de nieuwe Arbeidstijdenwet op 1 januari zorgt voor onrust bij de 12.000 werknemers. De AbvoKabo is van mening dat het gereserveerde geld voor meer personeel in veel inrichtingen wordt aangewend om financiële ga ten te dichten. Dat betekent dat gevangenissen, tbs-instellingen, huizen van bewaring en jeugdinrichtingen zich niet houden aan de ambtenaren-cao, waarin geregeld is dat de atv-dagen alle wor den bezet door nieuw personeel. Breda - De in 1983 failliet gegane Tilburgsche Hypotheekbank (THB) sleept zich naar haar einde. De curator voert nog één ge rechtelijke procedure in Den Bosch tegen een notaris. Het onroe rend goed is verkocht en er staat nog ruim 5,7 miljoen gulden op een bankrekening, zo blijkt uit het 34e curatorenverslag. Curato ren hebben zonder veel succes geprobeerd notarissen financieel aansprakelijk te stellen voor transacties van THB. Meer succes hadden zij bij het aanpakken van commissarissen, die 3,5 miljoen gulden opbrachten als schikking om verdere procedures te voor komen. Den Haag - Diesel wordt vanaf maandag 1 cent per liter duurder. Dit hebben Shell en de Novok, de organisatie van vrije pomphou ders, gisteren bekendgemaakt. Als de pompen het advies overne men gaat diesel 1,49 gulden per liter kosten. De wijzigingen zijn het gevolg van dalende internationale productnoteringen. Zeist - Cadans, een uitvoeringsorganisatie voor sociale verzeke ringen zoals de ww en.de wao, schrapt mogelijk meer banen dan de 1560 die eind vorig jaar zijn aangekondigd. Momenteel telt Ca dans 4200 voltijds banen; omdat een aantal mensen in deeltijd werkt, komt het aantal werknemers op 4600. Volgende week wor den de vakbonden en het personeel ingelicht over een nieuw pro ject dat binnen Cadans moet beginnen, Casa Nova. Bestuurder M. Slotboom van de FNV Dienstenbond vreest dat dan wordt gemeld dat er rond de tweeduizend banen worden geschrapt. Een woord voerder van Cadans wil dat bevestigen noch ontkennen. Zoetermeer - De verladers in het goederenvervoer beschuldigen de luchtvaartmaatschappijen van een 'gecoördineerde actie' bij het opleggen van een toeslag voor de hoge kerosineprijs. Hun or ganisatie EVO heeft een formele klacht ingediend bij minister Wijers van Economische Zaken die moet onderzoeken of de con- currentiewetgeving is overtreden. De EVO zegt te handelen namens de Nederlandse im- en export bedrijven. Zij moeten volgens de organisatie miljoenen guldens extra vrachtkosten betalen die zij niet kunnen verhalen op hun afnemers. De EVO heeft het sterke vermoeden dat de op Neder land vliegende luchtvaartmaatschappijen achter de schermen af spraken hebben gemaakt over hoogte en ingangsdatum van de toeslag. Deze is vanaf begin november van kracht, ook voor pas- sagiersvluchten. De maatschappijen hebben volgens EVO hun gezamenlijk optre den geprobeerd te verdoezelen door elk net iets andere toeslagen en invoeringsdata te kiezen. De verladersorganisatie is vooral ge beten op KLM Cargo. Deze maatschappij hield de verladers voor dat zij de komst van een brandstoftoeslag uit de media hadden kunnen vernemen. (ADVERTENTIE) li Seoul/Amsterdam - Juist deze week werd duidelijk dat Mc Donnell Douglas voor zichzelf geen toekomst meer ziet als een zelfstandige producent van passagiersvliegtuigen. En ae: topman Choi Ki-teack van Hyundai zegt niet geïnte resseerd te zijn om deel te ne- ®en in de doorstart van Fok ker. Het dreigt goed fout te gaan met rokker. In Nederland heerste er wee weken een optimistische, J'ina opgetogen sfeer. Het NOS journaal en De Telegraaf brach- prominent het nieuws dat mi nister Wijers en de curatoren vereenstemming hadden bereikt et de vertegenwoordigers van Msung Aerospace. De door- tart van Fokker leek rond. egenover deze krant verklaar- H?,?r°ïïnen in Seoul echter na- Mukkehjk dat het nog lang niet j:,ve[was'De verantwoordelijke ecteur voor het regio-jet-pro- machfw ide ,voormalige lucht" kolonel Young Rok Yeo, Ir», e dat; een overname ze- niat voor de deadline van 1 het f maar Pas erëens tegen zou zij" Van h6t 'iaar moSel'ik j°°'start van de failliete kniR ouwer is een ingewik- N»a ^roc.es- Toeleveranciers, de aam, e .overheid, de Kore- ind 11 «t °.verklerd en de Koreaanse S moesten allemaal op de oii °men' Ritussen moesten de ,7u onder toezicht van enter-commissaris van de rechtbank in Amsterdam - lave ren tussen de wettelijke bevoegd heden en mogelijkheden bij een faillissement. De vier curatoren waren op 1 november voor zover het binnen hun vermogen lag ge slaagd in hun opzet Fokker nieuw leven in te blazen. Voor het eerst wilden in Nederland alle betrokken partijen meewerken aan de doorstart. De curatoren wisten minister Wijers, Stork, de banken, de toeleveranciers en de delegatie van Samsung Aerospa ce geduldig en behendig op één lijn te krijgen. Maar de curatoren hebben niet of nauwelijks invloed op het besluit Door Willem Reijn dat de Koreaanse regering en de machtige chaebols in Seoul moe ten nemen. Twee jaar terug ver klaarde de Koreaanse regering de vliegtuigindustrie tot een speer punt-sector. Vier grote chaebols Samsung Aerospace, Hyundai Space and Aircraft, Daewoo Heavy Industries en Korean Air namen de leiding om samen met de Chinezen een eigen Aziatisch regionaal straalvliegtuig te ont werpen en te produceren. De Ko reaanse overheid zou daar een half miljard gulden in willen bij dragen. De samenwerking strandde deze zomer op de eis van zowel de Koreanen als de Chinezen om de eindlijn in eigen land te krijgen. Vervolgens raak- Van onze verslaggever Hoogerheide - „Kwalijke zaak," foetert Adri van Bruggen. „Dat ontslag bij Fokker kwam natuurlijk toch al hard aan, en dan krijg je er zoiets nog eens overheen." De Hoogerhei- denaar kent tientallen oud collega's van de vestiging Woensdrecht, die zijn afge scheept met een lage uitke ring. Het is de dank voor het bij her haling inleveren van loon, be doeld om Fokker overeind te houden. De laatste geste dateert van dit jaar: om de vut-regeling niet helemaal in het water te zien vallen, nam het personeel een jaar lang het werkgeversge deelte van de premie voor zijn rekening. Dat kostte de werk nemers 4,6 procent salaris. „En wat doet nou de bedrijfs vereniging? Die telt dat keihard mee en verlaagt daarmee dus het maandloon waarop de uit kering wordt gebaseerd. Zo'n tegenslag kun je die mensen niet aandoen. Bovendien is het volgens ons juridisch gewoon niet in orde," zegt Van Bruggen. Met 'ons' bedoelt de oud-secre taris van de ondernemingsraad van Fokker Aircraft Services (FAS) Woensdrecht de Indus triebond FNV, die bezwaar heeft gemaakt tegen de bereke ning. De eerste slag, bij de be drijfsvereniging, is verloren, maar de bond geeft het niet op en gaat in beroep bij de rechter. Uiteraard gaat net dan niet al leen om mensen uit de twee West-Brabantse vestigingen (FAS en Elmo), maar om alle ontslagen Fokker-werknemers. Alleen al in West-Brabant zijn er tientallen gedupeerden. Zelf zit Van Bruggen in de vut, maar hij ontsprong net de dans om de centen. Wie net als hij voor 17 maart aan de kant werd gezet, kreeg nog een 'gewone' uitkering, wie erna kwam zag de basis voor de berekening met 4,6 procent omlaag gaan. Hij moet het bijna dagelijks horen. Als actief vakbondslid en voor malig or-secretaris hoef je in Hoogerheide niet ver van huis om verontwaardigde oud-Fok- kerianen tegen het lijf te lopen. Maar het kan, heeft de Indus triebond al gewaarschuwd, wel een half jaartje aanlopen voor daarover meer duidelijkheid is. ten de curatoren van Fokker weer in gesprek met Samsung. De lei dende rol die Samsung zich nu heeft toebedeeld is echter slecht gevallen bij de andere chaebols. De Koreaanse overheid wil dat de industrie als één partij optreedt en bekijkt de bewegingen van Samsung Aerospace met argus ogen, want Samsung heeft de kosten van de ontwikkelingen van een Koreaans gevechtsvlieg tuig zodanig uit de hand laten lo pen dat dat programma als finan cieel onhaalbaar ten onder dreigt te gaan. De andere chaebols willen het liefst dat Korea een compleet ei gen vliegtuig, de KCDC 100, gaat maken. Dat bezorgt hen immers het meeste werk, terwijl Fokker een eigen eindlijn zou willen hou den. Bovendien werkt Hyundai samen met McDonnell Douglas (MDC) als toeleverancier van vleugeldelen voor de MD-95, de opvolger van de befaamde DC-9 en een directe concurrent van Fokker. In het gesprek met deze krant schermde Young Rok Yeo, de directeur voor commerciële vliegtuigen van Samsung Ae rospace, al met de naam van Mc Donnell Douglas (en met de Rus sen) voor het geval dat een door start van Fokker te moeilijk zou worden. De vertraging in Seoul past in een scenario waarbij de Koreanen voor de tweede keer de curatoren laten wachten tot zij een ons wegen. Het leven van de oudste vliegtuigfabrikant ter we reld Fokker dreigt als een nacht kaars uit te gaan. h MECHELEN De Bank Brussel Lambert stelt u, in uw taal, een uitzonderlijke financiële en fiscale expertise ter beschikking. Termijnrekeningen, producten met een gewaarborgd hoog rendement en alle spaar-en beleggingsvormen zijn beschik baar in de door u gewenste deviezen en dus zonder wisselkoersrisico. Wilt u meer inlichtingen, bel dan gratis, van maandag tot zaterdag, van 7 tot 22 uur, het onderstaande nr.: DE VOORKEURBANK. ANTWERPEN: De ICeyserlei 11 - Lange Gasthuisstraat 14 BEVEREN-WAAS: Oude Zandstraat 14 BRASSCHAAT: Bredabaan 236 BRUGGE-CENTRUM: Markt 18-19 KAPELLEN: Antwerpse steenweg 35/37 KNOKKE: Albertplein 2 - Lippenslaan 345 MALDEGEM: Boudewijn Lippensstraat 19A OOSTENDE: Wapenplein 3 SINT-GILLIS-WAAS Kerkstraat 104 SINT- LAUREINS: Dorpsstraat 114 SINT-NIKLAAS: O.-L.-Vrouwplein 28 STEKENE: Dorpstraat 36 VRASENE: Oude Dorpstraat 1 WATERVLIET: Molenstraat 54A ZELZATE: Grote Markt 6 - Groenplein 5 BRUSSEL: Departement NIET-INWONERS Marnixlaan 24 (PB 948)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7