V
rs
Overname
DAF Trucks
is definitief
Het dreigt helemaal fout te gaan met Fokker
R.K.)
CTIE mn
Ill
Analyse
'Fokkerianen', stank voor dank
^DEStem
FNV'ers kleinmetaal richten zich op ziekengeld
Hl
Op slechts enkele kilometers van
hier is er een grote Belgische bank
die het rendement van
uw beleggingen kan verhogen.
1060226534
BBL
ïuis Tilburg
A6
Paccar verwerft alle aandelen Koude douche voor personeel The Greenery
WW-fondsen
goed bij kas
ECONOMIE KORT
Kwartaalwinst Aegon omhoog
Arbeidsonrust onder gevangenispersoneel
Tilburgsche Hypotheekbank naar einde
Diesel 1 cent duurder
'Cadans schrapt meer banen dan voorzien'
Luchtvaartmaatschappijen beschuldigd
Igemeen ziekenhuis
gijke traumafunctie.
jten en een pastoraal
ne basis. In verband
fin vooreen full-time
pun familie als
dewerkenden;
geven aan riten
en ethische aard o.a.
sche opleiding;
id deze te volgen;
pgen;
verken.
k*an 's-Hertogenbosch.
teem en afhankelijk
rden zijn conform de
van het pastorale
l 539 13 13.
november 1996 te
uis,
151, 5000 LC Tilburg,
fel. (013) 539 13 13.
f
hcier van geprefabriceerde
en aannemersbedrijven. De
oor, mede dankzij het grote
\liteitsproduct. Momenteel is
U.-mveau;
[delen;
danwel bereidheid tot ver-
et een grote mate van vrtj-
dewerkers;
leelgenomen aan de beleids-
foeiende onderneming waar
een beknopte sollicitatie-
na het verschijnen van deze
prundel.
vaste banen op
.au, zoekt:
abant. Het betreft inte-
'en office management,
chting secretarieel en
A-opleiding, ervaring
;n (nieuwe) uitdaging
ulum vitae op te sturen
innen één week contact
Willemstraat 6,
Fax 076- 5200631
Economie
ZATERDAG 16 NOVEMBER 1996
Amsterdam (anp) - De Industrie
bond FNV zet bij de komende cao
onderhandelingen in de metaalnij
verheid of kleinmetaal (driehon
derdduizend mensen) vooral in op
volledige loondoorbetaling bij ziek
te Uit een enquête onder de leden
bleek dat het gevoeligste punt.
In de nieuwe Ziektewet hoeven werkge
vers nog maar 70 procent van het loon
van een zieke werknemer te betalen,
maar in de cao kunnen ze met de vak
bonden een hoger percentage afspreken.
De vakbondsleden in de metaalnijver
heid willen 100 procent doorbetaling.
De leden stemmen verder in met de om
bouw van de vut naar een vervroegd
pensioen. Het verschil is, dat voor het
pensioen gespaard moet worden, terwijl
de huidige vut rechtstreeks wordt be
taald uit de premies. De vut is door de
vergrijzing van de beroepsbevolking op
den duur niet meer op te brengen.
De FNV-bond zet verder in op 3 procent
loonsverhoging en op de invoering van
een 36-urige werkweek. Nu is de werk
week in de metaalnijverheid nog 38 uur.
Onderhandelaar S. van der Hoek van de
Industriebond erkent dat het een flink
eisenpakket is. Voor wat betreft de 36-
urige werkweek valt er wat haar betreft
'te praten over het tempo van invoering
en de manier waarop dat gebeurt'.
In een reactie zegt werkgeversonderhan
delaar B. Vonk dat een volledige loon
doorbetaling bij ziekte bespreekbaar is.
Mogelijke twistpunten zijn volgens hem
de verdeling van de kosten van de om
bouw van vut naar pensioen, de loons
verhoging en de banenplannen (onder
meer de 36 uur). Verder willen de werk
gevers voorstellen doen voor meer flexi
biliteit. De cao-kleinmetaal is de groot
ste cao in de marktsector.
Van onze verslaggever
Eindhoven - De overname van DAF Trucks door de Ameri
kaanse vrachtwagengigant Paccar is definitief rond. Paccar
heeft gisteren overeenstemming bereikt met alle aandeelhou
ders van DAF Trucks en neemt 100 procent van de aandelen
over. Met de transactie is een bedrag van 933 miljoen gulden
gemoeid.
Donderdag was al duidelijk dat
de Nederlandse staat als belang
rijkste aandeelhouder bereid was
zijn pakket van 39 procent te ver
kopen, na een positief advies van
de bank JP Morgan ten aanzien
van de hoogte van het bod. De
verkoop van het aandelenbelang
levert de staat een boekwinst op
van ruim 210 miljoen gulden. Het
bedrag van 360 miljoen gulden
dat de overheid van Paccar
krijgt, wordt naar verwachting
bestemd voor het Fonds Econo
mische Structuurversterking
(FES). Uit dat fonds wordt onder
meerde aanleg van de Betuwelijn
en Hogesnelheidslijn bekostigd.
Andere aandeelhouders van de in
1993 na het faillissement van de
'oude' vennootschap opgerichte
DAF Trucks hadden zich bij de
bekendmaking van het bod vori
ge maand reeds overwegend posi
tief uitgelaten over de verkoop.
DAF Trucks was behalve van de
Nederlandse en Vlaamse over
heid (10 procent) in handen van
banken, institutionele beleggers
en een aantal kleinere partijen.
Zowel een financieel consortium
(Aegon, ING, ABN Amro, Rabo
bank) als een groep van meer in
dustriële betrokkenen (toeleve
ranciers, importeurs, dealers)
had elk ongeveer een kwart van
de aandelen. De familie van
DAF-oprichter Van Doorne be
schikte via haar beleggingsmaat
schappij Vado Beheer naar ver
luidt nog over enkele procenten
van het aandelenkapitaal.
De aandeelhouders hadden on
derling vastgelegd dat als de hou
ders van minimaal 80 procent
van het totaal aantal aandelen
zich voor de overname zouden
uitspreken, de overige partijen
eveneens hun belang dienden
over te dragen.
DAF wordt het vierde truck-
merk in de stal van Paccar, dat
reeds vrachtwagens verkoopt on
der de namen Peterbilt, Ken-
worth en Foden. Op basis van de
cijfers over 1995 heeft Paccar met
inbegrip van DAF Trucks negen
tienduizend werknemers en een
omzet van omgerekend 10,7 mil
jard gulden.
Paccar boekte over de eerste ne
gen maanden van dit jaar een
nettowinst van 233 miljoen gul
den op een omzet van 5,2 miljard
gulden. DAF Trucks was in de
eerste helft van dit jaar goed voor
een nettowinst van 80,4 miljoen
gulden op een omzet van 1,5 mil
jard gulden.
Amsterdam (anp) - Vijf ww-
wachtgeldfondsen zitten zo ruim
bij kas, dat ze de komende jaren
geen premie heffen, maar juist te
rugbetalen aan werknemers en
werkgevers. Deze 'negatieve pre
mie' kan oplopen tot 6 procent
voor 1997; daarna is de ww-
wachtgeldpremie enkele jaren
nul procent.
Het ww-wachtgeldfonds is het
potje waaruit de eerste dertien
weken van de werkloosheid wor
den betaald. De sectoren waar
premie wordt terugbetaald zijn
steen, textiel en de groep alge
meen van de Nieuwe Industriële
Bedrijfsvereniging. De teruggave
bij de steenfabrieken bedraagt 6
procent, bij textiel 2,3 procent en
bij algemeen 2,9 procent.
Van onze verslaggever
Breda - Voor het personeel
van de RBT-veiling in Breda
zijn de reorganisatieplannen
van mega-veiling The Gree
nery, waartoe de RBT sinds
enkele maanden behoort, als
een koude douche gekomen.
De algemene verwachting was
dat 'Breda' een hoofdrol zou gaan
vervullen in de strategie van The
Greenery, al was het alleen maar
vanwege de uitstekende ligging
ten opzichte van een aantal ex
portmarkten. Het werd het te
gendeel: 'Breda' wordt op den
duur een collectiepunt. Een plek
waar regionale tuinders hun pro
duct wegzetten, waarna het el
ders verkocht wordt. De veiling
functie is overgeheveld naar drie
locaties in het Westen.
Het personeel in Breda heeft de
schok nog niet echt verwerkt,
maar zit vooral boordevol vra
gen. Wim Bastiaansen, keur
meester en plaatsvervangend
voorzitter van de ondernemings
raad: „Wij vermoeden dat de ex
terne adviseur van het bestuur
van The Greenery aan 'Breda'
voor de toekomst een véél be
langrijker functie heeft toebe
dacht. Maar in het uiteindelijke
besluit is de zaak precies omge
keerd. Waarom? Ik weet het niet.
De Westlandse gebektheid die
het wint van de Brabantse ge
moedelijkheid? Of is het korte-
termijn-politiek? Want als je Bre
da een speer-puntfunctie geeft,
dan moet je hier investeren en in
het Westen afbouwen. Dat kost
dubbel geld. Terwijl het bestuur
van The Greenery zich tegenover
de tuinders heeft verplicht om
juist kosten te besparen."
Ontslagen
Johan de Jong, hoofdkeurmees
ter: „We wisten dat bij reorgani
satie ontslagen zouden vallen.
Maar het valt ons rauw op het
dak dat er hier zo hard gesneden
wordt, al weet nog niemand hoe
groot de klap zal zijn. En dat ter
wijl uitgerekend de RBT-veiling
altijd het voortouw heeft geno
men bij samenwerkingsprojecten
en kwaliteits-impulsen. Het zal
de komende tijd enorm belang
rijk zijn of de handelsbedrijven
hier blijven of wegtrekken. De
nabijheid van handelsactiviteiten
bepaalt de toekomst van het Bre
dase veilingbedrijf."
Heftruck-chauffeur Kees Struijs
is voorzitter van de onderne
mingsraad.
Wat hem'steekt is dat het bestuur
van The Greenery nooit gespro
ken heeft met het personeel: „Wel
met telers, kopers, exporteurs.
Op de werkvloer heerst bezorgdheid over de toekomst. Vlnr Johan de Jongh, Wim Bastiaansen,
Hans Meeus, Kees Struijs en Johan van Alphen. foto de steiwjohan van gurp
Noem maar op. Ook nog weieens
met de centrale ondernemings
raad. Maar nooit met de gewone
mensen. Dat is niet goed voor het
vertrouwen."
Kastuinders hebben intussen la
ten blijken dat het hen niet veel
uitmaakt welke functie de Breda
se veiling straks krijgt in het gro
te geheel van The Greenery. Die
houding heeft Wim Bastiaansen
niet al te zeer verbaasd: „Die
hebben al jaren te maken met
slechte rendementen. Alleen aan
de kostenkant valt wat te halen
en daarvoor kan The Greenery
een oplossing zijn."
Het gesprek maakt duidelijk dat
men zich op de werkvloer bij de
veiling grote zorgen maakt over
de toekomst. Wim Bastiaansen:
„Wij zijn gekneed om de nood
zaak van een operatie zoals die
nu wordt uitgevoerd, te onder
schrijven. En dat doen we dus
ook en van harte. Maar we willen
ook zekerheid. Mensen zijn best
bereid om mee te denken en des
noods te verhuizen. Daar moet
wel wat tegenover staan. Het
moet niet zo. zijn dat je over twee
jaar in Bleiswijk woont en werkt
en dan alsnog buitengeknikkerd
wordt. Mensen moeten een eerlij
ke en objectieve kans krijgen. Er
wordt gezegd dat er geen geld is
voor een sociaal plan. Dat wil er
bij mij niet in. We horen dat er
voor andere afvloeiingsregelin
gen wel geld is. Waarom dan niet
voor de gewone mensen? We wil
len tot het uiterste gaan voor een
goed sociaal plan."
Den Haag - Verzekeraar Aegon heeft in het derde kwartaal van
dit jaar een 18,6 procent hogere nettowinst behaald. Het resultaat
bedroeg 389 miljoen gulden tegen 328 miljoen gulden in dezelfde
periode van 1995. De winst per aandeel steeg met 16,8 procent
van 1,25 tot 1,46 gulden. Aegon spreekt van 'uitstekende resulta
ten'. Tot groot verdriet van de banken heeft Aegon-dochter
Spaarbeleg, die via agressieve, directe verkoopmethoden klanten
werft, goed geboerd. Over de eerste negen maanden van dit jaar
ging het aantal rekeninghouders met 23 procent omhoog tot ruim
negenhonderdduizend. Het totaal ingelegde bedrag steeg met 1,6
miljard gulden ofwel een kwart tot 7,8 miljard eind september.
Zoetermeer - Bij personeel van justitiële inrichtingen heerst gro
te onvrede en onzekerheid over de realisering van de 100 procent
herbezetting bij invoering van de 36-urige werkweek. Ook de in
voering van de nieuwe Arbeidstijdenwet op 1 januari zorgt voor
onrust bij de 12.000 werknemers.
De AbvoKabo is van mening dat het gereserveerde geld voor meer
personeel in veel inrichtingen wordt aangewend om financiële ga
ten te dichten. Dat betekent dat gevangenissen, tbs-instellingen,
huizen van bewaring en jeugdinrichtingen zich niet houden aan
de ambtenaren-cao, waarin geregeld is dat de atv-dagen alle wor
den bezet door nieuw personeel.
Breda - De in 1983 failliet gegane Tilburgsche Hypotheekbank
(THB) sleept zich naar haar einde. De curator voert nog één ge
rechtelijke procedure in Den Bosch tegen een notaris. Het onroe
rend goed is verkocht en er staat nog ruim 5,7 miljoen gulden op
een bankrekening, zo blijkt uit het 34e curatorenverslag. Curato
ren hebben zonder veel succes geprobeerd notarissen financieel
aansprakelijk te stellen voor transacties van THB. Meer succes
hadden zij bij het aanpakken van commissarissen, die 3,5 miljoen
gulden opbrachten als schikking om verdere procedures te voor
komen.
Den Haag - Diesel wordt vanaf maandag 1 cent per liter duurder.
Dit hebben Shell en de Novok, de organisatie van vrije pomphou
ders, gisteren bekendgemaakt. Als de pompen het advies overne
men gaat diesel 1,49 gulden per liter kosten. De wijzigingen zijn
het gevolg van dalende internationale productnoteringen.
Zeist - Cadans, een uitvoeringsorganisatie voor sociale verzeke
ringen zoals de ww en.de wao, schrapt mogelijk meer banen dan
de 1560 die eind vorig jaar zijn aangekondigd. Momenteel telt Ca
dans 4200 voltijds banen; omdat een aantal mensen in deeltijd
werkt, komt het aantal werknemers op 4600. Volgende week wor
den de vakbonden en het personeel ingelicht over een nieuw pro
ject dat binnen Cadans moet beginnen, Casa Nova. Bestuurder M.
Slotboom van de FNV Dienstenbond vreest dat dan wordt gemeld
dat er rond de tweeduizend banen worden geschrapt. Een woord
voerder van Cadans wil dat bevestigen noch ontkennen.
Zoetermeer - De verladers in het goederenvervoer beschuldigen
de luchtvaartmaatschappijen van een 'gecoördineerde actie' bij
het opleggen van een toeslag voor de hoge kerosineprijs. Hun or
ganisatie EVO heeft een formele klacht ingediend bij minister
Wijers van Economische Zaken die moet onderzoeken of de con-
currentiewetgeving is overtreden.
De EVO zegt te handelen namens de Nederlandse im- en export
bedrijven. Zij moeten volgens de organisatie miljoenen guldens
extra vrachtkosten betalen die zij niet kunnen verhalen op hun
afnemers. De EVO heeft het sterke vermoeden dat de op Neder
land vliegende luchtvaartmaatschappijen achter de schermen af
spraken hebben gemaakt over hoogte en ingangsdatum van de
toeslag. Deze is vanaf begin november van kracht, ook voor pas-
sagiersvluchten.
De maatschappijen hebben volgens EVO hun gezamenlijk optre
den geprobeerd te verdoezelen door elk net iets andere toeslagen
en invoeringsdata te kiezen. De verladersorganisatie is vooral ge
beten op KLM Cargo. Deze maatschappij hield de verladers voor
dat zij de komst van een brandstoftoeslag uit de media hadden
kunnen vernemen.
(ADVERTENTIE)
li
Seoul/Amsterdam - Juist deze
week werd duidelijk dat Mc
Donnell Douglas voor zichzelf
geen toekomst meer ziet als
een zelfstandige producent
van passagiersvliegtuigen. En
ae: topman Choi Ki-teack
van Hyundai zegt niet geïnte
resseerd te zijn om deel te ne-
®en in de doorstart van Fok
ker.
Het dreigt goed fout te gaan met
rokker. In Nederland heerste er
wee weken een optimistische,
J'ina opgetogen sfeer. Het NOS
journaal en De Telegraaf brach-
prominent het nieuws dat mi
nister Wijers en de curatoren
vereenstemming hadden bereikt
et de vertegenwoordigers van
Msung Aerospace. De door-
tart van Fokker leek rond.
egenover deze krant verklaar-
H?,?r°ïïnen in Seoul echter na-
Mukkehjk dat het nog lang niet
j:,ve[was'De verantwoordelijke
ecteur voor het regio-jet-pro-
machfw ide ,voormalige lucht"
kolonel Young Rok Yeo,
Ir», e dat; een overname ze-
niat voor de deadline van 1
het f maar Pas erëens tegen
zou zij" Van h6t 'iaar moSel'ik
j°°'start van de failliete
kniR ouwer is een ingewik-
N»a ^roc.es- Toeleveranciers, de
aam, e .overheid, de Kore-
ind 11 «t °.verklerd en de Koreaanse
S moesten allemaal op
de oii °men' Ritussen moesten
de ,7u onder toezicht van
enter-commissaris van de
rechtbank in Amsterdam - lave
ren tussen de wettelijke bevoegd
heden en mogelijkheden bij een
faillissement. De vier curatoren
waren op 1 november voor zover
het binnen hun vermogen lag ge
slaagd in hun opzet Fokker
nieuw leven in te blazen. Voor het
eerst wilden in Nederland alle
betrokken partijen meewerken
aan de doorstart. De curatoren
wisten minister Wijers, Stork, de
banken, de toeleveranciers en de
delegatie van Samsung Aerospa
ce geduldig en behendig op één
lijn te krijgen.
Maar de curatoren hebben niet of
nauwelijks invloed op het besluit
Door Willem Reijn
dat de Koreaanse regering en de
machtige chaebols in Seoul moe
ten nemen. Twee jaar terug ver
klaarde de Koreaanse regering de
vliegtuigindustrie tot een speer
punt-sector. Vier grote chaebols
Samsung Aerospace, Hyundai
Space and Aircraft, Daewoo
Heavy Industries en Korean Air
namen de leiding om samen met
de Chinezen een eigen Aziatisch
regionaal straalvliegtuig te ont
werpen en te produceren. De Ko
reaanse overheid zou daar een
half miljard gulden in willen bij
dragen. De samenwerking
strandde deze zomer op de eis
van zowel de Koreanen als de
Chinezen om de eindlijn in eigen
land te krijgen. Vervolgens raak-
Van onze verslaggever
Hoogerheide - „Kwalijke
zaak," foetert Adri van
Bruggen. „Dat ontslag bij
Fokker kwam natuurlijk
toch al hard aan, en dan
krijg je er zoiets nog eens
overheen." De Hoogerhei-
denaar kent tientallen oud
collega's van de vestiging
Woensdrecht, die zijn afge
scheept met een lage uitke
ring.
Het is de dank voor het bij her
haling inleveren van loon, be
doeld om Fokker overeind te
houden. De laatste geste dateert
van dit jaar: om de vut-regeling
niet helemaal in het water te
zien vallen, nam het personeel
een jaar lang het werkgeversge
deelte van de premie voor zijn
rekening. Dat kostte de werk
nemers 4,6 procent salaris.
„En wat doet nou de bedrijfs
vereniging? Die telt dat keihard
mee en verlaagt daarmee dus
het maandloon waarop de uit
kering wordt gebaseerd. Zo'n
tegenslag kun je die mensen
niet aandoen. Bovendien is het
volgens ons juridisch gewoon
niet in orde," zegt Van Bruggen.
Met 'ons' bedoelt de oud-secre
taris van de ondernemingsraad
van Fokker Aircraft Services
(FAS) Woensdrecht de Indus
triebond FNV, die bezwaar
heeft gemaakt tegen de bereke
ning. De eerste slag, bij de be
drijfsvereniging, is verloren,
maar de bond geeft het niet op
en gaat in beroep bij de rechter.
Uiteraard gaat net dan niet al
leen om mensen uit de twee
West-Brabantse vestigingen
(FAS en Elmo), maar om alle
ontslagen Fokker-werknemers.
Alleen al in West-Brabant zijn
er tientallen gedupeerden.
Zelf zit Van Bruggen in de vut,
maar hij ontsprong net de dans
om de centen. Wie net als hij
voor 17 maart aan de kant werd
gezet, kreeg nog een 'gewone'
uitkering, wie erna kwam zag
de basis voor de berekening met
4,6 procent omlaag gaan. Hij
moet het bijna dagelijks horen.
Als actief vakbondslid en voor
malig or-secretaris hoef je in
Hoogerheide niet ver van huis
om verontwaardigde oud-Fok-
kerianen tegen het lijf te lopen.
Maar het kan, heeft de Indus
triebond al gewaarschuwd, wel
een half jaartje aanlopen voor
daarover meer duidelijkheid is.
ten de curatoren van Fokker weer
in gesprek met Samsung. De lei
dende rol die Samsung zich nu
heeft toebedeeld is echter slecht
gevallen bij de andere chaebols.
De Koreaanse overheid wil dat de
industrie als één partij optreedt
en bekijkt de bewegingen van
Samsung Aerospace met argus
ogen, want Samsung heeft de
kosten van de ontwikkelingen
van een Koreaans gevechtsvlieg
tuig zodanig uit de hand laten lo
pen dat dat programma als finan
cieel onhaalbaar ten onder dreigt
te gaan.
De andere chaebols willen het
liefst dat Korea een compleet ei
gen vliegtuig, de KCDC 100, gaat
maken. Dat bezorgt hen immers
het meeste werk, terwijl Fokker
een eigen eindlijn zou willen hou
den. Bovendien werkt Hyundai
samen met McDonnell Douglas
(MDC) als toeleverancier van
vleugeldelen voor de MD-95, de
opvolger van de befaamde DC-9
en een directe concurrent van
Fokker. In het gesprek met deze
krant schermde Young Rok Yeo,
de directeur voor commerciële
vliegtuigen van Samsung Ae
rospace, al met de naam van Mc
Donnell Douglas (en met de Rus
sen) voor het geval dat een door
start van Fokker te moeilijk zou
worden. De vertraging in Seoul
past in een scenario waarbij de
Koreanen voor de tweede keer de
curatoren laten wachten tot zij
een ons wegen. Het leven van de
oudste vliegtuigfabrikant ter we
reld Fokker dreigt als een nacht
kaars uit te gaan.
h MECHELEN
De Bank Brussel Lambert stelt u, in uw taal, een uitzonderlijke financiële
en fiscale expertise ter beschikking. Termijnrekeningen, producten met een
gewaarborgd hoog rendement en alle spaar-en beleggingsvormen zijn beschik
baar in de door u gewenste deviezen en dus zonder wisselkoersrisico.
Wilt u meer inlichtingen, bel dan gratis, van maandag tot zaterdag, van 7
tot 22 uur, het onderstaande nr.:
DE VOORKEURBANK.
ANTWERPEN: De ICeyserlei 11 - Lange Gasthuisstraat 14 BEVEREN-WAAS: Oude Zandstraat 14
BRASSCHAAT: Bredabaan 236 BRUGGE-CENTRUM: Markt 18-19 KAPELLEN: Antwerpse
steenweg 35/37 KNOKKE: Albertplein 2 - Lippenslaan 345 MALDEGEM: Boudewijn
Lippensstraat 19A OOSTENDE: Wapenplein 3 SINT-GILLIS-WAAS Kerkstraat 104 SINT-
LAUREINS: Dorpsstraat 114 SINT-NIKLAAS: O.-L.-Vrouwplein 28 STEKENE: Dorpstraat 36
VRASENE: Oude Dorpstraat 1 WATERVLIET: Molenstraat 54A ZELZATE: Grote Markt 6 -
Groenplein 5 BRUSSEL: Departement NIET-INWONERS Marnixlaan 24 (PB 948)