Kok buigt niet voor F r ankrijk De toekomst van de AOW is in nevelen gehuld Vluch Ouders Ju hoog voor 'Van der Valken hadden 'even' in de gevangenis moeten zitten' Tante Eer verspeelt haar imago EMU-hort Het beste beentje Analyse Vergeten kieren DE STEM BINNENLAND Geen aanscherping drugsbeleid Kamervoorzitter vindt uitspraak Janmaat schandalig DE STEM COMMENT/^ BINNENLAND KORT Geen handel van medicijnen op Internet Gemeenten: extra geld openbaar vervoer Nieuwe CAO voor welzijnswerk Infectieziekte verplicht melden Stadsprovincie Rotterdam verdeelt coalitie RPFknelpunten HSL betalei met faseren aanleg Betuwelijn DB STEM 11111 ZATERDAG 16 NOVEMBER 1996 Van onze verslaggever Den Bosch - Voor het ontdui ken van de fiscus hadden de Van der Valken eigenlijk toch enige tijd naar de gevangenis gemoeten. Dat zegt de Haagse officier van justitie, mevrouw mr. K. van Ver- schuer. Zij wordt daarin gesteund door de Haagse advocaat-generaal, mr. L. Nuis. Naar zijn mening is het Haagse Hof te veel afgeweken van de voorgestelde straffen voor Gert-Jan, Ben en Lucas van der Valk. Nuis had als procureur-ge neraal bij het Hof tegen deze drie Van der Valken celstraffen van 18 tot 24 maanden geëist. Van Verschuer en Nuis, die de Van der Valk-zaak respectieve lijk bij rechtbank en Hof behan delden, uiten deze week in het justitieblad 'Opportuun' kritiek op met name het Haagse Hof. Nuis: „Nog nooit heb ik in een fraudezaak zo nauwkeurig de strafmaat afgewogen. Dan ver baast het je als het Hof zo onge motiveerd onder je eis gaat zit ten. Het Hof mag wel enigszins afwijken van een afgewogen eis, maar niet al teveel. Het arrest van het Hof kan ik niet uitleggen. De verdachten hebben nu niet ge kregen waar ze recht op hadden." Het Hof heeft volgens Nuis on voldoende gewicht toegekend aan de ernst van de feiten. Het Hof heeft ook de preventieve werking van celstraf miskend door enkel te zeggen dat 'met een hogere straf dan de opgelegde werkstraf geen redelijk doel is gediend'. Van Verschuer: „Jammer ook dat er geen stukje onvoorwaardelijke celstraf was. Dat de Van der Val ken moesten zitten, al is het maar even. Er had in deze zaak toch iets meer leedtoevoeging moeten zijn. Ook met het oog op toekom stige zaken." De Haagse officier stelt dat er „in de toekomst heel wat moet ge beuren, wil je er als Openbaar Ministerie in een vergelijkbare zaak nog meer - straf - uithalen." Van Verschuer en Nuis menen dat het aanpakken van de Van der Valken meerdere positieve aspecten kent. „De grootste verdienste is," zegt Nuis, „dat het strafrecht hier is gebruikt om een bedrijf in het ga reel te krijgen." Positief in de ogen van het OM is ook 'dat de twee opperhoofden (Arie en Gerrit van der Valk) er uit zijn'. „De opvolgers draaien hun tent meer naar de eisen van 1996. De nieuwe generatie ziet in dat ze een verantwoordelijkheid jegens de Staat heeft. Kassastrookjes weggooien, zoals vroeger, dat gaat niet meer." Van onze Haagse redactie Den Haag - Premier Kok voelt er niets voor het Nederlandse drugsbeleid onder Franse of Europese druk te verscherpen. Wel wil hij komen tot een hechte internationale samenwerking om de drugshandel te beperken. Kok zei dat gisteren in een reac tie op het Franse voorstel, waar over in Brussel inmiddels ambte lijke overeenstemming is bereikt. Het voorstel beoogt te komen tot één harde, Europese lijn in de aanpak van het drugsprobleem en heeft grote gevolgen voor het Nederlands drugsbeleid. Ze betekent het een einde voor de koffieshops, de thuisteelt van 'Nederwiet' en de controle op xtc-pillen op houseparties. Bo vendien moeten de straffen voor drugsdelicten fors omhoog. Premier Kok ligt niet waldcer van de harde lijn die de Fransen met Europse steun willen afdwingen. Nationale wetgeving kan niet on gedaan gemaakt worden door Europa, onderstreept hij. „Over het voortbestaan van onze koffieshops kan niet vanuit ande re hoofdstèdëh wól'den beslist. Bovendien hebben we de buur landen niet nodig om de drugs overlast te'bepërkëii.Th veel ge meenten heeft het terugbrengen van het aantal koffieshops al een hoge prioriteit, juist omdat de overlast bij wijze van spreken al op de hoek van de straat begint," meent de premier. De regering ziet er meer in de praktische samenwerking op het gebied van drugsbestrijding uit te breiden. Kok wijst erop dat Nederland daar al lang mee be gonnen is. Er wordt samengewerkt binnen Den Haag (anp) - Waarnemend Kamervoorzitter Zijlstra vindt een uitspraak van Kamerlid Jan maat (CD) over Kamerlid Singh Varma (GroenLinks) in de Haag- sche Courant schandalig. „Als wij Varma iets zouden wil len aandoen, zou ze minstens een been kwijt zijn omdat extreem links tegen ons ook gewelddadig optreedt," zegt Janmaat in de Haagsche Courant. Hij refereert hierbij aan het been dat zijn levenspartner en fractie genote Schuurmans verloor bij rellen in Kedichem. Toen belaag den linkse activisten de CD. de Benelux en met Duitsland. Ook met Frankrijk zijn diverse projecten op de rails gezet voor een gezamenlijke aanpak. Justi tie en politie van beide landen nemen deel aan uitwisselingspro jecten. Donderdag schreven minister Sorgdrager (Justitie) en haar col lega Dijkstal (Binnenlandse Za ken) al aan de Tweede Kamer dat het Nederlandse drugbeleid niet zal worden aangepast in het ka der van een gemeenschappelijk Europees optreden. Met zorg worden de benen gekamd voordat dit paard aan zijn optreden begint. Gisteren begon in de Brabanthallen in Den Bosch de manifestatie Koets Paard, een internationale beurs voor mensport-liefhebbers. foto anp Door Arnold Mandemaker ZE VERZAMELDE ere-titels bij de Vléët. Mcfeder vari dë' büiieiten, hoeder van de gehandicapten, d'n Terp, Tante Eer. Erica 'Têijpstra, meUhfsth'nd'de populairste politica van Neder land. Juist zij ontlokte deze week in de Tweede Kamer zel den vertoonde uitingen van woe de. Bas van der Vlies, de doorgaans zo kalme fractievoorzitter van de SGP, sloeg dreunend met zijn vuist op tafel. Hij vond het 'schandalig' dat de staatssecre taris van Welzijn ronduit wei gert extra geld uit te trekken voor een van de meest schrijnen de problemen in de gehandicap tenzorg: de wachtlijsten. Nancy Dankers van het CDA kon haar emoties nauwelijks de baas. Bijna huilend verweet zij Terpstra mooie woorden en goe de, voornemens, maar niet de be reidheid om met geld over de brug te komen. In de twee jaar dat WD-politica Terpstra in het kabinet zit, heeft ze haar imago als strijdster voor de zwakkeren in de samenleving grotendeels verspeeld. Zij lijkt in het mes gevallen van haar po pulariteit. Terpstra heeft door haar sponta ne optreden, haar zeer menselij ke uitstraling en haar nimmer aflatende woordenstrijd voor de zwakkeren in de samenleving grote verwachtingen gewekt bij haar aantreden in het kabinet. Niet voor niets kreeg zij bij de Kamerverkiezingen in 1994 een record-aantal voorkeurstem men, goed voor tien zetels. Maar het oppositionele Kamer lid Terpstra die kon strooien met wensen en verlangens, is een an der dan staatssecretaris Terp stra: een bewindspersoon die geen onbeperkt budget heeft en dus niet ontkomt aan pijnlijke keuzes. Dat is ook niet wat de Kamer ir riteert. Iedere minister en iedere staatssecretaris moet schipperen met de centen. Terpstra echter wekt de indruk dat ze niet eens haar best wil doen om tegemoet te komen aan wensen van de Ka mer. „Ik ben gebonden aan het re geerakkoord," is haar stan daard-antwoord, als zij wordt gevraagd om ergens meer geld voor uit te trekken, zoals voor de wachtlijst-problemen. Verwonderd vragen Kamerleden zich af waarom Terpstra niet verder komt dan een verwijzing naar het regeerakkoord en niet op z'n minst wil toezeggen dat zij het kabinet om extra geld zal vragen. Maandag, als de Tweede Kamer debatteert over de uitgaven van het ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Sport, zal het CDA een motie indienen, waarin om 75 miljoen gulden extra wordt gevraagd. De kans dat deze motie wordt aangeno men is zeker aanwezig. Keer op keer ontrolt zich een zelfde scenario: de Kamer signa leert een probleem in de wel zijnssector, Terpstra erkent dat volmondig en laat het daar dan bij. Over de verpleeghuizen, waar bewoners vaak onder erbarme lijke omstandigheden leven, zei ze bijvoorbeeld. „Het snijdt me door de ziel". Maar helaas, meer geld zit er niet in. Ander voorbeeld: de thuiszorg. Een hulpbehoevende cliënt kan meestal niet meer service krijgen dan een bliksembézoekje van enkele minuten. Terpstra vindt dat, met de Kamer, ook eigenlijk veel te weinig, maar het budget blijft zoals het is. De Kamer mort steeds openlij ker over de manier waarop Terpstra haar portefeuille be stiert. Het beeld wordt geschetst van een staatssecretaris die overal in het land opduikt, sporttribunes doet beven onder haar enthousiasme en altijd be reid is de wave in te zetten met malle petjes op, maar binnen de ministerraad minder voor elkaar krijgt. Ze kent haar dossiers soms niet voldoende, komt vaak te laat met beloofde informatie of be leidsnota's en leunt sterk op haar ambtenaren. Terpstra heeft, kortom, ondervonden dat oppositie voeren, roepen dat dingen anders moeten, veel makkelijker is dan beleid voe- Erica Terpstra Niet alleen bij Kamerleden, maar ook bij instellingen en be langengroepen heeft Terpstra inmiddels veel van haar good will verloren. Tekenend is dat zes ouderenor- ganisaties deze week juist haar, toch ooit liefkozend 'de moeder van de ouderen' genoemd, ver wijten dat zij de ouderenzorg af breekt. Die vaststelling moet haar pijn doen en ze zal het ook FOTO ANP hartstochtelijk tegenspreken, maar het feit ligt er: Terpstra is een 'gewone' politica geworden die keuzes moet maken en zich daarvoor moet verantwoorden. Niet alleen maandag in de Twee de Kamer, maar ook - als ze ten minste weer wil meedoen - bij de volgende Kamerverkiezingen. Die tien zetels van 1994 kan ze wel vergeten. Dat was een kwes tie van 'eens maar nooit meer'. HET HEEFT lang geduurd voordat de politiek zich serieus is gaan buigen over de toekomst van de AOW. Het CDA moest eerst een forse verkiezingsne derlaag lijden. De onvrede over de laksheid van de gevestigde partijen bezorgden ouderenpartijen de nodige zetels in de Tweede Kamer. Maar nu is het dan zover. In 's lands verga derzaal staat de AOW hoog op de agenda. Hoe houden we in Nederland ook nog over vijftien of twintig jaar een welvaartsvaste AOW in stand? Die vraag is jarenlang vooruit geschoven. Politiek bedrijven is in Den Haag al te vaak niet verder kij ken dan de volgende verkiezin gen. Wie op maatregelen zint om de AOW op langere termijn be taalbaar te houden, zal zijn blik aanzienlijk verder moeten rich ten. Tussen 2010 en 2020 bereiken de baby's van de na-oorlogse ge boortegolf hun AOW-gerechtig- de leeftijd. De premies voor de AOW die de werkenden tegen die tijd betalen, zullen onaan vaardbaar hoog zijn. Een gevolg kan zijn dat de oude ren tegen die tijd genoegen moe ten nemen met een lager 'basis pensioen'. Dat wil niemand. De huidige AOW-uitkering is im mers al laag voor de mensen zon der aanvullend pensioen. Maar wat te doen? De laatste ja ren zijn tal van oplossingen ver zonnen. De laatste weken praat de politiek vooral over twee maatregelen. Allereerst het voorstel van het kabinet. De AOW-premies zul len vanaf nu niet meer stijgen, als het aan het paarse kabinet ligt. Is er in de toekomst te wei nig geld voor de AOW-uitkerin- gen, dan vullen we de gaten met belastinggeld, redeneert minis ter Melkert van Sociale Zaken. Met zo'n voorstel draaien alle belastingbetalers op voor de stij gende kosten van de AOW. Ho gere inkomens dragen op die manier meer bij aan de AOW dan ze nu doen. (Rijke) ouderen, die nu niet mee betalen aan de kosten van de AOW, gaan via de belastingen ook meehelpen de gelden voor de oudedagsvoorziening op te hoes ten. Het voordeel van het kabi netsvoorstel is dat iedereen mee betaalt. Er ontstaat een groot draagvlak. Een nadeel is echter dat er voorlopig niets gebeurt om de prolemen van na 2010 te voorkomen of te verminderen. Ook is het een grote vraag of een toekomstige regering wel bereid is om zoveel belastinggeld aan de AOW uit te geven. De afgelopen vijftien jaar heb ben diverse regeringen de AOW- uitkeringen bevroren, omdat de economie tegenzat. Waarom zou een toekomstige regering dat niet opnieuw doen? Het andere voorstel om het AOW-probleem op te lossen, komt van Tweede-Kamerlid Van Zijl (PvdA). Hij stelt voor een spaarpot te vormen. Tegen de tijd dat de AOW extra veel geld kost, kan het geld uit die spaar pot de pijn iets verzachten. Het idee voor zo'n spaarpot is niet nieuw. D66 roept er al jaren om. Van Zijl heeft zijn plan echter zó uitgewerkt dat het politiek een grotere kans van slagen maakt. Hij wil het gespaarde geld op een zodanige manier in de rijksbe groting verwerken, dat het fi nancieringstekort erdoor daalt. En dat effect spreekt de WD bijzonder aan. Daarmee is er een meerderheid in de Tweede Ka mer. Melkert, hoewel weinig en thousiast, heeft beloofd serieus te onderzoeken of het spaarpot alternatief kan worden inge voerd. Het idee van Van Zijl Door Harry Coerver heeft zeker voordelen. De AOW- pijn zal iets minder zijn in het tweede en derde decennium van de volgende eeuw. Maar er zitten ook grote nadelen en onzekerheden aan een spaar pot met vele miljarden guldens. Inflatie kan de waarde van het gespaarde geld uithollen. En wie garandeert dat ook nog toekom stige regeringen geld in die spaarpot willen stoppen als het economisch tegen zit? Grote sommen geld apart zetten heeft, ook nu al, belangrijke ge volgen. Het geld kan niet besteed worden aan andere zaken; bij voorbeeld voor het verlagen van arbeidskosten en daarmee voor het bevorderen van de werkgele genheid. Een ander nadeel: de werkenden van vandaag moeten het geld opbrengen. Ze betalen dan zowel voor hun eigen AOW via de spaarpot, als voor de AOW van de huidige ouderen. Economen wijzen op een ander probleem. In een land als Neder land, dat al zo verschrikkelijk veel spaart, remt een nieuwe miljarden-spaarpot de economie af. Met gespaard geld kun je immers niets kopen in winkels of bedrij ven. Het grootste deel van Ne derlands spaargeld verdwijnt nu al naar het buitenland en ver sterkt daardoor niet de Neder landse economie. Is er eigenlijk wel een oplossing om de toekomst van de AOW ze ker te stellen? Anno 1996 is die er niet. Niemand weet hoe de economie er over tien of twintig jaar uitziet. Niemand weet of toekomstige generaties politici de AOW even belangrijk vinden als de huidige politici. Als bijvoorbeeld meer mensen dan tegenwoordig een aanvul lend pensioen opbouwen, en dat gebeurt, zal de betekenis van de AOW voor velen afnemen. En dat is niet een ontwikkeling die politici zal aansporen de AOW op peil te houden. Door die onzekerheden kan geen enkel politicus op dit moment garanderen dat hij het wonder middel gevonden heeft om de AOW in de verre toekomst be taalbaar te houden. Het huidige kabinet kan niet eens garanderen dat de AOW van de huidige ouderen niet over vier of vijf jaar weer wordt be vroren en dus in waarde daalt. De beste garantie voor een be taalbare AOW in de toekomst is een blakende economie in het eerste kwart van de volgende eeuw. Die kan echter niemand garanderen. En de maatregelen die daarvoor nu al nodig zijn, stellen niemand gerust over de toekomst van de AOW. De maatregelen van kabinet, Van Zijl of wie dan ook kunnen allemaal een steentje bijdragen aan de oplossing van het pro bleem. De pretentie dat ze de AOW voor de toekomst veilig stellen, is echter door niemand waar te maken. Tussen schrijftafel en aanrecht gaapt een gat van onbegrip» werkster moet wit en dat kan door de kosten voorJ- - gever aftrekbaar van de belastingen te maken. De bond FNV heeft het voorgesteld, minister Melkert aan zijp de gekregen en alom waardering geoogst voor het g0i plan. Nietten onrechte. Huishoudelijke hulp zit in hoofdzaak in het zwarte of grij!e, cuit. Fiscaal, maar ook arbeidsrechtelijk, een ongewensteaj De fiscalist prof. Stevens had daarom een half jaar geleden hetzelfde idee geopperd. De regeringspartijen reageerden» sitief; desondanks gebeurde er niets. De Industriebond heeft Stevens voorstel overgenomen,. met een essentiële wijziging. De bond wil de witte werkste dienst laten komen van schoonmaakbedrijven. Particuliere moeten zich vervolgens tot deze firma's wenden voor hun terieur-verzorgsters'. Het zou echte; banen opleveren en4 minder mensen in de WW. Dat een bond in termen van bedrijfstakken denkt, is lijk, maar vermindert de kans op succes van het voorsteU dereen die enig weet heeft van hoe huishoudens werken» die daarenboven het verschil kent tussen bedrijfsschoonm; kers en werksters, beseft meteen dat nauwelijks een particnij geïnteresseerd zal zijn in een huishoudelijke hulp van schoonmaakbedrijf. De cultuur van de schoonmaakbedrijven is er een van an., miteit en efficiëncy. In het donker van de avond of devroïj ochtend komen werkers zonder naam prullenbakken legen» een in seconden uitgedrukte veeg over de bureau's geven, Werksters kennen om met de dichter Achterberg te sprek» 'de onderkant van kast en ledikant, ruwhouten planken en<i geten kieren'. Zij zijn vertrouwensfiguren in huis, met wiet opdrachtgevers een intieme, speciale en doorgaans langd» ge band onderhouden. Zij volgen geen in minuten uitgedrp schoonmaakprogramma, maar zorgen dat er wekelijks dal hun huishoudens gedaan wordt wat nodig is om de boel as kantte krijgen. Zulke mensen zoek je zelf uit en laatje nietd» een onpersoonlijke bureaulist of voorman op je af sturen, Het idee van Stevens was goed, het vakbondsamendement niet realistisch Lelystad/Den Haag - Het is afgelopen met de verkoop van mi cijnen via Internet. Het bedrijf dat via het wereldwijde computer netwerk geneesmiddelen aanbood, heeft daar een punt a moeten zetten. Dat gebeurde na tussenkomst van de inspecteur geneesmiddelen in Utrecht en Flevoland en het Openbaar Minis terie in Zwolle. Een voorraad geneesmiddelen is in beslag men. Consumenten konden sinds augustus bij Eurocare Mail Or der Pharmacy in Lelystad zonder recept aan medicijnen k< Het bedrijf leverde de bestellingen af zonder duidelijk leesbaar etiket en zonder bijsluiters. Den Haag - Er moet extra geld komen om in de nieuw te bouwei stadswijken goede voorzieningen voor het openbaar vervoer mo gelijk te maken. Dat stellen 22 gemeenten in een brief aan minis ter Jorritsma (Verkeer). Alle betrokken gemeenten moeten de komende jaren vele tiendui zenden woningen realiseren in de zogenoemde Vinex-locaties. Volgens de gemeenten kunnen zij op termijn de investerin dragen en de bijdragen in de éxploitatie van het openbaar vervoer niet ophoesten. De brief is mede ondertekend door de gemeente» Middelburg, Vlissingen, Tilburg en Breda. Leiderdorp - Werknemers in de welzijnssector gaan er dit jaar met terugwerkende kracht twee procent in loon op vooruit en krijgen per 1 januari 1997 een structurele salarisverhoging va» 1,6 procent. Verder wordt per 1 juli 1997 een 36-urige werkweek van kracht. Dat staat in de nieuwe CAO voor de welzijnssector, waarot werkgevers en de vakbonden een principe-akkoord bereikten. Dl CAO loopt van 1 januari 1996 tot 1 april 1998. De achterban moet het akkoord nog goedkeuren. De nieuwe CAO heeft betrekking op ongeveer 60.000 werknemers in onder meer het sociaal cultureel werk, de kinderopvang, de ciaal pedagogische diensten, het maatschappelijke werk en asielzoekersopvang. Opvallend in de nieuwe CAO is dat werknemers zelf kunnen kie zen of zij minder willen werken (36 uur per week) met een be koopkrachtbehoud of dat zij 38 uren blijven werken en 5,5 pro cent loonsverhoging over twee jaar erbij krijgen. Momenteel wer ken welzijnswerkers 40 uur per week, maar komt dit met een aan tal adv-dagen feitelijk uit op 38 uur. Den Haag - Artsen moeten gevallen van infectieziekten voortaan melden bij de GGD, als de ziekte een gevaar vormt voor de ge zondheid van anderen. Minister Borst (Volksgezondheid) gaat de uit 1928 stammende Wet bestrijding infectieziekten en opsporir' ziekte-oorzaken daartoe vervangen door de Infectieziektenwet. Het kabinet heeft dat gisteren besloten. De verplichte melding geldt overigens ook voor hoofden van laboratoria. In de wet komen ook regels voor het gedwongen afzonderen en ge dwongen lichaamsonderzoek van mensen die niet vrijwillig wit len meewerken aan het beperken van verdere besmettingen. Va- gens de w/et mag afzondering en lichaamsonderzoek alleen onder dwang plaatsvinden om een ernstig gevaar voor de volksge: heid af te wenden en onder toetsing door de rechter. Rotterdam - De coalitiepartijen in de Tweede Kamer zijn ver deeld over het voorstel van de commissie Andriessen voor o( stadsprovincie Rotterdam. Dat bleek gisteren in Rotterdam tij dens een congres over deze nieuwe bestuursvorm. D66 en Pro zijn positief over het voorstel, maar de WD plaatst kritische kanttekeningen. Volgens PvdA-Kamerlid De Cloe is zijn fractie positief over ne- voorstel van Andriessen. „Er zijn nog tal van discussiepunten, maar volgens de PvdA-fractie zijn de tegenstellingen overbrug baar." Ook het D66-Kamerlid Scheltema is optimistisch, „k merk dat er weer draagvlak ontstaat voor een stadsprovincie. De VVD is echter minder te spreken over het voorstel. „Ik ben nil onder de indruk van de inhoud," stelt Kamerlid Remkes. De kri tiek van de liberalen richt zich met name op het voorstel om tó grondbeleid in handen van de stadsprovincie te geven. De regio gemeenten dreigen te worden gedegradeerd tot een soort deelge meenten, vreest Remkes. Den Haag (anp) - De RPF-fractie in de Tweede Kamer dat de aanleg van de Betuwelijn in fasen moet gebeuren. *0 lopig is alleen een goederenlijn tussen de Rotterdamse het grote rangeerterrein Kijfhoek voldoende. Met het geld dat vervolgens wordt uitgespaard, een mi kunnen prangende politieke knelpunten in het traject voor ae u»s snelheidslijn (HSL) worden opgelost, aldus het RPF-Kamerl» lingwerf. Hij zal zijn plan maandag aan de orde stellen tijdens een t met minister Jorritsma (Verkeer) over het Meerjarenplan Inn3 tuur en Transport (MIT). otus»1 Een gefaseerde aanleg van de omstreden goederenverbinding Rotterdam en het Duitse achterland ligt volgens de RPF voor de „De twijfels over de rentabiliteit worden steeds groter. Immers, ciële prikkels om een verschuiving van wegvervoer naar het r voer tot stand te brengen, zijn voorlopig niet aan de orde.' Brussel (anp) De en Mélissa, die sl; van de bende van ontslag van de L. van Binnenlandse Lanotte. Ais politieke -- voor de Rijkswacht is de list volgens de ouders t aan te spreken op de fouten zoek naar de vermissing ™i „Het meest eerlijke en ouders van ichtoffer w Dutroux, eis» gische mi Zaken Ve eindverantwoor- 'e Vlaamse uiteindeli; in het de m zou z van nette Na gevechten tussen Tutsi- misten hebben meer dan Q kamp Mugunga in Oost-' Rwanda, het land dat ze ten. 3 Z< t\ Door Jeroen Corduwener Goma - Bij duizenden, bij tien duizenden stromen ze de grens over. Plotseling, alsof ergens een sluis is opengezet. In een onaf zienbare colonne lopen ze de door de Zaïrese stad Goma naar de heuveltop aan de grens, waar de Ruandese vlag wappert. Weg uit de hel van het vluchtelingen kamp Mugunga, waar de afgelo pen twee weken 300.000 Ruande se Hutu's werden gegijzeld door een leger van zwaarbewapende Hutu-extremisten. Na dagenlange lome verveeld heid is de grensstreek tussen Go ma en het Rwandese Gisenyi met enkele mortierschoten veranderd in een hectische sfeer van span ning en ontlading. Korte metten Zaïrese Tutsi-rebellen maakten donderdag korte metten met de militaire kracht van de naar schatting 150.000 Hutu-militai- ren. De Tutsi's, die de afgelopen maand aanzienlijke gebieden in Oost-Zaïre hebben veroverd, bombardeerden het Mugunga- kamp en joegen de Hutu-soldaten op de vlucht. Daarmee werd voor de honderdduizenden gevange nen - vrouwen, kinderen, bejaar den en onschuldige mannen - de weg vrijgemaakt voor terugkeer naar hun vaderland Rwanda. In feite hebben de Zaïrese Tutsi- rebellen gedaan wat de op komst zijnde internationale vredes macht zou moeten doen. Name lijk niet alleen de Ruandese vluchtelingen een veilige terug keer naar huis bieden, zoals de Verenigde Naties willen, maar ook de Hutu-extremisten verja gen en het liefst ontwapenen. Geen toeval Het kan geen toeval zijn dat de Zaïrese Tutsi's de bombardemen ten op het even buiten Goma ge legen Mugunga-kamp juist don derdag begonnen. Gisteren be sloot de Veiligheidsraad immers het mandaat voor de internatio nale vredesmacht te beperken tol een humanitaire operatie. Dooi nadrukkelijk de optie weg t< strepen om de Hutu-extremister de wapens uit handen te nemen ontnam de internationale ge meenschap zichzelf de mogelijk heid om werkelijk een oplossing in het hart van Afrika te creëren. De Hutu-militairen die de afgelo pen weken hun eigen moeders dochters, vaders, zonen en groot ouders gegijzeld hielden in he Mugunga-kamp, zijn dezelfdei die twee jaar geleden de genocide in Rwanda ontketenden, die a naar schatting 800.000 mensei het leven kostte. Deze Hutu-mili- tairen hebben zich met medewer king en hulp van Zaïre de afgelo Pen tijd kunnen herbewapenen om gewapenderhand terug t> kunnen keren naar Rwanda. Ir de tussentijd terroriseerden zi Door Frans Wijnands Bonn - Na de zes belangrijks bondsrepubliek en Bundesb ook de vijfkoppige deskunc groei van de Duitse economii Fjc leden van deze regeringsad wesraad, bijgenaamd de 'Vi; ijzen voorzien verder een sta S "?f,latie bii !»75 Procent, ee: «rekkende export, achterblij wvesteringen en een stij werkloosheid: minsten De 'TT t °6n VOlgend iaar' n„u 1 yüzen' constateren da uitsland ook volgend jaar anwege een te hoge staatsschul zal vr,?a0tingstekort (nog) nie ter: *doen aan de toelatingscr VniemülEUr°PeSeM0netai' TW m m™ster van Financiëi Waigel, blijft naar ceul jan deze gisteren beker I gorden prognoses zelfver* za]Lee- °,ptlmistisch: Duitslar tot de tta/? ^aar zijn °m metee whïS£onden hebben verent onder de des exper aanle beken CV. van net: Kundlgenraad, De vijf

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 4