Kok buigt
niet voor
F r ankrijk
De toekomst van de AOW is in nevelen gehuld
Vluch
Ouders Ju
hoog voor
'Van der Valken hadden 'even' in de gevangenis moeten zitten'
Tante Eer verspeelt haar imago
EMU-hort
Het beste beentje
Analyse
Vergeten kieren
DE STEM
BINNENLAND
Geen aanscherping drugsbeleid
Kamervoorzitter
vindt uitspraak
Janmaat schandalig
DE STEM
COMMENT/^
BINNENLAND KORT
Geen handel van medicijnen op Internet
Gemeenten: extra geld openbaar vervoer
Nieuwe CAO voor welzijnswerk
Infectieziekte verplicht melden
Stadsprovincie Rotterdam verdeelt coalitie
RPFknelpunten HSL betalei
met faseren aanleg Betuwelijn
DB STEM
11111
ZATERDAG 16 NOVEMBER 1996
Van onze verslaggever
Den Bosch - Voor het ontdui
ken van de fiscus hadden de
Van der Valken eigenlijk toch
enige tijd naar de gevangenis
gemoeten.
Dat zegt de Haagse officier van
justitie, mevrouw mr. K. van Ver-
schuer.
Zij wordt daarin gesteund door
de Haagse advocaat-generaal,
mr. L. Nuis. Naar zijn mening is
het Haagse Hof te veel afgeweken
van de voorgestelde straffen voor
Gert-Jan, Ben en Lucas van der
Valk. Nuis had als procureur-ge
neraal bij het Hof tegen deze drie
Van der Valken celstraffen van
18 tot 24 maanden geëist.
Van Verschuer en Nuis, die de
Van der Valk-zaak respectieve
lijk bij rechtbank en Hof behan
delden, uiten deze week in het
justitieblad 'Opportuun' kritiek
op met name het Haagse Hof.
Nuis: „Nog nooit heb ik in een
fraudezaak zo nauwkeurig de
strafmaat afgewogen. Dan ver
baast het je als het Hof zo onge
motiveerd onder je eis gaat zit
ten. Het Hof mag wel enigszins
afwijken van een afgewogen eis,
maar niet al teveel. Het arrest
van het Hof kan ik niet uitleggen.
De verdachten hebben nu niet ge
kregen waar ze recht op hadden."
Het Hof heeft volgens Nuis on
voldoende gewicht toegekend
aan de ernst van de feiten. Het
Hof heeft ook de preventieve
werking van celstraf miskend
door enkel te zeggen dat 'met een
hogere straf dan de opgelegde
werkstraf geen redelijk doel is
gediend'.
Van Verschuer: „Jammer ook dat
er geen stukje onvoorwaardelijke
celstraf was. Dat de Van der Val
ken moesten zitten, al is het maar
even. Er had in deze zaak toch
iets meer leedtoevoeging moeten
zijn. Ook met het oog op toekom
stige zaken."
De Haagse officier stelt dat er „in
de toekomst heel wat moet ge
beuren, wil je er als Openbaar
Ministerie in een vergelijkbare
zaak nog meer - straf - uithalen."
Van Verschuer en Nuis menen
dat het aanpakken van de Van
der Valken meerdere positieve
aspecten kent.
„De grootste verdienste is," zegt
Nuis, „dat het strafrecht hier is
gebruikt om een bedrijf in het ga
reel te krijgen."
Positief in de ogen van het OM is
ook 'dat de twee opperhoofden
(Arie en Gerrit van der Valk) er
uit zijn'.
„De opvolgers draaien hun tent
meer naar de eisen van 1996. De
nieuwe generatie ziet in dat ze
een verantwoordelijkheid jegens
de Staat heeft. Kassastrookjes
weggooien, zoals vroeger, dat
gaat niet meer."
Van onze Haagse redactie
Den Haag - Premier Kok voelt er niets voor het Nederlandse
drugsbeleid onder Franse of Europese druk te verscherpen. Wel
wil hij komen tot een hechte internationale samenwerking om
de drugshandel te beperken.
Kok zei dat gisteren in een reac
tie op het Franse voorstel, waar
over in Brussel inmiddels ambte
lijke overeenstemming is bereikt.
Het voorstel beoogt te komen tot
één harde, Europese lijn in de
aanpak van het drugsprobleem
en heeft grote gevolgen voor het
Nederlands drugsbeleid.
Ze betekent het een einde voor de
koffieshops, de thuisteelt van
'Nederwiet' en de controle op
xtc-pillen op houseparties. Bo
vendien moeten de straffen voor
drugsdelicten fors omhoog.
Premier Kok ligt niet waldcer van
de harde lijn die de Fransen met
Europse steun willen afdwingen.
Nationale wetgeving kan niet on
gedaan gemaakt worden door
Europa, onderstreept hij.
„Over het voortbestaan van onze
koffieshops kan niet vanuit ande
re hoofdstèdëh wól'den beslist.
Bovendien hebben we de buur
landen niet nodig om de drugs
overlast te'bepërkëii.Th veel ge
meenten heeft het terugbrengen
van het aantal koffieshops al een
hoge prioriteit, juist omdat de
overlast bij wijze van spreken al
op de hoek van de straat begint,"
meent de premier.
De regering ziet er meer in de
praktische samenwerking op het
gebied van drugsbestrijding uit
te breiden. Kok wijst erop dat
Nederland daar al lang mee be
gonnen is.
Er wordt samengewerkt binnen
Den Haag (anp) - Waarnemend
Kamervoorzitter Zijlstra vindt
een uitspraak van Kamerlid Jan
maat (CD) over Kamerlid Singh
Varma (GroenLinks) in de Haag-
sche Courant schandalig.
„Als wij Varma iets zouden wil
len aandoen, zou ze minstens een
been kwijt zijn omdat extreem
links tegen ons ook gewelddadig
optreedt," zegt Janmaat in de
Haagsche Courant.
Hij refereert hierbij aan het been
dat zijn levenspartner en fractie
genote Schuurmans verloor bij
rellen in Kedichem. Toen belaag
den linkse activisten de CD.
de Benelux en met Duitsland.
Ook met Frankrijk zijn diverse
projecten op de rails gezet voor
een gezamenlijke aanpak. Justi
tie en politie van beide landen
nemen deel aan uitwisselingspro
jecten.
Donderdag schreven minister
Sorgdrager (Justitie) en haar col
lega Dijkstal (Binnenlandse Za
ken) al aan de Tweede Kamer dat
het Nederlandse drugbeleid niet
zal worden aangepast in het ka
der van een gemeenschappelijk
Europees optreden.
Met zorg worden de benen gekamd voordat dit paard aan zijn optreden begint. Gisteren begon in de Brabanthallen in Den Bosch de
manifestatie Koets Paard, een internationale beurs voor mensport-liefhebbers. foto anp
Door Arnold Mandemaker
ZE VERZAMELDE ere-titels bij
de Vléët. Mcfeder vari dë' büiieiten,
hoeder van de gehandicapten,
d'n Terp, Tante Eer.
Erica 'Têijpstra, meUhfsth'nd'de
populairste politica van Neder
land. Juist zij ontlokte deze
week in de Tweede Kamer zel
den vertoonde uitingen van woe
de.
Bas van der Vlies, de doorgaans
zo kalme fractievoorzitter van
de SGP, sloeg dreunend met zijn
vuist op tafel. Hij vond het
'schandalig' dat de staatssecre
taris van Welzijn ronduit wei
gert extra geld uit te trekken
voor een van de meest schrijnen
de problemen in de gehandicap
tenzorg: de wachtlijsten.
Nancy Dankers van het CDA
kon haar emoties nauwelijks de
baas. Bijna huilend verweet zij
Terpstra mooie woorden en goe
de, voornemens, maar niet de be
reidheid om met geld over de
brug te komen.
In de twee jaar dat WD-politica
Terpstra in het kabinet zit, heeft
ze haar imago als strijdster voor
de zwakkeren in de samenleving
grotendeels verspeeld. Zij lijkt
in het mes gevallen van haar po
pulariteit.
Terpstra heeft door haar sponta
ne optreden, haar zeer menselij
ke uitstraling en haar nimmer
aflatende woordenstrijd voor de
zwakkeren in de samenleving
grote verwachtingen gewekt bij
haar aantreden in het kabinet.
Niet voor niets kreeg zij bij de
Kamerverkiezingen in 1994 een
record-aantal voorkeurstem
men, goed voor tien zetels.
Maar het oppositionele Kamer
lid Terpstra die kon strooien met
wensen en verlangens, is een an
der dan staatssecretaris Terp
stra: een bewindspersoon die
geen onbeperkt budget heeft en
dus niet ontkomt aan pijnlijke
keuzes.
Dat is ook niet wat de Kamer ir
riteert. Iedere minister en iedere
staatssecretaris moet schipperen
met de centen. Terpstra echter
wekt de indruk dat ze niet eens
haar best wil doen om tegemoet
te komen aan wensen van de Ka
mer.
„Ik ben gebonden aan het re
geerakkoord," is haar stan
daard-antwoord, als zij wordt
gevraagd om ergens meer geld
voor uit te trekken, zoals voor de
wachtlijst-problemen.
Verwonderd vragen Kamerleden
zich af waarom Terpstra niet
verder komt dan een verwijzing
naar het regeerakkoord en niet
op z'n minst wil toezeggen dat
zij het kabinet om extra geld zal
vragen.
Maandag, als de Tweede Kamer
debatteert over de uitgaven van
het ministerie van Welzijn,
Volksgezondheid en Sport, zal
het CDA een motie indienen,
waarin om 75 miljoen gulden
extra wordt gevraagd. De kans
dat deze motie wordt aangeno
men is zeker aanwezig.
Keer op keer ontrolt zich een
zelfde scenario: de Kamer signa
leert een probleem in de wel
zijnssector, Terpstra erkent dat
volmondig en laat het daar dan
bij.
Over de verpleeghuizen, waar
bewoners vaak onder erbarme
lijke omstandigheden leven, zei
ze bijvoorbeeld. „Het snijdt me
door de ziel". Maar helaas, meer
geld zit er niet in.
Ander voorbeeld: de thuiszorg.
Een hulpbehoevende cliënt kan
meestal niet meer service krijgen
dan een bliksembézoekje van
enkele minuten. Terpstra vindt
dat, met de Kamer, ook eigenlijk
veel te weinig, maar het budget
blijft zoals het is.
De Kamer mort steeds openlij
ker over de manier waarop
Terpstra haar portefeuille be
stiert. Het beeld wordt geschetst
van een staatssecretaris die
overal in het land opduikt,
sporttribunes doet beven onder
haar enthousiasme en altijd be
reid is de wave in te zetten met
malle petjes op, maar binnen de
ministerraad minder voor elkaar
krijgt.
Ze kent haar dossiers soms niet
voldoende, komt vaak te laat
met beloofde informatie of be
leidsnota's en leunt sterk op
haar ambtenaren. Terpstra
heeft, kortom, ondervonden dat
oppositie voeren, roepen dat
dingen anders moeten, veel
makkelijker is dan beleid voe-
Erica Terpstra
Niet alleen bij Kamerleden,
maar ook bij instellingen en be
langengroepen heeft Terpstra
inmiddels veel van haar good
will verloren.
Tekenend is dat zes ouderenor-
ganisaties deze week juist haar,
toch ooit liefkozend 'de moeder
van de ouderen' genoemd, ver
wijten dat zij de ouderenzorg af
breekt. Die vaststelling moet
haar pijn doen en ze zal het ook
FOTO ANP
hartstochtelijk tegenspreken,
maar het feit ligt er: Terpstra is
een 'gewone' politica geworden
die keuzes moet maken en zich
daarvoor moet verantwoorden.
Niet alleen maandag in de Twee
de Kamer, maar ook - als ze ten
minste weer wil meedoen - bij de
volgende Kamerverkiezingen.
Die tien zetels van 1994 kan ze
wel vergeten. Dat was een kwes
tie van 'eens maar nooit meer'.
HET HEEFT lang geduurd
voordat de politiek zich serieus
is gaan buigen over de toekomst
van de AOW. Het CDA moest
eerst een forse verkiezingsne
derlaag lijden.
De onvrede over de laksheid van
de gevestigde partijen bezorgden
ouderenpartijen de nodige zetels
in de Tweede Kamer. Maar nu is
het dan zover. In 's lands verga
derzaal staat de AOW hoog op de
agenda.
Hoe houden we in Nederland
ook nog over vijftien of twintig
jaar een welvaartsvaste AOW in
stand? Die vraag is jarenlang
vooruit geschoven.
Politiek bedrijven is in Den
Haag al te vaak niet verder kij
ken dan de volgende verkiezin
gen. Wie op maatregelen zint om
de AOW op langere termijn be
taalbaar te houden, zal zijn blik
aanzienlijk verder moeten rich
ten.
Tussen 2010 en 2020 bereiken de
baby's van de na-oorlogse ge
boortegolf hun AOW-gerechtig-
de leeftijd. De premies voor de
AOW die de werkenden tegen
die tijd betalen, zullen onaan
vaardbaar hoog zijn.
Een gevolg kan zijn dat de oude
ren tegen die tijd genoegen moe
ten nemen met een lager 'basis
pensioen'. Dat wil niemand. De
huidige AOW-uitkering is im
mers al laag voor de mensen zon
der aanvullend pensioen.
Maar wat te doen? De laatste ja
ren zijn tal van oplossingen ver
zonnen. De laatste weken praat
de politiek vooral over twee
maatregelen.
Allereerst het voorstel van het
kabinet. De AOW-premies zul
len vanaf nu niet meer stijgen,
als het aan het paarse kabinet
ligt. Is er in de toekomst te wei
nig geld voor de AOW-uitkerin-
gen, dan vullen we de gaten met
belastinggeld, redeneert minis
ter Melkert van Sociale Zaken.
Met zo'n voorstel draaien alle
belastingbetalers op voor de stij
gende kosten van de AOW. Ho
gere inkomens dragen op die
manier meer bij aan de AOW
dan ze nu doen.
(Rijke) ouderen, die nu niet mee
betalen aan de kosten van de
AOW, gaan via de belastingen
ook meehelpen de gelden voor de
oudedagsvoorziening op te hoes
ten. Het voordeel van het kabi
netsvoorstel is dat iedereen mee
betaalt. Er ontstaat een groot
draagvlak. Een nadeel is echter
dat er voorlopig niets gebeurt
om de prolemen van na 2010 te
voorkomen of te verminderen.
Ook is het een grote vraag of een
toekomstige regering wel bereid
is om zoveel belastinggeld aan
de AOW uit te geven.
De afgelopen vijftien jaar heb
ben diverse regeringen de AOW-
uitkeringen bevroren, omdat de
economie tegenzat. Waarom zou
een toekomstige regering dat
niet opnieuw doen?
Het andere voorstel om het
AOW-probleem op te lossen,
komt van Tweede-Kamerlid Van
Zijl (PvdA). Hij stelt voor een
spaarpot te vormen. Tegen de
tijd dat de AOW extra veel geld
kost, kan het geld uit die spaar
pot de pijn iets verzachten. Het
idee voor zo'n spaarpot is niet
nieuw. D66 roept er al jaren om.
Van Zijl heeft zijn plan echter zó
uitgewerkt dat het politiek een
grotere kans van slagen maakt.
Hij wil het gespaarde geld op een
zodanige manier in de rijksbe
groting verwerken, dat het fi
nancieringstekort erdoor daalt.
En dat effect spreekt de WD
bijzonder aan. Daarmee is er een
meerderheid in de Tweede Ka
mer. Melkert, hoewel weinig en
thousiast, heeft beloofd serieus
te onderzoeken of het spaarpot
alternatief kan worden inge
voerd. Het idee van Van Zijl
Door Harry Coerver
heeft zeker voordelen. De AOW-
pijn zal iets minder zijn in het
tweede en derde decennium van
de volgende eeuw.
Maar er zitten ook grote nadelen
en onzekerheden aan een spaar
pot met vele miljarden guldens.
Inflatie kan de waarde van het
gespaarde geld uithollen. En wie
garandeert dat ook nog toekom
stige regeringen geld in die
spaarpot willen stoppen als het
economisch tegen zit?
Grote sommen geld apart zetten
heeft, ook nu al, belangrijke ge
volgen. Het geld kan niet besteed
worden aan andere zaken; bij
voorbeeld voor het verlagen van
arbeidskosten en daarmee voor
het bevorderen van de werkgele
genheid. Een ander nadeel: de
werkenden van vandaag moeten
het geld opbrengen. Ze betalen
dan zowel voor hun eigen AOW
via de spaarpot, als voor de
AOW van de huidige ouderen.
Economen wijzen op een ander
probleem. In een land als Neder
land, dat al zo verschrikkelijk
veel spaart, remt een nieuwe
miljarden-spaarpot de economie
af.
Met gespaard geld kun je immers
niets kopen in winkels of bedrij
ven. Het grootste deel van Ne
derlands spaargeld verdwijnt nu
al naar het buitenland en ver
sterkt daardoor niet de Neder
landse economie.
Is er eigenlijk wel een oplossing
om de toekomst van de AOW ze
ker te stellen? Anno 1996 is die
er niet. Niemand weet hoe de
economie er over tien of twintig
jaar uitziet. Niemand weet of
toekomstige generaties politici
de AOW even belangrijk vinden
als de huidige politici.
Als bijvoorbeeld meer mensen
dan tegenwoordig een aanvul
lend pensioen opbouwen, en dat
gebeurt, zal de betekenis van de
AOW voor velen afnemen. En
dat is niet een ontwikkeling die
politici zal aansporen de AOW
op peil te houden.
Door die onzekerheden kan geen
enkel politicus op dit moment
garanderen dat hij het wonder
middel gevonden heeft om de
AOW in de verre toekomst be
taalbaar te houden.
Het huidige kabinet kan niet
eens garanderen dat de AOW
van de huidige ouderen niet over
vier of vijf jaar weer wordt be
vroren en dus in waarde daalt.
De beste garantie voor een be
taalbare AOW in de toekomst is
een blakende economie in het
eerste kwart van de volgende
eeuw. Die kan echter niemand
garanderen. En de maatregelen
die daarvoor nu al nodig zijn,
stellen niemand gerust over de
toekomst van de AOW.
De maatregelen van kabinet,
Van Zijl of wie dan ook kunnen
allemaal een steentje bijdragen
aan de oplossing van het pro
bleem. De pretentie dat ze de
AOW voor de toekomst veilig
stellen, is echter door niemand
waar te maken.
Tussen schrijftafel en aanrecht gaapt een gat van onbegrip»
werkster moet wit en dat kan door de kosten voorJ- -
gever aftrekbaar van de belastingen te maken. De
bond FNV heeft het voorgesteld, minister Melkert aan zijp
de gekregen en alom waardering geoogst voor het g0i
plan. Nietten onrechte.
Huishoudelijke hulp zit in hoofdzaak in het zwarte of grij!e,
cuit. Fiscaal, maar ook arbeidsrechtelijk, een ongewensteaj
De fiscalist prof. Stevens had daarom een half jaar geleden
hetzelfde idee geopperd. De regeringspartijen reageerden»
sitief; desondanks gebeurde er niets.
De Industriebond heeft Stevens voorstel overgenomen,.
met een essentiële wijziging. De bond wil de witte werkste
dienst laten komen van schoonmaakbedrijven. Particuliere
moeten zich vervolgens tot deze firma's wenden voor hun
terieur-verzorgsters'. Het zou echte; banen opleveren en4
minder mensen in de WW.
Dat een bond in termen van bedrijfstakken denkt, is
lijk, maar vermindert de kans op succes van het voorsteU
dereen die enig weet heeft van hoe huishoudens werken»
die daarenboven het verschil kent tussen bedrijfsschoonm;
kers en werksters, beseft meteen dat nauwelijks een particnij
geïnteresseerd zal zijn in een huishoudelijke hulp van
schoonmaakbedrijf.
De cultuur van de schoonmaakbedrijven is er een van an.,
miteit en efficiëncy. In het donker van de avond of devroïj
ochtend komen werkers zonder naam prullenbakken legen»
een in seconden uitgedrukte veeg over de bureau's geven,
Werksters kennen om met de dichter Achterberg te sprek»
'de onderkant van kast en ledikant, ruwhouten planken en<i
geten kieren'. Zij zijn vertrouwensfiguren in huis, met wiet
opdrachtgevers een intieme, speciale en doorgaans langd»
ge band onderhouden. Zij volgen geen in minuten uitgedrp
schoonmaakprogramma, maar zorgen dat er wekelijks dal
hun huishoudens gedaan wordt wat nodig is om de boel as
kantte krijgen. Zulke mensen zoek je zelf uit en laatje nietd»
een onpersoonlijke bureaulist of voorman op je af sturen,
Het idee van Stevens was goed, het vakbondsamendement
niet realistisch
Lelystad/Den Haag - Het is afgelopen met de verkoop van mi
cijnen via Internet. Het bedrijf dat via het wereldwijde computer
netwerk geneesmiddelen aanbood, heeft daar een punt a
moeten zetten. Dat gebeurde na tussenkomst van de inspecteur
geneesmiddelen in Utrecht en Flevoland en het Openbaar Minis
terie in Zwolle. Een voorraad geneesmiddelen is in beslag
men. Consumenten konden sinds augustus bij Eurocare Mail Or
der Pharmacy in Lelystad zonder recept aan medicijnen k<
Het bedrijf leverde de bestellingen af zonder duidelijk leesbaar
etiket en zonder bijsluiters.
Den Haag - Er moet extra geld komen om in de nieuw te bouwei
stadswijken goede voorzieningen voor het openbaar vervoer mo
gelijk te maken. Dat stellen 22 gemeenten in een brief aan minis
ter Jorritsma (Verkeer).
Alle betrokken gemeenten moeten de komende jaren vele tiendui
zenden woningen realiseren in de zogenoemde Vinex-locaties.
Volgens de gemeenten kunnen zij op termijn de investerin
dragen en de bijdragen in de éxploitatie van het openbaar vervoer
niet ophoesten. De brief is mede ondertekend door de gemeente»
Middelburg, Vlissingen, Tilburg en Breda.
Leiderdorp - Werknemers in de welzijnssector gaan er dit jaar
met terugwerkende kracht twee procent in loon op vooruit en
krijgen per 1 januari 1997 een structurele salarisverhoging va»
1,6 procent. Verder wordt per 1 juli 1997 een 36-urige werkweek
van kracht.
Dat staat in de nieuwe CAO voor de welzijnssector, waarot
werkgevers en de vakbonden een principe-akkoord bereikten. Dl
CAO loopt van 1 januari 1996 tot 1 april 1998. De achterban moet
het akkoord nog goedkeuren.
De nieuwe CAO heeft betrekking op ongeveer 60.000 werknemers
in onder meer het sociaal cultureel werk, de kinderopvang, de
ciaal pedagogische diensten, het maatschappelijke werk en
asielzoekersopvang.
Opvallend in de nieuwe CAO is dat werknemers zelf kunnen kie
zen of zij minder willen werken (36 uur per week) met een be
koopkrachtbehoud of dat zij 38 uren blijven werken en 5,5 pro
cent loonsverhoging over twee jaar erbij krijgen. Momenteel wer
ken welzijnswerkers 40 uur per week, maar komt dit met een aan
tal adv-dagen feitelijk uit op 38 uur.
Den Haag - Artsen moeten gevallen van infectieziekten voortaan
melden bij de GGD, als de ziekte een gevaar vormt voor de ge
zondheid van anderen. Minister Borst (Volksgezondheid) gaat de
uit 1928 stammende Wet bestrijding infectieziekten en opsporir'
ziekte-oorzaken daartoe vervangen door de Infectieziektenwet.
Het kabinet heeft dat gisteren besloten. De verplichte melding
geldt overigens ook voor hoofden van laboratoria.
In de wet komen ook regels voor het gedwongen afzonderen en ge
dwongen lichaamsonderzoek van mensen die niet vrijwillig wit
len meewerken aan het beperken van verdere besmettingen. Va-
gens de w/et mag afzondering en lichaamsonderzoek alleen onder
dwang plaatsvinden om een ernstig gevaar voor de volksge:
heid af te wenden en onder toetsing door de rechter.
Rotterdam - De coalitiepartijen in de Tweede Kamer zijn ver
deeld over het voorstel van de commissie Andriessen voor o(
stadsprovincie Rotterdam. Dat bleek gisteren in Rotterdam tij
dens een congres over deze nieuwe bestuursvorm. D66 en Pro
zijn positief over het voorstel, maar de WD plaatst kritische
kanttekeningen.
Volgens PvdA-Kamerlid De Cloe is zijn fractie positief over ne-
voorstel van Andriessen. „Er zijn nog tal van discussiepunten,
maar volgens de PvdA-fractie zijn de tegenstellingen overbrug
baar." Ook het D66-Kamerlid Scheltema is optimistisch, „k
merk dat er weer draagvlak ontstaat voor een stadsprovincie.
De VVD is echter minder te spreken over het voorstel. „Ik ben nil
onder de indruk van de inhoud," stelt Kamerlid Remkes. De kri
tiek van de liberalen richt zich met name op het voorstel om tó
grondbeleid in handen van de stadsprovincie te geven. De regio
gemeenten dreigen te worden gedegradeerd tot een soort deelge
meenten, vreest Remkes.
Den Haag (anp) - De RPF-fractie in de Tweede Kamer
dat de aanleg van de Betuwelijn in fasen moet gebeuren. *0
lopig is alleen een goederenlijn tussen de Rotterdamse
het grote rangeerterrein Kijfhoek voldoende.
Met het geld dat vervolgens wordt uitgespaard, een mi
kunnen prangende politieke knelpunten in het traject voor ae u»s
snelheidslijn (HSL) worden opgelost, aldus het RPF-Kamerl»
lingwerf.
Hij zal zijn plan maandag aan de orde stellen tijdens een t
met minister Jorritsma (Verkeer) over het Meerjarenplan Inn3
tuur en Transport (MIT). otus»1
Een gefaseerde aanleg van de omstreden goederenverbinding
Rotterdam en het Duitse achterland ligt volgens de RPF voor de
„De twijfels over de rentabiliteit worden steeds groter. Immers,
ciële prikkels om een verschuiving van wegvervoer naar het r
voer tot stand te brengen, zijn voorlopig niet aan de orde.'
Brussel (anp) De
en Mélissa, die sl;
van de bende van
ontslag van de L.
van Binnenlandse
Lanotte.
Ais politieke --
voor de Rijkswacht is de
list volgens de ouders t
aan te spreken op de fouten
zoek naar de vermissing ™i
„Het meest eerlijke en
ouders van
ichtoffer w
Dutroux, eis»
gische mi
Zaken Ve
eindverantwoor-
'e Vlaamse
uiteindeli;
in het
de m
zou z
van
nette
Na gevechten tussen Tutsi-
misten hebben meer dan Q
kamp Mugunga in Oost-'
Rwanda, het land dat ze
ten.
3
Z<
t\
Door Jeroen Corduwener
Goma - Bij duizenden, bij tien
duizenden stromen ze de grens
over. Plotseling, alsof ergens een
sluis is opengezet. In een onaf
zienbare colonne lopen ze de door
de Zaïrese stad Goma naar de
heuveltop aan de grens, waar de
Ruandese vlag wappert. Weg uit
de hel van het vluchtelingen
kamp Mugunga, waar de afgelo
pen twee weken 300.000 Ruande
se Hutu's werden gegijzeld door
een leger van zwaarbewapende
Hutu-extremisten.
Na dagenlange lome verveeld
heid is de grensstreek tussen Go
ma en het Rwandese Gisenyi met
enkele mortierschoten veranderd
in een hectische sfeer van span
ning en ontlading.
Korte metten
Zaïrese Tutsi-rebellen maakten
donderdag korte metten met de
militaire kracht van de naar
schatting 150.000 Hutu-militai-
ren. De Tutsi's, die de afgelopen
maand aanzienlijke gebieden in
Oost-Zaïre hebben veroverd,
bombardeerden het Mugunga-
kamp en joegen de Hutu-soldaten
op de vlucht. Daarmee werd voor
de honderdduizenden gevange
nen - vrouwen, kinderen, bejaar
den en onschuldige mannen - de
weg vrijgemaakt voor terugkeer
naar hun vaderland Rwanda.
In feite hebben de Zaïrese Tutsi-
rebellen gedaan wat de op komst
zijnde internationale vredes
macht zou moeten doen. Name
lijk niet alleen de Ruandese
vluchtelingen een veilige terug
keer naar huis bieden, zoals de
Verenigde Naties willen, maar
ook de Hutu-extremisten verja
gen en het liefst ontwapenen.
Geen toeval
Het kan geen toeval zijn dat de
Zaïrese Tutsi's de bombardemen
ten op het even buiten Goma ge
legen Mugunga-kamp juist don
derdag begonnen. Gisteren be
sloot de Veiligheidsraad immers
het mandaat voor de internatio
nale vredesmacht te beperken tol
een humanitaire operatie. Dooi
nadrukkelijk de optie weg t<
strepen om de Hutu-extremister
de wapens uit handen te nemen
ontnam de internationale ge
meenschap zichzelf de mogelijk
heid om werkelijk een oplossing
in het hart van Afrika te creëren.
De Hutu-militairen die de afgelo
pen weken hun eigen moeders
dochters, vaders, zonen en groot
ouders gegijzeld hielden in he
Mugunga-kamp, zijn dezelfdei
die twee jaar geleden de genocide
in Rwanda ontketenden, die a
naar schatting 800.000 mensei
het leven kostte. Deze Hutu-mili-
tairen hebben zich met medewer
king en hulp van Zaïre de afgelo
Pen tijd kunnen herbewapenen
om gewapenderhand terug t>
kunnen keren naar Rwanda. Ir
de tussentijd terroriseerden zi
Door Frans Wijnands
Bonn - Na de zes belangrijks
bondsrepubliek en Bundesb
ook de vijfkoppige deskunc
groei van de Duitse economii
Fjc leden van deze regeringsad
wesraad, bijgenaamd de 'Vi;
ijzen voorzien verder een sta
S "?f,latie bii !»75 Procent, ee:
«rekkende export, achterblij
wvesteringen en een stij
werkloosheid: minsten
De 'TT t °6n VOlgend iaar'
n„u 1 yüzen' constateren da
uitsland ook volgend jaar
anwege een te hoge staatsschul
zal vr,?a0tingstekort (nog) nie
ter: *doen aan de toelatingscr
VniemülEUr°PeSeM0netai'
TW m m™ster van Financiëi
Waigel, blijft naar
ceul jan deze gisteren beker
I gorden prognoses zelfver*
za]Lee- °,ptlmistisch: Duitslar
tot de tta/? ^aar zijn °m metee
whïS£onden hebben verent
onder
de des
exper
aanle
beken
CV. van net:
Kundlgenraad,
De vijf