Weekend De wilskracht van de Chinese mensenrechten-activist Harry Wu is ongebroken E2 Phmm Harry Wu (59) overleefde 19 afgrijselijke jaren in een van de talloze Chinese strafkampen, de laogai. In zijn eerste boek, 'Bittere kou', doet hij uitgebreid verslag van deze mensonterende periode in zijn leven, die hem definitief veranderd heeft. Miljoenen Chinezen zitten momenteel nog vast in dergelijke kampen en moeten daar dwangarbeid verrichten. Wu wil hun stem zijn en de talloze anoniemen een naam geven. Daarvoor riskeert hij alles. Juli 1995 werd hij gearresteerd en na 66 dagen vrijgelaten (Wu is Amerikaans staatsburger) om Hillary Clinton in staat te stellen de VN-vrouwenconferentie in Peking bij te wonen. Toch gaat hij weer terug. In zijn nieuwe boek 'Troublemaker' legt hij uit waarom. ZATERDAG 16 NOVEMBER 1996 MBER 1996 al veel beter te verkopen fer nog verder in de ver- tichting Anti Stalking is jaar maakt. D66 heeft al len nzetten, maar houdt maken van sluitende ju- i eenvoudige zaak zijn. Canada en Australië is der in het land zelfhulp, chtoff ers voor psychische r een van de zeshonderd len bij het landelijk net- ihtoffers worden momen- In het voorjaar van 1991 plaar daarvan aan de mi- ïbieden. ereiken via postbus 11, sch spreekuur maandag uur, woensdag, 00 en 10.00 uur op TEKENING MATT RIJNDERS engen wat je wilt. Hij weet e bespelen dat ze denken: met mijn oude huisarts, n had benaderd liet hij me hij niet meer gediend was Hij was tot de conclusie ik maar mijn ex de slacht- l. r uit Amerika heb ik onge- een vriend gehad. Zijn ja- liet zich door mijn ex be de me zwart te maken. Ge- riend er niet gevoelig voor. d aan de relatie omdat hij houden. Na de jarenlange >el van het pensioen, moet n voor mijn deel van de in- lensioen. En daarna zal hl] enken. erg klein geworden. Ik ben chterdochtig mens gewor- me ook en durf uit angs Irontaties niemand meer in men. Zelfs mijn enige echte niet alles. tomen al lang niet meer. ,rt alleen maar." Frisia non cantat, dachten de klassieken en ze bedoelden ermee dat er in de duistere streken boven het sombere Soniënwoud niet gezongen werd. Kaninefaten, Eburonen en Batavieren mompelden en basten hooguit wat in hun blon de baarden, maar muziek kon dit binnensmonds gegrom niet genoemd worden. Welluidendheid harmonie gedijen slechts onder de warmte van de zon. Vooroordelen zijn taai. Nog steeds gelooft de halve wereld, Den Haag incluis, dat Nederland geen operaland is, geen operatraditie heeft. Vlakke polders onder zeeniveau zijn niet ge schikt voor de huizenhoge emotie, voor de top pen en dalen, van het dramatisch bel canto. Een domme vergissing. Het Holland van rond de laatste eeuwwisseling telde reeds een paar Itali aanse, Franse en Hoogduitse operagezelschap pen, een Wagnervereniging en meer dan een dozijn ensembles van vaderlandse signatuur. Het hele seizoen was er opera te beleven en er kwam veel volk op af. Dat is nu nog. Wie tijd, energie en geld genoeg heeft kan in een paar weken meer dan tien ope ra's zien in Nederland, Bij Audi in Amsterdam Strauss' Elektra, Sjostakovitsj' nooit eerder opge voerde Neus, Monteverdi's Orfeo en Verdi's Ri- goletto. In hetzelfde Muziektheater tussendoor nog de internationale dansopera Les Enfants Terribles van Philipp Glass. De Reisopera uit En schede heeft voor dezelfde periode vijf werken op het programma: Alcina van Handel, Verdi's Don Carlo, Aap verslaat de Knekelgeest van Peter Schat, L'Arbore di Diana van Vicente Mar tin y Soler en weer een Verdi, Un Ballo in Ma- schera. Opera Zuid toert dit najaar rond met een nieuwe Tosca en in Breda ging een wereldpre mière door Opera Mobile: Francesca Caccini's vroeg barokke La Liberazione di Ruggiero dall'isola d'Alcino. Hetzelfde Alcinaverhaal als bij Handel, maar dan van een ruim een eeuw daar voor. Zelfs voor de specialist die vergelijken wil, is er aanbod genoeg. En dan wordt er nog ge zwegen over de Litouwse, Tataarse en Hongaar se steppenopera's die iangs komen om aan de vraag van het publiek en de eigen behoefte aan zakgeld te voorzien. Aanbod genoeg om het klassieke misverstand dat Nederland slechts psalmen galmt, weg te ne men. En de zalen zijn ook niet standaard drie kwart leeg. In Den Haag natuurlijk wel. Daar ver schijnt zelfs op een zaterdagavond zo weinig pu bliek bij de Mozarteske Diana van Soler in de Ko ninklijke Schouwburg dat er maar een buffet ge opend hoeft te worden. Komt daar het Binnen- hofse vooroordeel uit voort dat er van die vrese lijk kostbare kunstvorm opera vooral niet teveel geproduceerd moet worden? Maar het Haagse culturele leven is toch berucht om zijn afzijdigheid. Op Kijkduin, in Mariahoeve en aan de Kneuterdijk affecteert men over kunst. De lege vioolkist staat met een laatste uit gelopen aardappel in de vestibule en De Boeken der Kleine Zielen liggen al twintig jaar met de zelfde vergeelde pagina opengeslagen op het dressoir, maar wat er na de radiodistributie nog aan muziek over Nederland uitgestrooid is, heeft de koppen der residentioneien nooit bereikt. Kunst staat chique in 's Gravenhage, maar leeft daar niet. Ook in Eindhoven had de Reisopera een pro bleem. Evenmin verbazingwekkend. De Ensche- dese baas Louwrens Langevoort heeft van zijn gezelschap een volwassen club gemaakt. Dus staan er van tijd tot tijd onbekende stukken op het repertoire, is het toneelbeeld modernistisch, leeg en klinkt er zelfs af en toe eigentijdse mu ziek. In centra van cultuur en kunst wordt dit be leid gewaardeerd, maar dus niet in Eindhoven. Daar kreeg Peter Schats vrolijke circusopera zelfs in de vorm van een familievoorstelling niet meer dan de helft van de parterre vol. Geen bewijs voor een geringe populariteit van opera in Ne derland. Het artistieke Philipsklimaat beperkt zich immers tot de vormgeving van het koffie zetapparaat. Overal elders staan rijen voor de kassa. Zelfs in Breda. Bij een volstrekt onbekend werk door een volledig onbekende groep en met geen enkele grote naam op het affiche. Ook de helemaal niet in enig meezing-idioom passende Philip Glass trekt tegen niet geringe prijzen drie avonden een vol Muziektheater, Geen pakken, dasspelden en grijze gedekte kapsels, maar zelfgebreide oude- rejeugd die afkomt op de sfeeërieke combinatie van new age, minimal music en opera. Kinderen lopen te hoop voor Frank Groothofs Mozarts en Bizets, oudere schlagerliefhebbers voor Verdi en Puccini en geïnteresseerden met meer durf voor tijdgenoten van Monteverdi en stukken waarvan de inkt nog nauwelijks droog ls' °Pera leeft in Nederland.'Op bijna alle ni- «aus en in bijna alle kringen, En toch roept de staatssecretaris voor kunst in de Kamer dat het "iet alles opera mag zijn wat de klok slaat. Want et 's zo duur. Succes mag blijkbaar niet in Ne- 'and. Of is dat een ander vooroordeel? Ik ga terug, hoe dan ook' Harry Wu buigt het hoofd voor een Chinese rechtbank in augustus 1995. foto reuter „Als er iets moet gebeuren kan eigenlijk alleen Amerika het initiatief nemen. Maar het engagement van Amerika heeft grenzen. China is een enorme markt." Uiterlijk onbewogen praat Wu over de meest gruwelijke gebeurtenissen die hij heeft ervaren. Hij lijkt geen emotie te kennen. De slotvraag of hij zijn vaderland niet haat om wat het hem heeft aangedaan ontlokt een diepe zucht en een lange stilte. „Haat niet nee. China is van de Chinezen en ik ben een Chinees. Het prachtige land is niet van de communisten. Ik ben wel eens opstan dig. Als ik me realiseer dat ik de graven van mijn ouders niet kan bezoeken wanneer ik dat wil. Ik zou ze zo graag eens vertellen dat het nu heel goed met me gaat. En dat ze trots kun nen zijn om wat ik nu ben." Waren ze dat niet dan? „Misschien wel, maar ze hebben dat in ieder geval nooit kunnen laten merken. Je moet niet vergeten, ik zat in een strafkamp, wegens ver keerde politieke ideeën en het stelen van 50 yuan. Het systeem in China is erg onderdruk kend. In een laogai krijg je geen bezoek en is het erg moeilijk om brieven te schrijven. Die moet je echt smokkelen. Dus voor de familie lijkt het of je van de aardbodem bent verdwe nen. Zelf contact zoeken met je familieleden is gevaarlijk voor hen. Voor je het weet zitten zij ook in een kamp. De controle gaat heel erg ver." „Een bijkomende moeilijkheid is dat de lao gai er officieel niet zijn. De regering ontkent het bestaan botweg. Toen en nu. Daarom is het ook zo moeilijk bewijzen ervan te leveren. Je moet alles illegaal doen. Sinds ik in Ameri ka woon, ben ik vier keer teruggereisd naar China met door televisiemaatschappijen be kostigde opname-apparatuur. Soms verbor gen in hand- dan weer in schoudertassen. Maar ik heb kunnen bewijzen dat de produc ten die in de kampen door dwangarbeiders worden gemaakt, verkocht worden aan het westen." „Iedereen kent de verschrikkingen van de na zi-kampen, de Russische goelag en de tragi sche lotgevallen van Anne Frank. Daar kun nen we vrij over praten. Over de laogai niet, ze bestaan niet. Maar ze bestaan wel degelijk, ik heb er gezeten. Ik heb mijn kameraden zien sterven, werken van 's morgens vroeg tot 's - avonds laat en dan slapen op een met 'n gloei end kooltje verwarmde steen van 1.20 meter breed. Met z'n drieën. We moesten wel als theelepeltjes tegenelkaar aanliggen anders rolde je van de steen af en vroor je dood in de winter." „De autoriteiten in China geven het bestaan van enkele strafkampen toe. Daar zitten vol gens hen criminelen die gestraft zijn, maar geen dwangarbeid verrichten. Mijn documen taires hebben het bewijs geleverd. Het zijn ge woon enorme fabrieken waar politieke gevan genen gratis arbeidskracht leveren. Er wordt van alles gemaakt, van speelgoed tot zware gereedschappen. En het wordt gretig afgeno men in het westen. Alles is heel goedkoop." Organenhandel „Het grofste is de handel in organen. Met na me hoornvliezen en nieren zijn erg populair. Er zijn rijdende operatiekamers die op een la- Door Ton Loots ogai worden geposteerd. Voor veel Ameri kaanse dollars kun je een orgaantransplanta tie op lokatie laten uitvoeren. De gevangenen worden enige uren tevoren door het hoofd ge schoten. Er is altijd wel een overtreding te verzinnen, waarop je ze kunt veroordelen. Verse organen. Ik heb de bewijzen." Als de bewijzen er inmiddels zijn dan kun nen er toch maatregelen worden geno men? „Dat kan wel, maar het gebeurt niet. Als er iets moet gebeuren kan eigenlijk alleen Ame rika het initiatief nemen. Maar het engage ment van Amerika heeft grenzen. China is een enorme markt en de handelsbelangen zijn dus evenredig groot. Het liefst zou Washington niets doen. In wezen ben ik met al mijn acties, lezingen en documentaires dus niet alleen las tig voor Peking, maar net zo goed voor Was hington." „De Amerikanen beweren dat ze niets kunnen doen tegen een zo groot land als China. Een boycot zou niet werken. Maar waarom werd Rusland wel geboycot. En Cuba dan? China doet ook op politiek gebied dingen waar de Amerikanen het moeilijk mee hebben. Ze ver kopen wapens, in de laogai gefabriceerd, aan Noord-Korea, Noord-Vietnam en Pol Pot en zijn Rode Khmers. Voor keiharde dollars. Maar die verdienen de Amerikanen ook aan Peking. En in de toekomst steeds meer, want een dergelijke groeimarkt is niet te versma den. Dus doet Washington niets." „Na een lezing die ik gaf, sprak ik Henry Kis singer. Die zei dat er tussen de VS en China geen fundamentele verschillen bestaan. Oh, nee, zei ik, en de mensenrechten dan? Al die miljoenen naamlozen in de laogai die worden behandeld als beesten? Kissinger zei nog maals dat er geen essentiële redenen waren om de buitenlandpolitiek wat betreft China te wijzigen. Ik moest de dingen in een ruimer verband zien. Die uitlating heeft mij sterk ge motiveerd voor mijn laatste, bijna fatale reis." Knop om Maar er moet meer zijn waarom u uw vei lige, luxe leven in Californië steeds maar weer op het spel zet. U bent nog maar en kele jaren geleden getrouwd. „Ik wil niet gaan. Ik ben een mens net als u. Ik wil genieten van het leven, van mijn tuin, mijn twee auto's op de oprijlaan en mijn zwembad. Ik ben nu 59, dus ik zou het rusti ger aan mogen doen. Ik probeer het verleden te vergeten, maar dat lukt niet. Ik heb vrese lijke angstdromen over de kampen en hoor steeds de stemmen van de gevangenen. Zij kunnen zich niet laten horen. Laat nu ande ren het maar eens doen Harry, zegt men vaak. Ik kan de verplichting niet van me afzetten. Mijn vrouw vindt dat niet makkelijk, maar ze begrijpt het wel." V kent de risico's, zelfs de laogai, kent u dan geen angst als u weer eens aan de grens staat? „Ik ben wel bang, maar ken geen angst. Het eerste jaar in het kamp heb ik angst gekend. Je wist niet wat het leven in het kamp inhield, je kon je nergens op instellen, de risico's niet inschatten, de mate van geweld niet voorspel len. Toen was ik enorm angstig, maar zelfs angst went. Je sluit je af en concentreert jezelf op overleven. Je zet een knop om en schakelt je gevoelens totaal uit. Anders redt je het niet. Angst ken ik niet meer, maar ik ben nog wel eens bang. Als je echt voor de dood staat ben je niet bang. Dat is geen kwestie van moed, er is dan gewoon niets, je voelt niks." Bidden Gelooft u nog in God? „Dat is moeilijk en ingewikkeld. Ik zou zeg gen ja. Ik ben opgevoed met een Godsbeeld zoals de katholieken dat hebben. God is goed en zorgt voor alles en iedereen. Op de univer siteit leerde ik over de evolutie. Daar geloofde ik toen in en mijn Godsbeeld veranderde meer in 'God is in mij en beschermt mij'. Eenmaal in de laogai zag ik de dood in de ogen en voel de me eenzaam en hulpeloos. Ik zocht hulp, maar niemand kon me helpen. Ik vroeg God om hulp, vertelde hem dat ik onschuldig was. Op een bepaald moment schreeuwde ik, waar ben je nu. Tot na mijn vrijlating heb ik nooit meer gebeden." „Eenmaal in Californië wonend ging ik wel eens naar de kerk, maar bad nooit. Ik dacht God volledig te hebben afgezworen. In het kamp heb ik geleefd als een beest, zonder waardigheid. Als ik geen dier was geworden zou ik het nooit hébben gered. Denken aan liefde of familie had geen enkele zin. Je was alleen. En toch blijkt er iets te zijn. Langzaam is er toch een besef gegroeid dat God de liefde is van alle mensen. Het zit opnieuw in mijn ziel. En ik bid ook weer tegenwoordig." Gelooft u in reincarnatie? Anders gezegd hoe zou U op aarde willen terugkomen? „Eigenlijk precies hetzelfde. Alleen zou ik wel kinderen willen hebben. En veel familie die ik regelmatig zou kunnen ontmoeten. Het voor naamste vind ik dat ik het einde zou meema ken van de laogai. De goelag bestaat niet meer in Rusland, althans niet meer in die massale vorm van jaren geleden. Laat China ook een democratie worden. Dat zal niet makkelijk gaan. Immers China heeft een traditie in een feodaal systeem." „Ik vraag de Nederlanders, of mensen in welk land dan ook, niet om op te houden met za kendoen met China. Ik ben niet wereldvreemd en begrijp hoe het er in deze tijd aan toe gaat. Maar behandel de Chinezen als mensen en laat hen de voordelen van democratie zien. Praat over de vrijheid die jullie hebben en maak ze bewust." Kinderen Denkt u eraan om zelf een gezin te stich ten? „Ja, vaak zelfs. Maar ik ben al bijna zestig en mijn vrouw vijftig. We zijn bezig met adoptie. Mijn vrouw Ching Lee doet er het meeste werk voor, omdat ik zo vaak op reis ben. Het zal er wel van komen. Ik verlang naar kinde ren. Ik heb zoveel rotzooi meegemaakt. Vie rentwintig uur per dag omgeven door honder den andere mannen. Je deed alles samen, zelfs poepen mocht je niet alleen. Ik heb leren ste len, liegen en verkrachten, alleen maar om in de groep te overleven. Met volwassenen heb ik nog steeds moeizaam contact." „Maar kinderen, daar voel ik me altijd toe aangetrokken. Dat onschuldige, of beter dat naïeve, dat verfrist me. Ze kijken nog de we reld in zonder bijgedachten of wantrouwen. Ze zijn leergierig en luisteren naar wat je hen vertelt. Ze zijn niet belast met mijn verleden, dat veel volwassenen toch op een bepaalde manier naar me laat kijken. Terwijl ik ook simpel wil zijn. Gewoon Harry uit Milpitas, Californië." foto fotopersbureau dijkstra Dan zou u moeten stoppen met werken? „Daarin ben ik dubbel. Ik denk er wel eens aan, maar ik kan niet. Ik ben trots op mijn werk en vereerd dat ik het kan doen. Als ik vecht, krijg ik energie. Op mijn 75e doe ik dit werk waarschijnlijk nog. Ik krijg zoveel hulp, allemaal gratis. Mensen die mijn werk goed en belangrijk vinden en gratis grote risico's voor mij lopen. Die moet ik op de een of ande re manier terugbetalen." Bent u van plan om ondanks uw arrestatie vorig jaar nog China in te gaan? „Ik ga terug, hoe dan ook, legaal of illegaal, dat zie ik nog wel. Wat is trouwens illegaal in dit verband. Je kunt legaal met een visum het land inreizen, maar, eenmaal binnen, illegale dingen doen." Tijdens dergelijke reizen moet u onder ex treme spanning staan. Kunt u dan wel ontspannen? „Ik kan altijd relaxen. Ook altijd slapen. Jet- lags heb ik nooit. Ik sluit mijn hersens af en slaap binnen vijftien seconden. Heb ik geen voedsel, dan verspil ik ook geen energie en ga onmiddellijk slapen. Ik kan zelfs lopend sla pen. Tranen Slapen alleen is niet genoeg. Huilt u ook wel eens? „Alleen in het begin van mijn gevangenschap. Ik heb het snel afgeleerd. Als je je zwakheid laat zien wordt dat genadeloos uitgebuit door bewakers en medegevangenen. Een man die huilt, daar is voordeel uit te halen. Die laat zien in een zwakke positie te zitten en daar wordt misbruik van gemaakt." „Nee, de tranen kwamen pas in de Verenigde Staten. Ik sprak eens op een symposium oVer mensenrechten. Ik dreef helemaal weg in mijn herinneringen en werd totaal overmand door emoties. Een kleine twintig minuten stond ik op het podium te snikken. Het verdriet was zo intens, ik kon niet ophouden. En het publiek begon langzaam te klappen, het hield maar niet op. Toen dacht ik, ik ben Harry Wu niet, maar iemand die voor hem zijn verhaal moet vertellen. Ik ben als het ware naast mezelf gaan staan. Pas toen kon ik mijn lezing afma ken." „Op een bepaald moment moet je het verleden afsluiten. Anders ga je ook te veel aandacht geven aan de lichamelijke kwalen die je aan je gevangenschap hebt overgehouden. Ik heb erg zwakke longen en mijn rug is gebroken ge weest. Daarvoor slik ik zware medicijnen en moet regelmatig ondersteboven in mijn gara ge gaan hangen om de wervels weer op hun plaats te duwen. Ik ben bijna dood geweest van de honger en wat voor invloed dat heeft weet ik nog niet. Goed kan het niet zijn want je lichaam krijgt een enorme opdonder." Toch ziet u er goed uit. Doet u veel aan be weging? Voor het eerst speelt er iets van een glimlach over Wu's gezicht, „Ik probeer in vorm te blij ven, je hoeft mijn verleden toch niet aan me te zien.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 41