(D xIn alles wat ik doe, wil ik de top bereiken7 H 0 ■o w o Opstapplaats voor avondje stappen Glaze blieft 1streetkid' r O 1) I can't help myself The Kelly family 2) Un-break my heart Toni Braxton 3) Banger hart- Rob de Nijs O 4) Somebody else's lover Total touch O 5) Say you'll be there Spice girls 9) In dreams Rene Froger 7) No diggity Blackstreet feat dr. dre O (10) Quit playing games Backstreet boys O 0) It's all coming back to me now - Celine Dion (14) Raak De Kast Q (12) Spring RMB (17) Where do you go No mercy 8) Hardcore feelings Lownoise Mental Theo 0 (15) Another one bites Captainjack 0 (24) Words Boyzone 0 (21) Insomnia Faithless 0 (27) The love boat The Pacific prince 0 (11 (What's love ..-Warren G feat. Adina Howard 0 -) There's a key - 2 Brothers on the 4th Floor 0 (20) II volo Zucchero sugar Fornaciari 0 (13) Wannabe Spice girls (19) This is your night Amber 0 (16) Seven days and one week-B.B.E. (31This is for the lover in you - Babyface 0 (-)Sing Nakatomi 0 (18) Smiling T-spoon 0 (22) Welles (verliefd ge weest) - B.E.D. 0 (25) I'm alive Stretch 'n'vern 0 (26) I love you always fore ver - Donna Lewis 0 (23) Stranger in Moscow Michael Jackson 0 (35) Always hardcore Bodylotion (-(Kiss it Nance 0 (42) Beyond the invisible - Enigma -) Last night Az yet 0 (34) Funk punk alive Rob Gee (43) Professional widow - Tori Amos (28) Little boy Captain Jack 0 (29) How bizarre OMC 0 (41) Vivo per lie Andrea Bocelli 0 (38) Kom van dat gras af Cock van der Palm 0 (-) All by myself Celine Dion (-) Bohemian rhapsody- The Braids 0 (44) I can't sleep baby (if I) R Kelly 0 (47) I'm raving Scooter 0 -) Laat het los Van Dik Hout 0 (48) 1st of tha month Bone Thugs n Harmony 0 -) 50 jaar Brood Vrienten 0 -) One and one Robert Miles 0 (50) Ik hou van jou Dana Winner 0 (30) Nu zijn we alletwee artiesten - Frans Bauer Vader Abraham STICHTING MEGATOP 50 Eindredactie: Paul Vertinden Reacties Vind je jezelf hee! interessant, heb je een goed idee of wil je gewoon je gal spuwen Schrijf of bel naar. Ragazzi, Postbus 3229,4800 MB Breda Telefoon: 076-S312379 Ooor Liesbeth Oeseburg Na schooltijd of na het werk gaat jong Breda op vrijdagmiddag massaal de binnenstad in, op zoek naar goed kope drank. Regelrecht uit school of werk komend, vieren studenten en scholieren het begin van een nieuw weekend. Café De Bushalte blijkt zich goed te lenen voor een paar uurtjes onbe zorgd drinken. „Happy hour is voor mij een echte uitlaatklep. Na vijf da gen van leren en stressen, kan je hier in een ongedwongen sfeer lekker bij komen." Veel cafés puilen op vrijdagmiddag uit van het vroege uitgaansvolk. Café Jansen en Hier Te Breed En Daar Te Lang vormen wel het toppunt. Hier staan rijen mensen ongeduldig voor de deur te wachten tot ze binnen mo gen. Even verderop, in het smalle Vissers straatje, is het redelijk rustig. Her en der leunen fietsen tegen de muren en staan er mensen buiten te praten. Loop een paar stappen verder en de carnavaleske hoempapamuziek vliegt om je oren. Het lawaai stroomt uit Café De Bushalte. Om vier uur 's middags beleeft de kroeg zijn toptijd. Het is happy hour, dat betekent twee biertjes voor een knaak. Een groepje danst op de vensterbank voor het raam van café De Bushalte. De cafégangers zijn in een uitgelaten stemming en gebaren druk. Eén ervan is de 19-jarige Jamie. Hij komt twee keer per week in De Bushaltevrijdag tijdens het happy hour tussen drie en vijf en zaterdag vanaf half elf 's avonds. "Dit is het gezelligste café van de binnenstad," beweert hij. "Nee, ik kom hier niet omdat het bier goedkoop is. Dat happy hour gedoe vind ik kolder. Waar slaat het op om het bier voor de helft van de prijs aan te bieden? Ik koop het toch wei." Zijn maat Ivo (18) vindt het vooral handig dat er haast nooit wordt ge vochten. „In de rest van de Bredase cafés worden regelmatig klappen uit gedeeld, en ja, daar heb ik ervaring mee." Hij wijst op zijn neus, die ooit door een goede treffer gebroken is geweest. Ivo laat zich niet tegenhouden door de enorme drukte tijdens het happy hour. Terwijl hij zijn rug recht en zijn borstkas opblaast, zegt hij stoer: „Als ik voorop loop, komt er vanzelf plaats vrij." De Bushalte betreden om kwart over vier is haast een onmogelijke taak. Hoe je ook perst en dringt, het is De Bushalte puilt uit van het uitgaansvolk. propvol. Een half uurtje later gaat het wel. De Bushalte blijkt klein maar ge zellig te zijn. Aan het plafond hangen posters. Verkeersborden en zelfs een echt stoplicht sieren de wanden. Op de tafel en vensterbank leven mensen zich uit op de muziek. Iemand danst met een vlag over zijn hoofd. gesloten." Henk heeft de kroeg ai vijf jaar. Over de reden om zijn café De Bushalte te noemen, filosofeert hij ter plekkë een eind weg. "Studenten gaan naar De Bushalte en worden vanaf hier vervoerd naar een nieuw avontuur", zegt hij zweverig. Zijn me dewerkers kijken hem met opgetrok- Het zal eigenaar Henk Verhaeren (29) een zorg zijn. „Het is hier een troepje, maar ik vind het prima zo. Op vrijdag middag en zaterdagavond is het hart stikke druk. Er komen hier veel vaste klanten. We draaien muziek die in de top 40 staat, vooral de gezellige feest muziek." Het happy hour heeft hij ingelast om extra klanten naar De Bushalte te lok ken. „De Vissersstraat had niet zo'n goede naam. Twee cafés zijn hier nu ken wenkbrauwen aan. „Henk is een lollige vent," vindt Jamie. „Hij geeft ook wel eens een rondje weg." Ilse (22) uit Etten-Leur beweert de oudste te zijn die in het café rond loopt. „Er zijn hier vooral jonge men sen." Ze gaat wekelijks met een groep van twaalf man uit Etten-Leur stappen in Breda. „Dat is voor mij een echte uit laatklep. Na vijf dagen van leren en stressen, kun je hier vrijdagmiddag in FOTO JEROEN VAN OEN BROEK een ongedwongen sfeer lekker bijko men." Ilse en haar vrienden gebruiken De Bushalte echt als opstapplaats voor een avondje stappen. "We starten hier altijd. Om half zes gaan we naar Café Jansen en blijven daar een tijdje. Dan verplaatsen we ons naar De Suy- kerkist. De avond beëindigen we in Het Koetshuis in Etten-Leur. Aan het einde van deze kroegentocht ben ik altijd doodop en ietwat aangescho ten." Marco, ook één uit de Etten-Leur- groep, brengt haar nog wat te drin ken. „Hier komt van alles", zegt hij. „In de meeste cafés loopt altijd wel een bepaald slag mensen rond, maar de klanten van De Bushalte zijn niet te omschrijven. De sfeer is hier heel relaxed en je kunt hier gewoon gek doen zonder dat iemand opkijkt." Tegen half zes stroomt het café leeg. De eigenaar en zijn medewerkers gaan een hapje eten en sluiten daar om de tent een paar uur. Tijd voor de klanten van De Bushalte om deze op stapplaats voor een avondje stappen te verlaten en verder te reizen langs de Bredase kroegen. Door Marjolein Rotsteeg Per uur ratelt Glaze met gemak vijf kwartier vol. En hij heeft nog wat te zeggen ook. Glaze ken je mis schien als TMF-VJ van The Pitch (zondag 23-24 uur). Samen met Cooly D vormt hij het hiphöp-duo Flip da Scrip, waarvan onlangs de cd Confusion ver scheen. In de Duitse lijsten staat hij hooggenoteerd met het nummer Ain't nothing like VIVA Duitse TMF). Een TMF-variant is in de maak. Meer dan genoeg stof tot praten dus... „Waarschijnlijk ben ik de grootste rebel van heel Hilversum," vertelt Anthony Nunez Garcia Haynes, alias Glaze. „Ik haat alle bullshit van de muziekin dustrie en de tv-business." Waarom wilde je dan een baan als TMF-VJ? „Dat wilde ik ook helemaal niet! Ik ben een grote hiphop-fan. Lex Harding (directeur van TMF-mr) had laten vallen dat hij een hiphop-programma wilde, maar dat hij een gek als presentator moest hebben. De regisseur van de Top 40 kende mij. Thuis heb ik op verzoek een videoband gemaakt, waarom Lex in een deuk lag. Hij bood me de baan aan. Hiphop had zeven jaar geleden al op veel grotere schaal moeten doorbreken, maar Hilversum sloeg de deur genade loos hard dicht. Omdat ik zelf een streetkid ben, kan ik met iedereen praten en is iedereen ook cool met mij. Verder ben ik net Zwitserland: ik blijf altijd neutraal en zal nooit aan vriendjespolitiek doen." 'Streetkid' bedoelt Glaze letterlijk; op zijn dertiende werd hij in New York zwerfjongere. „Mijn moeder, 50% Barbados en 50%-Jamaica, was heel jong toen ik in Londen werd geboren. Daarom heb ik van mijn vierde tot mijn elfde in een kinder tehuis gewoond. In Engeland had ik destijds verder geen familie; mijn vader is Spaans. Toen kwamen mijn grootouders over uit Amerika. De enige manier waarop \k The States in kwam, was als ze mij zou- gelopen en vervolgens ben ik op mijn dertiende bij ze weggelopen. Ik was nu eenmaal niet gewend me aan regels te moeten houden en ben vrij rebels. Meer dan een walkman en een tape van Erik B Rakim had ik niet. Sindsdien heb ik voor mezelf ge zorgd." „Soms was het heel zwaar. Mijn kleine broertje is op zijn vijftiende pal naast me doodgeschoten. Maar hoe zwaar het ook was en hoe vaak we ook verhuisden, ik ben altijd naar school blijven gaan. Tot college aan toe." Hoe verdiende je de kost? „Dat wil ik niet in de pers hebben. Ik ben er niet trots op, maar op mijn ne gentiende heb ik er abrupt een punt achter gezet. Ik ben op een vliegtuig naar Engeland gestapt en ben bij een tante en Londen gaan wonen." In Londen ontmoette hij zijn (ex-)vriendin Anna Garcia, het Nederlandse meisje dat ooit de vriendin was van The Symbol/TAFKAP, voorheen Prince. An na en Glaze hebben inmiddels een zoontje van drie, AJ. Omdat Anna graag terug wilde, zijn ze naar Ne derland verhuisd. Hier verwierf Glaze snel enige bekendheid als de helft van hiphop-duo Flip da Scrip. Onlangs ver scheen hun tweede cd, Confusion'. "In Nederland beginnen we nu pas enig succes te krijgen. In Duits land treden we geregeld voor 25.000 man publiek op. Ongelooflijk! Op het album staat geen enkele sample; alles is ingespeeld door echte muzikanten. Ik wil mijn muziek echt houden. Er is al te veel nep in Hilversum. Ik heb ook veel echte shit meege maakt. In New York zijn er kinderen die nog niet eens schaamhaar hebben, die andere kids vermoor den. Daarom probeer ik een positieve boodschap uit te dragen: 'doe wat je wilt, geniet ervan, want het leven is sowieso te kort'." GlazeTMF-VJ en Flip da Scrip-rapper Door Liesbeth Oeseburg In zijn portemonnee bewaart de 24-ja- rige Jacques Biyong uit Breda twee be langrijke briefjes: Op de één staan te lefoonnummers van onder andere Yves St. Laurent en Jean Paul Gaultier, mo- de-ontwerpers waarvoor hij regelma tig fashionshows loopt. Het andere pa piertje bevat ingewikkelde aanvalssys- temen voor American Football. De uit Frankrijk afkomstige Jacques is professioneel model en doet momen teel zijn uiterste best om in de selectie van de football-dub Amsterdam Admi rals door te dringen. Met zijn korte, gebleekte haar en don kere huid is de Fransman Jacques Biy ong, kind van Kameroense ouders, een opvallende verschijning in Breda. Met zijn Nederlandse vriendin en dochter tje van vier woont hij sinds anderhalf jaar in het centrum van Breda. Beide zijn ze opgegroeid in grote steden (Jacques in Parijs en zijn vriendin in Amsterdam) en kunnen niet erg wen nen in Breda. Ze kozen ervoor om hier te wonen omdat Breda een goede 'tus senplaats' is. „Ik heb weinig contact met mensen uit Breda. Mensen denken vaak dat ik ar rogant ben. ledereen heeft vooroorde len over mannelijke modellen, ze den- ken.dat je als model perse homo bent en 'as cold as ice'. Dat vind ik jammer, want ik praat graag met mensen." Zeven jaar geleden werd hij in Parijs door een fotograaf ontdekt. „Samen met een vriend keek ik naar een foto sessie, puur om naar de vrouwen te gluren," zegt de Fransman met een brede glimlach. „Een fotograaf sprak me aan en zei dat hij wel iets in me zag als model. „Wie, ik?," reageerde ik verbaasd. Met een Jackson Five-kapsel vond ik mezelf niet echt geschikt voor dit werk." Een dag later lagen de eer ste foto's van de zestienjarige Jacques er. Hij geeft een imitatie van de ma nier waarop hij toen onwennig poseer de: ogen krampachtig opengesperd en armen strak langs zijn lichaam. De fotograaf liet zich niet van de wijs brengen en vanaf dat moment was zijn carrière 'on'. Hij introduceerde Jacques in de modewereld. Terwijl hij nog op school zat, kreeg hij de ene opdracht na de andere. Zijn huiswerk maakte maakte hij in het vliegtuig. Inmiddels heeft Jacques heel wat interessante dingen op zijn cv staan: commercials voor Levis, Reebok, Philips en Air Fran ce, optredens in videoclips van En Vo gue en SWV. Foto's van hem stonden in internationale bladen als het Engel se Arena Magazine en het Italiaanse Uomo Vogue en Mondo Uomo. Vanuit een agenda die uitpuilt met losse briefjes, haalt hij een gekreukeld kladje tevoorschijn. Hij strijkt het brief je glad. „Dit zijn de mensen waarvoor ik regelmatig modeshows loop." Het vodje blijkt een lijst te zijn met tele foonnummers van de meest toonaan gevende mode-ontwerpers. Hugo Boss, Kenzo, Yves St. Laurent en Jean Paul Gaultier zijn er enkele van. Jacques werkt vaak samen met de grote top modellen der aarde; Naomi Campbell, Cindy Crawford, Linda Evangelista. „Met Daphne Deckers had ik een korte relatie van drie weken. De meeste van mijn vrienden zijn ook model." „Vrouwelijke topmodellen zijn veel be roemder dan mannelijke. Ze krijgen ook veel beter betaald", vertelt Jac ques. „Als 'black model' is het hele maal moeilijk om een carrière op te bouwen. Mensen zien vaak alleen de glamoureuze kant van het werk als fo tomodel, maar je moet hard werken en in het begin veel investeren in je zelf." Holland vindt hij geen geschikt land voor het modellenwerk. Een tijdje werkt hij voor Ulla Models in Amster dam, maar van de opdrachten die hij in Nederland krijgt, kan hij niet leven. Milaan, Parijs, New York en Londen zijn dé steden. „Morgenochtend ver trek ik bijvoorbeeld een dagje naar Mi laan. Het is een speciaal leven datje leidt. Het ene momenten kom je in een Franse discotheek beroemde filmster ren tegen, het andere moment doe je weer gewoon boodschappen in een Bredase supermarkt." Het modellenwerk is echter niet zijn grote passie. American Football is zijn jongensdroom. Momenteel traint hij bij de prof-dub Amsterdam Admirals en hoopt hij, samen met negentien an dere kanshebbers, op een plaats in de selectie. Geen eenvoudige taak, want van de 42 spelers bij de Amsterdam Admirals zijn 35 spelers Amerikaans. Slechts zeven plaatsen zijn beschikbaar voor niet-Amerikanen. De spelers van de Amsterdam Admirals zijn professio nals en houden zich elke dag met American football bezig. „Er zijn zo'n twintig jongens overge bleven uit de try outs en zij strijden nu voor een plaatsje in de selectie", ver telt de coach van de Amsterdam admi rals, Marcus Muller. „Jacques is daar één van. Wat ik goed vind aan hem, is de intensiteit waarmee hij traint, hij geeft echt alles. Jacques is een atleti sche jongen. Er zit potentie in, maar hij moet nog aan een hoop dingen werken. Jacques ontwikkelt zich goed en ik denk dat hij zeker een kans maakt om bij de laatste zeven te ko men." Tot nu toe beoefent Jacques de sport op semi-professioneel niveau. Hij speelde bij onder andere Den Haag Raiders en Tilburg Steelers. Ook zat hij bij het nationale Franse team. Voor American football zegt Jacques zijn modellenwerk opzij te willen zetten. Een tijdje geleden verwonde de Frans man zich aan zijn kin tijdens de trai ning. Zijn booker stelde hem toen voor een keuze: stoppen met American football of stoppen met het modellen werk. Jacques koos voor het laatste. „Ze vroegen me toch weer snel terug," grinnikt hij. „Het kan me niet schelen als ik door mijn sport een opdracht mis. Het mo dellenwerk is niets nieuws meer voor mij. Ik heb nu al mijn zinnen gezet op het spelen van American football op professioneel niveau. In alles wat ik doe, wil ik de top bereiken."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 38