de verliezer
DE STEM
'De sport is
4Ik wil mijn carrière langzaam opbouwen'
:RS M/V
Franse avond te
veel van hetzelfde
wmÊÊÊÊÊmmm
TV8 is er voor u
Mart Smeets over verloedering en overvoering op de televisie
Nieuwe Steenbergenaar Arno Kolenbrander over zijn toekomst in de showbizz:
Gelders Orkest te gast in HBO-serie Chassé
Kunstenaars en nieuwe media
D1
lN HOOF
en selectie
joorTheoVaessen
{art Smeets, groot, breed
n de schouders, gezonde
eint, bijna 50, zit deze dag
;eurig in het pak. Blauw
[ostuum, scherpe vouw in
lebroek, fleurige stropdas.
)e outfit waarin hij later
,p de dag in Arnhem een
ezing zal geven voor ma
nagers met als onderwerp:
Hoe kom ik tot succes?'
J)at horen die mensen graag,
loewel ze me een vreemde vogel
(iaden." Hij houdt zijn gehoor
Jan voor dat een goede voorberei-
ling, rust in de tent en de neuzen
in dezelfde richting belangrijk
ajn om tot succes te komen. „Ik
at als bekende Nederlander al
mige tijd in het sprekerscircuit
naar praat alleen over sport.
Jport is een mooie voorbeeldfunc-
ie voor de rest van de maatschap-
>ij."
jucces in zijn carrière als inter
viewer, commentator, presentator
inschrijver kan hem niet worden
intzegd. Eind deze maand ver-
schijnt al zijn tiende boek - 'ik
schrik er zelf ook van' - met de ti-
ffoezo bezeten?. Elke week
schrijft hij een column voor
[rouw en Nieuwe Revu. Elke
wek maakt hij een twee uur du-
muziekprogramma voor de
radio dat na middernacht wordt
dtgezonden.
Zijn dagen zijn derhalve goed ge
ruid. Werken is voor hem geen
kwestie van zelfopoffering. Het is
roor hem het enige leven dat hij
ie moeite waard vindt, zijn reden
gezond te blijven en zijn car-
ière nog niet te beëindigen.
.Want het blijkt dat presentato
ren, mits ze zich goed conserve
ren, nog een tijdje meegaan. Zie
Koos Postema." Waarop Smeets
in een bulderende lach schiet.
lenya
dij nam dit jaar slechts vijf va
kantiedagen op. „De laatste twin
tig jaar ben ik nooit op vakantie
geweest zoals de doorsnee Neder
lander. Ik heb altijd iets gedaan
als ik weg was. Bijvoorbeeld een
reportage gemaakt in Kenya. Als
je daar rondkijkt, is het niet meer
zo belangrijk of Ajax 4-2-4 speelt.
En in mijn eentje, in een fantas-
lischelange galop van 's ochtends
acht tot 's nachts twee, de Austra-
Ipen gedaan. Totdat de laat
ste Nederlander was uitgescha
keld. Toen hoefde het niet meer.
Typisch Nederlands, hoewel ik,
(ADVERTENTIE)
8 is de regionale nieuws
gier voor Brabant.
8 is 24 uur per dag in de
uc t- De dagelijkse nieuwsuit-
eading is van 18.00-18.30 uur
n wordt de hele avond her-
aa d. Zodat u het nieuws van -
'""bij - huis kunt bekijken
huneer het u uitkomt.
elke keer als ik op Schiphol land,
vind dat ons land deugt. Als de
Amerikanen roepen, wij zijn de
besten, de machtigsten en de
grootsten van de hele wereld, dan
zeg ik: kom eens even bij ons
langs. Dan weet je pas wat demo
cratie is. Hoewel we daarin ook
zijn doorgeschoten en we zullen
daar dan ook rap op terugko
men."
Zeventig- tot tachtigurige werk
weken maakt hij niet meer. „Ik
was in juli in Atlanta en kreeg me
na drie dagen toch een ram. Kon
niet meer slapen.Vandaar dat hij
niet meer als een gek door het
land crosst voor een interviewtje
hier en een portretje daar. „Ik heb
een heel bewuste mix mogen ma
ken van tv, radio en schrijven.
Wat de televisie betreft kun je.dat
ook nog onderverdelen in presen
teren, commentaar geven en re
portages maken. Ik ben dus een
hartstikke rijk mens.
Bezoeken van voetbalwedstrijden
doet hij al lang niet meer. „Ik vind
het gewoon levensgevaarlijk. Ik
ben al eenmaal aangevallen. En
het verbale geweld van de harde
kernen ten opzichte van bekende
televisiehoofden is vaak zó ge
meen, dat durf je niet eens op te
schrijven. Van Gelder en Jansma
lijden daar ook onder."
Balans
Na bij De Tijd-Maasbode als free
lancer het vak te hebben geleerd,
begon Smeets 25 jaar geleden, on
der de hoede van Bob Spaak, zijn
spraakmakende carrière bij de
televisie. Spaak vormde hem tot
wat hij nu is. „Hij zei altijd.' 'Je
mag in dit vak nooit heel erg po
pulair worden. Je moet de juiste
balans weten te vinden. En dat
probeer ik nog steeds." Uit eigen
ervaring leerde Smeets dat hij
meer te weten kon komen door
zich zo eenvoudig mogelijk voor te
doen en nooit te koop te lopen met
zijn bekende gezicht. Hij is vrien
delijk, spontaan en communica
tief gebleven.
„Gistermiddag zaten we met een
groepje aan deze tafel en vroegen
ons af: Waarom doen we dit,
waarom laten we dat zien? Waar
zijn we eigenlijk mee bezig? Juist
dergelijke zelfonderzoeken doen
we veel te weinig. We kwamen er
niet uit. De conclusie was: er is te
veel en wij, de media, hebben het
voetbal en de voetballers ver
schrikkelijk belangrijk gemaakt.
De transfer van een reserve-mid
denvelder wordt opgeblazen als
iets geweldigs."
Diepgang
Niettemin bekent hij zich happy
te voelen bij Studio Sport. „Ik
hoop hier op een redelijke manier
mijn laatste tien arbeidsjaren
door te komen. Want ik ben nog
lang niet klaar." Hij droomt ervan
reportages te maken met enige
diepgang en eigen ideeën. Een
goed programma, vindt Smeets,
moet een rustpunt zijn en sport
moet je op een nette manier bren
gen! „Het is onze primaire taak de
kijker zich op z'n gemak te laten
voelen bij een programma. De
presentator, de commentator en
de beelden moeten in orde zijn.
Hoeveel mensen zijn sinds de
komst van Sport7 op posities te
recht gekomen waarvan je denkt:
'Kunnen ze dat wel?' Maar de
vraag is groter dan het aanbod.
Ik heb veel nieuwe jonge collega's
gekregen, van wie het grootste
deel binnen een half jaar én wil
presenteren én de Tour verslaan.
Want dat is het non plus ultra.
Maar zo werkt dat niet. Iedereen
roept maar: die Nelissen, die ou
wehoert maar wat. Hallo, roep ik
dan, noem mij één Nederlandse
journalist die van wielrennen
weet wat hij weet! Daar zitten ja
ren en jaren van investeren in."
Als Smeets zegt dat voetbal nu
een monster met vijf koppen is ge
worden, is dat een harde conclusie
van een man die sportminded is.
Maar leedvermaak over de slechte
rapportcijfers van Sport7 heeft hij
niet. „Zo zit ik niet in elkaar." Hij
zet zich evenmin af tegen sportka-
naal. „We zijn te gemakkelijk over
deze zender heengewalst. Alleen
zij die de zender zijn begonnen,
hebben een denkfout gemaakt.
Sport7 heeft naar ESPN, de
grootste sportzender in Amerika,
gekeken. Dat station zendt 24 uur
per dag alles uit wat met sport te
maken heeft, maar werd vijftien
jaar lang door iedereen met de nek
aangegeken. Gooi maar vol, was
het credo. Nu is dit station abso
luut geaccepteerd in Amerika."
Naar zijn mening moet een pro
gramma sport ademen, leven, voe
len. „Sport is de belangrijkste ne
venzaak van de wereld, zeg ik al
tijd. Maar in deze razende tijd is
ze een wegwerpprodukt gewor
den. Helaas. Ik had in september
een degelijk interview met Gullit.
Klopte aan alle kanten. Toch kon
het niet-in het programma, want
er moest ook nog Spaans voetbal
in. Spaans voetbal? Wie in he
melsnaam zit te wachten op Com-
postella-Tenerife? Niemand.
Maar we hebben de rechten, ge
kocht en elke wedstrijd, maar dan
ook werkelijk elke, wordt uitge-
molken en herhaald. Toen Staat-
sen in al zijn oprechtheid, want
daar geloof ik nog wel in, zakelijk
denkend, riep: 'We gaan iets
nieuws doen', heeft hij zich nooit
gerealiseerd dat te veel nu een
maal te veel is. Alleen de NOS al
maakt 31 verschillende sportuit-
zendingen per week. Ga er maar
aanstaan."
Moeilijk
Hij hoopt dat Sport7 beter wordt
gestructureerd en de wind mee
krijgt. Daar is, vindt hij, de sport
zelf het meeste mee gediend. „Uit
de kijkcijfers van oktober blijkt
dat op zondagavond, als je de
twee zenders optelt, één miljoen
mensen minder naar sport kijken
dan verleden jaar oktober. Met
andere woorden: Sport7 en de
NOS hebben het allemaal zó
moeilijk gemaakt dat een miljoen
mensen besluiten niet meer te kij
ken naar sport. De kijker is niet
gek. Die wacht nu tot kwart over
negen zodat hij wat langer op het
terras of in de kroeg kan blijven
zitten. Het familieleven zal een
stuk rustiger geworden zijn, maar
de sport is de verliezer."
Smeets waarschuwt voor over
voering. En hij citeert Spaak op
nieuw: 'Het moet ergens om gaan'.
Binnenkort begint het voetbal aan
een lange winterstop. „Hoe wij en
Sport7 dat gat gaan vullen? Ik
voorspel je nu al: met Rintje Rits-
ma. Wat denk je wat die jongen te
wachten staat? En ik zie zaalvoet
baltoernooien in Duitsland voor
me waar Roda speelt tegen Biele
feld. Ook daar is geen hond in
geïnteresseerd. Maar het is voet
bal en het zit in het contract. Club
X gaat overwinteren op Tenerife.
Hup, camera's in het vliegtuig en
neem de oefenwedstrijd ook nog
maar mee. Of het belangrijk is,
vraagt niemand zich af. Nee, de
zender moet gevuld worden. Hoe,
dat maakt niet uit. Je kon de afge
lopen vijf jaar geen station opzet
ten of je zag wel ergens een ten
niswedstrijd. Waar het om ging
wist niemand.
Nu rollen, ik zeg rollen, 365 dagen
per jaar tennis, voetbal en golf
over je scherm. Wie vraagt zich af
of de kijkers het leuk vinden als ze
op maandag voor en de trainingen
van de diverse clubs onwaar
schijnlijke antwoorden krijgen op
onwaarschijnlijke vragen als:
speelt Pietje wel en hoe is het met
de teenblessure van Robbie? En
dat gaat zo maar door. Dinsdag,
woensdag, inclusief de hele reeks
wedstrijden, donderdag. En op
vrijdag likken we weer de wonden
voor het komende weekeinde.
Maar je moet wèl mee. Want als
de NOS de sublicentie van Sport7
niet had gekocht, dan hadden we
vandaag niet in dit'lokaal geze
ten."
Mart Smeets: twintig jaar niet op vakantie geweest
FOTO WILLEM MIDDELKOOP
Door Henk den Ridder
De kamer oogt kaal. Twee
grote vissen houden een gla
zen blad op salontafel-hoog
te. Het pakje Camel Filter dat
daarop ligt wordt regelmatig
aangesproken. „René Froger
rookt toch ook? Trouwens,
wie niet?"
Arno Kolenbrander (23) is dol
blij met zijn nieuwe huis in
Steenbergen. Weg uit druk Rot
terdam, zijn geboorteplaats.
„En dan wonen wij nog in een
vrij rustige buurt in Rotterdam.
Maar hier is het ideaal; veel rus
tiger en gratis parkeren in het
centrum." De verbazing van een
jeugdige stedeling.
De jonge artiest ('Da's wel een
groot woord') woonde nog
steeds bij zijn ouders, net als
zijn vriendin met wie hij al ze
ven jaar samen is. „Tot vandaag
woon ik bij mijn ouders. Nu ga
ik samenwonen met mijn vrien
din. Alles zal wel anders zijn...
We zullen beiden consessies
moeten doen. Maar we staan er
allebei helemaal achter!
Arno Kolenbrander stond vorig
jaar voor het eerst in de schijn
werpers tijdens de Joop van den
Endes Soundmix Show. Hij won
de jaarfinale met zijn vertolking
van Why God Why van Chris
Bowman uit de musical Miss
Saigon. Deelname aan de eerste
Europese Soundmix Finale was
zekergesteld.
„Ik ben vierde geworden. He
laas, ik was liever eerste. Maar...
wel vierde van Europa! Een
Duits meisje dat Céline Dion
zong, won. Goeie zangeres. De
verwachte reacties uit Europa
bleven echter uit." Kolenbran
der tuurt in zijn appelsap.
Internationaal
Dan scherpt hij zijn ogen op de
cd, die zijn naam en foto draagt.
Europees mag het dan nog niet
gelukt zijn, de cd ligt er toch
maar mooi. Made at last... My
first album is reality! heeft hij
op het hoesboekje geschreven.
In'het Engels, want het repertoi
re is op de internationale markt
gericht.
„Het mooie van die cd is, dat al
les live is ingespeeld. Met een
echt orkest en zo. De platen
maatschappij heeft er anderhal
ve-ton in geïnvesteerd. Als ze
geen vertrouwen in me zouden
hebben gehad, dan hadden ze de
muziek wel uit een computertje
gehaald, denk ik."
Producer Peter de Wijn heeft
het album inderdaad een inter
nationale klankkleur gegeven.
En het plaatje is door Sony uit
gebracht. Eén memootje en de
cd wordt wereldwijd gedistri
bueerd. Joop van den Ende -
want bij hem staat Kolenbran
der onder contract - heeft dus
vertrouwen in zijn pupil.
Maar vooralsnog hebben Kolen
brander en Van den Ende geen
haast. Rustig aan, dan breekt
het lijntje niet. Bijna had de
Rotterdamse zanger een hoofd
rol gekregen in de musical Miss
Saigon, die op 28 november in
première gaat. Een gebrek aan
acteertalent nekte hem.
„Ik had zes acteerlessen gehad.
Kom je een grote zaal binnen,
zit daar d^ grote Andrew Llóyd
Webber!! Wees eens boos... loop
eens als een veertje... en als een
blok beton. Ik moest alleen
maar lachen. Ik ben nog niet he-
lemaal van die gêne af. Ik denk
nog te vaak: sta ik niet voor gek?
Doe ik het niet fout? Ik moet nog
het gevoel krijgen, dat ik het
niet fout kan doen. Da's- niet
makkelijk. Wel leuk."
Tranen hebben na de afwijzing
niet gevloeid. „Ik wil mijn car
rière langzaam opbouwen en
standhouden. Dat is beter dan
snel en kort. Hé kijk, de kat van
de buren," roept hij naar buiten
wijzend, alsof hij nog nooit een
rode kater heeft gezien. „De
pest voor je tuin."
Meisjes
Arno Kolenbrander begint al
een echte bekende Nederlander
te worden. Toen hij via de krant
in Steenbergen terecht kwam
om naar een paar hulzen te kij
ken, sjokte een groepje meisjes
achter hem aan. En toen hij vo
rige week bij de kaakchirurg
was voor een kaakontsteking,
sprak iedereen hem aan.
De zanger werkt hard aan zijn
carrière. „Ik treed dertien, veer
tien keer per maand op. Da's
niet slecht voor een beginnend
artiest! Marco Borsato staat
meer dan vijftig keer per maand
*Arno Kolenbrander: „Ik denk nog te vaak: sta ik niet voor gek? Doe ik het niet fout?"
FOTO DE STEM DICK DE BOER
op de bühne, maar verpestte zo
wel zijn stem. Hij mocht een
aantal weken niet zingen."
Joop van den Ende Artiesten-
management zoekt leuke optre
dens voor de Rotterdammer uit.
„Niet meer in kleine cafeetjes.
Niet dat ik dat niet wil, maar
Joop zoekt mooie optredens uit;
grote dorpsfeesten, grote be
drijfsfeesten enzo." Al die in
spanningen hebben tot nu toe
geresulteerd in een verkoop van
zevenduizend exemplaren van
zijn debuut-album.
Hoe zijn loopbaan zich verder
zal ontwikkelen, weet hij niet.
Het kan best zijn, dat de musical
zijn stiel wordt. Dat zullen de
acteerlessen bij Lucia Marthas
uitwijzen. Aan de andere kant,
als de cd een grote hit oplevert,
richt hij zich op de zangcarrière.
Lee Towers
Van den Ende investeert bin
nenkort in twee nieuwe theaters
bij de Amsterdam ArenA. „Dan
heeft hij drie theaters, waar drie
musicals moeten draaien. Daar
zijn heel veel mensen voor no
dig. Ik heb gehoord dat Joop be
zig is met De Drie Musketiers en
met Grease. Maar ik weet niet of
dat waar is."
Het repertoire van Kolenbran
der heeft iets weg van wat Lee
Towers op de lessenaar heeft.
De twee blijken dik te zijn. „Ik
heb al vier keer met Leen in
Ahoy' mogen staan! Sindsdien
hebben we. regelmatig contact.
Ik ben met hem naar Atlanta ge
weest. Leen herkent veel van
zichzelf in mij. We zijn op de
zelfde manier begonnen. Ik kan
met al mijn vragen bij hem te
recht."
Nu Arno Kolenbrander beneden
de Moerdijk woont, zal hij on-
vérmijdbaar kennismaken met
carnaval. „Ja? Leeft dat hier in
Steenbergen ook? Dat wil ik wel
eens meemaken." De Strienes-
tad is ongetwijfeld trots op de
nieuwe plaatsgenoot. Zeker als
hij zegt: „Als ze me zouden vra
gen om hier in het dorpshuis op
te treden, zal ik dat wel doen."
Breda - Chassé Theater (Mid
denzaal). Het Gelders Orkest
met eem Milhaud, Poulene-
programma. (HBO serie A-2).
Dirigent: Roberto Benzi. So
list: pianist Pascal Rogé. Ge
hoord op 14 november.
Door Frans Baljeu
Terwijl Het Brabants Orkest in de
grote zaal van het Chassé Theater
de begeleiding van Puccini's opera
Tosca verzorgde, speelde in de
middenzaal het Gelders Orkest als
gastorkest in de concertserie 96-
97. Drie van de vier composities
van hun programma met Franse
muziek uit de eerste helft van deze
eeuw waren eigenlijk theaterstuk
ken.
Nu kennen de meeste luisteraars
de Milhaud-balletten La creation
du monde en Salade (Le carnaval
d'Aix) alsmede het Poulenc-ballet
Les biches uitsluitend, als concert-
zaalmuziek. Toch'werd door het
weglaten van het visuele element
bij drie stukken op één avond de
muziek dusdanig op zich zelf te
ruggeworpen, dat ze soms een
beetje door de mand viel.
Wanneer ik een van deze werken
apart hoor, is er altijd het plezier
in de luchthartigheid, de humor,
en het soms wat ballorige van de
ze muziek. De optelsom van die
pleziertjes bleek echter te veel van
hetzelfde. Een helder klinkend
Gelders Orkest deed er onder Ro
berto Benzi heel wat aan om dit te
voorkomen, maar kon ook niet de
hele avond de opgeklopte zwierig
heid opbrengen.
Milhauds visie op de schepping
van de wereld beviel me nog het
best. In deze muziek, die eigenlijk
een van de aardigste voorbeelden
is van de intergratie van jazzele
menten in de Westerse kunstmu
ziek, doseerden de musici myste
rieuze en rauwe elementen in goe
de verhoudingen. De uitvoering
van de jazzelementen bleef echter
ook in dit symfonieorkest te clean
van klank.
Na een laconiek opgeloste ko
misch werkende vergissing van
verkeerde partituren op de lesse
naars van dirigent en pianist
klonken de bitonale geintjes, tede
re kleurtjes en Latijns Ameri
kaanse ritmen van Milhauds Car
naval d'Aix in een wat plichtma
tig overkomend geheel.
De Nederlandse componist Louis
Toebosch zei over Poulenc ooit:
dat is muziek als een di^-serie,
telkens verschijnt in zijn muziek
een volgend plaatje dat vaak een
geheel nieuw beeld toont. De serie
die Poulenc in zijn pianoconcert
uit 1949 schoot, bevalt me heel
wat minder dan de enthousiaste
jeugdserie uit zijn frivole ballet
Les biches.
Ook een veerlpiachtig spelende
pianosolist als Pascal Rogé kon
niet meer waarheid in dit piano
concert naar boven brengen dan
er in zat en dat zelfde gold voor
het Gelders Orkest.
Les biches werd niet de gehoopte
uitsmijter. De vaak zeer sugges
tieve lichaamsbewegingen van
Roberto Benzi werden niet vol
doende geeffectueerd in een pun
tig, kittig klankbeeld. De zaal, die
dankzij de aanwezigheid 250 zeer
gedisciplineerde Pabostudenten
uit Gouda behoorlijk gevuld was,
reageerde navenant.
Amsterdam (anp) - Acteurs en dansers uit de hele wereld zijn bang dat
opnamen van hun prestaties misbruikt worden via nieuwe media als in
ternet en cd-rom. De nieuwe technieken maken immers ook allerlei
nieuwe vormen van exploitatie en manipulatie mogelijk, aldus een
woordvoerder van de Kunstenbond FNV vrijdag.
Organisaties van podiumartiesten in diverse landen deden gisteren een
oproep aan hun regeringen om hun rechten in de nieuwe tijd zo goed
mogelijk te beschermen. Volgende maand komen diplomaten bijeen in
Genève om zich over het probleem te buigen en verdragen op te stellen.
jack Biyong is zowel
football-speler als model
ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D5
Gids
ZATERDAG 16 NOVEMBER 1996
Svorven in administratieve
fclevante ervaring opgedaan
programmeren in een
t aan wel grondige kennis
uringssysremen zijn voor u
Vindows-applicaties is een
gen en goede contactuele
lent woonachtig in Noord-
png;
perspectieven;
en zoals:
leden in de
eling vereist, bij
w met
iveaus contacten kan
manager weekbladen,
Ntatie, tel. 076-5312418,
el Organisatie t.a.v. de
dag 29 november 1996.
smaatschappij